Jeg viser til Utenrikskomitéens brev
av 30. november 2000.
Vedlagt oversendes svar på komiteens
spørsmål.
Str. prp 1. kap 191. Spørsmål
til utviklingsministeren fra stortingsrep. Einar Steensnæs
Det er regjeringens mål å styrke
grunnlaget for fredelig løsning av konflikter og bidra
til at samfunn som har vært rammet av konflikt, kan gå over
i en positiv utviklingsprosess for gjenreisning, samfunnsbygging og
forsoning. Målet for finansiering av tiltak over kap. 191, Menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak, er bla. å yte
rask, effektiv og kvalitativ god humanitær bistand. En
effektiv og målrettet bruk av midlene krever fleksibilitet
og at store deler av midlene ikke etterhvert blir bundet opp i flerårige
tiltak. Over kap. 191 finansieres det i dag en rekke tiltak som
over tid har fått langsiktig karakter. Langsiktige tiltak,
i den grad slike bør videreføres og kan bidra
til å vareta behov i overgangsfasen mellom ren nødhjelp
og gjenoppbygging, bør i størst mulig grad finansieres
over kapitler som er innrettet mot langsiktig utviklingssamarbeid
og forvaltes av NORAD.
For ytterligere å målrette
innsatsen under kap. 191, vil man i vurderingen av hvert enkelt
prosjekt legge vekt på prosjektenes humanitære
karakter og levetid. Regjeringen vil foreta regelmessige vurderinger
av tiltaksporteføljen under kap. 191 for å skille
ut tiltak som har vært finansiert over lang tid og har
fått langsiktig karakter. Langsiktige tiltak krever en
annen oppfølging enn det er vanlig å gi kortsiktige
humanitære tiltak. Slik oppfølging ivaretas bedre
av NORAD enn av Utenriksdepartementet, som i dag forvalter kap.
191. I slike gjennomganger er det også et mål å identifisere tiltak
som bør kunne utfases.
Det er i denne omgang identifisert et antall
tiltak som er vurdert ut fra ovennevnte kriterier og som dermed utfases
fra de humanitære budsjetter. Organisasjonene er orientert
om at i det vil bli foretatt en gjennomgang av prosjektene i samarbeid
med Utenriksdepartementet og NORAD med sikte på å finne
fram til en hensiktsmessig videreføring eller avvikling.
Det er ikke tatt noen beslutning om på hvilke kapitler
tiltakene skal finansieres – regionbevilgningene eller
andre. Finansieringsform vil bli valgt utfra tiltakets karakter
og i henhold til de retningslinjer som gjelder for hvert enkelt
kapitel. Det følger av dette at det ikke foretas en overføring
av midler fra Utenriksdepartementet til NORAD, men kun legges opp
til en overføring av konkrete tiltak.
I lys av det forhold at de her omtalte tiltak
har vært innrettet mot humanitær bistand i konfliktområder,
og nå kanskje i større grad kan bidra i en overgangsfase mellom
nødhjelp og gjenoppbygging, vil det ikke være unaturlig
at de finansieres over de relevante regionbevilgninger. Som det
fremgår av teksten i St. prp. 1, omtalen i tilknytning
til regionbevilgningene under kap. 150, er hensikten med disse bevilgningene
også å bidra til å forebygge og løse
væpnede konflikter samt å bistå land
som er i ferd med å bygge opp samfunnet etter å ha
vært rammet av slike konflikter. Det vil imidlertid
være naturlig at NORAD i sin vurdering av tiltakene, også ser
på finansiering over andre relevante kapitler.
De frivillige organisasjonene er viktige partnere
for Utenriksdepartementet og NORAD i arbeidet med såvel
humanitær som langsiktig bistand. Regjeringen legger derfor
vekt på at behandlingen av prosjekter og tiltak foregår
i nært samarbeid med organisasjonene. Begge parter må her
vise tilstrekkelig fleksibilitet og til enhver tid ha de overordnede
mål for bevilgningene for øyet, slik at vi totalt
sett oppnår den best mulige bruk av de midler som ligger
i bistandsbudsjettet. Det skal da selvfølgelig ikke være
slik at en nødvendig og regelmessig gjennomgang av tiltaksporteføljer
er til ulempe for organisasjonenes arbeid. Regjeringen har tiltro
til at organisasjonene har den nødvendige tilpasningsevne til å kunne
håndtere den mer dynamiske bruk av bistandsmidlene som
det legges opp til.