Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

NSB Gardermobanen AS og oppfølging av NOU 1999: 28 Gardermoprosjektet. Evaluering av planlegging og gjennomføring

St.prp. nr. 52 (1999-2000), Innst. S. nr. 237 (1999-2000)

Vedtak 461

På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:
Kap. Post Formål Kroner
Utgifter:
1350 Jernbaneverket (jf. kap. 4350)
25 (ny) Drift og vedlikehold av Gardermobanen, kan overføres 81 000 000
1352 NSB Gardermobanen AS
71 (ny) Tilskudd til avskriving av lån 5 787 284 677
72 (ny) Tilskudd til avskriving av ansvarlig lån 924 500 000
1353 NSB BA
90 Egenkapital 669 500 000
Inntekter:
4350 Jernbaneverket (jf. kap. 1350)
07 (ny) Betaling for bruk av Gardermobanen 81 000 000
98 (ny) Til betaling av utestående forpliktelser på Gardermobanen 0
4352 NSB Gardermobanen AS
90 Nedbetaling av lån 200 000 000
92 (ny) Avskriving av lån 5 787 284 677
93 (ny) Avskriving av ansvarlig lån 1 594 000 000

Vedtak 462

Stortinget samtykker i at:
1. Jernbaneverket overtar NSB Gardermobanen AS' infrastruktur, herunder flytogterminalen ved Oslo lufthavn, Gardermoen
2. Staten v/Jernbaneverket overtar fra NSB Gardermobanen AS alle forpliktelser knyttet til infrastrukturen og Romeriksporten, herunder ansvaret for eksisterende og eventuelle framtidige skader som oppstår på boligeiendommer som følge av arbeidet med Romeriksporten i samsvar med den garantierklæring som berørte boligeiere er tilbudt.
3. NSB Gardermobanen AS overfører likvider til staten v/Jernbaneverket for å dekke kortsiktig gjeld og gjenstående arbeider knyttet til infrastrukturen.
4. Jernbaneverket kan overskride bevilgningen for 2000 på kap. 1350 postene 23 Drift og vedlikehold og 30 Investeringer på linjen, tilsvarende regnskapsførte merinntekter på kap. 4350 post 08 Til betaling av utestående forpliktelser på Gardermobanen.

Vedtak 463

Flytoget AS organiseres som et datterselskap 100 pst. eid av NSB BA med en stor grad av frihet og selvstendighet i tråd med det som er skissert i Innst. S. nr. 237 (1999-2000). Organiseringen vurderes på nytt om to år.

Vedtak 464

Stortinget ber Regjeringen legge fram en vurdering av hvordan en bør organisere produksjon og prising av tjenester som utnytter faste anlegg, med særlig vekt på jernbanesektoren.