5.1 Rammeområde 2 (Familie og forbruker)

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Rammeområde 2

(Familie og forbruker)

I

På statsbudsjettet for 2008 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

231

Barnehager

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 51

77 367 000

51

Forskning, kan nyttes under post 21

6 767 000

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning

16 209 680 000

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning

207 500 000

62

Tilskudd til tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage

794 707 000

63

Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder

106 829 000

64

Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning

10 000 000

65

Skjønnsmidler til barnehager

4 159 028 000

800

Barne- og likestillingsdepartementet

1

Driftsutgifter

91 847 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 709 000

830

Foreldreveiledning

21

Spesielle driftsutgifter, foreldreveiledning, kan nyttes under kap. 854 post 21

2 726 000

840

Krisetiltak

21

Spesielle driftsutgifter

30 346 000

60

Tilskudd til krisesentre, overslagsbevilgning

159 966 000

61

Tilskudd til incestsentre, overslagsbevilgning

54 858 000

70

Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1

11 975 000

841

Samlivsbrudd og konfliktløsning

21

Spesielle driftsutgifter, meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning

14 216 000

22

Opplæring, forskning, utvikling mv.

5 860 000

23

Refusjon av utgifter til DNA-analyser, overslagsbevilgning

5 794 000

842

Familievern

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

170 036 000

21

Spesielle driftsutgifter

4 900 000

70

Tilskudd til kirkens familievern mv., kan nyttes under post 1

113 562 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

1 614 500 000

845

Barnetrygd

70

Tilskudd

14 760 000 000

846

Familie- og likestillingspolitisk forskning, opplysningsarbeid mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50

3 500 000

50

Forskning, kan nyttes under post 21

7 600 000

71

Særlige familiepolitiske tiltak

977 000

73

Tilskudd til Kvinneuniversitetene

4 923 000

79

Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid, kan overføres

2 222 000

849

Likestillings- og diskrimineringsombudet

50

Basisbevilgning

15 343 000

850

Barneombudet

1

Driftsutgifter

9 801 000

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning

26 456 000

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

1

Driftsutgifter - Fylkesnemndene for sosiale saker

75 532 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 830 post 21

37 683 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

12 734 000

64

Tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning

62 608 000

65

Refusjon av kommunale utgifter til barnevernstiltak knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning

126 619 000

70

Tilskudd til Rostad ungdomsheim og Rostad ettervernsheim

2 423 000

71

Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 50

62 701 000

855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22

2 237 842 000

21

Spesielle driftsutgifter

57 708 000

22

Kjøp av private barnevernstjenester, kan nyttes under post 1

1 529 080 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

60 795 000

60

Tilskudd til kommunene

130 100 000

856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige personer

1

Driftsutgifter

53 142 000

21

Spesielle driftsutgifter

5 000 000

857

Barne- og ungdomstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

2 124 000

50

Forskning, kan nyttes under post 71

6 406 000

70

Barne- og ungdomsorganisasjoner

89 597 000

71

Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50

10 696 000

73

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres

58 336 000

75

Frivillig barne- og ungdomsarbeid lokalt (Frifond)

145 407 000

79

Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid mv., kan overføres

33 141 000

858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1

146 345 000

21

Spesielle driftsutgifter

2 040 000

22

Reguleringspremie til KLP og fylkeskommunale pensjonskasser

20 000 000

859

EUs ungdomsprogram

1

Driftsutgifter, kan overføres

6 139 000

860

Forbrukerrådet

50

Basisbevilgning

91 654 000

862

Positiv miljømerking

70

Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking

4 341 000

865

Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

19 279 000

79

EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres

4 069 000

866

Statens institutt for forbruksforskning

50

Basisbevilgning

25 010 000

867

Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget og Markedsrådet

1

Driftsutgifter

7 057 000

868

Forbrukerombudet

1

Driftsutgifter

18 497 000

2530

Foreldrepenger

70

Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning

10 764 000 000

71

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning

420 000 000

72

Feriepenger av foreldrepenger, overslagsbevilgning

310 000 000

73

Foreldrepenger ved adopsjon, overslagsbevilgning

116 000 000

Totale utgifter

55 443 100 000

Inntekter

3854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

13 743 000

3855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Diverse inntekter

38 860 000

2

Barnetrygd

3 129 000

3

Refusjon for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger

55 645 000

60

Kommunale egenandeler

790 446 000

3858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Diverse inntekter

433 000

3859

EUs ungdomsprogram

1

Tilskudd fra Europakommisjonen

1 922 000

Totale inntekter

904 178 000

II

Diverse fullmakter

Stortinget samtykker i at fra 1. januar 2008 blir maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud fastsatt til kr 2 330 per måned og kr 25 630 per år, jf. forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager § 1.

III

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Barne- og likestillingsdepartementet i 2008 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 842 post 1

kap. 3842 post 1

kap. 855 post 1

kap. 3855 postene 1, 2, 3 og 60

kap. 858 post 1

kap. 3858 post 1

kap. 868 post 1

kap. 3868 post 1

IV

Satser for barnetrygd

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2007 i medhold av lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd § 10 kan utbetale barnetrygd med 11 931 kroner per barn per år.

Enslige forsørgere som fyller vilkårene for rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full overgangsstønad etter folketrygdloven, og som har barn i alderen 0-3 år, har rett til et småbarnstillegg på 8 118 kroner per år. Dette tillegget gis per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0-3 år vedkommende faktisk forsørger.

For stønadsmottakere bosatt i Finnmark og Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg i barnetrygden på 3 936 kroner per barn per år, det såkalte finnmarkstillegget.

Finnmarkstillegget skal også utbetales for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon i de aktuelle kommunene.

For stønadsmottakere bosatt på Svalbard ytes et tillegg i barnetrygden på 3 936 kroner per barn per år, det såkalte svalbardtillegget.

V

Satser for kontantstøtte

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2008 i medhold av lov av 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre, kan utbetale med følgende beløp for 1- og 2-åringer:

Oppholdstid i barnehage

Prosentandel av full sats

Kontantstøtte i kroner per år

Ikke bruk av barnehage

100

39 636

Til og med 8 timer

80

31 704

9-16 timer

60

23 784

17-24 timer

40

15 852

25-32 timer

20

7 932

33 timer eller mer

0

0

VI

Satser for engangsstønad ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel utenfor institusjon

Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2007 i medhold av lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd kan utbetale:

engangsstønad ved fødsel og adopsjon, lovens §§ 14-12 og 14-20

kr 33 584 per barn.

stønad ved fødsel utenfor institusjon, lovens § 5-13

kr 1 765 per fødsel.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med en sak om å legge veiledningsoppgaven til annen instans enn fylkesmannen.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye retningslinjer for både utbetaling av forskudd og sette krav til når endelig utregning skal være gjort.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen komme med en stortingsmelding om kvaliteten i barnehagene senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen vurdere om Senteret for seksuelt misbrukte menn burde få en status som et nasjonalt kompetansesenter og dermed større sikkerhet og forutsigbarhet gjennom en nasjonal finansiering.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen klargjøre retningslinjer for forholdet mellom kommunal og statlig erstatning til tidligere barnehjems- og skolehjemsbarn, sørge for at saksbehandlingstiden for søknader om billighetserstatning går betydelig ned, sørge for at det ikke nedlegges påstand om foreldelse og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak om hvordan det forebyggende arbeidet mot vold, seksuelle overgrep mot barn og menneskehandel av barn kan styrkes, og hvordan samarbeidet mellom statlige og kommunale instanser som jobber på dette feltet kan bedres.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen etablere forskningsprosjekter for å kartlegge omfanget av menneskehandel med barn for å kunne utvikle gode tiltak for barn som utsettes for slike overgrep.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen klargjøre hvordan Forskrift om offentlig anskaffelser § 2-1 tredje ledd skal tolkes i forhold til bestemmelsens ordlyd "kontrakter om utførelse av helse- og sosialtjenester med en ideell organisasjon".

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, legge fram en egen sak om forbedring av vilkårene for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år, herunder hvilke krav en overføring av ansvaret for disse til barnevernet stiller til kompetansen og hvilke ressurser som må tilføres barnevernet for å utøve ansvaret på en tilstrekkelig god måte.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen komme med en sak til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 som innebærer at ansvaret for de enslige mindreårige asylsøkere over 15 år overføres fra utlendingsmyndighetene til barnevernet fra 1. september 2008.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 legge fram en plan som sikrer Etiskforbruk.no fremtidig drift.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om etablering av et statlig barnevernstilsyn.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter om likeverdig behandling, hvor det fastslås at kommunene skal følge enhetskostnadsprinsippet.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om avvikling av Likestillings- og diskrimineringsombudet og endring av likestillingsloven slik at andre instanser, herunder domstolene og Arbeidstilsynet, får i oppgave å håndheve de sentrale bestemmelser i loven.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vurdering av sammenslåing av en eller flere av institusjonene og kapitlene innen forbrukerområdet, herunder kap. 860 Forbrukerrådet, kap. 862 Miljømerking, kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid og kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om en endring av lover og regelverk slik at det blir opp til det enkelte par hvordan de vil fordele fødselspermisjonen mellom seg.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak som sikrer kvinner rett til foreldrepenger som ved forrige fødsel, når det er mindre enn 24 måneder mellom svangerskapene.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak som gir barn over tre år gratis kjernetid i barnehage hvis for­eldrene mottar kontantstøtte for yngre søsken.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen trappe opp adopsjonsstøtten til 1 G i løpet av stortingsperioden.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak som begrenser private barnevernsinstitusjoners mulighet til å ta ut utbytte.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen legge frem et lovforslag som sikrer alle barn rett til en gratis fritidsaktivitet.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen komme med en sak om forsøk med en ekstra ferieuke for foreldre med barn i alderen 1-12 år i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008.

Forslag fra Venstre:

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen øke adopsjonsstøtten til 1 G.

5.2 Rammeområde 3 (Kultur)

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 25

Rammeområde 3

(Kultur)

I

På statsbudsjettet for 2008 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Driftsutgifter

97 496 000

305

Lotteri- og stiftelsestilsynet

1

Driftsutgifter

51 149 000

21

Spesielle driftsutgifter

782 000

315

Frivillighetsformål

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, overslagsbevilgning

188 070 000

71

Tilskudd til frivillighetssentraler

81 977 000

72

Tilskudd til frivillig virksomhet

30 000 000

73

Tilskudd til sekretariat for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet

3 280 000

74

Tilskudd til etablering av frivillighetsregister, kan overføres

3 000 000

79

Ymse frivillighetsformål

6 500 000

320

Allmenne kulturformål

1

Driftsutgifter

35 804 000

51

Fond for lyd og bilde

20 075 000

53

Samiske kulturformål

13 543 000

55

Norsk kulturfond

19 631 000

73

Nasjonale kulturbygg, kan overføres

60 700 000

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

68 749 000

75

Kulturprogram, kan overføres

8 236 000

78

Ymse faste tiltak

22 305 000

79

Til disposisjon, kan nyttes under post 1

11 900 000

80

Tilskuddsordning for frivillig virksomhet

60 000 000

82

Nobels fredssenter

21 353 000

84

Fond for samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv

435 704 000

85

Fond for frivillige og deltagende kulturaktiviteter

435 704 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter

13 526 000

73

Kunstnerstipend m.m., kan overføres

49 214 000

74

Garantiinntekter, overslagsbevilgning

87 431 000

75

Vederlagsordninger

115 163 000

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Driftsutgifter

7 130 000

50

Kunst i offentlige rom

7 739 000

55

Norsk kulturfond

11 076 000

72

Knutepunktinstitusjoner

3 595 000

73

Nasjonalmuseet for kunst

222 343 000

75

Offentlig rom, arkitektur og design

20 353 000

78

Ymse faste tiltak

35 073 000

323

Musikkformål

1

Driftsutgifter

118 406 000

55

Norsk kulturfond

73 743 000

70

Nasjonale institusjoner

185 436 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

134 706 000

72

Knutepunktinstitusjoner

44 120 000

74

Landsdelsmusikere i Nord-Norge

12 163 000

78

Ymse faste tiltak

50 255 000

324

Scenekunstformål

1

Driftsutgifter

94 744 000

55

Norsk kulturfond

51 910 000

70

Nasjonale institusjoner

618 275 000

71

Region-/landsdelsinstitusjoner

233 013 000

72

Knutepunktinstitusjoner

2 550 000

73

Region- og distriktsopera

22 640 000

75

Dans

26 388 000

78

Ymse faste tiltak

27 582 000

325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 73

62 855 000

21

Spesielle driftsutgifter

25 000 000

73

Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1

26 902 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Driftsutgifter

331 136 000

21

Spesielle driftsutgifter

850 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

19 739 000

55

Norsk kulturfond

105 120 000

75

Språkteknologi, Norsk Ordbok mv.

14 843 000

76

Ibsenpris m.m.

3 129 000

78

Ymse faste tiltak

60 406 000

328

Museums- og andre kulturvernformål

1

Driftsutgifter

33 898 000

21

Arkeologiske og andre oppdrag

16 863 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 447 000

55

Norsk kulturfond

8 838 000

70

Det nasjonale museumsnettverket

632 978 000

78

Ymse faste tiltak

42 483 000

329

Arkivformål

1

Driftsutgifter

221 888 000

21

Spesielle driftsutgifter

6 840 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

5 311 000

78

Ymse faste tiltak

644 000

334

Film- og medieformål

1

Driftsutgifter

118 751 000

21

Spesielle driftsutgifter

7 000 000

50

Norsk filmfond, kan nyttes under post 71

292 232 000

51

Audiovisuelle produksjoner

28 305 000

71

Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post 50

19 682 000

72

Knutepunktinstitusjoner

6 217 000

73

Regional filmsatsing

20 479 000

75

Medieprogram, kan overføres

20 930 000

78

Ymse faste tiltak

28 503 000

79

Til disposisjon

3 609 000

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd

64 452 000

73

Anvendt medieforskning og etterutdanning

11 577 000

336

Informasjonsberedskap - kringkasting

70

Informasjonsberedskap

1 500 000

337

Kompensasjon for kopiering til privat bruk

70

Kompensasjon

36 312 000

Totale utgifter

6 227 251 000

Inntekter

3300

Kultur- og kirkedepartementet

1

Ymse inntekter

60 000

3305

Inntekter fra spill, lotterier og stiftelser

1

Spilleoverskudd fra Norsk Tipping AS

833 333 000

2

Gebyr - lotterier

4 400 000

3

Refusjon

40 749 000

4

Gebyr - stiftelser

160 000

7

Inntekter ved oppdrag

782 000

3320

Allmenne kulturformål

1

Ymse inntekter

94 000

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

1

Ymse inntekter

217 000

3323

Musikkformål

1

Inntekter ved Rikskonsertene

31 038 000

3324

Scenekunstformål

1

Inntekter ved Riksteatret

16 000 000

3325

Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

1

Ymse inntekter

1 600 000

2

Inntekter ved oppdrag

25 000 000

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

1

Ymse inntekter

6 800 000

2

Inntekter ved oppdrag

850 000

3328

Museums- og andre kulturvernformål

1

Ymse inntekter

1 661 000

2

Inntekter ved oppdrag

16 863 000

3329

Arkivformål

1

Ymse inntekter

1 493 000

2

Inntekter ved oppdrag

6 840 000

3334

Film- og medieformål

1

Ymse inntekter

11 280 000

2

Inntekter ved oppdrag

7 000 000

70

Gebyr

15 500 000

Totale inntekter

1 021 720 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2008 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 300 post 1

kap. 3300 post 1

kap. 305 post 1

kap. 3305 post 3

kap. 305 post 21

kap. 3305 post 7

kap. 320 post 1

kap. 3320 postene 1 og 3

kap. 322 post 1

kap. 3322 post 1

kap. 323 post 1

kap. 3323 post 1

kap. 324 post 1

kap. 3324 post 1

kap. 325 post 1

kap. 3325 post 1

kap. 325 post 21

kap. 3325 post 2

kap. 326 post 1

kap. 3326 post 1

kap. 326 post 21

kap. 3326 post 2

kap. 328 post 1

kap. 3328 post 1

kap. 328 post 21

kap. 3328 post 2

kap. 329 post 1

kap. 3329 post 1

kap. 329 post 21

kap. 3329 post 2

kap. 334 post 1

kap. 3334 post 1

kap. 334 post 21

kap. 3334 post 2

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet i 2008 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

320

Allmenne kulturformål

73

Nasjonale kulturbygg

715,0 mill. kroner

78

Ymse faste tiltak

8,0 mill. kroner

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

50

Kunst i offentlige rom

11,5 mill. kroner

IV

Dekning av forsikringstilfelle

Stortinget samtykker i at Kongen i 2008 kan inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.

V

Fastsetting av fordelingsnøkler for visse tilskudd

Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler for 2008:

  • 1. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner og kap. 324 Teater- og operaformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.

  • 2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf. kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket og kap. 334 Film- og medieformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner.

  • 3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 324 Scenekunstformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål, post 70 Det nasjonale museumsnettverket og kap. 334 Film- og medieformål, post 72 Knutepunktinstitusjoner.

VI

Fastsetting av gebyrer og avgifter m.m.

Stortinget samtykker i at for 2008 skal:

  • 1. gebyret for merking av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller frita for gebyr i visse tilfelle.

  • 2. avgiften pr. videogram for omsetning i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.

  • 3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere være 1 948 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.

VII

Ordningen med kompensasjon for portoutgifter avvik­les fra 1. januar 2008.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen vurdere en innkjøpsordning for norsk barnemusikk, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et fond for tilskudd til frivillige og deltagende kulturvirksomheter, med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter som inkluderer eller retter seg mot barn og ungdom.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et fond for tilskudd til samarbeid mellom kulturvirksomheter og privat næringsliv.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen med statsstipendiater innen kunst.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med stipend til kunstnere.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen om å avvikle ordningen med garantiinntekter.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen i større grad enn tidligere bruke kunst som allerede er i statens eie, til å utsmykke offentlige bygg.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om revurdering av fremtidige driftsplaner for operaen - med sikte på kraftig reduksjon av det offentliges bidrag.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen i neste års statsbudsjett fremme forslag om vanlige forretningsmessige innkrevingsrutiner for NRK-lisensen.