14.1 Fraksjonsmerknad fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens opplegg.

14.2 Fraksjonsmerknad fra Fremskrittspartiet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er en revisjon av budsjettet for 2006. Disse medlemmer har derfor primært foretatt justeringer fremfor å fremme omfattende forslag som naturlig hører hjemme i ordinær budsjettbehandling. I tillegg har disse medlemmer fremlagt enkelte forslag i forbindelse med revisjonen som anses som påkrevd og nødvendige, spesielt sett i lys av de ekstraordinære inntektene til staten utover det man anslo da statsbudsjettet ble vedtatt høsten 2006.

Disse medlemmer fremsetter i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. S. nr. 205 (2005-2006) følgende budsjettendringer:

FORSLAG TIL REVIDERT BUDSJETT - HOVEDOVERSIKT- FRP 2006

Endringer ifht.

Regjeringen:

2006

ØKTE FORESLÅTTE OFFENTLIGE BEVILGNINGER

ØKT OFFENTLIG FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE

2 268

REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER

4 567

Økt offentlig finansieringsbehov (økt anvendelse av oljepenger):

6 835

OVERFØRING TIL STATENS PETROLEUMSFOND REGJERINGEN

327 000

OVERFØRING TIL STATENS PETROLEUMSFOND FRP ALT. REVIDERT 2006

320 165

REDUSERTE / ØKTE OFFENTLIGE UTGIFTER

FORNYELSE OG ADMINISTRASJON Ramme 1

Igangsetting bygging av fengsler, Halden og Indre Salten

24

FAMILIE Ramme 2

Økning i kontantstøtte

164

Forskning på ADHD

5

169

KULTUR Ramme 3

-16

UTENRIKS Ramme 4

Reversere Svalbardskatten

13

JUSTIS Ramme 5

Kriminalomsorgen

13

Driftsutgifter politiet

19

Oslopolitiet

12

Annet

2

46

KOMMUNAL Ramme 6

Reduksjoner i bevilgningene til innvandringsformål

-97

Annet

-20

-117

RAMMETILSKUDD KOMMUNER Ramme 19

Sitteplasser på skolebusser

25

ARBEID/SOSIAL Ramme 7, 15

Kjøp av private helsetjenester

100

Reversere Regjeringens kutt i arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede

172

Anslagsendring sykepenger

-200

Arbeids- og inkluderingsdepartementet, driftsutgifter

-4

68

FORSVAR Ramme 8

Forsvarsbygg og nybygg

-250

Nyanskaffelser av materiell

180

Kystvakten

70

0

NÆRING Ramme 9, 10, 11

Gjeninnføre avistjenesten for norske sjøfolk

4

Fjerning av fôravgift for kjæledyr

23

27

ENERGI/MILJØ Ramme 12, 13

Verning av kirkebygg, m.m.

6

KONTROLL Ramme 14

0

HELSE Ramme 16

Regionale helseforetak

1 010

Styrking psykisk helsevern

20

Rusmiddeltiltak, forebyggende arbeid

36

Pneumokokkvaksinefond øremerket kommuner

75

Psykiatrisk ambulansehelsetjeneste

1

CP-leir for barn

1

1 143

KUNNSKAP Ramme 17

Kompetanseløft for lærere

25

Forskning og nyskaping, overføring forskningsfondet

100

Tilskudd for private kirkebygg

9

Annet

24

159

TRANSPORT Ramme 18

Trafikktilsyn, drift, vedlikeh. riksveier

400

Riksveiinvesteringer

164

Rassikring

55

Kjøp av riksveifergetjenester

10

Jernbane

10

Bredbåndssatsing

50

Annet

43

732

FINANS Ramme 22

-10

SUM ØKNING OFFENTLIGE UTGIFTER

2 268

REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER

INNTEKTSSKATTER

Nulle skjerpelser

Full reversering av innstramming i fri kost og hyretillegg for sjøfolk og sokkelarbeidere 1. januar 2006

132

Mobilskatt, Dok 8:51

755

Ikke øke reindriftsfradraget

0

Reversere innstramming IPA (individuelle pensjonsavtaler)

240

Dobling av aksjerabatt ved kjøp av aksjer i egne bedrifter fra kr 1 500 kr til kr 3 000

15

Øke avskrivningssatsen i saldogruppe d - maskiner, m.m. til 25 pst.

360

Fritak for arb.giveravg. i frivillige organisasjoner for lønn opp til kr 450 000

30

Ikke stramme inn rehabilitering kombinert med uførepensjon

13

1 545

AVGIFTER

Bil

Red. av bensinavg. fra 1. juli med kr 1,32. Effekt inkl. mva. kr 1,65

1 179

Red. av dieselavg. fra 1. juli med kr 1,32. Effekt inkl. mva. kr 1,65

1 322

2 501

Grensehandel

Reduserte alkoholavgifter på øl og vin med 4,6 pst. fra 1. juli

50

Fjerning av sjokoladeavgiften fra 1. juli, Dok. 8:56

464

514

Annet

Fjerning av toll på bær fra 1. juli

7

7

SUM SKATTELETTELSER Ramme 23

4 567

UTBYTTE Ramme 24

0

SUM REDUSERTE OFFENTLIGE INNTEKTER

4 567

POSTER UTEN RESULTATVIRKNING ("UNDER STREKEN")

Fondet for forskning og nyskaping, fondskapital

25 000

Argentum, egenkapitalinnskudd

1 800

Statkraft SF, egenkapitalinnskudd

2 000

SUM

28 800

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstillingen, samt i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) og Innst. O. nr. 65 (2005-2006).

14.3 Fraksjonsmerknad fra Høyre

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er gledelig at den positive utviklingen vi har sett i norsk økonomi de siste årene, fortsetter. Veksten i økonomien er god, sysselsettingen øker og arbeidsledigheten fortsetter å synke. Disse medlemmer viser til at regjeringen Stoltenberg II nå har ansvaret for å sikre at denne utviklingen fortsetter, og at finanspolitikken ikke bidrar til å øke presset på renten og kronekursen.

Disse medlemmer er sterkt kritiske til Regjeringens gammeldagse næringspolitikk med skatteøkninger, økt statlig eierskap og statlig innblanding i næringslivet. I kombinasjon med kutt i forskningen vil det over tid svekke vekstevnen i økonomien og dermed velferden. Disse medlemmer vil føre en politikk som øker økonomiens vekstevne og dermed styrker grunnlaget for velferden. Derfor vil disse medlemmer føre en ansvarlig økonomisk politikk, gradvis redusere skatte- og avgiftsnivået, trappe opp bevilgningene til forskning og innovasjon, satse mer på kunnskap i skolen og øke bevilgningene til bygging og vedlikehold av veier.

Disse medlemmer mener at de gode tidene i norsk økonomi må brukes til å investere mer i fremtidig verdiskaping og velferd. I revidert nasjonalbudsjett foreslår derfor Høyre å øke bevilgningene til vei og til næringsrettet forskning og utvikling. Disse medlemmer har også funnet rom for en sterkere satsing på helse og omsorg og målrettede tiltak som kan gi mennesker en ny sjanse i arbeidsmarkedet og til å tilegne seg kunnskap.

Disse medlemmer fremmer følgende hovedprioriteringer i revidert nasjonalbudsjett:

Vei og samferdsel

Disse medlemmer vil trappe opp bevilgningene til samferdsel. I revidert nasjonalbudsjett vil disse medlemmer øke bevilgningene til samferdsel med om lag 300 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Av dette prioriteres økte bevilgninger til vedlikehold av veier med 224 mill. kroner. I tillegg har disse medlemmer funnet rom for enkelte andre prioriteringer bl.a. E6 og Bergensprogrammet.

Kunnskap og næringsliv - muligheter for alle

Disse medlemmer vil føre en politikk for å utnytte mulighetene i hele landet og en politikk som bidrar til at alle gis muligheten til å delta. Disse medlemmer prioriterer derfor en skole med fokus på kunnskap, økt satsing på forskning, en fremtidsrettet næringspolitikk og målrettede tiltak som sikrer at de som faller utenfor arbeidslivet får en ny sjanse.

I revidert nasjonalbudsjett fremmer disse medlemmer forslag om økte bevilgninger til grunn­forskning og næringsrettet forskning og utvikling med over 200 mill. kroner. For å legge til rette for økte bevilgninger til grunnforskning i årene som kommer, foreslår disse medlemmer å øke forskningsfondet med 25 mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår også økte bevilgninger til leksehjelp med 50 mill. kroner, og forslag om å rette opp Regjeringens kutt i bevilgningene til private høyskoler.

Disse medlemmer vil legge bedre til rette for kvinnelige gründere og foreslår derfor å gi selvstendig næringsdrivende fulle trygderettigheter ved svangerskap, fødsel og omsorg for små barn. Disse medlemmer foreslår også en halvering av gebyrene under Brønnøysundregistrene.

Disse medlemmer vil sikre at personer som faller utenfor arbeidsmarkedet får mulighet til å delta. Derfor fremmer disse medlemmer bl.a. forslag om flere tiltaksplasser for yrkeshemmede, et eget opplæringsprogram i helsefag for innvandrere, økte bevilgninger til grunnopplæring for voksne og økte bevilgninger til entreprenørskap blant innvandrere.

Helse og omsorg

Disse medlemmer vil øke satsingen på helsevesenet og målrettede tiltak mot rus og psykiatri med om lag 220 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår økte bevilgninger for å rette opp underfinansieringen av Helse Vest og Helse Midt-Norge, og økte bevilgninger til rehabilitering ved private institusjoner. Disse medlemmer foreslår også et første trinn i en opptrappingsplan for rusfeltet. Opptrappingen skal bidra til bedre kvalitet og kapasitet i behandlings- og omsorgstilbudet til rusmiddelmisbrukere, samt bedre støttetiltak til rusmiddelmisbrukeres pårørende. I tillegg foreslår disse medlemmer å styrke bevilgningen til samhandlingstiltak mellom kommuner og spesialisthelsetjeneste i arbeidet med psykisk syke. Disse medlemmer satser også på økt geriatrisk kompetanse i kommunehelsetjenesten og en styrking av tilbudet om omsorg ved livets slutt.

Andre prioriteringer

Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag om å øke beskatningen av privat pensjonsforsikring. Forslaget fra Regjeringen er i realiteten en skatteøkning på privat sparing. Disse medlemmer foreslår å senke avgiften på øl og vin med 100 mill. kroner og doble aksjerabatten ved kjøp av aksjer i egen bedrift. Disse medlemmer viser til at Høyre prioriterer full barnehagedekning og god kvalitet i barnehagene fremfor en lavere makspris. Disse medlemmer foreslår derfor å øke bevilgningene til likebehandling av private og kommunale barnehager med 150 mill. kroner. Dette vil skape trygghet for de private barnehageutbyggerne og øke utbyggingstakten. Samtidig vil disse medlemmer stå på regjeringen Bondevik IIs forslag til makspris for 2006. Disse medlemmer foreslår å øke kontantstøtten med 5 pst. fra 1. august 2006 for delvis å rette opp kuttet regjeringen Stoltenberg II foretok fra 1. januar 2006.

Disse medlemmer understreker at alle forslag om økte utgifter og reduserte inntekter er dekket inn. Det vises til egen oversikt over inndekningen.

Hytteskatten

Disse medlemmer viser til at Regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett har foreslått at kommunene kan innføre eiendomsskatt i hele kommunen. Dette vil innebære at langt flere nordmenn må betale eiendomsskatt og at det med dette i realiteten innføres en hytteskatt. Disse medlemmer mener at de rød-grønne partiene omgår sitt eget løfte om å ikke øke skattene ut over 2004-nivå. Når Regjeringen legger til rette for økte kommunale eiendomsskatter, må de rød-grønne partiene ta ansvar for at folk flest får en høyere skattebelastning.

Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative budsjett for Revidert 2006 omprioriterer 1 723 mill. kroner. Disse omprioriteringer er fullt ut inndekket. Omprioriteringene fordeler seg på kap. og post som følger:

Satsingsomtråder for Høyre i Revidert nasjonalbudsjett 2006

Kap. og Post

Område

Bokført, mill. kr

SUM PRIORITERINGER, over streken

1 723,70

164.73

Tiltak i Hviterussland knyttet til demokratisering gjennom å styrke sivilt samfunn, menneskerettigheter og ytringsfrihet.

5

225.76

Leksehjelp

50

231.65

Likebehandling kommunale/private barnehager som sikrer kvalitet og økt utbygging av barnehageplasser

150

257.21

"Grunnopplæring for voksne - ny sjanse"

10

270.74

Studentbarnehager

10

275.70

Basisfinansiering private høyskoler, økt tilbake til regjeringen Bondevik IIs forslag for 2006

13,3

281.1

Universitetet i Stavanger - Etableringsstøtte til Technology Transfer Office

1,5

286.50

Styrket grunnforskning

100

286.95

Fondet for forskning og nyskaping økes med 25 mrd. kroner, virkning under streken

25 000

310.75

Private kirkebygg

9,4

310.76

Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, styrket drift

0,35

320.83

Midler til Stavanger 2008 - Stavanger som Europeisk Kulturby

8

323.78

Midler til Grieg-året 2007

2

400.1

Økt innsats for å forebygge og bekjempe overgrep mot barn som skjer via nye teknologiske arenaer som internett mv.

5

440.1

Forsert innføring av nye håndvåpen i politiet

10

440.1

Utvidelse av "Gråsoneprosjektet" til nye politidistrikter: bedre samordning mellom politi, kommune og helsevesen

4

440.1

Økt innsats for å bekjempe menneskehandel og prostitusjon

5

440.1

2 Nye stillinger til Økokrim til bekjempelse av økonomisk kriminalitet

1

441.1

Oslo Politidistrikt, Økt innsats for å bekjempe menneskehandel og prostitusjon

5

455.1

Redningstjenesten i Florø, drift

1

468.1

Kommisjon for begjæring av gjenopptakelse av straffesaker, styrket bemanning for å redusere saksbehandlingstiden

1

572.60

Tiltak for å sikre at ingen skolebarn må stå på skolebussen

20

634.71

Tiltaksplasser for yrkeshemmede +1 000 plasser mer enn Regjeringen

55

651.62

Opplæring helsefag, styrking overfor arbeidsinnvandring

10

728.70

Prosjekt "Jordmorriket"

1

730.22

Sommerleir for barn med Celebral Parese

0,4

732.21

Private rehabeliteringssentre, styrket aktivitet

25

732.70

Opptrappingsplan for rusfeltet, tilskudd til regionale helseforetak

35

732.70

Kompensasjon for pensjonsutgifter i private sykehus

25

732.73 732.74

Kompensasjon for skjevfordeling i de Regionale Helseforetakene i Vest (29,4 mill. kroner) og Midt-Norge (19,6 mill. kroner)

49

732.75

Plan for telemedisin i kommunene

10

743.75

Samhandlingstiltak mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten i arbeidet med psykisk syke

20

761.63

Opptrappingsplan for rusfeltet, tilskudd til kommunene

20

761.67

Undervisningssykehjemmenes arbeid med økt kompetanse innenfor geriatri, og utvidet tilskudd til lindrende behandling utenfor sykehus

24

844.70

Kontantstøtte, økt 5 pst. fra 1. august 2006

45

920.50

Norges forskningsråd - tilskudd

10

922.71

Romvirksomhet - Internasjonal romvirksomhet

15

928.71

FOU-prosjekter i næringslivets regi - Tilskudd til ulønnet arbeidsinnsats

30

1311.71

Stord flyplass, tilskudd til nytt tårn og brannstasjon

3

1320.23

Statens vegvesen - Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveier

224

1320.30

Riksveiinvesteringer

47

1320.72

Utvidelse av tilbudet med nattferje i sambandet Stavanger-Tau fra 1. juni 2006

1

1441.39

Vannsjø, prosjekt for bedret vannkvalitet i vassdrag og opprensking av forurenset sjøbunn

1

1506.1

Taleportalen legges ikke ned, som Regjeringen foreslår

0,15

1618.1

Skatteetaten - økte midler til kontroll

33

2421.71

Reiseliv - Innovasjon Norge

15

2421.71

Innovasjon Norge - internasjonalisering, profilering og innovasjon

15

2421.72

Innovasjon Norge - FOU-kontrakter

15

2426.70

SIVA SF - Tilskudd

10

2445.32

Oppstart Odontologibygg Bergen

5

2460

Øke GIEK-rammen med 10 mrd. kroner til 50 mrd. kroner

0

2530.70

2650.71

2650.72

Like trygderettigheter for selvstendig næringsdrivende som for andre ved svangerskap, fødsel og omsorgfor små barn:

85

2600.1

Trygdeetaten - kjøp av 4 000 operasjoner til sykmeldte pasienter innen ortopedisk ­dagkirurgi

71,2

REDUSERTE INNTEKTER:

3635.1

Fjernet Ventelønnsordning: Reduserte inntekter

5

3904.1

Gebyr Brønnøysund halveres

36,5

Kap. og Post

Skatte- og avgiftslettelser

Under poster

Bokført, mill. kr

480.50

Svalbard: Lønnsbeskatning på 8 pst. i 2006, som i 2005

13

Fritak for avgifter for bioetanol < 5 pst.

18

5536.76

16,0

5543.70

2,0

Aksjerabatten ved kjøp av aksjer i eget selskap tilbudt alle ansatte økes fra kr 1 500 til kr 3 000

15

5501.72

10,0

5700.71

2,0

5700.72

3,0

5555.70

Sjokoladeavgiften fjernes fra 1. desember 2006

0

IPA-ordningen fjernes ikke

240

5501.70

101,0

571.60

114,0

572.60

25,0

Kollektive livrenters skattefordel fjernes ikke

0

5526.70

Reduserte alkoholavgifter øl og vin, reduksjon 4,6 pst.

85

5536.72

Veteranbiler årsavgift reduseres

0

Inndekning for Høyre i Revidert nasjonalbudsjett 2006

Kap. og Post

Område

Bokført, mill. kr

SUM INNDEKNING

1 723,70

231.60

Reversere foreldrebetalingen i barnehager tilbake til regjeringen Bondevik IIs forslag

587

634.70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak, 3000 plasser redusert

159

635.1

Avvikle ordningen med ventelønn for ansatte i staten for nye tilfeller

20

651.60

Familiegjenforening, strengere regler

10

909.73

Nettolønn fergerederier, som foreslått av regjeringen Bondevik II

165

1150.70

Landbruk, Markedsregulering, ubrukte midler

24,680

1150.74

Landbruk, Direkte tilskudd, ubrukte midler

105,177

1150.77

Landbruk, Utviklingstiltak, ubrukte midler

1,049

1150.78

Landbruk, Velferdsordninger, ubrukte midler

35,248

1510.1

Fylkesmannsembetene - driftsutgifter

10

1610.1

Toll og avgiftsdepartementet, drift

3

1620.1

SSB, drift

3

1631.1

Senter for økonomistyring, drift

5

2309.1

Generelt driftskutt i statlig forvaltning, unntatt helseforetak

138,746

2650.70

Reduserte sykepenger ved kjøp av 4 000 operasjoner til sykemeldte pasienter innen ortopedisk dagkirurgi

189,8

2751.70

Legemidler, redusert antall trinn fra 3 til 2

22

Økte skatteinntekter:

5501.72

Økt avdekking av skatteunndragelser ved økt bevilgning til kontroll

130

5501.72

Fagforeningsfradraget settes til regjeringen Bondevik IIs forslag for 2006

115

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstilling, samt i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) og i Innst. O. nr. 65 (2005-2006).

14.4 Fraksjonsmerknad fra Kristelig Folkeparti

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti konstaterer at norsk økonomi er i sterk vekst. Sysselsettingen har aldri vært høyere og den registrerte ledigheten har ikke vært lavere siden høsten 2001. Dette viser at regjeringen Bondevik IIs økonomiske politikk, med vekt på å styrke norsk næringsliv, har gitt en svært positiv effekt.

Dette medlem viser til at det nå innenfor enkelte områder er mangel på arbeidskraft og det er presstendenser i økonomien. Det er derfor viktig å føre en politikk som bidrar til at norsk konkurranseutsatt næringsliv ikke svekker sin posisjon.

Dette medlem har merket seg at bl.a. økt skatteinngang innebærer at Regjeringen har funnet rom for enkelte påplusninger i budsjettet. På den andre siden er det nå en kraftig økning i sykefraværet. Det gir økte utgifter og innebærer at man er lenger fra å nå målsettingen i IA-avtalen. Det synes videre som om den gjennomsnittlige årslønnsvekst kan bli høyere enn det Regjeringen legger til grunn i sitt reviderte budsjett, jf. de lønnsforhandlinger som til nå er avsluttet.

Dette medlem konstaterer at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet holdes på 65,9 mrd. kroner eller 4,5 pst. av trend-BNP for Fastlands-Norge, noe som er 0,5 pst. høyere enn i 2005.

Dette medlem merker seg de utgiftsprioriteringer som Regjeringen har foretatt i revidert budsjett og der bevilgningene til barnehager fremheves som en satsing. Dette medlem er glad for satsingen, men vil peke på at den er en naturlig oppfølging av den sterke veksten i antall barnehageplasser som kom i 2005 og som er et resultat av de incitamenter for utbygging som den forrige regjering hadde lagt opp til.

Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti i dette reviderte budsjettet vil prioritere grupper som har krav på særlig oppmerksomhet fra samfunnets side. Det er et paradoks at Regjeringen kutter bevilgningen til tiltak rettet mot yrkeshemmede med 172 mill. kroner. Dette kombinert med at det ifølge attføringsbedriftene strammes inn overfor grupper med de største bistandsbehov, gir uttrykk for en gal prioritering. Dette medlem mener man nettopp nå bør benytte muligheten til å kutte køene til denne type tiltak og dermed gi grunnlag for at flere på sikt kan gå over i det ordinære arbeidsmarked. Dette medlem er også bekymret for de signaler som er fremkommet om at de med særskilt behov for bistand nå får svekket sine tilbud.

Dette medlem vil ellers prioritere tiltak knyttet til rusbehandling, familiepolitikken, private høyskoler og forskning, pensjonsforpliktelser overfor sykehus som ikke er offentlig eid, ulike miljøtiltak, kirke og menighetsliv og enkelte tiltak innenfor samferdselsområdet.

Dette medlem viser for øvrig til de enkelte kapitler for nærmere omtale.

Dette medlem foreslår følgende endringer i forhold til Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett:

Påplusninger:

Kontantstøtte - økt sats med kr 354 pr. mnd. fra 1. juli

126,0 mill. kr

Utvidelse av kontantstøtten med 1 mnd.

37,5 mill. kr

Samlivstiltak (godt samliv landsdekkende)

3,0 mill. kr

Homestart

0,5 mill. kr

Hva med oss

0,5 mill. kr

4,0 mill. kr

Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede

172,0 mill. kr

Aetat

15,0 mill. kr

Lønnstilskudd innvandrere

10,0 mill. kr

Rustiltak

= Oslo/ bl.a. Klar Kristiansand

0,7 mill. kr

Private rusinst.

12,0 mill. kr

Helseforetakene

50,0 mill. kr

Likemannsarbeid

3,0 mill. kr

65,7 mill. kr

Pensjon private helseforetak

25,0 mill. kr

Mer oppretting av skjevdeling helsefortak

49,0 mill. kr

Lindrende behandling

12,0 mill. kr

Samhandling spesialisthelse/ kommunehelse psykiatri

20,0 mill. kr

Cp-leir barn

0,4 mill. kr

Taleportalen

0,15mill. kr

Bostedsløse

5,0 mill. kr

"Jordmorriket"

1,0 mill. kr

Fulle trygderettigheter selvstendig næringsdrivende

86,5 mill. kr

Private høyskoler

13,3 mill. kr

Private kirkebygg

9,4 mill. kr

Tilskudd kirkelig virksomhet

11,0 mill. kr

Riksantikvaren - kirkeforfall

5,0 mill. kr

Tilskudd til råd for tro og livssyn

0,35mill. kr

Omlegging energiproduksjon

10,0 mill. kr

Statens Forurensigstilsyn (Vannsjø)

1,0 mill. kr

Kjøp Kibbervika

0,21mill. kr

Reduserte avgifter bioetanol

16,0 mill. kr

Grunnforskning

100,0 mill. kr

Studentbarnehager

10,0 mill. kr

Teknologisenter Universitetet i Stavanger

1,5 mill. kr

Utenlandsstudenter Asia/Afrika

0,2 mill. kr

Odontologibygget Bergen

5,0 mill. kr

Stipend studier i Asia, Afrika og Sør-Amerika

0,2 mill. kr

Jernbane - elavgiften gods

15,0 mill. kr

Jernbane - investeringer

25,0 mill. kr

Vei/rassikring

25,0 mill. kr

Ferjer

5,0 mill. kr

Stord flyplass

3,0 mill. kr

Helikopterbase Florø

1,0 mill. kr

Grieg-året

2,0 mill. kr

Arkiv, museer og bibliotek

5,0 mill. kr

Fri rettshjelp (rettshjelpen Oslo)

0,2 mill. kr

Gjenopptakelseskommisjonen

1,0 mill. kr

Etterforskning barneporno

2,0 mill. kr

Skattefunn - ulønnede

15,0 mill. kr

Individuell pensjonssparing (IPA)

240,0 mill. kr

SUM

1 151,61 mill. kr

Andre forslag:

Forskningsfondet +25 mrd. kroner

GIEK - ordinær ramme +10 mrd. kroner

Inndekning:

Kjøp av helsetjenester/Innsparing sykepenger

118,6 mill. kr

Økte bevilgn. skatteetaten/Økte skatteinntekter

96 mill. kr

Økte avgifter tobakk og snus

70 mill. kr

Vestbanetomta

450 mill. kr

Forsvarsinvesteringer

200 mill. kr

Driftskutt departementene

60 mill. kr

Legemidler/ trinnpris

102 mill. kr

Utbytte Argentum

60 mill. kr

Sum

1 156,6 mill. kr

14.5 Fraksjonsmerknad fra Venstre

Komiteens medlem fra Venstre vil i Revidert nasjonalbudsjett for 2006 spesielt prioritere økt satsing på skole, småbedrifter, miljøvennlig samferdsel og tiltak for de som trenger fellesskapets hjelp aller mest.

Dette medlem foreslår endringer på drøye 1,5 mrd. kroner netto i forhold til Regjeringens forslag til revidert budsjett som tabellen under viser. I dette beløpet er det påplusninger i forhold til Regjeringens opplegg på vel 1,25 mrd. kroner og forslag om netto skatte- og avgiftslettelser på om lag 270 mill. kroner.

Venstres alternative budsjett - RNB 2006

mill. kroner

PÅPLUSNINGER

1 266,25

Kunnskapsløftet

200,0

Kompetanseår for lærere (forberede ordning)

25,0

Flere barnehageplasser

240,0

Studentbarnehager

10,0

Private høyskoler

13,3

Odontologbygg ved UiB

10,0

Forskning (gaveforsterkningsordningen)

100,0

Styrkning av forskningsinnsatsen ved NILU/Zeppelin-laboratoriet i Ny-Ålesund

0,5

TTO-støtte (Technology Transfer Office), Universitetet i Stavanger

1,5

Støtte til utdanning i Kina, Russland, Japan og Brasil

0,2

Sum utdanning, barnehager og forskning

600,5

Tiltak for bostedsløse

30,0

400 flere tiltakspakker for yrkeshemmede

26,0

Styrking av helsesøstertjenesten

15,0

Forsøk med ambulerende psykiatriske helseteam

1,5

Opprettholding av rusomsorgtilbud, Aker sykehus

17,0

Tilskudd til økte pensjonskostnader private ideelle sykehus

25,0

Skjevfordeling, helseforetakene (Helse Vest og Helse Midt)

100,0

5 pst. økning av kontantstøttesatsene fra 1. juli 2006

45,0

Økt forskning ADHD

5,0

Fri rettshjelp, Rettshjelpen i Oslo

0,2

CP-leir for barn

0,4

Støtte til magasinene "=Oslo" og "Klar Kristiansand"

1,0

Sum helse og sosial

266,1

Sosiale ordninger selvstendig næringsdrivende

84,9

Næringsrettet forskning

5,0

Tilskudd til ulønnet arbeidsinnsats SkatteFunn

15,0

Innovasjon Norge (internasjonalisering + FoU-kontrakter)

15,0

Halvering av Brønnøysund-gebyrene

36,5

Sum næringsliv eksl. skatter og avgifter

156,4

Belønningsordning kollektivtransport

50,0

Jernbane

75,0

Riksveier

50,0

Stord Lufthavn

3,0

Tilskudd erverv av fyreiendommer

5,0

Tilskudd Ren Kyst!

0,75

Informasjonssenter om vern av sjøfugl

0,5

Vannsjø (bedre vannkvalitet)

1,0

Sum miljø og samferdsel

185,25

Erstatningsordning for krigsseilere i afrikansk fangenskap

37,5

Nettverksbygging og samkvem i forhold til den muslimske verden

2,0

Tilskudd til råd for tros- og livssynssamfunn

0,35

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

5,0

Flerkulturelle tiltak

2,0

Kompetansebyggende tiltak, folkekultur

5,0

Grieg-året

2,0

Støtte til samiske aviser på norsk

1,0

Økt behandlingskapasitet for billighetserstatning til samer og kvener

2,0

Videreføring av taleportalen under Norge.no

0,15

Redningshelikopterbase, Florø

1,0

Sum diverse tiltak

58,00

SKATTER OG AVGIFTER

268,0

Redusert fradrag for fagforeningskontingent

-115,0

Økt avdekking av skatteundragelser ved økt kontroll

-96,0

Økt tobakksavgift (ikke snus)

-60,0

Økt grunnavgift for fyringsolje (10 øre liter)

-51,0

Oppretholde IPA-ordningen

240,0

Øke avskrivningssatsene for maskiner fra 20 pst. til 25 pst.

204,0

Doble aksjerabatten ved kjøp av aksjer i egen bedrift

15,0

Inntekter fra skogsnæring inn i bunnfradraget i jordbruksinntekt

60,0

Fritak for avgifter for bioetanolbensin med innblanding under 5 pst.

18,0

1 pst. biodrivstoff innen 2006

23,0

Heve beløpsgrensen for AGA-fritak for frivillige organisasjoner

30,0

SUM PÅPLUSNINGER OG SKATTE-/AVGIFTSENDRINGER

1 534,25

INNDEKNING

1 534,25

Økt maksimalpris i barnehager (kr 2 500,- fra 1. august)

253,0

Færre barn i barnehage som følge av økt kontantstøtte

45,0

2 000 færre ordinære tiltaksplasser

116,0

Avvikle ordningen med ventelønn for ansatte i staten

25,0

Innstramminger i nettolønnsordningen for sjøfolk

95,0

Forsinkelser i utstyrsanskaffelser i Forsvaret

200,0

Reversering av forslag om et eget næringsfond i Skien

25,0

Innsparing ved kjøp av 4 000 operasjoner til sykmeldte pasienter

118,6

Statsbygg

100,0

Endringer i trinnprismodellen for refusjon av legemiddel

102,0

Økt utbytte (Argentum, Vinmonopolet, Mesta og Entra)

157,6

Salg av deler av Vestbanetomten

150,0

Digitale læremidler (reduksjon av påplusning)

12,5

Reversering av div. økte driftsbev. til etater under finansdep.

11,0

Ostehøvelkutt i departementene

123,55

Dette medlem fremmer i tillegg forslag om å øke Forskningsfondet med 25 mrd. kroner og utvide GIEKs generelle garantiordning med 10 mrd. kroner fra 40 mrd. kroner til 50 mrd. kroner.

Utover dette fremmer dette medlem en rekke andre forslag. Blant disse er:

  • – Gjennomføre en omlegging av pressestøtten slik at ingen enkeltavis kan motta mer enn 25 mill. kroner årlig i produksjonsstøtte. Dette frigjør om lag 30 mill. kroner til omfordeling til fordel for de mindre avisene på halvårsbasis.

  • – Oppheve inntektsgrensen for det studenter kan tjene ved siden av Lånekassefinansiering av studiene.

  • – Endre merverdiavgiftsloven slik at alle selvstendig næringsdrivende og bedrifter som har en omsetning under 1 mill. kroner bare leverer inn en merverdiavgiftsoppgave i året og ikke hver 2. måned som nå.

  • – Legge fram en plan som sikrer mer transport av varer og gods fra vei til bane og sjø.

  • – Fremme en tiltakspakke for å hjelpe prostituerte ut av prostitusjon og til et verdig liv.

  • – Sikre nødvendig framdrift på ulike prosjekter som Stad Skipstunnel, redningshelikopterbase i Florø og nytt fengsel i Salten/Fauske.

Dette medlem viser for øvrig til sine merknader og forslag i denne innstillingen, samt i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) og Innst. O. nr. 65 (2005-2006).