Tabellen nedenfor viser innvilgningsrammer i
saldert budsjett for 2001 og forslag til innvilgningsrammer for 2002
for både regjeringen Stoltenberg (Gul bok) og regjeringen
Bondevik II (St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)).
Tabell 4.1. Lånerammer
for Statsbankene i 2001 og 2002
| Saldert budsjett 2001 | Forslag 2002 |
Statsbank | | Regjeringen Stoltenberg | Regjeringen Bondevik
II |
Statens lånekasse for utdanning | 8 069 | 10 610 | 8 430 |
Husbanken | 13 000 | 15 000 | 13 000 |
SND
| 2 640 | 2 640 | * |
Grunnfinansieringsordningen | 800 | | |
Lavrisikoordningen (inkl.
lån til landbruksformål) | 1 200 | | |
"Ny" lavrisikolåneordning | | 2 000 | 1 000 |
Risikolåneordningene | | | |
- Distriktsrettede | 400 | 400 | * |
- Landsdekkende
| 240 | 240 | * |
Sum | 23 709 | 28 250 | * |
Kilde: Finansdepartementet
* Se brev fra finansministeren av 14.
november 2001 som er gjengitt nedenfor.
Komiteen viser til
at det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) ikke er anslått
rammer SNDs distriktsrettede og landsdekkende risikolåneordninger. Komiteen viser
til at finansminister Per-Kristian Foss i brev til komiteen har
gitt følgende svar på spørsmål
i forbindelse med saksordfører Siv Jensen:
"SNDs risikolåneordninger
Jeg
viser til brev fra Finanskomiteen av 14.11.2001, der det bes om
en oppdatering av anslagene for landsdekkende og distriktsrettede
risikolån under tabell 5.1 i Gul bok Låneramner
for statsbankene, jf. Samarbeidsregjeringens nye forslag til bevilgninger
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4.
Svar:
I
St.meld. nr. 36 (2000 2001) SND: Ny giv, ny vekst, nytt
næringsliv, ble det foreslått å samle
flere av SNDs låne , tilskudds og garantiposter
i én budsjettpost for landsdekkende og én for
distriktsrettet innovasjon. Dette er fulgt opp i St.prp. nr. 1 (2001 2002)
med bevilgningsforslag under kap. 2420, post 55 for landsdekkende
og kap. 2425, post 50 for distriktsrettet ordning. Innenfor gitt
bevilgningsramme for de to nye postene kan SND yte tilskudd og gi
risikolån og garantier. Ved utstedelse av lån og
garantier belastes bevilgningene med 25% av låne og
garantirammen som tapsfond (tapsprosent på 25).
Hensikten
med omleggingen er i større grad enn tidligere å gi
SND mulighet til selv å utnytte ramnen på best
mulig måte og tilpasse SNDs tilbud til bedriftenes behov.
Det er opp til SND å avgjøre hva som vil være mest
hensiktsmessig støtte i hvert enkelt prosjekt enten
tilskudd, lån, garanti eller en kombinasjon av de tre finansieringsformene.
I pkt. 5.1 i Gul Bok framgår det derfor at beløpene
for SNDs distriktsrettede og landsdekkende risikolån som
er oppfan i tabell 5,1 med hhv. 400 og 240 mill. kroner (til sammen
640 mill. kroner), ikke er bindende, men kun anslag for 2002.
I
budsjettforslaget fra Samarbeidsregjeringen er kap. 2420, post 55
landsdekkende innovasjonsordning redusert fra 175 til 89 mill. kroner,
dvs. med 86 mill. kroner sammenlignet med Gul bok. Videre er kap, 2425,
post 50 Bedrifts og næringsutvikling i distriktene
foreslått redusert fra 870 til 773,5 mill. kroner, dvs.
med 96,5 mill. kroner. Dette gir et kutt på til sammen
over 180 mill. kroner.
SND har i pressemeldinger anslått
at bevilgningsreduksjonene vil innebære at omfanget av
risikolån totalt, dvs. både landsdekkende og distriktsrettede,
vil bli redusert med til sammen ca. 400 mill. kroner, dvs. at anslagene
vil reduseres fra 640 til 240 mill, kroner, SND baserer sitt anslag
på at rammen til tapsfond vil stå for til sammen
100 mill. kroner av det totale kuttet på 180 mill. kroner
under kap. 2420, post 55 og kan. 2425, post 50. Siden postene kan
benyttes til både tilskudd, risikolån og garantier
og man ikke har noen erfaring med den nye ordningen, er det vanskelig å gi noe
kvalifisert anslag på de nye rammene for landsdekkende
og distriktsrettede risikolån i 2002. Det legges imidlertid
til grunn at de distriktsrettede virkemidlene skal vris mot økt
bruk av risikolån i stedet for tilskudd."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at samarbeidspartiene
i sitt justerte budsjettforslag foreslår å øke
lavrisikolåneordningen i SND med 500 mill. kroner i forhold
til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), og vil fremme forslag
i samsvar med dette i fagkomiteinnstillingene. Disse medlemmer slutter
seg for øvrig til Regjeringens opplegg til lånerammer
for statsbankene for 2002, og viser til behandlingen av statsbankopplegget
i de respektive fagkomiteinnstillingene under de aktuelle kapitler
og poster.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til regjeringen Stoltenbergs opplegg for statsbankene med betydelig
bedre rammebetingelser for boligfinansiering, næringssatsing
i distriktene og utdanningsfinansiering. Disse medlemmer viser til
omtale under de enkelte rammeområdet i denne innstilling,
og i innstillingen fra de aktuelle fagkomiteene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke Regjeringens forlag om å utsette konverteringsordningen
under Statens lånekasse for utdanning. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12
(2001-2002).
Disse medlemmer viser også til
sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) vedrørende
Den Norske Stats Husbank.
Disse medlemmer viser for øvrig
til samarbeidspartienes justerte opplegg når det gjelder
SNDs lavrisikolåneordning, og slutter seg til endringene
i det justerte opplegget.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknad under avsnitt
4.3.2. Disse medlemmer mener at Husbankrammen for
2002 bør være 15 mrd. kroner, og at lånerammen
for lavrisikolån i SND bør være 2 mrd.
kroner.
I St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 3 Om
overføring av Landbruksbankens oppgaver til SND m.m., ble det
lagt opp til å harmonisere bankenes låneordninger for å oppnå besparelser
og økt effektivitet og service.
Lån til landbruksformål som
er gitt før 2001, blir i 2001 administrert av SND til samme
vilkår som tidligere, dvs. til rentevilkår som
til enhver tid gjelder i Husbanken. Utgifter til administrasjon,
låneprovisjon til staten, tapsavsetninger og rentesubsidier
for denne porteføljen av landbrukslån blir i 2001
som tidligere dekket over statsbudsjettet. Nye lån til
bolig- og næringsformål i landbruket ble fra og
med 2001 integrert i SNDs lavrisikolåneordning og tilbys
til samme vilkår som øvrige næringslån.
Regjeringen legger til grunn at lån til
landbruksformål inngått før 2001 tilbys
til samme vilkår som nye lån til landbruksformål
og øvrige næringslån fra 1. januar 2002.
Dette innebærer at alle utgifter til administrasjon, låneprovisjon
til staten og tapsavsetninger dekkes innenfor rentemarginen istedenfor
over statsbudsjettet. Dette medfører om lag 0,6 pst. høyere
rentemargin for disse kundene, og vil innebære effektivisering
og besparelser på statsbudsjettet på om lag 28 mill.
kroner i 2002, og i overkant av 200 mill. kroner i nåverdi
i løpet av låneporteføljens levetid.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at den viste besparelsen på 28 mill. kroner på statsbudsjettet
representerer en tilsvarende merutgift for landbruket. Dette
medlemforutsetter derfor at dette
blir tatt hensyn til under jordbruksforhandlingene.
Regjeringen har foretatt en teknisk gjennomgang
av beregningene av de faste og flytende rentene i Husbanken, Statens
lånekasse for utdanning og tidligere Landbruksbanken/lån til
landbruksformål. Problemstillingen knyttet til beregningsgrunnlaget
for flytende rente i disse statsbankene er omtalt i St.prp. nr.
84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
medregnet folketrygden 2001.
I tråd med Innst. S. nr. 83 (1995-1996)
om endringer i Husbankens rente- og avdragsvilkår vedtok
Stortinget at den flytende renten i Husbanken fra 1996 skulle fastsettes
på bakgrunn av gjennomsnittlig rente på kortsiktige
statspapirer. Dette ble også innført for Landbruksbanken fra
1996, og for Statens lånekasse for utdanning fra 1998.
Da utlånssystemet ble etablert, ble det lagt til grunn
at observasjoner av renteserier for effektiv rente på de
aktuelle statspapirene skulle omregnes til kvartalsvis nominell
rente (etterskuddsrente). Ved bruk av korrekte renteobservasjoner
og beregningsmetoder skal den kvartalsvise renten som fastsettes
innebære at staten dekker sine lånekostnader. Deretter
legger den enkelte statsbank til en rentemargin.
I St.prp. nr. 84 (2000-2001) ble Stortinget informert om
at renteseriene som i flere år hadde blitt benyttet for fastsettelse
av den flytende renten i Husbanken, Statens lånekasse for
utdanning og Landbruksbanken har vært nominelle renter
og ikke effektive renter, slik en la til grunn da systemet ble etablert. Årsaken
til dette er at Norges Bank i 1996 la om denne rentestatistikken uten å informere
brukerne. Dette har medført at de ovennevnte statsbankene har
priset lånene til kunder med flytende rente for lavt.
Et flertall av kundene i de nevnte statsbankene er ikke
berørt bl.a. fordi lån til fastrente har vært
korrekt priset hele tiden. Lån med flytende rente har dermed også blitt
priset for lavt sammenlignet med fastrentelånene.
I budsjettet er det lagt til grunn det samme
tekniske beregningsgrunnlaget som ble forutsatt ved innføringen
av rentesystemet, dvs. at statens innlånskostnader skal
dekkes ved at bankene får låne til like gunstige
vilkår som staten.
Bevilgningene på statsbudsjettet til
renteutgifter og renteinntekter er basert på at statens
innlånskostnader er dekket når staten låner
inn penger som lånes ut igjen til statsbankene.
Rentefastsettelsen skjer kvartalsvis etterskuddsvis slik
at rentefastsettelsen fra 2. kvartal 2002 baserer seg på renteobservasjoner
i 4. kvartal 2001. En kan derfor ikke nå fastslå eksakt
hva som vil være renten for flytende lån fra mars
2002. Kunder med fastrentelån vil uansett ikke bli berørt
av eventuelle justeringer. For fastrentelån har rentefastsettelsen
vært gjennomført i tråd med de opprinnelige
forutsetningene. Regjeringen vil ut fra renteobservasjonene i 4.
kvartal vurdere spørsmålet nærmere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Husbanken er statens
viktigste virkemiddel i boligpolitikken og har stor betydning for
at folk kan skaffe seg bolig. At renten i Husbanken ligger vesentlig
under markedsrenten, bidrar til å bringe bokostnadene ned
for mange mennesker. Selv om det er tilskuddene i Husbanken som
betyr mest for mange av dem som har problemer med å skaffe
seg bolig, så er oppføringslånene en
nødvendig basis i byggingen av de fleste sosiale boligprosjekt..
Husbanken er også svært viktig for distriktene.
Panteverdien er i enkelte tilfeller for lav for det private finansmarkedet.
Husbanken finansierer 60-70 pst. av nybygg i Nord-Norge. Dette
medlem mener derfor at Husbank-rammen for 2002 bør
være 15 mrd. kroner. Dette medlemhar merket seg at Regjeringen vil komme
tilbake til dette spørsmålet i RNB 2002.