Oversikten nedenfor viser budsjettforslagene
fra regjeringen Bondevik II, St.prp. nr. 1 (2005-2006), og fra regjeringen
Stoltenberg II, St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), for rammeområde
1.
I St.prp. nr. 1 (2005-2006) er det foreslått
innført en nettoordning for budsjettering og regnskapsføring
av merverdiavgift for ordinære statlige forvaltningsorganer.
Utgiftsrammene til departementene ble derfor justert for forventede
utbetalinger av merverdiavgift i 2006. I St.prp. nr. 1 Tillegg nr.
1 (2005-2006) foreslår regjeringen Stoltenberg II at ordningen
ikke gjennomføres. På denne bakgrunn foreslås
det i proposisjonen å tilbakeføre nedjusteringen
på de berørte drifts- og investeringsbevilgningene.
Tabell 1. Oversikt over
budsjettkapitler og poster i rammeområde 1
I
Kap. | Post | Formål: | St. prp. nr.
1 | | St.prp. nr.
1
med Tl. nr. 1 |
| | | | | |
Utgifter i
hele kroner |
Regjering |
20 | | Statsministerens
kontor (jf. kap. 3020) | 59 100
000 | | 61 985
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 59 100 000 | | 61 985 000 |
21 | | Statsrådet
(jf. kap. 3021) | 102 700
000 | | 112 874
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 102 700 000 | | 112 874 000 |
24 | | Regjeringsadvokaten
(jf. kap. 3024) | 45 000
000 | | 47 224
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 39 400 000 | | 40 680 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 5 600 000 | | 6 544 000 |
|
Fornyings- og administrasjonsdepartementet |
1500 | | Moderniseringsdepartementet
| 215 813
000 | | 0 |
| 1 | Driftsutgifter | 138 669 000 | | 0 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 77 144 000 | | 0 |
1500 | | Fornyings-
og administrasjonsdepartementet
(jf. kap. 4500) | 0 | | 244 315
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 0 | | 142 657 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 0 | | 101 658 000 |
1503 | | Midler
til opplæring og utvikling av tillitsvalgte | 136 177
000 | | 137 775
000 |
| 70 | Tilskudd | 106 218 000 | | 107 816 000 |
| 71 | Bidrag fra arbeidstakerne
| 29 959 000 | | 29 959 000 |
1506 | | Norge.no
(jf. kap. 4506) | 24 990
000 | | 27 162
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 20 190 000 | | 21 162 000 |
| 21 | Videreutvikling av MinSide
| 4 800 000 | | 6 000 000 |
1507 | | Datatilsynet | 21 251
000 | | 22 284
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 21 251 000 | | 22 284 000 |
1510 | | Fylkesmannsembetene
(jf. kap. 4510) | 1 030
581 000 | | 1 047
920 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 016 358 000 | | 1 033 697 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 14 223 000 | | 14 223 000 |
1520 | | Statskonsult
| 9 000
000 | | 9 000
000 |
| 70 | Tilskudd til restrukturering
| 9 000 000 | | 9 000 000 |
1522 | | Departementenes
Servicesenter (jf. kap. 4522) | 380 504
000 | | 400 829
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 297 016 000 | | 310 436 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 7 500 000 | | 7 500 000 |
| 22 | Fellesutgifter for R-kvartalet
| 62 605 000 | | 66 319 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 13 383 000 | | 16 574 000 |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | 279 808
000 | | 279 808
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 220 000 | | 220 000 |
| 70 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale organisasjoner | 190 212 000 | | 190 212 000 |
| 71 | Tilskudd til kommunepartiene
| 25 361 000 | | 25 361 000 |
| 73 | Tilskudd til fylkespartiene
| 55 316 000 | | 55 316 000 |
| 75 | Tilskudd til partienes
fylkesungdomsorganisasjoner | 2 817 000 | | 2 817 000 |
| 76 | Tilskudd til de politiske
partiers sentrale ungdomsorganisasjoner | 5 882 000 | | 5 882 000 |
1541 | | Pensjoner
av statskassen | 15 800
000 | | 15 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 15 800 000 | | 15 800 000 |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse | 5 849
000 000 | | 8 059
000 000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 5 779 000 000 | | 6 329 000 000 |
| 22 | Sluttoppgjør Posten
Norge AS, overslagsbevilgning | 0 | | 1 660 000 000 |
| 70 | For andre medlemmer av
Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning | 70 000 000 | | 70 000 000 |
1543 | | Arbeidsgiveravgift
til folketrygden | 849 000
000 | | 849 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 833 000 000 | | 833 000 000 |
| 70 | For andre medlemmer av
Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning | 16 000 000 | | 16 000 000 |
1546 | | Yrkesskadeforsikring
(jf. kap. 4546) | 67 000
000 | | 67 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 67 000 000 | | 67 000 000 |
1547 | | Gruppelivsforsikring
(jf. kap. 4547) | 76 000
000 | | 76 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 76 000 000 | | 76 000 000 |
1580 | | Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen | 1 107
448 000 | | 1 127
448 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan overføres | 15 316 000 | | 15 316 000 |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres | 30 000 000 | | 50 000 000 |
| 33 | Videreføring av
byggeprosjekter, kan overføres | 1 033 122 000 | | 1 033 122 000 |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking, kan overføres | 4 010 000 | | 4 010 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 25 000 000 | | 25 000 000 |
1581 | | Eiendommer
til kongelige formål (jf. kap. 4581) | 84 754
000 | | 84 754
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 20 147 000 | | 20 147 000 |
| 30 | Ekstraordinært
vedlikehold, Bygdø Kongsgård,
kan overføres | 50 341 000 | | 50 341 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 14 266 000 | | 14 266 000 |
1582 | | Utvikling
av Fornebuområdet | 89 500
000 | | 89 500
000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 1 500 000 | | 1 500 000 |
| 30 | Investeringer, Fornebu, kan overføres | 58 000 000 | | 58 000 000 |
| 70 | Erstatninger og oppgjør, kan overføres | 30 000 000 | | 30 000 000 |
1583 | | Utvikling
av Pilestredet Park (jf. kap. 4583) | 9 973
000 | | 9 973
000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 500 000 | | 500 000 |
| 30 | Investeringer, Pilestredet
Park, kan overføres | 9 473 000 | | 9 473 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | 1 025
787 000 | | 1 001
787 000 |
| 24 | Driftsresultat: | -313 702 000 | | -313 702 000 |
| | 1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning | -2
471 300 000 | | -2
471 300 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 919
673 000 | | 919
673 000 |
| | 3 Avskrivninger | 401
000 000 | | 401
000 000 |
| | 4 Renter av statens kapital
| 57
000 000 | | 57
000 000 |
| | 5 Til investeringsformål
| 720
000 000 | | 720
000 000 |
| | 6 Til reguleringsfondet
| 59
925 000 | | 59
925 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan overføres | 59 971 000 | | 55 971 000 |
| 31 | Igangsetting av ordinære
byggeprosjekter, kan overføres | 30 000 000 | | 10 000 000 |
| 32 | Igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres | 156 014 000 | | 156 014 000 |
| 33 | Videreføring av
ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 465 049 000 | | 465 049 000 |
| 34 | Videreføring av
kurantprosjekter, kan overføres | 519 400 000 | | 519 400 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 89 068 000 | | 89 068 000 |
| 49 | Kjøp av eiendommer, kan overføres | 19 987 000 | | 19 987 000 |
2470 | | Statens
Pensjonskasse (jf. kap. 5470) | -18 584
000 | | -18 584
000 |
| 24 | Driftsresultat | -43 886 000 | | -43 886 000 |
| | 1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning | -338
050 000 | | -338
050 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 262
155 000 | | 262
155 000 |
| | 3 Avskrivninger | 19
368 000 | | 19
368 000 |
| | 4 Renter av statens kapital
| 1
141 000 | | 1
141 000 |
| | 5 Til investeringsformål
| 16
000 000 | | 16
000 000 |
| | 6 Til reguleringsfondet.
| -4
500 000 | | -4
500 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 25 302 000 | | 25 302 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 1 | 11
460 602 000 | | 13
752 854 000 |
| | | | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3024 | | Regjeringsadvokaten
(jf. kap. 24) | 5 800
000 | | 5 800
000 |
| 1 | Erstatning for utgifter
i rettssaker | 5 300 000 | | 5 300 000 |
| 3 | Oppdrag | 500 000 | | 500 000 |
4506 | | Norge.no
(jf. kap. 1506) | 21 000 | | 21 000 |
| 1 | Salg av informasjonstjenester
| 21 000 | | 21 000 |
4510 | | Fylkesmannsembetene
(jf. kap. 1510) | 14 189
000 | | 14 189
000 |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 2 180 000 | | 2 180 000 |
| 2 | Ymse inntekter | 12 009 000 | | 12 009 000 |
4522 | | Departementenes
Servicesenter (jf. kap. 1522) | 117 595
000 | | 117 595
000 |
| 2 | Diverse inntekter | 15 000 000 | | 15 000 000 |
| 3 | Driftsvederlag, Akademika
| 267 000 | | 267 000 |
| 5 | Inntekter fra publikasjoner
| 878 000 | | 878 000 |
| 6 | Brukerfinansierte tjenester
| 100 158 000 | | 100 158 000 |
| 7 | Parkeringsinntekter | 1 292 000 | | 1 292 000 |
4546 | | Yrkesskadeforsikring
(jf. kap. 1546) | 153 000
000 | | 153 000
000 |
| 1 | Premieinntekter | 153 000 000 | | 153 000 000 |
4547 | | Gruppelivsforsikring
(jf. kap. 1547) | 41 000
000 | | 41 000
000 |
| 1 | Premieinntekter | 41 000 000 | | 41 000 000 |
4581 | | Eiendommer
til kongelige formål (jf. kap. 1581) | 116 000 | | 116 000 |
| 1 | Ymse inntekter | 116 000 | | 116 000 |
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål
og inntekter av statens forretningsdrift i samband
med nybygg, anlegg mv. |
5445 | | Statsbygg
(jf. kap. 2445) | 720 000
000 | | 720 000
000 |
| 39 | Avsetning til investeringsformål
| 720 000 000 | | 720 000 000 |
5446 | | Salg
av eiendom, Fornebu | 42 350
000 | | 42 350
000 |
| 40 | Salgsinntekter, Fornebu
| 42 350 000 | | 42 350 000 |
5470 | | Statens
Pensjonskasse (jf. kap. 2470) | 16 000
000 | | 16 000
000 |
| 30 | Avsetning til investeringsformål
| 16 000 000 | | 16 000 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5607 | | Renter
av boliglånsordningen til statsansatte | 295 000
000 | | 295 000
000 |
| 80 | Renter | 295 000 000 | | 295 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 1 | 1
405 071 000 | | 1
405 071 000 |
| | Netto
rammeområde 1 | 10 055
531 000 | | 12 347
783 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2006 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 1510 post 21 | kap. 4510 postene 1 og
2 |
kap. 1522 post 1 | kap. 4522 postene 2 og
6 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2006 kan overskride bevilgningen under kap. 2470 Statens Pensjonskasse,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, med
inntil 3 mill. kroner mot dekning i reguleringsfondet.
IV
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at:
1. det enkelte departement
som et ledd i ordningen med bonus og rabatter, i 2006 kan nettoføre
som utgiftsreduksjon på vedkommende utgiftspost tilbakebetalt
bonus og rabatt, også om tilbakebetalingen refererer seg
til kjøp i tidligere år.
2. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2006 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1510
Fylkesmannsembetene, post 21 Spesielle driftsutgifter, refusjoner
av utgifter til fellestjenester der fylkesmannen samordner utgiftene.
V
Fullmakter til å overskride
gitte bevilgninger
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2006 kan:
1. overskride kap. 2445
Statsbygg, postene 30-49, med inntil 175 mill. kroner, mot dekning
i reguleringsfondet.
2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene
30-49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer,
samt medregne ubenyttede inntekter fra salg av eiendom ved beregning
av overført beløp.
VI
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2006 kan omdisponere:
1. under kap. 1580 Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen, mellom postene 30 til 45.
2. under kap. 1581 Eiendommer til kongelige
formål, mellom postene 1, 30 og 45.
3. under kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet,
fra post 21 til post 30.
4. under kap. 1583 Utvikling av Pilestredet
Park, fra post 21 til post 30.
5. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene
30-49.
VII
Fullmakt til å gjennomføre
investeringsprosjekter innenfor de angitte kostnadsrammer
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2006 kan gjennomføre byggeprosjekter og øvrige
investeringsprosjekter, herunder forplikte staten innenfor de angitte
kostnadsrammer, under følgende kapitler og poster:
Kap. | Post | Betegnelse |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter |
| 33 | Videreføring av
byggeprosjekter |
1581 | | Eiendommer til kongelige
formål |
| 30 | Ekstraordinært
vedlikehold, Bygdø Kongsgård |
1582 | | Utvikling av Fornebuområdet |
| 30 | Investeringer, Fornebu |
1583 | | Utvikling av Pilestredet
Park |
| 30 | Investeringer, Pilestredet
Park |
2445 | | Statsbygg |
| 31 | Igangsetting av ordinære
byggeprosjekter |
| 32 | Igangsetting av kurantprosjekter |
| 33 | Videreføring av
ordinære byggeprosjekter |
| 34 | Videreføring av
kurantprosjekter |
VIII
Fullmakt til å igangsette
byggeprosjekter uten fremleggelse av egen kostnadsramme – kurantordningen
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2006 kan igangsette nye byggeprosjekter innenfor husleieordningen
under kap. 2445, post 32, uten framlegg av kostnadsramme for det enkelte
prosjekt for Stortinget, på følgende vilkår:
1. brukerdepartementet/leietaker
har nødvendige husleiemidler innenfor gjeldende budsjettrammer.
2. samlet ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar utover gitte bevilgninger overstiger ikke 1,5 mrd. kroner.
IX
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at:
X
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor
i 2006 kan overskride bevilgningen på kapittel 21 Statsrådet
for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for statsministeren
og regjeringens øvrige medlemmer.
Komiteen viser til at det framgår
av tabell 2 nedenfor at forslaget fra komiteens flertall, Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, summerer seg til kr 12 347 783 000
som er den nettosum som er vedtatt for rammeområde 1 ved
behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2005-2006).
Komiteen viser til at forslaget
fra komiteens flertall, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er ført opp under Tilråding
fra komiteen under kapittel 7 i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
sine respektive fraksjonsmerknader i finanskomiteens budsjettinnstilling;
Budsjett-innst. S. I (2005-2006) hvor disse medlemmer har
et annet helhetlig budsjettopplegg. Der hvor dette avviker fra St.
prp. nr. 1 (2005-2006), vil dette bli omtalt under det enkelte kapittel.
Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer ikke
forslag innenfor den vedtatte rammen, og vil følgelig stemme
imot forslag til vedtak om bevilgninger under ramme 1.
Tabell 2. Oversikt over
de postene der partiene har avvikende forslag til bevilgning på rammeområde
1 i forhold til Regjeringens forslag. Avvikstall i parantes. Tall
i 1000 kroner.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1
med Tl. nr. 1 | A,
SV, Sp |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
utgifter | 13
752 854 | 13
752 854 (0) |
| | Sum
inntekter | 1
405 071 | 1
405 071 (0) |
| | Sum
netto | 12
347 783 | 12
347 783 (0) |
| | Ingen avvik | | |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
fornyelse og utvikling i offentlig sektor er nødvendig
for å unngå privatisering og kommersialisering
av velferdstjenestene. Økt lokal frihet betyr at kommunene
selv i enda større grad kan tilpasse velferdstjenestene
til lokale forhold, behov og ønsker.
Flertallet ønsker en
sterk og effektiv offentlig sektor som gir innbyggerne gode tjenester,
valgfrihet og medbestemmelse. Offentlig sektor skal være
i stand til å ivareta hensynet til kvalitet, tilgjengelighet,
rettferdighet og økonomisk effektivitet. Innbyggerne har krav
på gode tjenester, valgfrihet og medbestemmelse.
Flertallet mener enkeltmenneskets
behov skal stå i sentrum både når det
gjelder innholdet i og organiseringen av velferdstilbudene. De ansatte
er den viktigste ressursen for å gjøre offentlig
sektor enda bedre. Flertallet mener derfor at de
ansatte skal være medspillere i utviklings- og fornyelsesarbeid.
Flertallet viser til at Regjeringa
foreslår å bevilge kr 10 000 000
til forberedelse av forsøks- og forskningsvirksomhet knytta
til 6-timers arbeidsdag. Flertallet støtter
dette forslaget, og mener det er viktig at staten bidrar til forsøk
med 6-timersdag/arbeidstidsreformer i samarbeid med partene
i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil fremheve at det overordnede
målet for all politikk bør være å overlate samfunnet
i en bedre forfatning til neste generasjon enn det var da vi selv
overtok. Modernisering og fornyelse er en viktig del av forvalteroppgaven
og et sentralt virkemiddel for å nå et slikt mål. Disse
medlemmer viser til at høyere levealder og lavere
fødselstall fører til at antall eldre øker
i forhold til antall personer i yrkesaktiv alder. Det forventes
at det er behov for dobbelt så mange arbeidstimer i den
kommunale pleie- og omsorgstjenesten i 2060 som i 2000. Disse
medlemmer vil påpeke at omstilling og fornyelse
er helt nødvendige betingelser for å trygge velferden
for nåværende og kommende generasjoner. Disse
medlemmer vil vise til handlingsplanen for modernisering
fra regjeringen Bondevik II, "Modernisering for velferd". Disse
medlemmer vil fremheve viktigheten av at de to hovedmålene
i denne følges opp. Borgernes møte med det offentlige
bør bli enklere og ressurser må frigjøres
til å styrke velferdstilbudet. Disse medlemmer er
svært skeptiske til den retningen Regjeringen går
i i Regjeringserklæringen og i tilleggsproposisjonen til
statsbudsjettet for 2006. Disse medlemmer mener at
virkemidler som konkurranse, fritt brukervalg og ulike former for
offentlig og privat samarbeid ikke bør utelukkes av ideologiske
grunner. Disse medlemmer mener det er viktigere å fokusere
på målet om å trygge velferden for alle
innbyggere enn å ensidig være opptatt av å forhindre
bruk av ulike virkemidler.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen har valgt å reversere regjeringen Bondevik
IIs forslag om nettobudsjettering av merverdiavgift, og at den tekniske
nullsum-justeringen av dette medfører at rammene i budsjettet
samlet sett øker med 5 mrd. kroner.
Disse medlemmer har i sitt alternative
budsjettopplegg for ramme 1 ført opp en nettobevilgning
på kr 10 607 131 000,
som er en reduksjon i forhold til Regjeringens forslag på kr 1 740 652 000.
Det vises til oversikten i tabell 3.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere
og effektivisere det offentlige byråkratiet, for derved å gjøre
de sentrale myndigheter mer oversiktlige for den enkelte innbygger,
for å øke den enkelte innbyggers innflytelse,
og for å redusere det offentliges utgifter.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Moderniseringsdepartementets arbeidsoppgaver kan rasjonaliseres
betydelig. Administrasjon av statsapparatet må gjøres
så enkel og så kostnadseffektiv som mulig. I denne
sammenheng vil disse medlemmer vise til at Norge
er helt i verdenstoppen når det gjelder antall offentlig
ansatte og offentlig administrasjon. Disse medlemmer ønsker
en rasjonalisering av offentlig sektor, og mener alle etater i og
under Moderniseringsdepartementet bør pålegges
en generell effektivisering og innsparing. Departementet og underliggende
etater må se på sine kostnader og arbeidsoppgaver,
og nøye vurdere hvor det kan spares inn og kritisk vurdere
hvilke arbeidsoppgaver som skal prioriteres.
Disse medlemmer foreslår
at Moderniseringsdepartementet blir en pådriver i å konkurransestimulere
funksjoner fra statsapparatet. Departementet skal i samråd
med de ulike fagdepartementene identifisere aktiviteter som egner
seg for konkurransestimulering, og fremme planer for hvordan dette
kan gjøres og hvilke gevinster som kan oppnås.
For å gå foran med et godt eksempel bør
Moderniseringsdepartementet selv konkurransestimulere enkelte funksjoner.
Samtidig vil disse medlemmer bemerke at en slik omgjøring må gjøres
på en forsvarlig måte. Hensynet til kontinuitet
for virksomheten, fremtidige muligheter for å fungere som
et utskilt selskap og alle spørsmål knyttet til de
ansattes rettigheter må utredes på en forsvarlig måte.
Disse medlemmer er imot særordninger
for ansatte i offentlig sektor. Innføring av slike særordninger
må finansieres gjennom offentlige midler, som igjen er
tatt inn ved skatter og avgifter. Dette betyr indirekte at ordningene
finansieres av arbeidstakere utenfor offentlig sektor, som ikke
får tilgang til ordningene. Disse medlemmer er
derfor imot ventelønnsordningen og AFP-ordningen.
Disse medlemmer registrerer at
det innenfor offentlig forvaltning de senere år har vist
seg at en rekke prosjekter har betydelige budsjettoverskridelser. Dette
ser disse medlemmer som et resultat av manglende
kompetanse og ansvarsfraskrivelse hos ledere i den offentlige forvaltning. Disse
medlemmer ønsker derfor at det igangsettes en prosess
for å fordele ansvar i større grad innen statsforvaltningen. Disse
medlemmer mener at ansvar for budsjettoverskridelser
og så videre i større grad må få konsekvenser
for de ansvarlige ledere.
Disse medlemmer mener det må være
et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning,
der denne ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser
på det voksende byråkratiet som en fare for det
norske demokratiet, på grunn av den uoversiktlighet som eksisterer
i forvaltningen. Disse medlemmer mener derfor det
er på høy tid med en forvaltningsreform. Disse
medlemmer er av den oppfatning at offentlige virksomheter
i større grad må ta i bruk virkemidler som anbud,
privatisering og konkurransestimulering, og at det må foreligge
en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper og virkemidler
ikke skal benyttes av offentlige virksomheter.
Disse medlemmer ønsker
en åpnere offentlig forvaltning. Med de muligheter dagens
informasjons- og kommunikasjonsteknologi gir, bør det offentlige
i langt større grad åpne sin saksbehandling slik
at berørte borgere, andre saksparter og offentligheten
får innsyn, uten at det går på bekostning
av personvern eller taushetsplikt. Slik kan saksbehandlingen bli
gjenstand for en kontinuerlig vurdering og effektivisering til innbyggernes
beste.
Disse medlemmer registrerer at
offentlige virksomheter i liten grad er opptatt av kost-/nyttevurderinger,
og at slike sjelden blir lagt til grunn for de prioriteringer som
gjøres. Slike vurderinger er sterkt nødvendige
for at virksomhetene skal kunne bli effektive og målrettede,
samtidig som de kan slankes. Derfor bør kost-/nyttevurderinger
i stadig større grad benyttes i resultatstyringen av offentlig
sektor. På denne måten vil man også synliggjøre
de store kostnadene som er forbundet med reguleringskåthet
og millimeternøyaktighet.
Disse medlemmer foreslår
en "modell for gevinstdeling" ved effektivisering i offentlige virksomheter.
De virksomheter som ved eget initiativ oppnår besparelser,
vil kunne få "beholde" noe av denne gevinsten til ytterligere
moderniserings- og utviklingstiltak. Dette forutsetter at virksomheten
samtidig opprettholder samme nivå på eller øker
kvaliteten og omfanget av sine utadrettede tjenester.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett reduserer ramme
1 med 112 mill. kroner, jf. tabell 3.
Tabell 3. Sammenlikning
av Regjeringens forslag på rammeområde 1 med de
alternative budsjettene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre og fra Fremskrittspartiet. Bare poster med avvik er med.
Avvikstall i parantes. Tall i 1000 kroner
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr. 1
med Tl. nr. 1 | H,
KrF, V | FrP |
| | | | | |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
20 | | Statsministerens
kontor (jf. kap. 3020) | 61 985 | 59 100 (-2 885) | 60 985 (-1 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 61 985 | 59 100 (-2
885) | 60 985 (-1
000) |
21 | | Statsrådet
(jf. kap. 3021) | 112 874 | 102 700 (-10 174) | 105 174 (-7 700) |
| 1 | Driftsutgifter | 112 874 | 102 700 (-10
174) | 105 174 (-7
700) |
24 | | Regjeringsadvokaten
(jf. kap. 3024) | 47 224 | 45 000 (-2 224) | 47 224 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 40 680 | 39 400 (-1
280) | 40 680 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 6 544 | 5 600 (-944) | 6 544 (0) |
1500 | | Fornyings-
og administrasjonsdepartementet (jf. kap. 4500) | 244 315 | 215 813 (-28 502) | 216 315 (-28 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 142 657 | 138 669 (-3
988) | 127 657 (-15
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 101 658 | 77 144 (-24
514) | 88 658 (-13
000) |
1503 | | Midler
til opplæring og utvikling av
tillitsvalgte | 137 775 | 137 777 (+2) | 137 775 (0) |
| 70 | Tilskudd | 107 816 | 107 818 (+2) | 107 816 (0) |
1506 | | Norge.no
(jf. kap. 4506) | 27 162 | 24 990 (-2 172) | 27 162 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 21 162 | 20 190 (-972) | 21 162 (0) |
| 21 | Videreutvikling av MinSide | 6 000 | 4 800 (-1
200) | 6 000 (0) |
1507 | | Datatilsynet | 22 284 | 21 251 (-1 033) | 22 284 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 22 284 | 21 251 (-1
033) | 22 284 (0) |
1510 | | Fylkesmannsembetene
(jf. kap. 4510) | 1 047
920 | 1 030
581 (-17 339) | 897 920 (-150 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 033 697 | 1 016 358 (-17 339) | 883 697 (-150
000) |
1522 | | Departementenes
Servicesenter
(jf. kap. 4522) | 400 829 | 380 504 (-20 325) | 365 829 (-35 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 310 436 | 297 016 (-13
420) | 275 436 (-35
000) |
| 22 | Fellesutgifter for R-kvartalet | 66 319 | 62 605 (-3
714) | 66 319 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 16 574 | 13 383 (-3
191) | 16 574 (0) |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse | 8 059
000 | 6 399
000 (-1 660 000) | 8 059
000 (0) |
| 22 | Sluttoppgjør Posten
Norge AS | 1 660 000 | 0 (-1
660 000) | 1 660 000 (0) |
1580 | | Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen | 1 127
448 | 1 107
448 (-20 000) | 1 237
448 (+110 000) |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter | 50 000 | 30 000 (-20
000) | 160 000 (+110
000) |
2445 | | Statsbygg
(jf. kap. 5445) | 1 001
787 | 1 025
787 (+24 000) | 1 001
787 (0) |
| 30 | Prosjektering av bygg | 55 971 | 59 971 (+4
000) | 55 971 (0) |
| 31 | Igangsetting
av ordinære byggeprosjekter | 10 000 | 30 000 (+20 000) | 10 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 13
752 854 | 12
012 202 (-1 740 652) | 13
641 154 (-111 700) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 1
405 071 | 1
405 071 (0) | 1
405 071 (0) |
| | Sum netto | 12 347
783 | 10 607
131 (-1 740 652) | 12 236
083 (-111 700) |
Komiteen har ingen merknader
til de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, og viser til St.prp.
nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at avvik fra Regjeringens
forslag på disse kapitlene i eget budsjettopplegg, skyldes
endring av føringen av nøytral merverdiavgift.
Forslag 2006: kr 61 985 000.
Saldert budsjett 2005: kr 61 005 000.
Komiteen viser til
at det er oppretta ei ny stilling knytt til vaksinering, og at løyvinga
av den grunn er auka med kr 1 000 000
i tilleggsproposisjonen.
Forslag 2006: kr 112 874 000.
Saldert budsjett 2005: kr 106 753 000.
Komiteen viser til
at det i samband med regjeringsskiftet er knytta ekstra kostnader
til mellom anna etterlønn og auka pendlerutgifter. Det
er derfor foreslått i tilleggsproposisjonen å auke
løyvingane med kr 7 700 000.
Forslag 2006: kr 244 315 000.
Saldert budsjett 2005 (Moderniseringsdepartementet): kr 225 624 000.
Komiteen ønskjer
ein sterk og effektiv offentleg sektor som gir innbyggjarane gode
tenester, valfridom og medbestemming. Offentleg sektor skal vere
i stand til å ivareta omsynet til kvalitet, tilkomst, rettferd
og økonomisk effektivitet. Innbyggjarane har krav på gode
tenester, valfridom og medbestemming. Komiteen er
opptatt av at auka satsing på digitale tenester til innbyggjarane
vil kunne medverke til å skape ei døgnopen forvaltning.
I denne samanhengen vil tiltak som medverkar til at alle får
tilgang på IKT-utstyr og -kompetanse vere viktig.
Komiteen vil framheve at det
er svært viktig å arbeide for eit inkluderande
arbeidsliv. Komiteen vil fortsette dette arbeidet
i tråd med dei lovnadene som er gitt tidlegare og i tett
dialog med arbeidstakar- og arbeidsgivarorganisasjonane. Komiteen registrerer at
stadig fleire har problem med å halde seg inne på det ordinære
arbeidsmarkedet pga. krav til endring og effektivitet i samfunnet. Komiteen vil
på det sterkaste oppmode alle partane i arbeidslivet til å bidra med å legge
forholda til rette for dei som er i denne situasjonen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i tilleggsproposisjonen er føreslått å auke
post 21 spesielle driftsutgifter med kr 10 000 000,
og at denne ekstra løyvinga skal nyttast til førebuing
av forsøks- og forskningsverksemd knytt til 6
timers arbeidsdag.
Fleirtalet viser til Soria Moria-erklæringa
der det er nedfelt at staten skal bidra til forsøk med
6-timersdag/arbeidstidsreformer i samarbeid med partane
i arbeidslivet. Fleirtalet støttar forslaget
om å løyve kr 10 000 000
til å førebu dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
en ordning med seks timers ordinær arbeidsdag for alle,
ikke er bærekraftig. En slik ordning vil for det første
redusere norsk industris konkurranseevne i betydelig grad, og for
det andre vil ordningen vesentlig forringe den offentlige økonomien. Dette
vil igjen ha negativ effekt på den samlede sysselsettingen,
og vil i ytterste konsekvens bidra til en nedbygging av velferdssamfunnet.
På dette grunnlag kan ikke disse medlemmer støtte
forslaget om forsøk med seks timers arbeidsdag.
Disse medlemmer mener at det
vil være bedre å bruke disse 10 mill. kroner på forsøksordninger
med lengre åpningstider på offentlige kontorer,
legekontorer og lignende. Folk arbeider til ulike tider. Åpenhet og
fleksibilitet på offentlige kontorer er derfor viktig for å forenkle
folks hverdag. Disse medlemmer vil derfor foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette for forsøksordninger med lengre åpningstider
på offentlige kontorer, legekontorer og lignende."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
foreslått en betydelig reduksjon på dette feltet. Disse
medlemmer viser til sine innledende merknader om effektivisering,
rasjonalisering og reduksjon av offentlig byråkrati.
Disse medlemmer mener at effektiviseringen
av offentlig forvaltning ikke har den ønskede fremdrift. For
offentlig sektor er det spesielt viktig å ta i bruk ny teknologi
og nye arbeidsformer, med de muligheter det gir. Offentlig sektor
forbruker hvert år store deler av den samlede verdiskaping
i Norge. Når offentlig sektor forbruker fellesskapets midler,
bør det hvile et spesielt ansvar på alle offentlige
virksomheter, og kanskje spesielt Fornyingsdepartementet som har
ansvar for at gode arbeidsformer i nettopp offentlig sektor skal
være så effektive som overhodet mulig. Slik effektivitet kommer
bl.a. gjennom bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).
Forslag 2006: kr 137 775 000.
Saldert budsjett 2005: kr 136 177 000.
Komiteen viser til
at på grunn av gjeldande retningslinjer og ajourført
oversikt over årsverk og lønnsmasse i staten,
er det foreslått i tilleggsproposisjonen å auke
løyvinga på post 70 med kr 1 600 000.
Forslag 2006: kr 27 162 000.
Saldert budsjett 2005: kr 11 200 000.
Komiteen mener det
er viktig med bedre elektronisk samhandling i offentlig sektor slik
at rutiner og systemer kan samkjøres i langt større
grad enn tidligere. Komiteen ser at en bedre IT-arkitektur
vil være et viktig fellesbegrep for prinsipper og rammer
for elektronisk samhandling. Komiteen vil peke på at det
vil gjelde organisering og standardisering av arbeidsprosesser,
begreper og teknisk grensesnitt for bearbeiding og overføring
av data. Komiteen mener at en velfungerende IT-arkitektur
er nødvendig for at viktige grunndata og registre kan samordnes. Komiteen vil
fremheve at dette også er en forutsetning for gode digitale
tjenester fra offentlig sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at Norge.no ble lansert 24. januar 2000, i den hensikt å etablere
en helhetlig offentlig forvaltning.
Både borgerne og forvaltningen er målgruppe
for tjenesten. Norge.no har også i oppgave å kvalitetssikre alle
offentlige nettsteder og har en sentral opplysningstjeneste basert
på fasttelefon, mobiltelefon, e-post og e-dialog. Disse
medlemmer er også kjent med at det i 2004 ble åpnet
en engelsk versjon, Norway.no. Disse medlemmer er
kjent med at fylkesmennene har hatt ansvar for den daglige driften
og utviklingen av portalen, men at den ble organisert som egen virksomhet
fra 1. januar 2005.
Disse medlemmer viser videre
til at forvaltningsansvaret av MinSide ble lagt til Norge.no og
etter planen skulle lanseres i desember 2005. Disse medlemmer er
kjent med at Regjeringen nå har utsatt lanseringen, men
forutsetter at dette arbeidet prioriteres slik at nettportalen blir
virksom så raskt som mulig.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at Norge.no gjør det enklere for brukerne å finne frem
til offentlige tjenester og offentlig informasjon. Norge.no skal
medvirke til økt kvalitet og bedre samordning av offentlige
tjenester på Internett.
Disse medlemmer viser til opprettelsen
av ny post som skal dekke videreutviklingen av MinSide.
Forslag 2006: kr 22 284 000.
Saldert budsjett 2005: kr 21 923 000.
Komiteen understreker
Datatilsynets viktige rolle som ivaretaker av personvernet i en
tid der dette blir utfordret på stadig flere områder
og i stadig økende omfang. Komiteen understreker
videre de sentrale prinsippene i personlovgivningen, slik de framkommer i
St.prp. nr. 1 (2005-2006). For øvrig vises til Stortingets
behandling av St.meld. nr. 40 (2004-2005) Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger
for 2004.
Forslag 2006: kr 1 047 920 000.
Saldert budsjett 2005: kr 1 026 592 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det er varsla ei stortingsmelding
om den såkalla forvaltningsreforma (før gjerne
omtalt som regionalreforma). Meldinga skal mellom anna gjere greie
for framtidig oppgåvefordeling mellom stat, region og kommunar.
Fylkesmannsembeta sine oppgåver vil bli gjennomgått.
Gjennom eit nytt regionalt forvaltningsnivå skal fleire
oppgåver og meir ansvar desentraliserast frå staten
og samlast i nye, folkestyrde regionar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker å begrense fylkesmannens
innsigelsesrett i kommunale plan-, areal- og miljøsaker,
samt foreta en gjennomgang av adgangen til å klage på politiske
vedtak.
Disse medlemmer mener at innsigelsesretten kan
representere en klar trussel mot lokaldemokratiet.
Disse medlemmer vil legge ned
fylkeskommunene. Ved å redusere antallet forvaltningsnivå til
to, vil de politiske ansvarsforholdene bli klarere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
i sitt alternative budsjettopplegg at dette kapitlet reduseres med
150 mill. kroner. Disse medlemmer viser til sine
innledende merknader under kapittel 3.2.3 om effektivisering, rasjonalisering og
reduksjon av offentlig byråkrati.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forsøkene med enhetsfylke og andre forsøk,
som skal evalueres innen høsten 2007. Dette medlem ber
om utredning av regionkommuner, landsdelsregioner og enhetsfylker
som ulike alternativer til dagens fylkeskommune. En eventuell reform
må sikre desentralisering av makt til et lavest mulig forvaltningsnivå.
Forslag 2006: kr 9 000 000.
Saldert budsjett 2005: kr 8 000 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er viktig at omstruktureringen fortsetter og at omdanningen til
aksjeselskap skjer i tråd med planen og ferdigstilles innen
utgangen av 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener samtidig at dette grepet ikke er
tilstrekkelig til å frigjøre Statskonsults virksomhet. Disse
medlemmer mener at en betydelig del av Statskonsults virksomhet
omfatter oppgaver som statlige virksomheter ikke selv trenger å utføre.
Dette er oppgaver som private virksomheter har bedre forutsetninger
for å utføre på en hensiktsmessig måte
og til lavere kostnader, enn om staten selv skal stå for
tjenesteproduksjonen. Mange private kompetansemiljøer er større
enn tilsvarende offentlige, og er i en kontinuerlig konkurransesituasjon
som medfører forbedringer i kvalitet og kostnader.
Disse medlemmer mener at omdanningen
av Statskonsult og en påfølgende privatisering
vil tydeliggjøre bestillerrollen og konkurranseeksponere
tjenester som er godt egnet til dette.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en delprivatisering av Statskonsult. Dette gjøres for å sette
fokus på markedsrettingen av virksomheten slik at Statskonsult
kan utvikle seg til å bli bærekraftig. Det forutsettes at
en ikke ubetydelig andel av aksjene selges og at det hentes inn
kapital for satsingen."
Forslag 2006: kr 400 829 000.
Saldert budsjett 2005: kr 302 491 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
den sentrale plass Departementenes Servicesenter har i det pågående
og fremtidige effektiviseringsarbeidet i den statlige administrasjonen.
Departementenes Servicesenter gjør et betydelige arbeid
innen IKT, og er en sentral aktør i den pågående
tilretteleggingen av informasjon/kommunikasjon mellom den
offentlige forvaltning og samfunnet for øvrig.
Disse medlemmer viser til sine
respektive generelle merknader under kapittel 3.2. Gevinster av
de mer rasjonelle tjenester som Departementenes Servicesenter (Statens
forvaltningstjeneste) gjennom en årrekke har jobbet for,
ventes å bli betydelige. Felles innkjøpsordninger
alene vil kunne spare statlige virksomheter for mange millioner årlig.
Forslag 2006: kr 279 808 000.
Saldert budsjett 2005: kr 282 567 000.
Komiteen støtter
ei omlegging av tilskuddet til de politiske partiene sine fylkesungdomsorganisasjoner. Forslaget
om å skille bevilgningen ut som egen post ble foreslått
av et enstemmig partifinansieringsutvalg i NOU 2004:25 "Penger teller,
men stemmer avgjør". Dette ble videreført i forbindelse
med Ot.prp. nr. 84 (2004-2005) om partiloven.
Komiteen viser til at fram til
nå har fylkeskommunene betalt ut hele tilskuddsbeløpet
til de enkelte fylkespartiene som igjen viderefordeler en andel
til sine ungdomsorganisasjoner. Kap. 1530 post 73 Tilskudd til fylkespartiene
har hatt to ulike satser, alt etter om partiet har kunnet dokumentere
en fylkesungdomsorganisasjon eller ikke. Partier med fylkesungdomsorganisasjon
har fått om lag 30 pst. poeng høyere sats per stemme
enn de uten. Hvordan partiene på fylkesplan har valgt å fordele
dette videre, er ukjent og anses som en del av partienes autonomi.
Det er imidlertid grunn til å anta at partiene har ulik
praksis.
Komiteen har merka seg at det
er tatt utgangspunkt i forholdet mellom bevilgningen på post
70 Tilskudd til partienes sentrale organisasjoner og post 76 Tilskudd
til partienes sentrale ungdomsorganisasjoner. Komiteen understreker
at forslaget om en prosentsats på 5 gjelder for 2006, og
at hensikten ikke er å etablere et fast forholdstall
mellom bevilgningene på post 73 og 75.
Komiteen viser til at siden partiene
på fylkesnivå har stått fritt i forhold
til å velge størrelsen på tilskuddet til
ungdomspartiet, er det grunn til å anta at det har vært ulik
praksis partiene og fylkene imellom. Det vil være vanskelig
fra myndighetenes side å finne fram til et "riktig" forhold
mellom tilskudd til fylkesorganisasjonene og til fylkesungdomspartiene. Komiteen ønsker
likevel å understreke at formålet med omlegginga
av tilskuddsordninga ikke er at fylkesungdomsorganisasjoner skal
få reelt lavere bevilgning enn de får i dag, og komiteen understreker
derfor at fylkespartiene står fritt til å selv å justere
bevilgningen til sine fylkesungdomsorganisasjoner.
Komiteen understreker at fylkespartiene
inkludert fylkesungdomsorganisasjoner totalt sett kommer bedre ut
med det foreliggende budsjettforslaget, sammenliknet med bevilgningen
for 2005.
Forslag 2006: kr 8 059 000 000.
Saldert budsjett 2005: kr 5 132 200 000.
Komiteen har merket
seg at ytelsene fra Statens Pensjonskasse er alderspensjon, uførepensjon,
enke- og enkemannspensjon, barnepensjon og avtalefestet pensjon.
Pensjonsytelsene samordnes med ytelser fra folketrygden. Statens
pensjonsordning har vært den største pensjonsordningen
i Norge, og har i stor grad dannet mønster for andre offentlige
og private tjenestepensjonsordninger. Netto økning i antall
pensjoner var på 6 216. Grunnbeløpet
i folketrygden er 60 699 kroner fra 1. mai 2005.
Det ventes en kraftig økning av antall pensjoner frem til
2015 på grunn av eldrebølgen.
Komiteen merker seg at bevilgningsforslaget
for 2006 bygger på følgende forutsetninger:
– Vekst
i antall pensjonsutbetalinger ekskl. AFP: 3,6 pst. pr. år.
– Nullvekst i antall AFP-pensjoner
og antall spesielle førtidspensjoner.
– Grunnbeløp i folketrygden:
60 699 kroner fra 1. mai 2005.
– Anslagene legger i hovedsak
til grunn at de virksomheter som er medlemmer i Statens Pensjonskasse
i dag, fortsetter sitt medlemskap.
Komiteen er kjent med at styret
i Posten Norge AS har besluttet å si opp sin pensjonsordning
i Statens Pensjonskasse og viser til at budsjetteffekten kommer
i 2006. Komiteen viser til at Regjeringen vil komme tilbake
til Stortinget i 2006 med eventuelt forslag om endelig justering
av budsjetteffektene. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. O. nr. 98 (1999-2000)
om lov om endring i lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens
Pensjonskasse der "knekkpunktet" for opptjeningsgrunnlaget ble fjernet
for medlemmer av Pensjonskassen som gikk av med pensjon etter 1. mai
2000.
Disse medlemmer viser også til
at lovendringen ikke ble gjort gjeldende for pensjonister. Disse medlemmer vil
peke på at det hele tiden har vært stor usikkerhet
knyttet til endringen, og at det tidligere har blitt fremmet kritiske
kommentarer til råkjøret fra regjeringen Stoltenberg
I for å få endringen vedtatt uten skikkelig utredning.
Foreløpig rettsbehandling har vist at kritikken i forkant
var berettiget og at det da skulle ha vært utført
en bedre utredning.
Forslag 2006: kr 849 000 000.
Saldert budsjett 2005: kr 276 000 000.
Komiteen merker seg
at kapitlet utgjør en teknisk beregning av arbeidsgiveravgiften
og er beheftet med stor usikkerhet, men at økningen på kapitlet
oppveies av tilsvarende inntektsøkning i statsbudsjettet.
Forslag 2006: kr 1 127 448 000.
Saldert budsjett 2005: kr 923 020 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) og til St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 1 (2005-2006) for omtale av de enkelte prosjekter, og har for øvrig
ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at det over lengre tid har vært behov for en utvidelse
av kapasiteten i kriminalomsorgen. Det er derfor etter disse
medlemmers oppfatning svært positivt at departementet
foreslår en bevilgning på 20 mill. kroner til
oppstart av bygging av Halden fengsel i 2006. Disse medlemmer ber
Regjeringen om å påse at fengselet ferdigstilles
med minst 251 plasser snarest mulig og senest innen utgangen av
2009.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sørge
for at Halden fengsel ferdigstilles med minst 251 plasser snarest mulig
og senest innen utgangen av 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en samstemt justiskomité allerede i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2003-2004) sa at det var viktig å prioritere
det nye fengselet i Halden i budsjettet for 2005. Regjeringen har
lagt inn 20 mill. kroner til oppstart av fengselet i Halden. Dette
fortoner seg imidlertid mer som symbolpolitikk enn realiteter når
man vet at fengselet vil koste over en mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn i sitt alternative budsjettopplegg at
det avsettes 110 mill. kroner mer enn Regjeringens forslag i St.prp.
nr. 1 (2005-2006) til oppstart av nytt fengsel i Halden. For øvrig viser disse
medlemmer til sin merknad under kap. 2445 vedrørende
oppstart av byggingen av nytt fengsel i Indre Salten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det
er positivt at det bevilges 10 mill. kroner til igangsetting av
byggingen av Samisk vitenskapsbygg i Kautokeino.
Komiteen viser til
at ny opera i Bjørvika i Oslo er under oppføring. Komiteen ber
departementet påse at prosjektet gjennomføres
innenfor kostnadsrammen.
Forslag 2006: kr 89 500 000.
Saldert budsjett 2005: kr 81 000 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer
at aktørene på Fornebu ennå ikke er kommet
i gang med utbyggingen av boligområdene. Disse medlemmer viser
til budsjettproposisjonen og har ellers ingen merknader.
Forslag 2006: kr 1 001 787 000.
Saldert budsjett 2005: kr 1 601 412 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet raskt vil igangsette prosjektet med byggingen
av nytt fullverdig fengsel i Indre Salten, og registrerer at det
i St.prp. nr. 1 (2005-2006) er lagt inn 5 mill. til fortsatt prosjektering, men
at bevilgningsforslaget er redusert med 4 mill. kroner i forhold
til dette i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006). Disse
medlemmer mener dette prosjektet har kommet så langt
at man bør komme i gang med byggestart andre halvår
2006. Disse medlemmer vil derfor legge inn en konkret
oppstartsbevilgning på 10 mill. kroner. Dette er viktig
i forhold til at man har behov for flere soningsplasser, også i
region nord. Prosjektet kan også om det er ønskelig,
gjennomføres som et offentlig-privat samarbeidsprosjekt (OPS).
Siden det også er ledig kapasitet innen bygg- og anleggsbransjen,
vil det i så måte være samfunnsøkonomisk
gunstig å igangsette prosjektet nå.
Forslag 2006: kr - 18 584 000.
Saldert budsjett 2005: kr - 11 896 000.
Komiteen merker seg
at Statens Pensjonskasse Forvaltningsbedrift er knyttet til betaling
for de administrative tjenestene som utføres for pensjonsordninger og øvrige
produkter i SPK Forvaltningsbedrift.
Komiteen viser til at kvaliteten
på medlemsdataene fremdeles ikke er tilfredsstillende selv
om Statens Pensjonskasse i flere år har arbeidet med å bedre
kvaliteten på historiske data. Komiteen merker
seg at Statens Pensjonskasse har som mål at medlemsdata skal
være korrekte innen 2007.
Komiteen merker seg at Statens
Pensjonskasse har prioritert arbeidet med å øke
kvaliteten i pensjonsberegningene, dvs. sørge for å utbetale
korrekt beregnet pensjon til rett tid.
Komiteen mener det er viktig
at Regjeringen i budsjettet for 2007 følger opp problematikken
omkring korrekte og tidsriktige pensjonsutbetalinger.