Finansdepartementet forbereder en samordning
av eksisterende funksjoner innenfor statlig økonomistyring
i én virksomhet under departementet, jf. omtale i Gul bok 2003
(pkt. 7.1) og i St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og
omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2003
(pkt. 3.15). Formålet med samordningen er å styrke
den statlige økonomistyringen og forbedre ressursutnyttelsen
på området. Som ledd i dette arbeidet legger Finansdepartementet
opp til å etablere et Senter for statlig økonomistyring
fra 1. januar 2004.
Senter for statlig økonomistyring vil
være et forvaltningsorgan med funksjoner og oppgaver innenfor økonomistyring
som i dag utføres av Finansdepartementet, Skattedirektoratet og
18 skattefogdkontorer. Samordningen vil berøre om lag 280
personer i de nevnte virksomhetene. Senteret vil bestå av
en sentral enhet samlokalisert med Skattedirektoratet og seks regionkontorer
lokalisert på steder der det i dag er skattefogdkontorer.
Det legges opp til å etablere regionkontorer i Tromsø,
Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen og Hamar. I tillegg
vil det bli opprettholdt et kontor i Vadsø som skal utføre
spesialfunksjoner under regionkontoret i Tromsø. Regionaliseringen
av økonomitjenestene planlegges gjennomført over
en toårsperiode, med fullføring innen utgangen
av 2005.
Omstillingskostnadene knyttet til samordningen
av virksomheten innen statlig økonomistyring vil bli begrensede
med den omtalte organisasjonsmodellen. Dette skyldes bl.a. at det
tas utgangspunkt i skatteetatens nåværende organisasjon.
Det legges til grunn at tiltaket etter få år vil
føre til en varig innsparing som samlet overstiger omstillingskostnadene.
I Finansdepartementets fagproposisjon for 2004, nytt kap. 1631 Senter
for statlig økonomistyring, omtales de budsjettmessige sidene
av samordningen nærmere.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Finansdepartementet har i 2002 og 2003 gjennomført den
første samlede revisjonen av økonomiregelverket for
staten siden det trådte i kraft i 1997. Det reviderte regelverket
vil tre i kraft fra 1. januar 2004. Departementet har i arbeidet
lagt vekt på aktiv brukermedvirkning gjennom referansegrupper
og seminarer for departementene og underliggende virksomheter. Utkast
til revidert regelverk har vært på høring
i statsforvaltningen.
Finansdepartementet har tre hovedmålsettinger
med revisjonen:
– Videreutvikling,
bl.a. for å oppdatere regelverket i forhold til teknologisk
utvikling og erfaringer siden regelverket trådte i kraft.
– Forenkling, gjennom endringer
i struktur og oppbygging, samt reduksjon i regelomfang.
– Desentralisering og virksomhetstilpasning.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for revisjonen.
Fra 1. januar 2003 ble det som generell ordning innført
månedlig rapportering til statsregnskapet. Dette innebærer
at statsregnskapet i større grad enn tidligere holdes à jour
gjennom regnskapsåret fordi rapporteringsløsninger
er effektivisert. Finansdepartementet har lagt til rette for, og
i 2003 tatt i bruk, internett-basert innsending av regnskapsrapporter til
statsregnskapet. Denne rapporteringsformen kommer i tillegg til
løsningen for elektronisk rapportering som ble tatt i bruk høsten
1999.
Betalingsformidlingen for statlige virksomheter skjer
gjennom statens konsernkontoordning. Ordningen gjelder for departementene
og underliggende virksomheter og sikrer at statlige midler daglig
samles i Norges Bank.
Finansdepartementet har i 2003 på vegne
av staten inngått nye rammeavtaler om betalingstjenester og kontohold med
henholdsvis Den norske Bank, Gjensidige NOR Sparebank og Nordea.
I tillegg har Citibank fått tilsagn om at en rammeavtale
for utenlandsbetalinger vil bli inngått under forutsetning
av at banken videreutvikler enkelte funksjonelle løsninger.
Avtalene løper til utgangen av 2004, med rett for staten
til å forlenge dem med inntil 2 år. Rammeavtalene
sikrer at virksomhetene får tilgang til tidsmessige og
gode betalingstjenester hos bankene, i tillegg til at de forenkler anskaffelsesprosessen
for virksomhetene.
Komiteen tar Regjeringens
omtale til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
for øvrig til behandlingen av Finansdepartementets fagprop.,
som blir behandla i Budsjett-innst. S. nr. 6 (2003-2004).
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til Regjeringa sitt forslag om å reorganisere økonomitenestene
i skatteetaten. Desse medlemene var imot denne omorganiseringa
og fremja forslag i revidert nasjonalbudsjett i tråd med det.
Desse medlemene vil peike på at
dette er ei uforståeleg sentralisering av oppgåver
som like godt kan gjerast desentralisert. Desse medlemene vil vise
til at den leiande blesten i organisasjonstenkinga i statleg sektor
dei siste åra har vore store regionkontor (store geografiske
regionar) som struktureiningar. Regionaliseringa til dei store byane
våre fører til urbanisering av makt og avgjerdsnivå.
170 arbeidsplassar vert flytta frå distrikt til byar, som
følgje av denne omorganiseringa.
Desse medlemene vil understreke
at ei regionalisering av avgjerdsnivåa vil vere med å tappe
distrikta for folk med høg kompetanse, og ein svekkar breidda
i høgkompetente fagmiljø. På sikt vil
dette forverre rekrutteringa av kompetente fagfolk i distrikta, fordi
ein må ha ei breidde i fagmiljøa for å kunne
tilby attraktive arbeidsplassar for folk med høg kompetanse.
Desse medlemene er òg
usikre på om etableringa av Statleg senter for økonomistyring
er godt nok budsjettert, og vil understreke at det gir grunn til
uro om ei eventuell underbudsjettering skal "rettast opp" ved overføringar
frå Skatteetaten. Desse medlemene vil difor
følgje denne saka nøye.
Siden 1977 har staten hatt en forenklet ordning
med sentral beregning av arbeidsgiveravgiften etter høyeste avgiftssats
for ordinære statlige virksomheter. Formålet med
ordningen var å effektivisere og forenkle lønns-
og regnskapsarbeidet for statlige virksomheter bl.a. ved å utnytte
IT-ressursene i statsregnskapet til å gjennomføre
beregningen basert på virksomhetenes innsendte regnskapsrapporter.
Beregningsgrunnlaget er brutto lønnsutgifter rapportert
på standard driftsposter post 1 Driftsutgifter og post
21 Spesielle driftsutgifter. Nettobudsjetterte statlige virksomheter
og andre virksomheter der lønnsutgifter budsjetteres på andre
poster enn standard driftsposter, beregner arbeidsgiveravgiften
helt eller delvis selv.
Utover begrensningen som ligger i at beregning gjøres
på standard driftsposter, er det en svakhet at den sentrale
beregningen gjøres til én sats. Dette innebærer at
det ikke kan tas hensyn til arbeidstakers bosted, alder og lønnsnivå,
slik næringslivet må gjøre i sine beregninger.
Fra 2004 gjennomføres en administrativ
omlegging fra sentral beregning av arbeidsgiveravgiften til at statlige
virksomheter selv beregner og fører arbeidsgiveravgiften
i regnskapet. Virksomhetene benytter moderne lønns- og
regnskapssystemer med standard funksjonalitet for beregning av arbeidsgiveravgiften. Lokal
beregning av arbeidsgiveravgiften gir bedre grunnlag for kontroll
og oppfølging av regnskap og budsjett på virksomhetsnivå.
Etter departementets syn vil dette kunne bidra til administrativ
forenkling.
Det legges opp til at statlige virksomheter
som hovedregel skal følge de generelle reglene for beregning
av arbeidsgiveravgiften, men fortsatt med forenklet oppgjør
av avgiften. Dette innebærer at arbeidsgiveravgiften blir
utgiftsført på virksomhetens utgiftskapittel og
inntektsført under kap. 5700 Folketrygdens inntekter post
72 Arbeidsgiveravgift i virksomhetens regnskapsrapport til statsregnskapet.
Høyeste avgiftssats har vært
hovedregelen for statlige virksomheter, og det legges derfor ikke
opp til noen overgangsordning fram til 2007. Det betyr at høyeste
avgiftssats skal benyttes fra 2004, med unntak for Finnmark og Nord-Troms der
nullsats skal benyttes. Dette gjelder også for de statlige
helseforetakene. Departementet vil gjennom forskrifter og retningslinjer
gi nærmere bestemmelser for beregning, oppgjør
og regnskapsføring av arbeidsgiveravgiften i statlige virksomheter.
Omleggingen fra 2004 innebærer at arbeidsgiveravgiften også skal
utgiftsføres og inntektsføres i samme regnskapsperiode
som avgiften pådras. Dette er en endring fra dagens sentrale
beregning, der arbeidsgiveravgiften for årets to siste
måneder blir postert til utgift og inntekt i neste års
statsregnskap. For å unngå en oppblåsingseffekt
i statsregnskapet i innføringsåret 2004, foreslås
det at Finansdepartementet gis fullmakt til ikke å postere
sentralt beregnet arbeidsgiveravgift for de to siste månedene
i 2003 i statsregnskapet for 2004. Det vil bli redegjort for størrelsen
på avgiftsbeløpene for november og desember 2003
i stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2003. Det legges til grunn
at endret periodisering av arbeidsgiveravgiften ikke vil påvirke
statsbudsjettets og statsregnskapets nivå på de årlige
utgifter og inntekter i særlig grad.
Komiteen tar dette
til orientering.
Fra 2006 legges det opp til innføring
av en nettoordning for budsjettering og regnskapsføring
av merverdiavgift for statsforvaltningen, jf. omtale i St.prp. nr.
1 (2003-2004) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
For å sikre en provenynøytral
omlegging til en nettoordning, må alle budsjettposter justeres
for utgifter til merverdiavgift som i dag ligger i budsjettrammene. Det
legges opp til at dette skal skje på et regnskapsmessig
grunnlag. Regnskapsmessig grunnlag skal etableres gjennom endrede
regnskapsrutiner fra 2004, slik at utgifter til merverdiavgift synliggjøres
i regnskapene. Det legges vekt på at rutinen i 2004 innføres
på en slik måte at den er enkel å administrere
og er mest mulig robust i forhold til innføringen av nettoordningen
i 2006. Regnskapssystemene som benyttes av virksomhetene er laget
for å behandle merverdiavgift etter de krav som stilles
gjennom merverdiavgiftsloven, og disse systemene kan relativt enkelt
settes opp slik at merverdiavgiften registreres.
Det er Finansdepartementets vurdering at statlige virksomheter
fra 2004 kan bruke regnskapssystemet til å ta ut rapporter
som synliggjør regnskapsført merverdiavgift. De
administrative konsekvensene av den regnskapsmessige omleggingen
blir dermed begrenset.
Finansdepartementet vil gi nærmere
retningslinjer overfor forvaltningen for hvordan den regnskapsmessige
omleggingen fra 2004 skal gjennomføres. Regjeringen vil
komme tilbake til et konkret forslag til en ordning med nettobudsjettering av
merverdiavgift for ordinære forvaltningsorganer i statsbudsjettet
for 2006.
Komiteen tar dette
til etterretning og slutter seg til Regjeringens forslag til fullmakt
til postering av sentralt beregnet arbeidsgiveravgift, jf. forslag
II under kapittel 12 Komiteens tilråding. Forslaget lyder:
"Fullmakt til postering av sentralt beregnet arbeidsgiveravgift
Som en overgangsordning ved administrativ omlegging
av arbeidsgiveravgiften for statlige virksomheter, samtykker Stortinget i
at Finansdepartementet kan unnlate å postere sentralt beregnet
arbeidsgiveravgift for perioden november og desember 2003 i statsregnskapet
for 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet ved gjentatte anledninger har foreslått
en generell momskompensasjonsordning for kommunene sammen med en
nettoordning for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift
for statsforvaltningen. Disse med-lemmer støtter
Regjeringens forslag, men er ikke like tilfreds med at Regjeringen
ikke legger opp til en gjennomføring før 2006.