Komiteen viser til sitt ansvarsområde,
kommunal forvaltning, og behandlingen av den årlige kommuneproposisjonen.
På denne bakgrunn har komiteen funnet det
formålstjenlig å ta med merknader om kommuneøkonomi-
og forvaltning i innstillingen. Når det gjelder bevilgningene
til rammetilskudd til kommunesektoren, viser komiteen til
rammeområde 19 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2007-2008).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at realveksten i kommunesektorens samlede inntekter
anslås til hele 20,8 mrd. kroner i løpet av tre år
med Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2008. I tillegg har
kommunesektoren fått beholde en merskattevekst på nesten 8
mrd. kroner. Overføringene har satt kommunene i stand til å yte
et bedre velferdstilbud innenfor blant annet pleie- og omsorgtjenester,
barnehager og grunnopplæring.
Flertallet er enig med Regjeringen
i at det er behov for fortsatt styrking av kommuneøkonomien.
I statsbudsjettet for 2008 legges det opp til en realvekst i kommunenes
samlede inntekter på om lag 6,2 mrd. kroner, eller 2,4
pst. Av veksten i de samlede inntektene er 1,5 mrd. kroner frie
inntekter. Dette innebærer at veksten i de frie inntektene
ligger i nedre del av intervallet som ble signalisert i kommuneproposisjonen 2008,
mens de samlede inntektene ligger nesten 1 mrd. kroner over øvre
grense i intervallet. Veksten er som vanlig regnet i forhold til
anslaget for kommunesektorens inntekter i 2007 i Revidert nasjonalbudsjett
for 2007. Forslaget gir bl.a. rom for 7 700 nye heltids
barnehageplasser i 2008, i tillegg til flere årsverk i
den kommunale omsorgstjenesten, utvide timetallet i grunnskolen
og oppfølging av handlingsplanen for psykisk helse.
Flertallet har merket seg at
anslaget for kommunesektorens skatteinntekter for 2007 er oppjustert
med om lag 2,2 mrd. kroner. Sektoren får beholde dette. Anslaget
på prisveksten fra 2006 til 2007 er oppjustert med 0,2
prosentpoeng til 3,8 pst. som isolert sett trekker ned realveksten
i kommunesektoren med knapt 0,5 mrd. kroner.
Flertallet er fornøyd
med at Regjeringen foreslår en omlegging av toppfinansieringsordningen
for ressurskrevende tjenester. Kompensasjonsgraden for kommunenes
utgifter utover innslagspunktet foreslås økt fra
70 til 85 pst. Dette vil avlaste kommunale budsjetter med 500 mill.
kroner og er derfor reelt sett en økning i de frie inntektene
til kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dagens modell for finansiering av kommunesektoren er lite hensiktsmessig. Disse medlemmer ønsker
at staten skal ta over det finansielle ansvaret for grunnleggende
velferdstilbud som skole, eldre og pleie, og har gjentatte ganger
fremmet forslag om dette i Stortinget. Dette vil sikre at innbyggerne
får de tjenester de har krav på, uavhengig av
hvilken kommune de bor i. Disse medlemmer ser imidlertid
at dette tar mer enn ett budsjettår å gjennomføre,
og disse medlemmer må derfor ta utgangspunkt
i et finansieringssystem som disse medlemmer er uenig
i, og som verken sikrer likeverdige tilbud, tilstrekkelig omfang
og kvalitet på tjenestene eller nødvendig økonomisk
forutsigbarhet.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett hvor kommunenes økonomiske handlingsrom i 2008 økes
med 1,4 mrd. kroner i forhold til Regjeringens opplegg. Fremskrittspartiet øremerker
1 mrd. kroner ekstra til eldreomsorg, 400 mill. kroner til grunnskolen
og 200 mill. kroner til videregående skole. I tillegg setter disse
medlemmer av 160 mill. kroner mer til å dekke kommunenes
kostnader knyttet til ressurskrevende tjenester. Det er imidlertid
viktig for disse medlemmer å understreke
at øremerking ikke er noen optimal løsning, men
det beste alternativet frem til det blir mulig å innføre
differensiert stykkpris av grunnleggende velferdstjenester.
Disse medlemmer er glade for
at Regjeringen nå etter press fra Fremskrittspartiet har
innført en modell som i praksis er en slags stykkprismodell
for ressurskrevende tjenester, med innslagspunkt på kr 800 000
og en kompensasjonsgrad på 85 pst.. Det høye innslagspunktet
er etter disse medlemmers mening et problem fordi
mange kommuner velger institusjonsløsninger framfor å la
folk bo i eget hjem. Disse medlemmer har merket seg
at Stortinget siden 90-tallet har krevd at unge funksjonshemmede som
bor mot sin vilje i aldersinstitusjoner, skal få flytte ut. Disse
medlemmer mener også at det foregår en del
skjult institusjonalisering av boformer. Mange kommuner har omgjort
på papiret sykehjemsplasser til omsorgsboliger eller bofellesskap
som i praksis fungerer som institusjoner. Disse medlemmer mener
at det er en klar rettighet for mennesker med funksjonsnedsettelser
på lik linje med den øvrige befolkning å kunne
delta i det ordinære samfunnsliv. Disse medlemmer viser
videre til funksjonshemmedes rettigheter i FN-konvensjonen, og mener
også at disse har rett til tjenester bl.a. etter sosialtjenesteloven
kapittel fire. Disse medlemmer ønsker på sikt å senke
innslagspunktet i denne finansieringsordningen til kr 400 000 pr.
bruker, og endre ordningen slik at den enkelte kommunes utgifter
utover innslagspunktet legges til grunn for den statlige kompensasjonen.
Dette gjøres trinnvis over en periode på flere år.
I første omgang vil Fremskrittspartiet øke kompensasjonsgraden
fra 85 pst. til 90 pst. utover innslagspunktet, og dette innebærer
at den totale bevilgningen blir på 2,9 mrd. kroner i 2008. Disse
medlemmer vil videre vise til forslag om økt kompensasjonsgrad
og redusert innslagspunkt i Budsjett-innst. S. I (2007-2008).
Disse medlemmer ber om at Regjeringen
påser at det utarbeides detaljerte retningslinjer for kommunal regnskapsføring
for barnehagesektoren. Disse medlemmer ser at behovet
for slike detaljregler, om barnehagetilskuddet skal overføres
til den kommunale rammefinansiering. Disse medlemmer ser
også at det er av avgjørende betydning at det
er mulig å kostnadsberegne hele sektoren.
Disse medlemmer viser til at
Sørheim-utvalget foreslår en ordning med vekstkompensasjon
til kommuner med høy vekst, og mener dette er et positivt
tiltak som kan kompensere for noe av skjevheten i dagens system. Disse
medlemmer ser også at utvalget foreslår
enkelte endringer disse medlemmer ikke er enige i,
og vil komme tilbake til dette når Stortinget får
saken til behandling.
Disse medlemmer vil dessuten
vise til sine merknader til Kommuneproposisjonen for 2008 i Innst. S.
nr. 231 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen foreslår et nøkternt, men stramt økonomisk
opplegg for kommunene i 2008. Høyre vil foreslå et
opplegg som er på samme nivå. I motsetning til Regjeringen
sier Høyre at dette opplegget vil kreve omstilling og effektivisering
i Kommune-Norge. Regjeringens opplegg innebærer en utvikling
i retning av enda sterkere statlig styring av kommunesektoren og
en reell reduksjon i frie midler i 2008 i forhold til 2007.
Disse medlemmer vil gi makten
tilbake til folk og lokalsamfunn, og har tillit til lokalpolitikerne.
De som er nærmest utfordringene, har også de beste
løsningene. Disse medlemmer viser til Høyres
alternative budsjett og merknader fra Høyres fraksjon i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2007-2008), hvor det foreslås å øke
det kommunale skattøret til 12,5 pst. og øke kommunenes
andel av selskapsskatten til 4,25 pst. Samlet sett betyr dette at
kommunene får beholde 3,9 mrd. kroner mer av sine skatteinntekter
lokalt. Dette styrker lokaldemokratiet og etablerer en klarere sammenheng mellom
den politikken som føres lokalt og kommunenes inntekter.
Disse medlemmer vil påpeke
at Regjeringens kombinasjon av økte statlige overføringer
og reduksjon av det kommunale og fylkeskommunale skattøret,
i praksis betyr at incentivene til vekst svekkes. Disse medlemmer ønsker
at kommuner som legger til rette for vekst og næringsvirksomhet,
må få beholde en større andel av merinntektene
de greier å generere, og viser til at Regjeringens omlegging
betyr at penger omfordeles fra områder med høy
verdiskaping til områder med lav verdiskaping. Disse
medlemmer vil advare mot en overdreven tro på at
offentlig sektor kan sikre sysselsetting og verdiskaping i distriktene.
Disse medlemmer viser til at
i 2000 utgjorde egne skatteinntekter kun 44 pst. av kommunenes samlede
inntekter. Kommunene mente gjennom KS at målsetingen måtte
være å få dette tallet opp i 50 pst.
I kommuneøkonomiproposisjonen for 2001 St.prp. nr. 62 (1999-2000)
ble dette målet stadfestet av Stortinget. Regjeringen Bondevik
II fulgte opp denne målsettingen, og ved denne Regjeringens
siste forslag til statsbudsjett innebar kommuneopplegget for 2006
at skatteandelen ville øke fra 49 pst. til 50 pst. Regjeringen Stoltenberg
II startet imidlertid umiddelbart med å redusere denne
andelen. Kommuneopplegget for 2008 vil innebære at skatteandelen
nå er nede igjen på 47,2 pst. Disse medlemmer viser
til at Høyres alternative opplegg ville ha snudd denne
utviklingen slik at vi igjen kunne ha kommet opp på det
nivået som er KS sitt krav.
Høyre prioriterer å investere
mer i kunnskap, forskning og infrastruktur, og føre
en fremtidsrettet næringspolitikk som legger grunnlag for
morgendagens velferd. Overføringer til tiltak i regi av
kommunal sektor på disse viktige områdene er i
overkant av 400 mill. kroner. I tillegg skaper Høyres politikk
mindre press på renten og kronen, noe kommunene tjener
på. 1 prosentpoeng i økt rente koster kommunene
om lag 800 mill. kroner i økte renteutgifter på sikt.
Samlet sett gir Høyre i sitt alternative
budsjett for 2008 kommunene et økonomisk handlingsrom på om lag
det samme nivå som Regjeringen.
Disse medlemmer vil understreke
hvor viktig det er at elevene får gode kunnskaper og ferdigheter
i sentrale fag som matematikk, norsk og engelsk. I en globalisert
verden blir gode kunnskaper stadig mer sentralt, både for
den enkeltes velferd og for samfunnets velstand.
Disse medlemmer vil peke på at
regjeringen Bondevik II, i forbindelse med innføringen
av Kunnskapsløftet i forrige periode, utvidet skoledagen
med til sammen 12 timer på barnetrinnet, med hovedvekt
på sentrale fag som norsk og matematikk. Disse medlemmer vil
også peke på Høyres forslag til revidert budsjett
2007, hvor det ble foreslått å utvide timetallet på ungdomstrinnet
med 1 time matematikk både på barnetrinnet
og ungdomstrinnet. Det er etter disse medlemmers mening
viktig å styrke ungdomstrinnets mulighet til å satse
på basisfagene, slik Høyre gjør i sitt
alternative statsbudsjett som foreslår å bruke
60 mill. kroner til 1 ekstra uketime i matematikk på ungdomstrinnet.
Disse medlemmer mener at fylkeskommunene skal
konsentrere seg om sin primæroppgave, som er videregående
opplæring. Den andre vesentlige oppgaven til fylkeskommunen
er samferdsel. Høyre bevilger i sitt alternative statsbudsjett
mer penger enn Regjeringen til dette området. Høyre
støtter derfor Regjeringens forslag til skattøre
for fylkeskommunene. Disse medlemmer viser til at
reviderte tall for fylkeskommunene viser at samlet netto driftsresultat
var på om lag 2 mrd. kroner, eller 5,3 pst. av brutto driftsinntekter i
2006. Samlet brutto driftsresultat i 2006 var på om lag 1,29
mrd. kroner, eller 3,3 pst. av brutto driftsinntekter. I 2006 sto
skatteinntjening i fylkeskommunene for den høyeste andelen
av inntektskildene med i overkant av 42 pst. av brutto driftsinntekter
fordelt på inntektskilder.
Netto driftsresultat for fylkeskommunene samlet utgjorde
vel 2 mrd. kroner i 2006, en økning på snaut 700
mill. kroner fra året før. Med et netto driftsresultat på 5,3
pst. av driftsinntektene har fylkeskommunene større handlefrihet
nå enn året før da resultatet lå på 4 pst.
På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at fylkeskommunene i større grad enn
kommunene er i stand til å håndtere økte
utgifter i 2008 og foreslår et effektiviseringskrav på fylkeskommunene
på 250 mill. kroner. Høyre mener at fylkeskommunene
er et unødvendig forvaltningsnivå og ønsker
at fylkeskommunene så lenge de eksisterer, prioriterer
de primæroppgavene forvaltningsnivået har innenfor
videregående utdanning og samferdsel. Fylkeskommunene har
påtatt seg oppgaver ut over det som er hensikten og konkurrerer
i dag med kommunene om oppgaver spesielt innenfor regional utvikling
og samarbeid. En bedre totaløkonomi enn for kommunene de
siste årene har bidratt til å forsterke denne
utviklingen.
Disse medlemmer viser til at
sentrum/Høyre-regjeringen investerte for fremtiden.
Den forrige regjeringens skattelettelser og vekstfokuserte politikk
har bidratt til optimisme og vekst. Det ser vi nå resultatene av.
Sysselsettingen er sterk og det resulterer i økte skatteinntekter.
Kommunene fikk i 2005 nesten 15 mrd. kroner i økte inntekter.
Av dette var 6,6 mrd. kroner økte skatteinntekter. Denne
skatteveksten har fortsatt i 2006 og 2007. Økt skattevekst
er den viktigste faktoren for økt økonomisk handlingsrom
for kommunene, mer enn de statlige overføringene. Det viser
hvordan lavere skattesatser som stimulerer til arbeid og vekstkraftige bedrifter
bidrar til økte skatteinntekter til kommunene og staten.
Fremtidsrettet og næringsvennlig politikk styrker den fremtidige
velferden. God kommuneøkonomi er avhengig av langt mer
enn størrelsen på de statlige overføringene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener kommunen er den viktigste leverandøren av
grunnleggende velferdstjenester i samfunnsfellesskapet. Staten bør
styre gjennom rammer slik at kommunenes handlefrihet øker
og lokaldemokratiet styrkes.
Dette medlem konstaterer at opptrappingen
i kommuneøkonomien stopper opp. Den reelle økningen i
frie midler kan gå ned i 2008.
Det meste av økningen i overføringen
til kommunene er øremerket til gode formål som
barnehage, ressurskrevende tjenester, NAV reform, psykiatriplan
og investeringer til sykehjem. Dette er formål som Kristelig
Folkeparti støtter. Dette medlem vil likevel påpeke
at pris- og lønnsveksten kan spise opp økningen i
kommunesektorens frie inntekter. Lønnsveksten er høy,
og stort press i byggemarked fører til høy prisvekst
på kommunale investeringer. Sterkere befolkningsvekst gir
også kommunene økte utgifter. Flere eldre betyr økte
kostnader til pleie- og omsorgsformål, og flere yngre betyr økte
utgifter til skoler eller barnehager. De frie inntektene til kommunene
stiger altså mindre enn kostnadene.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett hvor kommunesektorens frie inntekter økes
med 250 mill. kroner, hvorav 50 mill. kroner til fylkeskommunene
og 200 mill. kroner til kommunene. Samtidig trekkes det ut 270 mill.
kroner av kommunerammen siden Kristelig Folkeparti ikke vil prioritere økt
timetall i grunnskolen, men det legges inn igjen 220 mill. kroner
for å kunne øke antall lærerstillinger
i skolen med 440. I tillegg ønsker Kristelig Folkeparti å beholde
de 9,2 mill. kroner som Regjeringen har overført fra Barne-
og likestillingsdepartementets fagbudsjett til kommunerammen som
et øremerket tilskudd.
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader til Kommuneproposisjonen for 2008 i Innst. S.
nr. 231 (2006-2007).
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringen foreslår en moderat vekst i overføringene til
kommunene for 2008. Venstre foreslår i sitt alternative
budsjett et opplegg på om lag samme nivå, men hvor
fylkeskommunene får en økning på 500
mill. kroner.
Dette medlem er tilfreds med
at kommuneøkonomien er løftet til et generelt
høyere nivå etter den store innsprøytningen
i 2006 og er tilfreds med at penger til en viss grad har fulgt etter
alle nye pålagte og dels øremerkede oppgaver for
kommunene. Men dette medlem merker seg at øremerkingspolitikken fra
regjeringspartiene og Fremskrittspartiet knyttet til barnehagepolitikken,
går på bekostning av andre investeringer i kommunesektoren,
slik de siste tallene fra Det tekniske beregningsutvalg for kommunal-
og fylkeskommunal økonomi viser. Dette er en form for sentralisering
av politikken som Venstre ikke deler, og dette medlem beklager
at Regjeringens opplegg for 2008 innebærer en forsterket
utvikling i retning av enda mer statlig styring av kommunesektoren
og en reell reduksjon i de frie midlene.
Dette medlem vil fremheve at
Venstre ønsker å grunnlovsfeste det kommunale
selvstyret og ikke ønsker at kommunene skal bli statsfilialer.
For å styrke det lokale selvstyret og øke friheten, ønsker
Venstre primært at kommunene skal få en større
frihet til å fastsette det lokale skattøret og
utvide muligheten for naturressursbeskatning. Inntil dette blir
vedtatt politikk, mener Venstre at kommunenes skatteinntekter bør ligge
på om lag 50 pst. av kommunenes totale inntekter. Dette
medlem vil peke på at Regjeringens kombinasjon
av økte statlige overføringer og reduksjon av det
kommunale og fylkeskommunale skattøret, i praksis betyr
at incentivene til vekst svekkes. Dette medlem ønsker
at kommuner som legger til rette for vekst og næringsvirksomhet,
skal få beholde en større andel av inntektene
de greier å generere. Dette medlem viser
til Venstres alternative budsjett og merknader fra Venstre i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2007-2008), hvor det foreslås å øke
kommunenes andel av selskapsskatten til 4,25 pst. Samlet sett betyr
dette at kommunene får beholde mer av sine skatteinntekter
lokalt. Dette styrker lokaldemokratiet og etablerer en klarere sammenheng
mellom den politikken som føres lokalt og kommunenes inntekter.
Norsk økonomi er nå på kokepunktet,
og Norges Bank har varslet en hyppigere økning av rentenivået enn
det som var tilfellet under den forrige regjeringen. Venstre er
derfor skeptisk til å bruke nye inntektsanslag til utelukkende å øke
offentlig sektors utgifter. Det er grunn til å frykte den
effekt dette vil ha på rentenivå og kronekurs.
Bare for kommunesektoren innebærer en prosent renteøkning økte
kostnader på minst 800 mill. kroner.
Dette medlem vil også understreke
at det fortsatt er et betydelig effektiviseringspotensial innenfor
kommunal sektor. 1 pst. effektvisering innenfor kommunal sektor
vil frigjøre så mye som 2,8 mrd. kroner, hvilket tilsier
at det fortsatt er et stort uutnyttet potensial her. Så er
det viktig å ha en politisk debatt om hvor en skal effektivisere
i kommunal sektor. Venstre er svært bekymret for signalene
som nå kommer fra mange kommuner og ikke minst fylkeskommuner,
om effektivisering innen skolesektoren. Dette ser spesielt ut til å gå ut
over undervisning og pedagogisk kvalitet, men når rentekompensasjonsordningen
for skolebygg fra neste år vil falle bort, vil det svært
sannsynlig gå ut over nødvendige investeringer
i det fysiske miljøet også.
På tross av økte overføringer
til kommunene har lærerdekningen i grunnskole og videregående
skole ikke økt de siste årene. I den videregående
skolen, med sterk elevvekst de siste årene, er dette alvorlig.
Kommunesektoren trenger ikke bare flere hender, den trenger også flere
hoder. Venstre omprioriterer derfor 500 mill. kroner fra kommunene
til fylkeskommunene for å styrke den videregående
skolen i 2008. I tillegg har Venstre funnet plass til å videreføre
ordningen med rentekompensasjon for skolebygg også i 2008,
som vil komme både kommuner og fylkeskommuner til gode. Sammen
med Venstres forslag om økt lærebokstipend, rekrutteringsplan
for lærere og styrking av skolebibliotekene, gir Venstre
et tydelig signal om at dette partiet vil satse på kvalitet
i skolen.
Når det gjelder fylkeskommunene fram
mot innføringen av regionreformen i 2011, er det en utfordring å gi
dem flere oppgaver enn bare å drive skoler. Dette medlem mener
det er å sløse med demokratiet og statens ressurser
hvis det ikke er mulig å delegere et større politisk
ansvar og utføre flere oppgaver på dette nivået underveis.
Flertallet i Stortinget bekreftet under behandlingen av St.meld.
nr. 12 (2006-2007) at mellomnivået skal bestå,
uavhengig av størrelse. Det er derfor et paradoks at fylkesmannsembetet,
som egentlig er mer truet av regionreformen enn fylkene, stadig får
tilført nye oppgaver mens fylkene ser ut til å skulle holdes
i kuvøse fram til 2011. Enhetsfylkeforsøket i Møre
og Romsdal har vist at kommunene ønsker seg en sterk, regional
samhandlingsaktør. Ikke minst innen miljø- og
samferdselspolitikken, med store utfordringer, er det svært
god mulighet til å opprette nye oppgaver og ansvar uten å måtte
bryte opp eller reformere.
Dette medlem vil for øvrig
vise til sine merknader til Kommuneproposisjonen for 2008 i Innst.
S. nr. 231 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det var stor oppslutning
blant landets lokalpolitikere rundt samarbeidsprosjektet mellom
regjeringen Bondevik II og KS- prosjektet "Fremtidens kommunestruktur".
Et flertall av deltakerne mente at det var behov for endringer i kommunestrukturen,
og mange kommuner var inne i positive prosesser for å finne
frem til gode lokale løsninger. Dette arbeidet har stoppet
opp etter regjeringsskiftet. Kommuner som ser dagens struktur som
et problem for å løse de oppgavene de har overfor
sine innbyggere, opplever at det ikke er noen drahjelp fra sentrale
myndigheter for å sette denne problemstillingen på dagsordenen.
Tvert imot har Regjeringen fjernet de stimuleringsmidlene som tidligere
kunne brukes for å få til positive og frivillige
prosesser.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at for igjen å få satt fokus på de
utfordringene dagens kommunestruktur gir og stimulere kommuner til
frivillig sammenslåing, foreslår Høyre
i sitt alternative budsjett å avsette 150 mill. kroner
på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i tilsagnsfullmakt
til dette formålet. Pengene skal kunne gis til kommuner
som frivillig slår seg sammen. De skal brukes til infrastrukturtiltak
som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.
Det kan for eksempel være veier og broer som fører
til at kommunene knyttes bedre sammen, bredbåndsutbygging
eller etablering av servicekontorer som sikrer nærhet til
de viktige kommunale tjenestene. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett og merknader fra Høyres fraksjon
i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), hvor det foreslås en
tilsagnsfullmakt på 150 mill. kroner til formålet.
På denne bakgrunn foreslår komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre:
"Stortinget ber Regjeringen starte
opp igjen samarbeidsprosjektet "Fremtidens kommunestruktur" med Kommunenes
Sentralforbund. Erfaringene fra prosjektet må brukes til å igangsette
konkrete forslag til virkemidler som motiverer til en ny prosess
for frivillige endringer i kommunestrukturen."
Komiteen understreker betydningen
av et fortsatt trykk på fornyingsarbeidet i kommunesektoren.
Fornyingsarbeidet må ta utgangspunkt i innbyggernes behov. Komiteen mener
at det er et uutnyttet potensial i et tettere samarbeid om utviklingsoppgavene
mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte/tillitsvalgte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener at Kvalitetskommuneprogrammet
er et viktig samarbeidsprosjekt mellom staten, KS og arbeidstakerorganisasjonene.
Programmet har som mål å bedre kvaliteten på tjenestene
ut mot innbyggerne, i første rekke innen omsorgs- og oppvekstsektorene,
samt å redusere sykefraværet. Det er et mål å få 200
av landets kommuner med i programmet innen utløpet av 2009.
Så langt er nær 90 kommuner med. Det er ressurskrevende å yte
reell bistand til et så stort antall kommuner. Flertallet mener
at dette prosjektet er viktig og ber Regjeringen om å prioritere
programmet høyt og styrke bevilgningene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at en forutsetning for å drive et kontinuerlig
utviklings- og fornyingsarbeid er at det finnes ressurser til arbeidet. Økningen
i frie inntekter har gjort at kommunen kan drive et planmessig og
langsiktig fornyingsarbeid. Dette flertallet vil
understreke at utviklingsarbeidet primært må initieres
nedenfra. Økt økonomisk handlingsrom i kombinasjon
med en bevisst statlig stimuleringspolitikk har utløst
engasjement og kreativitet som vil styrke den kommunale sektor både
på kort og lengre sikt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
utover Kvalitetskommuneprogrammet har Regjeringens arbeid med fornying
i kommunesektoren stoppet opp. Kommunene er nå inne i et tøft
arbeid med omstilling og effektivisering for å få utgiftene
i samsvar med inntektsnivået. Hvis ikke kommunene i dette
arbeidet får muligheter til å omstille og effektivisere
for å få mer igjen for pengene, blir konsekvensene
reduksjoner i tjenestetilbudet og redusert kvalitet.
Disse medlemmer mener at kommunene
ikke får den tilstrekkelige drahjelpen av Regjeringen i omstillingsarbeidet.
Regjeringen gjør tvert imot arbeidet vanskeligere ved å fremstille
situasjonen i Kommune-Norge helt annerledes enn det som er tilfellet
og ved å stadig komme med nye løfter på vegne
av kommunene uten at det følger med mer penger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til finansministerens svar
på spørsmål nr. 52 fra Venstres gruppe:
"Kommunesektorens samlede inntekter i 2008 anslås til
om lag 278 mrd. kroner. Over tid vil utgiftene være omtrent
lik inntektene. En effektivisering på 1 pst. innenfor kommunesektoren
vil dermed frigjøre om lag 2,8 mrd. kroner."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kommunalt skattøre for 2008 er fastsatt ved
Finanskomiteens budsjettbehandling bl.a. med grunnlag i følgende
merknad i Innst. S. nr. 231 (2006-2007):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til at de
kommunale og fylkeskommunale skattører fastsettes ved behandling
av statsbudsjettet til høsten ut fra at veksten i frie
inntekter skal komme som økt rammetilskudd."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til sine respektive merknader
om kommunenes direkte andel av selskapsskatt og kommuneskatt i Budsjett-innst.
S. I (2007-2008), samt tilhørende forslag om at Regjeringen
i statsbudsjettet for 2009 legger til grunn at satsen for den kommunale
andelen av selskapsskatten tilbakeføres til 4,25 pst. Disse
medlemmer ønsker at kommunene skal få beholde
mer av kommuneskatten istedenfor å bli stadig mer avhengig
av statlige overføringer gjennom rammetilskuddet.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med kommuneproposisjonen for 2008 legge til grunn et selskapsskattøre
på 4,25 pst."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med kommuneproposisjonen for 2008 komme med en opptrappingsplan
for å sikre at egne skatteinntekter utgjør minst
50 pst. av kommunenes inntekter igjen."