11. Forslag fra mindretall

Rammeområde 22

(Finansadministrasjon mv.)

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

I

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

Utgifter:

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

1

Driftsutgifter

211 434 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

25 270 000

50

Overføring fra Finansmarkedsfondet

9 860 000

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

1

Driftsutgifter

141 936 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

714 000

1610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

1

Driftsutgifter

921 200 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

2 197 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

48 100 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1631 post 1

3 132 231 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

63 000 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

43 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

108 600 000

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

1

Driftsutgifter

352 149 000

21

Spesielle driftsutgifter

110 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 936 000

1630

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

13 157 000

1631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1618 post 1

163 892 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

18 000 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

1 669 121 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning

7 500 000 000

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres

134 680 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter

300 000 000

1634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

1

Driftsutgifter

161 764 000

1637

EU-opplysning

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000 000

1650

Statsgjeld, renter m.m.

1

Driftsutgifter

14 000 000

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

3 000 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

19 260 000 000

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

50

Tapsfond for miljølåneordningen

10 000 000

Totale utgifter

34 427 541 000

Inntekter:

4600

Finansdepartementet (jf. kap. 1600)

80

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

9 860 000

4602

Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

142 650 000

4610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

1

Ekspedisjonsgebyr

9 220 000

2

Andre inntekter

1 917 000

3

Pante- og tinglysingsgebyrer

1 140 000

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

414 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

217 200 000

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

311 000

4618

Skatteetaten (jf. kap. 1618)

1

Utleggs- og tinglysingsgebyr (Namsmannen)

16 576 000

2

Andre inntekter

20 000 000

4

Gebyr for folkeregisteropplysninger

725 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

6 423 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 140 000

4620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

1

Salgsinntekter

3 000 000

2

Spesialoppdrag

110 000 000

4

Tvangsmulkt

7 340 000

4631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631)

1

Økonomitjenester

13 400 000

4634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)

2

Refusjoner

17 094 000

81

Bøter, inndragninger

904 000 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

55 000 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

110 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

115 000 000

5343

Statens varekrigsforsikring

50

Avvikling

110 000 000

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

30

Avskrivninger

494 352 000

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

80

Renter av statens faste kapital

8 511 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

5 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

100 000

83

Av alminnelige fordringer

130 000 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 530 000 000

88

Av utlån under opptrekk

145 000 000

Totale inntekter

5 185 373 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2004 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende

merinntekter under

kap. 1618 post 1

kap. 4618 post 2

kap. 1620 post 21

kap. 4620 post 2

kap. 1631 post 1

kap. 4631 postene 1 og 2

kap. 1631 post 21

kap. 4631 post 2

kap. 1634 post 1

kap. 4634 post 2

III

Garantifullmakter

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2004 kan gi garantier for:

  • 1. grunnkapitalen til Den nordiske investeringsbank innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar som ikke må overstige 715 959 651 euro.

  • 2. lån fra Den nordiske investeringsbank vedrørende ordningen med prosjektinvesteringslån innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt garantiansvar som ikke må overstige 340 991 000 euro.

  • 3. miljølån til Nordens nærområder gjennom Den nordiske investeringsbank innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt garantiansvar som ikke må overstige 63 500 000 euro.

IV

Fullmakt til fortsatt bobehandling

Stortinget samtykker i at Finansdepartementet for 2004 kan bestemme at det under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo pådras forpliktelser utover gitte bevilgninger, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 20,6 mill. kroner. Utbetalinger dekkes av bevilgningene under henholdsvis kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 1618 Skatteetaten post 21 Spesielle driftsutgifter.

Forslag utenfor rammeområdene

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 2

Stortinget ber Finansdepartementet stanse arbeidet med å omorganisere driften av Småbåtregisteret.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 3

Det nedsettes et utvalg i Stortinget som får i oppdrag å evaluere og vurdere statsbudsjettutvalgets utredning.

Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 4

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

2426

SIVA SF (jf. kap. 3961 og 5609)

90

Lån, overslagsbevilgning, bevilges med

505 000 000

Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 5

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

5312

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

90

Avdrag, bevilges med

8 868 000 000

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 6

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1520

Statskonsult (jf. kap. 4520)

96

Innskudd egenkapital Statskonsult AS, bevilges med

89 500 000

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

90

Lån til Husbanken, overslagsbevilgning, bevilges med

12 954 000 000

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 7

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

199

Utviklingsfond

Ny 90

Fondskapital, bevilges med

1 000 000 000

1432

Norsk kulturminnefond (jf. kap. 4432)

Ny 90

Fondskapital, bevilges med

50 000 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

90

Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning, bevilges med

12 790 200 000

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

90

Lån til Husbanken, overslagsbevilgning, bevilges med

15 454 000 000

Forslag fra Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 8

På statsbudsjettet for 2004 bevilges under:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

2412

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 5312 og 5615)

90

Lån til Husbanken, overslagsbevilgning, bevilges med

14 054 000 000

2421

Nytt innovasjons- og internasjonaliseringsselskap (jf. kap. 5325 og 5625)

90

Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning, bevilges med

31 150 000 000

5212

Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)

90

Avdrag, bevilges med

8 878 000 000

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til å endre regelverket for budsjettarbeidet slik at de langsiktige gevinstene ved forebygging kan bli hensyntatt og at Stortinget derved kan bidra effektivt til å stimulere forebyggende virksomhet.

Forslag fra Kystpartiet:

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om at den offentlige hamnsektor og vegsektor likestilles i forhold til drift og investeringer, og at merverdiavgift-satsen settes til 0 for begge, med virkning fra 1. januar 2005.