Det vises til spørsmål fra
Arbeiderpartiets KUF-fraksjon i brev av 26. november.
Spørsmål
1
«Den norske kirke
har en rekke fonds. Hva benyttes de ulike fond til og hvor mye penger
dreier det seg om for hvert enkelt fond?
I hvilken grad gir Kirkens
eiendommer avkastning og hva brukes i så fall denne avkastningen til?»
Fond med tilknytning til Den norske kirke har
et varierende rettslig grunnlag og er organisert på ulike måter.
Slike fond forvaltes av kirkens utvalgte organer (menighetsråd,
fellesråd, bispedømmeråd), eller av særskilte
styrer, og vil i flere tilfeller kunne være organisert
som en stiftelse eller med en stiftelsesliknende karakter. Slike
fond har ellers varierende opprinnelse og stiftelsesgrunnlag, og
vil kunne bestå både av pengekapital og eiendommer.
Mange vil være dannet for å tjene et særskilt
formål, og bruken av det enkelte fond vil da være
avgrenset til formålet. Formålene for de enkelte
fond varierer, f eks til finansiering av et nytt orgel eller til
understøttelse av syke og eldre i menighetene. Kirkefond,
dvs midler tilhørende en kirke, er også eksempel
på slike fond, jf kirkeloven § 19. Det foreligger
ingen samlet oversikt over de fond som sies å tilhøre
Den norske kirke, omfanget av fondenes formue (pengekapital og eiendommer),
og hva fondsmidlene og fondenes avkastning benyttes til.
Departementet forvalter to fond med en kirkelig
tilhørighet: Opplysningsvesenets fond og Den norske kirkes
landsfond.
Når det gjelder Opplysningsvesenets
fond, vises til St prp nr 1 (1998-99) og omtale under kap 0299/3299 Opplysningsvesenets
fond, jf også Ot prp nr 68 (1994-95) og Innst O nr 45 (1995-96),
som gjaldt forslag om ny lov for Opplysningsvesenets fond. Opplysningsvesenets
fond er et selveiende fond, med en stiftelsesliknende karakter.
Ny lov for fondet ble gjort gjeldende fra 1997.
Etter loven er det Kongen som har forvaltningsansvaret for fondet.
Fra 1998 ble ikke lenger fondets inntekter og utgifter inntatt i
statsbudsjettet og statsregnskapet, jf St prp nr 1 (1997-98). Fondets
rettsstilling innebærer også at fondet ikke omfattes
av det generelle økonomiregelverket for staten. Utgifter
til lønn mv for stillinger knyttet til forvaltningen av
fondet forutsettes imidlertid dekket av staten, mot refusjon fra
fondet. Også den delen av avkastningen fra fondet som skal
disponeres til felleskirkelige tiltak, føres i statsbudsjettet.
Lov om Opplysningsvesenets fond § 5 bestemmer at av overskuddet
skal inntekter fra salg av eiendom og gevinster på finansplasseringer
avsettes til fond. Markedsverdien er forsiktig anslått
til i overkant av 3 milliarder kroner, basert på markedspris
ved salg, konsesjonspriser og nåverdier.
Den norske kirkes landsfond ble opprettet ved
stortingsvedtak 13. desember 1956. Fondet ble dannet av prestelønn
som var oppsamlet fra okkupasjonstiden, da prestene ble lønnet
av gaver fra menighetene og andre innsamlede midler. Fondets nettoavkastning
skal nyttes til formål til beste for kirken, menighetene
og prestene. Fondets formue, som er pengekapital, hadde per 31.
desember 1997 en bokført verdi på 23,6 mill. kroner.
I 1997 ble det av fondets avkastning tildelt vel 1 mill kroner til
kirkelige formål.
Spørsmål
2
«Det framholdes at
det er nødvendig å heve kvaliteten på fagopplæringen.
Hvordan tenker en seg dette gjennomført?»
Reform 94 har betydd en gjennomgripende endring av
norsk fagopplæring.
Det er utarbeidet en ny tilbudsstruktur hvor
fag med bransjetilhørighet er samordnet. Det er utarbeidet
nye læreplaner for alle fag, hvilket innebærer
en total gjennomgang av faglig innhold. Det er også utarbeidet
nye retningslinjer for fag-/svenneprøvene slik
at de er i samsvar med læreplanens mål.
Dette arbeidet har foregått i nært
samarbeid med partene i arbeidslivet, for å sikre at utdanningene
er i tråd med arbeidsmarkedets og bransjenes behov for
kompetanse.
Departementet har satt i gang omfattende etterutdanning
for ulike grupper som har ansvar for opplæring og vurdering
av elever og lærlinger. Dette gjelder lærere, instruktører
i bedrift og prøvenemndsmedlemmer. En påpeker
at det er først etter innføringen av Reform-94, at
det har vært en planmessig etterutdanning av instruktører
i bedrift.
Videre er det utviklet et omfattende støttemateriell
til bruk i fagopplæringen, bl.a. metodiske veiledninger
og veiviser for lærlinger.
Bruk av opplæringsbok har lange tradisjoner
innen fagopplæringen. Med Reform-94 har opplæringsboken blitt
videreutviklet som et redskap i kvalitetsutviklingen av bedriftsopplæringen.
Departementet i samarbeid med statens utdanningskontor
i Oslo/Akershus evaluerer nå kvaliteten på prøvene
og avviklingen av fag-/svenneprøvene. Prosjektet er
rettet mot prøvenemndsmedlemmene, og undersøkelsen
vil kartlegge i hvilken grad retningslinjene og læreplanene
legges til grunn for prøvene.
Departementet har på trappene et prosjekt
som vil omhandle kvalitetsutvikling innen tilpasset opplæring gjennom
skole- og bedriftsbasert vurdering.
Gjennom evalueringen av Reform-94 har vi fått kunnskap
om ulike sider ved fagopplæringen som gir signaler om områder
for forbedring. Dette vil bli drøftet i en melding til
Stortinget om videregående opplæring våren
1999.
Det kan også nevnes at Regjeringen
vil legge fram en melding for Stortinget om et nasjonalt vurderingssystem
hvor også fagopplæringen vil inngå. Meldingen vil
bli lagt fram for Stortinget våren 1999.
Spørsmål
3
«Regjeringen legger
vekt på å forbedre utstyret i skolen. Særlig
understrekes behovet for å bedre PC dekningen. Hvordan
vil regjeringen styrke denne og hvor fremgår dette i budsjettet?»
I St meld 24 (1993-94) Om IT i norsk utdanning
er arbeids- og ansvarsdelingen når det gjelder IKT i utdanningen
avklart. Der sies bl.a. at utstyret til IKT i utdanningen er skoleeiers
ansvar.
Utstyrsdekningen i videregående skole
var i juni 1997 5,7 elever pr PC i videregående skole og
18,7 elever pr PC i grunnskolen. PC-dekningen i videregående
skole er på mange måter tilfredsstillende, også når
en ser dette i internasjonal sammenheng. PC-dekningen i grunnskolen
er ikke fullt ut tilfredsstillende.
En er kjent med at mange kommuner nå har
laget lokale ITK-planer med konkrete planer for å bedre
PC-dekningen.
I Næringsrettet IT-plan er det lagt
opp til å styrke PC-dekningen i skolen gjennom overføring
av brukt utstyr fra næringslivet til skolene. Dette arbeidet
er igangsatt i et samarbeid mellom KUF og NHD.
I den økonomiske situasjonen en nå befinner
seg, har en ikke funnet rom for økte ressurser til IT i
utdanningen utover en bevilgningsøkning på 8 mill
kroner som er lagt inn på kap 0249.
Spørsmål
4
«Arbeiderpartiet
ber om en oversikt over de forskningsprosjekter som utgår
som følge av reduksjonene innen næringsforskningen.»
Jeg antar at spørsmålet knytter
seg til bevilgningene til Norges forskningsråd over NHDs
budsjett. Jeg har derfor forelagt spørsmålet for
Nærings- og handelsministeren som gir følgende
svar:
«NHDs foreslåtte
bevilgninger til Norges forskningsråd har en liten nominell
nedgang fra 1998 til 1999 - fra 818 mill kr til 809 mill kroner.
Departementets forskningspolitiske prioriteringer og budsjettstyring
knytter seg først og fremst til bransjer, sektorer og forskningsprogrammer.
Departementet styrer således ikke bevilgningene på prosjektnivå -
dette ansvar tilligger Norges forskningsråd. Det vil derfor
ikke være mulig for departementet konkret å angi
hvilke prosjekter som på bakgrunn av bevilgningsnivået
ikke vil få støtte i 1999. Departementet vil likevel
understreke at bevilgningsreduksjonen ikke vil føre til
at løpende prosjekter avbrytes eller avsluttes før
de var planlagt.
For 1999 har Næringsdepartementet
gitt grunnleggende og strategisk forskning, IKT-relatert forskning og
forskning og utvikling rettet mot små og mellomstore bedrifter
høy prioritet. Samtidig er det innenfor brukerstyrt forskning
foreslått å styrke teknologiformidlende tiltak
og tiltak rettet mot det regionale innovasjonssystem.
Som følge av dels
en politisk omprioritering og dels en nominell noe mindre bevilgning
vil Forskningsrådets muligheter for oppstart av nye prosjekter
og aktiviteter innenfor de områder av brukerstyrt forskning som
ikke er gitt en spesiell prioritet i budsjettet (dette gjelder f.eks.
prosessindustrien og BA-sektoren), bli noe redusert i 1999.»
Spørsmål
5
«Når vil
Regjeringen etablere fond for vitenskapelig utstyr som behandlet
i Voksenåsenerklæringen?»
Regjeringen har vurdert spørsmålet
om å etablere fond for utstyr til helsevesenet, politiet
og utdannings- og forskningssektoren. Saken ble omtalt i St prp
nr 65 (1997-98) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
1998, avsnitt 1.3. Regjeringen konkluderte der med at avsetninger
av midler til kjøp av utstyr må foretas innenfor
det ordinære bevilgningssystemet.
Jeg viser videre til Innst S nr 252 (1997-98),
der det heter:
«Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemen frå Framstegspartiet, er samd i at løyvingar
til kjøp av utstyr bør gjerast innafor det vanlege
løyvingssystemet og ikkje ved å etablere fond.»
Spørsmål
6
«Hvilken fremdriftsplan
har regjeringen for bedring av inneklima i skolene?»
Spørsmålet om elevers arbeidsmiljø er
omtalt i St prp nr 1 (1998-1999). Det vises her til at det er nedsatt
en interdepartemental arbeidsgruppe som utreder rettstilstanden
vedrørende elevers arbeidsmiljø, og vurderer behovet
for endringer i den rettslige reguleringen av dette. Arbeidsgruppen
skal vurdere og sammenligne gjeldende regelverks krav til arbeidsmiljø,
og bestemmelser om brukermedvirkning, godkjenning, kontroll og tilsyn.
Arbeidsgruppen vil levere sin utredning i løpet av desember.
Når det gjelder den videre fremdrift vises det til at kommunene
har ansvaret for å godkjenne alle barnehager og skoler
etter forskriften om miljørettet helsevern innen 31. desember
1998. Regjeringen vil etter at denne fristen er utløpt
foreta en bred gjennomgang av situasjonen og vurdere i hvilken grad målsettingen
med forskriften er oppfylt. Regjeringen tar sikte på å legge
frem for Stortinget hvilke eventuelle ytterligere rettslige reguleringer
og eventuelle andre tiltak som er nødvendige for å ivareta
elevers arbeidsmiljø i løpet av vårsesjonen.
Spørsmål
7
«Hva vil statsråden
gjøre for å bevisstgjøre jenters og gutters
valg av utdanning/yrke, for slik å øke
andelen kvinner i lederstillinger?»
Departementet har de siste årene lagt
ned et stort arbeid med sikte på å gi ungdom bedre
innsikt i hvordan de kan velge utdanning og yrke, uavhengig av tradisjoner
og kjønn.
Dette handler om to forhold. Det ene er at de
unge, med støtte fra skolen, får anledning til å utvikle
bred kunnskap om hva som finnes av utdannings- og yrkesretninger.
Det andre er det som erfaring og forskning viser, nemlig at kunnskap
om ulike tilbud ikke er nok. De unge må også ha
selvtillit og trygghet i møtet med stor valgfrihet. Dersom
denne tryggheten mangler, kan det være lett å velge
tradisjonelt og snevert. Systematisk utdannings- og yrkesveiledning
gjennom flere år vil kunne gi ungdom trygghet og kompetanse
til å velge og vil, på sikt, også kunne
være et bidrag til å øke antallet på kvinner
i lederstillinger i alle sektorer i arbeidslivet. Departementet
har derfor lagt opp til at veiledningen og utviklingsarbeidet skal
integreres i alle fag der det er relevant så tidlig som
mulig i opplæringen.
Departementet har utviklet en strategi som inneholder
ulike elementer:
Dette arbeidet har ført til stor aktivitet
lokalt og til varierte og kreative løsninger som blant
annet innebærer et bedret samarbeid mellom skole, a-etat
og andre instanser som har et ansvar for ungdom. Arbeidet vil fortsette
også i 1999 og vil etter de tre årene bli nøye vurdert
med tanke på eventuell videre oppfølging.
2. Det er utviklet omfattende
metodisk veiledningsmateriell om utdannings- og yrkesveiledning
til bruk på ungdomstrinnet og i videregående opplæring.
I nært samarbeid med elevorganisasjonene er det utviklet
et eget elevhefte om det å velge utdanning og yrke og å søke
læreplass. Det er også utarbeidet en video, «Min
første jobb», som fokuserer på utradisjonelle
valg og det å søke læreplass.
3. I samarbeid med bl.a. Arbeids- og administrasjonsdepartementet/Arbeidsdirektoratet,
bransjeorganisasjoner og fylkeskommunene er en i ferd med å utvikle
en database som skal gi tilgang til bred utdannings- og yrkesinformasjon
nasjonalt, regionalt og lokalt.
4. Et treårig FoU-prosjekt, «Bevisste
utdanningsvalg», blir nå gjennomført
i tre fylkeskommuner: Oppland, Rogaland og Møre og Romsdal
og i Oslo Kommune. I dette prosjektet, som går fram til 2001,
skal en bl.a. utvikle modeller for utdannings- og yrkesveiledning
som legger vekt på å bevisstgjøre de
unge om forholdet mellom kjønnsroller, tradisjoner og valg
av utdanning og yrke.
Spørsmål
8
«Statsråden
har etter sigende ved flere anledninger støttet så vel
samlokaliseringer som nybygg ved ulike høyskoler. Hvordan
tenker statsråden seg å gjennomføre disse
og etter hvilken prioriteringsplan?»
Det siste tiåret er antall studenter
i universitets- og høgskolesektoren økt betydelig
med påfølgende økning i arealbehov. Høgskolereformen
der 98 høgskoler ble slått sammen til 26 nye høgskoler
har i tillegg bidratt til behov for samlokaliseringer.
Det er fortsatt et udekket behov for nye bygg
og modernisering av eksisterende bygg i universitets- og høgskolesektoren.
På bakgrunn av situasjonen i norsk økonomi er
det ikke foreslått igangsetting av nye statlige byggeprosjekter
i 1999, verken i universitets- og høgskolesektoren eller
i staten for øvrig.
Jeg ber om forståelse for at jeg ikke
kan legge fram en framtidig prioritering mellom de ulike byggeprosjekter,
utover å gjenta at Regjeringen prioriterer nytt teorifagbygg
ved Universitetet i Tromsø høyest. For de øvrige
byggeprosjekter vil departementet komme tilbake til behovsvurderinger
og prioriteringer i forbindelse med forslaget til statsbudsjett
for 2000.
Spørsmål
9
«Under behandlingen
av revidert budsjett for 1997 fattet Stortinget vedtak om å gi
anledning til å binde studierenta. Hva har statsråden
gjort for å følge opp Stortingets vedtak?»
I revidert budsjett våren 1998 uttalte
departementet at en innføring «av en ordning med
fastrente på studielån ville innebære
store endringer i Lånekassens edb-systemer. Lånekassen
er nå i gang med et omfattende arbeid i forbindelse med
overgangen til år 2000, og større endringer av
støttesystemet bør derfor utstå.»
I St prp nr 1 (1998-99) er det redegjort for
at det er relativt komplisert å innføre fastrente
i Lånekassen p g a at Lånekassen også forvalter
en rekke sosiale ordninger for å lette tilbakebetalingen
for kunder med betalingsproblemer. Disse ordningene må sees
i sammenheng med og tilpasses innføring av fastrente.
Det gjøres også oppmerksom
på at innføring av fastrente vil kreve betydelig økte
administrative ressurser for å kunne ivareta kundebehandling
og utvikle/ta i bruk tilpasset EDB-utstyr.
Departementet vil i samarbeid med Lånekassen legge
til rette for at arbeidet med et tilbud om valg mellom fast og flytende
rente utredes og forberedes slik at det kan settes i drift i år
2000.
Departementet arbeider imidlertid kontinuerlig
med saken for å finne gode løsninger, men det
er forholdsvis komplisert å legge opp til en fastrente
som samtidig ivaretar de sosiale ordningene som Lånekassen
forvalter. Det anses som svært uheldig å avskjære
kunder på fastrentekontrakt fra de sosiale ordningene.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
vurderer i samarbeid med Finansdepartementet og Lånekassen
ulike alternativ og prøver å finne fram til løsninger
som kan iverksettes på et tidligere tidspunkt enn det som
er sagt i budsjettproposisjonen.
Spørsmål
10
«Det er framkommet
i høringen at det er stort behov for vitenskapelig utstyr
til universitets- og høyskolesektoren. Hvordan vurderer
statsråden dette behovet og mener han den foreslåtte
bevilgningen er tilstrekkelig for å få utnyttet
forskningskapasiteten ved institusjonene optimalt?»
FoU-statistikken viser at bevilgningene til
vitenskapelig utstyr har ligget lav i mange år, og at bevilgningene
til utstyr i perioden 1991-95 hadde en reell nedgang. Dette har
bl.a. sammenheng med kutt i utstyrsbevilgningene til universitetene
i statsbudsjettet for 1994. Jeg viser til omtale i St prp nr 1 for
KUF for 1999 (s 235):
«Forskningsrådet kartla i
1995 et udekket behov for vitenskapelig utstyr på ca 700
mill kr. Bevilgningene til utstyr i årene etter dette har
bare dekket en liten del av behovet.»
Jeg har på denne bakgrunn ønsket å styrke
bevilgningene til vitenskapelig utstyr. Behovet for å holde
budsjettet innenfor stramme rammer, innebærer imidlertid at
opptrappingen må skje over tid.
I forslaget til statsbudsjett for 1999 er Forskningsrådets øremerkede
bevilgning til vitenskapelig utstyr økt med 5 mill kr.
Forskningsrådet har foretatt en foreløpig budsjettfordeling
bygget på bevilgningsforslagene i St prp nr 1. Rådet
tar sikte på at den delen av KUFs bevilgning over kap 0285
post 52 som ikke er øremerket på fagfelt (ca 6
mill kroner) også skal brukes til utstyr. Til sammen vil
det dermed være vel 40 mill kr til disposisjon til utstyr
i Forskningsrådet i 1999, med forbehold om Forskningsrådets
endelige budsjettrammer.
Spørsmål
11
«Folkehøyskolene
har fått en økning på 17 millioner ut
over prisstigningen. Hva er begrunnelsen for dette?
Vi ber også om en
oversikt over kapasitetsutnyttelsen på de forskjellige
folkehøyskolen.»
Regjeringen har i statsbudsjettet for 1999 lagt
frem et forslag som gjør at statens andel av det offentlige driftstilskuddet
er i samsvar med §§ 3 og 17 i lov om folkehøgskolar.
Det er prioritert en justering for å opprettholde bevilgningsnivået
slik det var før Revidert nasjonalbudsjett på om
lag 10 mill kroner. Ut over dette er det lagt inn ytterligere 7
millioner som en konsekvens av at elevtallet i folkehøgskolene
har økt. Dette er en del av prinsippene i tilskuddsordningen.
Vedlagt følger en oversikt over kapasitetsutnyttelse ved
folkehøgskolene. Oversikten er utarbeidet av Folkehøgskolerådet
pr 15. september 1998, og den viser en gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse
på 87 pst før de korte kursene på folkehøgskolene
er medregnet. Kortkurs har de siste år gjennomsnittlig
hatt et omfang på ca 10 pst.
Spørsmål
12
«Regjeringen foreslår
8 millioner til støtte til desentraliserte utdanninger.
Hvordan skal disse midlene fordeles?»
Departementet har ennå ikke fordelt
midlene. Kriteriet for tildeling vil bli utarbeidet slik at midlene
i størst mulig grad forventes å utgjøre
en effektiv stimulans for opprettholdelse av kvalitet og omfang
av desentraliserte utdanninger innenfor helse- og omsorgsfagene, ulike
lærerutdanninger og IT-utdanning ved institusjoner i de
distriktene der det er størst behov i forhold til å sikre
oppnåelsen av den todelte målsettingen om å forbedre
mulighetene for befolkningen i distriktene for å ta høgre
utdanning på eller i nærheten av bostedet, samt å bedre
tilførselen av enkelte typer av arbeidskraft i distriktene.
Spørsmål
13
«Posten «Tilskudd
til teknisk undervisningsutstyr/lokaler» ble avviklet
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 1998. Det er grunn
til å tro at det fortsatt finnes noe etterslep og behov
for tilskudd ved innføring av nye tilbud. Kan statsråden redegjøre
for dette?
Det ble forutsatt at Reform 94 ville kreve ekstra bevilgninger
til investeringer i utstyr og lokaler. Det ble understreket at midlene
skulle nyttes til teknisk undervisningsutstyr og til tilpasning
av lokaler for å få reformen satt i verk etter
planen. Med uttrykket «tilpasning av lokaler» menes
endringene av lokaler som følge av nye og endrede læreplaner,
men ikke påbygg og nybygg. Det skulle ikke gis ekstra statstilskudd
til standardheving og ordinær fornyelse.
Bevilgningene skulle etter forutsetningene være midlertidige
og gis som øremerkede tilskudd over kap. 0231 post 66.
I perioden 1993-97 har det vært bevilget om lag 707 mill.
kroner til formålet.
Fylkeskommunene vil alltid ha behov for å anvende midler
til undervisningsutstyr og lokaler innenfor videregående opplæring.
Særtilskuddet over kap 0231 post 66 var ikke ment å dekke behovet
for ordinær fornyelse. Innføringen av reformen er nå i en avslutningsfase.
Fylkeskommunene skal finansiere videregående opplæring via frie
inntekter dvs skatteinntekter og rammetilskudd. Jeg viser til at
det har vært en vekst i fylkeskommunenes frie inntekter de siste
årene, jf St prp nr 60 (1997-98) Om kommuneøkonomien 1999 m.v.
Spørsmål
14
«Vi vil gjerne ha
en oversikt over hvor mange og innenfor hvilke fag Norge har kjøpt
studieplasser i utlandet.»
Innenfor enkelte prioriterte utdanninger vurderer departementet
kjøp av studieplasser i utlandet som en gunstig ordning
i de tilfeller der tilgang på praksisplasser, kvalifisert
vitenskapelig personell eller andre hensyn ikke gir grunnlag for å øke
kapasiteten ved institusjoner i Norge på kort sikt. Høsten
1998 er det kjøpt studieplasser i utlandet for å ta
opp 15 studenter til veterinærutdanningen, 40 innenfor
psykologi og 84 til medisinutdanningen.