Under programkategori 08.10 Administrasjon m.m. behandles
bare kap. 310 i denne innstillingen. Øvrige kapitler behandles
av familie- og kulturkomiteen.
Departementet foreslår i Tillegg nr.
1 en bevilgning på 121 477 000 kroner
under dette kapitlet. Tilskuddet til trossamfunn og livssynssamfunn
er en lovhjemlet overslagsbevilgning, beregnet ut fra medlemstall.
I Tillegg nr. 1 foreslås tilskudd til ordningen med private kirkebygg
(post 75) avviklet, samt en reduksjon av tilskuddet til råd
for tro og livssyn (post 76).
Komiteen viser til
at bevilgningen er en overslagsbevilgning som beregnes ut fra medlemstall
i ulike kirke- og livssynsorganisasjoner. Hensikten med tilskuddet
er å sikre økonomisk likebehandling mellom den
norske kirke og tros- og livssynsamfunnene utenfor Den norske kirke. Komiteen registrerer
at Regjeringen har fulgt opp tiltak for å hindre dobbeltmedlemskap
og bedre kontrollen med at tilskuddene utbetales i forhold til reelle
medlemstall. Komiteen viser også til komiteens
merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2004-2005) i denne sammenheng.
Komiteen viser til at den har
endringer i finansieringen av Den norske kirke til behandling, jf.
St.meld. nr. 41 (2005-2006), og til det pågående
arbeidet i Stat - kirke-utvalget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) og slutter seg
til bevilgningsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre regner med
at departementet kommer tilbake til Stortinget med en egen stortingsmelding
dersom en eventuell ny finansieringsform for Den norske kirke også bør
medføre endringer i finansieringsordningen for andre tros-
og livssynsamfunn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at en viktig forutsetning for religionsfrihet er muligheten til å utøve
sin tro. Et element for slik utøvelse ligger i muligheten
til bygging av forsamlingslokaler utenom Den norske kirke. Disse medlemmer mener
ordningen med tilskudd til private kirkebygg er et viktig bidrag
til å sikre en likere behandling mellom ulike trossamfunn. Disse
medlemmer ser det som beklagelig at Regjeringen foreslår å fjerne
tilskuddsordningen for private kirkebygg. Disse medlemmer viser
til at flere menigheter og trossamfunn allerede har igangsatt byggeprosjekter hvor
det er budsjettert med tilskuddet fra denne posten. Fjerningen av
dette tilskuddet vil derfor få store konsekvenser for slike
prosjekter. Disse medlemmer legger til grunn at Regjeringen
kommer tilbake til hvordan den vil legge forholdene til rette for
at tros- og livssynssamfunn kan ha egne lokaler.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstreviser
til sinegenerelle merknader under punkt
2.2, og til at disse partiene i sitt forslag til rammeområde
17 i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) foreslo å opprettholde
bevilgningen (post 75) med 9,37 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
foreslå at tilskudd til private kirkebygg opprettholdes
på det nivå som fremkommer som forslag i St.prp.
nr. 1 (2005-2006), og vil derfor øke post 75 med 9,4 mill.
kroner.
Programkategori 08.40 Den norske kirke omfatter
de statlige bevilgningene til Den norske kirke, særlig driftsbevilgninger
til de regionale og sentralkirkelige organer i Den norske kirke,
til prestetjenesten og Det praktisk-teologiske seminar. Kategorien
omfatter også tilskudd til kirkens virksomhet, bl.a. til
de kirkelige fellesrådene, Sjømannskirken og døvemenighetene,
foruten utgifter til det bygningsmessige vedlikeholdet
av Nidarosdomen og driften av Erkebispegården.
Opplysningsvesenets fond hører også innunder
kategorien. Fondet er selvfinansierende og belaster ikke statsbudsjettet.
Komiteen vil vektlegge
at Den norske kirke skal ivareta og videreføre vår
kristne kulturarv, formidle de trosforestillinger og verdier som
kjennetegner kristendommen og bevare sin identitet som folkekirke.
Komiteen har merket seg at medlemstallet
i Den norske kirke er stabilt og at dette også kjennetegner oppslutning
og deltakelse ved gudstjenester og kirkelige handlinger. Komiteen har
videre merket seg at de fleste av landets innbyggere gjennom året
har kontakt med kirken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser dette
som viktige indikatorer på kirkens stilling som folkekirke
i vårt land.
Disse medlemmer viser til den
forestående innstilling fra Stat-kirke-utvalget.
Komiteen viser til
at Kirkemøtet nylig behandlet "Kunsten å være
kirke - Den norske kirkes kulturmelding". Komiteen ser
det som svært positivt at Den norske kirke har levert et
viktig grunnlagsarbeid for å styrke den fremtidige kirkelige
kultursatsing, samtidig som dette også bidrar til å synliggjøre
kirken i den kulturpolitiske debatt. Komiteen viser
videre til at Kirkemøtet har satt i gang en offensiv kultursatsing
med lokal og regional forankring. Komiteen vil peke
på at Kirkemøtets vedtak viser at Den norske kirke
tar sitt ansvar som kulturbærer og kulturformidler på alvor,
og at kirken ønsker å satse på kulturfeltet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at Kirkemøtet ønsker
at det etableres kirkelige ressurs- og kompetansesentre for skapende
og utøvende kunst, for å gi faglig tyngde til
møtet mellom kirke, kunst og kultur over hele landet. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til disse partienes forslag
i familie- og kulturkomiteen om å bevilge 500 000
kroner på rammeområde 3 til kirkelige ressurs-
og kompetansesentre for skapende og utøvende kunst.
Departementet foreslår i Tillegg nr.
1 en bevilgning på 469 051 000 kroner
under dette kapitlet, som omfatter driftsutgifter til Kirkerådet,
bispedømmerådene og biskopene, foruten tilskudd
til kirkelige formål, bl.a. tilskudd til Sjømannskirken,
døvemenighetene og stillinger innen kirkelig undervisning
og diakoni.
Reformen av trosopplæringen i Den norske
kirke som ble igangsatt i 2004, er de første årene
basert på forsøk og utprøving av prosjekter.
For å sikre framdrift og bredde foreslås det en
bevilgningsøkning på nær 23. mill. kroner.
Den årlige budsjettinnsatsen på området vil
være ca. 78 mill. kroner i 2006.
I Tillegg nr. 1 foreslås driftstilskuddet
til de kirkelige fellesrådene nedsatt med 10,8 mill. kroner.
Komiteen viser til at det er
Kirkemøtets oppgave å foreta prioriteringer av
de ulike satsningsområder i kirken. Komiteen har
merket seg at det i strategiplanen for Den norske kirke 2005-2008
er fastsatt fire hovedsatsningsområder: trosopplæring,
gudstjenesteliv, diakoni og ung i kirken. Komiteen er
enig i at kirkens evne til å inkludere barn og ungdom i
sitt arbeid vil være avgjørende for folkekirkens
framtid og ser positivt på at det i tillegg til trosopplæringsreformen
gjennomføres en rekke tiltak for å styrke kirkens
kontakt med barn og unge.
Komiteen mener at Stiftelsen
Kirkens Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep gjør
et arbeid av sentral betydning. Komiteen mener at
kirken skal ha et aktivt engasjement på dette området.
Komiteen viser til at ressurssenteret
utfører et arbeid som er viktig også for lokale
kirkelige organer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det er viktig å styrke
ressurssenterets arbeid og bevilger 200 000 kroner.
Flertallet vil understreke at
det er behov for et tett samarbeid mellom ressurssenteret og representanter for
de lokale kirker ved Kirkens Arbeidsgiver- og interesseorganisasjon
(KA).
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil i den sammenhengen foreta en omfordeling fra post 72 Kirkelig
virksomhet i kommunene - primært posten KOPINOR.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til St.prp. nr. 1
(2005-2006). Innenfor denne rammen ville disse medlemmer sett
det som naturlig om 0,2 mill. kroner fra kap. 200 (post 1) hadde
vært omdisponert til kap. 340 (post 71) Stiftelsen Kirkens
Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.
Komiteen viser til
at det er Sjømannskirken som på vegne av Den norske
kirke gjør et viktig arbeid ved å ivareta den
kirkelige betjening av nordmenn i utlandet. Komiteen har
også merket seg at Sjømannskirken var en viktig
aktør under hjelpearbeidet i forbindelse med flodbølgekatastrofen
i Asia.
Komiteen mener denne kompetansen
bør inngå i norske myndigheters planverk for håndtering
av krise eller katastrofesituasjoner som rammer nordmenn i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at fra post 71 har det over flere år vært
gitt tilskudd til Det norske bibelselskap til oversettelse av bibelske
tekster til lule-, sør- og nordsamisk. I hovedsak medgår
tilskuddet til oversettelse av Det gamle testamente til nordsamisk. Disse
medlemmer mener samisk bibeloversettelse ikke bør
være en prioritert oppgave. Disse medlemmer vil
derfor fjerne dette tilskuddet, og reduserer post 71 med kr 1 250 000.
Komiteen viser til at målsettingen
med tilskuddet er å styrke det økonomiske grunnlaget
for kirkens lokale virksomhet utover det som følger av
kommunenes utgiftsforpliktelser etter kirkeloven. Komiteen viser
videre til at det i forståelse med Kirkerådet
og Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon (KA) de senere år
har vært avsatt midler til sentrale tiltak som kan gi utgiftsbesparelser,
effektiviseringsgevinster eller lettelser for den lokale kirkeforvaltningen.
Kirkebyggene har vært særlig prioritert i denne
sammenheng, med blant annet avtale om felles forsikringsordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til St.meld. nr. 41 (2004-2005) Om økonomien i Den
norske kirke som bl.a. omhandler rammebetingelsene for de kirkelige fellesrådene
og det lokale menighetsarbeidet. Flertallet vil avvente
behandlingen av meldingen.
Flertallet viser til St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) og slutter seg til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
dersom de kirkelige fellesrådene skal kunne oppfylle sin
funksjon, både når det gjelder kirkelig virksomhet
og som arbeidsgivere, må statstilskuddet bedre reflektere
fellesrådenes utgiftsforpliktelser.
Disse medlemmer ser det som svært
uheldig at den nye regjeringen har foretatt en betydelig reduksjon av
tilskuddet til den kirkelige virksomhet i kommunene. Disse
medlemmer vil i denne forbindelse vise til den foreslåtte økning
fra Regjeringen i overføringene av frie midler til kommunene,
og forutsetter at Regjeringen bidrar til å sikre at disse
også kommer den kirkelige virksomhet i kommunene til gode.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstreviser
til sinegenerelle merknader under punkt
2.2, og til at disse partiene i sitt forslag til rammeområde
17 i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) foreslo å opprettholde
bevilgningen (post 72) med 92,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på at Regjeringen vil redusere overføringene
til kirkelig aktivitet i kommunene med hele 10,8 mill. kroner. Det
er, etter disse medlemmers syn, i kommunene den kirkelige
aktiviteten er viktigst, og en slik reduksjon vil bidra til å redusere
kirkens rolle som verdiformidler i lokalsamfunnet. Disse
medlemmer vil derfor øke post 72 med 10,8 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
Nidarosdomens karakter som nasjonalhelligdom. Disse medlemmer viser
også til at Oslo domkirke har visse riksdekkende oppgaver. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at den kirkelige
og musikalske aktiviteten ved disse to kirkene får tilført
tilstrekkelige bevilgninger. Disse medlemmer vil
også vise til at flere av de andre domkirkene har et kvalitativt
høyt musikalsk tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å styrke den kirkelige og musikalske aktiviteten
ved Nidaros domkirke, og disse medlemmer foreslår
derfor å styrke post 73 med 1 mill. kroner til dette formålet.
Disse medlemmer mener det er
viktig å styrke den kirkelige og musikalske aktiviteten
ved Oslo domkirke, og disse medlemmer foreslår
derfor å styrke post 74 med 1 mill. kroner til dette formålet.
Komiteen viser til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen til kirkens trosopplæring
med 22,7 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Regjeringens budsjettforslag og er fornøyd med å kunne
gi en satsning på trosopplæringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer
at finansiering og gjennomføring av reformen er i god gjenge
og legger til grunn at opptrappingen skal videreføres i
henhold til tidligere målsetting. Disse medlemmer vil
understreke at dåpsopplæringen er en viktig forutsetning
for å opprettholde en bred og engasjert folkekirke.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil også vise til komitéflertallets
uttalelse i forbindelse med innføringen av trosopplæringsreformen,
jf. Innst. S. nr. 200 (2002-2003) der det heter:
"Flertallet viser til at opplæringen er
anslått til å ha en økonomisk ramme på ca.
250 mill. kroner når den er fullt utbygd. Flertallet ser
disse anslagene som en norm og ramme for omfanget. Flertallet viser
til at det er i de årlige budsjettene nødvendige
bevilgninger skal gis. I forsøksperioden mener flertallet
det skal være øremerkede bevilgninger."
Departementet foreslår i Tillegg nr.
1 en bevilgning på 700 372 000 kroner
under dette kapitlet.
Komiteen viser til
at det fra 1. juli 2004 ble innført ny tjenesteordning
for proster, samtidig som det ble foretatt endringer i tjenesteordning
for menighetsprester. Komiteen viser til at reformen
innebærer at prostene er pålagt et betydelig større
ansvar for prestenes tjeneste og har fått et markert større
ansvar som ledere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forutsetter
at prostene sikres de nødvendige administrative ressurser
for at reformen kan bli vellykket og uten at det skjer på bekostning
av prestetjenesten i lokalmenighetene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstreviser
til sinegenerelle merknader under punkt
2.2, og til at disse partiene i sitt forslag til rammeområde
17 i Budsjett-innst. S. I (2005-2006) foreslo å øke
bevilgningen til prostereformen (post 1) med 10 mill. kroner utover
forslaget fra Samarbeidsregjeringen.
Departementet foreslår i Tillegg nr.
1 en bevilgning på 42 960 000 kroner
under dette kapitlet, herunder en første bevilgning på 1
mill. kroner for å sikre det elektriske anlegget etter
en brann i Nidaros Domkirke.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til bevilgningsforslaget.