Forslag fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet:
Forslag 1
Reglementet for Folketrygdfondet endres slik:
§ 5 skal lyde:
Styret har ansvaret for at fondets midler anbringes med
sikte på best mulig avkastning under hensyntaken til betryggende
sikkerhet og den nødvendige likviditet. Styret skal påse
at det er etablert et betryggende risikostyringssystem
for fondets forvaltning.
Fondets midler kan plasseres i norske ihendehaverobligasjoner
og sertifikater, som kontolån til statskassen og som innskudd
i forretnings- eller sparebanker. Innenfor en ramme på 20
pst. av forvaltningskapitalen kan fondets midler plasseres i aksjer
notert på norsk børs eller på børs
i Danmark, Finland eller Sverige, og, etter godkjenning fra Finansdepartementet
i aksjer i norske selskaper ellers hvor aksjene er gjenstand for regelmessig
og organisert omsetning, børsnoterte grunnfondsbevis i
norske sparebanker, kredittforeninger og gjensidige forsikringsselskaper,
og børsnoterte konvertible obligasjoner og børsnoterte
obligasjoner med kjøpsrett til aksjer i norske selskaper.
Plassering i aksjer notert på børs i Danmark,
Finland eller Sverige må samlet ikke overstige 20 pst. av Folketrygdens ramme for aksjeplasseringer. Innenfor rammen for aksjeplasseringer kan
fondet delta i emisjoner i ikke-børsnoterte aksjer i norske
selskaper. Plassering i denne type aksjer kan
ikke overstige 2,5 pst. av rammen for aksjeplasseringer.
Annet ledd er ikke til hinder for at Folketrygdfondet kan
beholde aksjer i norsk selskap som i forbindelse med oppkjøp,
fusjoner e.l. endrer status til å bli utenlandsk selskap.
Fondet kan videre, innenfor den samlede rammen
på 20 pst. av fondskapitalen, gå inn med egenkapitalinnskudd
i form av ikke-børsnoterte papirer, i tilfelle hvor fondet
står i fare for å lide betydelig tap på plasseringer i
obligasjoner. Dette må i så fall være
ledd i en koordinert aksjon, hvor en dominerende gruppe av kreditorene
deltar, og hvor siktemålet for fondet alene er å trygge
fondets interesser.
Folketrygdfondet kan eie andeler for inntil
15 pst. av total aksjekapital eller grunnfondsbeviskapital i ett enkelt
selskap i Norge. Folketrygdfondet kan eie andeler for inntil 3 pst. av total aksjekapital i ett enkelt
selskap i Danmark, Finland og Sverige. Styret kan ta opp kortsiktige
lån dersom dette finnes hensiktsmessig.
Folketrygdfondet kan, etter nærmere
retningslinjer fastsatt av Finansdepartementet, inngå salgs-
og gjenkjøpsavtaler knyttet til egenkapitalinstrumenter
og rentebærende instrumenter der erververen av instrumentene
etter avtalen har plikt til å tilbakeføre disse
til selger.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 2
Rammevedtak
For Stortingets behandling av statsbudsjettet
medregnet folketrygden for 2003 fastsettes følgende rammer
for bevilgninger i samsvar med inndelingen i rammeområder
vedtatt av Stortinget 15. oktober 2002 og supplert 12. november
2002 (tall i kroner):
Nr | Betegnelse | Rammeområde |
1 | Statsforvaltning | 5 186 615 000 |
2 | Familie og forbruker | 34 226 733 000 |
3 | Kultur | 2 643 593 000 |
4 | Utenriks | 16 994 352 000 |
5 | Justis | 10 652 878 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling,
bolig og arbeid | 12 254 098 000 |
7 | Dagpenger mv. | 17 406 500 000 |
8 | Forsvar | 29 136 728 000 |
9 | Næring | 2 030 815 000 |
10 | Fiskeri | 454 095 000 |
11 | Landbruk | 12 928 677 000 |
12 | Olje og energi | -59 987 120 000 |
13 | Miljø | 2 527 386 000 |
14 | Stortinget mv. | 1 098 440 000 |
15 | Sosial | 168 422 545 000 |
16 | Helse | 79 340 892 000 |
17 | Kirke, utdanning og forskning | 32 050 224 000 |
18 | Samferdsel | 18 453 543 000 |
19 | Rammetilskudd mv. til kommunesektoren | 54 527 900 000 |
20 | Tilfeldige utgifter og inntekter | 4 679 829 000 |
21 | Eksportgarantier mv. | -397 900 000 |
22 | Finansadministrasjon mv. | 17 992 490
000 |
23 | Skatter og avgifter | -591 217 261 000 |
24 | Utbytte mv. | -11 565 052
000 |
| Sum før lånetransaksjoner
og overføring til/fra Statens Petroleumsfond | -140 159 000 000 |
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
at Norges Bank sitt mandat i pengepolitikken presiseres slik at inflasjonsmålet
balanseres i forhold til målet om en stabil kronekurs og
hensynet til produksjon og sysselsetting.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 4
A
Rammevedtak
For Stortingets behandling av statsbudsjettet
medregnet folketrygden for 2003 fastsettes følgende rammer
for bevilgninger i samsvar med inndelingen i rammeområder
vedtatt av Stortinget 15. oktober 2002 og supplert 12. november
2002 (tall i kroner):
Nr | Betegnelse | Rammeområde |
1 | Statsforvaltning | 7 283 282 000 |
2 | Familie og forbruker | 36 275 268 000 |
3 | Kultur | 2 006 936 000 |
4 | Utenriks | 11 320 466 200 |
5 | Justis | 11 324 978 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling,
bolig og arbeid | 8 038 120 000 |
7 | Dagpenger mv. | 15 814 500 000 |
8 | Forsvar | 29 236 728
000 |
9 | Næring | 1 827 615 000 |
10 | Fiskeri | 350 095 000 |
11 | Landbruk | 7 658 453 000 |
12 | Olje og energi | -60 523 720 000 |
13 | Miljø | 2 218 620 000 |
14 | Stortinget mv. | 1 100 440 000 |
15 | Sosial | 168 852 111 000 |
16 | Helse | 80 482 593 000 |
17 | Kirke, utdanning og forskning | 31 625 981 000 |
18 | Samferdsel | 19 487 568 000 |
19 | Rammetilskudd mv. til kommunesektoren | 50 299 300 000 |
20 | Tilfeldige utgifter og inntekter | 6 295 429 000 |
21 | Eksportgarantier mv. | -397 900 000 |
22 | Finansadministrasjon mv. | 17 617 604 000 |
23 | Skatter og avgifter | -560 161 461 000 |
24 | Utbytte mv. | -11 455 052
000 |
| Sum før lånetransaksjoner
og overføring til/fra Statens Petroleumsfond | -123 422 045 800 |
B
I Bevilgningsreglementet § 5 Utgiftene
gjøres følgende endring:
Nytt punkt 5 skal lyde:
Avdelingen for kjøp av varer og tjenester
fra utlandet.
C
I Stortingets vedtak av 15. oktober 2002 om
statsbudsjettets fordeling til komiteene gjøres følgende
endring/tillegg under finanskomiteen: Rammeområde
25 (Utenlandsbudsjett).
D
Under rammeområde 25 Utenlandsbudsjett
bevilges for 2003 i henhold til oppstillingen nedenfor:
Fremskrittspartiets
utenlandsbudsjett for budsjetterminen 2003 | | |
Inntekter (overført
fra petroleumsfondet) | 8 220 000 000 | |
| | |
Utgifter | Investeringer | Drift |
Ekstraordinært
kjøp av utstyr til sykehus | 1 000 000 000 | |
Omsorgsboliger og sykehjem
i utlandet | | 1 000 000 000 |
Sykebehandling i utlandet
| | 200 000 000 |
Behandlingsreiser | | 200 000 000 |
Forskningsutstyr | 200 000 000 | |
Vare- og tjenesteinnkjøp
universitet og høyskoler | 100 000 000 | |
IKT-utstyr til utdanningssektoren
| 200 000 000 | |
Studieplasser i utlandet
| | 200 000 000 |
Politi- og redningshelikoptre
| 1 000 000 000 | |
Politibiler og -utstyr
| 100 000 000 | |
Forsvaret - norske styrker
i utlandet | | 1 670 000 000 |
Støtte til hjemsendelse
av flyktninger | | 300 000 000 |
Veibygging | 1 500 000 000 | |
Lufthavnutstyr | 100 000 000 | |
Eksportrådet | | 100 000 000 |
Turistreklame i utlandet
| | 200 000 000 |
FNs høykommisær
for flyktninger | | 100 000 000 |
Markedsføring
sel- og hvalfangst | | 50 000 000 |
SUM Utenlandsbudsjett | 4 200 000 000 | 4 020 000 000 |
E
Stortinget ber Regjeringen utvide Momskompensasjonsordningen
fra 1. januar 2003 til å gjelde alle kommunale innkjøp,
for å unngå konkurransevridende effekter og bidra
til bedre og rimeligere kommunale tjenester.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at staten i et inntektspolitisk samarbeid skal tilby skatte- og avgiftslettelser
som et bidrag i en felles rammeavtale for lønnsoppgjøret
i 2003.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen vurdere ulike modeller for
kraftverksbeskatning hvor også en prisavhengig ressursskatt
inngår, og fremme egen sak om dette til Stortinget.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
til nytt skattesystem på norsk sokkel, med sikte på både å øke konkurransen
og teknologiutviklingen.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om tilbakeføring
av bedriftsbeskatningen til kommunene.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen igangsette et arbeid
med å utvikle og etablere ulike makroøkonometriske
modeller for analyser på kort og mellomlang sikt, som ikke alle
faller inn under samme keynesianske kategori.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å opprette
et energi- og petroleumsforskningsfond på 10 mrd. kroner,
hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning for å bedre
utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten på kontinentalsokkelen,
samt andre relevante energiforskningsprosjekter.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å opprette
et fond for materiellanskaffelser i Forsvaret. Fondet tilføres
5 mrd. kroner i startkapital.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 12
Rammevedtak
For Stortingets behandling av statsbudsjettet
medregnet folketrygden for 2003 fastsettes følgende rammer
for bevilgninger i samsvar med inndelingen i rammeområder
vedtatt av Stortinget 15. oktober 2002 og supplert 12. november
2002 (tall i kroner):
Nr | Betegnelse | Rammeområde |
1 | Statsforvaltning | 7 501 615 000 |
2 | Familie og forbruker | 33 957 638 000 |
3 | Kultur | 2 962 593 000 |
4 | Utenriks | 17 168 852 000 |
5 | Justis | 10 688 078 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling,
bolig og arbeid | 12 965 561 000 |
7 | Dagpenger mv. | 17 494 500 000 |
8 | Forsvar | 24 755 228 000 |
9 | Næring | 1 740 815 000 |
10 | Fiskeri | 436 745 000 |
11 | Landbruk | 13 350 677 000 |
12 | Olje og energi | -63 343 620 000 |
13 | Miljø | 2 877 386 000 |
14 | Stortinget mv. | 1 091 040 000 |
15 | Sosial | 167 533 245 000 |
16 | Helse | 79 137 765 000 |
17 | Kirke, utdanning og forskning | 34 393 324 000 |
18 | Samferdsel | 19 613 543 000 |
19 | Rammetilskudd mv. til kommunesektoren | 58 447 460 000 |
20 | Tilfeldige utgifter og
inntekter | 6 211 729 000 |
21 | Eksportgarantier mv. | -397 900 000 |
22 | Finansadministrasjon mv. | 18 000 490 000 |
23 | Skatter og avgifter | -593 351 461 000 |
24 | Utbytte mv. | -11 255 052
000 |
| Sum før lånetransaksjoner og
overføring til/fra Statens Petroleumsfond | -138 019 749 000 |
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen øremerke
5 mrd. kroner av Petroleumsfondet til investeringer i de 48 fattigste land
i verden (de såkalte MUL-land).
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
legge frem en ordning hvor fylkeskommunene kompenseres over 5 år
med en sum tilsvarende det underskudd fylkeskommunene har opparbeidet
i sykehussektoren i 2001, og som de statlige helseforetakene i sin
helhet har lagt inn igjen i fylkeskommunen, og for alle andre utgifter
som er relatert til virksomheter som staten nå har tatt
ansvar for.
Første avdrag legges inn i Revidert
nasjonalbudsjett for 2003.
Forslag fra Senterpartiet og Kystpartiet:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen endre handlingsregelen for
bruk av oljepenger slik at det åpnes for økt bruk
av oljepenger der dette kan bidra til å redusere presset
i økonomien ved at den disponible arbeidsstyrken øker, kostbare
flaskehalser for næringslivet fjernes, ledig kapasitet
i enkelte samfunnsområder utnyttes eller store offentlige
utgiftsposter på sikt kan bli redusert.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 16
Rammevedtak
For Stortingets behandling av statsbudsjettet
medregnet folketrygden for 2003 fastsettes følgende rammer
for bevilgninger i samsvar med inndelingen i rammeområder
vedtatt av Stortinget 15. oktober 2002 og supplert 12. november
2002 (tall i kroner):
Nr | Betegnelse | Rammeområde |
1 | Statsforvaltning | 7 391 615 000 |
2 | Familie og forbruker | 34 599 133 000 |
3 | Kultur | 2 780 593 000 |
4 | Utenriks | 16 966 352 000 |
5 | Justis | 10 738 078 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling,
bolig og arbeid | 12 401 698 000 |
7 | Dagpenger mv. | 16 844 500 000 |
8 | Forsvar | 27 623 728 000 |
9 | Næring | 2 446 315 000 |
10 | Fiskeri | 521 595 000 |
11 | Landbruk | 13 045 677 000 |
12 | Olje og energi | -61 071 120 000 |
13 | Miljø | 2 568 686 000 |
14 | Stortinget mv. | 1 098 440 000 |
15 | Sosial | 168 703 245 000 |
16 | Helse | 79 919 992 000 |
17 | Kirke, utdanning og
forskning | 32 517 724 000 |
18 | Samferdsel | 19 308 543 000 |
19 | Rammetilskudd
mv. til kommunesektoren | 58 226 000
000 |
20 | Tilfeldige utgifter og
inntekter | 5 308 529 000 |
21 | Eksportgarantier mv. | -397 900 000 |
22 | Finansadministrasjon mv. | 17 846 490 000 |
23 | Skatter og avgifter | -592 230 461 000 |
24 | Utbytte mv. | -11 455 052
000 |
| Sum før lånetransaksjoner og
overføring til/fra Statens Petroleumsfond | -134 297 600 000 |
Forslag 17
Stortinget ber om at det som en fast del av
Nasjonalbudsjettet gis en samlet oversikt over landets arbeidskraftreserver
og av tiltak som bidrar til at alle kan bli deltagere i arbeidsstyrken
ut fra egne forutsetninger og ønsker.
Forslag fra Kystpartiet:
Forslag 18
Rammevedtak
For Stortingets behandling av statsbudsjettet
medregnet folketrygden for 2003 fastsettes følgende rammer
for bevilgninger i samsvar med inndelingen i rammeområder
vedtatt av Stortinget 15. oktober 2002 og supplert 12. november
2002 (tall i kroner):
Nr | Betegnelse | Rammeområde |
1 | Statsforvaltning | 7 472 415 000 |
2 | Familie og forbruker | 34 661 133 000 |
3 | Kultur | 2 854 593 000 |
4 | Utenriks | 16 966 352 000 |
5 | Justis | 10 759 078 000 |
6 | Innvandring, regional utvikling,
bolig og arbeid | 12 088 198 000 |
7 | Dagpenger mv. | 16 844 500 000 |
8 | Forsvar | 29 236 728 000 |
9 | Næring | 2 140 815 000 |
10 | Fiskeri | 525 595 000 |
11 | Landbruk | 13 055 677 000 |
12 | Olje og energi | -59 991 120 000 |
13 | Miljø | 2 717 386 000 |
14 | Stortinget mv. | 1 100 440 000 |
15 | Sosial | 168 741 245 000 |
16 | Helse | 79 283 392 000 |
17 | Kirke, utdanning og
forskning | 32 532 724 000 |
18 | Samferdsel | 19 308 543 000 |
19 | Rammetilskudd mv. til kommunesektoren | 56 913 000 000 |
20 | Tilfeldige utgifter og
inntekter | 5 308 529 000 |
21 | Eksportgarantier mv. | -397 900 000 |
22 | Finansadministrasjon mv. | 18 135 490 000 |
23 | Skatter og avgifter | -584 159 461 000 |
24 | Utbytte mv. | -11 455 052
000 |
| Sum før lånetransaksjoner og
overføring til/fra Statens Petroleumsfond | -125 357 700 000 |