6 Gjennomføringen av innevær­en­de års budsjett og utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 1994-2003

6.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2003-2004) Gul bok

Anslag på regnskap til utgiftsbevilgninger på statsbudsjettet for 2003 utgjør 838,6 mrd. kroner. Da er lånetransaksjoner og overføringer fra Statens petroleumsfond inkludert. Dette er en økning på 7,3 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst.

Siden saldert budsjett har anslag på utgiftene økt med 5,1 mrd. kroner, utenom utgifter til petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner og overføring til Statens petroleumsfond. Av denne utgiftsøkningen på 5,1 mrd. kroner skyldes 1,3 mrd. kroner vedtak i Stortinget før Revidert nasjonalbudsjett 2003. Stortingets behandling av bevilgningsendringer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003 og trygdeoppgjøret reduserte utgiftene med 0,1 mrd. kroner utenom dagpenger. Økte anslag på dagpenger og renteutgifter har siden saldert budsjett økt med henholdsvis 2,8 mrd. kroner og 1,1 mrd. kroner.

Anslaget for utlån, aksjetegning mv. er økt med 5,2 mrd. kroner siden saldert budsjett, hvorav 2,5 mrd. kroner skyldes utlån til forvaltning av statlig eierskap, mens økt fondskapital i Fondet for forskning og nyskaping utgjør 1,8 mrd. kroner. I tillegg er det bevilget 1,0 mrd. kroner i økte utlån til Den Norske Stats Husbank. Imidlertid er utlån til boliglån for statsansatte redusert med 1,0 mrd. kroner. Den øvrige netto endringen i utlån, aksjetegning mv. utgjør 0,9 mrd. kroner. Forventet nedbetaling av statsgjeld i 2003 anslås uendret i forhold til saldert budsjett 2003, dvs. 5,0 mrd. kroner.

De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2003 anslås nå til 818,7 mrd. kroner. Da er lånetransaksjoner og overføringer fra Statens petroleumsfond inkludert. Dette er en økning på 13,1 mrd. kroner i forhold til det budsjettet som Stortinget vedtok i fjor høst.

Inntekter utenom petroleumsinntekter, låne­-­transaksjoner og overføring fra Statens petroleumsfond anslås nå å bli 19,0 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett.

Anslagene for skatter og avgifter fra Fastlands-Norge er redusert med 16,5 mrd. kroner siden saldert budsjett.

Bevilgningene for utbytte er i 1. halvår samlet sett økt med 0,7 mrd. kroner. Denne økningen skyldes endrede resultatanslag for Norsk Hydro ASA, Telenor ASA, Kongsberg Gruppen ASA og Statkraft SF. Denne økningen motvirkes i noen grad av redusert utbytte fra Arcus AS. Anslaget for renteinntekter er redusert med 3,6 mrd. kroner. Nedgangen skyldes både reduserte renteinntekter fra Statsbankene og fra statskassens foliokonto i Norges Bank.

Anslaget under kap. 5309 Tilfeldige inntekter forventes å bli 1 mrd. kroner lavere enn budsjettert. Hovedårsaken er at salget av Vestbanetomta ikke kan gjennomføres som planlagt i 2003. Anslaget for andre inntekter økes samlet sett med 1,4 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett 2003. Dette skyldes i hovedsak økte inntekter til refusjon av ODA-godkjente utgifter og støtte til skipsbygging.

Tilbakebetalinger mv. av lån forventes nå å bli 67,7 mrd. kroner, som er 10,9 mrd. kroner høyere enn saldert budsjett. Hovedårsaken er salg av aksjer i Telenor ASA.

Folketrygdens inntekter og utgifter er inkludert i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens utgifter, dekkes ved et statstilskudd gitt gjennom et eget vedtak. Ved salderingen av statsbudsjettet høsten 2002 samtykket Stortinget i at det anslåtte finansieringsbehovet på 65,8 mrd. kroner ble dekket.

Tilleggsbevilgninger som er vedtatt hittil i år, øker utgiftene under folketrygden med 5,5 mrd. kroner. For 2. halvår legges det til grunn en netto økning i bevilgningene på 0,7 mrd. kroner under folketrygden. Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli 1,0 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Folketrygdens finansieringsbehov anslås derfor nå til 73,0 mrd. kroner. Det vil bli fremmet et forslag til vedtak på finansieringsbehovet basert på anslagsendringer gjennom året, i nysalderingsproposisjonen senere i høst.

Nettoinntektene fra petroleumsvirksomhet anslås nå å bli 6,9 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Statsbudsjettets netto kontantstrøm skal etter lov om Statens petroleumsfond i sin helhet overføres til fondet.

I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kap. 5800 skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen, f.eks. gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen for tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 34,8 mrd. kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2003 anslås nå til 59,0 mrd. kroner, eller 24,2 mrd. kroner høyere enn bevilget beløp. Det er i anslag på regnskap for 2003 lagt til grunn at anslag på tilleggsbevilgninger på utgiftssiden som vil bli fremmet i 2. halvår, dekkes ved reduserte avsetninger for ymse utgifter. Det er imidlertid lagt til grunn at reduserte inntektsbevilgninger på 1,0 mrd. kroner ikke dekkes inn. Dette skyldes at bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter reduseres med 1,0 mrd. kroner, hovedsakelig som følge av utsatt salg av Vestbanetomta fra 2003 til 2004. Det er fortsatt usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte underskuddet i 2003. Regjeringen vil derfor komme tilbake med oppdaterte anslag for, og eventuelt forslag om, endret overføring fra Petroleumsfondet til statskassen i nysalderingsproposisjonen for 2003.

Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring fra Statens petroleumsfond. Statsbudsjettets finansieringsbehov vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere opptatte lån. Bruttofinansieringsbehov ble i saldert budsjett 2003 anslått til 25,7 mrd. kroner. Bruttofinansieringsbehovet anslås nå til 19,9 mrd. kroner.

Det er i proposisjonen videre redegjort for Statsregnskapet medregnet folketrygden for 1. halvår 2003. I kapittel 9 i proposisjonen er det redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 1994-2003.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen tar Regjeringens omtale til orientering.