I
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 6
Kap. |
Post |
Formål: |
|
St.prp. nr. 1 (2004-2005) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utgifter i hele kroner: |
500 |
|
Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
173 700 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres |
|
10 500 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
5 500 000 |
|
|
|
50 |
Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd |
|
19 500 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
502 |
|
Valgutgifter |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
31 700 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
520 |
|
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
423 700 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak |
|
1 138 770 000 |
|
|
|
22 |
Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse |
|
34 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
521 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) |
|
|
|
|
|
60 |
Integreringstilskudd, kan overføres |
|
2 768 300 000 |
|
|
|
61 |
Norskopplæring for voksne innvandrere |
|
1 275 000 000 |
|
|
|
62 |
Kommunale innvandrertiltak |
|
53 500 000 |
|
|
|
70 |
Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging |
|
3 000 000 |
|
|
|
71 |
Kunnskapsutvikling, kan overføres |
|
39 900 000 |
|
|
|
72 |
Tilbakevending for flyktninger, kan overføres |
|
8 850 000 |
|
|
|
73 |
Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet |
|
27 700 000 |
|
|
|
74 |
Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m. |
|
1 650 000 |
|
|
|
75 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres |
|
12 950 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
522 |
|
Senter mot etnisk diskriminering (jf. kap. 3522) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
7 150 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
523 |
|
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (jf. kap. 3523) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
4 600 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
524 |
|
Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
88 900 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling |
|
9 950 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
526 |
|
Nasjonale minoriteter (jf. kap. 3526) |
|
|
|
|
|
70 |
Tilskudd til nasjonale minoriteter |
|
3 000 000 |
|
|
|
71 |
Avkastning av Romanifolkets fond |
|
1 850 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
540 |
|
Sametinget (jf. kap. 3540) |
|
|
|
|
|
50 |
Sametinget |
|
138 750 000 |
|
|
|
54 |
Avkastning av Samefolkets fond |
|
4 650 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
541 |
|
Tilskudd til samiske formål |
|
|
|
|
|
70 |
Tilskudd til samiske formål |
|
1 100 000 |
|
|
|
72 |
Samisk språk, informasjon, mv. |
|
2 680 000 |
|
|
|
73 |
Reindriftens internasjonale fag- og formidlingssenter |
|
750 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
542 |
|
Kompetansesenter for urfolks rettigheter (jf. kap. 3542) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
2 050 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
551 |
|
Regional utvikling og nyskaping |
|
|
|
|
|
60 |
Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling |
|
1 012 000 000 |
|
|
|
61 |
Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
|
755 000 000 |
|
|
|
64 |
Utviklingsmidler til Oppland fylkeskommune |
|
76 800 000 |
|
|
|
70 |
Transportstøtte, kan nyttes under post 61 |
|
195 500 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
552 |
|
Nasjonalt samarbeid for regional utvikling |
|
|
|
|
|
21 |
Kunnskapsutvikling, informasjon, mv., kan overføres |
|
8 000 000 |
|
|
|
72 |
Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres |
|
269 300 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
580 |
|
Bostøtte |
|
|
|
|
|
70 |
Bostøtte, overslagsbevilgning |
|
2 093 600 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
|
|
|
|
|
21 |
Kunnskapsutvikling og -formidling |
|
3 800 000 |
|
|
|
22 |
Program for reduserte byggekostnader, kan overføres |
|
16 000 000 |
|
|
|
60 |
Handlingsprogram for Oslo indre øst |
|
40 000 000 |
|
|
|
71 |
Tilskudd til boligkvalitet, kan overføres |
|
15 000 000 |
|
|
|
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres |
|
591 000 000 |
|
|
|
78 |
Kompetansetilskudd, kan overføres |
|
56 700 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
582 |
|
Skoleanlegg |
|
|
|
|
|
60 |
Rentekompensasjon, kan overføres |
|
248 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
585 |
|
Husleietvistutvalget i Oslo og Akershus (jf. kap. 3585) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
4 900 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
586 |
|
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
|
|
|
|
|
60 |
Oppstartingstilskudd, kan overføres |
|
1 313 800 000 |
|
|
|
63 |
Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag |
|
1 409 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
587 |
|
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 3587) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
38 050 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
603 |
|
Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
11 400 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
|
2 200 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
630 |
|
Aetat (jf. kap. 3630) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
2 111 800 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
|
1 900 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
50 600 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
634 |
|
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634) |
|
|
|
|
|
21 |
Evaluering, utviklingstiltak mv., kan overføres |
|
27 900 000 |
|
|
|
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres |
|
1 541 000 000 |
|
|
|
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
|
3 254 000 000 |
|
|
|
73 |
Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71 |
|
61 400 000 |
|
|
|
74 |
Lønnssubsidium ved reaktivisering, overslagsbevilgning |
|
33 400 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
635 |
|
Ventelønn (jf. kap. 3635) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
|
435 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
640 |
|
Arbeidstilsynet (jf. kap. 3640) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
296 900 000 |
|
|
|
22 |
Flyttekostnader, kan overføres |
|
29 000 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
3 800 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
642 |
|
Petroleumstilsynet (jf. kap. 3642) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
125 000 000 |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
|
13 000 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
1 500 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
643 |
|
Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 3643) |
|
|
|
|
|
50 |
Statstilskudd |
|
75 700 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
646 |
|
Pionerdykkere i Nordsjøen |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
|
2 000 000 |
|
|
|
70 |
Tilskudd til pionerdykkere, overslagsbevilgning |
|
150 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2412 |
|
Den norske stats husbank (jf. kap. 5312 og 5615) |
|
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
|
283 000 000 |
|
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
|
5 000 000 |
|
|
|
72 |
Rentestøtte |
|
23 000 000 |
|
|
|
|
Totale utgifter |
|
|
|
22 978 600 000 |
Inntekter i hele kroner: |
3520 |
|
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) |
|
|
|
|
|
2 |
Gebyr nødvisum |
|
93 000 |
|
|
|
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
|
546 570 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3521 |
|
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) |
|
|
|
|
|
1 |
Tilbakevending for flyktninger |
|
8 841 000 |
|
|
|
2 |
Norskopplæring for voksne innvandrere |
|
17 850 000 |
|
|
|
3 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet |
|
12 691 000 |
|
|
|
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter |
|
40 195 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3526 |
|
Nasjonale minoriteter (jf. kap. 526) |
|
|
|
|
|
71 |
Avkastning av Romanifolkets fond |
|
1 850 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3540 |
|
Sametinget (jf. kap. 540) |
|
|
|
|
|
51 |
Avkastning av Samefolkets fond |
|
4 650 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3585 |
|
Husleietvistutvalget i Oslo og Akershus (jf. kap. 585) |
|
|
|
|
|
1 |
Gebyrer |
|
240 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3587 |
|
Statens bygningstekniske etat (jf. kap. 587) |
|
|
|
|
|
4 |
Gebyrer, sentral godkjenning foretak |
|
13 600 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3630 |
|
Aetat (jf. kap. 630) |
|
|
|
|
|
4 |
Salgsinntekter mv. |
|
400 000 |
|
|
|
80 |
Innfordret misbruk av dagpenger |
|
35 600 000 |
|
|
|
81 |
Innfordret misbruk av attføringsytelser |
|
11 100 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3634 |
|
Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 634) |
|
|
|
|
|
2 |
Opplæringstjenester |
|
1 900 000 |
|
|
|
60 |
Refusjon, forsøk dagpenger |
|
1 500 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3635 |
|
Ventelønn (jf. kap. 635) |
|
|
|
|
|
1 |
Refusjon statlig virksomhet |
|
100 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3640 |
|
Arbeidstilsynet (jf. kap. 640) |
|
|
|
|
|
1 |
Diverse inntekter |
|
1 800 000 |
|
|
|
4 |
Kjemikaliekontroll, gebyrer |
|
4 500 000 |
|
|
|
5 |
Tvangsmulkt |
|
1 600 000 |
|
|
|
7 |
Byggesaksbehandling, gebyrer |
|
14 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3642 |
|
Petroleumstilsynet (jf. kap. 642) |
|
|
|
|
|
2 |
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet |
|
1 300 000 |
|
|
|
3 |
Refusjon av tilsynsutgifter |
|
54 000 000 |
|
|
|
6 |
Refusjoner/ymse inntekter |
|
2 200 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5312 |
|
Den norske stats husbank (jf. kap. 2412) |
|
|
|
|
|
1 |
Gebyrer m.m. |
|
28 700 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5327 |
|
Innovasjon Norge (IN) og fylkeskommunene mv. |
|
|
|
|
|
50 |
Tilbakeføring av tilskudd |
|
70 000 000 |
|
|
|
51 |
Tilbakeføring av tapsfond |
|
20 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5615 |
|
Renter fra Den norske stats husbank (jf. kap. 2412) |
|
|
|
|
|
80 |
Renter |
|
4 437 000 000 |
|
|
|
|
Totale inntekter |
|
|
|
5 432 180 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2005 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 500 post 1 |
kap. 3500 post 1 |
kap. 522 post 1 |
kap. 3522 post 1 |
kap. 585 post 1 |
kap. 3585 post 1 |
kap. 587 post 1 |
kap. 3587 post 4 |
kap. 2412 post 1 |
kap. 5312 post 1 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2005 i samråd med Utdannings- og forskningsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Arbeids- og sosialdepartementet, Kultur- og kirkedepartementet og Nærings- og handelsdepartementet i forbindelse med forsøk om oppgavedifferensiering i Oppland fylkeskommune får adgang til å omdisponere mellom bevilgningen under kap. 551 Regional utvikling og nyskaping post 64 Utviklingsmidler til Oppland fylkeskommune og bevilgningen under:
-
1. Kap. 281 Fellesutgifter for universitet og høgskoler, post 1 Driftsutgifter.
-
2. Kap. 1149 Verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket, post 50 Tilskudd til Landbrukets Utviklingsfond (LUF).
-
3. Kap. 1426 Statens naturoppsyn, post 31 Tiltak i naturvern-, kulturlandskaps- og friluftsområder.
-
4. Kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning, post 74 Tilskudd til friluftslivstiltak.
-
5. Kap. 1429 Riksantikvaren, post 72 Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljøer.
-
6. Kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak.
-
7. Kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak.
-
8. Kap. 2421 Innovasjon Norge, post 50 Innovasjon - prosjekter, fond.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2005 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
551 |
|
Regional utvikling og nyskaping |
|
|
61 |
Næringsrettede utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift |
255 mill. kroner |
|
70 |
Transportstøtte |
300 mill. kroner |
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
|
|
71 |
Tilskudd til boligkvalitet |
5,1 mill. kroner |
|
75 |
Tilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger |
174,2 mill. kroner |
586 |
|
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
|
|
60 |
Oppstartingstilskudd |
158,2 mill. kroner |
V
Fullmakt om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2005 kan inngå avtaler om midlertidig innkvartering av asylsøkere og flyktninger med varighet utover 2005. Dersom behovet for mottaksplasser for asylsøkere og flyktninger blir større enn antatt i budsjettet for 2005, samtykker Stortinget i at Kommunal- og regionaldepartementet kan øke antall plasser i statlige mottak innenfor gjeldende rammer for etablering og drift av det statlige mottaksapparatet, selv om det medfører et bevilgningsmessig merbehov under kap. 520 Utlendingsdirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.
VI
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og sosialdepartementet i 2005 kan:
-
1. Omdisponere inntil 10 pst. av bevilgningen under kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak post 70 Ordinære arbeidsmarkedstiltak til post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak.
-
2. Omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak til kap. 630 Aetat post 1 Driftsutgifter.
VII
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og sosialdepartementet i 2005 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
634 |
|
Arbeidsmarkedstiltak |
|
|
70 |
Ordinære arbeidsmarkedstiltak |
405,0 mill. kroner |
|
71 |
Spesielle arbeidsmarkedstiltak |
640,7 mill. kroner |
VIII
Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og sosialdepartementet i 2005 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette blir vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.
IX
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og sosialdepartementet i 2005 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 630 post 1 |
kap. 3630 post 4 |
kap. 630 post 21 |
kap. 3630 post 2 |
kap. 640 post 1 |
kap. 3640 postene 1, 6 og 7 |
kap. 642 post 1 |
kap. 3642 post 6 |
kap. 642 post 21 |
kap. 3642 post 2 |
Komiteen har ved Stortinget
sitt vedtak 19. oktober 2004 fått tildelt kapittel under
rammeområde 6 Kommunal- og regionaldepartementet og Arbeids-
og sosialdepartementet, jf. Innst. S. nr. 4 (2004-2005). Ved Stortinget
sitt vedtak 25. november 2004 er netto utgiftsramme for rammeområde
6 fastsett til kr 17 551 220 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005).
Komiteen viser til at i samsvar
med forretningsordenen § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr.
243 (1996-1997), skal berre dei forslaga som summerer seg til ramma
for rammeområde 6, som er vedtatt ved handsaminga av Budsjett-innst.
S. I (2004-2005), takast opp til votering ved handsaminga av denne
innstillinga.
Komiteen viser til at det går
fram av tabell 1 at forslaget frå Høgre og Kristeleg
Folkeparti summerer seg til den nettosum som er vedteken for rammeområde
6 ved handsaminga av Budsjett-innst. S. I (2004-2005). Komiteen viser
til at medlemene frå Fremskrittspartiet subsidiært
sluttar seg til forslaget frå medlemene frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti, jf. kap. 1 framfor.
Komiteen viser til at forslaget
frå Høgre og Kristeleg Folkeparti er ført
opp under Tilråding frå komiteen under kapittel
9 i innstillinga.
Forslag til disponering
av ramme 6. Tabellen viser det justerte budsjettforslaget frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti. Avvik frå forslag til beløp
i St.prp. nr. 1 (2004-2005) i parentes. Berre kapittel med avvik
frå Regjeringa sitt forslag er med.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | H,
KrF Budsj.avt. Kommunalkom. |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
521 | | Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | 4 190
850 | 4 190
850 (0) |
| 71 | Kunnskapsutvikling | 39 900 | 41 900 (+2
000) |
| 73 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner
og annen frivillig virksomhet | 27 700 | 25 700 (-2
000) |
524 | | Utlendingsnemnda
(jf. kap. 3524) | 98 850 | 95 350 (-3 500) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
nemndbehandling | 9 950 | 6 450 (-3
500) |
581 | | Bolig-
og bomiljøtiltak | 722 500 | 707 500 (-15 000) |
| 71 | Tilskudd til boligkvalitet | 15 000 | 0 (-15
000) |
582 | | Rentekompensasjon
for skoleanlegg og kirkebygg | | 271 300 |
| 60 | Rentekompensasjon - skoleanlegg | 0 | 263 500 (+263
500) |
| 61 | Rentekompensasjon - kirkebygg | 0 | 7 800 (+7
800) |
582 | | Skoleanlegg | 248 000 | 0 (-248 000) |
| 60 | Rentekompensasjon | 248 000 | 0 (-248
000) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | 4 917
700 | 4 917
700 (0) |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 541 000 | 1 525 000 (-16 000) |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | 3 254 000 | 3 262 000 (+8 000) |
| 73 | Investeringer
i skjermede tiltak | 61 400 | 69 400 (+8 000) |
| | Sum
utgifter | 22
978 600 | 22
983 400 (+4
800) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 5
432 180 | 5
432 180 (0) |
| | Sum netto | 17 546
420 | 17 551
220 (+4
800) |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til finansinnstillingen, Budsjett-innst. S. I (2004-2005) hvor Arbeiderpartiets økonomiske
politikk er presentert. Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen
vedrørende rammeområde 6 framgår av tabell
2.
Disse medlemmer mener de viktigste
oppgavene vi står overfor nå er å styrke
verdiskapningen, få ledige i arbeid og inkludere flere
i arbeidslivet og bedre velferdstilbudene, særlig innen
helse, omsorg og utdanning.
Arbeidsledigheten har etablert seg på et
høyt nivå. I følge arbeidskraftundersøkelsen
er det nå 111 000 arbeidsledige, noe som er omtrent like
mange som i fjor høst. Andelen av de ledige som er langtidsledige har
gått opp fra 23 til 26 pst. det siste året.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett legger opp til en aktiv
politikk for næringsutvikling og flere arbeidsplasser på til
sammen 3,8 mrd. kroner. Arbeiderpartiet ønsker bl.a. å bevilge
mer penger til Innovasjon Norge, styrke det regionale utviklingsarbeidet,
utvide egenkapitalen og lånerammen i SIVA, utvide såkornfondene,
støtte utbyggingen av bredbånd, utvikle fiskerinæringen
og styrke petroleumsforskningen, samt etablere et selskap for infrastruktur
for naturgass. Disse medlemmer viser også til
at Arbeiderpartiet har foreslått å øke
de frie inntektene i kommunesektoren med 3,5 mrd. kroner utover
Regjeringens forslag, noe som i følge beregninger fra Statistisk
sentralbyrå antas å øke sysselsettingen
i kommuner og fylkeskommuner med mellom 7 000 og 8 000 personer.
To tredjedeler av disse antas å komme fra ledighetskøen,
men økningen gir også kommunene mulighet for å tilby
flere deltidsansatte heltidsstillinger.
Disse medlemmer mener det er
svært uheldig at Regjeringen i statsbudsjettet foreslår
endringer i sykelønnsordningen, som er et brudd på avtalen
om et inkluderende arbeidsliv. Dette forslaget kan bidra til ytterligere
utstøting fra arbeidslivet. Disse medlemmer mener
videre det er viktig å gi næringslivet forutsigbare
rammevilkår, og at Regjeringens forslag ikke bidrar til
dette.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår at det skal være i gjennomsnitt
11 000 ordinære tiltaksplasser i 2005, nesten 6 000 færre
enn i 2004. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet
i sitt alternative budsjett foreslår 3 000 flere tiltaksplasser
i 2005. Disse medlemmer mener at flere tiltaksplasser
er nødvendig for å sørge for at flere
arbeidsledige kan komme tilbake i arbeid. De som er arbeidsledige
må få et differensiert tilbud om yrkespraksis, lønnstilskudd,
vikarordninger og ordinære opplæringstiltak. Disse
medlemmer viser videre til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen
om å gjeninnføre ungdomsgarantien som skal sikre
unge under 25 år tilbud om arbeid, utdanning eller tiltaksplass,
samt forslaget om en tilsvarende tiltaksgaranti for de som har vært
ledige i to år.
Disse medlemmer legger til grunn
at hovedmålet i distrikts- og regionalpolitikken er å sikre hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret og skape likeverdige levekår
i alle deler av landet. Disse medlemmer etterlyser
en aktiv politikk fra Regjeringen som kan bidra til arbeidsplasser
og utviklende næringsliv, et godt bomiljø og trygge
velferdstjenester over hele landet. Norge har særskilte
utfordringer knyttet til spredt bosetting, lange avstander, hardt
klima og nedgang i folketallet i distriktene. Dette må også gjenspeiles
i de distriktspolitiske virkemidlene. Disse medlemmer mener
at gjeninnføring av gradert arbeidsgiveravgift er et viktig
siktemål i denne forbindelse.
Disse medlemmer viser til at
fylkeskommunen har fått en viktig rolle som regional utviklingsaktør. Fylkeskommunen
må ta en ledende rolle for det samlede utviklingsarbeidet
i regionen, og ikke avgrense sitt arbeid til å forvalte
de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene. Bevilgningene til
regional utvikling er redusert betydelig de senere år. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen om å øke
bevilgningen til regional utvikling med 43 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at
hovedmålet for Arbeiderpartiets boligpolitikk er at alle
skal kunne disponere en god bolig i et godt bomiljø. I
forbindelse med behandlingen av Boligmeldingen foreslo disse medlemmer en
rekke tiltak for å nå dette målet, jf. Innst.
S. nr. 229 (2004-2005). Disse medlemmer mener det
er viktig å legge til rette for flere ungdomsboliger, og
viser til Arbeiderpartiets forslag om 26 mill. kroner mer til bygging
av studentboliger i finansinnstillingen. Disse medlemmer viser
videre til Arbeiderpartiets forslag i finansinnstillingen om å øke
utlånsrammen i Husbanken med 2,5 mrd. kroner, til 16 mrd.
kroner. Disse medlemmer viser også til at
Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett foreslår 2 mrd.
kroner i låneramme til opprustning av skolebygg, samt en
ny låneordning for kirkebygg med 500 mill. kroner i låneramme.
Disse medlemmer viser videre
til at språkbeherskelse er nøkkelen til inkludering
og deltakelse. All norskopplæring til asylsøkere
ble avviklet fra og med 1. januar 2003. Dette har hatt svært
negative konsekvenser for asylsøkere som har blitt gående
uvirksomme. Integreringsarbeidet forsinkes og utgiftene til tolketjenester øker. Disse
medlemmer vil gjeninnføre norskopplæring
for asylsøkere, og går inn for en ordning hvor
det gis norskopplæring til alle inntil det er fattet førstegangsvedtak
i asylsaken, og deretter bare for personer som får positivt
vedtak om asyl eller opphold på humanitært grunnlag. Disse
medlemmer går derfor inn for å øke
tilskuddet til norskopplæring for voksne innvandrere med
78 mill. kroner.
Disse medlemmer vil understreke
at Arbeiderpartiet har som mål å utvikle et bedre,
mer rettferdig og tryggere samfunn for den samiske befolkningen. Arbeiderpartiet
vil føre en samepolitikk som skal tjene den samiske befolkningen
slik at samisk språk, kultur og samfunnsliv skal ha en
sikker framtid i Norge. Disse medlemmer mener at
kulturlivet er en viktig kraft for å styrke identiteten,
samtidig som det bidrar til levende lokalsamfunn. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett foreslår å øke
støtten til samiske kulturformål med 10 mill.
kroner.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under de enkelte kapitler og poster.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i finansinnstillingen foreslo en netto utgiftsramme
for rammeområde 6 som var 470,4 mill. kroner høyere
enn forslaget fra Regjeringen, og 465,6 mill. kroner høyere enn
forslaget fra regjeringspartiene, som er identisk med budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Under behandlingen
i Stortinget fikk regjeringspartienes forslag flertall.
Disse medlemmer konstaterer at
de vedtatte rammer for rammeområde 6 i vesentlig grad avviker fra
det disse medlemmer mener er en nødvendig innsats
for å styrke verdiskapingen og få flere i arbeid. På bakgrunn
av dette vil disse medlemmer ikke fremme egne forslag
til rammedisponering under rammeområde 6, men viser til
de forslag som er fremmet av Arbeiderpartiet i finansinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke betydningen av en
politikk som medvirker til å sikre bosettingen og verdiskapingen
i hele landet. Disse medlemmer er derfor svært
positiv til at Regjeringen varsler at den vil ha fokus på regioner
med særlig behov for omstilling som følge av nedlegging
av arbeidsplasser og fraflytting.
Disse medlemmer viser til at
endringene i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift påvirker rammevilkårene
for mange virksomheter. Også i 2005 vil omleggingen av
arbeidsgiveravgiften være en av hovedutfordringene i distriktspolitikken. Disse medlemmer vil
understreke at det er av avgjørende betydning at Regjeringen
etablerer gode og treffsikre alternativer gjennom transportstøtten
og kompenserende næringsstøtte for de som blir
berørt av omleggingen. Disse medlemmer støtter
Regjeringen i at gode rammevilkår for næringslivet
er den viktigste forutsetningen for å få fram
lønnsomme og konkurransedyktige virksomheter som kan medvirke
til økt verdiskaping. Disse medlemmer vil
understreke at det er avgjørende at Regjeringen viderefører
en stram økonomisk politikk som kan bidra til å holde kostnadsnivået,
kronekursen og rentenivået nede. Samtidig viser disse
medlemmer til at Regjeringen har innvilget skattelettelser
for næringslivet som har bidradd til lavere kostnader og
nyskapning.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens hovedmål om at alle skal kunne bo trygt og
godt, primært gjennom å medvirke til et velfungerende
boligmarked. Disse medlemmer ser det som viktig at
Regjeringen gir satsingen for å forebygge og hindre at
mennesker blir bostedsløse, høy prioritet. Disse
medlemmer støtter Regjeringens tiltak for å redusere byggekostnader
og satsingen på å få flere universelt utformede
og miljøvennlige bolighus og andre bygninger. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i perioden 2002-2004
har styrket bostøtteordningen flere ganger med til sammen
352 mill. kroner. Disse medlemmer er positive til
en videre satsing på bostøtten som et sentralt
boligpolitisk virkemiddel for å hjelpe personer og familier
slik at de kan beholde eller skaffe seg en tjenlig bolig. Disse
medlemmer støtter Regjeringens forslag om å fjerne
arealkravet på 40 kvm for barnefamilier, at dekningsgraden
heves for kommunalt disponerte utleieboliger, og at nyankomne innvandrere
som deltar i introduksjonsprogrammet skal omfattes av bostøtteordningen. Disse
medlemmer viser også til at Regjeringens politikk
har bidradd til lavere rente, noe som reduserer kostnadene ved bolighold
og gjør boligetablering vesentlig lettere.
Disse medlemmer mener dette er
svært positivt for barnefamilienes økonomiske
situasjon. Eksempelvis har dette medført sparte rentekostnader
på om lag 75 000 kroner årlig for en barnefamilie
med 1,5 mill. kroner i boliglån.
Disse medlemmer viser til at
deltakelse i arbeidslivet er den viktigste sikringen for sosial
inkludering og mot fattigdom. Et inkluderende arbeidsliv som hindrer
at personer utstøtes er viktig. Disse medlemmer støtter
Regjeringens hovedmål om et arbeidsliv med plass til alle
som kan arbeide, og målsettingen om en helhetlig politikk
for arbeidsmarked, arbeidsliv og levekår, arbeidsrettede
ytelser, sosiale stønader og pensjoner. Disse medlemmer mener forslaget
om en ny ordning der uførepensjonen i en lengre periode
kan nyttes som et tilskudd til arbeidsgivere som ansetter uførepensjonister,
vil være et svært viktig tiltak for å få flere
uførepensjonister tilbake til arbeidslivet.
Disse medlemmer er enig i at
hovedstrategiene for å hjelpe arbeidssøkere som
trenger bistand i arbeidssøkingsprosessen, skal være
tilbud om aktiv individuell oppfølging fra Aetat. Arbeidsmarkedstiltak skal
fortsatt være et viktig virkemiddel overfor særlig utsatte
grupper som langtidsledige, langtidsmottakere av sosialhjelp, innvandrere
og ungdom. På bakgrunn av Regjeringens rekordhøye
ressurstilførsel i perioden 2002-2005, der Aetat er bevilget
midler til drøye 700 nye årsverk, mener disse
medlemmer at Aetat skal være rustet til disse oppgavene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen innenfor rammen av tiltaksplasser for yrkeshemmede legger
opp til en økning på 300 nye plasser til Varig Tilrettelagt
Arbeid (VTA). Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet der antall VTA-plasser økes
med 150 utover de 300 nye plassene Regjeringen har foreslått.
Videre er disse medlemmer positive til at Regjeringen
foreslår å øke bevilgningene til Arbeidstilsynet
med 20 mill. kroner for blant annet å styrke kampen mot
mobbing i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til sine
generelle merknader under 4.2.1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til partiets alternative budsjettforslag som inneholder disse
medlemmers primære bevilgningsforslag. Til grunn
for forslagene ligger Fremskrittspartiets alternative økonomiske
politikk. En politikk som gjennom aktiv statlig næringspolitikk øker
den økonomiske veksten og bidrar til økt verdiskapning
og sysselsetting. Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiets modell for finansiering av kommunesektoren
og grunnleggende velferdstjenester gir økt økonomisk
spillerom i kommunene.
Disse medlemmer mener det ikke
bare er et inntektsproblem som gir dagens kommuner et stramt økonomisk
spillerom. Mange kommuner lider også under et utgiftsproblem.
Dels er de ofre for statlige pålegg og reformer som har
vært underfinansiert, og dels har mange vært for
lite innovative og nytenkende. Av de kommuner som viser stor evne
til reorganisering og derfor frigjør midler til velferdsproduksjon,
mener stadig flere kommuner at grensen for hvor beskjeden staten
kan være i sine overføringer, er nådd. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ønsker at staten skal ta over
det finansielle ansvaret for grunnleggende velferdstilbud som skole,
eldre og pleie. Dette ville løftet ut store utgifter fra
kommunene. Men innenfor dagens politiske konstellasjon, hvor dette
foreløpig er en utenkt tanke for mange, erkjenner disse
medlemmer at det er behov for en ytterligere styrking og
samtidig skape forutsigbarhet i kommuneøkonomien.
Disse medlemmer ønsker å innføre
en innvandringspolitikk i tråd med nyere europeiske trender. Norge
er etablert som ett av de mest innvandringsliberale land innenfor
Schengen-området. Dette er fakta som via profesjonelle
menneskesmuglere spres så langt som til gatenivå i
afrikanske byer. Disse medlemmer viser til at dette
er oppfatninger som deles av faginstanser som til daglig arbeider
med de praktiske og menneskelige konsekvensene av den norske innvandringspolitikken. Disse
medlemmer mener at dagens politikk ikke kan sies å være
positiv for verken asylsøkerne eller landet som helhet.
Disse medlemmer vil sørge
for innstramminger i et naivt regleverk, men vil i all hovedsak
overholde internasjonale konvensjoner og avtaler. Dette for å forhindre
at de som allikevel ikke kommer til å få opphold
i landet, kommer i det hele tatt. Disse medlemmer ønsker
også å arbeide for at Norge tar del i det internasjonale
samarbeidet som er lansert for å opprette beskyttelsessoner
i flyktningers nærområder. Disse medlemmer vil
også arbeide for at Norge deltar i utredningsarbeidet for å avklare
mulighetene for felles europeisk asylsaksbehandling utenfor EUs grenser.
Disse medlemmer viser til at slike endringer vil føre
til at Norge ikke blir et så attraktivt land for grunnløse
asylsøkere, samtidig som vi tar det menneskelige og internasjonale
politiske ansvaret for å hjelpe mennesker på flukt.
På denne bakgrunnen kutter disse medlemmer i
bevilgningene på utlendingsfeltet.
Disse medlemmer er prinsipielt
imot at samene skal ha sitt eget folkevalgte organ, og mener derfor
at Sametinget bør nedlegges. Disse medlemmer er klar
over at dette ikke lar seg gjøre på ett år,
derfor er foreslåtte reduksjoner et ledd i en nedtrapping.
Disse medlemmer er av den grunnleggende oppfatning
at alle innbyggere i Norge uansett etnisk, kulturell eller religiøs
tilhørighet skal behandles likeverdig med hensyn til rettigheter
og plikter i det norske samfunn. Praktisering av prinsippet om full likeverdighet
i samfunnet kan vanskelig forenes med at utvalgte grupper i det
norske samfunn ytes særbehandling fra den norske stat.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å foreta seg noe mot den økende
arbeidsledigheten. Høy og økende arbeidsledighet
er utvilsomt det som preger Norge som samfunn som hardest om dagen. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets alternative økonomiske politikk
som fører til høyere økonomisk vekst,
og derigjennom høyere sysselsetting. Disse medlemmer mener
det må være viktigere å tilby de arbeidsledige
arbeid i stedet for tiltak, og velger å prioritere midlene
deretter.
Disse medlemmer mener det må ytes
en særlig omsorg for yrkeshemmede. Dette må være
Aetats hovedoppgave. Disse medlemmer mener det ikke er
noen sterk begrunnelse for at Aetat skal formidle søkemuligheter
til arbeid for arbeidsfriske mennesker. Disse medlemmer mener
det er en oppgave som private arbeidsformidlere i stor grad kan
ta seg av.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
gjeninnføre norskopplæring for asylsøkere
i mottakene fra 1. januar 2005 og har i sitt alternative budsjett
foreslått en bevilgning på 145 mill. kroner til
dette formålet.
Disse medlemmer går
imot innstramming i hvem som skal få integreringsprogram.
Dette rammer enkeltpersoner og vil trolig føre til at færre
kommuner vil ta imot enslige fordi kommunen vil miste integreringstilskuddet. Disse
medlemmer foreslo derfor i sitt alternative budsjett en økt
bevilgning med 45 mill. kroner. Disse medlemmer vil
vise til at dette er behandlet utenom budsjettet i Ot.prp. nr. 2
(2004-2005).
Disse medlemmer vil prioritere
satsning på tolketjenester og foreslo økt bevilgning
på 3 mill. kroner.
Disse medlemmer vil øke
tallet på overføringsflyktninger til 1 500 og
foreslo en økt bevilgning med 56,75 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslo at ved
klagebehandling bør flere gis mulighet til personlig fremmøte
i full nemnd og økte bevilgning med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer styrker støtten
til organisasjoner som arbeider med innvandring, integrering og inkludering
med 5 mill. kroner.
Disse medlemmer vil påpeke
at en sterk distriktspolitikk er god næringspolitikk. Regjeringen
har bygget ned de distriktspolitiske virkemidlene over flere år.
Særlig dramatisk er det at den differensierte arbeidsgiveravgifta
blir borte.
Disse medlemmer vil styrke distrikts-
og næringspolitikken ved å bruke handlingsrommet
som er innenfor EØS-avtalen i regional og distriktspolitikken
og å øke de lokale, regionale og nasjonale distriktspolitiske
virkemidlene.
Disse medlemmer mener distriktspolitiske hensyn
legges til grunn for alle politiske beslutninger.
Disse medlemmer mener det må utvikles
en samarbeids- og synergistrategi til erstatning for Regjeringens
konkurransestrategi som fører til sentralisering og dårlig
helhetsresultat.
Disse medlemmer foreslo i Budsjett-innst.
S. I (2004-2005) å styrke regional- og distriktspolitikken med
240 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Sametinget må settes i økonomisk stand til å delta
i de regionale partnerskapene Sametinget har inngått med
Finnmark og Troms fylkeskommuner og er i ferd med å inngå med Hedmark,
Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag og Nordland
fylkeskommuner og ønsker å styrke bevilgningen med
5 mill. kroner.
Disse medlemmer mener det må utarbeides tiltak
som sikrer at barn og unge i minoriteten Rom får reell
og likestilt mulighet til grunn- og videregående opplæring
og sine øvrige rettigheter ivaretatt.
Disse medlemmer vil legge til
rette for økning i utbygging av billige utleieboliger. Disse
medlemmer vil peke på at høye boutgifter
er en avgjørende årsak til privatøkonomiske
problemer. Disse medlemmer krever en storstilt satsing
på bygging av utleieboliger for flyktninger, bostedsløse, økonomisk- og
andre vanskeligstilte og foreslo i Budsjett-innst S. I (2004-2005) å bruke
370 mill. kroner ekstra på årets statsbudsjett
for å få bygget opp mot 3 000 ekstra utleieboliger
for ungdom, flyktninger og vanskeligstilte hvorav 50 av disse millioner
skal reserveres utvikling av botilbud til disse.
Disse medlemmer vil gi flere
bostøtte ved å heve grensen for hva en barnefamilie
kan tjene før de mister bostøtte opp mot 30 000
kroner og foreslo i sitt alternative budsjett 100 mill. kroner til
dette. Dette er ett av de mest målrettede tiltakene for å bekjempe
fattigdom blant barnefamilier. I tillegg vil disse medlemmer bruke
av omdisponerte bostøttemidler.
Disse medlemmer vil gå imot
Regjeringens omdisponering av tilskuddsmidler over til bostøtten
og vil dermed redusere bostøtten i kommunale boliger fra 80
til 70 pst. og overføre 27 mill. kroner til tilskudd til utleieboligbygging.
I tillegg vil disse medlemmer bruke 40 mill. kroner
til å inkludere barnefamilier i ordningen med dekning av
lys og varme. I tillegg vil disse medlemmer at begge
foreldre som har delt omsorg skal kvalifisere til å søke
om bostøtte og foreslår 20 mill. kroner til dette
formålet.
Disse medlemmer foreslår økt
satsing på Indre Oslo øst med 10 mill. kroner.
Disse medlemmer mener det er
viktig å satse på byfornyelse og boligkvalitet
og bevilget 50 mill. kroner til dette formålet. Spesielt
viktig er det å gi støtte til boliger med livsløpsstandard,
energisparende tiltak, og tiltak mot radon.
Disse medlemmer vil satse på oppussing
av skolebygninger og vil bruke 46,5 mill. kroner i rentestøtte
til 3 mrd. kroner i lån til skoleoppussing.
Disse medlemmer vil og opprette
husleietvistutvalg i flere byer med høye husleier og bruker
7 mill. kroner på det.
Disse medlemmer viser til den
alvorlige situasjonen i Norge, der altfor mange mennesker er uten arbeid
og utsiktene de neste årene er at arbeidsledigheten skal
forbli høy. Arbeidsmarkedstiltak og utdanning bidrar til
at sannsynligheten for å komme i jobb og beholde den øker
betraktelig. Tiltakene må være av slik varighet
og kvalitet at det er realistisk å kunne få og
beholde en varig jobb.
Disse medlemmer vil øke
tiltaksnivået med 6 000 fordelt på 3 000 på vanlige
tiltak og 3 000 på tiltak for yrkeshemmede. Dette skal
være både tiltak eller utdanning og varig skjermede
arbeidsplasser.
Disse medlemmer foreslo økte
bevilgninger til dette med til sammen 510 mill. kroner og 55 mill.
kroner for å gi rom til nok bemanning til de nye tiltaksplassene. Disse
medlemmer viser til at forlikets ramme avviker vesentlig
fra disse medlemmers forslag og vil derfor ikke fremme
forslag innenfor rammen.
For å følge opp kampen mot
sosial dumping og understøttelse av allmenngjorte tariffavtaler,
foreslo disse medlemmer å øke bevilgningen
med 10 mill. kroner til Petroleumstilsynet og 5 mill. kroner til Arbeidstilsynet.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til Senterpartiet sitt alternative statsbudsjett for 2005 der ein
aktiv næringspolitikk, lokal velferd og kultur og frivillig
arbeid er hovudsatsingsområde. Denne medlemen meiner
desse områda understrekar Senterpartiet si målsetjing:
Gode og nyskapande lokalsamfunn i heile Noreg.
Denne medlemen viser til at ein
slik strategi og inneber ein langt meir aktiv distriktspolitikk,
der ein ser verdiskaping, velferdsoppbygging og samferdsel i samanheng.
I ein situasjon der arbeidsløysa er høg og næringslivet
slit, er det viktigare enn nokon gong å satse målretta
på utvikling i heile landet. Senterpartiet ynskjer å leggje
til rette for aktiv desentralisering av kunnskap, busetjing og kapital.
Gjennom å etablere rammevilkår som gir folk reelle
val når det gjeld bu- og arbeidsstad, meiner Senterpartiet
det er mogleg å sikre busetjing og utvikling i heile landet.
Denne medlemen vil peike på at
Regjeringa har bygd ned dei næringspolitiske og distriktspolitiske verkemidla
på ein lite framtidsretta måte. Dette gjer at landet
no står dårlegare rusta til å kome ut
or lågkonjunkturen vi er i. Erfaring viser at dei næringsretta
distriktspolitiske verkemidla har lagt grunnlaget for tusenvis av
arbeidsplassar og verksemder.
Denne medlemen viser vidare til
at det i 2004 er lagt fram fleire utgreiingar som konkluderer med
at distriktspolitikken historisk har verka, og at handlingsrommet
er større enn det ein i dag nyttar. Eit breitt politisk
fleirtal i Distriktskommisjonen meiner dessutan at det er mogleg
med ein langt meir offensiv distrikts- og regionalpolitikk.
Denne medlemen viser til at kommisjonen
sitt fleirtal ynskjer ei politikkomlegging i tråd med den
distriktspolitiske linja som Senterpartiet har arbeidd for. Dette
inneber i praksis "vern gjennom fornuftig bruk", auka vegsatsing,
offentleg ansvar for utbygging av breiband og auka investeringstilskot
til bedriftene i distrikta.
Denne medlemen viser og til at
Handlingsromutvalet si innstilling dokumenterer at Noreg har eit stort
handlingsrom i distriktspolitikken, sjølv med EØS-avtalen.
Det er opp til norske politikarar å ta heile Noreg i bruk,
gjennom ei aktiv tilrettelegging for å utløyse
det verdiskapingspotensialet som finst rundt om i landet. Denne
medlemen meiner Distriktskommisjonen si innstilling må vere
starten på ein monaleg snuoperasjon i distriktssatsinga
her til lands.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
i sitt alternative budsjett aukar løyvingane til regional utvikling
med totalt 325 mill. kroner utover Regjeringa sitt opplegg. Dette
er eit element i Senterpartiet si totale næringssatsing
på i alt 4,4 mrd. kroner. Denne medlemen viser
til merknader og forslag frå Senterpartiet i finansinnstillinga
og i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2004-2005). Denne medlemen viser
vidare til forslagom å gjeninnføre ordninga med
statleg tilskot til kommunale næringsfond. Det trengst
friske og aktive midlar til næringsutvikling på lågast
mogleg nivå. Det er naudsynt å målrette
mot dei aktuelle behov raskt og ubyråkratisk. Denne
medlemen viser til at ordninga med kommunale næringsfond
i 2000 medverka til å utløyse 970 nye verksemder
og totalt 1 810 nye arbeidsplassar gjennom ulike prosjekt med oppstartingsmidlar
frå slike næringsfond.
Denne medlemen meiner det er
naudsynt å føre ein meir aktiv bustadspolitikk
enn det Regjeringa legg opp til. Denne medlemen vil
peike på at Senterpartiet i sitt alternative budsjett gjorde
framlegg om å løyve 225 mill. kroner til bustadpolitiske
tiltak. Det er eit stort behov for auka tilskotsmidlar slik at det
kan byggjast fleire utleigebustader. Denne medlemen vil
og peike på behovet for å auke tilskota til bustadkvalitet.
Denne ordninga er viktig for å stimulere miljø-
og kvalitetsmål i bustadpolitikken. Den er òg viktig
fordi ein med relativt små midlar kan medverke til at eldre
og rørslehemma som ynskjer det, kan bu i heimane sine lengst
mogleg.
Denne medlemen visar til forslag
frå Senterpartiet om å auke aktiviteten i norsk økonomi
og dermed få fleire hender i arbeid. Denne medlemen viser
til at SSB har rekna ut at Senterpartiet sitt alternative budsjett
vil gi om lag 10 100 fleire arbeidsplassar. Denne medlemen vil
likevel peike på at det er naudsynt å auke talet
på tiltaksplassar . Dette gjeld både ordinære plassar
og tiltaksplassar med tilrettelegging. Denne medlemen viser
til at Senterpartiet set av 190 mill. kroner til tiltaksplassar,
noko som inneber 1 300 ordinære tiltaksplassar og 640 VTA-plassar.
Denne medlemen meiner ei auka
satsing på norskopplæring er ei auka satsing på integrering. Denne medlemen viser
til at Senterpartiet vil gjeninnføre norskopplæring
i asylmottak og at fleire skal ha høve til å delta
i integreringsprogram. Denne medlemen vil også styrke
løyvingane til frivillige lag og organisasjonar som driv
integrerings- og inkluderingsarbeid.
Denne medlemen viser til at Senterpartiets
alternative budsjett legg opp til å styrke Sametinget sitt arbeid
med 10 mill. kroner.
Denne medlemen viser til at Senterpartiets
alternative budsjett legg opp til å styrke Arbeidstilsynet med
10 mill. kroner. Dette er særlig viktig etter at pågangen
av arbeidskraft frå dei nye EU-landa har auka. Arbeidet
mot sosial dumping og ryddige forhold i arbeidslivet må få høgare
fokus framover.
Denne medlemen viser til at tariffnemnda
har vedteke allmenngjering av tariffavtalane på sju landanlegg
og at det er Petroleumstilsynet som her får ei styrka kontroll-
og tilsynsrolle. Denne medlemen ynskjer å tilføre
5 mill. kroner til styrking av Petroleumstilsynet sine oppgåver.
Tabell 2 Oversikt over
dei alternative budsjetta til fraksjonane.
I tabellen er det gjeve
ei oversikt over dei alternative budsjetta til hhv. Arbeidarpartiet,
Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet under
rammeområde 6 slik det går fram av Budsjett-innst.
S. I (2004-2005). Tabellen viser også det justerte budsjettforslaget
frå Høgre og Kristeleg Folkeparti. Avvik frå Regjeringa
sitt forslag i St.prp. nr. 1 (2004-2005) i parentes.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1 | H,
KrF Budsj.avt. Kommunalkom. | H,
KrF, V Budsj.avt. Finanskom. | A | FrP | SV | Sp |
| | | | | | | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
500 | | Kommunal-
og regionaldepartementet
(jf. kap. 3500) | 209 200 | 209 200 (0) | 209 200 (0) | 209 200 (0) | 244 200 (+35 000) | 199 200 (-10 000) | 199
200 (-10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 173 700 | 173 700 (0) | 173 700 (0) | 173 700 (0) | 208 700 (+35
000) | 163 700 (-10
000) | 163 700 (-10
000) |
| 21 | Spesielle forsknings- og
utredningsoppdrag | 10 500 | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) | 10 500 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 5 500 | 5 500 (0) | 5 500 (0) | 5 500 (0) | 5 500 (0) | 5 500 (0) | 5 500 (0) |
| 50 | Forskningsprogrammer under
Norges forskningsråd | 19 500 | 19 500 (0) | 19 500 (0) | 19 500 (0) | 19 500 (0) | 19 500 (0) | 19 500 (0) |
502 | | Valgutgifter | 31 700 | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 31 700 | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) | 31 700 (0) |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | 1 596
470 | 1 596
470 (0) | 1 596
470 (0) | 1 605
470 (+9
000) | 787 770 (-808 700) | 1 613
470 (+17
000) | 1 572
720 (-23 750) |
| 1 | Driftsutgifter | 423 700 | 423 700 (0) | 423 700 (0) | 423 700 (0) | 280 000 (-143
700) | 423 700 (0) | 423 700 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, statlige
mottak | 1 138 770 | 1 138 770 (0) | 1 138 770 (0) | 1 147 770 (+9 000) | 488 770 (-650
000) | 1 153 770 (+15 000) | 1 115 020 (-23 750) |
| 22 | Spesielle driftsutgifter, tolk
og oversettelse | 34 000 | 34 000 (0) | 34 000 (0) | 34 000 (0) | 19 000 (-15
000) | 36 000 (+2
000) | 34 000 (0) |
521 | | Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | 4 190
850 | 4 190
850 (0) | 4 190
850 (0) | 4 259
850 (+69
000) | 3 892
850 (-298 000) | 4 413
600 (+222
750) | 4 293
850 (+103
000) |
| 60 | Integreringstilskudd | 2 768 300 | 2 768 300 (0) | 2 768 300 (0) | 2 768 300 (0) | 2 518 300 (-250 000) | 2 865 800 (+97 500) | 2 768 300 (0) |
| 61 | Norskopplæring
for voksne innvandrere | 1 275 000 | 1 275 000 (0) | 1 275 000 (0) | 1 344 000 (+69 000) | 1 262 000 (-13 000) | 1 390 000 (+115 000) | 1 323 000 (+48 000) |
| 62 | Kommunale innvandrertiltak | 53 500 | 53 500 (0) | 53 500 (0) | 53 500 (0) | 38 500 (-15
000) | 53 500 (0) | 53 500 (0) |
| 70 | Bosettingsordningen og
integreringstilskudd, oppfølging | 3 000 | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 48 000 (+45
000) |
| 71 | Kunnskapsutvikling | 39 900 | 41 900 (+2
000) | 39 900 (0) | 39 900 (0) | 29 900 (-10
000) | 39 900 (0) | 39 900 (0) |
| 72 | Tilbakevending for flyktninger | 8 850 | 8 850 (0) | 8 850 (0) | 8 850 (0) | 18 850 (+10
000) | 8 850 (0) | 8 850 (0) |
| 73 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner
og annen frivillig virksomhet | 27 700 | 25 700 (-2
000) | 27 700 (0) | 27 700 (0) | 7 700 (-20
000) | 32 700 (+5
000) | 37 700 (+10
000) |
| 74 | Statsautorisasjonsordningen
for tolker m.m. | 1 650 | 1 650 (0) | 1 650 (0) | 1 650 (0) | 1 650 (0) | 2 650 (+1
000) | 1 650 (0) |
| 75 | Reiseutgifter for flyktninger
til og fra
utlandet | 12 950 | 12 950 (0) | 12 950 (0) | 12 950 (0) | 12 950 (0) | 17 200 (+4
250) | 12 950 (0) |
522 | | Senter
mot etnisk diskriminering
(jf. kap. 3522) | 7 150 | 7 150 (0) | 7 150 (0) | 7 150 (0) | 2 150 (-5 000) | 7 150 (0) | 7 150 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 150 | 7 150 (0) | 7 150 (0) | 7 150 (0) | 2 150 (-5
000) | 7 150 (0) | 7 150 (0) |
523 | | Kontaktutvalget
mellom innvandrere og myndighetene
(jf. kap. 3523) | 4 600 | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 0 (-4 600) | 4 600 (0) | 4 600 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 600 | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 0 (-4
600) | 4 600 (0) | 4 600 (0) |
524 | | Utlendingsnemnda (jf.
kap. 3524) | 98 850 | 95 350 (-3 500) | 95 350 (-3 500) | 98 850 (0) | 0 (-98 850) | 108 850 (+10 000) | 98 850 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 88 900 | 88 900 (0) | 88 900 (0) | 88 900 (0) | 0 (-88
900) | 88 900 (0) | 88 900 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling | 9 950 | 6 450 (-3
500) | 6 450 (-3
500) | 9 950 (0) | 0 (-9
950) | 19 950 (+10
000) | 9 950 (0) |
526 | | Nasjonale
minoriteter (jf. kap. 3526) | 4 850 | 4 850 (0) | 4 850 (0) | 4 850 (0) | 0 (-4 850) | 4 850 (0) | 4 850 (0) |
| 70 | Tilskudd til nasjonale minoriteter | 3 000 | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 3 000 (0) | 0 (-3
000) | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
| 71 | Avkastning av Romanifolkets
fond | 1 850 | 1 850 (0) | 1 850 (0) | 1 850 (0) | 0 (-1
850) | 1 850 (0) | 1 850 (0) |
540 | | Sametinget
(jf. kap. 3540) | 143 400 | 143 400 (0) | 143 400 (0) | 143 400 (0) | 68 750 (-74 650) | 148 400 (+5 000) | 153
400 (+10
000) |
| 50 | Sametinget | 138 750 | 138 750 (0) | 138 750 (0) | 138 750 (0) | 68 750 (-70
000) | 143 750 (+5
000) | 148 750 (+10
000) |
| 54 | Avkastning av Samefolkets
fond | 4 650 | 4 650 (0) | 4 650 (0) | 4 650 (0) | 0 (-4
650) | 4 650 (0) | 4 650 (0) |
541 | | Tilskudd
til samiske formål | 4 530 | 4 530 (0) | 4 530 (0) | 4 530 (0) | 750 (-3 780) | 4 530 (0) | 4 530 (0) |
| 70 | Tilskudd til samiske formål | 1 100 | 1 100 (0) | 1 100 (0) | 1 100 (0) | 0 (-1
100) | 1 100 (0) | 1 100 (0) |
| 72 | Samisk språk,
informasjon, mv. | 2 680 | 2 680 (0) | 2 680 (0) | 2 680 (0) | 0 (-2
680) | 2 680 (0) | 2 680 (0) |
| 73 | Reindriftens internasjonale
fag- og formidlingssenter | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
542 | | Kompetansesenter for
urfolks rettigheter (jf. kap. 3542) | 2 050 | 2 050 (0) | 2 050 (0) | 2 050 (0) | 0 (-2 050) | 2 050 (0) | 2 050 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 050 | 2 050 (0) | 2 050 (0) | 2 050 (0) | 0 (-2
050) | 2 050 (0) | 2 050 (0) |
550 | | Kommunale næringsfond | | 0 | 0 | 0 | 0 | 47 000 | 100
000 |
| 60 | Kommunale næringsfond | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 40 000 (+40
000) | 100 000 (+100
000) |
| 72 | Nærbutikkstøtte | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 7 000 (+7
000) | 0 (0) |
551 | | Regional
utvikling og nyskaping | 2 039
300 | 2 039
300 (0) | 2 039
300 (0) | 2 082
300 (+43
000) | 1 469
300 (-570 000) | 2 237
300 (+198
000) | 2 364
300 (+325
000) |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner
for regional utvikling | 1 012 000 | 1 012 000 (0) | 1 012 000 (0) | 1 055 000 (+43 000) | 512 000 (-500
000) | 1 052 000 (+40 000) | 1 337 000 (+325 000) |
| 61 | Næringsrettede
utviklingstiltak, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift | 755 000 | 755 000 (0) | 755 000 (0) | 755 000 (0) | 755 000 (0) | 913 000 (+158
000) | 755 000 (0) |
| 64 | Utviklingsmidler til Oppland
fylkeskommune | 76 800 | 76 800 (0) | 76 800 (0) | 76 800 (0) | 6 800 (-70
000) | 76 800 (0) | 76 800 (0) |
| 70 | Transportstøtte | 195 500 | 195 500 (0) | 195 500 (0) | 195 500 (0) | 195 500 (0) | 195 500 (0) | 195 500 (0) |
552 | | Nasjonalt
samarbeid for regional utvikling | 277 300 | 277 300 (0) | 277 300 (0) | 277 300 (0) | 222 300 (-55 000) | 295 300 (+18 000) | 277
300 (0) |
| 21 | Kunnskapsutvikling, informasjon,
mv. | 8 000 | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) |
| 72 | Nasjonale tiltak for regional
utvikling | 269 300 | 269 300 (0) | 269 300 (0) | 269 300 (0) | 214 300 (-55
000) | 287 300 (+18
000) | 269 300 (0) |
580 | | Bostøtte | 2 093
600 | 2 093
600 (0) | 2 093
600 (0) | 2 093
600 (0) | 2 093
600 (0) | 2 186
600 (+93
000) | 2 093
600 (0) |
| 70 | Bostøtte | 2 093 600 | 2 093 600 (0) | 2 093 600 (0) | 2 093 600 (0) | 2 093 600 (0) | 2 186 600 (+93 000) | 2 093 600 (0) |
581 | | Bolig-
og bomiljøtiltak | 722 500 | 707 500 (-15 000) | 707 500 (-15 000) | 722 500 (0) | 722 500 (0) | 1 179
500 (+457
000) | 947
500 (+225
000) |
| 21 | Kunnskapsutvikling og -formidling | 3 800 | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) |
| 22 | Program for reduserte byggekostnader | 16 000 | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) | 16 000 (0) |
| 60 | Handlingsprogram for Oslo
indre øst | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 50 000 (+10
000) | 40 000 (0) |
| 71 | Tilskudd til boligkvalitet | 15 000 | 0 (-15
000) | 0 (-15
000) | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 65 000 (+50
000) | 90 000 (+75
000) |
| 75 | Boligtilskudd til etablering,
utbedring og utleieboliger | 591 000 | 591 000 (0) | 591 000 (0) | 591 000 (0) | 591 000 (0) | 988 000 (+397
000) | 741 000 (+150
000) |
| 78 | Kompetansetilskudd | 56 700 | 56 700 (0) | 56 700 (0) | 56 700 (0) | 56 700 (0) | 56 700 (0) | 56 700 (0) |
582 | | Rentekompensasjon for
skoleanlegg og kirkebygg | | 271 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 60 | Rentekompensasjon - skoleanlegg | 0 | 263 500 (+263
500) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 61 | Rentekompensasjon - kirkebygg | 0 | 7 800 (+7
800) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
582 | | Skoleanlegg | 248 000 | 0 (-248 000) | 263 500 (+15 500) | 279 000 (+31 000) | 294 500 (+46 500) | 294 500 (+46 500) | 279
000 (+31
000) |
| 60 | Rentekompensasjon | 248 000 | 0 (-248
000) | 263 500 (+15
500) | 279 000 (+31
000) | 294 500 (+46
500) | 294 500 (+46
500) | 279 000 (+31
000) |
583 | | Kirkebygg | | 0 | 0 | 8 000 | 0 | 0 | 0 |
| 60 | Rentekompensasjon | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 8 000 (+8
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
583 | | Kirkebygg
Rentekompensasjon | | 0 | 7 800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 60 | Rentekompensasjon | 0 | 0 (0) | 7 800 (+7
800) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
583 | | Kirker
rentekompensasjon | | 0 | 0 | 0 | 46 500 | 0 | 0 |
| 60 | Rentekompensasjon | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 46 500 (+46
500) | 0 (0) | 0 (0) |
585 | | Husleietvistutvalget
i Oslo og Akershus
(jf. kap. 3585) | 4 900 | 4 900 (0) | 4 900 (0) | 4 900 (0) | 2 900 (-2 000) | 11 900 (+7 000) | 4 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 900 | 4 900 (0) | 4 900 (0) | 4 900 (0) | 2 900 (-2
000) | 11 900 (+7
000) | 4 900 (0) |
586 | | Tilskudd
til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | 2 722
800 | 2 722
800 (0) | 2 722
800 (0) | 2 722
800 (0) | 2 722
800 (0) | 2 722
800 (0) | 2 722
800 (0) |
| 60 | Oppstartingstilskudd | 1 313 800 | 1 313 800 (0) | 1 313 800 (0) | 1 313 800 (0) | 1 313 800 (0) | 1 313 800 (0) | 1 313 800 (0) |
| 63 | Tilskudd til kompensasjon
for utgifter til renter og avdrag | 1 409 000 | 1 409 000 (0) | 1 409 000 (0) | 1 409 000 (0) | 1 409 000 (0) | 1 409 000 (0) | 1 409 000 (0) |
587 | | Statens
bygningstekniske etat
(jf. kap. 3587) | 38 050 | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 38 050 | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) | 38 050 (0) |
603 | | Arbeidsretten,
meklingsinstitusjonen m.m. | 13 600 | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 11 400 | 11 400 (0) | 11 400 (0) | 11 400 (0) | 11 400 (0) | 11 400 (0) | 11 400 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 200 | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) |
630 | | Aetat
(jf. kap. 3630) | 2 164
300 | 2 164
300 (0) | 2 164
300 (0) | 2 194
300 (+30
000) | 1 621
000 (-543 300) | 2 219
300 (+55
000) | 2 190
300 (+26
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 111 800 | 2 111 800 (0) | 2 111 800 (0) | 2 141 800 (+30 000) | 1 594 800 (-517 000) | 2 166 800 (+55 000) | 2 137 800 (+26 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 900 | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 600 (-1
300) | 1 900 (0) | 1 900 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 50 600 | 50 600 (0) | 50 600 (0) | 50 600 (0) | 25 600 (-25
000) | 50 600 (0) | 50 600 (0) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | 4 917
700 | 4 917
700 (0) | 4 917
700 (0) | 5 235
700 (+318
000) | 4 644
700 (-273 000) | 5 447
700 (+530
000) | 5 121
700 (+204
000) |
| 21 | Evaluering,
utviklingstiltak mv. | 27 900 | 27 900 (0) | 27 900 (0) | 27 900 (0) | 14 900 (-13
000) | 27 900 (0) | 27 900 (0) |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 541 000 | 1 525 000 (-16 000) | 1 541 000 (0) | 1 859 000 (+318 000) | 1 211 000 (-330 000) | 1 721 000 (+180 000) | 1 678 000 (+137 000) |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | 3 254 000 | 3 262 000 (+8 000) | 3 254 000 (0) | 3 254 000 (0) | 3 304 000 (+50 000) | 3 584 000 (+330 000) | 3 287 500 (+33 500) |
| 73 | Investeringer i skjermede
tiltak | 61 400 | 69 400 (+8
000) | 61 400 (0) | 61 400 (0) | 81 400 (+20
000) | 81 400 (+20
000) | 94 900 (+33
500) |
| 74 | Lønnssubsidium
ved reaktivisering | 33 400 | 33 400 (0) | 33 400 (0) | 33 400 (0) | 33 400 (0) | 33 400 (0) | 33 400 (0) |
635 | | Ventelønn
(jf. kap. 3635) | 435 000 | 435 000 (0) | 435 000 (0) | 435 000 (0) | 235 000 (-200 000) | 435 000 (0) | 435
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 435 000 | 435 000 (0) | 435 000 (0) | 435 000 (0) | 235 000 (-200
000) | 435 000 (0) | 435 000 (0) |
640 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 3640) | 329 700 | 329 700 (0) | 329 700 (0) | 329 700 (0) | 299 700 (-30 000) | 334 700 (+5 000) | 339
700 (+10
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 296 900 | 296 900 (0) | 296 900 (0) | 296 900 (0) | 266 900 (-30
000) | 301 900 (+5
000) | 306 900 (+10
000) |
| 22 | Flyttekostnader | 29 000 | 29 000 (0) | 29 000 (0) | 29 000 (0) | 29 000 (0) | 29 000 (0) | 29 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 3 800 | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) | 3 800 (0) |
642 | | Petroleumstilsynet (jf.
kap. 3642) | 139 500 | 139 500 (0) | 139 500 (0) | 139 500 (0) | 139 500 (0) | 149 500 (+10 000) | 144
500 (+5
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 125 000 | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 125 000 (0) | 135 000 (+10
000) | 130 000 (+5
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 13 000 | 13 000 (0) | 13 000 (0) | 13 000 (0) | 13 000 (0) | 13 000 (0) | 13 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 1 500 | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) |
643 | | Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf.
kap. 3643) | 75 700 | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) |
| 50 | Statstilskudd | 75 700 | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) | 75 700 (0) |
646 | | Pionerdykkere
i Nordsjøen | 152 000 | 152 000 (0) | 152 000 (0) | 152 000 (0) | 152 000 (0) | 152 000 (0) | 152
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) |
| 70 | Tilskudd til pioner-dykkere | 150 000 | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 150 000 (0) |
2412 | | Den norske
stats husbank (jf. kap. 5312
og 5615) | 311 000 | 311 000 (0) | 311 000 (0) | 311 000 (0) | 311 000 (0) | 311 000 (0) | 311
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 283 000 | 283 000 (0) | 283 000 (0) | 283 000 (0) | 283 000 (0) | 283 000 (0) | 283 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
| 72 | Rentestøtte | 23 000 | 23 000 (0) | 23 000 (0) | 23 000 (0) | 23 000 (0) | 23 000 (0) | 23 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 22
978 600 | 22
983 400 (+4
800) | 22
983 400 (+4
800) | 23
486 600 (+508
000) | 20
132 820 (-2 845 780) | 24
689 850 (+1
711 250) | 23
983 850 (+1
005 250) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
3520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 520) | 546 663 | 546 663 (0) | 546 663 (0) | 550 963 (+4 300) | 546 663 (0) | 546 663 (0) | 546
663 (0) |
| 2 | Gebyr nødvisum | 93 | 93 (0) | 93 (0) | 93 (0) | 93 (0) | 93 (0) | 93 (0) |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter | 546 570 | 546 570 (0) | 546 570 (0) | 550 870 (+4
300) | 546 570 (0) | 546 570 (0) | 546 570 (0) |
3521 | | Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) | 79 577 | 79 577 (0) | 79 577 (0) | 112 877 (+33 300) | 79 577 (0) | 79 577 (0) | 105
577 (+26
000) |
| 1 | Tilbakevending for flyktninger | 8 841 | 8 841 (0) | 8 841 (0) | 8 841 (0) | 8 841 (0) | 8 841 (0) | 8 841 (0) |
| 2 | Norskopplæring
for voksne innvandrere | 17 850 | 17 850 (0) | 17 850 (0) | 51 150 (+33
300) | 17 850 (0) | 17 850 (0) | 40 850 (+23
000) |
| 3 | Reiseutgifter for flyktninger
til og fra
utlandet | 12 691 | 12 691 (0) | 12 691 (0) | 12 691 (0) | 12 691 (0) | 12 691 (0) | 12 691 (0) |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter | 40 195 | 40 195 (0) | 40 195 (0) | 40 195 (0) | 40 195 (0) | 40 195 (0) | 43 195 (+3
000) |
3526 | | Nasjonale
minoriteter (jf. kap. 526) | 1 850 | 1 850 (0) | 1 850 (0) | 1 850 (0) | 75 000 (+73 150) | 1 850 (0) | 1 850 (0) |
| 71 | Avkastning av Romanifolkets
fond | 1 850 | 1 850 (0) | 1 850 (0) | 1 850 (0) | 0 (-1
850) | 1 850 (0) | 1 850 (0) |
| 80 | Ny post: Tilbakeføring av
tidligere fondsmidler | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 75 000 (+75
000) | 0 (0) | 0 (0) |
3540 | | Sametinget
(jf. kap. 540) | 4 650 | 4 650 (0) | 4 650 (0) | 4 650 (0) | 75 000 (+70 350) | 4 650 (0) | 4 650 (0) |
| 51 | Avkastning av Samefolkets
fond | 4 650 | 4 650 (0) | 4 650 (0) | 4 650 (0) | 0 (-4
650) | 4 650 (0) | 4 650 (0) |
| 80 | Ny post: Tilbakeføring av
tidligere fondsmidler | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 75 000 (+75
000) | 0 (0) | 0 (0) |
3585 | | Husleietvistutvalget
i Oslo og Akershus
(jf. kap. 585) | 240 | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) |
| 1 | Gebyrer | 240 | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) | 240 (0) |
3587 | | Statens
bygningstekniske etat (jf. kap. 587) | 13 600 | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) |
| 4 | Gebyrer, sentral godkjenning
foretak | 13 600 | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) |
3630 | | Aetat
(jf. kap. 630) | 47 100 | 47 100 (0) | 47 100 (0) | 47 100 (0) | 47 100 (0) | 47 100 (0) | 47 100 (0) |
| 4 | Salgsinntekter mv. | 400 | 400 (0) | 400 (0) | 400 (0) | 400 (0) | 400 (0) | 400 (0) |
| 80 | Innfordret misbruk av dagpenger | 35 600 | 35 600 (0) | 35 600 (0) | 35 600 (0) | 35 600 (0) | 35 600 (0) | 35 600 (0) |
| 81 | Innfordret misbruk av attføringsytelser | 11 100 | 11 100 (0) | 11 100 (0) | 11 100 (0) | 11 100 (0) | 11 100 (0) | 11 100 (0) |
3634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 634) | 3 400 | 3 400 (0) | 3 400 (0) | 3 400 (0) | 3 400 (0) | 3 400 (0) | 3 400 (0) |
| 2 | Opplæringstjenester | 1 900 | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 1 900 (0) | 1 900 (0) |
| 60 | Refusjon, forsøk
dagpenger | 1 500 | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) | 1 500 (0) |
3635 | | Ventelønn
(jf. kap. 635) | 100 000 | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100
000 (0) |
| 1 | Refusjon statlig virksomhet | 100 000 | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) |
3640 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 640) | 21 900 | 21 900 (0) | 21 900 (0) | 21 900 (0) | 21 900 (0) | 21 900 (0) | 21 900 (0) |
| 1 | Diverse inntekter | 1 800 | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) | 1 800 (0) |
| 4 | Kjemikaliekontroll, gebyrer | 4 500 | 4 500 (0) | 4 500 (0) | 4 500 (0) | 4 500 (0) | 4 500 (0) | 4 500 (0) |
| 5 | Tvangsmulkt | 1 600 | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) | 1 600 (0) |
| 7 | Byggesaksbehandling, gebyrer | 14 000 | 14 000 (0) | 14 000 (0) | 14 000 (0) | 14 000 (0) | 14 000 (0) | 14 000 (0) |
3642 | | Petroleumstilsynet (jf.
kap. 642) | 57 500 | 57 500 (0) | 57 500 (0) | 57 500 (0) | 57 500 (0) | 57 500 (0) | 57 500 (0) |
| 2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet | 1 300 | 1 300 (0) | 1 300 (0) | 1 300 (0) | 1 300 (0) | 1 300 (0) | 1 300 (0) |
| 3 | Refusjon av tilsynsutgifter | 54 000 | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) | 54 000 (0) |
| 6 | Refusjoner/ymse
inntekter | 2 200 | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) | 2 200 (0) |
5312 | | Den norske
stats husbank (jf. kap. 2412) | 28 700 | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) |
| 1 | Gebyrer m.m. | 28 700 | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) | 28 700 (0) |
5327 | | Innovasjon
Norge (IN) og fylkeskommunene mv. | 90 000 | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) |
| 50 | Tilbakeføring
av tilskudd | 70 000 | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) | 70 000 (0) |
| 51 | Tilbakeføring
av
tapsfond | 20 000 | 20 000 (0) | 20 000 (0) | 20 000 (0) | 20 000 (0) | 20 000 (0) | 20 000 (0) |
5615 | | Renter
fra Den
norske stats husbank
(jf. kap. 2412) | 4 437
000 | 4 437
000 (0) | 4 437
000 (0) | 4 437
000 (0) | 4 437
000 (0) | 4 437
000 (0) | 4 437
000 (0) |
| 80 | Renter | 4 437 000 | 4 437 000 (0) | 4 437 000 (0) | 4 437 000 (0) | 4 437 000 (0) | 4 437 000 (0) | 4 437 000 (0) |
| | Sum
inntekter | 5
432 180 | 5
432 180 (0) | 5
432 180 (0) | 5
469 780 (+37
600) | 5
575 680 (+143
500) | 5
432 180 (0) | 5
458 180 (+26
000) |
| | Sum netto | 17 546
420 | 17 551
220 (+4
800) | 17 551
220 (+4
800) | 18 016
820 (+470
400) | 14 557
140 (-2 989 280) | 19 257
670 (+1
711 250) | 18 525
670 (+979
250) |