Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Soria
Moria-erklæringen, Regjeringens politiske plattform, som
slår fast at:
"Rettferdighet, god fordeling og utjevning er grunnleggende
verdier for Regjeringen. Likeverdighet og frihet for alle avhenger
av viljen til reell omfordeling. Det er behov for en målrettet
politikk med en satsing på flere tiltak for å komme
i arbeid gjennom en videreføring av arbeidslinjen, en generell
politikkendring for å skape mindre økonomiske
forskjeller og bedring av økonomiske ytelser for mennesker
som i dag lever på så lave inntekter at det må betegnes
som fattigdom."
Flertallet merker seg at Regjeringen
følger opp disse målsettingene gjennom sine hovedsatsingsområder
i statsbudsjettet, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007), og i St.meld.
nr. 9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering.
Flertallet viser til at Regjeringen
i budsjettforslaget legger fram en handlingsplan mot fattigdom. Sammen
med Regjeringens handlingsplan for integrering og inkludering av
innvandrerbefolkningen vil dette være et viktig bidrag
til å forebygge og bekjempe fattigdom. Tiltakene i handlingsplanen
mot fattigdom skal bedre livsbetingelsene og mulighetene til den delen
av befolkningen som har de laveste inntektene og de dårligste
levekårene, og retter seg spesielt mot:
– å gi
alle mulighet til å komme i arbeid
– å gi alle barn og unge
mulighet til å kunne delta og utvikle seg
– å bedre levekårene
for de vanskeligst stilte
Flertallet viser til at innsatsen
mot fattigdom med dette styrkes med om lag 710 mill. kroner. Sammen med
handlingsplanen for integrering og inkludering av innvandrerbefolkningen
foreslås det mer enn 1 mrd. kroner på mange departementers
områder til de to handlingsplanene. Tiltakene i handlingsplanen
mot fattigdom går blant annet til flere arbeidsmarkedstiltak,
til et nytt kvalifiseringsprogram for utsatte grupper, til å heve
de veiledende retningslinjene for utmåling av sosialhjelp,
til fattigdomstiltak spesielt rettet mot barn og unge og til reduksjon
i gebyrer for tvangsforretninger.
Flertallet er glad for at Regjeringen
prioriterer kampen mot fattigdom og viser til at Regjeringens økte innsats
mot fattigdom bare i løpet av de to første årene vil
beløpe seg til om lag 1,5 mrd. kroner, mens innsatsen mot
fattigdom fra regjeringen Bondevik II var på om lag 1,3
mrd. kroner totalt i hele forrige stortingsperiode.
Flertallet viser videre til at
etableringen av en ny arbeids- og velferdsforvaltning er en viktig
reform i arbeidet med å utvikle en ny arbeids- og velferdspolitikk.
Hovedmålet med reformen er å få flere
i arbeid og aktiv virksomhet og færre på trygd.
Reformen skal også sikre en mer brukervennlig, samordnet
og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning. Flertallet viser
i den sammenheng til Ot.prp. nr. 47 (2005-2006) Om lov om arbeids-
og velferdsforvaltningen og Stortingets behandling i Innst. O. nr.
55 (2005-2006). Den nye arbeids- og velferdsetaten ble formelt etablert
1. juli 2006, samtidig som den nye loven om arbeids- og
velferdsforvaltningen trådte i kraft. I samarbeid med landets
kommuner skal den nye statlige etaten etablere lokale NAV-kontorer
over hele landet innen 2010. Dermed skal brukerne av etatens tjenester
få ett sted å henvende seg.
Flertallet merker seg at Regjeringen øker
innsatsen for å få flere i arbeid. Arbeidsmarkedstiltakene
har til hensikt å bedre arbeidssøkernes arbeidsevne
og mulighet til å komme i arbeid. Flertallet er
glad for at Regjeringen øker antallet arbeidsmarkedstiltak,
både for ordinære og yrkeshemmede arbeidssøkere. Arbeidsledigheten
er synkende. Men det er fortsatt utsatte grupper innenfor de ordinære
arbeidssøkerne som har vanskelig for å komme i
arbeid. Dette gjelder særlig langtidsledige, innvandrere
og ungdom. Disse gruppene vil bli prioritert ved inntak til arbeidsmarkedstiltak.
Videre har flertallet merket seg at ledigheten blant
yrkeshemmede ikke synker på samme måte som for
andre ledige. Det blir derfor viktig å følge utviklingen
i denne gruppen for å vurdere omfang og innretning på arbeidsmarkedstiltakene
i tiden fremover.
Flertallet er glad for at Regjeringen
reduserer antall ventedager før arbeidsledige kan motta
dagpenger, for å sikre dem bedre kompensasjon for inntektsbortfall.
Dette er en viktig videreføring av Regjeringens politikk
for å forbedre dagpengeordningen og reversere kutt i ytelsene
som ble foretatt av regjeringen Bondevik II. Flertallet viser
i den sammenheng også til at ordningen med ferietillegg
under dagpengeperioden ble gjeninnført f.o.m. 1. juli
2006 som en del av statsbudsjettet for 2006.
Flertallet er opptatt av at alle
som jobber i Norge, skal ha trygge arbeidsplasser og skikkelige
lønnsvilkår. Den økte arbeidsinnvandringen
har vært viktig for det norske arbeidsmarkedet, men det
har vært mange eksempler på at utenlandske arbeidstakere
har blitt utsatt for lavere lønninger og dårligere
arbeidsmiljø enn det norske arbeidstakere har krav på. Flertallet er
opptatt av at denne typen sosial dumping må bekjempes og
viser i den sammenheng til Regjeringens handlingsplan mot sosial
dumping i St.meld. nr. 2 (2005-2006) Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Handlingsplanen har blant annet vært fulgt opp i Ot.prp.
nr. 92 (2006-2007), der Arbeidstilsynet gis anledning til å bruke
pålegg, tvangsmulkt og stansing når de fører
tilsyn med lønns- og arbeidsvilkår etter allmenngjøringsloven
og utlendingsloven. Innsatsen mot sosial dumping følges
opp i budsjettet med en økning på 6 mill. kroner
til Arbeidstilsynet og 2 mill. kroner til Petroleumstilsynet.
Flertalleter
glad for at Regjeringen prioriterer arbeidet mot diskriminering
og for bedre tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne. Flertallet viser
til at Regjeringen følger opp forslaget fra Syseutvalget
i NOU 2005:8 Likeverd og tilgjengelighet, og vil fremme forslag
om en ny diskrimineringslov for personer med nedsatt funksjonsevne.
Videre vil Regjeringen starte arbeidet med en ny handlingsplan for
tilgjengelighet til transport, bygg, informasjon og andre viktige
samfunnsområder.
Flertallet viser til at Regjeringen
vil gjennomføre pensjonsreformen med utgangspunkt i pensjonsforliket som
ble inngått i Stortinget våren 2005 (jf. Innst.
S. nr. 195 (2004-2005). I St.meld. nr. 5 (2006-2007) fremmes det
forslag om hovedprinsipper for opptjening og uttak av alderspensjon
i folketrygden. Etter Stortingets behandling av denne stortingsmeldingen,
vil Regjeringen følge opp med lovforslag for ny alderspensjon
i folketrygden og arbeide videre med tilpasninger av supplerende
pensjonsordninger. Regjeringen har i St.meld. nr. 5 (2006-2007)
også varslet at den vil invitere partene i arbeidslivet
til å delta i prosessen med å tilpasse dagens
avtalefestede pensjon (AFP) til omleggingen av pensjonen i folketrygden.
Flertallet mener det er bekymringsfullt
at sykefraværet økte med 4,3 pst. i 1. kvartal
2006 sammenlignet med 1. kvartal 2005. Det er en belastning
for dem som rammes av sykdom og havner utenfor arbeidslivet, og
det betyr at utgiftene til sykelønn kan øke med
nær 3,7 mrd. kroner neste år. En slik utgiftsvekst
påvirker andre viktige samfunnsområder negativt. Flertallet er
derfor enig med Regjeringen i at det er et mål å redusere
sykefraværet.
Flertallet viser til at Regjeringen
trakk sitt opprinnelige forslag om å innføre et
medfinansieringsansvar for arbeidsgiverne utover de første
16 dagene av sykeperioden, for å stimulere virksomhetene
til ytterligere innsats for forebygging og tilrettelegging. Det
ble nedsatt et partssammensatt utvalg som skulle vurdere ulike tiltak
som ville gi samme reduksjon i sykefravær og i offentlige
utgifter til sykelønn. Flertallet er opptatt av å videreføre
det gode samarbeidet som er etablert gjennom IA-avtalen og å ha
en reell dialog med partene i arbeidslivet om hvordan sykefraværet
kan reduseres.
Flertallet er glad for at medlemmene
i det partssammensatte utvalget som ble nedsatt, har blitt enige om
tiltak som anslås å gi en minst like sterk nedgang
i sykefraværet som det opprinnelige forslaget, og viser
i den sammenheng til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2006-2007) og
Ot.prp. nr. 6 (2006-2007) Om lov om endring i arbeidsmiljøloven
og folketrygdloven (tilrettelegging for og oppfølging av
sykmeldte mv.). Tiltakene omfatter blant annet tidligere oppfølging
av sykmeldte for å få dem tilbake i arbeid og
offentlig kjøp av helsetjenester for arbeidstakere, slik
at ventetiden på behandling reduseres og de raskt kan komme
tilbake i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer at regjeringen
Stoltenberg II på en rekke områder kom til dekket
bord høsten 2005. Ikke minst gjelder dette innenfor arbeids-
og sosialpolitikkens område: Norge er mulighetenes samfunn.
De aller fleste som lever i Norge har en trygg økonomi
og en høy materiell velferd. Arbeidsløsheten er
lav og yrkesdeltakingen er høy. Vi har et høyt
utdanningsnivå, en effektiv økonomi og relativt
små forskjeller mellom folk.
For å trygge og videreutvikle det norske
velferdssamfunnet foreslo regjeringen Bondevik II flere store reformer
som fikk stortingsflertallets støtte i stortingsperioden
2001-2005. Det vises her spesielt til pensjonsreformen og NAV-reformen
(se nedenfor).
Disse medlemmer er kjent med
befolkningsfremskrivinger som viser at det vil være stadig
færre yrkesaktive som må bære utgiftene
til stadig flere som har pensjons- og trygdeytelser som sin hovedinntektskilde. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at regjeringen
Bondevik II foreslo og våren 2005 fikk vedtatt en historisk
pensjonsreform som vil gi et mer bærekraftig pensjonssystem
og skape større trygghet for fremtidens pensjoner. Videre
vil disse medlemmer vise til at regjeringen Stoltenberg
II nylig har fremmet en stortingsmelding, St.meld. nr. 5 (2006-2007)
om opptjening og uttak av alderspensjon i folketrygden, hvor hovedtrekkene
i oppfølgingen av pensjonsforliket er trukket opp.
Disse medlemmer konstaterer og
peker på som meget positivt at regjeringen Bondevik II
foreslo og fikk vedtatt etablering av en ny arbeids- og velferdsforvaltning
(NAV) som skal bidra til at flere kommer raskere tilbake i arbeid
og aktivitet, samt at tilbudene skal bli enklere og bedre tilpasset
den enkeltes behov. Disse medlemmer vil videre understreke
viktigheten av at regjeringen Stoltenberg II følger opp
denne velferdsreformen på en god måte, og viser
til at Regjeringen nylig har fremmet en stortingsmelding, St.meld. nr.
9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering, hvor Regjeringen
trekker opp hovedlinjene i det videre arbeidet.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Bondevik II, som den første i nyere
tid, la frem og iverksatte en egen tiltaksplan mot fattigdom. Inkludert økningen
på 263 mill. kroner i 2006 foreslått av regjeringen
Bondevik II, er de målrettede tiltakene mot fattigdom økt
med 1,6 mrd. kroner siden 2002. Den samlede innsatsen i perioden
2002-2006 utgjør 4,9 mrd. kroner.
Som en del av sitt budsjettforslag fremmer Regjeringen
en handlingsplan mot fattigdom. Disse medlemmer konstaterer
at ambisjonene nå er betydelig redusert fra å skulle
avskaffe fattigdommen, til å bekjempe fattigdom og til
slutt ende opp med en handlingsplan mot fattigdom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at gjennom et godt samarbeid med arbeidstaker, behandlende lege,
arbeidsgiver og NAV-kontorene må det være mulig å føre
mange flere tilbake til arbeidslivet. Disse medlemmer legger
i sitt alternative forslag til statsbudsjett frem flere forslag som
vil gi både arbeidsledige, uføretrygdede, tidsbegrenset
uføre og sykmeldte muligheter til å komme ut i produktivt
arbeid, istedenfor å måtte være arbeidsledig, helt
sykmeldt eller helt eller delvis uføretrygdet.
Disse medlemmer mener at det
må være en målsetting at flest mulig
av dem som i dag er tidsbegrenset uføre eller uførepensjonister,
og som er i stand til å delta i arbeidslivet, skal gjøre
det. Det er viktig at det gjennom forskjellige tiltak, som lønnstilskudd
og tilrettelagte arbeidsplasser blir prioritert slik at
uføre igjen kan delta i arbeidslivet. Dette vil øke
livskvaliteten for de mange uføre som ønsker seg
tilbake til arbeidslivet samtidig som det sparer samfunnet for store
beløp.
Disse medlemmer har ved flere
anledninger blitt gjort oppmerksom på at et til dels stivbent
regelverk og et lite fleksibelt system vanskeliggjør muligheten
for å finne de optimale løsninger for den enkelte.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen ønsker å øke satsingen for å bekjempe
fattigdom. Dessverre setter ikke Regjeringen inn de tiltakene som synes
nødvendig for en effektiv bekjempelse av fattigdom i Norge.
Tall, ifølge Norsk Pensjonistforbund,
viser at 246 000 minstepensjonister lever på en
pensjon som er under fattigdomsgrensen til OECD. Dessverre er Regjeringen
helt fraværende når det gjelder å gi
denne gruppen av fattige en bedre levestandard.
Disse medlemmer mener det er
flere viktige tiltak som kan settes i gang for å bekjempe
fattigdom. De to viktigste enkelttiltakene er etter disse
medlemmers syn en reduksjon av det skyhøye skatte-
og avgiftsnivået, og at det må stilles krav til
den som er mottaker av økonomisk sosialhjelp og andre stønader fra
det offentlige. Ved at flere får seg arbeid og de usosiale
avgiftene reduseres, mener disse medlemmer at flere
vil kunne komme seg ut av fattigdomstilværelsen. Disse
medlemmer mener at staten må redusere de byrder
staten selv gjennom skatter og avgifter har lagt på dem
som har minst, og som forsterker problemene som utsatte enkeltpersoner
og familier har. Derfor burde staten, etter disse medlemmers syn,
starte med å senke de usosiale avgiftene for dem som har
minst.
Høyt sykefravær rammer både
bedrifter, enkeltpersoner og samfunnet som helhet. Høyt
sykefravær kan ha mange årsaker, blant annet kan
det være et tegn på dårlig ledelse eller
uakseptabelt høyt press på arbeidsplassen. Langtidssykefraværet
kan sette arbeidsplasser i fare. Spesielt er små bedrifter
med spesialkompetanse svært utsatt. Sykefraværet
er også en stor belastning for samfunnet med høye
utbetalinger fra staten.
Disse medlemmer er alvorlig bekymret
for at sykefraværet over tid igjen har økt, spesielt
i offentlig sektor. Dette skjer til tross for den store satsingen
som har vært på å redusere sykefraværet.
Spesielt bekymringsfullt er det at sykefraværet øker
selv om avtalen om inkluderende arbeidsliv er utvidet og forbedret
og derved burde være godt kjent i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett hadde lagt opp til
endrede regler for sykelønn. Arbeidsgiverne skulle belastes
med å betale mer i sykelønnsperioden. Dette ville
rammet arbeidsgiverne hardt. I tillegg ville dette mest sannsynlig,
etter disse medlemmers syn, medført at arbeidstakere
som er i grupper av befolkningen med høyere sykefravær
enn andre, ville blitt skjøvet ut av arbeidslivet.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen hadde inngått en avtale om ytterligere videreføring
av avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). Disse
medlemmer mener derfor at Regjeringens fremgangsmåte
i denne saken har vært særdeles uheldig. Disse
medlemmer mener man skal respektere inngåtte avtaler,
og har hele tiden ment at IA-avtalen skulle vært videreført
i avtaleperioden, med mindre partene i fellesskap ønsket
endringer.
Regjeringen valgte å nedsette et partssammensatt utvalg,
ledet av statsministeren, som nå har fremmet alternative
forslag for å få utgiftene til sykelønn
ned. Disse medlemmer aksepterer den reviderte IA-avtalen,
da partene i IA-arbeidet har sluttet seg til den nye avtalen.
Disse medlemmer vil allikevel
påpeke at det er viktig at man nå tar på alvor
inkluderingen av eldre arbeidstakere i arbeidslivet. Når
den lavere satsen for arbeidsgiveravgiften for seniorer nå fjernes
og skal erstattes av andre tiltak, forventer Fremskrittspartiet
at Regjeringen tar dette på alvor, og at man gjennom den nye
IA-avtalen kan påvise at de nye tiltakene gir den ønskede
effekten. Det må også settes av nødvendige ressurser
til denne oppfølgingen, i samarbeid med partene og organisasjoner
og institusjoner som arbeider med disse utfordringene.
Disse medlemmer støtter
forslaget i den nye IA-avtalen om kjøp av helsetjenester
og rehabilitering for arbeidstakere som har behov for dette. Dette
vil sikre at flere arbeidstakere raskere kan komme ut i arbeidslivet igjen
etter endt sykdomsperiode. Disse medlemmer har påpekt
dette som et tiltak i mange år, og er glad for at Regjeringen
også har innsett at dette er fornuftig.
Mange pensjonister har det godt økonomisk,
men dette er først og fremst de som gjennom et langt yrkesaktivt
løp har opparbeidet seg tilleggspensjoner. Dessverre er
det slik at altfor mange pensjonister, og da spesielt minstepensjonister,
sliter økonomisk. Mange av disse har vært hjemmeværende
og gjennom et langt liv tatt vare på barn, pleietrengende
foreldre/svigerforeldre, samt utført andre verdifulle
oppgaver i hjemmet. Disse medlemmer mener at de andre
partiene så altfor lett har glemt minstepensjonistenes
tidligere innsats i samfunnet. Den levestandarden minstepensjonistene
lever under i dag er ikke verdig. Derfor ønsker disse
medlemmer å gi minstepensjonistene et økonomisk
løft slik at deres hverdag ikke bare skal være
en kamp for å betale regninger. Pensjonen for dem som har
minstepensjon skal være på et nivå som også gir økonomiske
muligheter til å oppleve det som mange andre tar som en
selvfølge. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke minstepensjonen med 13 000
kroner i året, slik at den blir to ganger grunnbeløpet
i folketrygden. Gjennom flere år har pensjonene vært
underregulert i forhold til vanlige lønnsinntekter. Disse
medlemmer mener at reguleringen av pensjonene i fremtiden
må løftes opp slik at de blir på samme
nivå som reguleringene for lønnsmottakere.
Gifte/samboende pensjonister er nå nærmere
en likebehandling med enslige pensjonister etter at disse medlemmer,
gjennom budsjettforliket høsten 2002 om budsjett for 2003,
fikk gjennomslag for en større grad av likebehandling mellom
gifte/samboende og enslige pensjonister. Disse medlemmer vil
at de som mottar pensjon og derved har opparbeidet seg en rettighet
gjennom et langt liv, ikke skal straffes økonomisk gjennom
pensjonen fordi de er gifte eller samboende. Disse medlemmer mener
at all avkorting skal fjernes, og fremmer derfor forslag der man
ber Regjeringen legge frem en plan for en nedtrapping av avkortingen
av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2007.
Disse medlemmer har som mål
at flest mulig som er syke skal komme raskt tilbake til arbeidslivet. Kjøp
av helsetjenester er en effektiv måte å gjøre
dette på. Disse medlemmer vil gjeninnføre
den gamle ordningen med kjøp av helsetjenester, og at den
i sin helhet skal legges inn under den nye Arbeids- og velferdsetaten.
Dette vil ha en positiv virkning, blant annet på sykepengeutbetalingene
og ved at unødvendige problemer for arbeidstakere og bedrifter
kan reduseres betraktelig. Derfor foreslår disse
medlemmer å styrke denne ordningen med 100 mill.
kroner.
Disse medlemmer er opptatt av
at de som har et behov for trygdeytelser skal få dette,
og på et nivå som gir den trygdede et verdig liv.
Samtidig er det av avgjørende betydning at arbeidet mot
trygdemisbruk intensiveres.
Disse medlemmer vil påpeke
at utgiftene til begravelse kan utgjøre en ikke ubetydelig
belastning på flere familiers økonomi. I en situasjon
der ett av familiemedlemmene er gått bort, kan store utgifter
til en verdig begravelse, dersom økonomien fra før
er trang, oppleves som en ekstra belastning. I dag kan kostnadene
til en verdig begravelse beløpe seg til over 25 000
kroner. Disse medlemmer mener derfor at det er behov
for en gjennomgang av dagens ordning knyttet til gravferdsstønad. Disse
medlemmer fremmer derfor forslag der man ber Regjeringen
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2007 legge fram
en egen sak som omhandler gravferdsstønad. Dette for å belyse
hva kostnadene knyttet til en verdig begravelse er, samt om det
eksisterer store forskjeller fra landsdel til landsdel.
Disse medlemmer er imponert over
den innsats som Seniorsaken har gjort ved å sette søkelys
på eldres situasjon, både når det gjelder
et ekskluderende arbeidsliv/samfunn og innenfor helse-
og omsorgssektoren.
Disse medlemmer er opptatt av
at eldre mennesker som ønsker å være
i arbeid ikke skal fratas denne muligheten, og at også friske,
eldre skal ha samme rettigheter som andre borgere.
Disse medlemmer tar sterk avstand
fra diskriminering på grunn av alder enten det gjelder
arbeidsliv eller helsetilbud. Pensjonistenes opptjente rettigheter skal
respekteres, og pensjonene skal ha samme utvikling som lønnsnivået,
slik at ikke pensjonistene mister kjøpekraft.
Komiteens medlem fra Høyre mener
at målet for velferdspolitikken er å sikre trygghet
for enkeltmennesket, skape nye muligheter for mennesker som har
falt utenfor, og å legge til rette for selvforsørgelse,
aktivitet og samfunnsdeltakelse. Velferdspolitikken skal bygge på folks
naturlige ønske om selvforsørgelse, og legge til
rette for at flest mulig kan forsørge seg selv gjennom
arbeid og egen inntekt. Deltakelse i arbeidslivet er den viktigste
sikringen for sosial inkludering og mot fattigdom.
Dette medlem konstaterer at det
ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (2006-2007) ikke
ble flertall for Høyres helhetlige forslag til budsjett,
og at Regjeringens forslag til budsjett er vedtatt.
Dette medlem konstaterer videre
at Regjeringen foretar andre prioriteringer, blant annet å øke
skattene, noe som også påvirker de vedtatte rammene.
På denne bakgrunn velger dette medlem å synliggjøre
hvordan Høyre ønsker å prioritere, innenfor
den ramme som er vedtatt på rammeområde 7 og 15.
Dette medlem viser til at Høyres
to hovedprioriteringer på arbeids- og sosialfeltet er en
politikk som sikrer tilgang på nok arbeidskraft og fattigdomsbekjempelse.
I Høyres alternative budsjett fremmes en helhetlig politikk
som både skal sikre å beholde og inkludere dagens
arbeidstakere samt rekruttering av ny arbeidskraft. Denne helhetlige
politikken retter seg både mot yngre mennesker, mennesker
i utsatte posisjoner samt eldre arbeidstakere. Dette medlem viser
særlig til forslag om redusert arbeidsgiveravgift for nye
lærlinger i skatte- og avgiftspolitikken, til økt satsing
på tiltak for å bedre yrkeshemmedes mulighet i arbeidslivet
og til forslag om å fjerne avkorting i pensjon for arbeidstakere
mellom 67 og 70 år. Videre vises det til forslag om å fjerne
overgangsreglene for arbeidsinnvandring fra de nye EU-landene. Dette medlem konstaterer
at rekruttering av arbeidskraft er en av de viktigste utfordringene å løse
i dag, og at man med Høyres alternative statsbudsjett vil
møte denne utfordringen på en mer offensiv måte
enn hva Regjeringen legger opp til.
Dette medlem viser også til
at Høyres satsing for å bekjempe fattigdom er
mer offensiv enn hva Regjeringen legger opp til. Gjennom prioriteringer
på ulike fagbudsjett vil man med Høyres alternative
budsjett bevilge 125 mill. kroner mer til målrettede tiltak
for å bekjempe fattigdom. Dette medlem viser
til at profilen i denne satsingen er at den beste veien ut av fattigdom
er gjennom eget arbeid. I Høyres alternative statsbudsjett
fremmes det flere forslag til målrettede tiltak for å hjelpe
mennesker til å få en ny sjanse i arbeidslivet,
blant annet gjennom økt satsing på tiltak som
Snu i døra, Skreddersøm og Grønn omsorg. Dette
medlem viser også til økt satsing på tiltak
for å bedre boligforholdene for barnefamilier i storbyene
og til innføring av egen midlertidig omstillingsstønad
for familiepleiere. Dette medlem konstaterer at Regjeringens
ambisjoner når det gjelder fattigdom er redusert i forhold
til Soria Moria-erklæringen. Der det tidligere var snakk
om forpliktende løfter om at fattigdommen skulle avskaffes,
er ambisjonene nå at fattigdom nå reduseres. Dette
medlem konstaterer videre at selv om det finnes flere tiltak
i Handlingsplan mot fattigdom som er positive, så er Regjeringen
for passiv og for lite målrettet i sin satsing.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at målet for velferdspolitikken er å sikre trygghet
for den enkelte, skape nye muligheter for dem som har falt utenfor,
og å legge til rette for selvforsørgelse, aktivitet
og samfunnsdeltakelse. Deltakelse i arbeidslivet er viktig både
for selvutvikling, for selvtillit, for sosial kontakt og for den
enkeltes økonomi.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen viderefører arbeidet med NAV-reformen som ble
vedtatt og igangsatt under regjeringen Bondevik II. Etter dette
medlems mening vil den nye Arbeids- og velferdsetaten gi
det beste grunnlaget for å hjelpe den enkelte tilbake til
arbeid og aktivitet. Selve forutsetningen for NAV-reformen var,
og er, å møte den enkelte bruker på en
helhetlig måte og å tilpasse tilbudene til den
enkeltes behov. Det er viktig å påse at reformen rent
faktisk blir en samhandlingsreform, og ikke kun en samlokaliseringsreform.
Befolkningsfremskrivninger viser at det i årene fremover
vil være stadig færre yrkesaktive som må bære
utgiftene til pensjons- og trygdeytelser, samtidig vil vi oppleve
mangel på arbeidskraft. Dette medlem mener
at dette er hovedutfordringene for fremtidens velferdspolitikk.
Disse viktige problemstillingene vil bli grundig kommentert når
St.meld. nr. 5 (2006-2007) om opptjening og uttak av alderspensjon
i folketrygden og St.meld. nr. 9 (2006-2007) om arbeid, velferd
og inkludering skal behandles av Stortinget våren 2007. Dette
medlem viser til Kristelig Folkepartis merknader og synspunkter
i den anledning.
Dette medlem vil påpeke
at funksjonshemmede, rusmiddelavhengige og psykisk syke er blant
dem som ofte trenger mer langvarig kvalifisering og oppfølging for å komme
inn i arbeidslivet. Mange har fått livsviktig hjelp til å komme
i jobb gjennom ulike tilbud i arbeidsmarkedsbedriftene. Dette
medlem mener det er nødvendig å prioritere
hjelp til dem som trenger det mest, og ønsker derfor å øke
antallet spesielle arbeidsmarkedstiltak med hele 1 300
nye plasser i 2007 ut over regjeringen Stoltenberg IIs forslag.
Dette innebærer en økt bevilgning på kap.
634 post 71 på 170 mill. kroner. I en tid hvor arbeidsledigheten
er lav og det i flere bransjer er mangel på arbeidskraft,
er det lettere å formidle disse gruppene til arbeid enn
i tider med høy ledighet. Det var derfor etter dette
medlems oppfatning overraskende at nettopp en rød-grønn
regjering, som vant valget på lovnader om å prioritere
de som trenger det mest, valgte å kutte i overføringene
til spesielle arbeidsmarkedstiltak i Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Tilsvarende overraskende var det å registrere at man i
budsjettet for 2007 ikke gjør noe for å rette
opp det uheldige kuttet på hele 172 mill. kroner fra Revidert
nasjonalbudsjett 2006.
Dette medlem støtter
Regjeringens anbefaling om å øke sosialhjelpssatsene
med 5 pst. fra 1. januar 2007 utover ordinær prisjustering.
Dette medlem viser til at regjeringen
Bondevik II sommeren 2005 sendte på høring en
vurdering av selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter
ved svangerskap, fødsel og omsorg for små barn. Dette
medlem viser videre til at Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett våren
2006 foreslo å likestille trygderettigheter ved svangerskap,
fødsel og omsorg for små barn for selvstendig
næringsdrivende med reglene som gjelder for andre arbeidstakere,
uten at trygdeavgiften som gjelder for selvstendige næringsdrivende
ble økt. Regjeringspartiene stemte da imot en slik likestilling.
Etter dette medlems mening vil en likestilling av
trygderettighetene ved svangerskap, fødsel og barneomsorg
for arbeidstakere og selvstendig næringsdrivende, blant annet
bidra til flere kvinnelige gründere, økt verdiskaping, økt
likestilling, flere arbeidsplasser og gjøre situasjonen
for kvinnelige næringsdrivende lettere. Dette medlem går
derfor inn for å likestille retten til sykepenger, omsorgspenger
og opplæringspenger for nevnte gruppe. I Kristelig Folkepartis
alternative budsjett foreslås en slik likestilling iverksatt
1. august 2007. Med bakgrunn i de rammer som den 28. november
2006 ble vedtatt for rammeområde 7 og 15, vil dette
medlem i denne innstillingen foreslå iverksettelse
8. mars 2007.
Det er viktig å opprettholde velferdsstatens
legitimitet i befolkningen. For å lykkes med dette mener dette medlem at
innsatsen mot trygdemisbruk bør styrkes, og foreslår
at det settes av 60 mill. kroner til dette på kap. 605
post 1.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2007. Dette medlem vil
innenfor vedtatt ramme for rammeområde 7 og 15, i tillegg
til ovennevnte, prioritere følgende ut over det som følger
av Kristelig Folkepartis alternative budsjett:
– Opprettholde
dagens dagpengeplikt ved permittering på 34 uker (45 mill.
kroner).
– Økt bevilgning til
dagpengeutbetaling (50,1 mill. kroner).
– 30 mill. kroner til tiltak for
bostedsløse.
– 10 mill. kroner til tidsbegrenset
omstillingsstønad for familiepleiere.
– 8,5 mill. kroner til alminnelige
arbeidsmarkedstiltak.
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader under de enkelte kapitler og poster i denne innstillingen.
Komiteens medlem fra Venstre understreker
at hver enkelt borgers mulighet til å skape og leve det
gode liv for seg og sine er målet for samfunnsutviklingen.
Mennesker er ulike og trenger ulike løsninger. Velferdstilbudene
må alltid bygge på respekt for det enkelte menneskets
integritet, og i størst mulig grad tilpasses den enkeltes ønsker
og behov. For Venstre handler velferdspolitikk om en sterk offentlig
velferdsstat som gir like muligheter, og tørre å prioritere
dem som trenger det mest.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen viderefører arbeidet med NAV-reformen, som
ble vedtatt og igangsatt under regjeringen Bondevik II, der Venstre
var med. En vellykket reform vil være en viktig forutsetning
for en bedre og mer målrettet velferdspolitikk, særlig
overfor dem som trenger det mest. Dette medlem har
merket seg at Arbeiderpartiets motstand mot "skreddersøm"
er forlatt, og at Regjeringen i all hovedsak følger den
forrige regjerings linje i kampen mot fattigdom.
Dette medlem viser til at Venstre
har som mål å innføre en borgerlønn,
en garantert minsteinntekt for alle som av ulike årsaker
ikke kommer inn i det ordinære arbeidslivet og dermed ikke
kan forsørge seg selv. Samtidig skal ikke en ordning med
borgerlønn føre til passivisering og hindre aktiv
jobbsøking for mottakerne. Tilknyttet borgerlønn
skal det være en personlig handlingsplan som bør
være vidt definert. Den enkelte bruker skal selv være
med å sette et mål for sin aktivitet, som ikke
må være ensbetydende med lønnsarbeid, men
kan romme en type aktivitet som gir den enkelte mulighet til å hjelpe
seg selv til en bedre eller mer stabil tilværelse.
Dette medlem mener Venstres løsning
med borgerlønn vil bidra til å hindre at folk
føler seg som klienter, motvirke passivitet, samt gjøre
det enklere for den enkelte å vite hva man har krav på av
minimalytelser fra det offentlige. Borgerlønn skaper utvilsomt
mer verdighet og rettferdighet i sosialpolitikken fordi det åpner
for mer individorienterte løsninger, noe som er Venstres
visjon. Ulike mennesker med ulike problemer krever nye og individuelle
løsninger.
Dette medlem ønsker
derfor som et første steg å prioritere en prøveordning
som gir langtidsmottakere av sosialhjelp en borgerlønn
på 2 G. Prøveprosjektet ønskes
utført i 10 kommuner og med en ramme på 60 mill.
kroner.
Dette medlem viser til et arbeidsmarked
i stadig bedring. Enkelte grupper har imidlertid stadig problemer
med å komme inn i arbeidslivet. Dette medlem viser
til Venstres alternative budsjett og prioriterer der å øke
antall tiltaksplasser for yrkeshemmede.
Dette medlem viser til at det
i dag finnes rundt 5 000 mennesker som ikke har bosted,
og mange av dem blir definert som uten boevne. De som i dag faller utenfor
har ofte komplekse og sammensatte problemer, og Venstre har tillit
til at noe av denne problematikken kan møtes av tredje
sektor. Dette medlem vil derfor spesielt styrke overføringene
til frivillige organisasjoner som har mulighet til å drive
lavterskeltilbud, og som vet hvilken hjelp man må gi. Venstre ønsker å bidra
til å få bostedsløse vekk fra gaten og
gi dem et verdig tilbud. Dette er en gruppe mennesker som i liten grad
forholder seg til det offentlige hjelpeapparatet, og det er derfor
viktig at hjelp kommer på en så ubyråkratisk
måte som mulig. Dette medlem viser til Venstres
alternative budsjett og prioriterer der økt støtte
til frivillige organisasjoner for å styrke tiltakene for bostedløse.
Dette medlem ser at enslige foreldre
i overgangsfaser har behov for økte stønader.
Disse behovene kan være midlertidige ved forhold som utdanning
og omsorg for små barn. Dette medlem viser
til Venstres alternative budsjett og foreslår der en styrket bevilgning
til overgangsstønad.
Dette medlem vil sikre at selvstendig
næringsdrivende gis like rettigheter til svangerskaps-
og fødselspenger som andre arbeidstakere. En rekke gründere
og entreprenører starter i det små med egen virksomhet. Det
er derfor behov for at denne gruppen likestilles med hensyn til
trygderettigheter for svangerskaps- og fødselspenger. En
likestilling av disse rettighetene vil også legge bedre
til rette for at flere kvinner vil våge og evne å starte
egen arbeidsplass for seg selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig
næringsdrivendes trygderettigheter er i dag 65 pst. ved
svangerskap, fødsel og omsorg for små barn. For å få full
godtgjørelse i permisjonstiden i dag må selvstendig
næringsdrivende tegne egne forsikringer, forsikringer som
er forholdsvis kostbare og medfører en belastning som svekker rekrutteringen
til slik virksomhet. Dette medlem mener at dagens
trygdeordninger knyttet til svangerskap og fødsel for denne
gruppen ikke legger til rette for en kombinasjon av småbarnsomsorg
og yrkesaktivitet. Dette medlem viser videre til
at jordbrukere og fiskere gjennom ulike avtaler har fått
velferdsordninger som gir disse grupper utvidede rettigheter i forbindelse
med svangerskap og fødsel. Hovedbegrunnelsen for disse
særavtalene er å sikre rekruttering til disse næringene.
En annen begrunnelse er at det er i næringenes interesse å sikre
rekruttering av kvinner. Dette medlem ser at det
er viktig med styrket rekruttering også i andre næringer,
ikke bare i primærnæringen. Dette medlem foreslår
derfor å innføre svangerskaps- og fødselspengeordninger
for alle selvstendig næringsdrivende på lik linje
med andre arbeidstakere.
Dette medlem viser for øvrig
til Venstres alternative statsbudsjett for 2007, samt til merknadene
under de enkelte kapitler og poster i denne innstillingen.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
innenfor vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst. S. nr. I (2006-2007)
og primærbudsjettene til Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig
Folkeparti og Venstre slik de fremkommer i finansinnstillingen.
Avvik i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 4 | A, SV,
Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
| | | | | | | | |
Utgifter rammeområde 7 (i hele tusen
kroner) |
2541 | | Dagpenger | 6 837
000 | 6 837
000 (0) | 5 900
000 (-937 000) | 6 797
500 (-39 500) | 6 777
000 (-60 000) | 6 637
500 (-199 500) |
| 70 | Dagpenger | 6 837 000 | 6 837 000 (0) | 5 900 000 (-937 000) | 6 797 500 (-39 500) | 6 777 000 (-60 000) | 6 637 500 (-199 500) |
2542 | | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. | 490 100 | 490 100 (0) | 490 100 (0) | 440 000 (-50 100) | 440 000 (-50 100) | 440 000 (-50 100) |
| 70 | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. | 490 100 | 490 100 (0) | 490 100 (0) | 440 000 (-50 100) | 440 000 (-50 100) | 440 000 (-50 100) |
| | Sum
utgifter rammeområde 7 | 7
367 100 | 7
367 100 (0) | 6
430 100 (-937 000) | 7
277 500 (-89 600) | 7
257 000 (-110 100) | 7
117 500 (-249 600) |
Inntekter rammeområde 7 (i hele tusen
kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 7 | 152
500 | 152
500 (0) | 152
500 (0) | 152
500 (0) | 152
500 (0) | 152
500 (0) |
| | Sum
netto ramme-
område 7 | 7
214 600 | 7
214 600 (0) | 6
277 600 (-937 000) | 7
125 000 (-89 600) | 7
104 500 (-110 100) | 6
965 000 (-249 600) |
Utgifter rammeområde 15 (i hele tusen
kroner) |
600 | | Arbeids-
og inkluderingsdepartementet | 201 100 | 201 100 (0) | 189 100 (-12 000) | 188 655 (-12 445) | 201 100 (0) | 201 100 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 198 200 | 198 200 (0) | 186 200 (-12
000) | 185 755 (-12
445) | 198 200 (0) | 198 200 (0) |
| | | | | | | | |
605 | | Arbeids-
og velferdsetaten | 7 852
400 | 7 834
400 (-18 000) | 7 573
400 (-279 000) | 8 074
800 (+222 400) | 7 937
400 (+85 000) | 7 956
400 (+104 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 614 100 | 7 596 100 (-18 000) | 7 335 100 (-279 000) | 7 801 500 (+187 400) | 7 699 100 (+85 000) | 7 658 100 (+44 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 32 000 | 32 000 (0) | 32 000 (0) | 67 000 (+35
000) | 32 000 (0) | 32 000 (0) |
| 22 | Prøveprosjekter
(borgerlønn) (ny post) | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 60 000 (+60
000) |
621 | | Tilskudd
forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet | 378 100 | 378 100 (0) | 379 630 (+1 530) | 388 100 (+10 000) | 378 100 (0) | 393 100 (+15 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
sosialtjenesten | 33 200 | 33 200 (0) | 31 540 (-1
660) | 43 200 (+10
000) | 33 200 (0) | 33 200 (0) |
| 22 | Spesielle driftsutgifter, funksjonshemmede | 32 900 | 32 900 (0) | 31 255 (-1
645) | 32 900 (0) | 32 900 (0) | 32 900 (0) |
| 63 | Sosiale tjenester og tiltak for
vanskeligstilte | 143 300 | 143 300 (0) | 136 135 (-7
165) | 143 300 (0) | 143 300 (0) | 158 300 (+15
000) |
| 70 | Frivillig arbeid | 21 800 | 21 800 (0) | 29 800 (+8
000) | 21 800 (0) | 21 800 (0) | 21 800 (0) |
| 71 | Tilskudd til funksjonshemmedes
organisasjoner mv. | 138 400 | 138 400 (0) | 141 900 (+3
500) | 138 400 (0) | 138 400 (0) | 138 400 (0) |
| 74 | Tilskudd til pensjonistenes
organisasjoner mv. | 8 500 | 8 500 (0) | 9 000 (+500) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | 5 196
300 | 5 196
300 (0) | 4 881
300 (-315 000) | 5 160
300 (-36 000) | 5 312
300 (+116 000) | 5 004
300 (-192 000) |
| 21 | Evaluering, utviklingstiltak
mv. | 29 900 | 29 900 (0) | 14 900 (-15
000) | 29 900 (0) | 29 900 (0) | 29 900 (0) |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 432 800 | 1 432 800 (0) | 882 800 (-550
000) | 1 226 800 (-206 000) | 1 378 800 (-54 000) | 1 216 800 (-216 000) |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | 3 662 600 | 3 662 600 (0) | 3 892 600 (+230 000) | 3 822 600 (+160 000) | 3 832 600 (+170 000) | 3 686 600 (+24 000) |
| 73 | Investeringer i skjermede
tiltak | 27 000 | 27 000 (0) | 47 000 (+20
000) | 37 000 (+10
000) | 27 000 (0) | 27 000 (0) |
635 | | Ventelønn | 405 000 | 405 000 (0) | 305 000 (-100 000) | 396 000 (-9 000) | 396 000 (-9 000) | 396 000 (-9 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 405 000 | 405 000 (0) | 305 000 (-100
000) | 396 000 (-9
000) | 396 000 (-9
000) | 396 000 (-9
000) |
640 | | Arbeidstilsynet | 338 900 | 338 900 (0) | 322 900 (-16 000) | 343 900 (+5 000) | 338 900 (0) | 338 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 335 000 | 335 000 (0) | 319 000 (-16
000) | 340 000 (+5
000) | 335 000 (0) | 335 000 (0) |
642 | | Petroleumstilsynet | 159 900 | 159 900 (0) | 152 400 (-7 500) | 159 900 (0) | 159 900 (0) | 159 900 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 144 000 | 144 000 (0) | 136 500 (-7
500) | 144 000 (0) | 144 000 (0) | 144 000 (0) |
643 | | Statens
arbeidsmiljø-
institutt | 81 800 | 81 800 (0) | 77 800 (-4 000) | 81 800 (0) | 81 800 (0) | 81 800 (0) |
| 50 | Statstilskudd | 81 800 | 81 800 (0) | 77 800 (-4
000) | 81 800 (0) | 81 800 (0) | 81 800 (0) |
666 | | Avtalefestet
pensjon (AFP) | 950 000 | 950 000 (0) | 950 000 (0) | 860 000 (-90 000) | 950 000 (0) | 950 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 950 000 | 950 000 (0) | 950 000 (0) | 860 000 (-90
000) | 950 000 (0) | 950 000 (0) |
667 | | Supplerende
stønad til personer over 67 år | 248 000 | 248 000 (0) | 0 (-248 000) | 248 000 (0) | 248 000 (0) | 248 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 248 000 | 248 000 (0) | 0 (-248
000) | 248 000 (0) | 248 000 (0) | 248 000 (0) |
2620 | | Stønad
til enslig mor
eller far | 4 126
500 | 4 126
500 (0) | 4 078
500 (-48 000) | 4 136
500 (+10 000) | 4 126
500 (0) | 4 141
500 (+15 000) |
| 70 | Overgangsstønad | 2 355 000 | 2 355 000 (0) | 2 355 000 (0) | 2 365 000 (+10 000) | 2 355 000 (0) | 2 370 000 (+15 000) |
| 73 | Utdanningsstønad | 81 000 | 81 000 (0) | 33 000 (-48
000) | 81 000 (0) | 81 000 (0) | 81 000 (0) |
2650 | | Sykepenger | 29 303
300 | 29 303
300 (0) | 29 303
300 (0) | 29 015
900 (-287 400) | 29 117
300 (-186 000) | 29 217
800 (-85 500) |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv. | 25 810 000 | 25 810 000 (0) | 25 810 000 (0) | 25 490 000 (-320 000) | 25 524 000 (-286 000) | 25 520 000 (-290 000) |
| 71 | Sykepenger for selvstendige | 1 620 000 | 1 620 000 (0) | 1 620 000 (0) | 1 627 800 (+7 800) | 1 620 000 (0) | 1 627 800 (+7 800) |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger ved
barns sykdom m.m. | 340 000 | 340 000 (0) | 340 000 (0) | 364 800 (+24
800) | 440 000 (+100
000) | 536 700 (+196
700) |
2652 | | Medisinsk
rehabilitering mv. | 8 255
000 | 8 255
000 (0) | 8 255
000 (0) | 8 255
000 (0) | 8 240
000 (-15 000) | 8 310
000 (+55 000) |
| 70 | Rehabiliteringspenger | 7 965 000 | 7 965 000 (0) | 7 965 000 (0) | 7 965 000 (0) | 7 950 000 (-15 000) | 8 020 000 (+55 000) |
2653 | | Ytelser
til yrkesrettet
attføring | 11 950
000 | 11 950
000 (0) | 11 950
000 (0) | 11 950
000 (0) | 11 925
000 (-25 000) | 11 925
000 (-25 000) |
| 70 | Attføringspenger | 10 715 000 | 10 715 000 (0) | 10 715 000 (0) | 10 715 000 (0) | 10 690 000 (-25 000) | 10 690 000 (-25 000) |
2655 | | Uførhet | 50 580
000 | 50 580
000 (0) | 51 045
000 (+465 000) | 50 310
000 (-270 000) | 50 465
000 (-115 000) | 50 465
000 (-115 000) |
| 70 | Grunnpensjon | 16 980 000 | 16 980 000 (0) | 16 980 000 (0) | 16 912 500 (-67 500) | 16 930 000 (-50 000) | 16 930 000 (-50 000) |
| 71 | Tilleggspensjon | 25 600 000 | 25 600 000 (0) | 25 600 000 (0) | 25 532 500 (-67 500) | 25 600 000 (0) | 25 535 000 (-65 000) |
| 72 | Særtillegg | 1 320 000 | 1 320 000 (0) | 1 785 000 (+465 000) | 1 252 500 (-67 500) | 1 255 000 (-65 000) | 1 320 000 (0) |
| 74 | Tidsbegrenset uførestønad | 6 340 000 | 6 340 000 (0) | 6 340 000 (0) | 6 272 500 (-67 500) | 6 340 000 (0) | 6 340 000 (0) |
2661 | | Grunn-
og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | 7 657
000 | 7 675
000 (+18 000) | 7 659
000 (+2 000) | 7 662
000 (+5 000) | 7 657
000 (0) | 7 457
000 (-200 000) |
| 73 | Hjelpemidler mv. under arbeid
og utdanning | 92 000 | 110 000 (+18
000) | 92 000 (0) | 97 000 (+5
000) | 92 000 (0) | 92 000 (0) |
| 74 | Tilskudd til biler | 675 000 | 675 000 (0) | 675 000 (0) | 675 000 (0) | 675 000 (0) | 475 000 (-200
000) |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen,
andre formål | 95 000 | 95 000 (0) | 97 000 (+2
000) | 95 000 (0) | 95 000 (0) | 95 000 (0) |
2670 | | Alderdom | 93 488
000 | 93 488
000 (0) | 95 088
000 (+1 600 000) | 93 648
000 (+160 000) | 93 488
000 (0) | 93 670
500 (+182 500) |
| 70 | Grunnpensjon | 36 100 000 | 36 100 000 (0) | 36 100 000 (0) | 36 260 000 (+160 000) | 36 100 000 (0) | 36 282 500 (+182 500) |
| 73 | Særtillegg | 4 640 000 | 4 640 000 (0) | 6 240 000 (+1 600 000) | 4 640 000 (0) | 4 640 000 (0) | 4 640 000 (0) |
2680 | | Etterlatte | 2 341
800 | 2 341
800 (0) | 2 371
800 (+30 000) | 2 341
800 (0) | 2 341
800 (0) | 2 341
800 (0) |
| 72 | Særtillegg | 60 000 | 60 000 (0) | 90 000 (+30 000) | 60 000 (0) | 60 000 (0) | 60 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 15 | 227
559 200 | 227
559 200 (0) | 228
628 230 (+1 069 030) | 227
266 755 (-292 445) | 227
410 200 (-149 000) | 227
304 200 (-255 000) |
Inntekter rammeområde 15 (i hele tusen
kroner) |
3635 | | Ventelønn | 123 400 | 123 400 (0) | 123 400 (0) | 123 400 (0) | 123 400 (0) | 132 400 (+9 000) |
| 1 | Refusjon statlig
virksomhet mv. | 121 000 | 121 000 (0) | 121 000 (0) | 121 000 (0) | 121 000 (0) | 130 000 (+9 000) |
| | Sum
inntekter rammeområde 15 | 2
159 190 | 2
159 190 (0) | 2
159 190 (0) | 2
159 190 (0) | 2
159 190 (0) | 2
168 190 (+9 000) |
| | Sum netto
ramme-
område 15 | 225 400
010 | 225 400
010 (0) | 226 469
040 (+1 069 030) | 225 107
565 (-292 445) | 225 251
010 (-149 000) | 225 136
010 (-264 000) |