De samlede inntektene og utgiftene for 2001
som Stortinget vedtok ved budsjettbehandlingen høsten 2000,
utgjorde henholdsvis 679,4 mrd. kroner og 502,4 mrd. kroner. Inntekter
og utgifter fra petroleumsvirksomhet er inkludert mens overføringer
til og fra Statens petroleumsfond og lånetransaksjoner
er holdt utenom. Statsbudsjettets netto kontantstrøm fra
petroleumsvirksomheten ble anslått til 189,0 mrd. kroner. Beløpet
ble i sin helhet vedtatt overført til Statens petroleumsfond.
Korrigert for petroleumsinntekter viste det salderte budsjettet
et underskudd på 12,0 mrd. kroner. Dette underskuddet ble
dekket ved en overføring fra Statens petroleumsfond. Netto
avsetning i petroleumsfondet for 2001 ble dermed anslått
til 177,0 mrd. kroner. Inkludert 15,2 mrd. kroner i renter og utbytte ble
petroleumsfondets overskudd anslått til 192,2 mrd. kroner.
Anslag på regnskap for 2001 viser nå et
oljekorrigert underskudd på 3,8 mrd. kroner, som er 8,2
mrd. kroner lavere enn da budsjettet ble vedtatt av Stortinget i
fjor høst. Dette inkluderer 0,5 mrd. kroner i utgifter
til pasientbehandling i utlandet som ble bevilget på 2000-budsjettet,
men som ble overført til 2001. Samtidig anslås statsbudsjettets
netto kontantstrøm fra oljevirksomhet å bli 55,9
mrd. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett. Inklusive
renter og utbytte på 18,4 mrd. kroner forventes nå overskuddet
i Statens petroleumsfond å bli 259,5 mrd. kroner i 2001.
Brutto finansieringsbehov ble i saldert budsjett anslått
til 61,0 mrd. kroner. Bruttofinansieringsbehovet anslås
nå til 56,8 mrd. kroner.
Ved salderingen av budsjettet høsten
2000 samtykket Stortinget i at folketrygdens finansieringsbehov
på 54,7 mrd. kroner ble dekket.
Det vil bli fremmet et oppdatert anslag på finansieringsbehovet
basert på bevilgningsendringer gjennom året i
nysalderingsproposisjonen senere i høst. Tilleggsbevilgninger som
er vedtatt hittil i år øker utgiftene under folketrygden med
3,5 mrd. kroner. For 2. halvår legges det til grunn en
netto reduksjon i bevilgningene på 0,7 mrd. kroner under
folketrygden. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli
0,4 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå til
57,1 mrd. kroner.
Av redegjørelsen foran framgår
det at nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås å bli
55,9 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Statsbudsjettets
netto kontantstrøm skal etter lov om Statens petroleumsfond i
sin helhet overføres til fondet. Anslaget for netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomhet ble i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2001 økt med 33,5 mrd. kroner, i hovedsak som følge
av et høyere anslag for oljepriser enn i saldert budsjett.
Oppdaterte anslag medfører at overføringen til
Statens petroleumsfond på kapittel 2800 må økes
med ytterligere 22,4 mrd. kroner. Endringen skyldes hovedsakelig
salg av andeler i Statens direkte økonomiske engasjement
i petroleumsvirksomheten (SDØE). I Ot.prp. nr. 102 (2000-2001)
er det med virkning fra og med inntektsåret 2001 foreslått
endring i inntektsføringen til Statens petroleumsfond.
Endringen innebærer at petroleumsfondets inntekter også skal inkludere
statsbudsjettets finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten.
Salg av aksjer i Statoil ASA innebærer at finansinntekter
fra petroleumsvirksomheten blir på 14,2 mrd. kroner i inneværende år. Forslaget
om økt overføring til petroleumsfondet vil bli
fremmet i nysalderingsproposisjonen.
I henhold til retningslinjene for petroleumsfondet,
jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen
av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme
egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring
fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kap. 5800
skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen,
f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen
for tilleggsbevilgninger under kapittel 2309. Samlet overføring
fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 12,0 mrd. kroner.
Redegjørelsen i dette kapitlet viser at det oljekorrigerte
underskuddet for 2001 nå anslås til 3,8 mrd. kroner
eller 8,2 mrd. kroner lavere enn bevilget beløp. Det er
derfor ikke nødvendig å fremme egen proposisjon
med forslag om økt tilbakeføring fra Statens petroleumsfond til
statskassen på kap. 5800. Det er i anslag på regnskap for
2001 lagt til grunn at anslag på tilleggsbevilgninger som
vil bli fremmet i 2. halvår dekkes ved reduserte avsetninger
for ymse utgifter. Det er imidlertid fortsatt usikkerhet knyttet
til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed
også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2001.
Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte anslag for
og eventuelle forslag om endrede overføringer fra fondet
til statskassen i nysalderingsproposisjonen for 2001.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for statsbudsjettets inntekter, utgifter og finansieringsbehov for inneværende år
og for statsregnskapet medregnet folketrygden for 1. halvår
2001.
Komiteen tar Regjeringens
omtale til orientering.