Viktige regelendringer som foreslås
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005, er bl.a.:
– Som ledd
i skattereformen foreslår Regjeringen endrede skatteregler
for personlig næringsdrivende fra og med 2006. Det foreslås
at deltakere i deltakerlignede selskaper skattlegges ved høye
uttak fra selskapet, etter samme prinsipp for skjerming som for
aksjonærer. For enkeltpersonforetak foreslår Regjeringen
at uskjermet avkastning skal skattlegges løpende, som i
dag. Regjeringens forslag innebærer stor grad av likebehandling
mellom enkeltpersonforetak, personlige deltakere i deltaker-lignede
selskaper og personlige aksjonærer. I tråd med
signalene i skattemeldingen (St. meld. nr. 29 (2003-2004) Om skattereform))
vil Regjeringen i 2006 bl.a. redusere toppskatten ytterligere. Når toppskattesatsene
reduseres, vil arbeidsavkastning på marginen bli skattlagt
nokså likt, uavhengig av om den tas ut som lønn,
utbytte eller tjenes opp av selvstendig næringsdrivende.
Delingsmodellen kan da fjernes fra 2006. Regjeringen vil komme tilbake
med konkrete forslag til lettelser i toppskatt og formuesskatt m.m.
i forbindelse med statsbudsjettet for 2006. Det vises til nærmere
omtale i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– Regjeringen foreslår
enkelte endringer knyttet til skjermingsmetoden for personlige aksjonærer (aksjonærmodellen)
fra og med 2006. I bestemmelsen om ekstra skatt på renter
på lån fra personlig skattyter til aksjeselskap
er det gjort unntak for lån knyttet til mengdegjeldsbrev.
Det foreslås at også renter på innskudd
i bank mv. unntas. Regjeringen foreslår i tillegg at skjermingsrenten
på lån bør fastsettes forskuddsvis for å gi
skattyter og selskap en mulighet til å tilpasse lånerenten
slik at ekstra skatt kan unngås. I tillegg foreslås
det enkelte presiseringer av de vedtatte reglene om aksjonærmodellen,
samt enkelte lempninger i overgangsreglene, jf. Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– Som følge av vedtatte
endringer i beskatningen av aksjeinntekter, blir aksjefond fra 2006
skattepliktige for aksjegevinster som opptjenes i land utenfor EØS-området.
I Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) uttalte imidlertid departementet at
en skulle vurdere behovet for å innføre et særlig
skattefritak for gevinster i aksjefond på investeringer
i land utenfor EØS. Regjeringen foreslår en særskilt
fritaksregel for aksjefonds gevinster opptjent på investeringer utenfor
EØS. Regjeringen har videre presisert at skattefritaket
for aksjeinntekter mellom selskaper fra 2004 også skal
gjelde inntekter fra Svalbard til fastlandet og inntekter til Svalbard.
Regjeringen vil komme tilbake til hvordan skjermingsmetoden for personlige
aksjonærer, deltakere i deltakerlignede selskaper og enkeltpersonforetak
kan innrettes på Svalbard slik at en unngår skattemotiverte
tilpasninger.
– På bakgrunn av utviklingen
i EØS-retten foreslår Regjeringen å innføre
rett til godtgjørelse for personer som mottar utbytte fra
selskap i EØS-området for inntektsåret
2005. Provenytapet anslås til 10-20 mill. kroner påløpt
i 2005, men har ingen budsjettvirkning i 2005. Regjeringen foreslår videre å utvide
skjermingsmetoden slik at også personlige aksjonærer
bosatt i EØS-området får rett til skjerming
i kildeskatten på utbytte fra norske selskaper fra inntektsåret
2006. Forslaget er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– Regjeringen foreslår
endringer i rederiskatteordningen fra og med 2006 for å oppfylle
kravene i ESAs reviderte retningslinjer for statsstøtte
til sjøtransportsektoren. Det foreslås videre å innføre hjemmel
for at Finansdepartementet i forskrift kan fastsette overgangsregler
i sammenheng med endringene i reglene om beskatning av valutasvingninger
innenfor rederiskatteordningen som ble vedtatt i forbindelse med
statsbudsjettet for 2005. Det vises til nærmere omtale
i Ot.prp. nr. 92 (2004- 2005).
– Regjeringen fremmer et avgrenset
lovforslag som sikrer at gaver (varer eller tjenester) gitt i perioden 26. desember
2004 til 31. desember 2005 til en frivillig organisasjon
som ledd i en innsamlingsaksjon i forbindelse med flodbølgekatastrofen
i Sørøst-Asia, ikke utløser uttaksbeskatning. Provenytapet
anslås på usikkert grunnlag til om lag 15 mill.
kroner påløpt i 2005. Det antas at forslaget ikke
har budsjettvirkning i 2005. Forslaget er nærmere omtalt
i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– I forbindelse med budsjettet
for 2005 ble fordelsbeskatningen ved bruk av eget våningshus
i jordbruket opphevet. Dermed blir det heller ikke nye, fradragsberettigede
underskudd på våningshusene. Udekkede underskudd
fra tidligere år kan likevel fortsatt framføres.
Samtidig ble en bestemmelse om at underskudd fra våningshus
bare kan framføres til fradrag i inntekt fra jordbruk,
skogbruk og pelsdyrnæring opphevet. Regjeringen foreslår å gjeninnføre
den tidligere begrensningen på framføring av underskudd
slik at reglene blir de samme som før, jf. nærmere
omtale i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– I forbindelse med ikrafttredelsen
av den nye burettslagslova i 2005, foreslår Regjeringen
at fritidsboliger organisert som borettslag skal omfattes av de
særlige regler for beskatning av inntekter og gevinster
fra egen bolig og fritidsbolig, i samme utstrekning som borettslag
med boliger.
– Regelen om at lån mellom
kommunalt eid kraftforetak og eierkommunen skal anses opptatt mellom
selvstendige skattesubjekter, som innbærer at kraftforetaket
får fradrag for rentekostnadene, ble ved en inkurie opphevet
i 2003. Regelen foreslås innført igjen med virkning
fra 1. januar 2004, jf. omtale i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– Som oppfølging av Stortingets
vedtak legger Regjeringen fram forslag om en rammestyrt tilskuddsordning
for ulønnet forskningsinnsats på Skattefunn-prosjekter,
slik at Norges forskningsråd godkjenner verdien av ulønnet
arbeidsinnsats og foretar utbetaling. I tillegg foreslår
Regjeringen en kompensasjonsordning for dem som har krevd at ulønnet
arbeidsinnsats inngår i grunnlaget for skattefunnfradraget,
men hvor myndighetene senere har krevd støtten tilbakebetalt
for inntektsårene 2002 og 2003. Støtte til ulønnet
arbeidsinnsats utbetales og administreres innenfor den vedtatte
rammen på 70 mill. kroner i statsbudsjettet for 2005. Det
vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 65 (2004-2005) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2005.
– Regjeringen foreslår
unntak i reglene om taushetsplikt i ligningsloven slik at opplysninger
om skatteklasse kan utleveres til finansinstitusjoner og forsikrings-
og kredittopplysningsvirksomhet. Forslaget er nærmere omtalt
i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– Plikten til å rapportere
utenlandske oppdrags- og arbeidstakere m.m. til ligningsmyndighetene
ble i 2004 presisert til å omfatte alle ansettelsesforhold. Regelen
trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Det er usikkert om utvidelsen
av rapporteringsplikten, som bare retter seg mot utlendinger, er
forenlig med EØS-regelverket. Ikrafttredelse av lovendringen
utsettes derfor i påvente av en revisjon av rapporteringsreglene.
– Etter overføringen
av småbåtregisteret til Redningsselskapet kan
bestemmelsen om frivillig registrering i småbåtregisteret
oppheves. Regjeringen legger derfor fram forslag om at bestemmelsene
i fritids- og småbåtloven kapittel 2 oppheves, jf.
omtale i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
– Regjeringen legger fram forslag
om å iverksette regler fra 1. juli 2005 som åpner
for avgiftsfritt salg ved ankomst til norske lufthavner fra utlandet. Ordningen
er nærmere omtalt i St.prp. nr. 65 (2004-2005).
– Regjeringen foreslår å endre
regelverket for tollbehandling av landbruksvarer som er bearbeidet
i utlandet. Det legges opp til at utenlandske råvarer som
tilføres den bearbeidede varen i utlandet blir pålagt
ordinær landbrukstoll. Det blir ikke beregnet toll på videreforedlingen
(bearbeidingsverdien) i utlandet. Det vises til omtale i St.prp.
nr. 65 (2004-2005).
– Regjeringen legger fram forslag
til modernisering av regelverket for produksjon, innførsel
og omsetning av teknisk sprit med iverksettelse fra 1. juli 2005.
Endringene er nærmere omtalt i St.prp. nr. 65 (2004-2005).
– I budsjettet for 2005 ba Stortinget
om at Regjeringen skulle komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett
med en orientering om behandlingen av merverdiavgift på interne
transaksjoner i frivillige organisasjoner. Finansdepartementet har
lagt til grunn at Stortingets intensjon er at slike transaksjoner
ikke skal faktureres med merverdiavgift. Som en foreløpig
løsning, har departementet derfor i flere slike saker gitt
unntak etter merverdiavgiftsloven § 70. Departementet
arbeider med forslag til lovendring på området
som en tar sikte på å fremme i forbindelse med
budsjettet for 2006. Saken er nærmere omtalt i Ot.prp.
nr. 92 (2004- 2005).
– Det legges fram forslag om en
mindre endring i lov om kompensasjon av merverdiavgift til kommuner,
fylkeskommuner mv.. Endringen går ut på å klargjøre
at det kan ytes kompensasjon for merverdiavgift på anskaffelser
til kommunale havner på virksomhetsområder hvor
det oppkreves havneavgifter. Saken er omtalt i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005).
I tillegg foreslås enkelte lovtekniske
endringer i skatte- og avgiftslovgivningen. Dette er nærmere omtalt
i Ot.prp. nr. 92 (2004-2005). Disse endringene innebærer
samlet et påløpt provenytap på 25-35
mill. kroner i 2005-budsjettet. Forslagene har ingen bokført virkning
i 2005. Sammen med allerede vedtatte endringer, gir dette skatte-
og avgiftslettelser på til sammen om lag 3,6 mrd. kroner
påløpt og om lag 2,7 mrd. kroner bokført
fra 2004 til 2005.
Komiteen viser til
sine merknader i Innst. O. nr. 125 (2004-2005) og Innst. S. nr.
240 (2004-2005).
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2005 fikk Regjeringen følgende oppdrag fra Stortinget:
"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2005 legge fram en gjennomgang av særavgiftene
i Norge, både i lys av avgiftsstrukturen i EU og i forhold
til hvorvidt avgiftene oppfyller sine opprinnelige hensikter om
proveny, helse og miljø osv."
Indirekte skatter omfatter merverdiavgift, særavgifter
og toll. Merverdiavgiften er en generell skatt på forbruk
som beregnes i alle omsetningsledd. Særavgiftene omfatter
enkelte utvalgte varer og tjenester og beregnes normalt kun i ett
ledd i omsetningskjeden. Særavgiftene kan være
fiskalt begrunnet eller ha til hensikt å dempe forbruket
av helse- og miljøskadelige varer og tjenester. Toll pålegges
import av landbruksvarer og enkelte industrivarer. Avgiftsnivået
i Norge er høyt sammenliknet med andre land. Danmark er
det eneste EU-landet som hadde høyere indirekte skatter
og særavgifter som andel av BNP i 2002, jf. figur 4.1 i
meldingen.
Særavgifter som bidrar til lavere forbruk
av produkter med negative eksterne effekter, f.eks. miljøavgifter, kan
bidra til bedre samfunnsøkonomisk ressursbruk. Dette skyldes
at enkelte aktiviteter påfører samfunnet kostnader
uten at de som er ansvarlige for aktivitetene må betale
for ulempene de påfører andre. Innføring
av en avgift vil motivere til redusert bruk og dermed reduserte
skadevirkninger. Avgiften bør prinsipielt være
lik den marginale skade- eller miljøkostnad. Øvrige
skatter og avgifter vil normalt gi vridninger som bidrar til dårligere
ressursbruk. Dette er derfor et argument for at miljøavgifter
og andre avgifter som priser negative eksterne effekter, bør
utnyttes så langt som det lar seg gjøre.
Skaugeutvalget, jf. NOU 2003:9 Skatteutvalget, mente
det var fornuftig å ha en høy andel indirekte skatter
og å legge økt vekt på forbruksbeskatning
i tråd med anbefalinger fra OECD. Skaugeutvalget vurderte avgiftenes
oppgaver og uttalte bl.a. følgende:
"Etter utvalgets vurdering bør en i minst
mulig grad legge fordelingspolitiske og næringspolitiske
oppgaver til avgiftssystemet. Dette utelukker selvsagt ikke at systemet
kan ha fordelingsmessig og næringspolitisk betydning. Ettersom
skatt på forbruk ikke påvirker beslutninger om
sparing og bidrar til at noe av skattebyrden belastes andre inntekter
enn lønnsinntekter, er det etter utvalgets vurdering fornuftig å ha
en relativt høy andel indirekte skatter. Økt vekt
på forbruksbeskatning er også i tråd
med anbefalinger fra OECD. Danmark og Norge er av de landene i OECD-området som
har høyest nivå på forbruksbeskatningen
regnet som andel av BNP. Det er derfor begrenset rom for å øke
avgiftsnivået ytterligere. (.…) Utvalget vil peke
på at det er betydelig behov for å forenkle og
rydde opp i avgiftssystemet slik at de kan ivareta de primære målene
(…)."
Utvalget viste også til at fiskalt
begrunnede avgifter som hovedregel bør legges på sluttbruker,
og ikke på produksjonsleddet. Dette skyldes at beskatning
av bedrifter gjennom avgifter på innsatsfaktorer vil vri prisforholdet
mellom innsatsfaktorene. Dette vil påvirke bedriftenes
bruk av innsatsfaktorer og dermed lede til at produksjonsressursene
ikke blir effektivt utnyttet. Investeringsavgiften var et eksempel
på en avgift som ga slike uheldige vridninger i produksjonen. Avviklingen
av investeringsavgiften har derfor bidratt både til at
produksjonsressursene blir mer effektivt utnyttet og til et enklere
regelverk. Historisk sett har avgiftssystemet i Norge også vært
brukt for å oppnå andre mål enn rent
fiskale. Før 1940 ble størstedelen av statens
inntekter fra indirekte skatter hentet fra toll- og særavgifter
på utvalgte varer. Den alminnelige omsetningsavgiften på varer
ble innført i 1935, og ble erstattet av merverdiavgiften
i 1970.
Avgiftssystemet har bl.a. vært brukt
til å beskatte luksuspreget forbruk som f.eks. finere skinnvarer,
smykker og kosmetikk. Fordelingspolitikken er nå i hovedsak
overlatt til inntektsskattesystemet og til overføringssystemet.
I tabell 4.1 i meldingen gis det er oversikt over inntektene fra
indirekte skatter. Merverdiavgiften står for knapt 150
mrd. kroner som er nesten 2/3 av inntektene fra indirekte
skatter. Særavgiftene står for vel 80 mrd. kroner
som utgjør vel 1/3. Tollinntektene betyr relativt
lite i denne sammenheng.
Det vises til punkt 4.2.3, 4.2.4 og 4.2.5 i
meldingen for en nærmere gjennomgang av særavgiftene
der en har søkt å få fram bakgrunnen
for at avgifter er innført og hvilken rolle avgiftene tjener
i dag. Det er skilt mellom miljøavgifter, avgifter knyttet
til motorvogner og andre særavgifter. Det vises også til
meldingens punkt 4.2.2 der det gis en oversikt over hovedtrekk ved
særavgiftene i EU samt meldingens punkt 4.2.6 der det redegjøres
for et prosjekt om måling av administrative byrder for
næringslivet av de enkelte særavgiftene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at Regjeringen i sin
gjennomgang av særavgiftene bare i begrenset grad foretar
en vurdering av om avgiftene virker etter sin opprinnelige hensikt
og om de kan ha uheldige, utilsiktede virkninger eller være
en unødig negativ belastning på norsk næringslivs
rammebetingelser i forhold til en økende internasjonal
konkurranse.
Med unntak av bilavgiftene, har det ikke vært
noen samlet, grundig gjenomgang av særavgiftene. Skauge-utvalget
som la fram forslag til endringer i skattesystemet, hadde også en
relativt kortfattet gjennomgang av særavgiftene.
Flertallet mener det vil være
fornuftig at det nedsettes et offentlig utvalg som foretar en samlet
gjennomgang av de miljø-, energi og helserelaterte særavgiften
og vil på denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Det nedsettes et offentlig utvalg
som får i oppgave å foreta en samlet gjennomgang
av de miljø-, energi og helserelaterte særavgiftene
i Norge. Utvalget skal vurdere om avgiftene virker etter sin opprinnelige
hensikt og vurdere hvordan de innvirker på norsk næringslivs rammebetingelser,
i lys av tilsvarende avgiftsbruk i EØS-området.
Berørte næringer, organisasjoner og uavhengig
fagkompetanse skal være representert i utvalget."
Flertallet viser til at Stortinget
i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2001-budsjettet vedtok å be regjeringen
utrede engangsavgiftssystemet for personbiler med sikre på foreslag
om konkrete endringer i løpet av 2003. Endringene skulle
gi et avgiftssystem som var tilpasset ny teknologi slik at optimale
miljø- og sikkerhetsforbedringer oppnås.
Flertallet viser til at rapporten
fra arbeidsgruppen for lengst er overlevert Finansdepartementet,
uten at Regjeringen har fulgt dette opp. Samtidig går utviklingen
stadig raskere med nye motortyper, hybridbiler og lignende, som
er mer miljøvennlige. For å stimulere til bruk
av mer miljøvennlige biler, er det derfor vedtatt enkelte
unntak for slike biler fra dagens avgiftssystem. For å så et
mer helhetlig og målrettet avgiftssystem som også fanger
opp den teknologiske utviklingen i retning av mer miljøvennlige
kjøretøyer, haster det med å få plass
et system som gir incentiver for å velge mer miljøvennlige
biler.
Flertallet mener Regjeringen
må komme tilbake med forslag om et nytt grunnlag for engangsavgifter, hvor
kjøretøyets miljø- og sikkerhetsegenskaper
utgjør en sentral del av avgiftsberegningen, og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram forslag til et nytt engangsavgiftssystem, hvor kjøretøyets
miljø- og sikkerhetsegenskaper utgjør en sentral
del av grunnlaget for avgiftsberegningen."
Flertallet viser til at det er
tatt i bruk ulike virkemidler for å stimulere etterspørselen
etter el-bil. Etter hvert som det utvikles andre teknologiske løsninger som
gir svært lave utslipp fra kjøretøyer,
bør det vurderes tilsvarende virkemidler som kan stimulere
til valg av slike kjøretøyer. Virkemidler som
har vært tatt i bruk, er tillatelse til å kjøre
i kollektivfelt og helt eller delvis avgiftsfritak.
Flertallet mener man innenfor
et nytt engangsavgiftssystem kan innføre en kategori lavutslippsbiler som
man omfattes av slike tiltak for ytterligere å stimulere
overgangen til mer miljøvennlige biler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser for øvrig
til merknad og forslag i Innst. S. nr. 240 (2004-2005), kapittel
2.6 hvor det foreslås å åpne for at bedrifter
som er avhengig av HFK eller PFK-gass i sin produksjon gis anledning
til å forhandle seg inn i avtalen mellom Miljøverndepartementet
og Prosessindustriens Landsforening og derved fritas for avgift.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstreslutter
seg til Regjeringens vurderinger og tar for øvrig gjennomgangen
av særavgiftene i meldingens punkt 4.2 til etterretning.
Disse medlemmer viser til at
avgiftsnivået i Norge er høyt sammenlignet med
andre land. Disse medlemmer mener gjennomgangen gir
en god oversikt over de ulike særavgiftene og viser til
at eventuell reduksjon av enkeltavgifter må innebære
en budsjettmessig prioritering. Avgiftene blir vurdert og fastsatt
i forbindelse med statsbudsjettet og det er i den sammenheng anledning
til å foreta endringer i avgiftsnivå og avgiftssystem.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har utredet forslag til nytt system for engangsavgift
og blant annet vurdert å erstatte en eller flere av dagens komponenter
i engangsavgiften med en CO2-komponent.
Arbeidsgruppen som utredet spørsmålet anbefalte
ikke på kort sikt å gå over til CO2-komponent fordi en slik overgang i første
rekke ville favorisere dieselbiler med lave CO2-utslipp,
men med høyere utslipp av partikler til luft enn bensinbiler.
Om noen år vil partikkelutslipp fra nye dieselbiler være
kraftig redusert, og de tekniske forhold ligge bedre til rette for å innføre
CO2-komponent.
Disse medlemmer viser til at
en fornyelse av den norske bilparken til kjøretøy
med bedre miljø- og sikkerhetsegenskaper betinger at kjøpsavgiften
på nye kjøretøy reduseres. En slik reduksjon
vil innebære en budsjettmessig prioritering med tap av
proveny eller en økning av andre avgifter.
Disse medlemmer oppfatter innføring
av CO2-komponent i systemet for engangsavgift
som ønskelig på sikt, men deler på bakgrunn
av overnevnte Regjeringens vurdering om å avvente dette
til forholdene ligger til rette for det.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser for øvrig til
at Regjeringen i gjennomgangen av miljø- og energirelaterte
avgifter skriver at grunnavgiften på engangsemballasje
ikke er miljøbegrunnet. Disse medlemmer vil
peke på at de undersøkelser som er gjort om dette
ikke dekker alle sider ved disse problemstillingene og derved ikke
kan underbygge Regjeringens syn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietmener at den gjennomgang av særavgiftene som
Regjeringen nå har lagt frem bare delvis er et adekvat
svar på det oppdrag Regjeringen fikk fra Stortinget ved
behandlingen av statsbudsjettet for 2005. Gjennomgangen av særavgiftene
er grei og oversiktlig når det gjelder den historiske begrunnelsen
og sammenlikningen med avgiftsstrukturen i EU, men disse
medlemmer savner en mer omfattende analyse av om disse avgiftene
oppfyller sine opprinnelige hensikter om proveny, helse og miljø og
ikke minst hva disse avgiftene betyr for norsk industris konkurranseevne. Det
mangler også i stor grad en politisk vurdering av de ulike
avgiftene og en omtale av hva Regjeringen mener bør gjøres
med de ulike avgiftene i fremtiden.
Disse medlemmer viser til at
avgiftsnivået i Norge er svært høyt,
og at av EU-landene er det bare Danmark som har høyere
indirekte skatter og særavgifter enn Norge. Norge har også et
høyt nivå på de direkte skattene, slik
at det samlede skatte- og avgiftstrykket blir svært høyt,
og etter disse medlemmers oppfatning unødig
høyt, når en tar den norske stats økonomiske
stilling i betraktning.
Når det gjelder "miljøavgifter"
ligger Norge på en tredjeplass i Europa målt etter
andel av BNP. De aller fleste land i Europa har altså lavere
miljøavgifter enn Norge. En slik oversikt sier noe, men
ikke alt om situasjonen, fordi det ikke bare er det samlede avgiftsnivået
som har betydning for norsk næringsliv, men også nivået
på den enkelte avgift er av avgjørende betydning for
de bedrifter som skal konkurrere på det internasjonale
marked. Særnorske avgifter, og avgifter som er høyere
i Norge enn i resten av Europa gagner neppe miljøet, men
bidrar bare til at norske arbeidsplasser flyttes til land med lavere
avgifter. Disse medlemmer mener derfor at Norge,
av hensyn til konkurranseutsatte arbeidsplasser ikke på noe
område bør ha høyere "miljøavgifter"
enn de land vi konkurrerer med.
Det er dessverre i dag tilfelle på en
rekke områder. Ett eksempel er HFK/ PFK-avgiften
som Regjeringen innførte i 2003 og som nå rammer
Norges eneste produsent av ekstrudert polystyren (XPS) som får
en ekstrakostnad pr. arbeidsplass på 200 000 kroner
pr. år tiltross for at utslippet av klimagasser har blitt
redusert med 90 pst. siden 1990. Ingen andre produsenter i Europa
har denne avgiften, og importen er i prinsippet avgiftsfri fordi
gassen damper ut av produktet ved lagring. Når denne høyteknologiske
produksjonen flyttes over grensen til Sverige er ingenting vunnet
miljømessig, mens arbeidsplasser, høyteknologi
og inntekter er tapt for Norge. Denne type miljøpolitikk
er disse medlemmer motstandere av.
Klimagassutslippene fra norske produksjonsbedrifter
bør i så stor grad som mulig reguleres på samme måte
som konkurrentene i EU. CO2-utslippene
reguleres i EU gjennom tidlig kvotehandel frem til 2008 for utvalgte
sektorer. Resterende sektorers CO2-utslipp
og utslipp av andre klimagasser reguleres i EU gjennom ulike tiltak.
Norge har sluttet seg til tidlig kvotehandel for sektorer som går
inn i handelen og ikke betaler CO2-avgift
eller HFK-avgift. Øvrige utslipp som ikke reguleres gjennom
kvotehandel eller avgift fra norsk industri er regulert gjennom
den forpliktende klimagassreduksjonsavtalen mellom Miljøverndepartementet
og Prosessindustriens Landsforening. Norge er eneste landet i Europa
som har innført HFK-avgift, og denne rammer norsk vareproduksjon
hardt og kan medføre utflagging av arbeidsplasser. Som
et alternativ til HFK-avgiften bør bedrifter kunne forhandle
seg inn i avtalen mellom Miljøverndepartementet og Prosessindustriens
Landsforening og få klimagassutslippene regulert på samme
måte som for øvrig vareproduksjon. Bedrifter som
forhandler seg inn i den forpliktende avtalen på like vilkår
som bedriftene innenfor avtalen, bør fritas for HFK-avgift.
ECON har vurdert effekten av CO2-avgiften
på olje og gassutvinningen på norsk sokkel og
konkluderer med at den har ført til en relativt moderat
reduksjon i utslippene. Disse medlemmer viser til
at langt de fleste tiltak som har vært bedriftsøkonomisk
lønnsomt å gjennomføre innenfor den gitte
avgiftsramme, nå er gjennomført. Disse
medlemmer mener derfor at kvotehandel i dag er et klart
bedre alternativ for å redusere Co2-utslippene
enn CO2-avgiften. Statistisk sentralbyrå konkluderer
også med at avgiften har hatt en begrenset effekt, bl.a.
fordi etterspørselen etter oljeprodukter som for eksempel
drivstoff er lite følsom for prisendringer. Det beste argumentet
for å beholde avgiften er at den innbringer staten nærmere
8 mrd. kroner i 2005. Den er altså i langt høyere
grad en fiskal avgift enn en "miljøavgift".
Grunnavgiften pålegges drikkevareemballasje
som ikke kan gjenbrukes i sin opprinnelige form (engangsemballasje).
Den ble innført i 1994 med en miljøbegrunnelse,
men Regjeringen skriver nå at den ikke er miljøbegrunnet,
og at den er konkurransevridende til fordel for de produsenter som
bruker gjenbruksemballasje.
Dette rammer i særlig grad de små distriktsprodusentene
som ikke har mulighet til å samle inn gjenbruksflasker
fra hele landet.
Regjeringen foreslo i Revidert budsjett for
2004 å fjerne avgiften, men gikk fra forslaget i avtalen
med Arbeiderpartiet. Et flertall ba Regjeringen legge frem forslag
om å fjerne avgiften fra 1. januar 2005, noe Regjeringen
ikke gjorde, men varslet at de ville komme tilbake med forslag på et
senere tidspunkt. Disse medlemmer er skuffet over
at Regjeringen ikke har benyttet anledning til å gjennomføre
det stortingsflertallet ba om for et år siden, og vil fremme
forslag om at avgiften på PET-flasker fjernes i forbindelse
med behandlingen av revidert budsjett.
Forbruksavgiften på elektrisk kraft
ble innført i 1951 som en øremerket avgift for
utbygging av elektrisitetsforsyningen. På 1970-tallet ble øremerkingen
fjernet og el-avgiften ble en ordinær fiskal avgift som
skaffer staten inntekter og øker el-utgiftene for folk
flest. Grunnavgift på fyringsolje ble innført
i 2000 med den begrunnelse at den skulle hindre overgang fra fyring med
elektrisitet til fyring med olje. Det skulle altså ikke finnes
noen rimelige alternativer. Disse medlemmer ser både
el-avgiften og grunnavgiften på fyringsolje som usosiale
avgifter som alle må betale uavhengig av inntekt og betalingsevne.
De rammer trygdede, pensjonister og barnefamilier, og muligheten
for å spare på oppvarming er begrenset i de klimamessige forhold
som vi lever under i Norge.
Motorvognavgiftene omfatter seks avgifter som
er knyttet til kjøp/eie av kjøretøy
og til bruken av kjøretøyet, og alle seks avgiftene
er høye og stigende i Norge. Til dels mye høyere
enn i resten av Europa. Når Regjeringen skriver at engangsavgiften
er utformet for å motivere til anskaffelse av en mer miljøvennlig
bilpark, så er det grunn til å spørre
om hvorfor vi da har en av Europas eldste, minst miljøvennlige
og minst trafikksikre bilparker med en bruktimport på over
30 000 biler i året.
Engangsavgiften ble etablert i 1955 for å begrense valutaforbruket.
Avgiften var den gang 10 pst. av importverdien. Å begrense
valutabruken er neppe like påtrengende nødvendig
i dag, men avgiften lever videre og er i dag opp mot 100 pst. for
små biler og opptil flere hundre prosent for større
og dyrere biler. Regjeringen skriver at de bruksavhengige avgiftene
i prinsippet skal være slik at brukeren stilles overfor
de veibruks-, ulykkes- og miljøkostnadene som bruk av bil
medfører. Dette er en tvilsom argumentasjon fordi den helt
overser den verdiskapning bruk av bil danner grunnlag for, og som
er langt større enn kostnadene ved bilbruken. Bileierne
betaler langt mer enn de får igjen, og er i realiteten
en melkeku for staten. Det har flere ganger vært tatt til
orde for en omlegging av bilavgiftene. Det lar seg gjøre
i de fleste andre land, men neppe i Norge. Her er alle de bilrelaterte
avgiftene allerede så høye at å heve
en for å redusere en annen neppe er mulig. Den eneste muligheten
for å legge om bilavgiftene er trolig å akseptere
et lavere proveny, noe disse medlemmer mener er nødvendig.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har lagt frem et forslag om fleksible drivstoffpriser
og i tillegg forslag om en umiddelbar avgiftsnedsettelse.
Disse medlemmer mener det er
urimelig at Norge som en av verdens største oljeeksportører,
med enorme inntekter som stiger med økende oljepris, samtidig
som vi har større avstander og lavere befolkningstetthet,
og derfor et dårligere kollektivtilbud enn de fleste andre
europeiske land, også skal ligge på topp når
det gjelder drivstoffavgifter.
Også avgifter på tobakk og
alkohol er høyere i Norge enn i de fleste andre land. I
Europa er det bare Storbritannia som har relativt høyere
tobakksavgifter enn Norge mens våre naboland Danmark Finland
og Sverige har avgifter som ligger nærmere gjennomsnittet
i EU og langt under de norske avgiftene, og de norske alkoholavgiftene
er de absolutt høyeste i Europa. Både på brennevin
vin og øl ligger norske avgifter langt over avgiftene i
andre land og avstanden er så stor at det åpenbart
fører til en omfattende grensehandel, smugling og hjemmeproduksjon
av alkohol.
Disse medlemmer mener det er
riktig å redusere disse avgiftene for å redusere
den omfattende grensehandelen som har utviklet seg over mange år,
og å fjerne grunnlaget for den omfattende kriminelle virksomheten
som følger av de høye avgiftene.
Regjeringen skriver at nivået på de
norske avgiftene ikke må bli så høyt
at negative og utilsiktede virkninger av illegalt forbruk og grensehandel
blir for store. Avgiftsnivået må derfor bl.a.
vurderes opp mot nivået i våre naboland. Det er disse
medlemmer enige i. Det er derfor med undring vi registrerer
at Regjeringen ikke følger dette opp med handling når
vi vet hvor omfattende grensehandelen nå er, og hvor omfattende kriminell
virksomhet de alt for store avgiftsforskjellene fører til.
Det er også flere eksempler på at
en reduksjon av alkoholavgiftene ikke fører til reduserte
inntekter til staten, men reduserer grensehandelen og kriminaliteten.
Slike erfaringer har vi både fra Norge og fra andre land.
Nye tall fra Danmark viser at da danskene i 2003 satte ned spritavgiftene
med 45 pst. steg spritforbruket ubetydelig samtidig som det totale
alkoholforbruket gikk ned med 3 pst. Den skremselspropaganda om
konsekvensene av lavere alkoholavgifter som vi har sett i Norge
er det altså lite grunnlag for.
Dokumentavgiften ble innført i 1976
og avløste den tidligere stempelavgiften ved omsetning
av fast eiendom. Avgiften er for tiden på 2,5 pst. av omsetningsverdien,
og er fiskal. Den har altså ingen sammenheng med kostnaden
ved tinglysning. Det er ikke uten grunn at den har blitt kåret
til Norges mest upopulære avgift med tilnavnet "flytteskatten".
Den rammer særlig hardt unge førstegangsetablerere
uten noe særlig egenkapital, som i tillegg til å måtte
betale høye boligpriser, også må ta opp
dyre topplån for å betale dokumentavgift til staten. Avgiften
virker også uheldig i forhold til ønsket om en mest
mulig mobil arbeidskraft når det å flytte blir
for kostbart. Særlig i en tid med sterkt økende
boligpriser. Skauge-utvalgets ønske om å utvide
avgiften til å omfatte også borettslags- og aksjeleiligheter
deles ikke av disse medlemmer. Det riktige må være å redusere,
og på sikt fjerne avgiften for alle typer boliger.
Båtmotoravgiften ble innført
i 1978 som ledd i økonomiske innstrammingstiltak, og har
siden bare økt. Den gang ble det vist til at avgiften kunne
bidra til å vri etterspørselen mot mindre og billigere
motorer, og at avgiften av den grunn hadde et miljøaspekt.
Det har vist seg å ikke slå til, derimot kan det
godt tenkes at avgiften har virket i motsatt retning, nemlig at
gamle, bråkete og bensinslukende motorer forblir i bruk
lenge etter at de skulle vært byttet ut med moderne, stillegående
og bensingjerrige motorer, fordi prisen på nye motorer
har blitt for høy. Da er vi i samme situasjon som med bilparken
hvor høye avgifter forsinker innføringen av den
nyeste, sikreste og mest miljøvennlige teknologien.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til gjennomgangen av særavgiftene i meldingens punkt 4.2.
Disse medlemmer understreker
at prinsippet om "bærekraftig utvikling" er grunnfestet
del av Sosialistisk Venstrepartis politikk, og rommer et absolutt
krav om solidaritet med kommende generasjoner. En politikk for bærekraftig
utvikling må ikke minst sørge for et vern om livsnødvendige
miljøressurser og forsvarlig forvaltning og utnytting av
naturressurser. Utfordringen ligger ikke minst i at den mest velbergede
milliarden av jordas befolkning belaster miljøet og ressursene
så sterkt at de fem milliarder andre ikke får
rom til velstandsvekst uten at jordas tålegrenser sprenges.
På flere områder er disse grensene allerede overskredet.
Disse medlemmer viser til at
de største globale utfordringene er utslippet av klimagasser
og den raske reduksjonen i det biologiske mangfoldet. Mer og mer tyder
på at de menneskeskapte klimaendringene allerede er i gang.
Tapet av biologisk mangfold skjer så fort at ekspertene
snakker om den sjette "episoden" av masseutryddelse i jordas historie
- men dette er den første som skyldes mennesker. Ellers
er det blant annet grunn til global bekymring og mottiltak mot bruken
av helse- og miljøfarlige kjemikalier. Mange steder i verden
er vann og sanitære løsninger mangelvare.
Reint vann, rein luft og rein jord er goder
i seg selv, og utgjør samtidig et helt nødvendig
grunnlag for materiell produksjon og velstand. Problemet er at vårt økonomiske
system ikke av seg selv verdsetter disse godene. Bedrifter og forbrukere
som forurenser miljøet, blir lite berørt av virkninger
som først og fremst spres utover andre eller blir viser
seg i framtida. Et ikkeregulert marked frambringer for mange varer
og tjenester som fører med seg forurensning, og et altfor svekket
naturmiljø. Det er derfor miljøavgifter - som
er "markedskorrigerende skatter" - kommer øverst på lista
over skatter som bør innføres ut fra hensynet
til en effektiv økonomi. Grønne skatter sikrer
blant annet prinsippet om at "forurenser skal betale" - og ikke
velte kostnadene over på andre.
Disse medlemmer påpeker
at grønne skatter passer best til å løse
miljøproblemer som stammer fra mange kilder, og der problemet
ikke er sterkt avhengig av hvor kilden befinner seg. Klimagasser
slippes ut fra biler, boliger og bedrifter. Klimaeffekten er uavhengig av
hvor utslippet skjer. En avgift på fossilt brensel vil berøre
alle disse kildene, uten at det trengs egne reguleringer for hver
enkelt forurenser. Dette er en effektiv måte å drive
miljøvernpolitikk på. Hvis avgiftssatsen er lik,
vil reguleringen også være kostnadseffektiv. Utslippskvoter
som selges til forurensere, og som disse deretter kan omsette seg
imellom, har mange av de samme effektivitetsegenskapene.
Derimot er det vanskeligere å bruke
grønne skatter for å bevare konkrete naturområder
eller det biologiske mangfoldet. Når man skal ta vare på unike
miljøkvaliteter, eller når miljøeffekten
(den "eksterne" virkningen) av et miljøinngrep avhenger
av hvor inngrepet skjer, bør man heller vurdere direkte
reguleringer. Hvis et stoff er så potensielt giftig at
vi ønsker det helt vekk, velger vi å forby det
og ikke å avgiftsbelegge det. Avtaler med næringslivet
er i bruk, blant annet innen avfallspolitikken, og kan være
hensiktsmessige i slike og andre tilfeller. I noen situasjoner kan
produktmerking eller andre informasjonstiltak være et effektivt
virkemiddel.
Virkemidlene i miljøpolitikken er altså mangfoldige, tilpasset
hvert enkelt problem og ofte brukt i kombinasjoner. Derfor er det
ikke slik at alle "eksterne virkninger" bør korrigeres
av skattesystemet. Kravet til et "grønt" skattesystem må være
at det bidrar til bedre miljø på sentrale områder,
og det ikke er slik innrettet at det unødig stimulerer
til miljøskadelig virksomhet.
Unntakene fra CO2-avgiften
er i stor grad begrunnet ut fra næringspolitiske forhold,
ikke ut fra miljøpolitikk. De egenskapene ved grønne
skatter som gjør dem effektive, gjør dem samtidig
relativt mer belastende for dem som berøres direkte enn
andre virkemidler er. En bedrift som blir pålagt av SFT å redusere
et utslipp til det halve, får kostnaden ved utslippsreduksjonen
- men betaler ingenting for restutslippet. Hvis bedriften blir pålagt
en avgift som er så stor at den velger å halvere
utslippet, betaler den fortsatt avgift for det som fortsatt slippes
ut.
Sterkt forurensende bedrifter kan oppleve betydelige omstillingskostnader
på grunn av miljøkrav, og miljøavgifter
vil kunne øke byrden. Disse medlemmer tar
disse omstillingskostnadene på alvor, men påpeker at
det ofte kan være bedre å kompensere gjennom tilskudd
enn å gi varige unntak fra virkemidler.
Disse medlemmer viser til svar
på spørsmål nr. 82, fra finanskomiteen/Sosialistisk
Venstrepartis fraksjon, datert 26. mai 2005, vedrørende
Revidert nasjonalbudsjett 2005.
Disse medlemmer registrerer at
det ikke er utarbeidet samlede anslag over kostnadene ved miljøskadelige
aktiviteter, og mener at det bør vurderes for å etablere
miljøkostnadssiden i Nasjonalbudsjettet. Dette vil være
en viktig indikator på arbeidet med bærekraftig
utvikling, og et nyttig verktøy i arbeidet med et grønnere
skatte- og avgiftssystem. Disse medlemmer er kjent
med at det i forvaltningen arbeides langs flere dimensjoner for å synliggjøre
og tallfeste effekter på miljøet knyttet til økonomisk
aktivitet. Det vil derfor være behov for en systematisering
og komplettering av eksisterende data og statistikk for å etablere
en helhetlig oversikt over kostnadene ved miljøskadelige aktiviteter.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
samlede anslag over kostnadene ved miljøskadelige aktiviteter
i Norge og legge dette fram i nasjonalbudsjettet, som en del av oppfølgingen
av handlingsplanen for bærekraftig utvikling."
"Stortinget ber Regjeringen innføre
CO2-avgift for innenlands bruk av gass
til energiformål. Dette skal ikke omfattebedrifter
som er innbefattet i det nasjonale klimakvotesystemet eller er omfattet
av andre klimavirkemidler. Avgiften skal tilsvare CO2-avgiften
for bruk av fyringsolje innenlands beregnet ut ifra mengde CO2 per energienhet."
Disse medlemmer viser til den
positive effekten virkemidlene for å fremme nullutslippsbiler
har på etterspørselen etter elbil i Norge. Disse
medlemmer viser samtidig til at tilgangen på slike
biler er begrenset, men at flere bilprodusenter har lansert nye biler
med forskjellig teknologi som har betydelig lavere utslipp enn tradisjonelle
biler, for eksempel hybridbilen.
Disse medlemmer mener at også forbrukere som
velger biler som forurenser vesentlig mindre enn tradisjonelle biler
bør premieres slik at miljøriktige valg lønner
seg. For å gjøre dette mulig må det etableres
en definisjon av lavutslippsbiler, som kan nyte godt av forskjellige
tiltak. Disse medlemmer mener disse kravene må være
strenge, og revideres hvert 3. år, slik at bare biler med
best tilgjengelig teknologi faller inn under lavutslippskategorien. Disse
medlemmer mener kravene til nullutslippsbiler kan ta utgangspunktet
i de amerikanske SULEV-kravene (Super Ultra Low Emission Vehicles),
som stiller krav til utslipp som fører til lokal luftforurensning:
NMHC | 0,0062 g/km |
NOx | 0,0124 g/km |
CO | 0,6215 g/km |
PM | 0,0062 g/km |
I tillegg bør det stilles krav til
lavutslippsbilenes energieffektivitet og/eller CO2-utslipp. Disse medlemmer mener
at et utgangspunkt for krav når det gjelder utslipp av
CO2 kan være 120 g/km,
som tilsvarer ca. 50 pst. av gjennomsnittet av dagens biler.
Disse medlemmer vil be Regjeringen
opprette en kategori for lavutslippsbiler, og vurdere tiltak for å gjøre
det mer attraktivt og lønnsomt for forbrukere å velge
disse bilene. Tiltakene som bør vurderes er for eksempel
avgiftsreduksjon ved kjøp, tilgang til kollektivfelt, rabatt
eller gratis parkering i bomringer.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil berømme
Regjeringen for det arbeide som er gjort for å begrense
tobakksrøyking med en kombinasjon med økte avgifter,
informasjon og restriksjoner på røyking. Denne
tiltaksrekke er fullt ut i samsvar med det Senterpartiet har foreslått
over en lengre periode. Dette medlem mener det er
svært uheldig for folkehelsa at Regjeringen har fulgt en
helt annen strategi når det gjelder alkohol der reduserte
avgifter og rusbrus i matbutikkene har bidratt til økt
alkoholforbruk.
I statsbudsjettet for 2005 er det varslet at
Finansdepartementet vil vurdere om det er hensiktsmessig å knytte
avgrensningen av avgiften på alkoholfrie drikkevarer nærmere
opp mot sukkerinnholdet i drikkevarene. Det ble varslet at Regjeringen
vil komme tilbake til dette i Revidert nasjonalbudsjett 2005.
På denne bakgrunn ble det opprettet
en arbeidsgruppe. Arbeidsgruppen mener at en ny utforming av avgiften
på alkoholfrie drikkevarer kan være ett av flere
virkemidler for å redusere sukkerforbruket i befolkningen.
Det er imidlertid ikke sikkert at en omlegging av avgiften er det
beste virkemiddelet. Andre virkemidler, f.eks. holdningskampanjer,
kan være vel så godt egnet. En endring i avgiftsavgrensningen
og en eventuell økning i avgiftssatsen vil imidlertid kunne
bidra, sammen med effekten av andre aktuelle virkemidler, til å redusere
sukkerinntaket. Dersom det legges til grunn at en avgift er et ønsket
virkemiddel, understerkes det at det er usikkert hvor mye avgiften må økes
for at forbruket skal reduseres.
På bakgrunn av helsemyndighetenes vurdering
har arbeidsgruppen valgt å konsentrere seg om drikkevarer tilsatt
sukker. Kunstig søtet drikkevare og drikkevarer med naturlig
sukkerinnhold er helsemessig vurdert som bedre alternativer. I arbeidsgruppens
forslag til avgiftsutforming er slike drikkevarer derfor ikke inkludert
i avgiftsgrunnlaget.
Gruppen foreslår at dersom avgiften
skal endres, bør alle drikkevarer tilsatt sukker avgiftsbelegges
med en lik sats. Gruppen fraråder å differensiere
satsene etter sukkerinnhold. Dette skyldes at differensierte satser
vil være svært ressurskrevende for tollmyndighetene
og næringslivet, samt at det ikke er opplagt at de regelverksendringene
som er nødvendige for å sikre en slik ordning,
er forenlig med EØS-avtalen.
En avgiftsavgrensning som gruppen foreslår
innebærer at drikkevarer som ikke er tilsatt sukker, inkludert drikkevarer
som er kunstig søtet og drikkevarer som inneholder naturlig
sukker, ikke vil bli avgiftsbelagt. I forhold til dagens utforming
medfører dette at flere produkter som i dag er avgiftspliktige,
f.eks. vann tilsatt kullsyre og/eller smaksstoffer (typisk
farris) og ulike lettbrusvarianter, vil bli fritatt fra avgift.
Forslaget medfører videre at en del kullsyrefrie varianter
som i dag er unntatt særavgiften, f.eks. visse typer saft, kakao/ sjokoladedrikker
og melkeprodukter som er tilsatt sukker, vil bli avgiftspliktige.
Arbeidsgruppen har ikke utformet et forslag
til avgiftsvedtak. Regjeringen tar sikte på å fremme
forslag i statsbudsjettet for 2006 om at avgift på alkoholfrie
drikkevarer avgrenses til drikkevarer som er tilsatt sukker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader under pkt. 11.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen i budsjettet 2005 varslet at den ville vurdere
hensiktsmessigheten av å knytte avgrensningen av avgiften
på alkoholfrie drikkevarer nærmere opp mot sukkerinnholdet
i drikkevarene.
Arbeidsgruppen som ble opprettet konkluderer
med at dette kan være et av flere virkemidler for å redusere sukkerforbruket,
men at det slett ikke er sikkert at det er det beste virkemiddelet,
og at holdningskampanjer kan være vel så godt
egnet. Det er disse medlemmer enige i. Disse
medlemmer ser ingen grunn til at alkoholfrie drikkevarer
skal være avgiftsbelagt, og ber Regjeringen legge frem
forslag om å fjerne avgiftsbeleggingen av alkoholfrie drikkevarer
i budsjettet for 2006.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har merket
seg de positive signaler om at Regjeringen vil foreslå å øke
avgiftene på alkoholfritt drikke med tilsatt sukker i sitt
budsjettforslag for 2006. Dette medlem mener dette
vil være et viktig tiltak for å redusere sukkerforbruket
særlig blant de unge, og er i samsvar med Senterpartiets
budsjettforslag de senere år. Dette medlem vil
vise til at Senterpartiet har fremmet forslag om at det utarbeides
en handlingsplan for å redusere sukkerforbruket blant barn
og unge i Dokument nr. 8:34 (2004-2005) fra Ola D. Gløtvold
og Morten Lund. Dette medlem mener det er behov for
at det raskt iverksettes et bredt sett av tiltak for å redusere
sukkerforbruket slik det synes være bred enighet om, og
forventer at Regjeringen raskt bidrar til dette.
Dette medlem viser til Senterpartiets
forslag i Innst. S. nr. 240 (2004-2005) om å øke
avgiften på mineralvann med tilsatt sukker.
I Stortingets vedtak i forbindelse med statsbudsjettet 2005,
se Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005), kapittel 9.5 Sjokolade,
heter det:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2005 gjennomgå sjokolade- og sukkervareindustriens
rammebetingelser, og eventuelt fremme forslag til endringer i rammebetingelsene
for å motvirke eventuell konkurransevridning mellom norske
og utenlandske produsenter."
I Stortingets anmodning er det ikke presisert
hvilke rammebetingelser som ønskes belyst og eventuelt endret.
Bransjen har overfor Finansdepartementet gitt uttrykk for at sjokolade-
og sukkervareavgiften utgjør den viktigste rammebetingelsen.
I tillegg kommer markedsordningen for melk.
Særavgiften på sjokolade-
og sukkervareromfatter sukkervarer og
godterier som tyggegummi, karameller, pastiller og sukkertøy,
både med og uten innhold av sukker. Avgiften omfatter videre
sjokolade og andre næringsmidler som inneholder kakao.
Ulike kjekstyper som søte kjeks, småkaker, vafler
og vaffelkjeks er avgiftspliktige når de enten er helt
overtrukket med sjokolade, kakao- eller sukkermasse eller er delvis
overtrukket og/eller har mellomlag av sjokolade, kakao- eller
sukkermasse som utgjør mer enn 50 pst. av kjeksens samlede
vekt.
Varene avgiftslegges med en avgift pr. kg av
varens avgiftspliktige vekt. Satsen i 2005 er kr 15,79 pr. kg. Avgiften
omfatter, i likhet med andre særavgifter, både importerte
og hjemmeproduserte varer som omsettes på det norske markedet.
Figur 4.13 i meldingen viser den reelle utviklingen i avgiftssats
og proveny i perioden fra 1980 til 2004. I perioden har det vært
en svak nedgang i den reelle avgiftssatsen, mens provenyet viser
en svakt oppadgående trend.
Prisutjevningsordningen for melk er et landbrukspolitisk
virkemiddel som bidrar til å redusere prisen på melkepulver.
Melkepulver er en viktig innsatsfaktor for sjokoladeindustrien.
Ordningen skal bl.a. sørge for å jevne ut verdien
av råmelk brukt til ulike anvendelser og i ulike geografiske
områder. Selve ordningen er utformet slik at det settes
en relativt høy pris på produkter der etterspørselen
er lite prisfølsom (som f.eks. konsummelk). For mer prisfølsomme
produkter (som f.eks. ost) settes det en relativt lav pris. For
produkter med lav prisfølsomhet betales det en avgift,
mens det mottas et tilskudd for prisfølsomme produkter.
Melkepulver mottar tilskudd innenfor denne ordningen.
Importvernet for melk og melkeprodukter er en annen
faktor som har betydning for sjokoladeindustriens rammevilkår.
Bearbeidede meieriprodukter som for eksempel sjokolade blir blant
annet påvirket av ordningen med råvarepriskompensasjon
(RÅK) gjennom EØS-avtalens protokoll 3. RÅK-ordningen
har som mål å sikre fri konkurranse for de bearbeidede
jordbruksvarene, samtidig som en skal sikre avsetningen av norske
jordbruksråvarer i disse produktene. Det er derfor åpnet
for å iverksette tiltak for å jevne ut forskjellene
i råvarekostnadene. Slike råvareprisutjevnende
tiltak kan ha form av importtoll (råvaretoll), prisnedskriving
og eksportstøtte. I utgangspunktet skal tollsatsene kompensere
for de ulike nivåene på råvareprisene,
men i praksis er ikke dette nok, og myndighetene har derfor innført
en ordning med prisnedskriving for å kunne kompensere for
dette. Ifølge Statens Landbruksforvaltning utgjorde prisnedskrivingstilskuddet til
sjokoladeindustrien om lag 1 krone pr. kg sjokolade i årene
2002-2004.
Norsk sjokolade- og sukkervareindustri synes å være særlig
opptatt av sjokoladeavgiften. Siden avgiften kun er avhengig av
produktet og uavhengig av hvor produksjonen skjer, kan en ikke hevde
at avgifter vrir konkurransen mellom norske og utenlandske produsenter. Derimot
vil avgiften påvirke etterspørselen mellom avgiftsbelagte
varer og nære substitutter som ikke er omfattet av avgiften.
Næringen peker også på at
norskprodusert sjokolade er avgiftsbelagt, mens importert søt
kjeks er avgiftsbelagt kun dersom den er heltrukket med sjokolade
eller har et sjokoladeinnhold på mer enn 50 pst. av varens samlede
vekt. Departementet er klar over at avgrensningen kan virke uheldig
og bidra til tilpasningsproblemer. Avgrensningen er imidlertid etablert
og innarbeidet i praksis, og det er tvilsomt om andre grenser vil redusere
avgrensningsproblemene. Avgrensningsproblemene kan neppe unngås
uten at avgiften avvikles. En avvikling vil innebære et årlig
provenytap på nærmere 1 mrd. kroner. Det er ikke åpenbart
at avgrensningen er til konkurransemessig ulempe for norske produsenter
som kjenner regelverket og kan tilpasse seg deretter. Ut fra regnskapene
til fem store sjokoladeprodusenter i Norge de siste årene,
synes det ikke som om sjokoladenæringen er preget av dårlig
lønnsomhet sammenliknet med andre næringer.
Ifølge Grensehandelsutvalget (NOU 2003:17) utgjorde
grensehandelen med brus, godterier og mineralvann til sammen 8 pst.
av samlet verdi av grensehandelen i 2002. Det er rimelig å anta
at avgiften på sjokolade- og sukkervarer kan bidra til økt
grensehandel til Sverige, som ikke har en slik avgift. Danmark har
på sin side en sjokolade- og sukkervareavgift som er om lag
på nivå med den norske (14,20 danske kroner pr.
kg i 2005).
På bakgrunn av vurderingene ovenfor
kan en ikke se at sjokoladeavgiften medfører noen vesentlig
konkurranseulempe for norsk sjokolade- og sukkervareindustri.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en ny og grundig vurdering av sjokolade og sukkervareindustriens
rammebetingelser, og fremme forslag for å motvirke konkurransevridning
mellom produsenter av svært like produkter, både
norske og utenlandske."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til sine merknader under pkt. 11.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at sjokoladeindustrien i mange år har pekt på at
særavgiften på sjokolade og sukkervarer etter
deres oppfatning er konkurransevridene mellom svært like
produkter med og uten avgift, og skaper uheldige tilpassninger til
en avgift med betydelige avgrensningsproblemer, og at dette er uheldig
for norske produsenter. Det har også blitt pekt på den
uheldige virkning avgiften har i forhold til grensehandelen (ca. 8
pst. av forbruket) med Sverige som ikke har en slik avgift, og derfor
vesentlig lavere priser.
Avgiften omfatter sukkervarer og godterier som
tyggegummi, karameller, pastiller og sukkertøy både
med og uten innhold av sukker, mens ulike typer søte kjeks, kjekssjokolader,
småkaker vafler og vaffelkjeks som ikke er helt overtrukket
med sjokolade eller sukkermasse og hvor sjokoladen eller sukkermassen
utgjør under 50 pst. av vekten, er avgiftsfrie. Det er
en lang rekke slike produkter, produsert i utlandet, på det
norske markedet i direkte konkurranse med norskprodusert, avgiftsbelagt
sjokolade. Disse medlemmer viser til at Stortinget
i forbindelse med statsbudsjettet for 2005 vedtok følgende:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2005 gjennomgå sjokolade- og sukkervareindustriens
rammebetingelser, og eventuelt fremme forslag til endringer i rammebetingelsene for å motvirke
eventuell konkurransevridning mellom norske og utenlandske produsenter."
Disse medlemmer er av den oppfatning
at gjennomgangen er mangelfull da den helt mangler analyser, bergninger
og konsekvensvurderinger av ulike alternativer.
Når Regjeringen konkluderer med at
avgiften ikke er konkurransevridende fordi den gjelder både
norske og utenlandske produsenter blir dette for enkelt, fordi avgiften
helst åpenbart er konkurransevridene i forhold til svært
like produkter, hvor noen er med, og noen er uten avgift. Når
f.eks. søt kjeks (avgiftsfri) og som ikke produseres i
Norge, konkurrerer med norskprodusert sjokolade (avgiftsbelagt),
så er det åpenbart et problem for norske produsenter.
Derfor vil disse medlemmer be Regjeringen foreta
en ny grundig gjennomgang av rammebetingelsene for sjokolade og
sukkervareindustrien.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Ot. prp. nr. 13 (2004-2005) Om lov om kvoteplikt og handel for utslipp
av klimagasser (klimakvoteloven), jf. Innst. O. nr. 33 (2004-2005),
uttalte komiteens flertall følgende:
"Flertallet ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av treforedlingsindustriens generelle rammebetingelser,
herunder kvoter/ CO2-avgift, i forhold til sine europeiske
konkurrenter i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett. Vurderingen
bes gjort i samarbeid med industrien."
I Nasjonalbudsjettet for 2005 ble virkemidlene
i klimapolitikken i Norge gjennomgått og sammenlignet med
andre land. En hovedkonklusjon er at de klimapolitiske virkemidlene
er utformet slik at konkurranseutsatt industri står overfor
mindre strenge reguleringer enn andre næringer. Dette gjelder
både i Norge og i de fleste OECD-land som fører
en aktiv klimapolitikk. Konkurranseutsatt industri er unntatt eller
betaler lavere CO2-avgift enn andre næringer.
Lov om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av
klimagasser (klimakvoteloven) trådte i kraft fra og med
1. januar 2005. I det norske kvotesystemet inkluderes CO2-utslipp fra flere bransjer, samt utslipp
fra energiproduksjon dersom effekten overstiger 20 MW. Loven gjelder
ikke utslipp som er avgiftsbelagt etter Stortingets årlige
vedtak om CO2-avgift. Det følger
av dette at CO2-utslipp fra gass og kull
er kvotepliktig, mens det fortsatt er lagt CO2-avgift
på utslipp ved bruk av mineralolje.
Treforedling har i dag CO2-utslipp
ved bruk av mineralolje og kvoteplikt ved bruk av gass til stasjonær
forbrenning. Energianlegg i treforedlingsindustrien benytter hovedsakelig
mineralolje. For CO2-utslipp ved bruk
av mineralolje benyttes en redusert sats på kr 0,26 pr.
liter, som tilsvarer 86 eller 99 kroner pr. tonn CO2 avhengig
av om det benyttes lett eller tung fyringsolje. Statens inntekter
er anslått til i underkant av 60 mill. kroner for 2005.
Utslipp av CO2 som
stammer fra bruk av gass i energiproduksjon er som nevnt kvotepliktig
og prisen på klimagasskvoter har fra februar til utgangen
av april i år variert mellom om lag 55 og 145 kroner pr.
tonn CO2 på den nordiske kraftmarkedsbørsen
(Nord Pool), jf. figur 4.14 i meldingen. Overgang fra olje til bruk
av gass gjør at enkelte bedrifter har fått tildelt
gratiskvoter som i gjennomsnitt tilsvarer 95 pst. av utslippene. Disse
reglene om kvoteplikt gjelder for treforedlingsbedrifter på lik
linje med annen industri. Sildemelindustrien er i en tilsvarende
situasjon i og med at også disse bedriftene har kvoteplikt
på gass og CO2-avgift på mineralolje
fra utslipp i energianlegget. Innføring av kvotesystemet,
samtidig som CO2-avgiften opprettholdes,
kan medføre økte administrative kostnader for disse
bedriftene.
I henhold til EUs kvotedirektiv får
treforedlingsbedriftene i utgangspunktet kvoteplikt så lenge
energiproduksjonen overstiger de angitte kapasitetsgrensene. EU-landene
kan gi fritak for kvoteplikt som er omfattet av utslippsbegrensede
tiltak som tilsvarere virkningen av kvoteplikt. Få EU-land
har imidlertid benyttet seg av denne fritaksmuligheten. Landene
kan selv velge om inntil 5 pst. av kvotene skal selges og hvilke år
som er grunnlag for gratis tildeling. Dette gjør det vanskelig å sammenlikne
på tvers av land. For flere av landene kommer kvotesystemet
i tillegg til andre eksisterende virkemidler. Treforedlingsbedriftene
i Sverige og Finland får tildelt alle kvotene gratis, men
CO2-avgiften i disse landene er ikke
fjernet for bransjene som deltar i kvotehandelen. Danmark tildeler
95 pst. av kvotene gratis, mens resten blir solgt. I Danmark fritas
bransjer som deltar i kvotehandelen for CO2-avgiften.
I klimakvoteforskriften er det gitt adgang til
at EU-kvoter og kvoter fra den grønne utviklingsmekanismen godkjennes
for oppgjør av kvoteplikten. Dette vil sikre at kvoteprisen
i det norske markedet ikke blir høyere enn i EU.
For en vurdering av treforedlingsindustriens
rammevilkår i miljø- og energipolitikken, er flere
avgifter relevante. Det vises bl.a. til utformingen av el-avgiften som
ble endret for næringslivet fra og med 1. juli
2004. Etter omleggingen er el-avgiften for næringslivet
i tråd med EUs energiskattedirektiv. Treforedlingsindustrien er
i utgangspunktet ikke unntatt, men Norge har søkt ESA om
fritak under statsstøtteregelverket, mot at industrien
gjennomfører et energieffektiviseringsprogram med tilsvarende
effekt. Treforedlingsindustrien er også unntatt grunnavgift
på fyringsolje. Dette fritaket er isolert sett ikke vurdert
av ESA, men er akseptert sammen med at treforedlingsindustrien betaler
halv CO2-avgift. Dersom CO2-avgiften for treforedlingsindustrien
fjernes, må fritaket fra grunnavgiften på fyringsolje
vurderes på nytt.
I tråd med Stortingets anmodning har
det vært dialog med industrien. Industrien har gitt uttrykk
for at de ønsker å bli inkludert fullt ut i kvotesystemet.
Treforedlingsindustrien eller andre bransjer som har CO2-utslipp ved bruk av mineralolje, kan
inkluderes i kvotesystemet for denne perioden ved at CO2-avgiften fjernes. Skal treforedling
tildeles vederlagsfrie kvoter på linje med andre sektorer,
kreves imidlertid en lovendring. Etter klimakvoteloven tildeles
kvoter vederlagsfritt for perioden 2005-2007 for de som har søkt innen
tidsfristen. Denne søknadsfristen var fastsatt til 15. januar
2005 og kvotene er tildelt for hele treårsperioden. Skulle
treforedlingsindustrien nå tas inn i kvotesystemet og tildeles
gratiskvoter, måtte den samlede kvotemengden økes.
Klimakvoteloven er rettet inn mot perioden 2005-2007. Det vil uansett
måtte foretas endringer i loven ved utløpet av
denne perioden. Regjeringen vil komme tilbake med et forslag til
hvilke utslipp som skal omfattes av kvotesystemet når loven
skal tilpasses Kyoto-perioden (2008-2012).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet viser til at trefordelingsindustrien og silde-
og fiskemelindustrien ønsker å bli inkludert fullt
ut i kvotesystemet og at bruken av mineralolje i denne industrien
reguleres gjennom kvotehandel med klimagasser istedenfor gjennom
CO2-avgift. Disse medlemmer mener
det er viktig at norsk treforedlingsindustri gis de samme rammebetingelser
på dette området som konkurrerende bedrifter i
EØS-området da dette gir næringer større
forutsigbarhet.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om endringer i lov om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp
av klimagasser i Innst. O. nr. 125 (2004-2005), kapittel 24, slik
at treforedlingsindustrien og silde- og fiskemelindustrien omfattes
av denne, på linje med andre bransjer som omfattes av loven.
Det vises for øvrig til merknader og forslag i Budsjett-innst.
S. nr. 240 (2004-2005), kapittel 17 om å frita treforedlingsindustrien
for CO2-avgift, som en følge
av kvoteplikten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet har merket seg Regjeringens gjennomgang av
treforedlingsindustriens rammebetingelser, og er skuffet over at
Regjeringen ikke vil foreta endringer som gjør at norsk
treforedlingsindustri får konkurransevilkår på linje
med sine utenlandske konkurrenter. Disse medlemmer viser
til at bransjen har gitt tydelige signaler om at de ønsker
seg inn i kvotesystemet, men at stortingsflertallet ikke ville støtte
dette da klimakvoteloven ble vedtatt i desember 2004.
Disse medlemmer viser til at
administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Prosessindustriens
Landsforening, i forkant av behandlingen av klimakvoteloven, understreket
behovet for å sikre full EU-implementering av et eventuelt
norsk klimakvoteregime (Dagens Næringsliv 26. november
2004). Dette argumentet ble forsterket etter vedtaket, hvor PIL
gjentatte ganger har påpekt hvor viktig det er at Norge
implementerer EUs kvotedirektiv fremfor å utvikle særnorske
løsninger, et argument som ble gjentatt på finanskomiteens
høringer i forbindelse med behandlingen av denne meldingen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Dokument nr. 15 (2004-2005), spørsmål nr.
590, datert 4. mars 2005 fra Øyvind Korsberg til
miljøvernministeren vedrørende situasjonen for
Norske Skog, samt Fremskrittspartiets merknader i Innst. O. nr.
33 (2004-2005) om lov om kvoteplikt og handel med kvoter for utslipp av
klimagasser (klimakvoteloven).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, innen
utgangen av 2005, å fremme forslag til endringer i lovverket
for kvotehandelen slik at treforedlingsbedriftene kommer med i kvotehandelen
på lik linje med konkurrentene i EU."
Ved førstegangs registrering av motorvogner
i det sentrale motorvognregisteret, skal det betales engangsavgift
basert på kjøretøyets vekt, motorvolum
og antall hestekrefter. Dersom kjøretøyet importeres
brukt, gis det et prosentvis fradrag i avgiften basert på kjøretøyets alder.
Fradragene er basert på gjennomsnittlige beregninger, og
er ment å avspeile verdifallet på det norske bruktbilmarkedet.
Fradragene er fastsatt i forskrift.
Det har i lengre tid pågått
en dialog mellom Finansdepartementet og EFTAs overvåkningsorgan
(ESA) om hvilke bindinger som ligger i EØS-avtalen for
den avgiftsmessige behandlingen av bruktimporterte kjøretøy.
ESA har nå kommet med en grunngitt uttalelse (reasoned
opinion), hvor det konkluderes med at de norske bruksfradragene
er i strid med EØS-avtalen. ESA baserer sin argumentasjon
på flere dommer fra EF-domstolen, og hevder at måten
avgiften fastsettes på ikke er nøyaktig nok, og
at metoden for avgiftsberegningen derfor må legges om.
ESA begrunner dette med at gjeldende fradragssatser ikke med tilstrekkelig presisjon
gjenspeiler det faktiske verdifallet for det enkelte kjøretøy,
og at det derfor ikke kan utelukkes at avgiften i enkelttilfeller
overstiger den "gjenværende" avgiften for en tilsvarende
bruktbil i Norge. Det er altså ikke avgiftsnivået
i seg selv, men metoden for fastsettelsen, som ESA mener strider
mot EØS-avtalen.
Finansdepartementet har på bakgrunn
av ESAs syn i saken kommet til at de norske reglene bør
endres. Reglene for beregning av engangsavgiften for bruktimporterte
biler vil bli lagt om i tråd med de føringer som ESA
har trukket opp. I korte trekk innebærer dette at fradragene
i engangsavgiften vil kunne variere mellom ulike biltyper og modeller.
Det er usikkert hvordan det nye systemet vil slå ut for
de enkelte biltyper og modeller. Dagens bruksfradrag er ment å avspeile
det gjennomsnittlige verdifallet på det norske bruktbilmarkedet,
og enkelte bilmodeller vil kunne bli noe rimeligere mens andre blir
dyrere ved omleggingen. Omleggingen er omfattende og komplisert,
og vil derfor måtte ta noe tid. Arbeidet er imidlertid
i gang og endringene vil gjennomføres så snart
det er praktisk mulig. Det tas på vanlig måte
sikte på å sende forslaget til nytt system på høring.
Endringene vil gjennomføres i forskrift.
Omlegging til et system som tilfredsstiller
ESAs krav, vil gjøre avgiftsberegningene mer komplisert, med
store kostnader knyttet både til etablering og drift. Det
kan i denne sammenheng vises til at det bruktimporteres rundt 30 000
kjøretøy til Norge årlig. En ny ordning
vil kreve administrative ressurser i toll- og avgiftsetaten, og
vil også kunne få betydning for trafikkstasjonene.
Dette skyldes at ESA krever en mer nøyaktig verdsetting
av den enkelte bil. I tillegg kommer oppbygging av data om bilenes
historiske nybilpris i Norge og dagens bruktbilverdi i Norge. De
endelige håndteringskostnadene vil avhenge av i hvilken grad
det kan opprettholdes en automatisert avgiftsfastsettelse innenfor
et system der fradragene i engangsavgiften kan variere mellom ulike
biltyper og modeller. Ut fra erfaringene fra bl.a. Finland antas
driften av det nye systemet å kreve økt bemanning
i toll- og avgiftsetaten. I tillegg kommer kostnadene knyttet til
etablering og drift av det nye systemet. Endringene antas ikke å få vesentlige
virkninger på inntektene fra engangsavgiften. Finansdepartementet
kommer tilbake til saken på et senere tidspunkt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at EØS-avtalen
nok en gang tvinger Norge til å legge om et velfungerende
avgiftssystem som på en tilfredsstillende måte
sikrer oppnåelsen av de politiske mål avgiften
er ment å skulle bidra til. I stedet må det utarbeides
et nytt avgiftssystem som i følge meldingen "vil gjøre
avgiftsberegningene mer komplisert, med store kostnader knyttet
både til etablering og drift". Disse medlemmer viser
til tilsvarende erfaringer når den differensierte arbeidsgiveravgiften måtte
oppgis.
EØS-avtalen skulle opprinnelig ikke
ha effekt på skatte- og avgiftspolitikken, men disse
medlemmer påpeker at disse eksemplene viser at
det ikke stemmer. EØS-avtalen påtvinger Norge
avgiftsløsninger som gir dårligere måloppnåelse,
som er dyrere og mer byråkratiske enn avgiftsløsningene
vi har utviklet på egenhånd.