Skatte- og avgiftsreglene bør som hovedregel
ligge fast gjennom året. Ved revisjon av 2006-budsjettet fremmer
Regjeringen derfor kun forslag til noen få, nødvendige
endringer i skatte- og avgiftsreglene. Samlet sett innebærer
forslagene en skattelettelse på om lag 65 mill. kroner
påløpt og om lag 50 mill. kroner bokført i
2006.
I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2006 foreslås i hovedsak følgende endringer
på skatte- og avgiftsområdet:
– Regjeringen
legger opp til å gi selvstendig næringsdrivende
adgang til pensjonssparing i ordning regulert av innskuddspensjonsloven,
slik Stortinget har vedtatt, men foreslår å øke
grensen for høyeste sparing fra 2 pst. til 4 pst. av inntekten, jf.
omtale i Ot.prp. nr. 77 (2005-2006) Om endringar i skatte- og avgiftslovgivninga
mv. kapittel 1.
– Etter innføring av
obligatorisk tjenestepensjon og adgang for selvstendig næringsdrivende
til å spare i innskuddsordninger, vil i praksis alle yrkesaktive (lønnstakere
og næringsdrivende) være sikret retten til skattefavorisert
pensjonssparing gjennom arbeidsforhold eller næring. Regjeringen
mener derfor at det ikke er behov for å videreføre
skattefavoriserte pensjonsspareordninger i tillegg, og vil avvikle
inntektsfradraget for nye premieinnbetalinger i individuell pensjonsavtale
(IPA) med virkning for premieinnbetalinger foretatt fra og med 12. mai
2006. Eksisterende IPA-poliser kan videreføres etter samme
regler som i dag, men uten nye fradragsberettigede innskudd. Skattefavoriseringen
av individuelle og kollektive livrenter vil i stor grad avvikles
med virkning fra skatteåret 2007. Nødvendige lovendringer
om både IPA og livrenter vil fremmes i budsjettet for 2007.
Forslagene har en god fordelingsprofil ettersom disse ordningene
brukes mest av personer med høye inntekter og/eller
formuer.
– Regjeringen foreslår å endre
begrensningen i eigedomsskattelova om at området må være
"utbygd på byvis" for å kunne ilegges eiendomsskatt.
Kommunen kan da velge mellom å holde seg til det gamle byvis-kriteriet,
eller å utvide eiendomsskatten til hele kommunen. Regjeringen
foreslår at dagens frivillige fritak for jord- og skogbrukseiendom
gjøres om til et obligatorisk fritak. Det vises til Ot.prp. nr.
77 (2005-2006) kapittel 14 for en nærmere omtale av endringene
i eigedomsskattelova.
– Kjøretøy med
forbrenningsmotor som kun kan benytte hydrogen som drivstoff, foreslås
fritatt fra engangsavgiften med virkning fra 1. juli 2006.
Fritaket er midlertidig. Fritaket vil også omfatte hybridbiler
som er utstyrt med hydrogenbasert forbrenningsmotor i tillegg til
el-motor. Det vises til nærmere omtale i St.prp. nr. 66
(2005-2006) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
for 2006 punkt 2.3.
– Drivstoff hvor bioetanol utgjør
hovedbestanddelen, f.eks. såkalt E85, ilegges ikke avgifter.
Regjeringen legger opp til at bioetanol som blandes med bensin,
blir fritatt fra CO2-avgiften etter andel bioetanol i bensinen fra
1. januar 2007.
– I statsbudsjettet for 2006 ble
det vedtatt å ta overnattingstjenester inn i merverdiavgiftssystemet
fra 1. september 2006. Vedtaket omfatter også yrkesmessig
utleie av hytter, ferieleiligheter og fritidseiendommer mv. Det
har åpnet for store avgiftstilpasninger ved at fritidsboliger
etter gjeldende regelverk kan bygges for utleie og allerede etter
3 år tas ut av virksomheten og over til privat bruk. Ved
en slik tilpasning slipper utleier å tilbakeføre fradragsført
merverdiavgift ved utbygging av fritidsboliger. Det har dessuten
vist seg vanskelig å finne egnede avgrensningsbestemmelser.
For å unngå denne typen tilpasninger og av hensyn
til avgrensningsproblemene, foreslås det at yrkesmessig
utleie av hytter, ferieleiligheter og annen fritidseiendom likevel
ikke tas inn i merverdiavgiftsområdet fra 1. september
2006, med mindre slik utleie drives i tilknytning til for eksempel
hotelldrift. Forslaget er nærmere omtalt i Ot.prp. nr.
77 (2005-2006) punkt 3.1 og St.prp. nr. 66 (2005-2006) punkt 2.2.
– Regjeringen vurderer å foreslå et
eget fradrag i skattepliktig inntekt på Svalbard i budsjettet
for 2007 samt å innføre et eget svalbardtillegg
(tilsvarende finnmarkstillegget) i barnetrygd på Svalbard. Et
forslag vil bli sendt på høring til relevante
aktører på Svalbard og til Skattedirektoratet.
– I forbindelse med Stortingets
vedtak om å oppheve skattefritakene for fri kost for sokkelarbeidere
og det særskilte hyretillegget for sjøfolk fra
2006, ba et flertall Regjeringen om å vurdere opphevelsen av
skattefritakene på nytt i Revidert nasjonalbudsjett for
2006. Regjeringen foreslår å innføre
et inntektsavhengig skattefritak for fri kost for ansatte på sokkelen
og et skattefritt hyretillegg med en øvre beløpsgrense.
Forslagene gjøres gjeldende fra 1. juli 2006.
Forslaget er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 77 (2005-2006),
henholdsvis kapittel 6 og 7.
– I Ot.prp. nr. 77 (2005-2006)
er også enkelte andre mindre endringer i skattesystemet
fremmet. Det gjelder blant annet en økning av reindriftsfradraget (kapittel
8), skattleggingen av supplerende støtte, som er en ytelse
til personer med kort botid i Norge (kapittel 3), skattleggingen
av behovsprøvd barnetillegg til mottakere av tidsbegrenset
uførestønad (kapittel 5) og skattleggingen av
attførings- og rehabiliteringspenger for personer som har
tjenestepensjonsordning med uførhetsforsikring (kapittel 4).
Samlet sett innebærer forslagene til
skatte- og avgiftsendringene som er foreslått
eller varslet, et provenytap på om lag 65 mill. kroner
påløpt og om lag 50 mill. kroner bokført
i 2006.
For nærmere omtale av forslagene til
skatte- og avgiftsendringer vises til punkt 3.8 i meldingen, St.prp. nr.
66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
2006 kapittel 2 og Ot.prp. nr. 77 (2004-2005) Om endringar i skatte-
og avgiftslovgivninga mv.
Komiteen viser til sine merknader
nedenfor, i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) og Innst. O. nr. 65 (2005-2006).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er viktig å legge til rette for å bygge egenkapital
i næringslivet. Dette gjelder også personlig eid
næringsvirksomhet som man ofte finner i familiebedriftene. Økt
egenkapital i disse virksomhetene vil gjøre dem lettere
i stand til å investere videre i bedriften eller starte
ny virksomhet. I dag arbeider personlig eid næringsvirksomhet
under vilkår for egenkapitaldannelse som er vesentlig dårligere
enn i andre land og i forhold til andre eierformer i Norge.
Disse medlemmer mener egenkapital
er det svakeste punktet i næringsutviklingen. Økt
tilgang på egenkapital vil være et viktig bidrag
til nyskaping, etablering og omstilling. På denne bakgrunn
mener disse medlemmer at en aktiv næringspolitikk
må inneholde fritak for skatt på arbeidende kapital (næringsformue).
En slik reform vil styrke nasjonalt eierskap ved økt mulighet
for egenkapitaldannelse, fjerne motivet for utflytting og gjøre
norske private investorer mer konkurransedyktige i forhold til utenlandske
investorer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2007 drøfte og utrede en modell for fritak av formuesskatt
på næringsformue (arbeidende kapital)."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener primært at hele
formuesskatten bør fjernes. I påvente av at hele formuesskatten
kan bli fjernet, vil disse medlemmer støtte
alle forslag som bidrar til å redusere formuesskatten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet som eneste parti i forbindelse med statsbudsjettet
for 2006, fremmet forslag om å avvikle formuesskatten i
sin helhet. Disse medlemmer påpeker at forslaget
om avvikling av formuesskatten fikk kun tilslutning fra Fremskrittspartiets
representanter.
Disse medlemmer ønsker å få til
et langt lavere og enklere skatte- og avgiftssystem enn vi har i
dag. Disse medlemmer mener at en reduksjon og forenkling
av skatte- og avgiftssystemet bedre vil legge til rette for økt
verdiskaping og trygge arbeidsplasser i Norge, noe som igjen vil
være det beste grunnlaget for å sikre en god velferd. Disse
medlemmer viser også til at Norge både
har et svært høyt skattenivå og et svært
høyt avgiftsnivå. Dette gjør at den totale
skatte- og avgiftsbelastningen i Norge er blant de høyeste
i verden. Disse medlemmer viser til at Skattebetalerforeningen
i Norge har regnet ut at en gjennomsnittlig skattyter, for inneværende år,
må jobbe til 22. juli for å få nok
til å betale årets skatter og avgifter. Dette betyr
at en skattyter i Norge arbeider mer for staten enn for seg selv
og sin familie. Disse medlemmer mener at et slikt
høyt skatte- og avgiftstrykk som vi har i Norge i dag,
er helt uakseptabelt. Disse medlemmer mener det må være
et minimum at en gjennomsnittlig skattyter må få lov
til å beholde mer enn halvparten av det han selv tjener,
og disse medlemmer vil fremover arbeide for en slik
skatte- og avgiftsutvikling.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om å endre begrensningen i eiendomsskatteloven. Disse
medlemmer mener at den foreslåtte endringen vil
gi økt skattebyrde for en rekke eiendomsbesittere, og innebære
en merbelastning for mange hytteeiere uten at man påviselig
får noe mer igjen av det offentlige for en slik økt
skattlegging.
Disse medlemmer arbeider for
at eiendomsskatteloven avvikles, slik at det i fremtiden ikke gis
mulighet for kommuner til å utskrive denne usosiale og
urettferdige skatten.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet som eneste parti stemte imot opphevelsen av skattefritakene
for fri kost for sokkelarbeidere og det særskilte hyretillegget
for sjøfolk fra 2006. Regjeringen ble bedt av et flertall
i merknads form om å vurdere opphevelsen av skattefritakene
på nytt i Revidert nasjonalbudsjett for 2006. Regjeringens
forslag er etter disse medlemmers mening ikke godt
nok. For det første foreslås det at reduksjonene
innføres fra 1. juli 2006. Dette innebærer
at man aksepterer denne skattleggingen frem til nevnte dato, og
det er ikke disse medlemmer enige i. I tillegg foreslår
Regjeringen begrensninger for hvem som skal få skattefritak
basert på en inntektsgrense, og fastsettelse av en slik
inntektsgrensen går disse medlemmer imot.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til skattereformen hvor sentrum-Høyre-regjeringen
gikk inn for å fjerne formuesskatten, hvorav halvparten
innen 2007. Disse medlemmer viser til at sentrum-Høyre-regjeringen
derfor reduserte formuesskatten både i 2005 og i sitt forslag for
2006.
Komiteens medlem fra Venstre støtter Regjeringens
forslag til skatte- og avgiftsendringer med unntak av forslaget
om avvikling av skattefavorisering av individuell pensjonsavtale
(IPA) og livrente. Dette medlem avventer også det
endelige forslag til endringer i skattlegging på Svalbard
før eventuell støtte til slike endringer blir
gitt.
Dette medlem fremmer imidlertid
en rekke andre skatte- og avgiftsendringer med et samlet bokført
provenytap på om lag 270 mill. kroner og viser bl.a. til dette
medlems merknader under punkt 14.1, samt merknader og forslag
i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) og Innst. O. nr. 65 (2005-2006).
Etter innføring av obligatorisk tjenestepensjon
og adgang for selvstendig næringsdrivende til å spare
i innskuddsordninger, vil yrkesaktive (lønnstakere og næringsdrivende)
være sikret retten til skattefavorisert pensjonssparing
gjennom arbeidsforhold eller næring. Regjeringen mener
at det ikke er behov for å videreføre skattefavoriserte
pensjonsspareordninger i tillegg til dette. Det er dessuten prinsipielle
og fordelingsmessige argumenter for å stramme inn i skattefavoriseringen
av de supplerende ordningene.
Regjeringen vil derfor avvikle fradragsretten
for nye premieinnbetalinger i individuell pensjonsavtale (IPA) foretatt
fra og med 12. mai 2006. Eksisterende IPA-poliser kan imidlertid
videreføres uten nye fradragsberettigede premier etter
samme regler som i dag, herunder med pensjonsbeskatning av utbetalte
beløp fra polisene. I tillegg vil det vesentligste av skattefavoriseringen
av livrenteordningene (individuelle og kollektive) avvikles med
virkning fra inntektsåret 2007.
Nødvendige lovendringer om innstramminger
i skattefavoriseringen av disse ordningene vil bli fremmet i budsjettet
for 2007. En vil samtidig vurdere behovet for ytterligere endringer
i regelverket.
En avvikling av skattefavoriseringen av nye
premieinnbetalinger i IPA-ordninger anslås å øke
skatteinntektene på årsbasis med om lag 450 mill.
kroner påløpt. Ettersom adgangen vil avvikles
med virkning fra og med 12. mai 2006, anslås forslaget
på usikkert grunnlag å øke skatteinntektene
i 2006 med om lag 300 mill. kroner påløpt og 240
mill. kroner bokført. Det er da skjønnsmessig
antatt at om lag en tredel av innskuddene er foretatt før
fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2006. Nåverdien
av den samlede skattefordelen vil imidlertid være forskjellig
fra dette fordi midlene som står inne i ordningen, også er
fritatt for formuesskatt og løpende skatt på kapitalavkastningen. På den
andre siden blir midlene skattlagt som pensjonsinntekt ved utbetaling.
Innstrammingen i IPA bidrar til å motvirke
fordelingsvirkningene av forslaget om adgang for selvstendig næringsdrivende
til å spare inntil 4 pst. av personinntekten i innskuddspensjonsordning.
Det skyldes at IPA i stor grad har vært benyttet av personer
med høye inntekter. Om lag 40 pst. av skatteskjerpelsen
ved å avvikle fradragsretten for nye innskudd i IPA-ordningen
tilfaller tidelen av befolkningen med høyest inntekt, mens
om lag 80 pst. tilfaller halvdelen med høyest inntekt.
Forslaget gir en skatteskjerpelse på i gjennomsnitt 2100
kroner for dem i den laveste inntektsgruppen som faktisk sparer
i IPA (det gjelder imidlertid kun 0,1 pst. av personene i gruppen),
mens den øker til om lag 4700 kroner i gjennomsnitt for
dem som faktisk sparer i IPA i den øverste inntektsgruppen
(det gjelder 7,2 pst. av personene i gruppen). Maksimal skattelettelse
ved IPA utgjør som nevnt 11 200 kroner.
En avvikling av formuesskattefritaket for individuelle
livrenter vil gi økt skatt til personer som er i formuesskatteposisjon.
Dette er trolig i hovedsak personer som også har høye
inntekter. På svært usikkert grunnlag anslås
dette å øke skatteinntektene med om lag 100 mill.
kroner påløpt. Det er da skjønnsmessig
antatt at en betydelig andel av midlene som i dag er plassert i individuell
livrente, vil bli plassert i andre aktiva med lav formuesskatt når
skattefavoriseringen avvikles. Forslaget vil først få virkning
fra og med inntektsåret 2007.
De kollektive livrenteordningene har et mindre omfang
enn de individuelle. Ordningene benyttes først og fremst
til pensjonsavtaler utover rammene til lov om foretakspensjon og
lov om innskuddspensjon. Slike avtaler omfatter i hovedsak personer
med høye inntekter. Reglene for de kollektive livrenteordningene
innebærer en skattekreditt i tillegg til skattefritaket
for formuesskatt. En avvikling av skattefavoriseringen av de kollektive
livrentene anslås på svært usikkert grunnlag å øke
skatteinntektene med om lag 250 mill. kroner påløpt,
der det beregningsteknisk antas at kostnadene ved ordningene veltes
over i arbeidstakernes lønn. Forslaget vil først
få virkning fra og med inntektsåret 2007.
Internasjonale empiriske undersøkelser
tyder på at skattefavorisert (individuell) pensjonssparing
først og fremst påvirker sammensetningen av sparing
(hvordan enkeltpersoner sparer), mens det har liten virkning på hvor
mye som spares. Det er uavhengig av dette vanskelig å begrunne
prinsipielt en skattemessig forskjellsbehandling av ulike måter å spare
på. Dette argumentet forsterkes av at IPA og livrenteordningene
i stor grad kan betraktes som spareprodukter og ikke som pensjonsforsikring.
Slike ordninger blir dessuten i hovedsak benyttet
av personer med høye inntekter og/eller formuer,
og slår dermed også fordelingsmessig skjevt ut.
Når det også tas hensyn til at yrkesaktive nå har
fått adgang til skattefavorisert pensjonssparing gjennom
de kollektive ordningene i arbeidsforhold eller næring,
er det liten grunn til i tillegg å videreføre
skattefavoriseringen av slike supplerende pensjonsspareordninger.
På denne bakgrunn vil Regjeringen avvikle
skattefavoriseringen av nye premieinnbetalinger i individuelle pensjonsavtaler
(IPA) med virkning for innskudd som foretas fra og med tidspunktet
for fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett for 2006 (12. mai).
Eksisterende IPA-poliser kan videreføres uten nye fradragsberettigede
premieinnbetalinger etter samme regler som i dag (fritak for skatt
på opptjent avkastning og formue, men der utbetalinger
skattlegges som pensjonsinntekt). Fritaket for formuesskatt av kapital
i individuelle livrenteavtaler vil også bli fjernet med
virkning fra og med inntektsåret 2007, og de spesielle
skattereglene for kollektive livrenteavtaler (herunder fritak fra
lønnsbeskatning av arbeidsgiverbetalte premiebetalinger) strammes
inn fra samme tidspunkt.
Det vises til punkt 3.8.3 i meldingen for nærmere omtale.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar dette til
orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre går
imot Regjeringens forslag som innebærer en dramatisk endring
i muligheten til å spare til alderspensjon med skattefradrag.
Forslaget vil i realiteten bety at all individuell pensjonssparing
med skattefordel vil opphøre. I Pensjonskommisjonens utredning (NOU
2004:1 pkt. 4.2) vises det til at pensjonssystemets hovedstruktur
er som i andre land, med folketrygden i bunnen, med arbeidsmarkedsbaserte
pensjonsordninger over og med individuelle pensjonsordninger på toppen.
Videre poengteres det også at det er viktig at folk har
tillit til pensjonssystemet, at det skal vare over lang tid, være
mest mulig forutsigbart og gi trygghet flere tiår frem
i tid. Dette må da gjelde hele pensjonssystemet, ikke bare
folketrygden. Disse medlemmer mener at forslaget
vil medføre at en av hovedpilarene i pensjonssystemet i
Norge bortfaller.
Disse medlemmer viser til at
mange ledere i norske bedrifter har bestemte pensjonsytelser sikret
i sine avtaler. Om lønnen er over 12 G, er pensjonsytelsen
gjerne sikret gjennom livrenteordning. Når skattefordelen
ved dette på den enkeltes hånd blir borte, vil trolig
resultatet bli krav om kraftige lønnsøkninger
for å beholde ytelsesnivået. Disse medlemmer mener derfor
i motsetning til Regjeringen at det er fornuftig å videreføre
skattefavoriserte pensjonsspareordninger, i tillegg til innføring
av obligatorisk tjenestepensjon og adgang for selvstendig næringsdrivende
til å spare i innskuddsordninger.
Disse medlemmer er svært
overrasket over at en utvidelse av innskuddspensjonsordning for
selvstendig næringsdrivende fører til dramatiske
endringer i øvrige rammevilkår for sparing. Disse
medlemmer mener at IPA og livrente retter seg mot mange
andre grupper enn selvstendig næringsdrivende.
Disse medlemmer vil understreke
at Regjeringens forslag innebærer at vilkårene
for langsiktig sparing endres raskt og uten forvarsel, noe som er
svært uheldig. I tillegg burde regelverket vært
klart når man endrer selve premissene for spareordningene.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer gå imot avviklingen av inntektsfradraget
for nye premieinnbetalinger i individuell pensjonsavtale (IPA).
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. O. nr. 65 (2005-2006) punkt 2.2.
I behandlingen av budsjettet for 2006, jf. St.prp.
nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), vedtok
Stortinget å innføre en modifisert skjermingsmetode
for personlige aksjonærer og deltakere og selvstendig næringsdrivende
på Svalbard. Bakgrunnen var innføring av skjermingsmetoden
på fastlandet fra og med 2006, og at det var hensiktsmessig
med samme hovedprinsipper i skattleggingen av næringsdrivende og
selskaper på Svalbard som på fastlandet. Det er videre
et mål med skjermingsmetoden å sikre mest mulig
lik skattlegging av reelle arbeidsinntekter og eierinntekter (aksjegevinster
og aksjeutbytter og tilsvarende i deltakerlignede selskaper). Det
ble derfor vedtatt å øke skattesatsen i lønnstrekkordningen
fra 8 pst. til 12 pst.
Det er satt ned en arbeidsgruppe, jf. St.prp.
nr. 1 (2005-2006), som skal vurdere skattesystemet på Svalbard,
sammenhengen med andre virkemidler og hvordan en kan bygge opp under
de overordnede målene for Svalbard. Arbeidsgruppen har
i utgangspunktet frist 1. desember. Deler av arbeidet med
svalbardbeskatning er imidlertid fremskyndet. Bakgrunnen for dette er å unngå usikkerhet
om skattenivået for dem som bor på Svalbard. De
overordnede målene for norsk svalbardpolitikk ligger fast.
Et hovedmål er å opprettholde norske samfunn på øygruppen.
Regjeringen ønsker at Longyearbyen skal være et
robust og livskraftig familiesamfunn. For å bidra til en
stabil og livskraftig bosetting på Svalbard og motvirke
omfattende pendling, vurderer Regjeringen å foreslå et
fradrag i skattepliktig inntekt fra og med 2006 og å innføre
et tillegg tilsvarende finnmarkstillegg i barnetrygd på Svalbard.
Et forslag vil bli sendt på høring til relevante
aktører på Svalbard og til Skattedirektoratet.
Et fradrag i skattepliktig inntekt bør
bygge på den gjeldende lønnstrekkordningen og
bør ikke innebære en reversering av eller endring
av skattesatsen i lønnstrekkordningen. Innføringen
av den modifiserte skjermingsmetoden bør stå ved
lag i påvente av arbeidsgruppens nærmere vurdering
av kapital- og selskapsbeskatningen. Skattereformen må få virke
en tid, slik at en får oversikt over økonomiske
og administrative virkninger. En bør derfor ikke nå legge
opp til systemendringer som kan komme i konflikt med reformen, heller
ikke på Svalbard. Behovet for å ha en skattesats
i lønnstrekkordningen på 12 pst. er dermed uendret.
Det legges også vekt på at en løsning
på kort sikt bør gå i samme retning som senere
mer varige løsninger for Svalbard.
På bakgrunn av dette legges det opp
til et særskilt fradrag i skattepliktig inntekt til dem
som er skattemessig bosatt på Svalbard. Opphold på Svalbard
med minst 12 måneders varighet regnes som bosettelse fra
begynnelsen av oppholdet. Ved at fradraget gis til dem som har langtidsopphold
på Svalbard, kan en stimulere til langvarig opphold og
unngå omfattende pendling. Det er mindre behov for å gi
skattelette til dem som pendler og har korttidsopphold på Svalbard.
Samtidig som disse nyter godt av relativt lav skattesats på lønnsinntekt
opptjent på Svalbard, er de skattepliktige til fastlandet
og nyter godt av de fradragene som gjelder der.
I høringsnotatet skisseres et fradrag
i skattepliktig inntekt på 60 000 kroner med virkning
fra og med 2006, som vil innebære en tilbakebetaling på 7 200 kroner
pr. skattemessig bosatt person i 2007. Det tilsvarer en lettelse
på i størrelsesorden 13 mill. kroner med virkning
for 2006, som tilsvarer den bokførte skatteøkningen
i 2006. Et slikt fradrag vil særlig komme dem med lave
inntekter til gode ved at refusjonen, som andel av lønnsinntekt,
vil være størst for dem med lavest lønn.
Det vil dermed bidra til bedre fordelingsprofil i beskatningen på Svalbard.
Barnetrygden på Svalbard tilsvarer
i utgangspunktet barnetrygden på fastlandet. For 2006 gis
det barnetrygd for barn under 18 år på 11 640
kroner pr. barn pr. år. Videre gis det et småbarnstillegg
for enslige forsørgere med barn 0-3 år på 7 920
kroner pr. år. På fastlandet er det dessuten et
såkalt finnmarkstillegg (gjelder Finnmark og enkelte kommuner
i Nord-Troms) på 3 840 kroner pr. barn pr. år.
Regjeringen tar sikte på å innføre et
eget svalbardtillegg (tilsvarende finnmarkstillegget) i barnetrygd på Svalbard
fra og med 2007. Det vil være et målrettet tiltak
overfor barnefamilier og bidra til et familiesamfunn. Mange av dem
som bosetter seg på Svalbard kommer fra Finnmark og Nord-Troms,
og vil dermed ha krav på finnmarkstillegget dersom barnet
er bosatt i Finnmark eller Nord-Troms. Innføring av et
svalbardtillegg i barnetrygden (tilsvarende finnmarkstillegget)
anslås å redusere provenyet med drøyt
1 mill. kroner i 2007.
Regjeringen vil komme tilbake med konkrete forslag i
budsjettet for 2007, etter at høringen er gjennomført.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, tar
dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet som eneste parti gikk imot den skatteskjerpelsen
som Regjeringen og stortingsflertallet vedtok for innbyggerne på Svalbard. Disse
medlemmer er fornøyd med at Regjeringen innser
at det må særskilte tiltak på plass for å opprettholde
bosettingen på Svalbard, noe som bl.a. er meget viktig
sett i lys av en aktiv nordområdepolitikk. Disse medlemmer mener
Regjeringen på bakgrunn av dette burde reversert den skatteskjerpelsen
som er innført på Svalbard og Jan Mayen.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) kapittel 2, og hvor disse medlemmer fremmer
forslag om å gjeninnføre lønnstrekkordningen
på 8 pst. f.o.m. 2006. Hvis dette forslaget ikke skulle
bli vedtatt av Stortinget, imøteser disse medlemmer at
Regjeringen kommer med varslede endringer i statsbudsjettet for
2007, og disse medlemmer vil komme nærmere
tilbake til saken i den anledning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Regjeringens varsel om endringer i beskatningen og i lønnstrekkordningen
på Svalbard. Disse medlemmer mener at de
foreslåtte endringer i form av inntektsfradrag og ekstra
barnetrygd ikke er tilstrekkelig. Godt virkende skatteregler er
en forutsetning for en stabil og livskraftig bosetting på Svalbard
og for tilgangen på arbeidskraft. Disse medlemmer vil
derfor gå imot Regjeringens forslag om inntektsfradrag
og vil gjeninnføre lønnstrekkordningen på 8
pst. fra og med 2006. Disse medlemmer viser til sine
merknader og forslag over kap. 480 i Innst. S. nr. 205 (2005-2006).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti avventer et endelig forslag fra Regjeringen i
forbindelse med statsbudsjettet for 2007.
Norge ratifiserte Gøteborg-protokollen
i januar 2002, og har forpliktet seg til å redusere de årlige
utslippene av nitrogenoksider (NOx) til
maksimalt 156 000 tonn fra 2010, jf. St.prp. nr. 87 (1999-2000).
Dette er om lag 27 pst. lavere enn 2004-nivået og om lag
22 pst. lavere enn forventet utslipp i 2010. Så store utslippsreduksjoner
vil bli meget krevende. Da Gøteborg-protokollen ble ratifisert,
ble marginalkostnaden for reduksjon av NOx-utslipp beregnet til
mellom 10 og 20 kroner pr. kg NOx. Nyere
anslag tyder på at kostnaden ved å oppfylle forpliktelsen
innen 2010 kan bli vesentlig høyere enn tidligere antatt.
Statens forurensningstilsyn (SFT) og andre berørte direktorater
gjennomførte i 2005 en ny tiltaksvurdering som indikerer
at det må gjennomføres tiltak der kostnadene løper
opp mot 50-60 kroner pr. kg NOx som reduseres.
Regjeringen legger stor vekt på at forpliktelsen oppfylles
til lavest mulig kostnader.
Regjeringen tar sikte på å innføre
en avgift på NOx-utslipp fra
1. januar 2007. Hovedmålet med en avgift er at
den, sammen med andre virkemidler, skal bidra til å oppfylle
NOx-forpliktelsen i Gøteborg-protokollen.
En avgift bør avgrenses geografisk i tråd med
Gøteborg-protokollens virkeområde. Dette innebærer
f.eks. at utslippene fra utenriks sjøfart og utenriks luftfart
ikke omfattes av avgiften.
Utslipp av NOx fra
den enkelte utslippskilde avhenger av flere faktorer som forbrenningsutstyr,
rensetiltak, valg av energibærer og drift av motorer, kjeler
og turbiner. En utslippsavgift bidrar til at aktørene tilpasser
seg slik at utslippene reduseres på billigst mulig måte.
Normalt vil forurenseren selv ha bedre kunnskap om kostnadene ved
ulike utslippsreduserende tiltak enn myndighetene. En riktig utformet
avgift vil derfor være det mest kostnadseffektive virkemidlet
for å oppfylle Gøteborg-protokollen. For utslipp
som omfattes av avgiften, vil avgiftsnivået være
styrende for hvilke utslippsreduserende tiltak som utløses.
En avgift bør omfatte alle utslippskilder,
men praktiske hensyn tilsier at en avgift i første omgang
bare bør omfatte større enheter. Avgiften vil
omfatte utslipp fra skip, fiskefartøy, fly og dieseldrevet
jernbanetrafikk med samlet fremdriftsmaskineri med effekt over 750 kW.
Tilsvarende vil kjeler og turbiner i energianlegg med effekt over
10 MW omfattes. Disse grensene kan bli satt lavere når
praktiske og administrative forhold gjør det tilrådelig.
Dette vil åpne for at NOx-avgiften etter
hvert omfatter en større del av utslippene.
Innføring av en NOx-avgift
vil bli sett i sammenheng med kompensasjoner til enkelte berørte
næringer.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Statens forurensningstilsyn (SFT) nylig har lagt frem en
tiltaksanalyse for NOX som antyder kostnadene
for den nødvendige utslippsreduksjonen på 45 000
tonn. Resultatet av denne analysen viser at utslipp opp mot en tiltakskostnad
på 56 kroner pr. kg NOX må realiseres
for at utslippsmålet skal nås. Disse medlemmer antar
at de samlede tiltakskostnader vil utgjøre i størrelsesorden
1 mrd. kroner. Hvis en ordinær avgift skal gi nødvendig
incentiv til reduksjonsmålsettingen, vil den måtte
settes til marginal tiltakskostnad på 56 kroner
pr. kg NOX, som gir et årlig
proveny på mange milliarder kroner for virksomhetene som
blir omfattet av avgiften. Også deler av prosessindustrien vil
bli hardt rammet av den foreslåtte avgiften. Ingen andre
land har innført en ordinær NOX-avgift.
Ytterligere avgifter vil svekke eksportindustribedrifter
og dermed norske arbeidsplasser. Blant annet skriver Regjeringen
at de vil innføre en avgift på utslipp av NOX fra 1. januar 2007. Disse
medlemmer frykter at en slik ny avgift vil ramme konkurranseutsatt
industri på en tilfeldig måte, og uten at dette
bidrar til å bringe norske utslipp ned mot nivået
vi er pålagt ifølge Gøteborg-protokollen. Disse
medlemmer mener derfor at det burde gjøres en vurdering
av hvordan en slik avgift vil ramme eksportbedrifter og arbeidsplasser før
NOX-avgiften innføres.
Disse medlemmer vil ikke gå inn
for innføring av avgift på industriens NOX-utslipp. Industrien får sine
NOx-utslipp regulert gjennom blant annet forurensingsloven
og IPPC-direktivet. Gjennom konsesjonsbehandlingen implementerer
norsk industri moderne miljøstandard på sine anlegg.
Innføring av en miljøavgift etter at industrien
har etablert Best Available Technology-standard, er meningsløs
miljøpolitikk og vil føre til en uakseptabel forverring
av industriens internasjonale konkurranseevne.
Disse medlemmer vil istedenfor
vurdere en avtale slik det tidligere Prosessindustriens Landsforbund
(PIL) inngikk med Miljøverndepartementet i 2001 om reduserte
SO2-utslipp. Prosessindustriens Miljøfond,
som administrerer denne avtalen, kunne også administrere
en NOX-avtale. I korthet går
arrangementet ut på at de berørte bedrifter innbetaler
en avgift (3 kr/kg SO2)
til Miljøfondet. Den innsamlede kapitalen benyttes til å bygge
renseanlegg i miljø- og kostnadsriktig rekkefølge.
Disse medlemmer viser til forslag
fremmet i Innst. S. nr. 205 (2005-2006) Kapittel 17 om å utrede en
NOX-avtale på grunnlag av SO2-avtalen til Norsk Industri og komme
tilbake til Stortinget med denne avtalen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2007.
Bioetanol er laget av biologisk materiale og
bidrar ikke til økte nettoutslipp av CO2.
Drivstoff hvor etanol utgjør hovedbestanddelen omfattes
ikke av begrepet mineralolje eller bensin i Stortingets avgiftsvedtak,
og ilegges derfor verken drivstoffavgift eller CO2-avgift. Slikt
drivstoff omfattes imidlertid av Stortingets vedtak om avgift på alkohol,
med mindre etanolen er tilstrekkelig denaturert (gjort udrikkelig).
Det er tollmyndighetene som avgjør om etanolen er tilstrekkelig
denaturert. Etter det Finansdepartementet er kjent med, vil enkelte
aktører få godkjent eller har fått godkjent
såkalt E85, dvs. drivstoff som består av 85 pst.
etanol og 15 pst. bensin, slik at salg kan skje uten alkoholavgift.
Drivstoff hvor etanol utgjør hovedbestanddelen, f.eks.
E85, blir dermed ikke ilagt avgifter. På prinsipielt grunnlag
bør imidlertid alle trafikanter betale en avgift som tilsvarer
kostnadene de påfører andre i form av ulykker,
kø, støy, lokale utslipp til luft og veislitasje. Det
meste av kostnadene ved bruk av personbil er knyttet til ulykker,
kø og støy. Disse kostnadene varierer i liten
grad med valg av drivstoff. Dette taler for at det over tid vil
være nødvendig å ilegge bioetanol en
drivstoffavgift for veibruk på linje med bensinavgiften.
At det ikke foreslås avgift på drivstoff hvor
etanol utgjør hovedbestanddelen nå, er motivert
av ønsket om å stimulere til økt bruk
av alternative drivstoff og bidra til reduserte klimagassutslipp
fra transportsektoren.
Regjeringen legger derfor opp til at bioetanol
som blandes med bensin i mindre mengder, blir fritatt fra CO2-avgiften etter andel bioetanol i bensinen
fra 1. januar 2007. Regjeringen vil komme nærmere
tilbake til vurderinger av bruk og fremtidig avgiftslegging av alternative
drivstoff i forbindelse med omleggingen av bilavgiftene i 2007-budsjettet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, tar dette til
orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter Regjeringens
forslag om avgiftsfritak for bioetanol og for fritak i engangsavgiften
for hydrogenkjøretøy.
Disse medlemmer ønsker
imidlertid å gå lenger enn Regjeringen og foreslår
også avgiftsfritak for alle avgifter for bioetanolbensin
med en innblanding på mindre enn 5 pst. Disse medlemmer mener
også at det må legges til rette for at vi i løpet
av 2006 kan nå en målsetting om at 1 pst. av alt
drivstoff som selges i Norge er biodrivstoff.
Disse medlemmer ber Regjeringen
om å legge fram en tiltakspakke for å øke
bruken av biodrivstoff, spesielt med fokus på tilrettelegging
for bruk av E85 og fleksifuel-kjøretøyer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
forslaget fra Regjeringen om avgiftsfritak for bioetanol og fritak
i engangsavgiften for hydrogenkjøretøy. Disse
medlemmer mener at dette er et gode tiltak for at flere
bilister anskaffer seg miljøvennlige kjøretøy. Disse
medlemmer viser til at den norske bilparken er blant de
aller eldste i Europa og at dette betyr at mange både trafikkfarlige og
miljøforurensende kjøretøy hver dag kjører
rundt i trafikken. Disse medlemmer vil derfor arbeide
for at engangsavgiften på alle nye biler på sikt
blir fjernet og at vrakpanten på eldre biler blir økt. Disse
medlemmer mener at dette vil være et godt tiltak
både for å få redusert ulykker og forurensning
i trafikken. Disse medlemmer er enige i at avvikling
av engangsavgiften for hydrogenkjøretøy er et
miljøvennlig tiltak, men dessverre langt fra tilstrekkelig. Disse medlemmer håper
derfor at Regjeringen også vil ta initiativ til reduksjon
av engangsavgiften på alle kjøretøy,
samt økning av vrakpanten, slik at tempoet i utskiftningen
av den foreldede norske bilparken øker.
Komiteens medlem fra Venstre ber
Regjeringen innføre et omsetningspåbud for biodrivstoff
på nedstrøms oljeselskaper slik at omsetningen
av biodrivstoff kan øke til hhv. 2 pst. i 2007 og 4 pst.
i 2010.
I 2004 ble det innført en generell
ordning med kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner.
Ordningen omfatter også private produsenter av helse-,
sosial- og undervisningstjenester som kommunene og fylkeskommunene
har et lovpålagt ansvar for. I tilleggsproposisjonen ble
det uttalt at det er behov for en ny vurdering av hvordan merverdiavgiftskompensasjonsordningen
for kommunene mv. fungerer. En slik vurdering vil omfatte både
den gamle, begrensede ordningen og den nye, generelle ordningen fra
2004.
Finansdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
foretar nå en slik vurdering. Departementene skal i denne
forbindelse blant annet vurdere hvorvidt ordningen oppfyller intensjonen
om avgiftsmessig likebehandling av egenproduksjon og kjøp
fra andre. I tillegg skal både innrettingen og avgrensningen
av ordningen og den administrative belastningen ordningen medfører,
vurderes. Også erfaringer som er gjort rundt gjennomføringen
av trekket i kommunesektorens rammetilskudd, skal tas med i vurderingen.
Kompensasjonene til de private produsentene som er omfattet av ordningen
(skoler, barnehager, sykehus mv.), har økt kraftig etter
at ordningen ble innført i 2004, jf. omtale i St.prp. nr.
66 (2005-2006). Departementene vil derfor også se nærmere
på hva denne økningen skyldes.
Arbeidet er også omtalt i kommuneproposisjonen. Det
legges opp til en bredere gjennomgang av ordningen i statsbudsjettet
for 2007.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at momskompensasjonsordningen var ment å gi private
og kommunale tjenestetilbydere like rammevilkår, og at
dette skulle gjøre det lettere for kommunene å konkurranseutsette
egnede tjenesteområder. Disse medlemmer påpeker
at ordningen i dag belønner kommuner som kjøper
mindre tjenester eksternt enn gjennomsnittet, fordi kompensasjon
gis etter sjablong og ikke etter hvor mye moms som faktisk er betalt. Disse
medlemmer mener dette er svært uheldig, og ønsker
en nøytral ordning som gir private og kommunale tjenestetilbydere
like rammevilkår.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag fremmet i St.prp. nr. 61 (2005-2006) Om lokaldemokrati,
velferd og økonomi i kommunesektoren 2007 (kommuneproposisjonen)
om å utrede konsekvensene av å la kommunale virksomheter
omfattes av det ordinære momsregelverket som gjelder for
private virksomheter, og legge frem forslag om å erstatte
dagens momskompensasjonsordning med en bedre og mer effektiv løsning.