År 2004 den 26. februar holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Håndheving av
EØS-avtalens konkurranseregler
EFTAs overvåkningsorgan og EFTA-domstolen håndhever
EØS-avtalens konkurranseregler i samsvar med denne lovens §§ 2
til 5 og 9 med forskrifter. Norske konkurransemyndigheter og domstoler
håndhever EØS-avtalen artikkel 53 og 54 i samsvar
med denne lovens §§ 6 til 9.
§ 2 Opplysningsplikt og unntak fra taushetsplikt
Enhver plikter uten hinder av taushetsplikt å gi EFTAs
overvåkningsorgan og EFTA-domstolen de opplysninger organene
kan kreve i henhold til EØS-avtalen, Avtale mellom EFTA-statene
om opprettelse av et overvåkningsorgan og en domstol eller
forskrifter gitt i medhold av § 5. Det kan settes tidsfrist
for når opplysninger skal gis.
Konkurransetilsynet kan etter anmodning fra EFTAs overvåkningsorgan
kreve tilsvarende opplysninger.
Enhver skal uten hinder av taushetsplikt, innenfor de rammer
EØS-avtalen gir, ha rett til å besvare henvendelser
fra Europa-kommisjonen og EF-domstolen.
Uten hinder av lovbestemt taushetsplikt kan norske myndigheter
gi EFTAs overvåkningsorgan og Kommisjonen alle opplysninger
som er nødvendige for å håndheve konkurransereglene
i EØS-avtalen.
§ 3 Kontroll foretatt av EFTAs overvåkningsorgan
Ved kontroll som foretas av EFTAs overvåkningsorgan
eller Konkurransetilsynet etter anmodning fra EFTAs overvåkningsorgan
i henhold til forskrifter gitt i medhold av § 5, gjelder
konkurranseloven §§ 24 og 25 tilsvarende.
Når tingretten prøver en begjæring
om bevissikring etter konkurranseloven § 25 annet ledd,
er rettens prøvelsesrett regulert av reglene i tredje og
fjerde ledd.
Ved begjæring om bevissikring som gjelder adgang
til lokaler, eiendommer og transportmidler som tilhører
foretak eller sammenslutninger av foretak, kontrollerer retten om
beslutningen fra EFTAs overvåkningsorgan er ekte og prøver
om den tiltenkte bruk av tvangsmidler er vilkårlig eller
uforholdsmessig i forhold til bevissikringens formål. Ved
prøvelsen av tvangsmidlenes forholdsmessighet kan retten
anmode EFTAs overvåkningsorgan direkte eller gjennom Konkurransetilsynet
om detaljerte forklaringer om de forhold som ligger til grunn for
EFTAs overvåkningsorgans mistanke om at det foreligger
en overtredelse av EØS-avtalen artikkel 53 og 54, samt
om alvorligheten av den antatte overtredelsen og karakteren av foretakets
delaktighet. Retten kan likevel ikke prøve om bevissikringen
er nødvendig, eller kreve å få forelagt
opplysninger i EFTAs overvåkningsorgans saksdokumenter.
Det er forbeholdt EFTA-domstolen å kontrollere lovligheten
av beslutningen fra EFTAs overvåkningsorgan.
Ved begjæring om bevissikring som gjelder andre lokaler,
eiendommer og transportmidler enn nevnt i tredje ledd, herunder
private hjem, kontrollerer retten om beslutningen fra EFTAs overvåkningsorgan
er ekte og prøver om den tiltenkte bruk av tvangsmidler er
vilkårlig eller uforholdsmessig, særlig i forhold
til den antatte overtredelses grovhet og betydningen av det ønskede
bevismateriale, foretakets delaktighet, samt den rimelige sannsynlighet
for at forretningspapirer som er relevante for formålet
med bevissikringen, oppbevares i de lokaler som begjæringen
om bevissikring angår. Retten kan anmode EFTAs overvåkningsorgan
direkte eller gjennom Konkurransetilsynet om detaljerte forklaringer
om forhold av betydning for prøvingen av forholdsmessigheten
av de tiltenkte tvangsmidler. Retten kan likevel ikke prøve
om bevissikringen er nødvendig eller kreve å få forelagt
opplysninger i EFTAs overvåkningsorgans saksdokumenter.
Det er forbeholdt EFTA-domstolen å kontrollere lovligheten
av beslutningen fra EFTAs overvåkningsorgan.
EFTAs overvåkningsorgan og Kommisjonen kan være
til stede ved og delta i kontroll som foretas av Konkurransetilsynet
innenfor de rammer EØS-avtalen gir.
Konkurransetilsynet og Kommisjonen kan være til
stede ved og delta i kontroll som foretas av EFTAs overvåkningsorgan
innenfor de rammer EØS-avtalen gir.
§ 4 Sivilrettslige bøter og tvangsmulkt
EFTAs overvåkningsorgan og EFTA-domstolen kan
ilegge foretak eller sammenslutninger av foretak sivilrettslige
bøter for forsettlig eller uaktsom overtredelse av EØS-avtalen
artikkel 53, 54 eller 57, bestemmelsene i EØS-avtalen vedlegg
XIV, bestemmelsene i Avtale mellom EFTA-statene om opprettelse av
et overvåkningsorgan og en domstol protokoll 4, samt vedtak
fattet i medhold av nevnte bestemmelser.
Myndighetene nevnt i første ledd, kan også fastsette
tvangsmulkt til gjennomføring av vedtak fattet med hjemmel
i bestemmelsene nevnt i første ledd.
§ 5 Forskrifter
Kongen kan gi forskrifter om gjennomføring og håndheving
av konkurransereglene i EØS-avtalen og Avtale mellom EFTA-statene
om opprettelse av et overvåkningsorgan og en domstol.
§ 6 Norske konkurransemyndigheters håndheving
av EØS-avtalen artikkel 53 og 54
Norske konkurransemyndigheter skal, med de begrensninger
som følger av EØS-avtalen, Avtale mellom EFTA-statene
om opprettelse av et overvåkningsorgan og en domstol og
forskrifter gitt i medhold av § 5, føre tilsyn
med at EØS-avtalen artikkel 53 og 54 overholdes. Konkurranseloven §§ 12,
22 og 24 til 31 gjelder tilsvarende.
Når konkurransemyndighetene treffer avgjørelser i
henhold til EØS-avtalen artikkel 53 og 54 om avtaler, beslutninger
eller opptreden som allerede er gjenstand for en beslutning fra
EFTAs overvåkningsorgan, kan de ikke treffe avgjørelser
som er i strid med den beslutning som EFTAs overvåkningsorgan
har truffet.
Konkurransemyndighetene kan bestemme at forskrifter om
gruppefritak etter EØS-avtalen artikkel 53 nr. 3 ikke skal
være anvendelige overfor bestemte foretak i den utstrekning
og på de vilkår som EØS-avtalen, Avtale
mellom EFTA-statene om opprettelse av et overvåkningsorgan
og en domstol og forskrifter gitt i medhold av § 5, fastsetter.
Mener konkurransemyndighetene at en sak bør behandles
av et overvåkningsorgan, sendes saken til EFTAs overvåkningsorgan.
I slike tilfelle gjelder ikke forvaltningslovens regler for behandling
av saker som gjelder enkeltvedtak.
§ 7 Forholdet mellom norsk konkurranselovgivning og
EØS-avtalen artikkel 53 og 54
Når konkurransemyndighetene eller domstolene anvender
norsk konkurranselovgivning på avtaler, beslutninger truffet
av sammenslutninger av foretak og samordnet opptreden, som omtalt
i EØS-avtalen artikkel 53 nr. 1, som kan påvirke
samhandelen mellom EØS-statene som omtalt i nevnte artikkel,
skal de også anvende EØS-avtalen artikkel 53 på slike
avtaler, beslutninger og samordnet opptreden. Når konkurransemyndighetene
eller domstolene anvender norsk konkurranselovgivning på utilbørlig
utnyttelse som er forbudt etter EØS-avtalen artikkel 54,
skal de også anvende EØS-avtalen artikkel 54.
Anvendelsen av norsk konkurranselovgivning må ikke
føre til forbud mot avtaler, beslutninger truffet av sammenslutninger
av foretak og samordnet opptreden, som kan påvirke samhandelen
mellom EØS-statene, men som ikke begrenser konkurransen
som omtalt i EØS-avtalen artikkel 53 nr. 1, eller som oppfyller vilkårene
etter EØS-avtalen artikkel 53 nr. 3, eller som er omfattet
av et gruppefritak etter EØS-avtalen artikkel 53 nr. 3.
Konkurransemyndighetene er ikke etter denne bestemmelse forhindret
fra å anvende mer restriktiv norsk lovgivning som forbyr
eller sanksjonerer foretaks ensidige atferd.
Med forbehold for alminnelige prinsipper og andre bestemmelser
i EØS-retten, kommer første og annet ledd ikke
til anvendelse når konkurransemyndighetene og domstolene
anvender norsk lovgivning om kontroll med foretakssammenslutninger,
og de utelukker heller ikke anvendelsen av bestemmelser i lovgivningen
som hovedsakelig fremmer et annet formål enn det formål
som fremmes av EØS-avtalen artikkel 53 og 54.
§ 8 Domstolenes avgjørelser etter
EØS-avtalen
artikkel 53 og 54
Når domstolene treffer avgjørelser i
henhold til EØS-avtalen artikkel 53 og 54 om avtaler, beslutninger
eller opptreden som allerede er gjenstand for en beslutning fra
EFTAs overvåkningsorgan, kan de ikke treffe avgjørelser
som er i strid med den beslutning som EFTAs overvåkningsorgan
har truffet. Domstolene skal heller ikke treffe avgjørelser
som vil være i strid med en beslutning som EFTAs overvåkningsorgan
har til hensikt å treffe når det har innledet
saksbehandling. Domstolene kan utsette saken i påvente
av en slik beslutning. Disse forpliktelser berører ikke
rettighetene og pliktene etter artikkel 34 i Avtale mellom EFTA-statene
om opprettelse av et overvåkningsorgan og en domstol.
§ 9 Innleggsrett overfor domstolene
Konkurransetilsynet kan på eget initiativ gi skriftlige
innlegg for domstolene i spørsmål om anvendelsen
av EØS-avtalen artikkel 53 og 54. Med tillatelse fra den
aktuelle domstol kan Konkurransetilsynet også gi muntlige
innlegg.
Dersom en ensartet anvendelse av EØS-avtalen artikkel
53 og 54 krever det, kan EFTAs overvåkningsorgan på eget
initiativ gi skriftlige innlegg for domstolene. Med tillatelse fra
den aktuelle domstol kan EFTAs overvåkningsorgan også gi
muntlige innlegg.
Utelukkende for å kunne utarbeide slike innlegg, kan
Konkurransetilsynet og EFTAs overvåkningsorgan anmode den
aktuelle domstol om å sende dem, eller sørge for
at de får tilsendt, alle nødvendige dokumenter
for vurdering av saken.
§ 10 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Fra samme tidspunkt oppheves lov 27. november 1992 nr.
110 om konkurranseregler i EØS-avtalen mv.
§ 11 Overgangsbestemmelser
Overtredelsesgebyr og straff etter denne lov kommer bare
til anvendelse på overtredelser som er begått etter
lovens ikrafttredelse.
Forskrifter gitt i medhold av lov av 27. november 1992
nr. 110 om konkurranseregler i EØS-avtalen mv. gjelder
fortsatt så langt de passer, inntil Kongen opphever eller
endrer disse i medhold av denne loven eller ved særskilt
bestemmelse.
§ 12 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende
endringer i andre lover:
I lov 26. mai 1995 nr. 25 om gjennomføring
av fellesregler om innenlands transport i EØS-avtalen skal § 2
første og annet ledd lyde:
Når EFTAs overvåkningsorgan
behandler saker som gjelder EØS-avtalens vedlegg XIII punkt
6 (rådsforordning nr. 11 av 27. juni 1960) om avskaffelse
av forskjellsbehandling med hensyn til transportpriser og transportvilkår
i EØS, gjelder §§ 2 til 4 i
EØS-konkurranseloven tilsvarende. Dersom slike
saker bringes inn for EFTA-domstolen til overprøving, gjelder §§ 2 og
4 i den nevnte loven tilsvarende.
Når saker som gjelder bestemmelsene i EØS-avtalen
nevnt i første ledd behandles av Europakommisjonen, gjelder § 2
annet, tredje og fjerde ledd i EØS-konkurranseloven tilsvarende.
Dersom slike saker bringes inn for EFs førsteinstansdomstol
eller EF-domstolen til overprøving, gjelder § 2
første og annet ledd i den nevnte loven.
Geir-Ketil Hansen |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |