Oversikt over budsjettkapitler og -poster i
rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor
rammeområdene).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 1-14 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 7 906
418 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 7 906 418
000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 20 | 7
906 418 000 |
|
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 1 610
989 000 |
| 29 | Ymse | 1 610 989
000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 20 | 1
610 989 000 |
| | Netto
rammeområde 20 | 6 295
429 000 |
Under programområde 26 Ymse utgifter
foreslås det bevilget 8,0 mrd. kroner. Bevilgningen er
i sin helhet ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger
og overskridelser.
Regjeringen vil i løpet av høsten
fremme et tilleggsnummer til statsbudsjettet for 2003 med forslag
om å øke bevilgningene til Fiskeridepartementet
og Landbruksdepartementet i forbindelse med opprettelse av det nye
mattilsynet. I bevilgningsforslaget på kap. 2309 er det
tatt hensyn til økte omstillingskostnader tilsvarende om
lag 100 mill. kroner i 2003 knyttet til etableringen av Mattilsynet.
Samlet sett gir forslagene i tilleggsproposisjonene
en økning i det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet
på i alt 105,3 mill. kroner. Regjeringen foreslår at
bevilgningen under kap. 2309 reduseres, slik at budsjettet gjøres
opp med det samme oljekorrigerte budsjettunderskuddet som i Gul
bok. Bevilgningen foreslås derfor nedsatt med 105,3 mill.
kroner, til 7 906 418 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til disse medlemmers forslag til økte
bevilgninger til kap. 41 Stortinget og kap. 1530 Tilskudd til de
politiske partier med til sammen 83,7 mill. kroner, er foreslått
dekket inn ved tilsvarende redusert bevilgning til kap. 2309 Tilfeldige utgifter,
jf. omtale i kap. 3.2.20 i Budsjett-innst. S. I (2002-2003).
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning på 7 822 718 000kroner
under kap. 2309 post 1, som er 83 700 000 kroner lavere enn Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at det er mulig å effektivisere noe i statsforvaltningen,
og foreslår derfor å kutte driftsbudsjettet med
om lag 0,35 pst. Det har blitt satt effektivitetskrav til Helseforetakene,
så disse unntas fra det generelle kuttet. Regjeringen får
fullmakt til å fordele en reduksjon på 311,9 mill.
kroner.
Disse medlemmer viser til at
staten har sagt opp rammeavtalen med Microsoft, og at den enkelte
etat og kommune heretter selv må forhandle fram avtaler
med Microsoft. Dette vil føre til økte kostnader
for staten og kommunesektoren på anslagsvis 150 mill. kroner
i 2003. Disse medlemmer mener at staten som stor innkjøper
må kunne forhandle seg fram til avtaler som redusere kostnadene
for offentlige myndigheter, og ber derfor Regjeringen inngå rabattavtaler
med Microsoft og eventuelt andre leverandører. Disse
medlemmer foreslår å kutte ytterligere
150 mill. kroner på ymse utgifter, og ber Regjeringen komme
tilbake med et forslag til fordeling av innsparingen når
nye rabattavtaler er inngått. Disse medlemmer vil
videre dekke økte kostnader til Stortingets bygninger på 39,5 mill.
kroner og økt bevilgning til partistøtte med 44,2 mill.
kroner over denne posten. Disse medlemmer foreslår å redusere
kap. 2309 post 1 med til sammen 545,6 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer i tillegg
følgende forslag:
"Fullmakt
Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 311,9 mill. på statsbudsjettets driftsposter.
Dette gjelder ikke for driftspostene til Helseforetakene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under punkt 3.2.20.2 i Budsjett-innst. S. I (2002-2003)
og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2002-2003)
punkt 3.2.20.2.5, og foreslår bevilgningen under kap. 2309
post 1 redusert med 600 mill. kroner til 7 306 418 000 kroner.
Dette medlem viser til at Regjeringen
stiller store krav om effektivisering av virksomheten overfor kommuner
og fylkeskommuner. Kommunenes Sentralforbund har påpekt
et finansielt merbehov i kommunesektoren på mellom 5 og
6 mrd. kroner. Regjeringens svar er at kommuner og fylkeskommuner
ikke får økte bevilgninger, men at de må effektivisere
virksomheten.
Dette medlem mener det ikke er
store effektiviseringsgevinsten å hente i kommunesektoren
da det allerede i en tiårsperiode har vært drevet
planmessig arbeid i mange kommuner og fylkeskommuner for å redusere
kostnadene. Dette bekreftes av Kommunenes Sentralforbund og kommunene
selv.
Dette medlem mener det isteden
bør rettes et effektiviseringskrav til statsadministrasjonen
og har i sitt alternative budsjett foreslått en innsparing
på 500 mill. i departementene og underliggende etater.
Dette medlem viser ellers til
følgende svar fra Kommunal- og regionaldepartementet på spørsmål
nr. 61 fra Senterpartiet:
"De budsjettmessige konsekvensene av økt
arbeidsinnvandring har vært vurdert i forbindelse med statsbudsjettet
for 2003. Dersom vi tar utgangspunkt i disse vurderingene og knytter
disse til 4 000 spesialistarbeidstillatelser, vil det grovt anslått
kunne påløpe 200 millioner kroner i utgifter over
statsbudsjettet til utdanning og helsetjenester. Når det
gjelder boliger er det lagt til grunn at arbeidstaker eller arbeidsgiver
skaffer dette slik at det ikke påløper utgifter
over statsbudsjettet.
I tillegg til disse utgiftene
vil det påløpe utgifter til bl.a. kontantstøtte,
støtte ved fødsel og til saksbehandling i utlendingsforvaltningen."
Da Senterpartiet mener at denne typen arbeidsinnvandring
kan halveres, reduseres kostnadene med 100 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Fullmakt
Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1
på 602,2 mill. på statsbudsjettets driftsposter.
Dette gjelder ikke for driftspostene til Helseforetakene."
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås
det bevilget 1,6 mrd. kroner. Av dette er vel 1,5 mrd. kroner knyttet
til salgsgevinster i forbindelse med salg av eiendommer som eies
av Statsbygg, salg av aksjer i forbindelse med omdanning av Verdipapirsentralen
til allmennaksjeselskap, auksjonering av den ledige UMTS-konsesjonen
og utlysning av konsesjon for et femte riksnett for radio i FM-båndet.
Utover disse inntektene inntektsføres
under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår
på andre inntektskapitler i statsbudsjettet. For 2003 anslås
slike tilfeldige inntekter til å utgjøre 50 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 1 610 989
000 kroner under kap. 5309 post 29 og viser til forslag til vedtak
II under rammeområde 20.
Tallene viser bevilgningsforslagene til de ulike
fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er angitt i parentes
i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-14 | H, KrF
og V | Ap | Frp | SV | SP | KP |
Utgifter
rammeområde 20 (i hele tusen kroner) |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 7 906
418 | 7 822
718 (-83 700) | 7 360
818 (-545 600) | 7 906
418 (0) | 7 822
718 (-83 700) | 7 304
218 (-602 200) | 7 906
418 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 906 418 | 7 822 718 (-83 700) | 7 360 818 (-545 600) | 7 906 418 (0) | 7 822 718 (-83 700) | 7 304 218 (-602 200) | 7 906 418 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 20 | 7
906 418 | 7
822 718 (-83 700) | 7
360 818 (-545 600) | 7
906 418 (0) | 7
822 718 (-83 700) | 7
304 218 (-602 200) | 7
906 418 (0) |
Inntekter
rammeområde 20 (i hele tusen kroner) |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 1 610
989 | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) |
| 29 | Ymse | 1 610 989 | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) | 1 610 989 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde 20 | 1 610
989 | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) | 1 610
989 (0) |
| | Sum netto rammeområde 20 | 6 295
429 | 6 211
729 (-83 700) | 5 749
829 (-545 600) | 6 295
429 (0) | 6 251
229 (-44 200) | 5 693
229 (-602 200) | 6 295
429 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003),
tas opp til votering ved behandling av nærværende
budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at ingen av
forslagene har tilslutning fra et flertall av medlemmene i finanskomiteen. Komiteen viser
videre til at det er forslaget fra medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre som har
tilslutning fra flest medlemmer. Dette forslaget er ført
opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige
forslagene er ført opp under kapittel 11.