Oversikten nedenfor viser budsjettforslaget
fra Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2008–2009) for rammeområde 1.
90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
I
Kap. | Post | Formål | St. prp. nr. 1 |
| | | |
Utgifter
i hele kroner |
Regjering |
20 | | Statsministerens
kontor | 76 220 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 76 220 000 |
21 | | Statsrådet | 146 600 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 146 600 000 |
24 | | Regjeringsadvokaten | 61 100 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 47 500 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 13 600 000 |
|
Fornyings-
og administrasjonsdepartementet |
1500 | | Fornyings-
og administrasjonsdepartementet | 233 500 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 150 028 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 70 472 000 |
| 22 | Forskning, kan overføres | 13 000 000 |
1503 | | Midler
til opplæring og utvikling av tillitsvalgte | 113 086 000 |
| 70 | Tilskudd | 86 141 000 |
| 71 | Bidrag fra arbeidstakerne
| 26 945 000 |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 1 343 379
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 1 193 379 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 150 000 000 |
1521 | | Direktoratet
for forvaltning og IKT | 252 825 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 116 354 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 42 899 000 |
| 22 | Minside, kan overføres | 13 572 000 |
| 23 | Elektronisk ID, kan overføres | 80 000 000 |
1522 | | Departementenes
servicesenter | 455 932 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 339 366 000 |
| 22 | Fellesutgifter
for R-kvartalet | 80 512 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 36 054 000 |
1523 | | Tilskudd
til kompetanseutvikling | 14 000 000 |
| 70 | Tilskudd, kan overføres | 14 000 000 |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | 337 203 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 990 000 |
| 70 | Tilskudd til de
politiske partiers sentrale organisasjoner | 220 493 000 |
| 71 | Tilskudd til de
politiske partiers kommunale organisasjoner | 28 665 000 |
| 73 | Tilskudd til de
politiske partiers fylkesorganisasjoner | 62 609 000 |
| 75 | Tilskudd til partienes
fylkesungdomsorganisasjoner | 17 797 000 |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers
sentrale ungdomsorganisasjoner | 6 649 000 |
1541 | | Pensjoner
av statskassen | 21 700 000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 21 700 000 |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse | 8 357 000
000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 8 265 000 000 |
| 70 | For andre medlemmer
av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning | 92 000 000 |
1543 | | Arbeidsgiveravgift
til folketrygden | 921 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 911 000 000 |
| 70 | For andre medlemmer
av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning | 10 000 000 |
1546 | | Yrkesskadeforsikring | 94 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 94 000 000 |
1547 | | Gruppelivsforsikring | 126 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 126 000 000 |
1570 | | Datatilsynet | 27 955 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 27 955 000 |
1571 | | Personvernnemnda | 1 650 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 1 650 000 |
1580 | | Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen | 1 065 490
000 |
| 30 | Prosjektering
av bygg, kan overføres | 40 000 000 |
| 31 | Igangsetting av
byggeprosjekter, kan overføres | 60 000 000 |
| 33 | Videreføring av
byggeprosjekter, kan overføres | 953 000 000 |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking, kan overføres | 12 490 000 |
1581 | | Eiendommer
til kongelige formål | 61 586 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 22 028 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 39 558 000 |
1582 | | Utvikling
av Fornebuområdet | 7 000 000 |
| 30 | Investeringer,
Fornebu, kan overføres | 7 000 000 |
|
Statens
forretningsdrift |
2445 | | Statsbygg | 1 218 531
000 |
| 24 | Driftsresultat: | -548 456 000 |
| | 1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning | -3 227 519 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 1 156 002 000 |
| | 3 Avskrivninger
| 594 011 000 |
| | 4 Renter av statens
kapital | 52 298 000 |
| | 5 Til investeringsformål
| 900 000 000 |
| | 6 Til reguleringsfondet
| -23 248 000 |
| 30 | Prosjektering
av bygg, kan overføres | 71 000 000 |
| 31 | Igangsetting av
ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 227 500 000 |
| 32 | Igangsetting av
kurantprosjekter, kan overføres | 82 000 000 |
| 33 | Videreføring av
ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 576 287 000 |
| 34 | Videreføring av
kurantprosjekter, kan overføres | 610 200 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 100 000 000 |
| 49 | Kjøp av eiendommer, kan overføres | 100 000 000 |
2470 | | Statens
Pensjonskasse | 315 910 000 |
| 24 | Driftsresultat | -11 532 000 |
| | 1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning | -400 253 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 325 498 000 |
| | 3 Avskrivninger
| 46 164 000 |
| | 5 Til investeringsformål
| 17 059 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 327 442 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 1 | 15 251 667 000 |
|
Inntekter
i hele kroner |
|
Inntekter
under departementene |
3024 | | Regjeringsadvokaten | 7 600 000 |
| 1 | Erstatning for
utgifter i rettssaker | 7 100 000 |
| 3 | Oppdrag | 500 000 |
4510 | | Fylkesmannsembetene | 149 961 000 |
| 1 | Inntekter ved
oppdrag | 149 961 000 |
4521 | | Direktoratet
for forvaltning og IKT | 7 620 000 |
| 3 | Diverse inntekter
| 4 620 000 |
| 4 | Internasjonale
oppdrag | 3 000 000 |
4522 | | Departementenes
servicesenter | 90 887 000 |
| 2 | Diverse inntekter
| 2 578 000 |
| 6 | Brukerfinansierte
tjenester | 86 833 000 |
| 7 | Parkeringsinntekter
| 1 476 000 |
4546 | | Yrkesskadeforsikring | 127 000 000 |
| 1 | Premieinntekter
| 127 000 000 |
4547 | | Gruppelivsforsikring | 47 000 000 |
| 1 | Premieinntekter
| 47 000 000 |
4581 | | Eiendommer
til kongelige formål | 131 000 |
| 1 | Ymse inntekter
| 131 000 |
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål
og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg
mv. | |
5445 | | Statsbygg | 900 000 000 |
| 39 | Avsetning til
investeringsformål | 900 000 000 |
5446 | | Salg
av eiendom, Fornebu | 23 600 000 |
| 40 | Salgsinntekter,
Fornebu | 23 600 000 |
5470 | | Statens
Pensjonskasse | 17 059 000 |
| 30 | Avsetning til
investeringsformål | 17 059 000 |
|
Renter
og utbytte mv. |
5607 | | Renter
av boliglånsordningen i Statens Pensjonskasse | 1 223 000
000 |
| 80 | Renter | 1 223 000 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 1 | 2 593 858 000 |
| | Netto rammeområde
1 | 12 657 809 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1510 post
21 | Kap. 4510 post 1 |
kap. 1522 post 1 | Kap. 4522 postene 2 og 6 |
III
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan overskride bevilgningen under kap. 2470 Statens Pensjonskasse,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, med inntil 10
mill. kroner mot dekning i reguleringsfondet.
IV
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at:
1. det enkelte departement
som et ledd i ordningen med bonus og rabatter, i 2009 kan nettoføre som
utgiftsreduksjon på vedkommende utgiftspost tilbakebetalt bonus
og rabatt, også om tilbakebetalingen refererer seg til kjøp i tidligere år.
2. Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1510 Fylkesmannsembetene,
post 21 Spesielle driftsutgifter, refusjoner av utgifter til fellestjenester
der Fylkesmannen samordner utgiftene.
V
Fullmakt til å gjennomføre investeringsprosjektet
PERFORM
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan gjennomføre PERFORM-prosjektet i Statens Pensjonskasse, herunder
forplikte staten innenfor en kostnadsramme på 874 mill. kroner.
VI
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan omdisponere bevilgninger fra kap. 1500 Fornyings- og
administrasjonsdepartementet post 1 Driftsutgifter og post 21 Spesielle
driftsutgifter, kap. 1560 Spesielle IKT-tiltak, post 22 Samordning
av IKT-politikken, og kap. 1561 Internasjonalt IKT-samarbeid og
utviklingsprogram, post 70 Tilskudd til internasjonale program til
kap. 1521 Direktoratet for forvaltning og IKT, postene 1 Driftsutgifter,
21 Spesielle driftsutgifter og 23 Elektronisk ID.
VII
Fullmakter til å overskride
gitte bevilgninger
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan:
1. overskride kap. 2445
Statsbygg, postene 30–49, med inntil 175 mill. kroner, mot inndekning i
reguleringsfondet.
2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene
30–49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer,
samt medregne ubrukte inntekter fra salg av eiendom ved beregning
av overført beløp.
VIII
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan omdisponere:
1. under kap. 1580 Byggeprosjekt
utenfor husleieordningen, mellom postene 30 til 45.
2. under kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål,
mellom postene 1, 30 og 45.
3. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 30–49.
IX
Fullmakt til å gjennomføre
investeringsprosjekter innenfor de angitte kostnadsrammer
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan gjennomføre byggeprosjekter og andre investeringsprosjekter,
herunder forplikte staten innenfor de angitte kostnadsrammene, under
følgende kapitler og poster:
Kap. | Post | Betegnelse |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor husleieordningen |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold |
1581 | | Eiendommer til kongelige formål |
| 30 | Ekstraordinært vedlikehold,
Bygdø Kongsgård |
1582 | | Utvikling av Fornebuområdet |
| 30 | Investeringer, Fornebu |
2445 | | Statsbygg |
| 31 | Igangsetting av ordinære byggeprosjekter |
| 32 | Igangsetting av kurantprosjekter |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter |
| 34 | Videreføring av kurantprosjekter |
X
Fullmakt til å igangsette byggeprosjekt
uten fremleggelse av egen kostnadsramme – kurantordningen
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
i 2009 kan igangsette nye byggeprosjekt innenfor husleieordningen
under kap. 2445 post 32, uten fremleggelse av kostnadsramme for
det enkelte prosjekt for Stortinget, på følgende vilkår:
1. Brukerdepartementet/leietaker
har nødvendige husleiemidler innenfor gjeldende budsjettrammer.
2. Samlet ramme for nye tilsagn og gammelt
ansvar utover gitte bevilgninger overstiger ikke 1 500 mill. kroner.
XI
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at:
XII
Fullmakter til overskridelse
Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i
2009 kan overskride bevilgningen på kap. 21 Statsrådet, post 1 Driftsutgifter,
for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for statsministeren og
regjeringens øvrige medlemmer.
Komiteen viser til
at forslaget til disponering av ramme 1 fra komiteens flertall,
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er ført
opp under Tilråding fra komiteen under kapittel 7 i innstillingen.
Dette forslaget summerer seg til kr 12 657 809 000 som er det nettobeløpet
som er vedtatt for dette rammeområdet ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. I (2008–2009). Nettobeløpet er sammenfallende med Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (2008–2009). Se tabell 1.
Komiteen viser til at komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre ikke fremmer forslag innenfor den vedtatte rammen, da disse
fraksjonenes respektive opplegg for disponering av ramme 1 avviker fra
det vedtatte nettobeløpet. Se tabell 1. Det vises til Budsjett-innst.
S. I (2008–2009) hvor de alternative budsjettforslagene til Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre framgår. Der hvor disse avviker
fra St.prp. nr. 1 (2008–2009), vil dette bli omtalt under det enkelte
kapittel i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil stemme imot flertallets
forslag til vedtak om bevilgninger under ramme 1.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil subsidiært støtte flertallets forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen høsten 2007 la frem sin strategi for fornying av
offentlig sektor. Flertallet støtter Regjeringens
arbeid for å styrke, fornye og videreutvikle velferdssamfunnet.
Det trengs en sterk og effektiv offentlig sektor for å sikre velferden.
Folk må kunne stole på det offentlige og de løsningene som det offentlige
tilbyr. Flertallet vil ha en offentlig sektor som
det viktigste virkemiddelet til å bygge ut velferden, flertallet mener
at viktige velferdsoppgaver ikke kan løses med anbud, konkurranseutsetting
eller privatisering.
Flertallet støtter Regjeringens
målsetting om at offentlig sektor skal gi innbyggerne gode tjenester,
valgfrihet og medråderett. Tjenestene i offentlig sektor skal utvikles
til det beste for innbyggerne. Offentlig sektor skal være i stand
til å ta vare på hensynet til kvalitet, tilgjengelighet, rettferdighet
og økonomisk effektivitet. Flertallet vil trekke
fram NAV-reformen og Pensjonsreformen som viktig i det kommende fornyingsarbeidet.
Et av målene med NAV-reformen var at det skal være enklere for brukerne når
de må forholde seg til statlige og kommunale tjenester.
Flertallet registrerer at Regjeringen
vil legge fram en egen stortingsmelding om forvaltningspolitikk
i 2009. Flertallet er opptatt av at fornyingsarbeidet
skal foregå i nært samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner.
Arbeidet blir både bedre og enklere dersom de ansatte trekkes inn
i fornyingsprosessene og gis reell mulighet til å påvirke sin egen
arbeidssituasjon. Offentlig sektor har vist seg svært omstillingsdyktig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere og
effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre de sentrale myndigheter
mer oversiktlige for den enkelte innbygger, for å øke den enkelte
innbyggers innflytelse og frihet, samt å redusere det offentliges utgifter.
Disse medlemmer ønsker å etablere
en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte nivåer, stat
og kommune. Etter at helseregionene kom i 1999, har ikke fylkene
hatt noen oppgaver som kan rettferdiggjøre dette mellomnivået, og det
har derfor vært stor debatt om fylkenes fremtid. Fylkeskommunenes
styrke etter 2002 har vært som eier og driver av videregående opplæring,
og det er etter disse medlemmers mening ikke en oppgave
som er tilstrekkelig til å opprettholde et direkte folkevalgt mellomnivå. Disse
medlemmer viser til at nedleggelsen av et helt forvaltningsnivå
vil føre til betydelige besparelser.
Disse medlemmer mener at dagens
ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves av byråkrater
hos fylkesmannen, på sikt må erstattes av en forvaltningsdomstol
som kun vurderer lovligheten av kommunens vedtak, og at fylkesmannens
innsigelsesrett og skjønn på kort sikt bør begrenses til legalitetskontroll.
Disse medlemmer mener det må
være et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning der denne
ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser
på det voksende byråkratiet som en fare for det norske demokratiet,
på grunn av den uoversiktlighet som eksisterer i forvaltningen. Disse
medlemmer mener derfor det er på høy tid med en forvaltningsreform. Disse medlemmer er
av den oppfatning at offentlige virksomheter i større grad må ta
i bruk virkemidler som anbud, privatisering og konkurransestimulering,
og at det må foreligge en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper
og virkemidler ikke skal benyttes av offentlige virksomheter. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til sitt forslag om
uavhengig revisjon i Dokument nr. 8:13 (2006–2007) og forslaget
om nøytral merverdiavgift i Dokument nr. 8:84 (2006–2007).
Disse medlemmer ønsker å reformere
statens bygge- og eiendomsvirksomhet, og mener at det er unødvendig
at staten gjennom Statsbygg eier eiendommer og bygg for 30 mrd.
kroner. Disse medlemmer mener tvert imot at dette
er en oppgave som private aktører i det frie markedet kan gjøre
billigere og bedre. Fremskrittspartiet ønsker derfor å sette i gang
et storstilt nedsalg av statlig eiendomsmasse, og budsjetterer med
1 mrd. kroner i salgsinntekter i 2009.
Disse medlemmer ønsker en omlegging
av regnskapsprinsippet for kommuneregnskapet i retning av en resultatorientert
regnskaps- og budsjettføring. Avskrivningsregler vil for eksempel
synliggjøre verditap som følge av dårlig vedlikehold. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til Dokument nr. 8:18
(2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre mener fylkesmennenes
oppgaver må begrenses til lovlighetskontroll, tilsyn og beredskapsarbeid.
Det er flere tilsyn og direktorat som kan ivareta store deler av
de oppgavene som fylkesmannen i dag har ansvaret for. Dagens teknologiske
muligheter og bedrede tilgang på informasjon gjør også at fylkesmennenes
aktiviteter kan reduseres.
Disse medlemmer registrerer at
lite er skjedd når det gjelder å effektivisere og forbedre forvaltningen
av statens eiendomsmasse. Disse medlemmer viser til
det arbeidet som Høyre/sentrum-regjeringen påbegynte, men som den rød-grønne
regjeringen ikke har fulgt opp. Disse medlemmer vil
i denne forbindelse også vise til representantforslag fra Høyre
(Dokument nr. 8:18 (2007–2008)).
Disse medlemmer mener den rød-grønne regjeringen
tar oppsiktsvekkende få initiativ for å modernisere offentlig sektor.
Regjeringen Bondevik II la grunnlaget for en historisk opptur for
norsk økonomi. Ingen regjering har noen gang hatt så store ressurser
til disposisjon. Disse medlemmer er av den oppfatning
at gode tider alltid må brukes til å sette landet i bedre stand
til å møte fremtidens utfordringer og konjunktursvingninger. Dette
kan blant annet gjøres gjennom økt fokus på forskning og utvikling, gjennom
tilrettelegging for næringsutvikling, men også gjennom modernisering
og effektivisering av offentlig forvaltning. Disse medlemmer registrerer
at viljen til dette synes redusert.
Disse medlemmer viser til forslag
om en strategi for modernisering av offentlig sektor, som er fremmet
under punkt 3.3.4 i innstillingen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at fornying og modernisering av offentlig
sektor er avgjørende for å sikre velferden for enkeltmennesket og
for å forvalte fellesskapets resurser på en god måte. Utgangspunktet
for fornyingsarbeidet må være å sikre en god og verdig velferd for
kommende generasjoner og å ta på alvor de store utfordringer befolkningsutviklingen
gir oss. Høyere levealder og lavere fødselstall fører til at antall
eldre øker i forhold til antall personer i yrkesaktiv alder. Omstilling og
fornying er helt nødvendig for å sikre nok arbeidskraft innenfor
viktige velferdsområder i årene framover.
Dette medlem viser til at Regjeringen
høsten 2006 la fram forvaltningsreformen Regionale fortrinn – regional
framtid (St.meld. nr. 12 (2006–2007)). Stortingsmeldingen la etter dette medlems mening
ikke opp til en omfattende demokratireform for ansvars- og oppgavefordelingen
mellom forvaltningsnivåene. Stortingsmeldingen inneholdt en plan
for overføring av noen oppgaver innenfor samferdsel, kultur, næringsutvikling,
forskning, landbruk og miljø, fra stat og til fylkes- eller regionsnivå.
Denne overføringen av oppgaver vil styrke fylkes- eller regionnivået,
men er langt fra tilstrekkelig for å sikre en framtidig forvaltningsorganisering
med de tre folkevalgte nivåene kommune, fylke/region og stat. Dette
medlem ønsket blant annet å gå lenger enn det Regjeringen
hadde gjort i stortingsmeldingen på områder som næringsutvikling,
samferdsel og kultur. Dette medlem viser til Ot.prp.
nr. 10 (2008–2009) om lov om endringer i forvaltningslovgivningen
mv. (gjennomføring av forvaltningsreformen), som viser at den varslede
demokratireformen endte kun med en justering av dagens fylkeskommune.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge
12 433 609 000 kroner under rammeområde 1, som er 224 200 000 kroner
mindre enn det som følger av Regjeringens forslag.
Dette medlem mener at det offentlige
er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv. Like
klart er det at næringslivet er avhengig av en velfungerende offentlig
sektor. Ikke minst er gode skoler nødvendig for at norske bedrifter
skal kunne fortsette å hevde seg i kunnskapsindustrien, og et godt
barnehagetilbud er viktig for deltagelsen i yrkeslivet. For dette medlem er
det likevel et mål at veksten i det offentliges utgifter må være
lavere enn veksten i samfunnet for øvrig.
Det ytes stor innsats fra ansatte i offentlig
sektor, som vi alle er avhengig av. Men systemene må reformeres
for å bedre tjenestene for borgerne. Å ta i bruk ny teknologi i
offentlig sektor er en del av dette. Bedre samordning mellom forvaltningsnivåer
og forenkling er en annen del av det. I tillegg mener dette
medlem at det er en del å hente på å utfordre offentlig
sektor på å konkurrere mer, både med seg selv og med andre. Dette
medlem vil særlig peke på potensialet vi har i frivillig
sektor, som ofte har et idealistisk formål og engasjement som mobiliserer
til innsats. Vi har også gode eksempler på forbrukersamvirker som
kan brukes i større grad i fellesskapets nytte.
Dette medlem mener at det er
en klar forskjell mellom privatisering og konkurranseutsetting. Privatisering
innebærer å overlate hele ansvaret for å levere en tjeneste til
private. Dette medlem ser i liten grad privatisering
som et egnet virkemiddel for bedre offentlige tjenester. Konkurranseutsetting
innebærer i motsetning til privatisering at det offentlige fortsatt
har et klart ansvar for at borgerne får de gode tjenestene de har
krav på. Det vil være konkurranse om hvem som leverer tjenestene,
enten det er frivillige organisasjoner, private eller det offentlige.
Erfaring med konkurranseutsetting viser at det kan gi bedre og mer
varierte tjenester for innbyggerne.
Dette medlem vil at private og
offentlige tjenesteytere likebehandles i avgiftssystemet ved leveranser
av varer og tjenester for alle offentlige virksomheter, også helseforetakene,
og viser i den forbindelse til forslag om momsnøytrale innkjøp i
staten.
Dette medlem viser til at offentlig
forvaltning som stor kunde og bestiller kan bidra til konkurranse
som skjerper og utvikler norske tjenester, produsenter og leverandører.
Det offentlige bør føre en åpen anbudspolitikk med likebehandling av
tilbydere. Det bør også stilles krav til at alle produkter som det
offentlige kjøper er de beste på markedet når det gjelder miljøegenskaper.
Dette medlem vil legge til rette
for omfattende bruk av elektronisk handel, også innenfor det offentlige.
I løpet av neste stortingsperiode bør minst halvparten av alle offentlige
innkjøp gjøres elektronisk, og ressursene frigjøres til å yte bedre
tjenester i stat, fylker og kommuner.
Tabell 1. Sammenlikning
av Regjeringens forslag på rammeområde 1 med de alternative budsjettene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Bare poster med avvik er med. Avvikstall i parentes. Tall i 1 000 kroner.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | Ap, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
20 | | Statsministerens
kontor | 76
220 | 76
220 (0) | 70
557 (-5 663) | 71
220 (-5 000) | 76
220 (0) | 76 220 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 76 220 | 76 220 (0) | 70 557 (-5
663) | 71 220 (-5
000) | 76 220 (0) | 76 220 (0) |
21 | | Statsrådet | 146
600 | 146
600 (0) | 135
708 (-10 892) | 131
600 (-15 000) | 146
600 (0) | 146 600 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 146 600 | 146 600 (0) | 135 708 (-10
892) | 131 600 (-15
000) | 146 600 (0) | 146 600 (0) |
24 | | Regjeringsadvokaten | 61
100 | 61
100 (0) | 53
500 (-7 600) | 61
100 (0) | 61
100 (0) | 61 100 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 47 500 | 47 500 (0) | 43 700 (-3
800) | 47 500 (0) | 47 500 (0) | 47 500 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 13 600 | 13 600 (0) | 9 800 (-3
800) | 13 600 (0) | 13 600 (0) | 13 600 (0) |
1500 | | Fornyings-
og administrasjonsdepartementet | 233
500 | 233
500 (0) | 210
353 (-23 147) | 211
500 (-22 000) | 233
500 (0) | 221 500 (-12 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 150 028 | 150 028 (0) | 138 881 (-11
147) | 140 028 (-10
000) | 150 028 (0) | 150 028 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 70 472 | 70 472 (0) | 58 472 (-12 000) | 58 472 (-12 000) | 70 472 (0) | 58 472 (-12 000) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 1
343 379 | 1
343 379 (0) | 1
087 322 (-256 057) | 1
018 379 (-325 000) | 1
343 379 (0) | 1 343 379 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 193 379 | 1 193 379 (0) | 937 322 (-256
057) | 968 379 (-225
000) | 1 193 379 (0) | 1 193 379 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 150 000 | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 50 000 (-100
000) | 150 000 (0) | 150 000 (0) |
1521 | | Direktoratet
for
forvaltning og IKT | 252
825 | 252
825 (0) | 212
825 (-40 000) | 185
825 (-67 000) | 252
825 (0) | 192 825 (-60 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 116 354 | 116 354 (0) | 76 354 (-40
000) | 69 354 (-47
000) | 116 354 (0) | 76 354 (-40 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 42 899 | 42 899 (0) | 42 899 (0) | 22 899 (-20
000) | 42 899 (0) | 42 899 (0) |
| 23 | Elektronisk
ID | 80
000 | 80
000 (0) | 80
000 (0) | 80
000 (0) | 80
000 (0) | 60 000 (-20 000) |
1522 | | Departementenes
servicesenter | 455
932 | 455
932 (0) | 411
498 (-44 434) | 425
932 (-30 000) | 455
932 (0) | 455 932 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 339 366 | 339 366 (0) | 303 513 (-35
853) | 309 366 (-30
000) | 339 366 (0) | 339 366 (0) |
| 22 | Fellesutgifter
for
R-kvartalet | 80 512 | 80 512 (0) | 71 931 (-8
581) | 80 512 (0) | 80 512 (0) | 80 512 (0) |
1530 | | Tilskudd
til de politiske partier | 337
203 | 337
203 (0) | 337
203 (0) | 337
203 (0) | 337
203 (0) | 323 003 (-14 200) |
| 70 | Tilskudd til de
politiske partiers sentrale organisasjoner | 220 493 | 220 493 (0) | 220 493 (0) | 220 493 (0) | 220 493 (0) | 211 193 (-9 300) |
| 71 | Tilskudd til de
politiske partiers kommunale organisasjoner | 28 665 | 28 665 (0) | 28 665 (0) | 28 665 (0) | 28 665 (0) | 27 465 (-1 200) |
| 73 | Tilskudd til de
politiske partiers fylkesorganisasjoner | 62 609 | 62 609 (0) | 62 609 (0) | 62 609 (0) | 62 609 (0) | 60 009 (-2 600) |
| 75 | Tilskudd til partienes
fylkesungdomsorganisasjoner | 17 797 | 17 797 (0) | 17 797 (0) | 17 797 (0) | 17 797 (0) | 16 997 (-800) |
| 76 | Tilskudd til de
politiske partiers sentrale ungdomsorganisasjoner | 6 649 | 6 649 (0) | 6 649 (0) | 6 649 (0) | 6 649 (0) | 6 349 (-300) |
1542 | | Tilskudd
til Statens Pensjonskasse | 8
357 000 | 8
357 000 (0) | 8
357 000 (0) | 8
207 000 (-150 000) | 8
344 500 (-12 500) | 8 307 000 (-50 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 8 265 000 | 8 265 000 (0) | 8 265 000 (0) | 8 115 000 (-150
000) | 8 252 500 (-12
500) | 8 215 000 (-50 000) |
1570 | | Datatilsynet | 27
955 | 27
955 (0) | 30
000 (+2 045) | 29
955 (+2 000) | 27
955 (0) | 29 955 (+2 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 27 955 | 27 955 (0) | 30 000 (+2
045) | 29 955 (+2
000) | 27 955 (0) | 29 955 (+2 000) |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | 1
065 490 | 1
065 490 (0) | 1
054 990 (-10 500) | 1
065 490 (0) | 1
075 490 (+10 000) | 1 025 490 (-40 000) |
| 30 | Prosjektering
av bygg | 40 000 | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 40 000 (0) | 50 000 (+10 000) |
| 31 | Igangsetting av
byggeprosjekter | 60 000 | 60 000 (0) | 60 000 (0) | 60 000 (0) | 70 000 (+10
000) | 60 000 (0) |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter | 953 000 | 953 000 (0) | 953 000 (0) | 953 000 (0) | 953 000 (0) | 903 000 (-50 000) |
| 36 | Kunstnerisk
utsmykking | 12 490 | 12 490 (0) | 1 990 (-10 500) | 12 490 (0) | 12 490 (0) | 12 490 (0) |
2445 | | Statsbygg | 1
218 531 | 1
218 531 (0) | 1
268 531 (+50 000) | 1
103 531 (-115 000) | 1
218 531 (0) | 1 168 531 (-50 000) |
| 31 | Igangsetting av
ordinære byggeprosjekter | 227 500 | 227 500 (0) | 277 500 (+50
000) | 102 500 (-125
000) | 227 500 (0) | 227 500 (0) |
| 32 | Igangsetting av kurantprosjekter | 82 000 | 82 000 (0) | 82 000 (0) | 92 000 (+10
000) | 82 000 (0) | 82 000 (0) |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter | 576 287 | 576 287 (0) | 576 287 (0) | 576 287 (0) | 576 287 (0) | 526 287 (-50 000) |
| | Sum utgifter | 15 251 667 | 15 251667 (0) | 14 905 419 (-346 248) | 14 524 667 (-727 000) | 15 249 167 (-2 500) | 15 027 467 (-224 200) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5445 | | Statsbygg | 900
000 | 900
000 (0) | 1
900 000 (+1 000 000) | 1
250 000 (+350 000) | 900
000 (0) | 900 000 (0) |
| 30 | Salg av eiendommer | 0 | 0 (0) | 1 000 000 (+1
000 000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 39 | Avsetning til investeringsformål | 900 000 | 900 000 (0) | 900 000 (0) | 1 250 000 (+350 000) | 900 000 (0) | 900 000 (0) |
| | Sum inntekter | 2 593 858 | 2 593 858 (0) | 3 593 858 (+1 000 000) | 2 943 858 (+350 000) | 2 593 858 (0) | 2 593 858 (0) |
| | Sum netto | 12 657 809 | 12 657 809 (0) | 11 311 561 (-1 346 248) | 11 580 809 (-1 077 000) | 12 655 309 (-2 500) | 12 433 609 (-224 200) |
Komiteen har ingen
merknader til de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, og viser
til St.prp. nr. 1 (2008–2009).
Forslag 2009: kr 76 220 000. Saldert budsjett 2008:
kr 71 350 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen i likhet med i fjor ønsker å øke bevilgningene
til Statsministerens kontor med nesten 10 pst. i 2009. Disse medlemmer mener
at dette er en helt urimelig ressursbruk, og mener Statsministerens
kontor i 2009 får klare seg med omtrent samme beløp som i 2008.
På denne bakgrunn reduserer disse medlemmer post
1 Driftsutgifter med 5,66 mill. kroner i sitt alternative budsjettfremlegg.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Regjeringens forslag til budsjettøkning til Statsministerens
kontor. Disse medlemmer stiller spørsmål ved om ressursbruken
er nødvendig og foreslår i alternativt budsjett å redusere bevilgningen
med 5,0 mill. kroner til 71,22 mill. kroner.
Forslag 2009: kr 146 600 000. Saldert budsjett 2008:
kr 128 644 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å øke bevilgningene til Statsrådet med
18 mill. kroner fra 2008 til 2009, og at 2008-budsjettet også medførte
en budsjettøkning på over 10 pst. Disse medlemmer mener
at dette er helt urimelig ressursbruk, og kutter på denne bakgrunn
post 1 Driftsutgifter med 10,9 mill. kroner i sitt alternative budsjettfremlegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Regjeringens forslag til budsjettøkning
til Statsrådet. Disse medlemmer registrerer at det
har vært en kraftig økning i antallet politiske stillinger samt
informasjons- og medierådgivere under den rød-grønne regjeringen,
og stiller spørsmål ved om denne ressursbruken er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår i
alternativt budsjett å redusere bevilgningen med 15 mill. kroner
til 131,6 mill. kroner.
Forslag 2009: kr 61 100 000. Saldert budsjett 2008:
kr 59 800 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringsadvokaten fikk en betydelig budsjettøkning fra
2007 til 2008, og til sine merknader om dette i Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2007–2008). Disse medlemmer ønsker mer fokus
på å holde offentlige utgifter nede, og kutter på denne bakgrunn
post 1 Driftsutgifter med 3,8 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2007–2008) vedrørende post
21, Spesielle driftsutgifter der disse medlemmer gikk
imot budsjettøkningen på 50 pst. fra 2007 til 2008. Disse
medlemmer er positive til at Regjeringsadvokaten leier inn
advokater fremfor å øke bemanningen, men mener det er viktig å holde
kostnadene nede. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
kutte post 21 med 3,8 mill. kroner.
Forslag 2009: kr 233 500 000. Saldert budsjett 2008:
kr 276 099 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren
2009 komme tilbake til Stortinget med en strategi for modernisering
av offentlig sektor som inneholder konkrete tidsfestede og målbare
kriterier for om arbeidet lykkes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at effektiviseringen av offentlig
forvaltning ikke har den ønskede fremdrift. For offentlig sektor
er det spesielt viktig å ta i bruk ny teknologi og nye arbeidsformer
med de muligheter det gir. Offentlig sektor forbruker hvert år store
deler av den samlede verdiskaping i Norge. Når offentlig sektor forbruker
fellesskapets midler, bør det hvile et spesielt ansvar på alle offentlige
virksomheter, og kanskje spesielt Fornyings- og administrasjonsdepartementet
som har ansvar for at arbeidet i offentlig sektor skal være så effektivt
som overhodet mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til prosjektet med å evaluere statlige utflyttinger, og
mener en nøktern og nøytral evaluering vil vise at utflyttingen
har vært en fiasko.
Disse medlemmer er imot kvotering
av innvandrere, og ønsker ikke at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
bruker ressurser på dette.
Disse medlemmer ønsker å redusere
post 1 driftsutgifter med 11,1 mill. kroner, Fornyings- og administrasjonsdepartementet
skal være et forbilde når det gjelder produktivitet.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker en
mer effektiv statsforvaltning, og foreslår derfor i sitt alternative
budsjett å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner til 140,028
mill kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til svar på spm. 346 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon
av 13. oktober 2008, der det kommer frem at 12 mill. kroner som
ble bevilget til forsøk med 6-timers arbeidsdag i 2008 skal overføres
til 2009. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn redusere
posten med 12 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative budsjett der det foreslås å redusere bevilgningen
med 12 mill. kroner til 58,475 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at forskningsmidlene i post 22 brukes utelukkende til forskning
på moderniseringstiltak som på sikt vil kunne gi høyere effektivitet,
lavere driftsutgifter og bedre service i offentlig sektor.
Forslag 2009: kr 1 343 379 000. Saldert budsjett 2008:
kr 1 113 506 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at fylkesmannsembetene med sine begrensede
ressurser har måttet prioritere mellom lovlighetskontroll og rettssikkerhetsoppgaver
på den ene siden, og overprøving av fremtidsrettede lokalpolitiske
vedtak i plan- og arealsaker på den andre siden. Disse medlemmer vil
påpeke at 36 pst. av årsverkene i fylkesmannsembetet brukes til
områder under Landbruksdepartementet og Miljøverndepartementet,
mens bare 14 pst. av årsverkene brukes til Helse- og omsorgsdepartementets
område. Disse medlemmer mener dette er en feilprioritering,
og at fylkesmannsembetets hovedoppgave er lovlighetskontroll og rettssikkerhetsoppgaver. Disse
medlemmer mener fylkesmannsembetet pr. i dag har altfor mange
oppgaver, og at det er et potensial for betydelige innsparinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dagens ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves
av byråkrater hos Fylkesmannen, på sikt må erstattes av en forvaltningsdomstol
som kun vurderer lovligheten av kommunenes vedtak, og at Fylkesmannens
innsigelsesrett og skjønn på kort sikt bør begrenses til legalitetskontroll. Disse medlemmer viser
til at de vedtakene som overprøves av Fylkesmannen oftest er knyttet
til bruk av skjønn, og at dette begrenser lokaldemokratiet.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet gjentatte ganger har fremmet forslag om å etablere
forvaltningsdomstoler i Norge, blant annet i Dokument nr. 8:90 (2003–2004)
og Dokument nr. 8:58 (2005–2006). Muligheten for domstolskontroll
i dag er nærmest fraværende, og ikke egnet til å øke respekten for
de rettslige rammer for forvaltningen. Konsekvensen er at rettssikkerheten
har dårligere kår i forvaltningens dagligliv enn nødvendig, og at
dagens form for domstolskontroll med forvaltningen er klart utilstrekkelig.
Disse medlemmer vil videre vise
til sine merknader om forvaltningsdomstoler til St.meld. nr. 12
(2006–2007) i Innst. S. nr. 166 (2006–2007), samt Fremskrittspartiets
merknader til Dokument nr. 3:14 (2006–2007), og ønsker å redusere
fylkesmannsembetets budsjett med 256 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener fylkesmennenes oppgaver må begrenses til
lovlighetskontroll, tilsyn og beredskapsarbeid. Det er flere tilsyn
og direktorat som kan ivareta flere av de oppgavene som Fylkesmannen
i dag har ansvaret for. Dagens teknologiske muligheter og bedrede
tilgang på informasjon gjør også at fylkesmennenes aktiviteter kan
reduseres. Arbeid innenfor landbruk, integrering og folkehelse er
eksempler på dette. Disse medlemmer mener det er
for mye dobbeltarbeid mellom statlige direktorat, fylkesmannsembetene,
fylkeskommunene og kommunene.
Disse medlemmer registrerer at
det har vært sterk vekst i offentlig administrasjon de senere år.
Fra 2008 til 2009 øker departementene og underliggende etater sine
driftsutgifter fra om lag 117 mrd. kroner til om lag 131 mrd. kroner. Disse
medlemmer mener det er grunnlag for å effektivisere driften
av statlig administrasjon i departementer og underliggende etater.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at For enkelte prioriterte instanser som Kredittilsynet og Konkurransetilsynet
blir bevilgningen foreslått styrket. Disse medlemmer mener derfor
at oppgavereduksjon og bedre ressursutnyttelse gir grunnlag for
å redusere bevilgningen.
Disse medlemmer viser til Høyres
forslag om å redusere ankomsten av asylsøkere til 10 000 personer
årlig. Om ankomsten av asylsøkere reduseres i det omfang, anslås
antallet enslige mindreårige asylsøkere under 15 år å utgjøre 130 personer
i 2009, jf. svar fra Finansdepartementet på spørsmål nr. 117 fra
Høyres fraksjon. Det vil da være behov for å opprette færre nye
omsorgssentre enn lagt til grunn ved gjeldende prognoser. Innsparingen
er beregnet til å utgjøre 125 mill. kroner.
Disse medlemmer vil derfor vise
til sitt alternative budsjett hvor post 1 foreslås redusert med totalt
225 mill. kroner til 968,379 mill. kroner og post 21 foreslås redusert
med 100 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at flertallet i komiteen i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) pekte
på at den regionale statsforvaltningen består av 41 ulike virksomheter
med om lag 29 000 årsverk. Det er i dag 34 virksomheter som har
en inndeling som er større enn fylkene, og ingen av disse har sammenfallende
regiongrenser. Makt- og demokratiutredningen påpekte at forvaltningsendringene
de senere tiår har vært preget av sektorvise reformer som har medført økt
differensiering og fragmentering av offentlig virksomhet. Sett i
lys av dette er det utvilsomt mye å hente på effektivisering i statlig
sektor. Dette medlem beklager at Regjeringens arbeid
med den såkalte forvaltningsreformen i svært liten grad vil endre
den sektorvise og fragmenterte regionale stat, og at Fylkesmannen
i sin nåværende form blir opprettholdt og faktisk forsterket. Dette
medlem vil primært avvikle Fylkesmannen i sin nåværende
form og opprette enhetsfylker der oppgaver som innebærer skjønn blir
underlagt politisk ansvar.
Forslag 2009: kr 252 825 000. Saldert budsjett 2008:
kr 112 943 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at Regjeringen legger opp til en
svekkelse av moderniseringsarbeidet, da Statskonsult ble skjermet fra
konkurranse og etableres som et forvaltningsorgan. Disse
medlemmer viser til at Statskonsult 1. januar 2004 ble endret
til et heleid statlig aksjeselskap og utsatt for konkurranse. Dette
var en konkurranse som selskapet hadde store problemer med å møte,
og på tross av store nedbemanninger klarte ikke selskapet å levere
de forventede økonomiske resultatene.
Disse medlemmer gikk imot å tilføre
20 mill. statlige kroner i styrket egenkapital til Statskonsult
i Innst. S. nr. 78 (2006–2007) om endringer på statsbudsjettet for
2006 under Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Disse
medlemmer mener at en betydelig del av Statskonsults virksomhet
omfatter oppgaver som statlige virksomheter ikke selv trenger å
utføre. Dette er oppgaver som private virksomheter har bedre forutsetninger
for å utføre på en hensiktsmessig måte og til lavere kostnader enn
om staten selv skal stå for tjenesteproduksjonen. Mange private kompetansemiljøer
er større enn tilsvarende offentlige, og er i en kontinuerlig konkurransesituasjon
som medfører forbedringer i kvalitet og kostnader. Disse
medlemmer mener at en privatisering vil tydeliggjøre bestillerrollen
samt konkurranseeksponere tjenester som er godt egnet til dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
direktoratets arbeid med IKT og eNorge skal være skjermet for kutt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen skille ut tidligere Statskonsult
som et eget selskap og selge dette."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre mener en slik operasjon vil kunne innbringe om
lag 40 mill. kroner i 2009. Disse medlemmer viser
til sine respektive alternative budsjett hvor post 1 er redusert med
et tilsvarende beløp.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative budsjett og hvor post 1 reduseres med 47 mill.
kroner til 69,354 mill. kroner og post 21 reduseres med 20 mill.
kroner til 22,899 kroner.
Komiteens medlem fra Venstre registrerer at
Regjeringen mener det endelig er tatt skritt framover i arbeidet
med eID og at det er tid for å starte implementering i et visst
omfang i statlige etater. Dette medlem støtter dette
arbeidet, men det er lite trolig at det vil kunne brukes så mye
som 80 mill. kroner til dette i 2009. Dette medlem foreslår
derfor i sitt alternative budsjett å redusere bevilgningen til post
23 med 20 mill. kroner i 2009, men er åpen for å justere dette i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett dersom det skulle vise seg at Regjeringens
anslag tegner til å bli korrekte.
Forslag 2009: kr 455 932 000. Saldert budsjett 2008:
kr 436 247 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker økt konkurranse innen offentlig sektor,
og viser til disse partienes politikk om konkurranseutsetting, stykkpris
og utfordringrett. Disse medlemmer vil påpeke at
likebehandling av offentlige og private virksomheter er en forutsetning
for fri konkurranse, og at et konkurransenøytralt merverdiavgiftsregelverk
i kombinasjon med momskompensasjon er et viktig virkemiddel for
å oppnå dette. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 71 (2007–2008) til
Dokument nr. 8:84 (2006–2007).
Disse medlemmer er skeptiske
til at Regjeringen i henhold til svar på spm. 324 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 9. oktober 2008 ønsker å redusere omfanget av brukerbetalingen. Disse
medlemmer ønsker tvert imot at departementene skal betale
det tjenestene faktisk koster.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om
et internt prissystem mellom statlige tjenesteleverandører."
Disse medlemmer viser til at
Departementenes Servicesenter innen mange områder er i direkte konkurranse
med private aktører, og mener det er rom for å kutte kr 35 853 000
i post 1 og kr 8 581 000 i post 22.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative budsjett og foreslår post 1 redusert med 30
mill kroner til 309,366 mill. kroner.
Forslag 2009: kr 337 203 000. Saldert budsjett 2008:
kr 323 003 000.
Komiteens medlem fra Venstre har
registrert at det har vært en relativt stor, årlig økning i partistøtten
de siste årene. Når dette medlem tar til orde for
moderasjon på andre områder, er det naturlig at de politiske partiene
går foran. Dette medlem foreslår derfor i sitt alternative budsjett
en nominell videreføring av den økonomiske støtten til de politiske
partiene, noe som vil medføre en samlet innsparing på 14,2 mill. kroner
i 2009.
Forslag 2009: kr 21 700 000. Saldert budsjett 2008:
kr 23 800 000.
Komiteen har merket
seg at bevilgningen er redusert i statsbudsjettet for 2009, men
at dette skyldes at det over tid har blitt gitt tilsagn om færre
nye pensjoner. Komiteen er kjent med at departementet
gir tilsagn om Pensjoner av statskassen etter søknad.
Forslag 2009: kr 8 357 000 000. Saldert budsjett 2008:
kr 9 443 000 000.
Komiteen har merket
seg at ytelsene fra Statens Pensjonskasse er alderspensjon, uførepensjon,
enke- og enkemannspensjon, barnepensjon og avtalefestet pensjon.
Pensjonsytelsene samordnes med ytelser fra folketrygden. Statens pensjonsordning
har vært den største pensjonsordningen i Norge, og har i stor grad
dannet mønster for andre offentlige og private tjenestepensjonsordninger.
Netto økning i antall pensjoner var på 6 305 fra 1. januar 2007
til 31. desember 2007. Det ventes en kraftig økning av antall pensjoner
i årene fremover grunnet eldrebølgen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til endringen i lov om Statens Pensjonskasse § 14 første ledd andre
punktum som ble foretatt under behandlingen av Ot.prp. nr. 64 (1999–2000)
der det såkalte "knekkpunktet" ble fjernet. Endringen ble gjort
gjeldende bare for dem som ble pensjonister etter den 1. mai 2000. Endringen
kom som en følge av lønnsoppgjøret for 2000, og ble behandlet av
Stortingets organer uten forutgående høringer eller utredninger.
At fjerningen av "knekkpunktet" ikke er gjort gjeldende for pensjonister
fra før 1. mai 2000, er etter disse medlemmers mening
en grov forskjellsbehandling av bl.a. pensjonister med nøyaktig
lik tjenestebakgrunn. Få dagers forskjell i pensjoneringstidspunkt
kan gi betydelige forskjeller i inntekt som pensjonist. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ved en rekke anledninger har talt statspensjonistenes sak
uten at noe har blitt gjort.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt alternative budsjett der det foreslås skattereduksjoner
på 6 000 kroner for alle i alderen 62–67 år. Disse skattereduksjonene
kommer i tillegg til øvrige skattereduksjoner. Dette, kombinert med
endring i trygdeavgiften for AFP-pensjonister, vil bidra til å stimulere
flere til å stå i arbeid lenger. Post 1 kan derfor reduseres med
150 mill. kroner til 8 207 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslaget fra dette medlem i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (2008–2009) om et flatt skattefradrag for alle i alderen
62–67 år som ikke samtidig mottar trygd eller pensjon. Dette medlem antar
at dette vil redusere antallet AFP-pensjonister i 2009 med 250 i
forhold til Regjeringens anslag, og finner derfor grunnlag for å
redusere bevilgningen til Avtalefestet Pensjon med 12,5 mill. kroner
i sitt alternative budsjettforslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er glad for at de nåværende
regjeringspartier og Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har
samlet seg om en felles pensjonsreform som skal være bærekraftig og
stå seg over tid. Et av hovedelementene i det nye pensjonssystemet
er at det skal være lønnsomt å stå lenger i arbeid. Det er også avgjørende
at vi lykkes med å heve den reelle pensjonsalder i årene som kommer,
dersom vi skal løse den store arbeidskraftutfordringen vi står overfor.
I tråd med hovedlinjene i pensjonsreformen mener disse medlemmer at
det må være en målsetting å redusere antall nye AFP-pensjonister.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative budsjett derfor foreslår en rekke
endringer i skatte- og avgiftsopplegget for AFP-pensjonister og
arbeidstakere i aldersgruppen 62–67 år slik at det anslagsvis vil
bli 1 000 færre AFP-pensjonister årlig, noe som vil gi et redusert
statlig bidrag på 50 mill. kroner. Det vises for øvrig til merknader
og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009) om skatte- og
avgiftsvedtak for 2009 og Innst. O. nr. 1 (2008–2009) om skatte-
og avgiftsopplegget 2009 – lovendringer.
Forslag 2009: kr 27 955 000. Saldert budsjett 2008:
kr 26 443 000.
Komiteen mener at
et sterkt personvern er avgjørende både for den enkeltes frihet
og for demokratiet. Vernet om den private sfæren er en forutsetning
for et fritt samfunn. Friheten forutsetter at hvert menneske vernes
mot utilbørlig registrering, overvåking og inngripen i privatlivet.
Demokratiet forutsetter at det i siste instans er borgerne som kontrollerer
staten, ikke staten som kontrollerer borgerne. Komiteen vil
peke på at personvernet er under sterkt press, og at vi kan miste
viktige verdier hvis vi lar teknologi og frykt styre utviklingen. Komiteen understreker Datatilsynets
viktige rolle som ombud for og tilsynsfører av personvernet i en
tid der dette blir utfordret på stadig flere områder og i stadig
økende omfang.
Komiteen understreker videre
de sentrale prinsippene i personvernlovgivningen, slik de framkommer
i St.prp. nr. 1 (2008–2009). For øvrig vises til Stortingets behandling
av St.meld. nr. 5 (2008–2009) Datatilsynet og Personvernnemndas
årsmeldinger for 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine merknader
i Innst. S. nr. 42 (2007–2008). Disse medlemmer viser
til at Datatilsynet er helt avhengig av å kunne rekruttere personer
med høy kompetanse for å matche kompetansen de møter på dette området i
sitt daglige virke. Disse medlemmer vil også peke
på at målsettingen om å fornye og utvikle offentlig sektor, samt
omfattende og hurtig teknologiutvikling på mange områder, medfører at
personvernet utfordres i stadig større grad. Disse medlemmer forutsetter
at departementet følger opp dette for å sikre større vekt på og større
respekt for personvernforhold. I tillegg er disse medlemmer svært
opptatt av at Datatilsynet skal holde tritt med utviklingen som
skjer internasjonalt. Mange av standardene for den informasjonsteknologiske
utviklingen og personverntenkningen skjer i blant annet EU, Europarådet,
OECD og i de store internasjonale konsernene. Det er derfor svært
viktig at Datatilsynet har ressurser til å følge utviklingen og
delta i ulike fora for internasjonalt samarbeid.
Disse medlemmer mener svekkelsen
av personvernet ikke bare rammer den enkelte borger, men kan også
bidra til å svekke den grunnleggende tilliten mellom innbyggerne
og staten, den tilliten som utgjør selve fundamentet i et demokrati
og i en rettsstat.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet øker
på denne bakgrunn post 1 med 2 045 000 kroner i sitt alternative
budsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser også
til behandlingen av representantforslag fra Høyre (Dokument nr.
8:111 (2007–2008) der det fremmes en rekke forslag som vil styrke
personvernets stilling i Norge.
Disse medlemmer mener det er
viktig å sikre de institusjoner som har til oppgave å ivareta personvernet,
og vil i den forbindelse vise til sitt alternative budsjett der
post 1 foreslås økt med 2 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres forslag om å nedsette en egen personvernkommisjon (Dokument
nr. 8:54 (2005–2006)) og ser fram til rapporten som Personvernkommisjonen
skal avlevere innen 15. desember 2008. Disse medlemmer vil også
vise til at Venstre har fremmet forslag i Stortinget om en gjennomgang
av personvernet i samferdselssektoren spesielt (Dokument nr. 8:9 (2006–2007))
og om helseregistre og personvern (Dokument nr. 8:14 (2006–2007)).
På bakgrunn av dette foreslår dette medlem i sitt
alternative budsjett å styrke Datatilsynet med 2 mill. kroner i
2009. Dette medlem viser videre til Venstres forslag
om at kommunene bør få anledning til å overta tilsynsansvaret for
fjernsynsovervåking og til å bestemme om en slik overvåking skal
være konsesjonspliktig (Dokument nr. 8:10 (2006–2007)). Dersom dette forslaget
ble gjennomført, ville kommunene gis tilsynsansvaret for fjernsynsovervåking
og til å bestemme om en slik overvåking skal være konsesjonspliktig.
I dag er det Datatilsynet som har dette tilsynet og håndhever personopplysningslovens
regler om fjernsynsovervåking.
Forslag 2009: kr 1 650 000. Saldert budsjett 2008:
kr 1 600 000.
Komiteen er tilfreds
med at det er blitt etablert et fast sekretariat for Personvernnemda
fra 2006 og at driftsutgiftene til dette synliggjøres i eget kapittel
i statsbudsjettet for 2008. Komiteen viser ellers
til behandlingen av St.meld. nr. 5 (2008–2009).
Forslag 2009: kr 1 065 490 000. Saldert budsjett 2007:
kr 1 561 616 000.
Komiteen har merket
seg Regjeringens prioriteringer av byggeprosjekter utenfor husleieordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, gleder seg over at
det nye operahuset nå er tatt i bruk og at huset viser seg å være
en stor publikumssuksess.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det brukes for mye penger på kunstnerisk utsmykning av offentlige
bygninger, og er av den oppfatning at kulturlivet blomstrer best
når det er det private initiativ som er drivkraften. Disse
medlemmer ønsker på denne bakgrunn å redusere post 36 med
10,5 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker primært
å redusere statens innkjøp av kunst betydelig. Staten er allerede
eier av store mengder kunst som kan brukes til utsmykning av offentlige
bygg. Disse medlemmer viser til at et samlet storting
ved behandlingen av Dokument nr. 8:98 (2002–2003) vedtok følgende:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ overfor institusjoner
på kunst- og kulturområdet med sikte på at samlingene i større grad
kan bli tilgjengelig for allmennheten, privatpersoner, næringsliv
og offentlige virksomheter, for eksempel gjennom utlån/utleie av
kunst- og kulturgjenstander."
Disse medlemmer mener at med
en ordning for utlån/utleie fra det offentlige på plass, bør også
offentlige virksomheter i større grad basere seg på lån/leie, enn
kostbare innkjøp slik som i dag. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2007–2008)
om at man i større grad enn tidligere bruker kunst som allerede
er i statens eie til å utsmykke offentlige bygg.
Forslag 2009: kr 61 586 000. Saldert budsjett 2008:
kr 59 457 000.
Komiteen har merket
seg at mesteparten av midlene til disposisjon for større utstyrsinnkjøp og
vedlikehold vil bli benyttet til rehabiliteringen av Oscarshall
slott som er eid av staten og underlagt H.M. Kongens disposisjonsrett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ønsker for øvrig at den 16
mål store Slottsplassen steinlegges med brostein og granittheller,
og ønsker en åpen konkurranse om utforming og gjennomføring av prosjektet. Disse
medlemmer ønsker at Regjeringen ser nærmere på problemstillingen,
og på denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en sak om å sette Slottsplassen i stand gjennom for eksempel
steinlegging."
Forslag 2009: kr 1 218 531 000. Saldert budsjett 2008:
kr 1 094 404 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Kunnskapsdepartementets budsjettproposisjon hvor det fremgår
at Regjeringen foreslår at samlokalisering av Høgskolen i Bergen
blir satt i gang i 2010. I den forbindelse vil flertallet understreke
behovet for at arbeidet med å oppdatere foreliggende forprosjekt
startes raskt, slik at dette lar seg gjøre, og ber Kunnskapsdepartementet
følge opp saken overfor Statsbygg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å forsere byggingen av nytt bygg til Gulating lagmannsrett og styrker
derfor oppstartsbevilgningen under post 31 med 50 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at i juni 2004 nedsatte regjeringen Bondevik II et interdepartementalt
utredningsutvalg for å se på hele statens bygg- og eiendomsvirksomhet. Utvalget
avga innstilling i mars 2005. Basert på utvalgets anbefalinger foreslo
regjeringen Bondevik II prinsipielle endringer av statens bygg-
og eiendomsvirksomhet gjennom flere ulike tiltak og prinsipper for
bedre å kunne ivareta sentrale målsettinger på bygg- og eiendomsområdet
innenfor staten i forslaget til statsbudsjett for 2006. Forslagene
ble stoppet av regjeringen Stoltenberg II, jf. St.prp. nr. 1 (2005–2006).
Med utgangspunkt i konsulentberegninger antas det at staten på sikt
vil kunne realisere årlige innsparinger i størrelsesorden 1–2 mrd.
kroner for de samlede tiltak, avhengig av den endelige utformingen
av tiltakene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil framskynde oppstarten av byggeprosjektet
Høgskolen i Bergen, og setter av 10 mill. kroner til dette formålet
i sitt alternative budsjett.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at det bevilges betydelige summer til ulike ordinære byggeprosjekter
og investeringer under Statsbyggs portefølje. Det er derfor grunn
til å tro at en mindre bevilgning i 2009 bare vil medføre enkelte
mindre forsinkelser på ulike prosjekter, jf. tidligere slike faseforsinkelser
i forbindelse med bevilgninger over ulike budsjett. Dette framgår
også av svarene fra Finansdepartementet til dette medlem i
forbindelse med forarbeidet til Stortingets behandling av forslaget
til statsbudsjett for 2009. I sitt alternative budsjettopplegg foreslår
derfor dette medlem at det bevilges 100 mill. kroner
mindre samlet under ulike byggeprosjekter enn det Regjeringen legger
opp til, bl.a. en liten faseforskyvning i framdriften på nytt regjeringsbygg, RS.
Dette medlem vil imidlertid understreke
at det er viktig at planene for nytt veksthus til Naturhistorisk
museum på Tøyen (Universitetet i Oslo) blir realisert, og at departementet
bidrar til dette. Målet må være at bygget skal stå klart i forbindelse
med 200-årsjubileet for opprettelsen av universitetet i 2011. Dette
medlem foreslår derfor i sitt alternative budsjettopplegg
10 mill. kroner til prosjektering og oppstart i 2009 under kap.
1580 post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at overslag for Statsbyggs balanse for 2009 inkluderer inntektsgivende eiendommer
for 29 mrd. kroner, og ikke-inntektsgivende eiendommer for 154 mill.
kroner. Disse medlemmer viser til svar på spm. 325
fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 9. oktober 2008,
der det kommer frem at mange av eiendommene har en balanseført verdi på
bare en brøkdel av markedsverdien. Disse medlemmer mener
derfor det vil være uproblematisk å selge statlige eiendommer for
1 mrd. kroner i 2009. Disse medlemmer bruker disse midlene
til blant annet å øke rammene for rentekompenasjonsordningen i kap.
582, økte investeringer i sykehjem og omsorgsboliger i kap. 586 post
64, samt ekstra vedlikeholdsmidler under rammeområde 18.
Forslag 2009: kr 315 910 000. Saldert budsjett 2008:
kr 31 465 000.
Komiteen merker seg
at Statens Pensjonskasse Forvaltningsbedrift har en aktivitetsbasert økonomimodell
der virksomheten får betalt for de tjenestene som blir utført for
pensjonsordningene, og at det er Fornyings- og administrasjonsdepartementet
som fastsetter prisene.
Komiteen vil påpeke at en samlet
kommunalkomité har fokusert på problematikken knyttet til korrekte
og tidsriktige pensjonsutbetalinger, i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006–2007)
og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2007–2008). Komiteen vil
i den forbindelse påpeke at mens 96,2 pst. av nye pensjoner i 2005
fikk utbetalt rett pensjon til rett tid, gjaldt dette bare 95 pst.
i 2006. Resultatmålet for 2007 var at minst 96 pst. av nye pensjoner
skal utbetales riktig ved førstegangs utbetaling, men resultatet
ble allikevel bare 95,3 pst.
Komiteen merker seg at kvaliteten
på medlemsdataene fremdeles ikke er tilfredsstillende, selv om Statens
Pensjonskasse i flere år har arbeidet med å bedre kvaliteten på historiske
data.