Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 2.1, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens budsjettforslag
for 2003 med de endringer som fremkommer av avtalen.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
ned et hurtigarbeidende ekspertutvalg som skal utrede virkningene
på statens inntekter av avgiftsendringer på grensehandelsutsatte
varer. Utredningen skal omfatte virkningene av reduserte avgifter
på eksisterende innenlandsk etterspørsel og på økning
i innenlandsk etterspørsel som følge av redusert
grensehandel, "tax-free"-handel og illegal omsetning. Utvalget skal
redegjøre for hvordan provenyvirkninger beregnes i våre
naboland, og redegjøre for utviklingstrekkene i avgiftene
på grensehandelutsatte varer i nabolandene. Utvalget skal
også vurdere virkningene på samlet konsum i Norge
av de aktuelle varene ved avgiftsendringene og konsekvensene av
dette. Utvalget skal vurdere virkningene av avgiftsendringer av
ulikt omfang. Utvalget skal legge frem sluttrapport innen april
2003."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under avsnitt 2.5 i denne innstillingen, og går
imot forslaget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til forslag foran om hurtigarbeidende
utvalg for å utrede årsaker og virkninger når
det gjelder grensehandelen. Disse medlemmer vil vise
til at endringene som er foreslått i Reisegodsforskriften
kan føre til at privatimporten av kjøtt og en
del andre varer kan komme til å øke sterkt. Ifølge
enkelte henvendelser bl.a. fra Norges Bondelag og Kjøttindustriens
Landsforening, kan tapet av omsetning og arbeidsplasser bli stort. Disse
medlemmer ber om at også konsekvensene av endringer
i disse reglene blir tatt med i den planlagte utredning, og at endringer
derfor ikke vedtas nå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Norge er et land med en unik natur
og naturlandskap. Det er viktig at positive naturopplevelser i vårt
land sikres for fremtidige generasjoner. Flertallet legger
til grunn prinsippet "Vern gjennom bærekraftig bruk". Restriksjoner på atferden
i for eksempel nasjonalparkene må være for å hindre
skade på naturen. Mao. må det ikke legges restriksjoner
på aktivitet som har til hensikt å øke
tilgjengeligheten og bruken av naturparkene, men som ikke påfører
naturen skade.
Flertalletviser
til at det er flere forsøk på å starte opp
miljøtilpasset næringsvirksomhet i naturparker
og verneområder. Slik næringsvirksomhet rettet
mot turister kan bidra med viktige arbeidsplasser i distriktene. Flertallet har
merket seg at initiativ stoppes på grunn av begrensninger
i forskrift.
Flertalletfremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen
1. oktober 2003 komme tilbake til Stortinget med en sak om bærekraftig
bruk av utmark og fjellområdene i Norge. I den forbindelse
skal bl.a. spørsmålet om nærmere retningslinjer
for økt turistmessig bruk av disse områdene utredes nærmere,
både på arealer utenfor og innenfor større verneområder
opprettet etter naturvernloven. Initiativ som bidrar til utvikling
av kvalitetsturisme, med respekt for det naturlige, økonomiske,
sosiale og kulturelle miljøet i fjellregioner, bør
dyrkes frem og støttes."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under avsnitt 2.5 i denne innstillingen, og går
imot forslaget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets engasjement for en bærekraftig forvaltning
av verneverdige og vernede områder. Bærekraftig
forvaltning kan i mange sammenhenger være den beste form
for vern. Dette medlem vil derfor i oppfølgingen
i den saken som Stortinget får seg forelagt, legge vekt
på disse hensyn og at en bærekraftig forvaltning
gjelder også andre næringer enn turisme.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 2.1, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens budsjettforslag
for 2003 med de endringer som fremkommer av avtalen.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å foreta
en vurdering av alternativ bruk av nedlagte forsvarsanlegg til bl.a. fengselsdrift
til å redusere soningskøen. Sak fremmes for Stortinget
innen 1. mai 2003."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under avsnitt 2.5 i denne innstillingen, og går
imot forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til Regjeringens fremlagte forslag til en
ny organisering og ordning når det gjelder utdanningsstøtte
til elever i videregående opplæring. Regjeringen
foreslår en rekke interessante omlegginger som kan være
hensiktsmessig å se på. Imidlertid vil flertallet understreke
at denne saken er av en så stor viktighet at den bør
behandles uavhengig av budsjettet.
Flertallet vil på bakgrunn
av dette fremme følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge
frem sak med gjennomgang av låne- og stipendordninger for
elever i videregående opplæring, med sikte på større
treffsikkerhet i forhold til de målsettinger som gjelder
for ordningen. Saken legges frem innen mars 2003.
II
Borteboerstipendet for elever i videregående
opplæring reduseres ikke i forhold til nåværende
nivå."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under avsnitt 2.5 i denne innstillingen, og går
imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til forliket mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, der disse foreslår en gjennomgang
av stipendordninger for elever i videregående opplæring
"med sikte på større treffsikkerhet". Disse
medlemmer tolker dette dithen at disse partiene vil vurdere å omgjøre
generelle støtteordninger til behovsprøvde. Disse
medlemmer er skeptisk til en slik omlegging. Disse
medlemmer viser til Senterpartiets forslag om å øke
ulike stipendordninger med i alt 309,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringentrappe opp grunnpensjon for gifte og
samboende pensjonister til 1,7 G innen 2005, slik at den i 2003
settes til 1,6 G, i 2004 til 1,65 G og i 2005 til 1,7 G."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke
Husbankens låneramme med 500 mill. kroner. Økningen
i lånerammen øremerkes for kommuner som ønsker å bygge
sykehjemsplasser, eldreboliger og rehabiliteringsplasser i sydlige
land. Regjeringen bes komme tilbake med endelig forslag til ordning
i Revidert nasjonalbudsjett for 2003. I den forbindelse skal det
også vurderes hvordan private aktører kan trekkes
med."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med en vurdering av rammene for kommunesektoren i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2003, når prognosene
for skatteinntektene foreligger."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for større grad av likestilling mellom offentlige og private
skoler. Dette sees i sammenheng med den varslede lov om etablering av
friskoler. Dagens krav til formål erstattes av krav til innhold
og kvalitet. Kravet til innhold skal være at skolene enten
følger læreplanen for offentlige grunnskoler, eller
læreplaner som på annen måte sikrer elevene
en jevngod opplæring. Når man oppfyller godkjenningskravene,
skal man ha rett til tilskudd."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å øke straffenivået for gjengangere
innen vold, vinning og sedelighet senest 1. mai 2003."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gi private
adgang til å bygge fengsler. Nytt fengsel i Halden og utvidelse
av Bergen fengsel med flere varetektsinnsatte prioriteres."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1. og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen unnta
alternativ medisinsk behandling for merverdiavgift senest i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2003 innenfor de rammer Stortinget
trekker opp."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette
et arbeid for å se på forenklinger i skattesystemet
for kraftverksbeskatning."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
proposisjon om nødvendige endringer i forsikringsvirksomhetsloven, slik
at arbeidsgivere i kommunal sektor, samt andre som har sine pensjonsordninger
tilknyttet KLP og som ønsker å gå over
fra KLP til private pensjonsordninger, kan gjennomføre
dette. Proposisjon fremmes senest 1. november 2003."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
sluttpakker som hovedregel, istedenfor ventelønn, ved oppsigelser
i staten."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreslå løsninger
som nøytraliserer momsen for kommunene ved kjøp
av tjenester fra private bedrifter. Dette iverksettes fra 1. januar
2004."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i kommuneproposisjonen
for 2004 drøfte alternative modeller for å stimulere til økt
bruk av konkurranse i kommunesektoren. En av modellene som skal
vurderes, er den danske "utfordringsrett"."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utvide
fritt sykehusvalg til å gjelde private aktører
med avtaler med de regionale helseforetakene. Lovproposisjonen vedrørende fritt
sykehusvalg skal fremlegges for Stortinget i vårsesjonen
2003, slik at det er mulig med ikrafttredelse 1. juli 2003. Pasientene
skal gis like stor valgfrihet uavhengig av hvilken helseregion en
tilhører. De regionale helseforetakene må derfor
inngå felles avtaler med private sykehus."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at valg av finansieringsmodeller i helsevesenet skal stimulere
til utnyttelse av private aktører. Dersom det gis tilleggsbevilgninger
knyttet til ekstraordinære forhold i helseforetakene, så skal
midlene disponeres slik at situasjonen for private aktører
blir tatt hensyn til."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem for Stortinget en redegjørelse om ressurssituasjonen
i grunnskolen og videregående skole i løpet av
første halvår 2003."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av våren 2003 fremlegge en proposisjon om endringer i opplæringsloven
med sikte på økt handlefrihet og mer fleksibel
ressursbruk."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til denne innstilling avsnitt 2.1 og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en egen sak til Stortinget til behandling i stortingssesjonen
2003-2004 om kvalitetsmessige minstestandarder i basisfagene og
andre strukturtiltak som er nødvendig for å heve
kvaliteten i grunnopplæringen."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 2.1, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens budsjettforslag
for 2003 med de endringer som fremkommer av avtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet,
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en proposisjon om underdekningen i Posten Norge AS og NSB AS sine
pensjonsordninger i Statens Pensjonskasse. Det bes i den forbindelse
om en vurdering av selskapenes egenkapitalsituasjon."