År 2004 den 18. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 13. juni 1997 nr. 53 om tilsyn med erverv i dagspresse
og kringkasting blir det gjort følgjande endringar:
Tittelen skal lyde:
Lov 13. juni 1997 nr. 53 om
eierskap i medier (medieeierskapsloven)
§ 3 skal lyde:
Lovens saklige virkeområde
Loven gjelder foretak som driver dagspresse, fjernsyn,
radio eller elektroniske medier, samt foretak som har
eiermessig innflytelse over slike foretak.
§ 4 skal lyde:
Lovens stedlige virkeområde
Loven gjelder erverv av eierandel eller samarbeidsavtaler som
har virkning eller er egnet til å ha virkning her i riket.
§ 7 overskriften og første ledd
skal lyde:
Tilsynsmyndighetens oppgaver
Medietilsynet forestår det
løpende tilsynet etter denne lov og skal herunder
a) føre tilsyn med
markeds- og eierforhold i dagspresse, fjernsyn, radio og
elektroniske medier,
b)bidra til å skape
større åpenhet, oppmerksomhet og kunnskap om eierforhold
i norske medier, og
c) treffe vedtak i henhold til § 9.
§ 8 første ledd skal lyde:
Kongen oppnevner en klagenemnd for enkeltvedtak etter denne
lov. Nemnda skal ha tre medlemmer og to varamedlemmer,
og Kongen fastsetter hvem som skal være nemndas leder og
nestleder.
§ 8 femte ledd skal lyde:
I forbindelse med erverv av eierandel der Medietilsynet ikke
anvender lovens inngrepsfullmakt i § 9, kan
Klagenemnda be om en skriftlig redegjørelse.
§ 9 skal lyde:
Inngrep mot erverv av eierandel
Medietilsynet kan gripe inn mot erverv
av eierandel i foretak som driver dagspresse, fjernsyn
eller radio dersom erververen alene eller i samarbeid
med andre har eller får en betydelig eierstilling i mediemarkedet
nasjonalt eller regionalt, og dette
er i strid med formålet i lovens § 1.
Vedtak om inngrep etter første ledd kan blant
annet gå ut på å:
a) forby ervervet,
b) påby avhendelse av eierandeler som er ervervet
og gi pålegg som er nødvendige for at formålet
med påbudet blir oppnådd, eller
c) tillate erverv på slike vilkår som
er nødvendige for å motvirke at ervervet kan stride
mot formålet i lovens § 1.
Medietilsynet kan vedta midlertidig forbud mot å gjennomføre
et erverv eller vedta andre tiltak dersom det er rimelig grunn til å anta
at vilkårene for inngrep er oppfylt og Medietilsynet anser
det som nødvendig for å gjennomføre et
eventuelt senere vedtak om inngrep.
Før det foretas inngrep etter første
ledd, skal tilsynet ha forsøkt å komme
fram til en minnelig løsning med erververen, eller med
den inngrepet ellers er tenkt rettet mot.
Medietilsynet kan gripe inn mot erverv
ved vedtak innen seks måneder etter at det er inngått
endelig avtale om ervervet. Dersom særlige hensyn tilsier
det, kan tilsynet gjøre inngrep innen ett år fra
samme tidspunkt.
Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder tilsvarende
for samarbeidsavtaler som gir en avtalepart samme eller tilsvarende
innflytelse over det redaksjonelle produktet som et erverv.
Ny § 10 skal lyde:
Nasjonale eierskapsbegrensninger
Betydelig eierstilling i mediemarkedet nasjonalt anses
normalt å foreligge:
a)ved kontroll med
en andel på 40 prosent eller mer av det samlede dagsopplaget
for dagspressen,
b)ved kontroll med en andel
på 40 prosent eller mer av de samlede seertallene for fjernsyn,
c)ved kontroll med en andel
på 40 prosent eller mer av de samlede lyttertallene for
radio,
d)ved kontroll med en andel
på 30 prosent eller mer i ett av mediemarkedene nevnt i
bokstav a, b eller c og 20 prosent eller mer i ett av de andre mediemarkedene
nevnt i bokstav a, b eller c,
e)ved kontroll med en andel
på 20 prosent eller mer i ett, 20 prosent eller mer i ett
annet og 20 prosent eller mer i et tredje av mediemarkedene nevnt
i bokstav a, b eller c, eller
f)når et foretak som
kontrollerer 10 prosent eller mer i ett av mediemarkedene nevnt
i bokstav a, b eller c blir eier eller deleier i et foretak som
inngår i en annen gruppering med kontroll over 10 prosent
eller mer innenfor samme mediemarked (krysseierskap).
Ny § 11 skal lyde:
Regionale eierskapsbegrensninger
Betydelig eierstilling i mediemarkedet regionalt anses
normalt å foreligge ved kontroll med en andel på 60
prosent eller mer av det samlede dagsopplaget av region- og lokalaviser
i en medieregion.
Kongen fastsetter medieregionene i forskrift.
Noverande §§ 10 til 16 blir §§ 12
til 18.
§ 12 skal lyde:
Forhåndsklarering
Den som har en aktuell interesse i å få avklart
om det vil bli aktuelt med inngrep mot erverv etter § 9,
kan melde et erverv av eierandel til Medietilsynet før
ervervet gjennomføres. Dersom Medietilsynet ikke innen
30 dager etter at meldingen er mottatt varsler at inngrep kan bli
aktuelt, kan Medietilsynet ikke beslutte inngrep
mot ervervet etter § 9.
Medietilsynet kan gi nærmere
bestemmelser om melding etter denne paragraf.
§ 13 skal lyde:
Opplysningsplikt m.v.
Enhver plikter å gi Medietilsynet og
Klagenemnda for eierskap i media de opplysninger tilsynet
eller klagenemnda krever for å kunne utføre
sine gjøremål etter loven, blant annet for å
a) undersøke om lovens inngrepskriterium
er oppfylt
b) undersøke om vedtak i medhold
av loven er overtrådt, eller
c)bidra til å skape
større åpenhet, oppmerksomhet eller kunnskap om
eierforhold i norske medier.
Opplysninger etter første ledd kan
kreves gitt skriftlig eller muntlig innen en fastsatt frist.
Medietilsynet kan gi enhver stående
pålegg om å sende melding om eventuelle erverv
av aksjer eller andeler i foretak som nevnt i § 3.
Slike pålegg kan ikke gis for mer enn tre år av
gangen.
Opplysninger som kreves etter første ledd, kan
gis uten hinder av den lovbestemte taushetsplikt som ellers påhviler
ligningsmyndigheter, andre skattemyndigheter og myndigheter som
har til oppgave å overvåke offentlig regulering
av ervervsvirksomhet. Slik taushetsplikt er heller ikke til hinder
for at dokumenter som befinner seg hos slike myndigheter, utleveres
for gransking.
§ 15 skal lyde:
Tvangssalg
Dersom vedtak om salg av eierandeler etter § 9 ikke
etterleves, kan Medietilsynet la eierandeler
selge gjennom namsmyndighetene etter reglene om tvangssalg så langt
de passer. Bestemmelsene i lov av 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse
og midlertidig sikring, § 8-16 om forholdet til bedre prioriterte
rettighetshavere, gjelder ikke.
§ 16 skal lyde:
Straff
Med bøter eller med fengsel inntil to år
straffes den som
a) forsettlig eller uaktsomt overtrer vedtak etter § 9,
b) unnlater å etterkomme pålegg om å gi
opplysninger etter § 13,
c) gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til Medietilsynet
eller Klagenemnda for eierskap i media, eller
d) medvirker til overtredelse som nevnt i bokstavene a til
c.
Lova trer i kraft frå den tid Kongen fastset.
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |