Fiskeridepartementets kystforvaltning omfatter utbygging
og vedlikehold av maritim infrastruktur som skal øke sikkerheten
og framkommeligheten til sjøs. Videre favner området
forvaltningsoppgaver i tilknytning til havner og farleder, samt
overordnet transportplanlegging.
I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011,
jf. Innst. S. nr. 119 (2000-2001), er det lagt opp til en hovedsatsing
på å styrke sikkerhet og framkommelighet for sjøtransporten.
Etter Stortingets behandling av Nasjonal transportplan er det lagt
til grunn en økonomisk planramme for perioden 2002-2005
på 962,5 mill. 2000-kroner pr. år på Kystverkets område.
Forslag til budsjett for 2002 er i tråd med en jevn oppfølging
av planrammen.
Budsjettforslaget innebærer en nominell økning under
programkategori 16.60 Kystforvaltning på 31 mill. kroner
eller 3 pst. i forhold til Saldert budsjett 2001.
Det legges vekt på å styrke
plan- og forvaltningskompetansen i Kystverket, slik at etaten settes
i bedre stand til å ivareta samfunns- og transportplanleggingen på nasjonalt,
regionalt og lokalt nivå.
Stortinget behandlet St.meld. nr. 13 (2000-2001)
Om organisering av Kystverket 27. februar 2001, jf. Innst. S. nr.
127 (2000-2001).
Kystdirektoratet vil fra 1. januar 2002 være
lokalisert i Ålesund. Det er 1. juli 2001 opprettet en
rederienhet i Ålesund, og det er lagt til rette for etablering
av en produksjonsenhet i Kabelvåg. Det er vedtatt en ny
organisasjonsstruktur for Kystverket. På kort sikt gir
ikke omorganiseringen færre ansatte i Kystverket, men internt
er fordelingen noe endret ved at byggherrefunksjonen, transportplanlegging
og kystforvaltning er styrket, delvis dekket inn gjennom rasjonalisering
av administrative støttefunksjoner, spesielt på regnskapssiden.
En rekke oppgaver som tidligere er utført i direktoratet
vil bli lagt til distriktskontorene fra 1. januar 2002. Det er lagt
til rette for en styrking av innsatsen til Kystdirektoratet i Ålesund
på plan- og forvaltningsfunksjoner.
Regjeringen Bondevik II forutsatte i Sem-erklæringen
full konkurranseutsetting av Vegvesenets, Jernbaneverkets og Kystverkets
produksjonsavdelinger. På denne bakgrunn vil Fiskeridepartementet
vurdere status og framtidig rolle for Kystverkets produksjonsenhet.
I Sem-erklæringen er det også lagt til grunn at
det skal foretas en vurdering av hvor forvaltningsansvaret for storbyhavnene
bør ligge.
På denne bakgrunn mener Regjeringen
det vil være mest hensiktsmessig å utsette omdanningen
av Kystverket til forvaltningsbedrift.
For å ivareta behovet for budsjettmessig
fleksibilitet og gi Kystverket mulighet til å legge opp
til en intern styring basert på bedriftsøkonomiske
prinsipper, foreslås det at bevilgningene under Kystverket
samles på ett utgifts- og inntektskapittel. Det presiseres
at denne sammenslåingen vil bli håndtert innenfor
gjeldende lovverk. Inntekter og utgifter på de ulike ordningene under
Kystverket vil årlig bli rapportert til Stortinget. Det
legges videre opp til at Kystverket blir pilotvirksomhet for et
forenklet system for konvertering av internregnskapet til kontantprinsippet
på saldonivå. Regjeringen mener at disse endringene,
sammen med foreslåtte merinntektsfullmakter, vil gi Kystverket
et godt grunnlag for en rasjonell og effektiv styring og drift av
sin virksomhet.
Regjeringen Bondevik II mener at endringene
som nå legges til grunn for Kystverket fra 1. januar 2002 ivaretar
hovedintensjonene som lå til grunn for forslaget om å omdanne
Kystverket til forvaltningsbedrift, jf. St.meld. nr. 13 (2000-2001)
Om omorganisering av Kystverket og Innst. S. nr. 127 (2000-2001).
På post 1 Gebyrinntekter posteres alle
gebyrinntektene fra nåværende kap. 4065 Fyrtjenesten,
4066 Lostjenesten og 4067 Trafikksentraler. På post 2 Andre inntekter
vil eventuelle andre inntekter fra eksterne posteres.
Regjeringen Stoltenberg foreslår i
St.prp. nr. 1 (2000-2001) et samferdselsbudsjett for 2002 på snaut 18,8
mrd. kroner. Dette er om lag 1,2 mrd. kroner eller nesten 7 pst.
høyere enn saldert budsjett 2001.
Foreslått samferdselsbudsjett innebærer
en styrking av de fleste sektorer innenfor Samferdselsdepartementets
ansvarsområde målt mot saldert budsjett 2001.
Tiltak rettet mot kollektivtrafikken er spesielt
tilgodesett. Budsjettforslaget innebærer en særlig
styrking av jernbaneformål. Regjeringen vil samtidig foreslå å innføre
to obligatoriske og landsomfattende ordninger med ungdomsrabatt
på kollektivreiser, henholdsvis ungdomskort og studentrabatt.
I tillegg tar Samferdselsdepartementet sikte på å iverksette
forsøk med alternativ organisering av forvaltningen av
transportsektoren i de større byområdene med sikte
på en mer effektiv ressursutnyttelse.
Samferdselsdepartementets hovedsatsing i budsjettforslaget
for 2002 er økte bevilgninger til Statens vegvesen og Jernbaneverket
i tråd med intensjonene i Nasjonal transportplan. Etatene
har fastsatt handlingsprogrammer for egen sektor basert på økte
planrammer fastsatt av Samferdselsdepartementet på bakgrunn
av Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2002-2011. Det
er lagt til grunn at budsjettforslaget skal sammenlignes mot handlingsprogrammene.
For Regjeringen har det imidlertid vært nødvendig å vurdere
aktivitetsnivået i samferdselssektoren i sammenheng med
det samlede aktivitetsnivået i norsk økonomi,
som fortsatt er høyt. Budsjettforslaget innebærer en
betydelig realøkning av bevilgningene både til
Statens vegvesen og Jernbaneverket. Regjeringen har imidlertid ikke
funnet rom for å øke bevilgningene slik at budsjettet
for 2002 tilsvarer 25 pst. av handlingsprogrammene for de neste
fire år. Allikevel fastholder Regjeringen ambisjonene i
handlingsprogrammene for fireårsperioden, og forutsetter
en videre opptrapping i de neste årene.
St.prp. nr. 1 (2001-2002) er i tillegg til å være
et budsjettdokument med forslag til bevilgninger på de
ulike kapitler og poster, et dokument der departementet kan få orientert
Stortinget og allmennheten om politikken innenfor dets samlede ansvarsområde.
Tradisjonelt har departementets politikk for det enkelte budsjettår
i stor grad blitt uttrykt i tilknytning til omtalen av forslag til bevilgninger.
I den siste femårsperioden har det imidlertid skjedd en
rekke organisatoriske og andre endringer i samferdselssektoren,
som gjør at det er nødvendig å se utover
de årlige bevilgninger over Samferdselsdepartementets budsjett
for å favne helheten i samferdselspolitikken.
Flere tidligere forvaltningsorganer er skilt
ut fra staten og statsbudsjettet som egne selskaper. Som en følge av
endrede tilknytningsformer og avvikling av tidligere eneretter,
er det etablert nye forvaltningsorganer som dels skal føre
tilsyn med markedene og dels ivareta sikkerheten. Det er også etablert
flere ordninger for statlig kjøp av samferdselstjenester
som ikke gir bedriftsøkonomisk lønnsomhet, men
som det er samfunnsmessig ønskelig å opprettholde.
Nevnes bør også den økte betydningen
av bompengefinansiering for vegprosjekter, som innebærer
at en stor andel av veginvesteringene i dag finansieres utenfor
statsbudsjettet. Departementet gir på denne bakgrunn en
omtale av noen viktige oppfølgingsområder i proposisjonens
innledning, uavhengig av om disse har direkte sammenheng med bevilgningsforslag
i statsbudsjettet for 2002.
Kystverket, Statens vegvesen, Jernbaneverket
og Luftfartsverket har på bakgrunn av de politiske prioriteringer
som følger av Nasjonal transportplan 2002-2011, jf. St.meld.
nr. 46 (1999-2000)/ Innst. S. nr. 119 (2000-2001), fastsatt
etatsvise handlingsprogram. Disse inneholder mer konkrete investeringsplaner
for perioden 2002-2011, med hovedvekt på perioden 2002-2005.
Handlingsprogrammene er utarbeidet med utgangspunkt i retningslinjer
fra Fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet.
I tråd med St.meld. nr. 31 (2000-2001)
Kommune, fylke, stat - en bedre oppgavefordeling, er fylkeskommunenes
prioriteringer innenfor fylkesfordelt ramme til veginvesteringer
tillagt avgjørende vekt innenfor de føringer som
følger av Nasjonal transportplan og Stortingets behandling
av denne.
Det er fokusert sterkt på sikkerhet
i Nasjonal transportplan 2002-2011. For å følge
opp dette utarbeides en handlingsplan for trafikksikkerhet på veg,
som bl.a. vil inneholde en nærmere konkretisering av virkemidlene
i transportplanen. Det tas sikte på å ferdigstille handlingsplanen
i løpet av 2001.
Samlede økonomiske ressurser som ble
lagt til grunn i Nasjonal transportplan var i overkant av 87 mrd. 2000-kroner
i perioden 2002-2005, herav om lag 66 mrd. kroner i statlige midler
og om lag 21 mrd. kroner i bruker-/alternativ finansiering.
På bakgrunn av Stortingets behandling av Nasjonal transportplan,
ble den økonomiske rammen økt med 9 mrd. 2000-kroner
i perioden 2002-2011 i de supplerende retningslinjene fra Fiskeridepartementet
og Samferdselsdepartementet.
I handlingsprogrammene er det videre lagt særlig vekt
på sikkerhet samt å følge opp grenseverdiforskriften
etter forurensingsloven. Det prioriteres å legge forholdene
bedre til rette for næringslivet gjennom utvikling, drift
og vedlikehold av transportinfrastrukturen. Det er også lagt
vekt på å styrke tilknytningen mellom transportformer
og legge til rette for kombinerte og intermodale person- og godstransporter,
der dette kan styrke samspillet mellom transportformene. Det er videre
lagt opp til å styrke kollektivtransportens konkurranseevne,
spesielt i storbyene.
I handlingsprogrammet for 2002-2005 har Statens vegvesen
bl.a. lagt opp til å øke satsingen på særskilte kollektivtrafikktiltak
med om lag 100 pst. i forhold til perioden 1998-2001.
Alternativ finansiering er i hovedsak tatt i
bruk i vegsektoren. Den alt overveiende del av alternativ finansiering
på vegsiden er bompenger.
For 2001 er det anslått at om lag 1,8
mrd. kroner vil bli stilt til rådighet fra bompengeselskapene.
For 2002 ventes bidraget fra bompenger å bli om lag 1 670
mill. kroner og utgjøre snaut 30 pst. av de samlede riksveginvesteringene,
dvs. summen av bompenger og statlige bevilgninger.
I en OPS-modell (Offentlig Privat Samarbeid)
vil private selskaper finansiere utbyggingen med lån og egenkapital.
Det skal foreløpig gjennomføres tre prøveprosjekter
for OPS. I disse prosjektene er det lagt opp til at OPS-selskapet
får en årlig godtgjøring fra det tidspunkt
vegen er åpnet for trafikk. Denne godtgjøringen
vil bli dekket delvis gjennom bompengeinntekter og delvis gjennom
statlige bevilgninger.
Som tidligere år omtales bare prosjekter
over en nærmere fastsatt kostnadsgrense. Det er imidlertid
en forutsetning at saker av politisk og prinsipiell interesse under
beløpsgrensene omtales for Stortinget.
I de siste årene er det satt i verk
en rekke tiltak for å bedre både grunnlaget for
kostnadsoverslagene og kostnadsstyringen av investeringsprosjekter.
Det er lagt til grunn at det skal foretas ekstern kvalitetssikring av
alle investeringer med et kostnadsoverslag over 500 mill. kroner.
Statens eierrolle i Posten Norge BA og NSB BA
ivaretas bl.a. ved at samferdselsministeren er generalforsamling
i selskapene. Statens eierdel i SAS AB er foreslått overført
til Nærings- og handelsdepartemenet i 2002.
Samferdselsdepartementet legger vekt på å følge
en eierstyring som innebærer at styret og ledelsen i selskapene
får handlingsrom innenfor de overordnede prinsipper og
rammevilkår som er fastsatt for selskapene. Det er lagt
opp til at selskapene har en forretningsmessig målsetting,
med lønnsom drift som et hovedkriterium. De samfunnsmessige
målsettingene blir i hovedsak ivaretatt gjennom lover,
regler, konsesjoner og kjøp av tjenester.
Det skal være et godt tilbud av samferdselstjenester
i hele landet. Hva som til enhver tid er et tilfredsstillende tilbud,
vil imidlertid måtte vurderes både i forhold til bruk
og kostnader ved de ulike transportformene. Statlig kjøp
av tjenester er også begrunnet i behovet for å opprettholde
et transporttilbud av rent trafikale og/eller miljømessige
grunner. Det siste gjelder særlig for statlig kjøp
av nærtrafikktjenester fra NSB BA i de største byområdene.
Når det gjelder riksvegferjene, så er disse å betrakte
som en integrert del av vegnettet.
Kostnadene ved flere av kjøpsordningene
har økt langt utover vanlig prisstigning, uten at tilbudet
tilsynelatende har blitt vesentlig forbedret. Samferdselsdepartementet
ser behov for en nærmere gjennomgang av enkelte av kjøpsordningene
med sikte på å få til en bedre samlet
utnyttelse av ressursene i samferdselssektoren.
Statens rolle har endret seg fra styring av
enerettsvirksomheter til regulering og styring av markedene. Utover
den generelle lovgivningen, er de ulike samferdselsområdene
regulert i egne lover og det er opprettet tilsynsorganer.
Samferdselsdepartementet er opptatt av at tilsynsvirksomhetene
drives riktig og effektivt, slik at aktørene i markedene
ikke påføres unødvendige merkostnader
på grunn av tilsynsvirksomhet. Departementet vil derfor
nøye følge opp omfanget av og budsjettene for
tilsynsorganene. Det er nedsatt en arbeidsgruppe under ledelse av
Samferdselsdepartementet og med deltakelse fra berørte
departementer og tilsynsorganer, som skal utrede fordeler og ulemper
ved samordning eller sammenslåing av de ulike tilsyn på transportområdet.
Som ledd i Regjeringens program for fornyelse
av offentlig sektor, skal Samferdselsdepartementet sammen med andre
berørte departementer, utrede muligheten for en samordning
av tilsynsorganene innen luftfart, jernbane og sjøfart.
Utredningsarbeidet skal være avsluttet innen årsskiftet
2001/2002.
Luftfartsverkets styre har vedtatt en ny organisasjonsstruktur
der den vesentligste forskjellen i forhold til nåværende
struktur, er bl.a. at antall regioner reduseres fra 11 til fem.
Det er igangsatt nærmere utredninger av Luftfartsverkets
framtidige tilknytningsform til staten.
En todeling av vegnettet skal utredes. Det tas
sikte på å forelegge prinsipiell gjenomgang av
todeling av vegnettet for Stortinget våren 2002.
Handlingsplanen for funksjonshemmede er besluttet forlenget
ett år, dvs. ut 2002.
Samferdselssektoren bør tilrettelegges
slik at personer med funksjonshemming i størst mulig grad
skal kunne benytte seg av ordinære transport-, post- og
teletjenester. I dette arbeidet legger Samferdselsdepartementet
vekt på at tiltak og tilrettelegging for funksjonshemmede
skal være en integrert del av den generelle aktiviteten
på samferdselssektoren. Fra 1. august 2001 er det i den
sammenheng satt i gang en ettårig forsøksordning
for funksjonshemmede studenter og arbeidstakere.
Departementets bevilgningsforslag innebærer
en prioritering av langsiktig forskning og kunnskapsoppbygging,
spesielt forskning knyttet til utnyttelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
(IKT), her-under telekommunikasjonsforskning. Videre vil departementet
prioritere forskning på trafikksikkerhet og videreutvikling
av kunnskapsgrunnlaget for kommende revisjoner av Nasjonal transportplan.
Regjeringen legger stor vekt på å begrense
miljøulempene som transport påfører
samfunnet. Samferdselssektorens miljøutfordringer er særlig
knyttet til klimaendringer, luftforurensning og støy, vern
og bruk av biologisk mangfold og kulturminner og kulturmiljøer. For å møte
miljøutfordringene er det nødvendig med et omfattende
sett av virkemidler. Kostnadseffektivitet og samordning vil stå sentralt
i bruken av virkemidler.
Lokale myndigheter har en sentral rolle i utformingen
av den lokale samferdsels- og miljøpolitikken. Sentrale
myndigheters hovedoppgave er i første rekke å utforme
rammevilkår som stimulerer de enkelte aktørene
til miljøvennlig transport og samfunnsøkonomisk fornuftig
bruk av ressursene. Videre vil staten gi lokale myndigheter virkemidler
for å gjennomføre lokale tiltak.
Med bl.a. bakgrunn i vedtak i forbindelse med
Stortingets behandling av St.meld. nr. 46 (1999-2000), jf. Innst.
S. nr. 119 (2000-2001), gis det i proposisjonen en bred omtale av
kollektivtransport.
Kollektivtransporten skal bidra til å realisere
Regjeringens mål knyttet til framkommelighet, sikkerhet
og miljø. Regjeringen vil foreslå følgende
tiltak i områder der satsingen på kollektivtrafikk
kan bidra til å realisere disse målene:
– Forsøk
med organisering i større byområder med sikte
på gjennomføring av praktiske tiltak fra 2003. Byområdene
Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø inviteres
til å delta i utredning og eventuelt gjennomføring.
Hovedformålet er å oppnå en bedre samordnet
areal- og transportpolitikk i byområdene og bedre offentlig ressursutnyttelse
på tvers av forvaltningsnivåene. I tillegg vil
det bli vurdert utprøvet ulike former for resultatstyrt
finansiering.
– Rabattsystemer for unge. Samferdselsdepartementet
vil sikre at alle fylkeskommuner skal ha et tilbud om ungdomskort
for aldersgruppen 16-19 år. Departementet vil også innføre
30 pst. rabatt for alle skoleelever og studenter på månedskort
og lignende.
– Mer effektiv arbeidsdeling mellom
trafikkslagene. Oppmykningen av ekspressbusspolitikken vil føre til
at de reisende får et mer konkurransedyktig alternativ
i forhold til bruk av privatbil.
– Tiltak for å bedre
kollektivtilbudet i storbyene, jf. Oslopakke 2 med satsing på bl.a.
jernbane. Departementet vil gjennom alternativ bruk av riksvegmidler
fokusere både på framkommelighetstiltak og utvikling
av knutepunkter.
– Resultatstyrt finansiering av
kollektivtransporten vil kunne gi fylkeskommunene bedre muligheter for å stimulere
til økt bruk av kollektivtransport. I forbindelse med statens
kjøp av persontransporttjenester fra NSB BA, vil Samferdselsdepartementet
bl.a. utvikle en kvalitetskontrakt med incitamentsordninger med
henblikk på mulig innføring i løpet av
kommende rammeavtaleperiode (2002-2005).
– Vegprising forutsettes i hovedsak
basert på lokale initiativ og beslutninger. Nettoinntektene
fra vegprising skal fordeles mellom staten og kommunesektoren og øremerkes
transportformål i det berørte området,
herunder kollektivtilbud.
Samferdselsdepartementet legger opp til at ordningene
med skole- og studentrabatt skal gjelde fra og med skoleåret
2002/2003, dvs. fra 1. august 2002. Fylkeskommunene vil
bli kompensert for begge ordningene gjennom en økning i
rammetilskuddet over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til avtale mellom Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti om disponering av rammeområdene 18 i statsbudsjettet
for 2002.
Flertallet er enig om å disponere
rammeområdene 18 i samsvar med innstillingen i Budsjett-innst.
S. I (2000-2001) med følgende endringer:
Betegnelse | Endringer (mill. kroner |
Kap. 1320 Statens vegvesen,
post 30 Riksveginvesteringer | +11 |
Kap. 1330 Særskilte
transporttiltak, post 71 Tilskudd til ekspressbusser | +4 |
Kap. 1350 Jernbaneverket,
post 30 Investeringer i linjen | -15 |
I tillegg til økningen i riksvegbevilgninger
på 11 mill. kroner er det enighet om å omprioritere
13 mill. kroner innen stamveger og den fylkesvise fordelingen til øvrige
riksveger.
Dette medfører følgende bevilgningsendringer:
E6 i Østfold,
Patterød-Jonsten | +10 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Buskerud | -2 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Vest-Agder | -1 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Rogaland | -2 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Hordaland | -3 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Sogn og Fjordane | -2 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Sør-Trøndelag | -1 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Finnmark | -2 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Aust-Agder | +2 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Telemark | +2 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Nordland | +4 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Hedmark | +2 mill. kroner |
Øvrige riksveger
i Oppland (rv 33 Skreiaberget) | +4 mill. kroner |
Flertallet fremmer i tillegg
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
forskriftene slik at forholdene legges til rette for ytterligere
konkurranse innen persontransport på Jernbaneverkets skinneganger.
Det forutsettes at hensynet til trafikksikkerhet og tilgjengelig
sporkapasitet blir ivaretatt."
"Stortinget ber Regjeringen sette
i gang arbeidet med å omgjøre NSB BA til aksjeselskap."
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for at riksvegferjedriften konkurranseutsettes."
"Stortinget ber Regjeringen sette
i gang arbeidet med å omgjøre Posten BA til aksjeselskap."
"Stortinget ber Regjeringen sette
i gang arbeidet med å omgjøre Luftfartsverket
til aksjeselskap."
Flertallet vil videre peke på at
det skal bli langt enklere å få konsesjon til å drive
ekspressbusser. Saksbehandlingstiden for slike saker skal reduseres.
Regjeringen bes komme tilbake til rammebetingelsene for ekspressbussene
i den varslede meldingen om kollektivtransport.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser på samferdselspolitikk
som svært viktig for så vel næringsdrivande
som privatpersonar i eit land som Noreg.
Desse medlemene ser det som ønskjeleg å få mest
mogleg transport over frå veg til bane og båt,
og ser det som heilt avgjerande å satsa på kollektiv
transport, serleg i større byområde. Noreg er
eit langstrakt land, og i store deler av landet bur folk ganske
spreidd. Dette medfører, etter desse medlemene si
vurdering, at marknadskreftene åleine er svært
utilstrekkelege for å sikra god framkomelegheit i heile
landet for både folk og varer. Desse medlemene ser
det som naudsynt med så vel offentleg støtte som
offentleg styring for å sikra eit godt tranporttilbod i
heile landet. Desse medlemene er negativ til ei privatisering
av samferdselssektoren, og kan syna til Storbritannia som eit døme
på at storstilt privatisering er utilstrekkeleg når
ein ønskjer å ta samfunnsomsyn.
Desse medlemene stiller seg svært
undrande til at fleirtalet, Høgre, Framstegspartiet og
Kristeleg Folkeparti, har vorte samde om å gjera NSB BA,
Posten BA og Luftsfartsverket om til aksjeselskap, samt leggja til
rette for ytterlegare konkurranse innan persontrafikk på Jernbaneverkets
skinneganger og konkurranseutsetja riksvegferjedrifta. Dette kjem
i tillegg til framlegg i tilleggsproposisjonen om å gjera
om Kystverket og Statens vegvesen sin produksjonsavdeling til aksjeselskap. Desse
medlemene er usamd i konklusjonane, og er m.a. svært
kritiske til at foretak med så omfattande samfunnsmessig
ansvar skal kunna gå konkurs.
Desse medlemene ser det òg
som sannsynleg at omorganiseringa til aksjeselskap bare er eit steg
i retning av å privatisera det heile. Desse medlemene er
nærast sjokkert over måten saka er handsama på,
og ser det som fullstendig uakseptabelt at så store endringar
ikkje har vore gjennom ein administrativ og politisk prosess før
konklusjonane vert trekte.
Desse medlemene ser det som heilt
uakseptabelt at dei tilsette ikkje har vore med i ein prosess der dette
skal vurderast, då deira tilsettingstilhøve vil
verta radikalt endra med ei slik omorganisering. Desse medlemene syner
i den samanheng til saka om omorganisering av produksjonsdelen til
Vegvesenet til ein divisjon. Dette er resultatet av ein langvarig
prosess der tilsette på alle nivå har delteke.
Saka er grundig omtala i så vel St.prp. nr. 1 (2001-2002)
frå regjeringa Stoltenberg som tilleggsproposisjon nr.
4 (2001-2002) frå regjeringa Bondevik II. Dette står
i sterk motsetnad til fleirtalet sine forslag i denne innstillinga
som berre er handsama i møte mellom dei ulike partia i
dette fleirtalet.
Desse medlemene føreset
at kvar einskild sak om omorganisering vert lagt fram for Stortinget
til handsaming.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti understreker at Bondevik II fører
en politikk som sikrer gode samferdselsløsninger over hele
landet. Disse medlemmer understreker at man ser hele
transportnettet med veger, banenett, sjø- og lufttransport
som ett helhetlig system.
Disse medlemmer vil prioritere
investeringer i og oppdateringer av farleder, merker og fyr for å øke sikkerheten
innen sjøtransporten. Investeringene må også legge
til rette for at sjøtransporten kan øke sine markedsandeler,
spesielt innen godstransporten. Disse medlemmer mener
at ferjene er av avgjørende betydning for å opprettholde
og øke aktiviteten i Kyst-Norge.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen øker bevilgningene til riksveginvesteringer. Økte vegbevilgninger
er viktig for å bedre framkommeligheten og sikkerheten,
redusere transportkostnadene og redusere distriktenes avstandsulemper.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av å få mest mulig igjen for de midlene
som bevilges til vegformål. Det er derfor gledelig at det
foretas en rasjonalisering og omstrukturering av vegkontorene og at
produksjonsavdelingen i Statens vegvesen skal omgjøres
til aksjeselskap. Disse omorganiseringene vil føre til
at man får mer veg for pengene som bevilges til vegformål.
Disse medlemmer vil vise til
Sem-erklæringen hvor de tre partiene i Samarbeidsregjeringen
varslet en sterk økning i satsingen på kollektivtransport
i denne stortingsperioden. Både av hensyn til framkommelighet
og miljø er det nødvendig å styrke kollektivtransporten.
I første omgang vil bedre kapasitet og frekvens bli prioritert.
Disse medlemmer er positive til
at regjeringen Bondevik II har funnet rom for å øke
bevilgningene til kollektivtransport i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag. Økningen
gjør det mulig å styrke ordningen med kollektivkort
for ungdom og bedre studentrabatter. Disse medlemmer vil
peke på viktigheten av at ungdom har et godt og rimelig
kollektivtilbud. Den økte kollektivsatsingen bidrar også til
en raskere ferdigstillelse av T-baneringen i Oslo.
Disse medlemmer vil vise til
at det er foreslått en betydelig økning i investeringene
til jernbanen i forhold til 2001-budsjettet. Dette er viktig for å få bygget ut
sporkapasiteten i de tettest befolkede områdene. Det er
viktig å øke kapasiteten i de tettest befolkede
områdene slik at jernbanen kan øke sin markedsandel
blant de reisende.
Disse medlemmer vil vise til
at luftfarten er inne i en meget vanskelig situasjon. Terrorfrykt
og negative konjunkturer har ført til nedgang i flytrafikken.
Det skaper økonomiske problemer for flyselskapene og Luftfartsverket.
Nedgangen i antallet flybevegelser fører til betydelige
inntektsreduksjoner for Luftfartsverket og undergraver Luftfartsverkets
muligheter til å bygge ut og oppgradere sine flyplasser.
Luftfarten spiller en viktig rolle i det norske
transportsystemet, særlig viktig er et god flytilbud for
deler av distriktene som på grunn av lange avstander er
helt avhengig av gode flyforbindelser. Det er derfor nødvendig å gi
luftfarten bedre rammebetingelser og stimulere til økt
flytrafikk. Det vil gjøre det mulig for Luftfartsverket å bygge
ut og oppgradere sine flyplasser.
Disse medlemmer er meget tilfreds
med regjeringen Bondevik II sine tiltak for å bedre tiltakene
for luftfarten. Fjerningen av passasjeravgiften og justeringen av
momsregimet vil gi flyselskapene en årlig avgiftslettelse
i størrelsesorden 1 mrd kroner. Det vil komme passasjerer,
flyselskap og Luftfartsverket til gode.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
som hovedmålsetting i samferdselspolitikken å få et
trygt, effektivt og samordnet transportsystem som bidrar til å sikre
miljø, framkommelighet, bosetting, velferd og verdiskapning.
For å oppnå en slik målsetting, vil disse
medlemmer understreke betydningen av å se hele
transportnettet med veger, banenett, sjø- og lufttransport
som ett helhetlig system.
Til grunn for disse medlemmers
behandling av stasbudsjettet for 2002 ligger regjeringen Stoltenbergs St.meld.
nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011, samt Stortingets
behandling av denne. Disse medlemmer vil understreke
at dette er den første nasjonale transportplan hvor langtidsplaner
for alle transportsektorer er behandlet i sammenheng, og at dette
har vært et viktig skritt i arbeidet for å samordne
planleggingen for de ulike transportsektorer.
Disse medlemmer legger videre
til grunn regjeringen Stoltenbergs forslag til statsbudsjett for
2002, samt de endringer Arbeiderpartiets medlemmer i finanskomiteen
på grunn av Regjeringens endrede anslag har funnet det
mulig å fremme i Innst. S. nr. I. (2001-2002). Disse
medlemmer vil understreke at disse endringene ville ha muliggjort
følgende satsinger i tillegg til regjeringen Stoltenbergs
budsjettopplegg:
Kap. | Post | Formål | Mill. kroner |
1320 | 30 | Opprustning av T-banen
i Oslo | 45 |
| | Forsert planlegging av
bybane i Bergen | 5 |
| | Ekstra kollektivsatsing
i Trondheim og Stavanger | 10 |
| | Forsert utbygging av E18
i Agder | 30 |
| | Forsert utbygging av E6/E18
i Østfold | 40 |
| | Forsert utbygging av rv
864 Internveg Berg, Senja | 10 |
| | Forsert planlegging, E18
Brakerøya-Frydenhaug | 5 |
| | Planlegging/oppstart,
rv 38 Innfartsveg Kragerø | 5 |
| | Forsert utbygging av E6
Steinkjer | 10 |
| | Forsert utbygging av E39
Stigedalen | 15 |
1320 | 31 | Økt satsing på rassikring | 10 |
1351 | 70 | Utvidet skole-
og studentrabatt til 50 pst. | 5 (+10)* |
| | TOTALT
| 200 |
* I tillegg vil 10 mill. kroner til
dette formålet overføres over fylkeskommunenes
rammer
Disse medlemmer ønsker
dermed en ramme til transportformål som ligger om lag 1,5
mrd. kroner høyere enn hva som har vært bevilget
de siste årene og om lag 75 mill. kroner mer enn regjeringspartienes
forslag. Disse medlemmer understreker at regjeringen
Stoltenberg og Arbeiderpartiet har lagt opp til en betydelig styrking
av denne sektoren. Disse medlemmer vil likevel understreke
at rammen til transportformål må økes
ytterligere i løpet av perioden for å nå de
målsettinger som ligger i handlingsprogrammene 2002-2005,
samt de rammer Arbeiderpartiet gikk inn for under stortingsbehandlingen
av Nasjonal transportplan 2002-2011. Disse medlemmer vil
likevel vise til at den økningen som er foreslått
for budsjettet for 2002 er betydelig, og gjør det betydelig
enklere å nå disse målsettingene i perioden.
Innenfor den rammen som er vedtatt av stortingsflertallet
med stemmene fra Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti og
Fremskrittspartiet, vil disse medlemmer gjøre
følgende omprioriteringer i forhold til regjeringspartienes
innstilling fra finanskomiteen:
Kap. | post | Formål | Mill. kroner |
Økte bevilgninger |
1320 | 30 | Stamrute 1. Østfoldpakka
| 35 |
| | Fylkesfordelt ramme Telemark
(Innfartsveg Kragerø) | 5 |
| | Kollektivtiltak i Stavanger
og Trondheim | 10 |
1320 | 31 | Rassikring, herunder rv
769 Hemmingsskaret i Nord-Trøndelag | 10 |
1330 | 71 | Tilskudd til
ekspressbusser | 4 |
| | Sum økte
bevilgninger | 64 |
| | | |
Inndekning |
1320 | 30 | E6 Steinkjer sentrum | 30 |
1320 | 23 | Statens vegvesen (administrasjon)
| 19 |
1300 | 01 | Samferdselsdepartementet
| 5 |
1380 | 01 | Post- og teletilsynet
| 10 |
| | Sum inndekning | 64 |
Disse medlemmer viser til sine
endringer i forhold til St.prp. nr.1. Tillegg nr. 4 (2001-2002)
i tabellen nedenfor.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 4 | Ap |
Utgifter
rammeområde 18 (i tusen kroner) |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 4300) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 88 100 | 83 100 (-5 000) |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 5 312 000 | 5 293 000 (-19 000) |
| 24 | Statens vegvesens produksjon | -110 000 | -160 000 (-50
000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 554 600 | 4 574 600 (+20 000) |
| 31 | Rassikring | 146 600 | 156 600 (+10
000) |
| 33 | Kompensasjon for økt
arbeidsgiveravgift | 102 900 | 52 900 (-50
000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | | |
| 71 | Tilskudd til ekspressbusser | 0 | 29 000 (+29
000) |
1380 | | Post-
og teletilsynet (jf. kap. 4380) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 145 100 | 135 100 (-10 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 18 | 19
983 280 | 19
908 280 (-75 000) |
Inntekter rammeområde 18 (i tusen kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 18 | 2
148 975 | 2
148 975 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 18 | 17
834 305 | 17
759 305 (-75 000) |
| | Sum rammeområde
18 - rammevedtak | 75 000 | 0 |
Disse medlemmer ser på god
tilgjengelighet til transport som en forutsetning for et aktivt
liv og deltakelse i fellesskap med andre mennesker, og dermed for menneskelig
livskvalitet. Disse medlemmer mener derfor at transporttilbudet
må være tilgjengelig for funksjonshemmede og for
eldre som har vanskelig for å ta seg fram på egen
hånd.
Videre vil disse medlemmer framheve
betydningen av sikkerhet for alle transportsektorer. Ulykkestallene
spesielt i vegtrafikken er uakseptabelt høye. Disse
medlemmer er opptatt av at det satses på sikkerhet
med et bredt spekter av tiltak innenfor alle transportformer. I
trafikksikkerhetsarbeidet må det ligge til grunn en visjon
om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller alvorlig
skadde .
Disse medlemmer er opptatt av
at transportutfordringer, trafikk- og miljøproblemer i
distriktene er svært forskjellige fra de større
byområdene, og vil legge opp politikken deretter. Transport
må foregå på en mest mulig miljøvennlig
måte, og et av hovedmålene i samferdselspolitikken
må være å redusere CO2-utslipp
og andre forurensningsproblemer. Disse medlemmer vil
derfor legge til rette for å satse på kollektivtransporten
i storbyene, og for å få mer av godstransporten
over fra veg til bane og sjø.
For disse medlemmer er samferdselspolitikken et
viktig virkemiddel i distrikts- og næringspolitikken. Dagens
og framtidas næringsliv må tilbys gode transportmuligheter
for å kunne frakte varer til markedene. Hovedtransportkorridorene
ut av landet og mellom landsdeler må prioriteres, og god
framkommelighet for næringslivets transporter må være
viktig i samferdselsplanleggingen. I Distrikts-Norge må veg-
og sjøtransport være tilpasset næringslivets
behov, og det må tilrettelegges for gode transportløsninger
for havbruks- og fiskerinæringen langs kysten.
Disse medlemmer viser til regjeringen
Stoltenbergs arbeid for å fornye offentlig sektor, og understreker
betydningen av en effektiv forvaltning hvor mest mulig av ressursene
brukes til å gi gode tjenestetilbud. Ressursbruken til
administrativ virksomhet må ikke være større
enn det som er nødvendig for å gi et godt samferdselstilbud
totalt sett.
På vegsiden må hensynet til
trafikksikkerhet og framkommelighet være overordnede hensyn
både i distriktene og i sentrale strøk. Disse
medlemmer vil særlig understreke behovet for en
satsing på vedlikehold og opprustning av det eksisterende
vegnettet, herunder rassikring. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Stoltenberg i sine budsjettforslag har økt satsingen
betydelig på driften og vedlikeholdet av vegnettet, og
at denne regjeringens forslag til statsbudsjett for 2002 oppfyller
planrammen for transportplanen. I tillegg er det i budsjettet funnet
rom til oppstart av flere nye prosjekter på investeringssiden. Disse
medlemmer er opptatt av at rasjonell framdrift sikres i igangsatte
prosjekter, og vil prioritere veginvesteringer som bidrar til å løse
helse-, miljø- og sikkerhetsproblemer, samt næringslivets
utfordringer.
Disse medlemmer ser på jernbanen
som en god og miljøvennlig måte å frakte
personer og gods på, både for arbeidsreiser, reiser
mellom landsdeler og til utlandet. Disse medlemmer viser
til at det på jernbanesiden er lagt opp til en betydelig økning
i investeringsnivået, og at beløpet som foreslås
til offentlig kjøp av jernbanetjenester også er økt
betydelig. Investeringer på jernbanesiden må brukes
med sikte på å øke sikkerheten, kapasiteten,
punktligheten og å redusere reisetiden, og innrettes slik
at jernbanen kan ta en større andel av både person-
og godstransport i deler av Norge. I de folkerike delene av landet
skal jernbanen være et miljøvennlig alternativ.
Disse medlemmer er opptatt av
sikkerhet og framkommelighet i norske farvann og havner, og har merket
seg at Kystverkets planrammer fra Nasjonal transportplan foreslås
oppfylt i budsjettforslaget. Disse medlemmer vil
prioritere sikkerhet til sjøs høyt, og vil understreke
betydningen av sikring av farleder. Sjøtransport er et
miljøvennlig transportalternativ, og disse medlemmer vil
derfor legge til rette for at en større andel av godstransporten
kan foregå på sjøen.
Innenfor luftfarten er disse medlemmer opptatt av å videreføre
et godt nasjonalt rutetilbud, og et godt utbygd nett av stamflyplasser
og regionale flyplasser. Disse medlemmer mener det
er et offentlig ansvar å sikre flytilbud i de deler av
landet hvor dette ikke er kommersielt lønnsomt. Disse
medlemmer har merket seg at flere flyselskaper har fått
store økonomiske vanskeligheter som følge av en
passasjernedgang etter terrorhandlingene i USA den 11. september 2001,
og er opptatt av at lufthavnenes tjenestetilbud ikke blir vesentlig
forringet på grunn av sviktende økonomi i Luftfartsverket. Disse
medlemmer er derfor opptatt av at Luftfartsverket sikres
en forsvarlig økonomi i 2002. Disse medlemmer har
videre merket seg Regjeringens forslag om å overføre
statens eierandeler i SAS fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet.
Det er et mål for disse medlemmer at
befolkningen i alle deler av landet har gode og rimelige tilbud om
post- og telekommunikasjoner, og mener det offentlige har et ansvar
for å sikre dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i samferdselspolitikken arbeide for miljø, sikkerhet, transportøkonomi
og framkommelighet. Transport av varer og passasjerer skal skje
i fri konkurranse og med full markedsstyring.
Det er av den største betydning å satse
på de mest hensiktsmessige transportmidlene i forhold til
de transportoppgaver som skal løses. Dette vil gi en mer
kostnadseffektiv bruk av offentlige ressurser innenfor samferdsel,
og i tillegg føre til en mer rettferdig fordeling av kostnadene
mellom de ulike transportformene. Det er også viktig at
all produksjon av transporttjenester og samferdselsrelatert vare-
og tjenesteproduksjon skilles fra offentlig myndighetsutøvelse,
og overlates til private aktører.
Disse medlemmer går
inn for at det nåværende Samferdselsdepartementet
omorganiseres til et transportdepartement med ansvar for all transport
av passasjerer og gods til lands, til vanns og i luften. I tillegg skal
dette departementet ha ansvaret for terminaler, herunder flyplasser
og havner.
Samtidig bør det opprettes et "Statens
transportdirektorat", ved at Vegdirektoratet, Kystdirektoratet, Luftfartsverket
og Jernbaneverket slås sammen. Direktoratet skal ha ansvaret
for infrastrukturen, så som veger, jernbaner og havner.
Bygging og vedlikehold av disse skal skje etter anbudsmetoden i
regi av Transportdirektoratet. De statlige lufthavnene skal organiseres
i et eget statlig aksjeselskap, der det statlige eierskapet til
enhver tid skal være under vurdering.
Videre vil disse medlemmer anbefale
at alle bygge-, moderniserings-, og vedlikeholdsoppgaver konkurranseeksponeres
ved at oppgavene settes ut på anbud.
I tillegg til Transportdepartementet og Transportdirektoratet
vil disse medlemmer ha et "Statens transporttilsyn", som skal ha
ansvaret for å påse at all transport skjer under
tryggest mulige forhold. Tilsynets utgifter skal dekkes av brukerne.
Disse medlemmer vil
peke på at norske transportbedrifter må gis levelige
rammevilkår for å sikre en effektiv og levedyktig
transportnæring i Norge, slik at ikke store utenlandske
transportører får fritt spill på vårt
innenlandske transportmarked, og for å unngå at norske
transportører "flagger ut" sine firmaer og biler til land
hvor det er billigere å drive transport.
Disse medlemmer erkjenner at
et godt utbygd samferdselstilbud er en av de viktigste faktorene
for at samfunnet skal kunne fungere. Uten et godt utbygd infrastrukturnett
vil det være umulig for bedrifter og enkeltpersoner å etablere
seg og bo rundt omkring i landet.
Samferdselsnettet må ses i helhet,
der bil-, bane-, båt- og lufttransport utfyller hverandre.
I et land som Norge med lange avstander og spredt bosetning,
vil et godt utbygd vegnett med høy standard være
avgjørende for at næringsliv skal kunne fungere på en
effektiv måte. Derfor ønsker disse medlemmer å prioritere
investeringer og vedlikehold av vegnettet høyest. Muligheten
til bruk av bil, både til arbeidsformål og rekreasjon,
er positivt, og noe som bedrer den enkeltes livskvalitet. I konkurranse
med jernbane har bilen overlegne konkurransefortrinn, det kan her
nevnes hurtighet, fleksibilitet, og ikke minst, økonomi.
Selv om det er kostbart å fly, gjør
de lange avstandene i Norge fly til en nødvendighet. Det
må derfor legges til rette for konkurranse slik at flyprisene
kan reduseres.
Norge har en lang kyst med mange og lange fjorder, derfor
vil bruk av båt for å frakte både mennesker
og varer være en effektiv løsning.
Norge som et land med lange avstander og spredt bebyggelse
burde, for å utligne ulempene med å ligge langt
fra markedene, ha et bedre utbygd vegnett enn andre land. Dessverre
er det motsatte tilfelle. Norge ligger langt etter de fleste europeiske
land. Bevilgningen til vegformål har gjennom flere år
gått reelt ned, samtidig har trafikkveksten vært
sterk, og ulykkesfrekvensen negativ. Det er en klar sammenheng mellom økt
trafikk og flere ulykker på den ene siden, og mindre penger
til vegformål på den andre siden.
Disse medlemmer ønsker
derfor å forsere utbyggingen av vegnettet i Norge samt
forbedre vedlikeholdet. Dette vil føre til færre
ulykker og et mer lønnsomt næringsliv. Spesielt
vil dette virke positivt for næringsliv og befolkning i
Distrikts-Norge.
Det er grunn til bekymring over at en stadig
større del av investeringsmidlene innen vegsektoren bompengefinansieres.
Den stadig økende bruk av bompenger, som i realiteten er
en ekstra avgift for bilisten, går disse medlemmer på det
sterkeste mot.
Disse medlemmer er bekymret over
at store deler av provenyet fra bompengestasjonene i deler av landet
går til å betale renter på lån
til tidligere investeringer. Disse medlemmer vil
komme tilbake til en strategi for å nedbetale lånene,
slik Stortinget gjorde med gjelden til Gardermobanen AS, og på den
måten øke takten i riksveginvesteringene.
Jernbane kan være en effektiv løsning
i områder med stor befolkningstetthet og begrenset tilgang
på areal. Disse medlemmer konstaterer at
det er få slike områder i Norge. Derfor er det ønskelig
i langt større utstrekning å satse på bygging
og vedlikehold av vegnettet, framfor investeringer i jernbanenettet
og kjøp av tjenester fra NSB. Det er et paradoks at busselskaper nektes å starte
med lønnsomme ruter som går parallelt med jernbanen
for å tvinge passasjeren til å reise med tog.
På strekninger der buss ønsker å kjøre
uten tilskudd, bør dette tillates, og hvis passasjerene
velger buss foran tog, burde stasjonene nedlegges. Buss gir langt
mer fleksible ruteløsninger for passasjerene til en langt
lavere pris.
Disse medlemmer ser det nødvendigvis
ikke som statlig oppgave å eie lufthavner, og vil derfor
søke å begrense det statlige engasjement i de
sivile lufthavner. Driften av flyplasser i Norge skal i utgangspunktet være
selvfinansiert. Luftfartsverket som driver de fleste flypassene,
pålegger flyselskapene forskjellige typer brukeravgifter
for å finansiere driften. Disse avgiftene er blant de høyeste
i verden. For å redusere disse brukeravgiftene ønsker disse
medlemmer å innføre større grad
av konkurranse for drift av flyplasser.
Norge er et langstrakt land med mange og lange
fjorder. Båt som transportkilde er derfor en viktig del
av norsk samferdsel. Disse medlemmer ønsker å sikre
sjøtransport gode betingelser, som blant annet å fjerne
drivstoffavgiftene som er blitt påført skipstrafikken.
Norge bør få et skattesystem som legger til rette for
at redere kan ansette norske sjøfolk, blant annet gjennom
skatterefusjonsordningen.
Disse medlemmer setter sikkerhet
på sjøen høyt, og foreslår derfor økte
bevilgninger til farleder.
Ferjedrift er en naturlig del av det offentlige
vegnettet og er følgelig et offentlig ansvar, men private
ferjeselskaper bør stå for selve driften etter
anbudsprinsippet.
Konkurranse et middel for å få et
best mulig produkt ut av minst mulig penger. Konkurranse egner seg meget
godt innenfor området samferdsel, derfor ønsker disse
medlemmer å bruke konkurranse i størst mulig
utstrekning.
Kollektive transporttilbud skal utføres
av private bedrifter etter markedsøkonomiske prinsipper,
med reelle priser og med sunn konkurranse mellom transportselskapene.
Der det ut fra samfunnsmessige årsaker er viktig å opprettholde
markedsulønnsomme ruter, skal disse gjøres lønnsomme
ved statstilskudd og legges ut på anbud.
Disse medlemmer ønsker å oppheve
togmonopolet slik at det åpnes for fri konkurranse på jernbanenettet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til framforhandlet avtale mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
jf. avsnitt 3.2.1 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
ha en samferdselspolitikk som bidrar til å skape en mer
miljøvennlig utvikling. Miljøproblemer som helseskadelig
luftforurensning, inngrep i sårbar og verneverdig natur,
og utslipp av farlige klimagasser kan ikke løses uten en
omlegging av samferdselspolitikken i en mer miljøvennlig
retning.
En omlegging av samferdselspolitikken i en miljøvennlig
retning krever prioritering av de mest miljøvennlige transportformene.
Dette betyr økt satsing på jernbane- og sjøtransport
framfor veg- og flytrafikk.
Hva som vil være den mest miljøvennlige
transportformen, avhenger av hvor i landet man befinner seg. I tettbygde
strøk er mulighetene for et godt utbygd kollektivtilbud
langt bedre enn i distriktene. Gode kommunikasjoner er en forutsetning
for levende distrikter, og samferdselspolitikken er derfor en viktig
del av distriktspolitikken. Sosialistisk Venstrepartis alternative samferdselsbudsjett
er derfor en satsing på miljø- og distriktspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst. S. I (2001-2002) foreslår
at rammeområde 18 bevilges med 18 403 605 000 kroner, som
er en økning i forhold til Regjeringens forslag på 569
300 000 kroner.
Disse medlemmer vil understreke
at skal vi møte miljøutfordringene trenger vi
en storstilt satsing på kollektivtrafikken, og vil derfor
prioritere å sette av midler til en rekke tiltak som vil
styrke kollektivtrafikken, både når det gjelder
buss, T-bane og jernbane.
Disse medlemmer viser til at
i Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett bevilges det
325 mill. kroner til kollektivtrafikken fordelt på følgende
måte:
Fordeling | Mill.
kroner |
Oslo | 150 |
Akershus | 45 |
Trondheimsområdet | 30 |
Bergensområdet | 35 |
Til kollektivtransportsatsing
i resten av
landet etter søknad fra fylkene | 65 |
Disse medlemmer foreslår å kutte
bevilgninger til nye vegprosjekter som vil øke luftforurensningen
i byene, eller komme i konflikt med hensynet til det biologiske
mangfoldet eller verdifull dyrket matjord. Veignvesteringer som
er redusert eller kuttet er blant annet ny E6 ved Melhus som vil
gå inn i et vernet vassdrag, og E39 Hop Fjøsanger
som vil øke luftforurensningen i Bergen og komme i konflikt
med den planlagte bybanen. Disse medlemmer har også redusert
bevilgningene til ny E18 gjennom Vestfold, og ønsker å investere
i utbedringer av Vestfoldbanen og bygging av Eidangertunnelen i
stedet.
Disse medlemmer viser til at
i Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett økes
bevilgningene til riksveginvesteringer med 63 mill. kroner (i forhold
til Stoltenbergregjeringens budsjettforslag):
Prosjekter | Mill.
kroner |
E18 Brokelandsheia-Vinterkjær | -75 |
E18 Gutu-Helland | -40 |
E6 Assurtjern-Klemetsrud | -40 |
E6 Skjerdingstad-Jaktøyen | -150 |
E39 Hop Fjøsanger | -50 |
Eiksundsambandet | -70 |
Særskilte tiltak
for kollektivtrafikken | 325 |
Tiltak for gang- og sykkelveg | 60 |
Fylkesfordelt
ramme Finnmark | 20 |
Fylkesfordelt ramme Troms | 25 |
Fylkesfordelt ramme Nordland | 30 |
Sogn og Fjordane | 13 |
SUM | 63 |
Disse medlemmer øker
overføringene til rassikring og utbedring av veger i distriktene
kraftig. Sosialistisk Venstreparti øker rammen for rassikring
med 110 mill. kroner. Det er en nær dobling av innsatsen
i forhold til Regjeringens forslag. Rassikringstiltak er en svært
viktig del av samferdselsinvesteringene i Distrikts-Norge, hvor
sikkerheten til befolkningen og framkommeligheten for transporten
til næringslivet er sterkt berørt av rasfarlige
vegstrekninger.
Disse medlemmer ønsker
en mye kraftigere satsing på jernbane enn det Regjeringen
legger opp til. Jernbane er en effektiv og miljøvennlig
transportform, og investeringene til jernbanens infrastruktur har
lenge vært forsømt.
Disse medlemmer har merket seg
at investeringene til linjenettet under Jernbaneverket bare er satt
til 1 303,3 millioner.
Disse medlemmer har også merket
seg at dette innebærer en reduksjon i forhold til rammen
i Nasjonal transportplan med nesten en tredjedel. Skulle flertallets ramme
i Nasjonal transportplan bli fulgt, skulle det for neste år
blitt bevilget ca. 600 mill. kroner mer til investeringer i linjenettet
enn det Regjeringen foreslår. Nasjonal transportplan er
det viktigste planredskapet Stortinget vedtar for samferdselssektoren,
og det er bare et halvt år siden Stortinget behandlet Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer viser til at
i Sosialistisk Venstreparti sitt alternativ bevilges det 380 mill.
kroner mer til investeringer i linjen enn det regjeringen Stoltenberg
foreslår.
Disse medlemmer vil at midlene
skal fordele seg på følgende måte:
Prosjekter | Mill.
kroner |
Vestfoldbanen (Barkåker-Tønsberg) | 108 |
Krengetogtiltak Kongsvinger-/Østfoldbanen | 35 |
Eidangertunnelen | 15 |
Ski stasjon | 20 |
Jærbanen (Stavanger-Sandnes) | 5 |
Arna-Bergen | 5 |
Mossetunnel | 5 |
Programområde:
Trafikksikkerhet | 70 |
Programområde:
Kapasitetsøkende tiltak | 40 |
Stasjoner og knutepunktutvikling | 40 |
Leangen godsterminal | -40 |
Gjevingåsen tunnel | 10 |
Ganddal godsterminal | 67 |
Disse medlemmer viser også til
at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett bevilger
30 mill. kroner mer til drift og vedlikehold av skinnegangen, og det
bevilges 10 mill. kroner til planlegging av prøvedrift
på Alnabanen i Oslo.
Disse medlemmer vil peke på at
ekspressbussene er et miljøvennlig, fleksibelt og rimelig
kollektivtransporttilbud. Ekspressbussene har særlig stor
betydning for distriktene hvor de ofte er det eneste kollektivtilbudet.
Disse medlemmer viser til at
det alternative budsjettet til Sosialistisk Venstreparti blir det
bevilget 25 mill. kroner mer til ekspressbussene, enn det som regjeringen
Stoltenberg foreslår.
Disse medlemmer vil understreke
at kostnadene med fly for befolkningen i Nord-Norge er spesielt høy.
Det representerer en avstandsulempe som Sosialistisk Venstreparti
mener må reduseres. I statsbudsjettet fremmer Sosialistisk
Venstreparti et forslag om å utrede muligheten for å legge
stamrutenettet i Nord-Norge, og mellom Nord- og Sør-Norge
til offentlig kjøp, samt ved neste anbudsperiode for kjøp
av flyrutetjenester på det regionale rutenettet, redusere
flyprisene med 30 pst.
Disse medlemmer vil understreke
behov for forskning og utvikling på alternativt drivstoff
og brenselsceller til bruk i bil, og vil vise til at Sosialistisk
Venstreparti i sitt alternative budsjett har satt av 7,5 mill. kroner
til forskning på miljøvennlig transport.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i Budsjett-innst. S. I foreslår at rammeområde
18 blir løyvd med kr 18 743 305 00. Dette er ei auke i
høve til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) med kr
909 000 000.
Denne medlemen meiner at satsing
på samferdsel er ein viktig føresetnad for busetjing,
næringsutvikling og ressursutnytting både i distrikta
og i byane. Denne medlemen ser utbygging av samferdselstilbodet
som eit viktig verkemiddel til å ta heile landet i bruk.
Denne medlemen ser det som eit
offentleg ansvar å sørgje for at alle delar av
landet har eit godt og moderne kommunikasjonstilbod. Dette krev
ein variert og differensiert politikk på samferdselsområdet.
I distrikta må spesielt standardheving og utbygging av
vegnettet og farleier og hamneutbygging prioriterast, og i byar
og bynære område må kollektivtiltak,
herunder jernbane, prioriterast for å kunne løyse
trafikk- og miljøproblem.
Denne medlemen vil vise til at
mykje av råvareressursane er i distrikta og ein stor del
av verdiskapinga i Noreg skjer nettopp i distrikta. For å utløyse
det store verdiskapingspotensialet som distrikta representerer, vil
utbygging av det sekundære riksvegnettet vere avgjerande. Denne
medlemen viser til at det i dag er mellom 2000 og 3000 som
står utan arbeid i anleggsbransjen. Samtidig er det eit
skrikande behov for å få gjort noko med vegstandarden,
og mange prosjekt står klar til å bli realiserte. Denne
medlem vil foreslå å auke løyvingane
til vegsektoren med 794,9 mill. kroner ut over forslag til løyving
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). Utbetring av flaskehalsar,
ferjetilbod, trafikktryggleik, rassikring og gang- og sykkelvegar vil
bli prioriterte. Fordelinga av den auka ramma med 794,9 mill. kroner
til vegformål vert foreslått nytta slik:
– 150 mill.
kroner til rassikring (kap. 1320 post 31)
– 100 mill. kroner til vedlikehald
(kap.1330 post 23)
– 324,9 mill. kroner til riksveginvesteringar
(kap. 1320 post 30)
– 220 mill. kroner for å redusere
ferjetakstane på riksvegferjer med 20 pst. (kap. 1320 post
31)
Denne medlemen viser til at den
ledige kapasiteten innan anleggssektoren er stort sett utanfor dei mest
sentrale områda i landet. Bruk av samferdselsinvesteringar
i distrikta vil ikkje skape same press i økonomien som
i byområda.
Denne medlemen vil vidare peike
på at store delar av eksportretta næringsliv er
plassert i Distrikts-Noreg og at dette næringslivet er
avhengig av gode kommunikasjonar. Denne medlemen viser
til at mange lokalsamfunn rundt om i distrikta er avhengige av gode
ferjetilbod. Det bør difor vere ei målsetjing
at riksvegferjene skal vere gratis slik det er i Finland og Sverige. Denne
medlemen vil fjerne ferjetakstane på riksvegsamband
i løpet av fem år. I budsjettet for 2002 foreslår denne
medlemen å auke løyvinga med 220 mill.
kroner for at ferjetakstane på riksvegsamband kan reduserast
med 20 pst.
Denne medlemen meiner at det
må bli lagt auka vekt på sjøtransport
i transportpolitikken. Denne medlemen vil spesielt
peike på at tryggleiken langs kysten må få auka
merksemd. Vedlikehald av sjøvegen, mellom anna hamner,
farleier, fyr- og merketenesta må styrkjast. I budsjettet
for 2002 vil denne medlemen foreslå å auke
løyvinga til hamner og farleier med 30 mill. kroner.
Denne medlemen vil oppretthalde
løyvinga til kompensasjon for autodieselavgift for ekspressbussar på 50
mill. kroner som i 2001. Ekspressbussane har stor betydning for
kollektivtilbodet i Distrikts-Norge, og viser til at òg denne
medlemen ser kompensasjonen for autodieselavgift som ei
godtgjersle for ei viktig offentleg teneste. Å avvikle
denne kompensasjonen kan få svært negative konsekvensar
for rutetilbodet for folk i heile landet.
Denne medlemen vil auke den fylkeskommunale
rammeoverføringa med 100 mill. kroner for å styrkje
kollektivtilbodet over heile landet.
Denne medlemen viser til at flybillettane
på kortbanenettet er svært høge. Denne
medlemen vil auke løyvinga til statleg kjøp
av flyteneste med 100 mill. kroner for å redusere prisane
på flybillettar på kortbanenettet.
Denne medlemen viser til sine
prinsipale forslag til løyving under rammeområde
18 som bakgrunn for forslag til ramme i finansinnstillinga, jf.
Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1 - 4 | Sp |
Utgifter
rammeområde 18 (i tusen kroner) |
1062 | | Kystverket
(jf. kap. 4062) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 693 580 | 658 580 (-35
000) |
| 30 | Maritim infrastruktur | 239 850 | 259 850 (+20
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 62 550 | 72 550 (+10
000) |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 23 000 | 33 000 (+10
000) |
1300 | | Samferdselsdepartementet
(jf. kap. 4300) | | |
| 1 | Driftsutgifter | 88 100 | 88 200 (+100) |
1310 | | Flytransport | | |
| 70 | Godtgjørelse for
innenlandske flyruter | 403 400 | 512 400 (+109
000) |
1320 | | Statens
vegvesen (jf. kap. 4320) | | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m. | 5 312 000 | 5 412 000 (+100 000) |
| 24 | Statens vegvesens produksjon | -110 000 | -160 000 (-50
000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 4 554 600 | 4 879 500 (+324 900) |
| 31 | Rassikring | 146 600 | 296 600 (+150
000) |
| 72 | Tilskudd til riksvegferjedrift | 1 050 300 | 1 270 300 (+220 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | | |
| 71 | Tilskudd til
ekspressbusser | 0 | 50 000 (+50 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 18 | 19
983 280 | 20
892 280 (+909
000) |
Inntekter rammeområde 18 (i tusen kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 18 | 2
148 975 | 2
148 975 (0) |
| | Sum
netto rammeområde 18 | 17
834 305 | 18
743 305 (+909
000) |
| | Sum rammeområde
18 - rammevedtak | 75 000 | 984 000 |