Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger
på statsbudsjettet for 2003 utgjør 838,6 mrd.
kroner. Da er lånetransaksjoner og overføringer
fra Statens petroleumsfond inkludert. Dette er en økning
på 7,3 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok
i fjor høst.
Siden saldert budsjett har anslag på utgiftene økt
med 5,1 mrd. kroner, utenom utgifter til petroleumsvirksomheten,
lånetransaksjoner og overføring til Statens petroleumsfond.
Av denne utgiftsøkningen på 5,1 mrd. kroner skyldes
1,3 mrd. kroner vedtak i Stortinget før Revidert nasjonalbudsjett
2003. Stortingets behandling av bevilgningsendringer i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2003 og trygdeoppgjøret reduserte utgiftene
med 0,1 mrd. kroner utenom dagpenger. Økte anslag på dagpenger
og renteutgifter har siden saldert budsjett økt med henholdsvis
2,8 mrd. kroner og 1,1 mrd. kroner.
Anslaget for utlån, aksjetegning mv.
er økt med 5,2 mrd. kroner siden saldert budsjett, hvorav
2,5 mrd. kroner skyldes utlån til forvaltning av statlig
eierskap, mens økt fondskapital i Fondet for forskning og
nyskaping utgjør 1,8 mrd. kroner. I tillegg er det bevilget
1,0 mrd. kroner i økte utlån til Den Norske Stats
Husbank. Imidlertid er utlån til boliglån for
statsansatte redusert med 1,0 mrd. kroner. Den øvrige netto
endringen i utlån, aksjetegning mv. utgjør 0,9
mrd. kroner. Forventet nedbetaling av statsgjeld i 2003 anslås
uendret i forhold til saldert budsjett 2003, dvs. 5,0 mrd. kroner.
De samlede inntektene på statsbudsjettet
for 2003 anslås nå til 818,7 mrd. kroner. Da er
lånetransaksjoner og overføringer fra Statens
petroleumsfond inkludert. Dette er en økning på 13,1
mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i
fjor høst.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, låne-transaksjoner
og overføring fra Statens petroleumsfond anslås
nå å bli 19,0 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.
Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er
redusert med 16,5 mrd. kroner siden saldert budsjett.
Bevilgningene for utbytte er i 1. halvår
samlet sett økt med 0,7 mrd. kroner. Denne økningen
skyldes endrede resultatanslag for Norsk Hydro ASA, Telenor ASA,
Kongsberg Gruppen ASA og Statkraft SF. Denne økningen motvirkes
i noen grad av redusert utbytte fra Arcus AS. Anslaget for renteinntekter
er redusert med 3,6 mrd. kroner. Nedgangen skyldes både reduserte
renteinntekter fra Statsbankene og fra statskassens foliokonto i
Norges Bank.
Anslaget under kap. 5309 Tilfeldige inntekter forventes å bli
1 mrd. kroner lavere enn budsjettert. Hovedårsaken er at
salget av Vestbanetomta ikke kan gjennomføres som planlagt
i 2003. Anslaget for andre inntekter økes samlet sett med
1,4 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett 2003. Dette skyldes
i hovedsak økte inntekter til refusjon av ODA-godkjente
utgifter og støtte til skipsbygging.
Tilbakebetalinger mv. av lån forventes
nå å bli 67,7 mrd. kroner, som er 10,9 mrd. kroner
høyere enn saldert budsjett. Hovedårsaken er salg
av aksjer i Telenor ASA.
Folketrygdens inntekter og utgifter er inkludert
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd gitt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet høsten 2002 samtykket
Stortinget i at det anslåtte finansieringsbehovet på 65,8
mrd. kroner ble dekket.
Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene
under folketrygden med 5,5 mrd. kroner. For 2. halvår legges
det til grunn en netto økning i bevilgningene på 0,7
mrd. kroner under folketrygden. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og
arbeidsgiveravgiften anslås å bli 1,0 mrd. kroner
lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Folketrygdens finansieringsbehov
anslås derfor nå til 73,0 mrd. kroner. Det vil
bli fremmet et forslag til vedtak på finansieringsbehovet basert
på anslagsendringer gjennom året, i nysalderingsproposisjonen
senere i høst.
Nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås
nå å bli 6,9 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn
i saldert budsjett. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
skal etter lov om Statens petroleumsfond i sin helhet overføres
til fondet.
I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet,
jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen
av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme
egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring
fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kap. 5800
skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen,
f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen
for tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring
fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 34,8 mrd. kroner.
Det oljekorrigerte underskuddet for 2003 anslås nå til
59,0 mrd. kroner, eller 24,2 mrd. kroner høyere enn bevilget beløp.
Det er i anslag på regnskap for 2003 lagt til grunn at
anslag på tilleggsbevilgninger på utgiftssiden som
vil bli fremmet i 2. halvår, dekkes ved reduserte avsetninger
for ymse utgifter. Det er imidlertid lagt til grunn at reduserte
inntektsbevilgninger på 1,0 mrd. kroner ikke dekkes inn.
Dette skyldes at bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter reduseres
med 1,0 mrd. kroner, hovedsakelig som følge av utsatt salg
av Vestbanetomta fra 2003 til 2004. Det er fortsatt usikkerhet knyttet
til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed
også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2003.
Regjeringen vil derfor komme tilbake med oppdaterte anslag for,
og eventuelt forslag om, endret overføring fra Petroleumsfondet
til statskassen i nysalderingsproposisjonen for 2003.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse
etter tilbakeføring fra Statens petroleumsfond. Statsbudsjettets
finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån og
gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån. Bruttofinansieringsbehov
ble i saldert budsjett 2003 anslått til 25,7 mrd. kroner.
Bruttofinansieringsbehovet anslås nå til 19,9
mrd. kroner.
Det er i proposisjonen videre redegjort for
Statsregnskapet medregnet folketrygden for 1. halvår 2003.
I kapittel 9 i proposisjonen er det redegjort for utviklingstrekk
på statsbudsjettets utgiftsside 1994-2003.
Komiteen tar Regjeringens
omtale til orientering.