Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at budsjettet for 1999 ble vedtatt av sentrumspartiene, Fremskrittspartiet
og Høyre.
Disse medlemmer registrerer at
sentrumspartiene i forbindelse med behandlingen av revidert budsjett
ikke har klart å få på plass et helhetlig
budsjettopplegg sammen med Fremskrittspartiet og Høyre.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene ikke har ført forhandlinger med opposisjonen
om revidert budsjett. Disse medlemmer mener at det
i en slik situasjon tilligger regjeringen å ta ansvar for
helheten og eventuelle svekkelser av budsjettet.
Disse medlemmer viser til at
det gjennom arbeidet med denne innstillingen vil bli flertall for
viktige deler av Arbeiderpartiets næringspakke, dette gjelder
både tiltakene overfor petroleumsvirksomheten og tiltakene
overfor verkstedindustrien. Disse medlemmer mener
dette er viktig for å dempe den forventede nedgangen i
disse næringene. Dette vil bidra til at ledighetsøkningen
ikke vil bli så stor i disse næringene.
Disse medlemmer mener det er
viktig med et finanspolitisk opplegg som er strammere enn Regjeringens
forslag. En større del av utgiftene må målrettes mot
tiltak i utsatte næringer i geografisk avgrensede deler
av landet og til å øke kompetansen for de ledige. Dette
vil bidra til en styrking av industriens konkurranseevne, sikre
arbeidsplassene og legge grunnlaget for en raskere og større
rentenedgang. Arbeiderpartiets forslag bidrar til å styrke
budsjettet med 600 mill. kroner.
Disse medlemmer mener det er
viktig at innretningen av budsjettet bidrar til å balansere
utviklingen mellom skjermet og konkurranseutsatt sektor. Det forhold
at viktige deler av Arbeiderpartiets alternative satsinger er direkte
rettet mot de deler av økonomien som går dårlig
gjør vårt samlede økonomiske opplegg
mer robust.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet har en betydelig satsing i sitt alternative økonomiske opplegg
for å sikre arbeidsplassene i utsatte industrier som petroleumsnæringen,
verkstedindustrien og bygg- og anleggsnæringen. Videre øker
Arbeiderpartiet antall tiltaksplasser med 4 000 ut over Regjeringens forslag
på 6 000.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet øker bevilgningene og fremmer forslag til
fornyelse av fiskeflåten og ferger, ombygging av landgangsfartøy og
fornyelse av havforskningsfartøyet G. O. Sars med til sammen
140 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår
midlertidig fjerning av investeringsavgiften på bygging
og opprustning av vannkraftverk i 2 år, økt tilskudd
til bygging av fiskerihavner på 20 mill. kroner og økt
tilskudd til bygging av studentboliger som tiltak for bygg- og anleggsnæringen.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet øker støtten til forsknings- og
utviklingstilskudd og utviklingskontrakter med 23 mill. kroner.
Vi støtter forslaget til fond for teknologiutvikling i
petroleumsvirksomheten på 100 mill. kroner. Videre er det
bra at Regjeringen har fulgt opp Arbeiderpartiets forslag fra i fjor
høst om et forskningsfond. Fondet er på 3 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil styrke kommuneøkonomien
med nær 300 mill. kroner, herunder 100 mill. kroner i frie
midler.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet foreslår å kutte kontantstøtten
fra 1. august 1999.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet går inn for at det bygges 5 000 flere barnehageplasser og
legger inn et stimuleringstilskudd på 10 000 kroner pr.
plass. Tilskuddet til skolefritidsordningen øker med 56
mill. kroner og forebyggende barnevern med 30 mill. kroner. Gratis
barnehageplass for både 4- og 5-åringene i Oslo
indre øst.
Disse medlemmer vil ha en utlånsordning
for skolebøker i videregående skole, 560 nye studieplasser innenfor
IT og økt satsing på desentralisert høyere utdanning
og kunsthøyskolene.
Disse medlemmer vil i budsjettet
for 2000 fremme forslag til en fordelingspolitisk omlegging, en skattereform
for de lavest lønte:
Arbeiderpartiet ønsker å øke
progressiviteten i skattesystemet gjennom nye skatteregler som gir
lettelser for de lavest lønte. Dette skatteopplegget vil
gå i motsatt retning av de anbefalingene som kom fra det såkalte
flat skatt-utvalget. De enkelte elementene og tallstørrelsene
vil bli presentert senere og opplegget skal inngå i Arbeiderpartiets
budsjett for 2000.
Hensikten med dette forslaget til skatteopplegg
er å oppnå et skattesystem som bidrar til større
grad av omfordeling enn dagens system gjør. Framtidige
utfordringer for velferdssamfunnet tilsier også at det
bør gjennomføres reformer som sikrer at flest
mulig er i arbeid. En skattereform for de lavest lønte
er derfor også et bidrag til å støtte
opp under arbeidslinja i velferdspolitikken.
Omfattende økonomisk forskning og statistiske undersøkelser
i mange land har etter hvert gitt et godt grunnlag for å si
at lavere skatt vil påvirke arbeidstilbudet til folk med
lave inntekter langt mer enn det påvirker arbeidstilbudet
til de med høyere inntekter. Det ser ut til at spesielt
deltidsarbeidende og lavlønte kvinner lar seg påvirke
av endringer i skattesatsene. De som har heltidsjobb og god inntekt
er derimot mindre følsomme overfor endringer i lønn
etter skatt.
For å finansiere en slik reform vil
Arbeiderpartiet hente inn skatteinntekter bl.a. ved å tette
hull i skattesystemet. Arbeiderpartiet vil komme tilbake til et
samlet skatteopplegg som gir en betydelig omfordeling i forbindelse
med budsjettet for 2000.
Disse medlemmer viser også til
at Arbeiderpartiet vil foreslå en alternativ barne- og
ungdomspolitikk i budsjettet for 2000:
Arbeiderpartiet ser det som viktig at man møter
et nytt årtusen med en fremtidsrettet politikk. Arbeiderpartiet
vil derfor i budsjettet for år 2000 foreslå en omfattende
barne- og ungdomspakke.
Vi vil satse på tiltak rettet inn mot
barn og unge. Vi ser det som viktig å gi barn og unge et
helhetlig tilbud, og vi vil satse på å bygge ut
offentlige velferdsgoder som kan gi alle barn og unge like muligheter
for en trygg og god oppvekst. Dette innebærer satsing på barnehager
og skole. Samtidig skal brukerbetalingen være slik at alle
har råd til å ha en barnehageplass eller en plass
i skolefritidsordningen.
– Alle som ønsker
det skal få tilbud om en plass i barnehage eller SFO. Arbeiderpartiet
vil arbeide for reduksjon i foreldrebetalingen.
– Arbeiderpartiet mener skolefritidsordningen
er viktig for å skape trygge og gode oppvekstvilkår for
barn. Ordningen må videreutvikles som en integrert del
av skolens totale virksomhet, og vi vil følge opp våre
forslag om pedagogisk ledelse av skolefritidsordningen.
– Arbeiderpartiet vil utvide det
gratis barnehagetilbudet til innvandrerbarn i Oslo indre øst
til å omfatte flere aldersgrupper. Samtidig er det viktig å gi
de ansatte i barnehagene mulighet til kompetanseheving.
– De private barnehagene sliter,
og Arbeiderpartiet vil arbeide for permanente løsninger
for å sikre videre drift i disse barnehagene. Dette kan
kobles med krav til de private barnehagene bl.a. hva gjelder driftsform,
inntak, arbeidsforhold og barn med spesielle behov.
– Vi ønsker å utvide
fedres mulighet til å ta del i barns oppvekst gjennom å legge
til rette for selvstendig opptjeningsrett av fødselspenger
og en utvidelse av fedrekvoten. Det er viktig at foreldre kan få mer
tid sammen med sine barn. Fødselspermisjon er et viktig
virkemiddel her.
– Alle unge har fått
en lovfestet rett til treårig videregående opplæring.
Den bør være gratis, og Arbeiderpartiet vil derfor å etablere
en utlånsordning for skolebøker knyttet til den
enkelte videregående skole.
– Ungdom under 25 år
som ikke har jobb eller går på skole sikres tilbud
om skole, jobb eller arbeidsmarkedstiltak gjennom ungdomsgarantien.
– Arbeiderpartiet vil satse på barne-
og ungdomsvernet, på å styrke fosterhjemmene og øke
tilsynet til barnevernsinstitusjonene.
Medlemane i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre syner til sine merknader i denne
innstillinga og i Innst. S. nr. 236 (1998-99).
Desse medlemene vil peike på at
norsk økonomi er solid. Gjennom ein stram finanspolitikk
er det lagt grunnlag for stabilitet og rentenedgang. Så langt
i år er signalrenta sett ned med 1,5 pst. Ein ytterlegare rentenedgang
vil ha positive verknader både for private hushald, bedrifter
og offentleg sektor.
Desse medlemene vil og peike
på at det innanfor eit stramt opplegg for 1999 vart funne
plass til viktige fordelingspolitiske oppgåver som helse
og om-sorg, distrikts- og næringstiltak, internasjonal
utjamning og miljø.
Desse medlemene vil peike på at
arbeidsløysa dei fem første månadene
i 1999 er 4 500 lågare enn i 1998. Arbeidsløysestatistikken
for første kvartal 1999 syner ei arbeidsløyse
på 3,2 pst. Desse medlemene syner likevel
til at det til tross for at det i enkelte sektorar er mangel på arbeidskraft,
vil det særleg i verftsindustrien og i oljerelaterte verksemder
kunne oppstå ei viss auke i arbeidsløysa. Desse
medlemene vil i denne samanheng syne til forslaga frå Regjeringa
i revidert nasjonalbudsjett for å auke aktiviteten i verfts-
og oljerelatert verksemd. Det stramme finanspolitiske opplegget
for 1999 har som siktemål å medverka til redusert
rentenivå. Ei slik utvikling vil og vere positiv for norsk
verfts- og offshore-relatert verksemd.
Desse medlemene vil streke under
at den langsiktige utviklinga i sysselsettinga i fyrste rekke vil
vere avhengig av at vi får ei inntekts- og kostnadsutvikling som
er på linje med utviklinga hjå våre handelspartnarar.
Den solidariske haldninga som arbeidstakarorganisasjonane har synt
ved oppgjeret i år, er svært positiv med tanke
på kostnadsutviklinga i høve til dei industrilanda
vi konkurrerer med.
Desse medlemene vil til slutt
syne til den breie støtta den norske humanitære
innsatsen for å hjelpe Kosovo-flyktningane har fått.
Det vil vera naudsynt med tiltak både i nærområdet
og for dei flyktningane som er komne til Noreg. På sikt
vil det og vere naudsynt med støtte til oppbygging av landet
etter at krigshandlingane er over.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at sentrumspartiene har kommet Fremskrittspartiet i møte
på viktige budsjettkapitler. Disse medlemmer vil
spesielt fremheve at Forsvaret er skjermet for kutt i Revidert nasjonalbudsjett, at
politiet blir tilført et nødvendig minimum av
ressurser for å sørge for at nyutdannede politifolk
kan gå ut i meningsfylt tjeneste for samfunnet, og at innsatsstyrt finansiering
av sykehusene er sikret opprettholdt på et forsvarlig nivå.
Disse medlemmer viser videre
til Budsjettinnstillingen vedr. St.prp. nr. 67 (1998-1999) hvor
disse medlemmers subsidiære tilslutning til en rekke småjusteringer
foreslått av sentrumspartiene er behandlet i detalj.
Disse medlemmer viser endelig
til sine øvrige merknader i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 1999, jf. blant annet
Budsjett-innst. S. I (1998-99), og Høyres program for stortingsperioden
1997-2001; "Fra statlig makt til personlig ansvar.»
Disse medlemmer viser videre
til situasjonen etter krigen i Kosovo, herunder de konsekvenser
denne konflikten har for Norge gjennom den flyktningesituasjonen
som er oppstått og vår deltagelse i NATO-styrkene
i området. Konflikten har mange aspekter, og disse
medlemmer tar ikke opp disse i dette budsjettdokumentet.
Det er imidlertid klart at konflikten i Kosovo har ført
til utgifter ingen kunne forutse da statsbudsjettet ble utformet
sist høst. Norge skal selvfølgelig bidra med vår
del av de ressurser som er nødvendig i tilknytning til
denne situasjonen; i nærområdene i og rundt Kosovo
og i Norge, militært og sivilt.
Disse medlemmer viser til at
balansen i norsk økonomi etter Regjeringens syn er i ferd
med å bedres. Disse medlemmer mener det
er all grunn til å tro at de positive trekk ved utviklingen
vi har sett så langt i år ikke minst skyldes de
endringer Høyre fikk gjennomført i statsbudsjettet
for 1999. Utviklingen hittil i år har vist at Regjeringens
forslag om rekordartede skatte- og avgiftsøkninger, herunder
en konjunkturavgift for bygg- og anleggssektoren, var særdeles
dårlige forslag som ikke var tilpasset den økonomiske
situasjon landet stod overfor. Det er også verdt å minne
om at Regjeringen sist høst foreslo å fjerne en
feriedag.
Disse medlemmer er tilfreds med
at den økonomiske utviklingen så langt ikke ser
ut til å bli så dramatisk som enkelte fryktet,
men mener imidlertid det er flere bekymringsfulle trekk ved den
politikk sentrumsregjeringen presenter i St.meld. nr. 2 (1998-1999):
– Stramheten
i budsjettet svekkes. Dette innebærer at rentenedgangen
kan komme senere enn den ellers ville gjort. Sentrumspartienes politikk
innebærer dermed at husholdninger med høye boliglån og/eller
studielån må betale regningen, i stedet for at
man gjennom en målrettet politikk strammer inn ved å redusere
offentlige utgifter på mindre prioriterte områder.
– Den underliggende, reelle veksten
i de offentlige utgiftene dobles, fra 0,75 pst. i vedtatt budsjett
til 1,5 pst. i Regjeringens forslag i revidert budsjett. Med Regjeringens
anslag innebærer dette at veksten i de offentlige utgiftene
er dobbelt så høy som veksten i BNP for Fastlands-Norge.
Dette er ikke en opprettholdbar utvikling over tid.
– Statsbudsjettets oljekorrigerte
underskudd øker, og generasjonsregnskapet viser et betydelig
underskudd.
Samtidig er det klart at næringslivets
konkurranseevne er svekket gjennom konjunkturoppgangen på 90-tallet,
gjennom høyere kostnadsvekst enn hos våre handelspartnere.
Et bidrag til denne kostnadsveksten er veksten i offentlige utgifter,
som fører til at offentlig sektor fortrenger private arbeidsplasser
gjennom lønnsdannelsen. Alvoret i denne situasjonen blir
illu-strert gjennom at norsk eksportindustri ikke i tilstrekkelig
grad klarer å hevde seg i konkurransen med utlandet. I
løpet av de siste tre årene har tapet av markedsandeler
vært ca. 15 pst. i følge tall fra SSB.
Fra 1992 til 1997 skjedde det en positiv utvikling
i offentlige utgifters andel av BNP, ved at andelen falt fra 52
pst. i 1992 til 44,2 pst. i 1997. Hovedårsaken til denne
utviklingen var konjunkturelle forhold, mer enn en bevisst satsing
på reduserte offentlige utgifter. Det må være
slik at offentlige utgifters andel av BNP faller i oppgangstider.
Desto mer bekymringsfull er utviklingen siden sentrumspartiene overtok
regjeringsmakten i høsten 1997. Til tross for fortsatt
konjunkturoppgang førte sentrumspartienes politikk til
at offentlige utgifters andel av BNP steg fra 44,2 pst. i 1997 til
46,5 pst. i 1998. Også for 1999 ser det ut til at offentlige
utgifters andel av BNP vil øke, til tross for de reduserte offentlige
utgifter Høyre fikk gjennomslag for i budsjettforhandlingene
høsten 1998.
Disse medlemmer er meget bekymret
for at de offentlige utgiftenes andel av BNP har økt så kraftig siden
sentrumspartiene overtok regjeringsmakten, ikke minst fordi Norge
fortsatt er i en situasjon med et historisk sett meget høyt
aktivitetsnivå. Det er grunn til å frykte den
utvikling i balansen mellom offentlig og privat sektor som kan bli
resultatet av en sentrumsregjering i kombinasjon med en mulig lavkonjunktur
i årene fremover. Det er stor risiko for at offentlig sektor
i enda større grad vil fortrenge konkurranseutsatt næringsliv
og den private sektor for øvrig. Dette kan få negative
konsekvenser for landets verdiskapning og evne til å leve
av annet enn "oljepengene" i fremtiden.
Disse medlemmer viser til at
Finansministeren på spørsmål fra Høyre
bekrefter at han er oppmerksom på denne utviklingen, og
underskuddet i generasjonsregnskapet. Finansministeren viser i sitt
svar til at Regjeringen
«legger … vekt på langsiktige hensyn
ved utformingen av finanspolitikken",
men viser liten vilje til å gjøre
noe konkret for å rette opp situasjonen. Å utsette
behandlingen av slike grunnleggende problemstillinger til langtidsprogrammet
for 2002-2005, slik Finansministeren tilsynelatende legger opp til,
vil forsterke problemene kraftig.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har gitt signaler om et nøytralt statsbudsjett
for år 2000. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av en meget moderat vekst i de offentlige utgiftene
i neste års statsbudsjett, slik at offentlig sektors andel
av BNP reduseres og det gis realøkonomisk rom for privat næringsvirksomhet.
Spørsmålet om hvilken stramhet neste års
budsjett skal ha bør være et spørsmål
om hvor store skattelettelser som skal gis, fremfor et spørsmål om økte
offentlige utgifter.
Disse medlemmer mener Regjeringen
fører en politikk som i et langsiktig perspektiv ikke er
bærekraftig.
Disse medlemmer viser til at
en bevisst nedbygging av formelle og uformelle handelshindringer,
en rivende teknologisk utvikling, ikke minst innen kommunikasjon
og økende grad av eierskap på tvers av landegrensene
er noen av faktorene som de siste tiårene har ført
til en stadig sterkere konkurranse mellom bedrifter på tvers
av landegrensene. Disse medlemmer understreker at
dette er en ønsket utvikling, som sannsynligvis heller
ikke lar seg stanse eller reversere selv om noen ser ut til å ønske
det. Like sterkt finner disse medlemmer grunn til å understreke
at denne utviklingen fører til at forskjeller i nasjonale rammebetingelser
får større og større betydning for bedriftenes
konkurranseevne. Det er derfor avgjørende at rammevilkårene
for næringslivet utvikles i takt med utviklingen i samfunnet
for øvrig. Når man fra politisk hold gjennomfører
fornuftige endringer for å fremme konkurranse over landegrensene,
følger det en klar forpliktelse til å sørge
for at rammebetingelsene ikke blir en hemsko for norske bedrifter. Disse
medlemmer mener stortingsflertallet så langt ikke
har tatt denne forpliktelsen inn over seg, til tross for gjentatte oppfordringer
fra Høyre.
Disse medlemmer er skuffet over
sentrumsregjeringens manglende vilje til å forbedre næringslivets rammebetingelser.
I stedet for å foreslå helt nødvendige
forbedringer i revidert budsjett, varsler Regjeringen i andre sammenhenger økt
skattleggingen av næringslivet.
Disse medlemmer viser til sammenhengen
mellom finanspolitikk og rentenivå, og at blant annet sentralbanksjefen
i Norges Banks Inflasjonsrapport 1/99 sier at det sikreste
grunnlaget for en lavere rente er at en unngår svikt i
gjennomføringen av budsjettpolitikken. Videre viser disse
medlemmer til at Finansministeren ved flere anledninger
har uttalt at
«rentenivået skal ned mot europeisk rentenivå".
Disse medlemmer viser til at
det i St.meld. nr. 2 (1998-99) er lagt til grunn at eurorenten vil
være 2,5 pst. ut inneværende år, og at
Norges Banks foliorente pr. 7. mai var 6,5 pst. Disse medlemmer viser
til at Finansministeren har uttalt at han mener det er grunnlag
for en rentenedgang fra dette nivået på om lag 1,5
prosentpoeng i løpet av året, dvs. til 5 pst.
Dersom dette blir den faktiske renteutviklingen konstaterer disse
medlemmer at rentenivået i Norge i så fall fortsatt
vil være det dobbelte av eurorenten ved utgangen av året.
Et rentenivå som ligger 100 pst. over det europeiske rentenivået
kan ikke med rimelighet sies å være "ned mot europeisk
rentenivå". Disse medlemmer konstaterer
dermed at ikke engang Finansministeren selv har tro på at
sitt eget politiske løfte, om et rentenivå ned
mot europeisk rentenivå, vil bli oppfylt i 1999.
Derfor mener disse medlemmer det
er bekymringsfullt at Regjeringen i sitt forslag til revidert budsjett
legger opp til en mindre stram finanspolitikk enn det som ble vedtatt
høsten 1999. Disse medlemmer mener Regjeringens
manglende evne til å prioritere ned offentlige utgifter
fører til at det er husholdninger med gjeld, som barnefamilier
og personer med studielån, som må bære
byrden gjennom et høyere rentenivå enn vi ellers
ville hatt. Disse medlemmer mener dette er en gal
politikk, og vil i stedet stramme inn gjennom reduserte offentlige
utgifter.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i innstillingen til St.prp. nr. 67 (1998-99) foreslår
et budsjettopplegg som har et oljekorrigert underskudd som er 1,7 mrd
lavere enn Regjeringens forslag. For disse medlemmer er
det viktig at denne revisjonen av budsjettet retter opp de budsjettsvekkelser
som er oppstått hittil i år, og som Regjeringen
ikke klarer å rette opp.
Innenfor denne rammen er det samtidig funnet
rom for en betydelig satsing på næringslivet,
gjennom reduserte avgifter for petroleumssektoren, redusert formuesskatt
(185 mill. kroner.) og en grensehandelspakke med reduserte særavgifter
på alkoholholdige drikkevarer (-10 pst.) og tobakk (-3
pst.). Samtidig foreslår Høyre en reform i sykelønnsordningen,
som vil føre til betydelige besparelser for bedriftene
i form av reduserte utgifter til sykelønn. Videre foreslår
Høyre blant annet økt satsing på veier
og trafikksikkerhet (200 mill. kroner.), satsing på utdanning
og forskning (114 mill. kroner), satsing på helsevesenet
gjennom økt bevilgning til innsatsstyrt finansiering (200
mill. kroner), politi (50 mill. kroner), økt tilskudd til
barnehager (75 mill. kroner) og økt tilskudd til ekspressbusser
(20 mill. kroner). Disse medlemmer viser til Budsjett-innst.
S. nr. 236 (1998-99) for en nærmere gjennomgang av Høyres
forslag til endringer i revidert budsjett 1999.
For å dekke inn Regjeringens svekkelse
på 1,7 mrd. kroner av det budsjettet som ble vedtatt sist
høst og finansiere disse medlemmers forslag
til satsing på enkelte andre områder, foreslås å redusere
bruken av offentlige midler på en rekke mindre prioriterte
områder. Det vises i denne sammenheng til forslag under
de enkelte kap. og poster i innstillingen til St.prp. nr. 67 (1998-99).
Disse medlemmer har lagt merke
til at enkelte, blant annet fra sentrumspartiene, mener Høyres
forslag i forbindelse med revidert budsjett for 1999 er for omfattende.
Dette til tross for at de forslag til satsinger som disse
medlemmer fremmer i denne innstilling er av et meget beskjedent
omfang. Disse medlemmer vil peke på at Regjeringens
manglende evne til å finne inndekking for økte
utgifter har ført til en betydelig svekkelse av budsjettet
i forhold til det budsjettet det ble inngått forlik om
sist høst. Det er oppsiktsvekkende at talsmenn for sentrumspartiene
angriper Høyre for å foreslå tiltak som
bidrar til å opprettholde hovedlinjene fra budsjettforliket
sist høst. Det er ikke disse medlemmers
forslag som er problemet, men Regjeringens manglende evne til å opprettholde
stramheten i budsjettet for 1999.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
framholde:
Sosialistisk Venstreparti har fem hovedmål
for sin økonomiske politikk:
– Arbeid
til alle.
– Solidaritets-Norge istedenfor
Forskjells-Norge.
– En mindre oljeavhengig økonomi
og et mer allsidig næringsliv.
– En bærekraftig økonomi
der skattesystemet stimulerer til miljøriktig adferd.
– Kommuner som er økonomisk
i stand til å gi gode tjenester til sine innbyggere.
Disse målene kan bare nås
ved aktiv politisk styring. Mulighetene for å nå disse
målene er store. Det kan blant annet pekes på følgende:
– Landet
har Europas mest solide statsfinanser.
– Over flere år har det
vært en utvikling med solide overskudd i de fleste bedrifter
og et flertall av husholdningene har fått en kraftig heving
i sin disponible inntekt.
– Seks års sammenhengende økonomisk
oppgang har gitt et økonomisk grunnlag for å kunne
sette i gang nye, store reformer.
– Oljeprisen ser nå ut
til å ha stabilisert seg på minst det nivå som
ble forutsatt i statsbudsjettet for 1999.
– Kronekursen har steget og det
er ikke sannsynlig at den skal synke under utgangsleiet igjen.
– Finanspolitikken ligger an til å bli
mindre stram, og dermed mindre arbeidsløshetsskapende enn
det som ble lagt opp til ved budsjettbehandlinga i fjor.
– Investeringsstrømmen
til Nordsjøen har stoppet opp og gir større muligheter
for investeringer i Fastlands-Norge.
Norge har en regjering og et stortingsflertall
som ikke utnytter disse mulighetene. Regjeringen legger opp til
en politikk som fjerner oss lenger fra de mål Sosialistisk
Venstreparti har for sin økonomiske politikk.
Den sterke økonomiske oppgangen de
siste årene har skapt et økonomisk grunnlag for
samfunnsreformer som det ikke er politisk vilje hos Regjeringen
og stortingsflertallet til å utnytte.
Det er likevel en del faresignaler i den økonomiske utviklingen:
– Økt
ledighet kan komme til å binde opp de offentlige budsjetter
og svekke deler av arbeidsstyrkens produktivitet.
– Økningen i privat forbruk
ser ut til å bli langt sterkere enn Regjeringen har antatt.
Tall fra Statistisk sentralbyrå som kom etter at Revidert
nasjonalbudsjett ble lagt frem viser at fra 1. kvartal i 1998 til
1. kvartal i 1999 økte konsumet i husholdningene med 4
pst.; bare varekonsumet økte med 5,5 pst. Veksten i detaljhandelomsetningen
er nå like sterk som før renteøkningen.
– Svikten i oljeeksporten og andre
råvarebaserte eksportnæringer kan ikke møtes
med kortsiktige tiltaksplaner og skattetilpasninger. Stortingsflertallet
bør erkjenne at det aktivitetsnivå petroleumsvirksomheten
hadde i 1997/98 er det verken mulig eller ønskelig å vende
tilbake til. Fallet i aktivitetsnivå må dempes,
men hovedfokuset må være rettet mot å utvikle
nye næringer i et mer allsidig næringsliv.
Den finanspolitiske innstramming som Regjeringen og
stortingsflertallet brukte høstmånedene på å finne inndekning
til er nå i ferd med å dunste bort. Som kjent skulle
det strammes inn med 9 mrd. kroner og det endte opp med 7,8 mrd.
kroner. Da revidert budsjett ble lagt frem la Regjeringen opp til å redusere
det samlede overskuddet ved at det oljekorrigerte underskuddet øker
fra 6,5 mrd. kroner til 11 mrd kroner. Det samme beløp
som Sosialistisk Venstreparti foreslo som balanse i sitt alternative
statsbudsjett.
Det ligger også an til at de øvrige
partier vil akseptere en betydelig reduksjonen i statsbudsjettets
og Petroleumsfondets samlede overskudd i forhold til vedtatt budsjett.
Det er også grunn til å merke seg at mens Regjeringen
legger opp til å finne inndekning ved å benytte
seg av engangsinntekter som salg av eiendom, tapping av fond og
ved å forskyve inndekninger til 2000-budsjettet, la Sosialistisk
Venstreparti opp til en reell innstramming i privat forbruk.
Selv om den finanspolitiske innstrammingen er
halvert på 5 måneder så har det ikke
ført til en svekket kronekurs og høyere rente.
Det bidrag som finanspolitikken er i stand til å gi for å styrke
kronekurs og redusere renta er begrenset og en forskjell på 4-5
mrd. kroner ser ikke ut til å spille noen rolle, slik vi
også la til grunn i vårt budsjettalternativ. Oljeprisen
er en langt viktigere faktor for utviklingen i kronekurs, og Sosialistisk
Venstreparti støtter derfor Regjeringens oppfølging
av OPEC sine begrensninger i oljeutvinningen.
Sosialistisk Venstreparti er tilfreds med at
finanspolitikken blir mindre stram. Det vil gjøre det lettere å unngå en
så sterk økning av ledigheten i år som
for eksempel Statistisk sentralbyrå antok i ØA
1/99, der ledigheten ble anslått å øke
0,6 prosentpoeng som årsgjennomsnitt. I ØA 5/99
som kom etter at nasjonalbudsjettet ble lagt frem, var prognosen
for økningen nedjustert til 0,3 prosentpoeng.
Sosialistisk Venstreparti vil i revidert budsjett
holde fast på den balanse og det innstrammingsnivå som
partiet la opp til i sitt alternative statsbudsjett for 1999. Med
den betydelige forskjell at innstrammingseffekten flyttes fra offentlig
til privat forbruk.
Sosialistisk Venstreparti har i hele stortingsperioden bedt
om en mer fleksibel utøvelse av pengepolitikken. Norges
Bank var for raskt ute med å sette opp renta på forsommeren
i fjor. Den ble satt opp første gang uten at kronekursen
så langt i 1998 hadde vært utenfor utgangs-leiet
en eneste dag. Norges Bank sine renteøkninger på forsommeren
hadde, i beste fall, ingen effekt for å motvirke kronekursfallet
på ettersommeren.
Sosialistisk Venstreparti er tilfreds med at
den nye sentralbanksjefen tolker valutaforskriften mer fleksibelt.
For det første ved at Norges Bank startet rentereduksjonen
uten at kronekursen var tilbake i utgangsleiet. For det andre ved
at bankens nye ledelse ved flere anledninger har sagt at de pengepolitiske
virkemidler også må ta hensyn til konjunkturutviklingen.
Vi finner imidlertid grunn til å minne
om at inflasjonsmål ikke er innført. Når
kronekursen nå er tilbake til utgangsleiet er det grunnlag
for raskere rentereduksjoner enn det sentralbanken legger opp til.
Når alle prognoser peker på at ledigheten er på vei
opp mens inflasjonen er på vei ned, vil nye rentereduksjoner
også være et riktig svar når det skal
tas hensyn til konjunktursituasjonen. Sterkere kronekurs kombinert
med høye renter svekker konkurranseutsatt industri i en
slik grad at det kan gi store utslag på ledigheten neste år.
Vi må unngå en utvikling som i Storbritannia,
der inflasjonsmål er innført. Det har gitt som
resultat at i høykonjunkturen fikk landet både
høye renter og sterk valutakurs. Det ga et dramatisk fall
i den britiske eksporten fra slutten av 1998.
Sosialistisk Venstreparti er tilfreds med Regjeringens
håndtering av stortingsvedtaket om pengepolitikken som
Arbeiderpartiet og Høyre fikk igjennom ved behandlingen
av Nasjonalbudsjettet i fjor. Regjeringens undersøkelser
har vist at det ikke er mulig å innføre en tettere
tilknytning til euro uten å oppgi valutaforskriften og
innføre et ufleksibelt kursmål for krona. Det
er heller ikke mulig å la norsk økonomisk politikk bli
underlagt formelle overvåkingsprosedyrer knyttet til EUs
stabilitetspakt uten å komme i konflikt med folkeavstemmingsresultatet
om EU i 1994. Vi konstaterer at Arbeiderpartiet og Høyre
må ta dette til etterretning.
Det er barn og unge som mest har fått
merke konsekvensene av det borgerlige budsjettsamarbeidet de to siste årene.
Barnehageutbyggingen har stoppet opp, skolefritidsordningen er svekket
og ungdomstiltak er redusert. Innstrammingene overfor kommunene
har svekket kommunenes evne til å vedlikeholde skoler og opprettholde
ungdomstilbud.
Å snu denne utviklingen er framtidsretta
politikk. En god politikk for barn og unge kan forebygge problemer i
framtida.
På 1990-tallet har barneskolen og videregående skole
gjennomgått reformer, mens ungdomsskoletrinnet ikke har
blitt viet mye oppmerksomhet. Både bygnings-, utstyrs-
og innholdsmessig trenger skolen opprustning. I dag er det alt for
mange elever og lærere som mistrives.
I en reform 2001 for ungdomsskolen vil Sosialistisk Venstreparti
særlig satse på følgende:
– En bit
av IT-Fornebu til alle landets klasserom. Alle skoleklasser må ha
PC med internettilknytning.
– Sats på pedagogisk
mangfold. Øk bevilgningene som skoler kan søke
på til forsøksarbeid og gi større plass
i læreplanene for lokale prioriteringer.
– Det trengs et krafttak for å pusse
opp mange av landets ungdomsskoler og vedlikeholdet må bedres.
– Åpen skole. La skolene
være åpne om kveldene for aktiviteter i nærmiljøet.
– Økt elevinnflytelse.
Elevene må få mer å si enn i dag, også når
det gjelder valg av undervisningsformer.
– Forpliktende etter- og videreutdanningsplaner.
Det ambisjonsnivået vi har for ungdomsskolens innhold krever
en langt sterkere satsing på lærernes kompetanse.
– Alle barn skal ha like muligheter
til å delta i skolens aktiviteter. Utviklingen i retning
av at foreldrene må betale stadig mer egenandeler må snus. Leirskoleopphold
må bli gratis.
Som et første steg foreslår
Sosialistisk Venstreparti i Revidert nasjonalbudsjett å sette
av 25 mill. kroner til utviklingstiltak for ungdomsskolen. Pengene
skal tildeles skoler som ønsker å iverksette ulike
forsøk med alternativ organisering av undervisningen og
skoledagen. Forsøkene må omfatte den praktiske
organisering som skoledagens lengde og inndeling i timer og økter med
ulike fag og pedagogiske alternativer der praktiske arbeidsmåter
inngår som arbeidsform også i de tradisjonelle
teoretiske fag.
Sosialistisk Venstreparti vil i forbindelse
med budsjettet for 2000 foreslå midler til en ungdomsskolereform år
2001.
– 10 mill.
kroner til investeringer i utstyr innen IT i grunnskolen. Dette
må ses i sammenheng med en samlet plan for IT i grunnskolen.
– 10 mill. kroner til etter- og
videreutdanningsmidler innen IT for lærere i grunnskolen.
– 1 mill. kroner til et stimuleringstilskudd øremerket fylkeskommunen
til kjøp av skoleplasser for elever som ønsker å ta
videregående opplæring ved tekniske fagskoler.
– 50 mill. kroner til en utlånsordning
for skolebøker i videregående skole. I løpet
av perioden bør skolebøker og annet obligatorisk
undervisningsmateriell (yrkesfaglige studieretninger) bli gratis.
– 56 mill. kroner til å styrke
skolefritidsordningen. Det samme beløp som de borgerlige
partiene kuttet med i budsjettet for i år.
Tall fra Husbanken viser at det så langt
i år er søkt om lån til 822 nye barnehageplasser.
I 1998 ble det opprettet 3 200 nye plasser og i 1997 var antallet
16 400 plasser. Stortinget har vedtatt at man skal ha full barnehagedekning
innen utgangen av år 2000. Pr. i dag er det et udekket
behov på mellom 10 000 og 30 000 barnehageplasser, og Regjeringen
har erkjent at med det tempo som den legger opp til er målet
om full barnehagedekning umulig å oppfylle. De som har
fått barnehageplass har fått oppleve at prisen
på en plass øker mye sterkere enn prisen på andre
varer og tjenester. Dermed gis ikke alle småbarnsforeldre
noen reell valgfrihet til å velge barnehage som barnepassform.
Tilbudet om deltidsplasser i barnehager har
blitt betydelig redusert i mange kommuner i løpet av de siste årene.
Mange foreldre ønsker barnehageplass for sine barn noen
timer pr. dag, og har ikke mulighet til å velge dette -
hvis de ikke er villige til å betale for full barnehagedekning.
Det er viktig å gi mulighet for mer
fleksible oppholdstider i barnehager, samt større mulighet
for at foreldre kan redusere sin egen arbeidstid. Høye
oppholdsutgifter i barnehagene er med på å gjøre
dette teoretisk og ikke praktisk mulig.
Barnehagesatsing må være variert
og også åpne for økt bruk av og satsing
på naturbarnehager. I tillegg er det fremdeles viktig å integrere
barn med innvandrerbakgrunn i barnehagene. Betydningen av at barn
med innvandrerbakgrunn tilegner seg det norske språket tidligst
mulig bør ikke undervurderes. Det er viktig å videreføre
gratis korttidsbarnehagetilbud for 5-åringer i bydel 6
i Oslo indre øst. Tilbudet kan markedsføres bedre
enn det man til nå har gjort, det viser en ny undersøkelse
som er gjort blant småbarnsfamilier med innvandrerbakgrunn
i Oslo indre øst.
Det er et helt feil signal i forhold til mål
om full barnehagedekning innen utgangen av år 2000 å kutte
16 mill. kroner i bevilgningen driftstilskudd til barnehager. Det
har ikke vært opprettet så få nye barnehageplasser
siden 1974 som det som er tilfelle i 1998 og til nå i 1999.
Hvis småbarnsforeldre skal ha reelle valg i forhold til
valg av barnepass, er det av stor viktighet at opptrapping av opprettelse
av nye barnehageplasser både for aldersgruppen under 3 år
og aldersgruppen 3-5 år prioriteres og oppmuntres med statlige
midler.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
– 70 mill.
kroner i statlige midler til å igangsette bygging av 10
000 ekstra barnehageplasser i 2. halvår 1999.
– 50 mill. kroner til en ordning
hvor kommunene får et ekstra tilskudd for hver nye barnehageplass
de klarer å åpne innen 10. januar 2000.
– 780 mill. kroner til å redusere
barnehagetakstene. Barnehagene skal kunne være tilgjengelige
for barn uten at foreldrene opplever oppholdsbetalingen i barnehagene
som en økonomisk byrde.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
– Gå imot
9 mill. kroner til ungdomstiltak i større bysamfunn. Fritidsaktiviteter
og kultur er avgjørende for barn og unges livskvalitet.
– 2 mill. kroner til ungdomstiltak
i distriktene.
– 15 mill. kroner til styrking
av barnevernet. Barnevernet rapporterer om manglende ressurser til å kunne
følge opp barn i krise.
I Budsjett-innst. S. I (1998-99) Tillegg nr.
1 uttalte Sosialistisk Venstreparti følgende:
«Dette medlem mener at faren for økt inflasjon
neste år er overdrevet. Det er større fare for økt
arbeidsledighet.»
Utviklingen har gitt dette utsagnet rett. I
anslaget for den økonomiske utvikling har Regjeringen måtte
oppjustere anslaget for ledigheten fra 3,3 pst. til 3,5 pst., mens
anslaget for konsumprisindeksen er nedjustert fra 3,2 pst. til 2,4
pst. Regjeringen erkjenner nå omsider at ledigheten kommer
til å øke. Dette er en innrømmelse som
partiet har bedt om siden Sosialistisk Venstreparti i en egen rapport
i begynnelsen av desember la frem prognoser som viste at alle andre økonomiske institusjoner
regnet med høyere ledighet. Men vår hensikt med å få til
innrømmelsen var å få Regjeringen til å legge
om politikken slik at en kan unngå at ledighetsprognosene
slår til. Det gjør Regjeringen foreløpig ikke.
Den forholder seg ikke til ledigheten på noen annen måte
enn å oppjustere posten for dagpengeutbetalinger med 400
mill. kroner.
Svikten i oljeeksporten og andre råvarebaserte eksportnæringer
kan ikke møtes med kortsiktige tiltaksplaner og skattetilpasninger.
Stortingsflertallet bør erkjenne at det aktivitetsnivå petroleumsvirksomheten hadde
i 1997/98 er det verken mulig eller ønskelig å vende
tilbake til. Fallet i aktivitetsnivå må dempes, men
hovedfokuset må være rettet mot å utvikle
nye næringer i et mer allsidig næringsliv.
I revidert budsjett foreslår Sosialistisk
Venstreparti en tiltakspakke for sysselsetting- og kompetanseoppbygging.
Den inneholder både strakstiltak for verftsindustrien og
bygg- og anleggssektoren og langsiktige tiltak for omstilling og
kompetanse for å utvikle nye næringsvirksomhet.
Sosialistisk Venstreparti foreslår følgende 7
hovedpunkter:
– Økt
satsing på forskning- og utvikling. Flere IT-studieplasser,
kjøp av utstyr og etterutdanning innen IT i ungdomsskolen, økt
satsing på alternativ energi og videreføring av
alle bevilgninger til FOU som Regjeringen har foreslått å kutte.
– 3 000 nye tiltaksplasser og
en ekstra satsing for å bringe yrkeshemmede inn i arbeidsmarkedet.
Ungdomsgarantien gjeninnføres og kapasiteten i arbeidsmarkedsetaten
opprettholdes for å kunne være i stand til å omskolere
nye ledige til andre jobber.
– 50 mill. kroner i tilskudd til
igangsetting av opprustning og effektivisering av eksisterende vannkraftverk
og ledningsnett.
– Et program for boligbygging.
100 mill. kroner i ekstra statlig tilskudd til 400 ekstra studentboliger og
bygging av andre utleieboliger i år. Husbankens lånerammer øker
med 500 mrd. kroner.
– En fordobling av investeringene
i fornyelse av ferjeflåten i år.
– 20 mill. kroner til i økt
tilskudd til utbygging av fiskerihavner.
– 8,5 mill. kroner til en startbevilgning
til fornyelse av havforskningsfartøyet G.O. Sars og bevilgninger
til å fullføre arbeidet med krigsskipet "Hestmanden".
Det er også nødvendig at sentralbanken
straks setter ned renta. Kombinasjonen av meget sterk kronekurs
og langt høyere rentenivå enn OECD-snittet svekker
konkurranseutsatt sektor. Av hensyn til ledigheten vil det være
mer alvorlig om kronekursen fortsetter å bevege seg i overkant
av utgangsleiet enn om den skulle bevege seg tilbake til underkanten.
Sosialistisk Venstreparti ønsker et
allsidig næringsliv, blant annet for at den økonomiske
utvikling skal bli mindre avhengig av utviklingen innenfor en enkeltnæring.
Derfor har vi i flere år foreslått å snu
investeringsstrømmen fra Nordsjøen til fastlandet.
Utviklingen har i stedet gått i motsatt retning. Det utbyggingstempo som
Stortinget har lagt opp til har i stedet sprengt alle tidligere
prognoser for investeringer og utvinning. Meget verdifulle ressurser
i form av menneskelig kompetanse og produksjonsmateriell er nå bundet
opp i petroleumsvirksomheten. Etter en sterk økning i oljeinvesteringene
i 1997 på 16 pst., økte investeringene med ytterligere
en fjerdedel i 1998. Den sterke oppbyggingen av oljesektoren i disse årene
står som et monument over uansvarlig politikk.
Sosialistisk Venstreparti har ønsket
en forsiktig, politisk styrt nedtrapping av investeringsnivået
i Nordsjøen. Den nedtrapping som markedet selv nå foretar skjer
raskere på et kortere tidsrom og på en mer brutal måte
enn det Sosialistisk Venstreparti har ønsket i sine alternative
budsjetter.
Det må nå gjøres
tre ting samtidig:
– Bidra
til en myk landing i nedtrappingen av aktivitetsnivå ved å redusere
kostnader og fremskaffe nye oppdrag for verftsindustrien.
– Øke offentlige investeringer
innen kompetanse, forskning og annen næringsvirksomhet.
– Sterkere innsats for å omstille
menneskelig arbeidskraft, der styrking av Arbeidsdirektoratet og
Etter- og videreutdanningsreformen er viktige elementer.
Sentrumsregjeringens miljøpolitikk
er uten retning og er preget av handlingslammelse overfor et miljøoverkjørende
stortingsflertall. Revidert nasjonalbudsjett er ikke noe unntak.
Derfor blir miljøpolitikken grå.
Den største oppgaven i miljøpolitikken
er intet mindre enn å utvikle en bærekraftig økonomi.
Utfordringene er både store og meningsfylte. De siste 50 årene har
menneskets virksomhet redusert størrelsen på verdens
livsviktige skoger, fjernet regnskog i rekordartet hastighet, forurenset
vann, luft og hav, redusert det biologiske mangfoldet, fylt havet
med gift og radioaktivt avfall og fisket det stadig tommere for
fisk. Mer og mer viktig jordsmonn har måttet gi tapt for
industriell virksomhet, byer og veier, og atmosfæren fylles
stadig med økende mengde gasser som vil føre til
oppvarming av klimaet. Ørkenen sprer seg over store deler
av verden, og grunnvannsnivået synker i stadig flere land.
Menneskets levevilkår og utviklingsmuligheter
er avhengig av at uttaket av jordas ressurser ikke overstiger naturens
bæreevne og at forurensingen ikke overstiger økosystemets
tåleevne. Grensene er presset og på noen områder
allerede overskredet. Ikke minst skjer dette i fattige land der
befolkningen øker kraftig og presset på naturressursene
er stort.
Norge har som et lite rikt land med politisk
stabilitet store muligheter og dermed et stort ansvar for å gå foran
i arbeidet med å bygge opp en bærekraftig økonomi.
Dette er viktig av flere grunner, blant annet fordi det er viktig å demonstrere
hvordan fremtidens økonomi kan gå hånd
i hånd med kravet til et sunt miljø. Vi kan vanskelig
kreve at de store befolkningene i fattige land skal legge om kursen
i en bærekraftig retning hvis vi ikke er villige til å vise
at vi, et av verdens rikeste land, er i stand til å klare
det samme.
Et av de viktigste virkemidlene vi har er skattesystemet.
Gjennom skatter og avgifter kan vi redusere bruken av miljøskadelige
aktiviteter og fremme bruken av andre. Sosialistisk Venstreparti
vil derfor øke skatten på energibruk, transport,
uttak og bruk av naturressurser, og utslipp av gasser som bidrar
til klimaforandringer, som CO2, og redusere
skatten på arbeid og gradvis fjerne avgifter som bare har
en fiskal begrunnelse. Omleggingen av skattesystemet må inneholde
elementer av både oppmuntring og straff. Det skal lønne
seg å satse på ENØK, samtidig som overforbruk
må koste både for produsenten og forbrukeren.
En progressiv el-avgift vil oppmuntre til både effektivisering
og sparing, og straffe unødig sløsing av en verdifull
ressurs.
Et slikt prinsipp i skattesystemet er ikke innrettet
på fordeling, da blir det desto mer viktig at resten av skattesystemet
virker til fordel for lavinntektsgrupper.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
– 4 mill.
kroner ekstra til miljøtiltak i landbruket. Dette vil blant
annet bidra til å bedre forholdene for økologisk
landbruk
– Å gå imot å fjerne
miljøavgiften på kunstgjødsel. Denne
avgiften har til hensikt å redusere bruken av kunstgjødsel,
som har store miljømessige konsekvenser.
– 54 mill. kroner ekstra til kollektivtrafikk.
Norge ligger på bunn i Europa når det gjelder
tilskudd til offentlig kommunikasjon, og denne summen vil bidra
til å bedre situasjonen.
– Å gå imot
kuttet på 10 mill. kroner i tilskudd til utvikling av rasjonell
og miljøvennlig transport. Disse midlene trenges blant
annet for å få kunnskap om kollektivtrafikk i
storbyområdene, bl.a. knyttet til integrering av funksjonshemmede
i deler av transportpolitikken.
– 5 mill. kroner ekstra til kalking.
Sur nedbør er fremdeles et stort og alvorlig problem i
mange vassdrag.
– Å gå imot
kuttet på 2,5 mill. kroner til sikring av friluftsområder
for allmennheten.
– 1 mill. kroner til miljøtiltak
i forbindelse med opprydding av Sulitjelma gruver. Staten var siste
eier, og har et spesielt ansvar for dette oppryddingsarbeidet.
– 15 mill. kroner ekstra til energiforskning.
Forskning på ny og effektiv energiteknologi er et viktig tiltak
for å få ned energibruken i fremtiden.
– 30 øre ekstra CO2-avgift pr. liter/kg på mineralolje, kull,
koks og bensin. Denne avgiften er nødvendig for å stanse
veksten i CO2-utslippene.
– Økning på 1,8 øre
pr. kWh i forbruksavgift på elektrisk kraft. Økingen
i forbruksavgiften vil bidra til å dempe den kraftige veksten
i elektrisitetsbruken.
– Innføring av grunnavgift
på fyringsolje med 13,4 øre pr. liter. Fyringsolje
er en alvorlig forurensingskilde, og denne grunnavgiften vil bidra
til å flytte bruken over på mer miljøvennlige
alternativer.
Sosialistisk Venstreparti vil bedre fordelingen
av inntekt og levekår mellom sosiale grupper og generasjoner.
Det er grunn til å advare mot den utvikling vi nå ser
i retning av økende forskjeller i levekår. Økende forskjeller
truer stabiliteten i den norske politiske og økonomiske
modellen. Statistisk sentralbyrås siste undersøkelse
av fordelingen av disponibel inntekt for husholdningene viser at
forskjellene fortsetter å øke:
Prosentvis fordeling av
all disponibel inntekt for husholdninger
År | Fattigste
tidel 1. desil | Mellomgruppe 6. desil | Rikeste tidel 10. desil |
1986 | 4,1 | 9,9 | 18,6 |
1991 | 4,0 | 9,9 | 19,0 |
1996 | 3,7 | 9,7 | 21,7 |
Kilde: SSB-Rapport 98/17
Mens den fattigste tidel har redusert sin andel
av all disponibel inntekt de siste 10 år har altså den
rikeste tidelen økt sin andel kraftig. Den samme Statistisk
sentralbyrå-rapporten viser også at:
– Bare den
rikeste tidelen av oss har økt sin andel av "inntektskaka"
de siste 10 år.
– Den fattigste tidelen har ikke
bare fått redusert sin andel, men har også som
eneste gruppe fått en nedgang i disponibel inntekt siste
10 år.
Enda skjevere fordelt er fordelingen av finansformue.
Siste oppdaterte tall gjelder 1997 og i Ukens statistikk nr. 18/1998
fremkommer følgende tall:
Prosentvis fordeling av
all brutto finanskapital for husholdninger
År | Fattigste
tidel 1. desil | Mellomgruppe 6. desil | Rikeste tidel 10. desil |
1986 | 0 | 5,2 | 50,6 |
1991 | 0 | 4,1 | 57,2 |
1997 | 0 | 3,3 | 62,4 |
Kilde: SSB, Inntekts- og formuesundersøkinga
for hushald, 1997
Vi ser at den tidelen av befolkningen med høyest finansformue
disponerer godt over halvparten av all finansformue, og at deres
andel er økende på bekostning av andre grupper.
Finansformue er her definert som bankinnskudd, aksjer og andre verdipapirer.
Det er også slik at det er en klar
sammenheng mellom høy formue og høy inntekt. Det
går fram av Statistisk sentralbyrås Selvmeldingsstatistikk
1997, offentliggjort i Ukens statistikk 12/1999. Der går
det blant annet frem at den firedelen personer her i landet med høyest
bruttoinntekt eier over 80 pst. av den totale aksjeformuen. Videre
eier bare den rikeste 5-prosenten av oss hele 63 pst. av aksjeformuen.
Under den sittende Regjering har utviklingen
blitt forsterket i gal retning. I budsjettet for i høst
ble de borgerlige enige om en rekke usosiale nedskjæringer
samtidig som toppskatten ble redusert for høytlønte.
Folk med inntekter under 250 000 kroner får i år
mellom 200 og 400 kroner i skattelette. Dette vil på ingen
måte kompensere for de økninger i egenbetalinger
som budsjettforliket la opp til. Heller ikke vil det kompensere for
den skatteøkning som forliket la opp til overfor alle fagorganiserte
når de reduserer verdien av fagforeningsfradraget. Grupper
som har mindre behov for det får derimot større
skattelette: Folk med inntekter over 350 000 kroner får
fra 500 kroner og oppover i lettelser, mens folk med inntekter over
750 000 kroner får fra 1 300 kroner og oppover i skattelettelser.
I revidert budsjett tas ingen skritt for å snu
utviklingen. Tvert imot inneholder Regjeringens opplegg tiltak som
vil forsterke forskjellene i levekår.
Ulikheten i fordeling av arv er en vesentlig årsak
til skjev fordeling mellom generasjoner og grupper. I arveavgiftstatistikken
presentert i US 50/98 går det frem at gjennomsnittsalderen
for dem som mottar arv er 51 år. Altså i den alderen
hvor de fleste befinner seg på toppunktet i sin disponible
inntekt i løpet av livet. Videre er arv også skjevt
fordelt mellom inntektsgrupper, slik at de som allerede har høy
inntekt har høyest arv. Den omtalte statistikken viser
at arvemottakere med bruttoinntekt over 500 000 kroner gikk gjennomsnittlig
464 000 kroner i arv, mens de med bruttoinntekt lavere enn 150 000
kroner arvet 283 000 kroner i gjennomsnitt.
Sosialistisk Venstreparti støttet Regjeringens
forslag i statsbudsjettbehandlingen i fjor om å heve minstegrensene
for betaling av arv, slik at arvebeløp under 200 000 kroner
ikke er avgiftspliktig. Vi ønsker imidlertid å øke
arveavgiften på de høyeste arveoverføringene.
Skjevheten i fordeling av aksjeutbytte er den
viktigste enkeltårsak til økte inntektforskjeller.
Derfor foreslår Sosialistisk Venstreparti det enkeltgrep
som mest effektivt kan rette opp skjevhetene som har oppstått
de siste årene: Å gjeninnføre beskatning
av aksjeutbytte på mottakers hånd med den faste
satsen for alminnelig inntekt.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
– 28 pst.
skatt på aksjeutbytte på mottakers hånd.
– Økt arveavgift for
arv over 200 000 kroner.
– Bedre kommuneøkonomi
– 43 mill. kroner for å redusere
skatten på sykdom.
– Retten til å kunne
motta sykepenger utvides til å omfatte de lave inntektsgrupper
som mistet retten 1. januar 1999.
Kommunesektoren har ansvaret for de viktigste områdene
som angår folks hverdag, skole, barnehage, helse, omsorg,
kultur, samferdsel og stønad til livsopphold. Disse tjenesten
er avgjørende for folks levekår og er en uunnværlig
infrastruktur for næringslivet. Dette er derfor et område
som Sosialistisk Venstreparti vil prioritere høyt.
De siste års statsbudsjett har betydd
kutt i frie inntekter, mer øremerking og et stadig større
gap mellom oppgaver og økonomi. Forslaget til statsbudsjett
for 1999 betød et reelt kutt i forhold til 1998 med ca.
4,5 mrd. kroner på grunn av økte kostnader for
kommunesektoren. Mange kommuner må selge unna eiendom og
annen formue, tappe fond og skjærer ned standarden på tjenestene.
Dette er en finansieringsstrategi som ikke kan fungere særlig
lenge. Forskjellene øker mellom den standard innbyggerne
finner på de kommunale tjenester og i kommunale bygninger,
og den standard som forventes i næringslivet og i private
hjem.
Situasjonen er dramatisk mange steder. Tilbudene reduseres,
kommunale avgifter øker og egenandeler innføres
på barnehager, skolefritidsordninger, musikkskoler, omsorgstjenester
osv.
Regnskapstallene for 1998 viser nå et
underskudd for kommunesektoren på 5 mrd. kroner. Det største siden
1989 som var en spesiell kriseperiode for norsk økonomi.
Det blir enda større i 1999. Når det nå beregnes
at bare 15 pst. av kommunene vil klare å budsjettere med
overskudd, burde Regjeringen ta alvoret inn over seg; å styrke
kommuneøkonomien. Det er særlig behov for økte
frie midler for å kunne utløse de øremerkede
midler Stortinget har bevilget til eldre og psykiatri, uten at kommunene
må kutte i tilbudet til barn og unge. Men også på dette
området viser Regjeringen en skuffende passivitet, og prioriterer å opprettholde
et godt forhold til høyrepartiene.
Fortsatt er det Regjeringens politikk at kommunene skal
ta ansvaret for det erklærte behovet for innstramminger,
mens de rikeste skal skjermes og endog få nye lettelser
på enkelte områder.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
Konfliktene har rast på Balkan i mange år,
og har kuliminert med krigen i Kosovo. Det er behov for humanitær
hjelp, både av kort og langsiktig karakter. Slik humanitær
bistand må inkludere akutt nødhjelp, hjelp til
tilbakevending, administrativ hjelp i forbindelse med institusjoner
og viktige registre, fysisk gjenoppbygging av hus, fabrikker, sykehus,
skoler, broer og annen viktig infrastruktur, trygging og sikring
av omgivelser for trusler av militær og miljømessig karakter,
samt konfliktløsende arbeid på tvers av etniske
grenser. Slikt arbeid vil koste penger, og Sosialistisk Venstreparti
vil fremme forslag om bevilgning av 1 milliard kroner til dette
formålet under behandlingen av St.prp. nr. 88 (1998-99)
Om humanitær bistand i forbindelse med krisen i Kosovo.
Før fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett
ble det fra statsministeren sagt at det ikke er de fattige i andre
deler av verden som skal betale Norges økte utgifter med
Kosovo-krisen. Regjeringen legger likevel opp til dette. Sett i
lys av disse uttalelsene er det uforståelig at bistandsbudsjettet
er belastet 180 mill. kroner til Kosovo-relaterte utgifter. Dette
gjør at viktig bistandsarbeid i Afrika, menneskerettsarbeid
og gjeld-slettetiltak for fattige land må betale for krigen
i Kosovo.
Den felles målsetting Sosialistisk
Venstreparti og Regjeringen har om en reell økning i Norges
bistandsmidler har fjernet seg enda et skritt.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
Sosialistisk Venstreparti mener at det satses
for lite på kunst og kultur i Norge. Kunst og kultur gjør
samfunnet rikere på opplevelser, og gir oss muligheter
til å utvikle skapende evner og identitet. For oss er det
viktig at barn og unge får muligheter til å være
aktive deltakere i og til å oppleve kunst- og kulturytringer.
Det er viktig å gi rom for nyskaping, nytenking og å sikre
et kulturelt mangfold. Gjennom å støtte opp om
flerkulturelle møter, vil vår kultur få nye
og verdifulle impulser, og det vil motvirke fremmedfrykt og rasisme.
I dag er kulturlivet utsatt for et kommersielt press, et lønnsomhetskrav,
som truer mangfoldet, nytenkingen og tilgjengeligheten for alle.
Markedet kan ikke sikre kvalitet og et utfordrende kulturliv med
stort mangfold. Sosialistisk Venstreparti mener derfor at staten, sammen
med Kommune-Norge, har et ansvar for å sikre bedre økonomi
i kulturlivet og dermed sikre at kunst- og kulturlivet kan ivareta
sin samfunnsrolle. I sitt alternative statsbudsjett for 1999 foreslo
Sosialistisk Venstreparti å styrke kulturkapitlet med 270
mill. kroner mer enn det stortingsflertallet gjorde. Sosialistisk
Venstreparti foreslår i Revidert nasjonalbudsjett midler
til en rekke kulturprosjekter som er i akutt behov for midler. Midlene
som trengs er ofte små i en budsjettsammenheng, men har
en stor positiv effekt.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
Det trengs omstillingsmidler i forbindelse med
blant annet tilpasning til etter- og videreutdanningsreformen (kompetansereformen).
Gjennomføring av kompetansereformen forutsetter at det
finnes tilbydere av utdanning. Universitetene og høyskolene
må utvikle nye utdanningstilbud faglig og pedagogisk rettet
inn mot en ny gruppe utdanningssøkere.
Gjennom Norgesnettet må de ulike institusjonene
i sterke grad samordne utdanningstilbudene for blant annet å møte
konkurransen fra private tilbydere.
Bevilgningen fordeles til de ulike institusjonene
på grunnlag av søknader.
Det er et stort behov for ekstra utdanningsplasser innen
IT. Sosialistisk Venstreparti vil særlig legge vekt på det økte
behovet for IT som integrert del i andre utdanninger. Sosialistisk
Venstreparti foreslår økte midler, der særlig
utdanningsinstitusjoner med spesiell kompetanse på høyere
utdanning innen IT bør prioriteres.
Sosialistisk Venstreparti foreslår:
– 13 mill.
kroner til forsøk med 6-timers dag.
– 400 000 kroner i ekstra tilskudd
til Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring.
– 10 pst. kutt i produktavgiften
på brennevin som et ledd i tiltak mot grensehandel.
– 20 mill. kroner ekstra til behandling
av rusmisbrukere.
– 25 mill. kroner ekstra til pressestøtte.
Omtalen i Revidert nasjonalbudsjett kan vanskelig
sies å "utrede og vurdere på bred basis betydningen
av frie kapitalbevegelser og muligheten og ønskeligheten av å regulere
og begrense disse", slik Regjeringen sa den ville gjøre
i brev til finanskomiteen i forbindelse med behandlingen av Dokument
nr. 8:124 (1997-98) fra Kristin Halvorsen og Øystein Djupedal.
Regjeringen har nøyd seg med å referere kjente
argumenter for, og særlig mot, kapitalbevegelser generelt
og valutatransaksjoner spesielt.
Norge bør støtte aktivt opp
om det arbeid som foregår i regi av OECD og IMF for å utvikle
internasjonale standarder for regelverk og tilsyn med kapitalbevegelser.
Men etter Sosialistisk Venstreparti oppfatning er slike tiltak ikke
tilstrekkelige. Det er nødvendig å komme med tiltak
mot det som er drivkraften bak spekulative, kortsiktige kapitalbevegelser,
nemlig muligheten for stor avkastning.
Regjeringen skriver at en Tobin-avgift kan virke
stabiliserende om den gjennomføres på global basis,
men at det også er stor usikkerhet knyttet til hvordan
en slik avgift vil virke. Sosialistisk Venstreparti fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen på den
mest hensiktsmessige måte å ta opp spørsmålet
om en Tobin-avgift i OECD med tanke på å få gjennomført
en utredning i regi av organisasjonen.»
Sosialistisk Venstreparti vil vise til at bakgrunnen for
finanskomiteens behandling av Dokument nr. 8:124 (1997-98) var valutakurssjokket
som rammet Norge i august 1998, slik også andre land har
blitt rammet med enda større negative konsekvenser. Regjeringens
omtale referer ulike tiltak og forslag internasjonalt som gjøres
av land for å beskytte seg mot uheldige virkninger av store
kortsiktige kapitalbevegelser. Disse tiltakene og forslagene kan
også være aktuelt for Norge. Som et lite land
med en åpen økonomi som fortsatt i lang tid framover
vil ha sin valutakurs nært knyttet til prisen på en
råvare, må vi regne med å fortsatt kunne
bli utsatt for svingninger og press mot den norske krona. Slike
svingninger har vi i dag få muligheter til å hindre
at utvikler seg til valutakurssjokk fordi valuta-spekulasjon i slike
situasjoner forsterker svingningene.
Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å nedsette
et utvalg for å utrede hvordan Norge kan forebygge og håndtere valutakurssjokk.»
Sentrumsregjeringen har både i sitt
eget grunnlagsdokument, Voksenåserklæringa og
også i ulike budsjettinnstillinger understreket at de ønsker
at menneskeretter og miljø skal legges til grunn for de investeringsvalg
Petroleumsfondet skal foreta seg. Etter to års arbeid har
Regjeringen klart å komme opp med et lite miljøfond
på 1 mrd. kroner (uten retningslinjer så langt),
at fondet som helhet ikke skal investere i tobakksselskaper og at
man skal kunne bruke stemmeretten i selskap fondet har investert
i , hvis andre foreslår noe som kan peke i retning av miljø og
menneskerettigheter. I sannhet berget som fødte en mus.
Sosialistisk Venstreparti viser til at det er
mulig hvis man ønsker det å utarbeide retningslinjer
både for miljø og menneskerettigheter for oljefondet,
som er praktikable og ubyråkratiske, hvis man ønsker.
Sannheten er imidlertid den at man ikke ønsker det, og
at troen på at grønne og etiske kriterier vil
begrense avkastninga er det som tillegges vekt. Nå er det
ingen grunn til å tro at slike retningslinjer vil begrense avkastning,
tvert imot viser det seg at bedrifter som tar denne type hensyn
gjennomgående har vel så stor avkastning som de
som ikke har det.
Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utforme
retningslinjer for Statens Petroleumsfond som sikrer at investeringene
i fondet ikke investeres i selskaper som bryter med elementære
menneskerettslige, miljømessige og faglige rettigheter.»
Å knytte kriterier til miljø-
og menneskerettigheter for investeringsvalg vil ikke innebære
ekstreme eller uoppnåelige krav - poenget er å sende
helt klare signaler til bedrifter om at det lønner seg å drive
miljøvennlig og å ta vare på helt grunnleggende
menneskerettigheter. I realiteten er det et krav til bedriftene
om å oppføre seg etisk forsvarlig, og å vise
at Norge som nasjon ønsker å belønne
slik oppførsel. Kriteriene bør dessuten i høyest
mulig grad knytte seg til etablerte, internasjonale standarder,
slik at det blir mulig for en uavhengig instans å kontrollere
bedriftene på like fot.
Dette er noe vanskeligere når det gjelder
miljø enn når det gjelder menneskerettigheter.
Det eksisterer en standard som dokumenterer et etisk grunnlag for
produksjon av varer og tjenester (SA 8000), men at en tilsvarende
standard ikke finnes for miljøproblemer, særlig
ikke av global karakter (drivhuseffekten for eksempel). Imidlertid
finnes det en standard som stiller krav til miljøriktig
produksjon, ISO 14000. I tillegg til at sertifisering i henhold
til denne standarden gir et viktig signal om bedriften tenker miljø i
sin virksomhet, gir det også en mulighet til å evaluere
bedriftens virksomhet.
Miljøkriteriene bør ha tre
elementer ved seg:
1. Bedriften skal ha en miljøstrategi,
og at denne skal være tilgjengelig.
2. Bedriften skal være sertifisert
i henhold til den internasjonale miljøstandarden ISO 14000.
3. Bedriften eller noen av dets datterselskaper skal
ikke være involvert i noen av de følgende fem
aktiviteter:
– Produksjon,
distribusjon og salg av land-
miner.
– Kjernekraftindustrien.
– Produksjon av genmanipulerte
produkter
som er i strid med genteknologiloven, samt
produksjon av kjøtt med bruk av vekst-
hormoner.
– Tobakkselskaper.
– Rydding av tropisk regnskog.
Man må også kunne kreve at
bedriften heller ikke produserer varer som er i konflikt med internasjonale
miljøavtaler (som for eksempel karbonfluorkarboner eller KFK).
Alternativt kan man kreve at den retter seg etter internasjonale
miljøavtaler. Man kan også vurdere om man skal
kreve at bedriften ikke er involvert i paraplyorganisasjoner som
aktivt arbeider mot Kyoto-protokollen og tiltak for å redusere
utslipp av CO2 (som Global Climate Coalition).
b) Menneskerettigheter
Bedriften må forplikte seg til å holde
seg innenfor kravene til den internasjonale standarden SA8000. Det
må kreves at bedriften ikke har vært dømt
for grove overgrep på menneskerettigheter verken på sine
ansatte eller andre, og at den ikke befinner seg i konflikt med
urbefolkninger i forbindelse med sin virksomhet. Det må videre
kreves at bedriften kan erklære at den ikke er involvert
i overgrep på menneskerettigheter i henhold til menneskerettighetskonvensjonen,
og at den heller ikke driver virksomhet i konflikt med internasjonale
menneskerettighetsavtaler.
Elementer av kriteriene fra SA8000:
– Forbud
mot barnearbeid
– Forbud mot tvangsarbeid
– Standarder for helse og sikkerhet
– Rett til fri organisering
– Ingen diskriminering på bakgrunn
av rase, kaste, nasjonal tilhørighet, religion, handikap, kjønn,
seksuell legning, fagforeningstilhørighet eller politisk
tilknytning
– Forbud mot fysisk avstraffelse
og annen mishandling
– Begrensninger i arbeidstid
– Krav om minimumslønn
– Prosedyrer for effektiv ledelse
Sosialistisk Venstrepartis
alternative reviderte budsjett 1999
Sett i forhold til Regjeringens
opplegg (Tall i millioner kroner, budsjettvirkning for 1999)
Barn og unge
først | |
Flere barnehageplasser
og lavere foreldrebetaling | 900,0 |
Utvikling av ungdomsskolen
| 25,0 |
Ungdomstiltak | 11,0 |
Barnevernet | 15,0 |
Økt tilskudd til
skolefritidsording | 56,0 |
Skolebøker i videregående,
tekniske fagskoler | 51,0 |
Frie midler til kommunene
og mot trekk i hovedstadstilskudd | 1150,0 |
Sum | 2208,0 |
Sysselsetting-
og kompetansepakke | |
IT-studieplasser og IT-utvikling
i ungdomsskolen | 45,0 |
Tilpasning til kompetansereformen
på universitetene | 10,0 |
Bygging av 400 ekstra studentboliger og
andre utleieboliger | 100,0 |
Fornyelse av G.O. Sars
og fullføring av krigsseilerskipet Hestmanden | 8,5 |
Økt tilskudd til
fiskerihavner | 20,0 |
Tilskudd til opprusting
og effektivisering av eksisterende vannkraftverk | 50,0 |
Dobling av fornyelsestakten
av ferjeflåten | 40,0 |
Økt støtte
til forskning og utvikling | 33,0 |
300 ekstra tiltaksplasser
og tiltak overfor yrkeshemmede | 199,1 |
Sum | 505,6 |
Styrking
av budsjettets miljøprofil | |
Miljøtiltak i
landbruket | 4,0 |
Tilskudd kollektivtrafikk
for ikke oppnådd gevinst ved anbud | 54,0 |
Tilskudd til rasjonell
og miljøvennlig transport | 10,0 |
Kalking | 5,0 |
Båndlegging friluftsområder,
opprydding Sulitjema gruver | 3,5 |
Energiforskning | 15,0 |
Sum | 91,5 |
Grønne skatter
(CO2-avgift, avgift el og fyringsolje
| 1190,0 |
Andre satsinger | |
Bistand | 180,0 |
Kunst og kultur | 12,1 |
Pressestøtte | 25,5 |
Kriminalitetsforebyggende
tiltak | 16,0 |
A-etaten, Brønnøysundregistrene,
Oljedirektoratet, næringsstøtte Svalbard | 15,5 |
HIV-tiltak, behandling
av rusmisbrukere | 20,3 |
Redusert skatt på sykdom
| 43,0 |
Forsøk 6-timers
dag, tilskudd Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring
| 13,4 |
Ikke salg av Villa Stenersen
og Villa Grande | 80,0 |
Tiltak mot grensehandel
(10% kutt i avgift på brennevin) | 25,0 |
Minsteinntekt for rett
til sykepenger reduseres til ordning før 1.1.99 | 132,0 |
Diverse | 5,0 |
Sum | 567,8 |
Inndekninger | |
Tilskudd private skoler
og private høgskoler | 137,0 |
Kontantstøtten
avvikles fra 1.8.99 | 900,0 |
Tilskudd sysselsetting av sjøfolk
| 100,0 |
Tilskudd undersøkelse
av ny gruvedrift på Svalbard | 27,0 |
Dagpenger | 50,0 |
Større utstyrsanskaffelser
i Forsvaret | 400,0 |
Røde skatter (28% skatt
på aksjeutbytte, arveavgift) | 848,0 |
Administrering av K-støtten
i trygdeetaten | 19,0 |
Sum | 2481,0 |
Balanse | |
Sum alle satsinger (Barn
og unge, sysselsetting, miljø og andre) | 3372,9 |
Sum inndekninger og skatter
| 3671,0 |
Balanse | 298,1 |