År 2009 den 16. mars holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven)
§ 1 skal lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne lov er å begrense de helseskader som
bruk av tobakksvarer medfører.
§ 2 skal lyde:
§ 2 Definisjoner
Med tobakksvarer forstås i denne lov varer som kan
røykes, innsnuses, suges eller tygges såfremt de helt eller delvis
består av tobakk.
Med røykeutstyr forstås i denne lov varer som
etter sitt formål hovedsakelig benyttes i forbindelse med tobakksvarer.
Med spesialforretning for tobakk menes utsalgssted
som hovedsakelig selger tobakksvarer eller røykeutstyr.
§ 3 skal lyde:
§ 3 Geografisk virkeområde
Loven gjelder for Norge, herunder Svalbard og Jan
Mayen.
Loven kommer til anvendelse for petroleumsvirksomhet
til havs i den grad slik virksomhet omfattes av lov 17. juni 2005
nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.(arbeidsmiljøloven)
§ 1-3.
§ 4 skal lyde:
§ 4 Forbud mot tobakksreklame
Alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det
samme gjelder for piper, sigarettpapir, sigarettrullere og
annet røykeutstyr.
Tobakksvarer må ikke inngå i reklame for andre varer eller
tjenester.
Et merke som hovedsakelig er kjent som et merke for tobakksvare
kan ikke benyttes i reklame for andre varer eller tjenester, så
lenge det aktuelle merke benyttes i forbindelse med en tobakksvare.
Tobakksvarer kan ikke lanseres ved hjelp av varemerker
som er kjent som, eller i bruk som, merke for andre varer eller
tjenester.
Kongen kan gi forskrifter om unntak fra reglene i denne
paragraf.
§ 5 skal lyde:
§ 5 Forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer
og røykeutstyr
Synlig oppstilling av tobakksvarer og røykeutstyr på
utsalgssteder er forbudt. Tilsvarende gjelder for imitasjoner av
slike varer og for automatkort som gir kunden adgang til å hente
ut tobakksvarer eller røykeutstyr fra automat.
Forbudet i første ledd gjelder ikke for spesialforretninger
for tobakk.
Det kan på utsalgssteder gis nøytrale opplysninger
om pris, og om hvilke tobakksvarer som selges på stedet. Tilsvarende
gjelder for røykeutstyr.
Departementet kan gi forskrifter om gjennomføring
og utfylling av disse bestemmelser og gjøre unntak fra dem.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Forbud mot gratis utdeling av tobakksvarer
Enhver form for gratis utdeling av tobakksvarer til
forbruker fra en fysisk eller juridisk person som driver næringsvirksomhet,
er forbudt.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Forbud mot omsetning med rabatt
Det er forbudt å gi spesiell rabatt ved salg av
tobakksvarer til forbruker.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Forbud mot salg av tobakksvarer fra
selvbetjent
automat
Salg av tobakksvarer fra selvbetjent automat
er forbudt. Forbudet omfatter ikke løsninger der kunden henter
ut tobakksvarer fra automat med forhåndsbetalt automatkort.
Automatkort må ikke påføres vare- eller firmamerke
eller andre kjennetegn for tobakksvarer. Automatkort kan kun påføres
en nøytral skriftlig angivelse av varemerkenavnet på den aktuelle
tobakksvaren.
Automater må ikke påføres vare- eller firmamerke eller
andre kjennetegn for tobakksvarer. Det kan kun gis en nøytral, skriftlig
angivelse av at innretningen er en automat for tobakksvarer.
Departementet kan gi forskrifter om gjennomføring
og utfylling av disse bestemmelser.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Krav til merking av tobakksvarer
Det er forbudt å føre inn i Norge, selge eller utdele tobakksvarer
som ikke er merket med advarsel som peker på farene for helseskade
ved bruk av slike. Tilsvarende skal sigarettpakker være merket med
en innholdsdeklarasjon.
Det er forbudt å føre inn i Norge, selge eller utdele tobakksvarer
som ved tekst, navn, varemerke, illustrasjoner eller andre tegn
antyder at et spesielt tobakksprodukt er mindre helseskadelig enn
andre.
Den som produserer eller selger tobakksvarer, kan ikke
ved symbol eller tekst på pakninger gi egne opplysninger om de helsemessige
konsekvenser ved å røyke.
Departementet gir nærmere forskrifter om merkingen etter
denne paragraf.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Tobakksvarers innhold
Departementet kan gi forskrifter om tobakksvarers innhold,
herunder maksimalgrenser for bestanddeler, vekt, filter, innpakning
mv.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Aldersgrenser
Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller
imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer
under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne
sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av
personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over
18 år har daglig tilsyn med salget.
Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel
av tobakksvarer og sigarettpapir.
§ 12 skal lyde:
§ 12 Røykeforbud i lokaler og transportmidler
I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang
skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler
og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder
ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å
gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.
Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme
formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie
lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler
hvor røyking tillates.
Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder
menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke,
og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet.
Eieren eller den som disponerer lokalene eller transportmidlene,
plikter å sørge for at reglene gitt i eller i medhold av disse bestemmelsene
blir overholdt. Det skal markeres med tydelige skilt at røyking
er forbudt på steder hvor det kan være tvil om dette, samt ved inngangen
til alle serveringssteder. For å sikre at forbudet mot røyking
på serveringssteder etterleves, skal serveringssteder føre internkontroll
og etablere et internkontrollsystem. Internkontrollen skal kunne
dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene.
Person som på tross av advarsel fra eieren eller den som
driver lokalet eller transportmidlet eller representant for denne,
overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av paragrafen her kan
bortvises fra lokalet eller transportmidlet.
Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling
av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Tilsyn med røykeforbudet
Kommunestyret skal føre tilsyn med at reglene i og i medhold
av § 12 overholdes. Kommunestyrets myndighet
etter denne paragraf kan delegeres til et organ i kommunen eller
til et fellesorgan for flere kommuner. Dreier det seg om arbeidslokaler,
føres tilsynet av Arbeidstilsynet.
Reglene vedrørende kommunestyrets og Arbeidstilsynets virksomhet
som tilsynsorgan etter henholdsvis §§ 4a-7 til 4a-9 og 4a-12 i lov
19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene og §§ 18-4
til 18-8 i lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid
og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) får tilsvarende
anvendelse ved tilsyn etter paragrafen her.
Oljedirektoratet fører tilsyn med at reglene i og i medhold
av § 12 overholdes innen det ansvarsområde Oljedirektoratet
har i petroleumsvirksomheten i henhold til lov 17. juni
2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven). Sjøfartsmyndighetene
fører tilsyn med at reglene i og i medhold av § 12 overholdes
på skip samt fartøyer og innretninger for øvrig. I sin tilsynsmyndighet
kan nevnte myndigheter bruke tilsvarende virkemidler som de har
etter gjeldende regler om helseforhold og arbeidsmiljø på skip og
innretninger innen petroleumsvirksomheten.
Forsvarsstaben fører tilsyn med at reglene
i og i medhold av § 12 overholdes på Forsvarets
fartøyer.
Sysselmannen fører tilsyn med at reglene i og i medhold
av § 12 overholdes på Svalbard. Sysselmannen
kan overlate til Longyearbyen lokalstyre å føre tilsyn for Longyearbyen.
Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfeller gi dispensasjon
fra regler gitt i eller i medhold av § 12 og sette
vilkår for eventuell dispensasjon. På arbeidsplasser med arbeidsmiljøutvalg
skal uttalelse fra utvalget legges ved søknaden. På arbeidsplasser
uten arbeidsmiljøutvalg skal uttalelse fra verneombud legges ved.
Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling
av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.
§ 14 skal lyde:
§ 14 Direktoratets tilsynsansvar
Direktoratet fører tilsyn med at bestemmelsene
i §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9, og bestemmelser gitt
i medhold av disse lovbestemmelsene, overholdes. Direktoratet kan
foreta slik granskning og besiktigelse som det finner nødvendig
for å utføre sine gjøremål etter loven.
§ 15 skal lyde:
§ 15 Opplysningsplikt mv.
Enhver plikter etter pålegg av direktoratet å
gi de opplysninger som er nødvendige for å forebygge helseskader
som bruk av tobakk medfører eller gjennomføre gjøremål etter loven.
Direktoratet kan kreve at den som tilvirker
eller innfører tobakksvarer gir opplysninger om tobakksvarens innhold.
Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om opplysningsplikten
etter første punktum.
Direktoratet kan kreve at den som tilvirker
eller innfører tobakksvarer skal legge frem en representativ prøve
av produktet eller iverksette undersøkelser som er nødvendig for
å vurdere et produkts egenskaper og virkninger. Kostnadene ved slike
undersøkelser bæres av vedkommende tilvirker eller importør. Direktoratet kan
bestemme at kostnadene helt eller delvis skal dekkes av det offentlige.
Direktoratet kan selv iverksette slike
undersøkelser, og kan pålegge tilvirker eller importør å bære kostnadene
ved undersøkelsen. Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Retting og tvangsmulkt
Finner direktoratet at noen av
bestemmelsene nevnt i § 14 er overtrådt, kan det pålegge
retting av forholdet. Samtidig settes en frist for rettingen. Direktoratet kan
kreve skriftlig bekreftelse fra overtrederen på at det ulovlige
forholdet skal opphøre.
Samtidig med at pålegg om retting gis, kan tvangsmulkt
fastsettes. Mulkten løper fra oversittelse av fristen for retting,
og kan fastsettes i form av engangsmulkt eller dagmulkt. Mulkten
tilfaller staten.
Dersom direktoratet ved avdekking av
en overtredelse av § 4 eller bestemmelser gitt
i medhold av denne, finner særlig grunn til å tro at det vil bli
begått nye brudd på reklamebestemmelsene som ikke kan stanses etter første
og annet ledd, kan det på forhånd fastsette at mulkt vil
løpe fra det tidspunkt ny overtredelse tar til. Slik tvangsmulkt
kan fastsettes for inntil ett år.
Når særlige grunner taler for det, kan direktoratet helt
eller delvis frafalle ilagt tvangsmulkt.
For Svalbard kan Sysselmannen fatte vedtak etter denne
paragrafen.
Departementet kan gi forskrifter om fastsettelse, beregning
og innkreving av tvangsmulkt.
§ 17 skal lyde:
§ 17 Klage på vedtak om retting og tvangsmulkt
Vedtak etter § 16 kan påklages til Markedsrådet. Ved
behandlingen i Markedsrådet gjelder de saksbehandlingsregler som
er gitt i eller i medhold av lov 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll
med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) så langt
de passer.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Forbud mot eksport av snus
Det er forbudt å eksportere snus til land som er medlem
av det Europeiske Økonomiske Samarbeidsområde, og som har utferdiget
forbud mot omsetning av snus.
Eksportforbudet gjelder ikke for snus som tas med av en
reisende til dennes personlige bruk eller til gave for personlig
bruk.
Med snus menes i denne bestemmelse tobakksvarer beregnet
på oral bruk, laget helt eller delvis av tobakk, med unntak av de
tobakksvarer som er beregnet på å røykes eller tygges.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer forbud eller
påbud gitt i eller i medhold av denne lov straffes med bøter. Medvirkning
straffes på samme måte. Forsøk straffes som fullbyrdet forseelse.
Departementet kan ved forskrift bestemme at straff for
uaktsom overtredelse ikke skal anvendes uten etter advarsel fra
politiet.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Forskriftshjemmel
Departementet kan gi overgangsregler og forskrifter ellers
til gjennomføring og utfylling av bestemmelsene i denne lov.
§ 21 skal lyde:
§ 21 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Fra lovens ikrafttreden oppheves - - -.
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. De ulike bestemmelsene
kan settes i kraft til ulik tid.
Olav Gunnar Ballo |
Henning Skumsvoll |
president |
sekretær |