6. Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti: Forslag 1

Rammeområde 9 (Næring)

I

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

900

Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 3900)

1

Driftsutgifter

144 025 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

26 500 000

70

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

16 900 000

71

Tilskudd til Skipsfartens beredskapssekretariat

3 100 000

901

Styret for det industrielle rettsvern (jf. kap. 3901)

1

Driftsutgifter

172 400 000

902

Justervesenet (jf. kap. 3902)

1

Driftsutgifter

85 250 000

21

Spesielle driftsutgifter

100 000

904

Brønnøysundregistrene (jf. kap. 3904)

1

Driftsutgifter

179 400 000

905

Norges geologiske undersøkelse (jf. kap. 3905)

1

Driftsutgifter

102 600 000

21

Spesielle driftsutgifter

33 000 000

906

Bergvesenet (jf. kap. 3906)

1

Driftsutgifter

10 340 000

30

Sikrings- og miljøtiltak, kan overføres

4 400 000

907

Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 3907)

1

Driftsutgifter

208 900 000

21

Spesielle driftsutgifter

8 300 000

908

Skipsregistrene (jf. kap. 3908)

1

Driftsutgifter

8 050 000

909

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

40 000 000

71

Tilskudd til fergerederier i utenriksfart i NOR, overslagsbevilgning

50 000 000

912

Bedriftsrettet informasjonsformidling

70

Tilskudd

13 200 000

913

Standardisering

70

Tilskudd

26 500 000

914

Spesielle IT-tiltak

21

Senter for informasjonssikring, kan overføres

6 700 000

22

Samordning av IT-politikken, kan overføres

13 100 000

50

Tilskudd til høyhastighetskommunikasjon, kan overføres

79 500 000

922

Norsk Romsenter (jf. kap. 3922)

70

Tilskudd, kan overføres

242 300 000

923

Forsknings- og utviklingskontrakter

70

Tilskudd, kan overføres

160 000 000

924

Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer

70

Tilskudd, kan overføres

25 500 000

71

EUs rammeprogram for forskning og teknologi, kan overføres

350 000 000

928

FoU-prosjekter i næringslivets regi

70

Tilskudd, kan overføres

300 000 000

929

Bedriftsrettet kompetanseoverføring

70

Tilskudd

44 000 000

930

Statens veiledningskontor for oppfinnere

1

Driftsutgifter

8 450 000

70

Utviklingsarbeider og stipend, kan overføres

8 400 000

934

Internasjonaliseringstiltak

70

Eksportfremmende tiltak, kan overføres

174 000 000

71

Internasjonalt teknologisamarbeid

21 000 000

73

Støtte ved kapitalvareeksport

26 800 000

935

Internasjonale investeringstiltak

70

Tilskudd til Nordisk Prosjekteksportfond, kan overføres

3 400 000

937

Reiselivstiltak

1

Driftsutgifter

2 000 000

70

Tilskudd til internasjonal markedsføring

109 300 000

71

Tilskudd til Svalbard Reiseliv AS

2 000 000

938

Omstillingstiltak

71

Omstillingstilskudd til Sør-Varanger, kan overføres

40 000 000

950

Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 3950 og 5656)

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

12 500 000

953

Kings Bay AS

70

Tilskudd

13 000 000

2420

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620)

55

Landsdekkende innovasjonsordning, fond

169 000 000

56

Tapsfond, distriktsrettet ordning

75 000 000

70

Administrasjon, kan overføres

170 500 000

71

Tilskudd til dekning av tap på eldre lån og garantier

2 200 000

72

Tilskudd til dekning av tap på risikolån

5 000 000

Totale utgifter

3 196 615 000

Inntekter

3900

Nærings- og handelsdepartementet (jf. kap. 900)

1

Salgsinntekter fra beredskapslagre

4 700 000

2

Ymse inntekter

1 500 000

3901

Styret for det industrielle rettsvern (jf. kap. 901)

1

Patentavgifter

113 400 000

2

Varemerkeavgifter

47 400 000

3

Mønsteravgifter

2 100 000

4

Forskjellige avgifter

7 100 000

5

Inntekt av informasjonstjenester

7 400 000

3902

Justervesenet (jf. kap. 902)

1

Justergebyrer

41 100 000

3

Kontroll- og godkjenningsgebyr

22 000 000

4

Oppdragsinntekter

100 000

3904

Brønnøysundregistrene (jf. kap. 904)

1

Gebyrinntekter

400 000 000

2

Oppdragsinntekter og andre inntekter

13 300 000

3905

Norges geologiske undersøkelse (jf. kap. 905)

1

Oppdragsinntekter

11 000 000

2

Tilskudd til samfinansieringsprosjekter

22 000 000

3

Ymse inntekter

600 000

3906

Bergvesenet (jf. kap. 906)

1

Produksjonsavgifter mv. .

800 000

3907

Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907)

1

Gebyrer for skip og offshoreinstallasjoner i NOR

101 500 000

2

Maritime personellsertifikater

7 400 000

3

Diverse inntekter

100 000

4

Gebyrer for skip i NIS

44 800 000

5

Inntekter av velferdstiltak

3 100 000

3908

Skipsregistrene (jf. kap. 908)

1

Gebyrer NOR

4 800 000

2

Gebyrer NIS

15 800 000

3922

Norsk Romsenter (jf. kap. 922)

70

Tilbakeføring av kontingentmidler

33 900 000

3930

Statens veiledningskontor for oppfinnere (jf. kap. 930)

2

Tilskudd til samfinansieringsprosjekter

200 000

5320

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 2420)

52

Tilbakeføring fra landsdekkende innovasjonsordning

5 000 000

70

Låneprovisjon, lavrisikolåneordningen

46 000 000

71

Garantiprovisjon, lavrisikolåneordningen

100 000

73

Låneprovisjon, risikolåneordningen

10 000 000

5609

Renter og provisjoner fra selskaper under NHDs forvaltning (jf. kap. 2426 og 3961)

71

Låneprovisjon, SIVA SF

3 200 000

72

Garantiprovisjon, Statkraft SF

220 000 000

73

Garantiprovisjon, SIVA SF

5 500 000

80

Renter, SIVA SF

53 900 000

81

Renter, Statkraft SF

110 000 000

82

Renter, Entra Eiendom AS

30 000 000

Totale inntekter

1 389 800 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinn­tekter under

kap. 901 post 1

kap. 3901 postene 1 og 2

kap. 902 post 1

kap. 3902 postene 1 og 3

kap. 902 post 21

kap. 3902 post 4

kap. 904 post 1

kap. 3904 postene 1 og 2

kap. 905 post 21

kap. 3905 postene 1 og 2

kap. 907 post 1

kap. 3907 post 3

kap. 907 post 21

kap. 3907 post 5

III

Utbetaling under forsikringsordninger (trekkfullmakter)

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan foreta utbetalinger til Statens varekrigsforsikring uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under forsikringsordningen overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen. Det etableres en trekkfullmaktskonto for Statens varekrigsforsikring. Rammen for trekk på trekkfullmaktskontoen for Statens varekrigsforsikring skal ikke overstige 1 000 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 940 Statens varekrigsforsikring, post 90 Utbetaling iflg. trekkfullmakt, Statens varekrigsforsikring.

IV

Tap på garantier

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 uten bevilgning kan utgiftsføre fastslåtte tap på garantier for lån til miljøverntiltak til NOAH AS under kap. 945 NOAH AS post 70 Dekning av garantiansvar for miljøvernlån.

V

Fullmakt til overskridelse

Stortinget samtykker i at Kongen i 2003 kan overskride bevilgningen under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorarer og utgifter til faglig bistand ved salg av statlige aksjeposter samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i selskapene.

VI

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan:

  • 1. gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

923

Forsknings- og utviklingskontrakter

70

Tilskudd

100 mill. kroner

930

Statens veiledningskontor for oppfinnere

70

Utviklingsarbeider og stipend

1 mill. kroner

  • 2. gi Eksportfinans ASA tilsagn om statlig dekning av framtidig underskudd på avregningskontoen for eksisterende eksportkredittordning, den såkalte 108-ordningen. Fullmakten gjelder for samlede framtidige underskudd som oppstår som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember 2003. Fullmakten har som forutsetning at:

    • a) Eksportfinans ASA fram til 31. desember 2003 kan gi tilsagn om lån ved eksport av kapitalvarer og skip til de gunstigste rentevilkår og kredittider som OECD (Consensus-reglene) tillater.

    • b) de enkelte innlån til Eksportfinans ASA under ordningen må godkjennes av Nærings- og handelsdepartementet. Nærings- og handelsdepartementet kan for øvrig utarbeide nærmere retningslinjer for ordningen.

VII

Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan inngå forpliktelser for inntil 7,5 mill. kroner til utredninger o.l. utover gitt bevilgning under kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet post 21 Spesielle driftsutgifter.

VIII

Garantifullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan gi:

  • 1. Statens nærings- og distriktsutviklingsfond fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier for inntil 40 mill. kroner for lån til realinvesteringer og driftskapital, men slik at totalrammen for nytt og gammelt ansvar ikke overstiger 100 mill. kroner.

  • 2. garanti for låneopptak til Svensk-Norsk Industrifond for inntil motverdien av SEK 80 000 000.

IX

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan gi tilsagn til Institutt for energiteknikk og Statsbygg om dekning av forsikringsansvar for inntil 60 000 000 spesielle trekkrettigheter (SDR) overfor tredjeperson for instituttets og Statsbyggs ansvar etter lov av 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet, kap. III.

X

Frigivelse av bergrettigheter

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan gi Bergvesenet fullmakt til å foreta frigivelse av bergrettigheter som staten eier. Frigivelse skal først finne sted etter nøye gjennomgang av den enkelte bergrettighet og den betydning rettigheten har for staten.

XI

Merinntektsfullmakt

Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2003 kan overskride bevilgningen under kap. 930 Statens veiledningskontor for oppfinnere post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter under kap. 3930 Statens veiledningskontor for oppfinnere post 2 Tilskudd til samfinansieringsprosjekter.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 2

Rammeområde 10 (Fiskeri)

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

1000

Fiskeridepartementet (jf. kap. 4000)

1

Driftsutgifter

72 850 000

70

Tilskudd diverse formål

500 000

71

Tilskudd til kystkultur, kan overføres

2 000 000

1001

Deltakelse i internasjonale organisasjoner

70

Tilskudd, kan overføres

6 900 000

1030

Fiskeridirektoratet (jf. kap. 4030)

1

Driftsutgifter

305 600 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 600 000

1040

Til gjennomføring av fiskeriavtalen

70

Tilskudd til støtte av fiskeriene m.m., kan overføres

70 000 000

1050

Diverse fiskeriformål

71

Sosiale tiltak, kan overføres

3 000 000

74

Erstatninger, kan overføres

2 000 000

78

DNA-register for vågehval, kan overføres

1 500 000

79

Informasjon ressursforvaltning, kan overføres

2 000 000

2415

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

73

Rentestøtte stønadslån

300 000

75

Marint innovasjonsprogram, kan overføres

10 000 000

Totale utgifter

478 250 000

Inntekter

4000

Fiskeridepartementet (jf. kap. 1000)

1

Refusjoner

10 000

4030

Fiskeridirektoratet (jf. kap. 1030)

1

Oppdragsinntekter

10 000

2

Salg av registre, diverse tjenester

80 000

4

Fangstinntekter overvåkingsprogrammet

10 000

6

Tvangsmulkt oppdrettsvirksomhet

625 000

7

Inntekter ved laboratoriene

2 950 000

8

Gebyr havbruk

12 990 000

9

Gebyr Merkeregisteret

3 740 000

10

Gebyr kvalitetskontroll

24 415 000

11

Avgift fiskefôrkontroll

4 155 000

12

Gebyr ervervstillatelse

2 660 000

14

Refusjoner

10 000

Totale inntekter

51 655 000

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 3

Rammeområde 11

(Landbruk)

I

På statsbudsjettet for 2003 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter

1100

Landbruksdepartementet (jf. kap. 4100)

1

Driftsutgifter

109 330 000

45

Store utstyrskjøp og vedlikehold - ordinære forvaltningsorganer, kan overføres, kan nyttes under post 50

4 894 000

50

Store utstyrskjøp og vedlikehold - forvaltningsorganer med særskilte fullmakter

207 000

70

Tilskudd til driften av Staur gård

300 000

1107

Statens dyrehelsetilsyn (jf. kap. 4107)

1

Driftsutgifter

215 082 000

70

Tilskudd til veterinær beredskap

65 000 000

73

Tilskudd til tiltak mot dyresykdommer, overslagsbevilgning

14 718 000

1110

Statens landbrukstilsyn (jf. kap. 4110)

1

Driftsutgifter

104 661 000

1112

Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m.

50

Forvaltningsstøtte og utviklingsoppgaver, Veterinærinstituttet

108 765 000

51

Forvaltningsstøtte, utvikling og kunnskapsformidling, Planteforsk

46 988 000

52

Støtte til fagsentrene, Planteforsk

13 051 000

1114

Statens næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 4114)

1

Driftsutgifter

230 776 000

1115

Etablering av nytt mattilsyn

1

Driftsugifter

90 000 000

1140

Miljø- og næringstiltak i jordbruket

50

Næringsøkonomisk dokumentasjon og analyse

18 967 000

77

Miljørettet prosjektarbeid m.m., kan overføres

35 881 000

1142

Miljø- og næringstiltak i skogbruket

50

Forvaltningsstøtte, utvikling og kunnskapsformidling i skogbruket, Skogforsk

12 968 000

51

Tilskudd til Utviklingsfondet for skogbruket

3 442 000

71

Tilskudd til verdiskapingstiltak i skogbruket, kan overføres

39 000 000

76

Ressurs- og miljøtiltak i skogbruket, kan overføres

18 728 000

1143

Statens landbruksforvaltning (jf. kap. 4143)

1

Driftsutgifter

143 267 000

70

Tilskudd til beredskap i kornsektoren, kan overføres

13 267 000

71

Omstillingsstøtte til slakteri, kan overføres

9 100 000

72

Erstatninger, overslagsbevilgning

102 000

1145

Jordskifterettene (jf. kap. 4145)

1

Driftsutgifter

142 967 000

1146

Norsk institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 4146)

1

Driftsutgifter

65 634 000

1147

Reindriftsforvaltningen (jf. kap. 4147)

1

Driftsutgifter

35 940 000

45

Store utstyrskjøp og vedlikehold, kan overføres

3 113 000

70

Tilskudd til fjellstuer

636 000

71

Omstillingstiltak i Indre Finnmark, kan overføres

2 145 000

1148

Naturskade - erstatninger og sikring

70

Tilskudd til sikringstiltak m.m., kan overføres

20 356 000

71

Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning

70 000 000

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 4150)

50

Fondsavsetninger, overslagsbevilgning

661 500 000

70

Markedsregulering, kan overføres

246 500 000

73

Pristilskudd, overslagsbevilgning

2 181 066 000

74

Direkte tilskudd, kan overføres

6 744 385 000

77

Utviklingstiltak, kan overføres

321 860 000

78

Velferdsordninger, kan overføres

1 573 854 000

1151

Til gjennomføring av reindriftsavtalen

51

Tilskudd til Utviklings- og investeringsfondet

45 300 000

72

Tilskudd til organisasjonsarbeid

5 600 000

75

Kostnadssenkende og direkte tilskudd, kan overføres

48 200 000

79

Velferdsordninger

1 800 000

1161

Statskog SF - forvaltningsdrift

70

Tilskudd til forvaltningsdrift

16 334 000

73

Avviklingskostnader

216 000

75

Oppsyn i statsallmenninger

6 827 000

Totale utgifter

13 492 727 000

Inntekter

4100

Landbruksdepartementet (jf. kap. 1100)

1

Refusjon og gebyr

401 000

4107

Statens dyrehelsetilsyn (jf. kap. 1107)

3

Gebyr- og analyseinntekter m.m.

25 678 000

4110

Statens landbrukstilsyn (jf. kap. 1110)

1

Gebyr og analyseinntekter m.m.

88 050 000

4114

Statens næringsmiddeltilsyn (jf. kap. 1114)

1

Gebyr og analyseinntekter m.m.

316 413 000

4143

Statens landbruksforvaltning (jf. kap. 1143)

1

Driftsinntekter m.m.

23 896 000

4145

Jordskifterettene (jf. kap. 1145)

1

Saks- og gebyrinntekter

13 182 000

4146

Norsk institutt for jord- og skogkartlegging (jf. kap. 1146)

2

Driftsinntekter

17 402 000

4147

Reindriftsforvaltningen (jf. kap. 1147)

1

Refusjoner m.m.

28 000

4150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. (jf. kap. 1150)

80

Markedsordningen for korn

122 000 000

Totale inntekter

607 050 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet i 2003 kan:

  • 1.

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1100 post 1

kap. 4100 post 1

kap. 1107 post 1

kap. 4107 post 3

kap. 1110 post 1

kap. 4110 post 1

kap. 1114 post 1

kap. 4114 post 1

kap. 1143 post 1

kap. 4143 post 1

kap. 1145 post 1

kap. 4145 post 1

kap. 1146 post 1

kap. 4146 post 2

kap. 1147 post 1

kap. 4147 post 1

  • 2. overskride kap. 1100 Landbruksdepartementet post 45 Store utstyrskjøp og vedlikehold med et beløp som svarer til merinntektene fra salg av eiendom. Ubrukte merinntekter fra salg av eiendom kan regnes med ved utregning av overførbart beløp under bevilgningen.

III

Forskuttering av utgifter til tvangsflytting av rein

Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet i 2003 kan overskride bevilgningen under kap. 1147 Reindriftsforvaltningen post 1 Driftsutgifter med inntil kr 500 000 i sammenheng med forskuttering av utgifter til tvangsflytting av rein.

IV

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1148

Naturskade, erstatninger og sikring

70

Tilskudd til sikringstiltak m.m.

2 mill. kroner

71

Naturskade, erstatninger

50 mill. kroner

V

Salg av fast eiendom

Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementet i 2003 kan selge innkjøpt og opprinnelig statseiendom for inntil 5 mill. kroner.

VI

Kjeller gård

Stortinget samtykker i at Landbruksdepartementets fullmakt om salg av Kjeller gård og disponering av midlene gitt ved behandlingen av Innst. S. nr. 255 (2001-2002) videreføres til 2003.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen utnytte dei kanalane og moglegheitene som finst for et europeisk samarbeid mellom europeiske kyststatar for å få fjerna skattesubsidiar i maritime næringar.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag om hvordan de avgiftene som er pålagt landbruks- og fiskerinæringen i forbindelse med ulike tiltak for mattrygghet, kan samordnes og reduseres.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake med forslag om å opprette et nytt landsdekkende såkornfond på 500 mill. kroner.

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen i RNB gi en beskrivelse av situasjonen i norsk næringsliv generelt og eksport­rettet og konkurranseutsatt sektor spesielt. I tillegg bes Regjeringen vurdere og melde tilbake til Stortinget senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2003 på hvilken måte en best kan sikre forutsigbarhet og stabilitet i konkurranseutsatt industris rammevilkår målt opp mot situasjonen for sentrale konkurrentland.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en 4-årsplan for nettutbygging i Norge, hvor målsettingen er en helhetlig utbygging, hvor flere teknologiske muligheter vurderes opp mot hverandre, der kapasitet og allmenn anvendelighet gis betydelig føringer for videre utbygginger og der muligheter for synergier mellom ulike nett er gitt en nøyere vurdering enn hva tilfellet er i dag.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringa utarbeide et program for å stimulere til økt rekruttering i norsk landbruk.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen om å beholde Norsk institutt for Skogforsk i sin nåværende tilknytningsform ut inneværende stortingsperiode.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en omorganisering og samling av standardiseringsvirksomheten med sikte på å etablere en ordning hvor det overordnede ansvar for alt standardiseringsarbeid legges til Nærings- og handelsdepartementet.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for oppstart av prøveprosjekt for slakterier slik at de kan gjennomføre kjøttkontrollen i egen regi.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve lov av 31. mai 1974 nr. 19 om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven).

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk som ikke begrenses til kommune, fylke eller regionnivå, men gjøres landsomfattende.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om ervervsmessig husdyrhold.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror (omsetningsloven).

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringa ta opp reiarane sine trugsmål om bruk av skatteparadis som eiga sak i FN, og arbeide for internasjonale reglar for maritime næringar som hindrar nasjonale lågskattekonkurransar.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringa gjennomføre ei høyring for å få fram idear, forslag og tiltak som kan vere med på å informere om dei opparbeidde løns- og arbeidsvilkåra som europiske sjøfolk har til også i større grad å gjelde ikkje-europiske sjøfolk, og på denne måten skapa like konkurransetilhøve i næringa, slik aktørane sjølve har bede om.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen om å samordne utbyggingen av digitale nett i Norge bedre. Dette bør skje ved å flytte planlegging av digitale nettutbygging inn i Nasjonal transportplan.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringa intensivere arbeidet med å øke vår produksjon av økologisk mat vesentlig slik at vi kan nå våre målsettinger på dette området.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringa utarbeide et program for dyrevelferdstiltak.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med skattefradrag for bedrifter som investerer i bredbånd. Saken legges fram for Stortinget i løpet av 2003.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen frita nyetablerere for registreringsavgift i Brønnøysundsregisteret.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake med forslag om å utvide ordningen med skogavgift slik at det gis 100 pst. fradrag for de skogavgiftsmidler som benyttes til skogkulturtiltak.