Tabell 3.1 Regjeringens forslag til bevilgninger for
2009 under rammeområde 19
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med
Tillegg 4-5 |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Ymse
utgifter |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | 13 188 074
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 13 188 074 000 |
| | | |
| | Sum utgifter
rammeområde 19 | 13 188 074 000 |
|
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter
under departementene |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | 535 233 000 |
| 29 | Ymse | 535 233 000 |
| | | |
| | Sum inntekter
rammeområde 19 | 535 233 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde
19 | 12 652 841 000 |
Under programområde ymse utgifter foreslås det bevilget
13 188,1 mill. kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309
Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger
knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder
til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv.
i folketrygden og takstforhandlinger for privatpraktiserende leger,
fysioterapeuter og psykologer, samt til uforutsette utgifter. Videre
skal bevilgningen dekke utbetalingene til billighetserstatninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringspartienes hovedmerknad i Budsjett-innst. S.
I (2008–2009) kapittel 2.1.2 og regjeringspartienes satsinger utover
forslaget til statsbudsjett. Flertallet foreslår
derfor å bevilge 13 187 074 000 kroner på kap. 2309 post 1, noe som
er en reduksjon på 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens tilleggsproposisjoner til statsbudsjettet 1-5 hvor
Regjeringen justerer disse mot Ramme 19 Tilfeldige inntekter og
utgifter. Disse medlemmer støtter ikke alle Regjeringens
justeringer i tilleggsproposisjonene, bl.a. ikke konsesjonsavgift
for fiskeoppdrett. Disse medlemmer foreslår å motpostere endringene
mot ymseposten, og forutsetter at inndekning til bevilgningsendringer
kan finnes innenfor denne rammen. Disse medlemmer foreslår
å redusere kap. 2309 post 1 med 389,5 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å
redusere kap. 2309 post 1 med 700 000 000 kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer mener videre
at innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig. Disse
medlemmer viser videre til at regjeringen Bondevik II i
sitt siste budsjettopplegg foreslo å innføre en ordning med nøytral
moms i statsforvaltningen.
Bare de siste ukene er det framlagt rapporter
om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner dersom private bedrifter
får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold,
snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo. En
forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester
skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp
i staten.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i sitt alternative budsjett foreslår flere tiltak og reformer som
kan lede til innsparinger for det offentlige. Der kan nevnes særlig
effektivisering i helseforetakene, nøytral moms i staten og modernisert bygg-
og eiendomsforvaltning.
Disse medlemmer vil budsjettere
innsparingene her under kap. 2309 post 1 Tilfeldige utgifter.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at regjeringspartiene på Stortinget reduserer Ymse utgifter
med 100 mill. kroner. Disse medlemmer vil gjøre det
samme.
Komiteens medlem fraKristelig
Folkeparti støtter forslaget som regjeringspartiene har
framsatt om å redusere bevilgningen under kap. 2309 post 1 med 100
mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 208
mill. kroner gjennom omsetningsavgiften, nærmere omtalt under rammeområde
11. Dette medlem viser i tillegg til at det i de
siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i den
offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2009. Effekten
av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak av
lønnsposter, er anslagsvis 2 mrd. kroner. På denne bakgrunn foreslår dette
medlem en generell innsparingsfullmakt i statsbudsjettets driftsutgifter
på 200 mill. kroner.
Dette medlem mener videre at
innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at regjeringen
Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre en ordning
med nøytral moms i statsforvaltningen.
Bare de siste ukene er det framlagt rapporter
om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner, dersom private bedrifter
får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold,
snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo, og
at Ahus mener at det er et innsparingspotensial i antall liggedøgn
på 25 mill. årlig bare de ansatte blir flinkere til å vaske hendene. En
forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester
skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i
staten
Dette medlem legger derfor opp
til et samlet innsparingspotensial på 400 mill. kroner ved å innføre
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning
mellom helseregionene. En slik innsparing foreslås teknisk plassert under
kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem viser videre til
at regjeringspartiene foreslår en reduksjon på 100 mill. kroner fordelt
på en rekke mindre økning i utgiftspostene på typiske lokale markeringssaker. Dette medlem viser
i så måte til alternativ bruk av disse midlene til næringsrettet
forskning og tiltak mot fattigdom beskrevet under pkt. 2.1.2 i Budsjett-innst.
S. I (2008–2009).
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å redusere bevilgningene under denne posten med 908 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill.
kroner på departementenes driftsbudsjetter (postene 1–29, unntatt
post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og
Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med saldering
av statsbudsjettet for 2009. Innsparingen foretas ved å redusere
kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet
er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner
til kap. 2309."
På kapittel 5309 Tilfeldige inntekter foreslås
det bevilget 535,2 mill. kroner. Dette gjelder enkelte mindre, uforutsette
inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens tilleggsproposisjoner til statsbudsjettet 1-5 hvor
Regjeringen justerer disse mot Ramme 19 Tilfeldige inntekter og
utgifter. Disse medlemmer støtter ikke alle Regjeringens
justeringer i tilleggsproposisjonene, blant annet ikke konsesjonsavgift
for fiskeoppdrett. Disse medlemmer foreslår å motpostere
endringene mot ymseposten, og forutsetter at inndekning til bevilgningsendringer kan
finnes innenfor denne rammen. Disse medlemmer foreslår
å redusere kap. 5309 post 29 med 485 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Tabell 3.1 Fraksjonenes forslag til bevilgninger. Avvik
fra Regjeringens forslag i parentes.
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 4 og
5 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
2309 | | Tilfeldige
utgifter | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 13 188 074 | 13 088 074 (-100 000) | 12 798 557 (-389 517) | 12 488 074 (-700 000) | 13 088 074 (-100 000) | 12 280 074 (-908 000) |
| | Sum utgifter | 13 188 074 | 13 088 074 (-100 000) | 12 798 557 (-389 517) | 12 488 074 (-700 000) | 13 088 074 (-100 000) | 12 280 074 (-908 000) |
| | | | | | | | |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg 4 og
5 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
5309 | | Tilfeldige
inntekter | | | | | | |
| 29 | Ymse | 535 233 | 535 233 (0) | 50 233 (-485 000) | 635 233 (+100 000) | 535 233 (0) | 535 233 (0) |
| | Sum inntekter | 535 233 | 535 233 (0) | 50 233 (-485 000) | 635 233 (+100 000) | 535 233 (0) | 535 233 (0) |
| | Sum netto | 12 652 841 | 12 552 841 (-100 000) | 12 748 324 (+95 483) | 11 852 841 (-800 000) | 12 552 841 (-100 000) | 11 744 841 (-908 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd skal bare de forslag
som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (2008–2009) tas opp til votering ved behandling av
denne budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at Regjeringens
forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen. Dette forslaget
er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.
De øvrige forslagene er ført opp under kapittel
7 Forslag fra mindretall under rammeområde 19.