3. Kap. 43/3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen

3.1 Sammendrag

Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser. Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen av klagesakene.

Dokument nr. 4 (2001-2002) - Ombudsmannens årsmelding for 2001 ble overlevert Stortinget 22. mars 2002. Antall klagesaker holder seg stabilt på over 2 000 i året. Det er viktig å få ytterligere redusert saksbeholdningen. Videre er det et mål å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.

Utgiftsøkningen skyldes i hovedsak en styrking av stillingsbudsjettet, innkjøp av nye PC-er og nytt arkivsystem og økt husleie.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til den foreslåtte økningen på Sivilombudsmannens budsjett. Komiteen har merket seg at økningen i hovedsak skyldes en styrking av stillingsbudsjettet og nødvendig utstyr. Komiteen mener denne styrkingen er en forutsetning for at saksbehandlingstiden av enkeltsaker ved Sivilombudsmannens kontor kan reduseres, og at antallet enkeltsaker og generelle undersøkelser av forvaltningen kan øke. En del av klagene hos Sivilombudsmannen er nettopp klager på sen saksbehandling i forvaltningen. Da er det særlig viktig at Sivilombudsmannen ikke oppfattes av klagerne som unødig seindrektig. Samtidig ser komiteen at Sivilombudsmannens grundighet og at sakenes økende kompleksitet er gode grunner til at saksbehandlingen tar en viss tid. Godt nok informerte klagere vil nok lett akseptere dette faktum.

Komiteen ser positivt på at Sivilombudsmannen nå legger mer vekt på generelle undersøkelser av saksbehandlingsrutinene i forvaltningen enn tidligere. Komiteen ser det som en fordel om dette viktige arbeidet når allmennheten og forvaltningen ut over den enkelte rapport og Sivilombudsmannens årsmelding.

Komiteen viser for øvrig til komiteens merknader til Sivilombudsmannens melding for året 2001 i Innst. S. nr. 229 (2001-2002).