4. rammeområde 21 finansadministrasjon mv.

4.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Finansdepartementet

Tabell 4.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 21

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet

323 200 000

1

Driftsutgifter

275 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

36 000 000

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 800 000

1602

Kredittilsynet

247 300 000

1

Driftsutgifter

247 300 000

1605

Senter for statlig økonomistyring

300 000 000

1

Driftsutgifter

285 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 000 000

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

20 700 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

20 700 000

1610

Toll- og avgiftsetaten

1 313 300 000

1

Driftsutgifter

1 219 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

94 100 000

1618

Skatteetaten

4 360 700 000

1

Driftsutgifter

4 126 800 000

21

Spesielle driftsutgifter

120 400 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

63 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

50 000 000

1620

Statistisk sentralbyrå

655 700 000

1

Driftsutgifter

467 100 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

177 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

11 100 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

15 140 000 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

13 650 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 490 000 000

1634

Statens innkrevingssentral

249 800 000

1

Driftsutgifter

249 800 000

1637

EU-opplysning

4 500 000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

4 500 000

1638

Kjøp av klimakvoter

731 400 000

1

Driftsutgifter, kan overføres

8 000 000

21

Kvotekjøp, generell ordning, kan overføres

715 000 000

22

Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres

8 400 000

1650

Statsgjeld, renter mv. .

20 497 800 000

1

Driftsutgifter

30 300 000

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

20 467 500 000

Sum utgifter rammeområde 21

43 844 400 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

4600

Finansdepartementet

12 300 000

2

Diverse refusjoner

500 000

85

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 800 000

4602

Kredittilsynet

1 800 000

2

Refusjoner

1 800 000

4605

Senter for statlig økonomistyring

36 900 000

1

Økonomitjenester

36 900 000

4610

Toll- og avgiftsetaten

270 300 000

1

Ekspedisjonsgebyr

6 000 000

2

Andre inntekter

2 300 000

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyr

2 000 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

260 000 000

4618

Skatteetaten

104 100 000

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

50 000 000

2

Andre inntekter

29 100 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

23 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

2 000 000

4620

Statistisk sentralbyrå

186 800 000

1

Salgsinntekter

300 000

2

Oppdragsinntekter

177 500 000

85

Tvangsmulkt

9 000 000

4634

Statens innkrevingssentral

1 656 500 000

2

Refusjoner

31 500 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

190 000 000

86

Bøter, inndragninger

1 210 000 000

87

Trafikantsanksjoner

55 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

170 000 000

4638

Salg av klimakvoter

2 565 000 000

1

Salgsinntekter

2 565 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

652 562 000

30

Avskrivninger

652 562 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

55 822 000

80

Renter av statens faste kapital

55 822 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

9 290 800 000

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

6 942 800 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

1 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 685 000 000

83

Av alminnelige fordringer

80 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

582 000 000

Sum inntekter rammeområde 21

14 832 884 000

Netto rammeområde 21

29 011 516 000

4.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 21

Komiteen viser til Stortingets vedtak 27. november 2009 der netto utgiftsramme for rammeområde 21 er fastsatt til 29 011 516 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive alternative budsjettforslag for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn ikke bevilgningsforslag under rammeområde 21 Finansadministrasjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer fremmet et alternativt budsjettforslag til ramme for rammeområde 21, der disse medlemmer fremmet forslag til budsjettramme basert på å effektivisere en rekke enheter innenfor området Finansadministrasjon. Dette forslaget fikk ikke flertall. Disse medlemmer vil likevel med utgangspunkt i sitt primære forslag skissere på hvilke områder disse medlemmer mener det er rom for effektiviseringer, og dermed lavere bevilgningsforslag. Disse medlemmer er av den oppfatning at offentlige etater generelt må bli flinkere til å oppnå effektivitetsgevinster og jobbe for at bruken av skattebetalernes penger blir så kostnadseffektiv som mulig. Disse medlemmer viser ellers til bevilgningsforslagene fremmet i disse medlemmers alternative budsjettforslag for 2009.

Disse medlemmer viser til at Finansdepartementet hadde store budsjettøkninger i 2007 og 2008 som gikk langt utover pris- og lønnsveksten. Disse medlemmer ønsker å stanse den uhemmede utgiftsveksten i det offentlige, og mener på denne bakgrunn bevilgningen under Finansdepartementet burde kunne reduseres.

Disse medlemmer viser til at Kredittilsynet har hatt voldsomme budsjettøkninger de senere år som har gått langt utover lønns- og prisveksten. Disse medlemmer viser til at Kredittilsynet finansieres av de som er under Kredittilsynets tilsyn, og at man derfor må være ekstra påpasselig med at tilsynet drives så effektivt som over hodet mulig, samtidig som en forsvarlig tilsynsfunksjon skal utøves. Disse medlemmer legger til grunn at eventuelle budsjettreduksjoner ikke skal medføre et dårligere tilsyn. Disse medlemmer viser til at reduksjon i Kredittilsynets kostnader ikke gjør seg utslag i reduserte inntekter før budsjettåret etter.

Disse medlemmer har også merket seg at representanter for regjeringspartiene har uttrykt at det nærmest er en automatikk i at reduserte bevilgninger til kredittilsyn fører til finanskrise, og refererer til USA hvor det visstnok ikke skal være reguleringer i finansmarkedene. Da er det verdt å merke seg at det i USA jobber 12 190 personer på heltid med reguleringer av finansmarkedene, at disse har titusentalls sider med reguleringsbestemmelser å støtte seg på, og at USA har flere ulike tilsyn. At USA skal være uregulert er en forfalskning, og på mange områder er USA langt mer regulert enn i Norge. Likevel kunne det altså oppstå en krise.

Disse medlemmer viser til Regjeringens omtale av reorganisering av Skatteetaten. Disse medlemmer vil understreke at disse medlemmer mener innføring av nytt datasystem for behandling av arveavgift er ufornuftig pengebruk, ettersom disse medlemmer ønsker å avvikle arveavgiften. Administrasjon av denne avgiften koster årlig norske skattebetalere om lag 60 mill. kroner. Den budsjetterte økning er dessuten langt utover forventet lønns- og prisstigning.

Disse medlemmer viser til at Regjeringens forslag til en ny klage- og nemndstruktur begrunnes ut ifra argumentene om å få til likebehandling av skatteytere og å få til en mer effektiv utnyttelse av etatens ressurser. Disse medlemmer mener man i større grad burde se på ressursbesparende tiltak i en slik omstillingsprosess, og forutsetter i sitt alternative budsjett et bedre fokus på dette, samt analytisk skatterevisjon og veiledende atferd.

Disse medlemmer mener Regjeringen i forbindelse med reorganisering av Skatteetaten bør vurdere om de kommunale skatteoppkreverne bør overta også innkrevingen av merverdiavgift. Dette kan gi høyere løsningsgrad, bedre kundebehandling og redusert ressursbruk. Årsaken til at samlet ressursbruk vil gå ned, skyldes at de merverdiavgiftspliktige virksomheter allerede er "kunder" hos skatteoppkreverne. Besparelsen hos de statlige skattekontorene ved at merverdiavgiftsinnkrevingen i sin helhet blir overført til kommunene, vil være vesentlig større enn de marginale merkostnader som de kommunale skatteoppkreverne vil oppleve når antall skattarter de har ansvaret for øker fra 5 til 6.

Disse medlemmer mener at det som også taler for en vurdering av dette spørsmålet er at overføring av merverdiavgiftsinnkrevingen til kommunene kan være nødvendig også av rettssikkerhetsgrunner. Allerede ved Stortingets behandling av skattebetalingsordningen (Ot.prp. nr. 17 fra 1951) ble det knesatt et rettssikkerhetsprinsipp om at fastsetting og innkreving av skatt ikke skal skje på samme hånd. Dette er senere bekreftet bl.a. ved Stortingets behandling av organisering av ligningsetaten på 1960-tallet og i forbindelse med NOU 1993:1 Reorganisering av Skatteetaten, se Innst. S. nr. 25 (1994–1995).

Fastsetting av merverdiavgift og innkreving av merverdiavgift har hittil blitt gjort i to forskjellige statlige etater – henholdsvis ved fylkesskattekontorene og ved skattefogdkontorene. I den nye organisasjonsmodellen for Skatteetaten foreslås fastsetting og innkreving av merverdiavgift lagt til samme skattekontor. Dette mener disse medlemmer rettssikkerhetsmessig ikke er i samsvar med prinsippene om avstand og arbeidsdeling. Ved å flytte innkrevingen av merverdiavgift fra Skatteetaten til de kommunale skatteoppkrevere, fjerner man risikoen for svekket rettssikkerhet.

Disse medlemmer er svært kritisk til den stadig økende rollen som er tiltenkt Senter for Økonomisk Styring (SSØ). Disse medlemmer stiller seg tvilende til om hvorvidt SSØ er et nyttig verktøy for å oppnå mer effektiv ressursstyring og bedre regnskapsføring i statlige virksomheter. Disse medlemmer minner blant annet om at antall bemerkninger fra Riksrevisjonen ikke er blitt redusert i senterets levetid, noe som gir en indikasjon på senterets egnethet og effektivitet. Disse medlemmer finner også SSØs virksomhet å være i konkurranse med privat økonomisk rådgivning, og finner det oppsiktsvekkende at senteret kun benyttes selektivt til tross for at tjenestene i mange tilfeller tilbys uten kostnader for brukeren. Disse medlemmer registrerer også at SSØ har et høyt antall ansatte og at disse er lokalisert i et stort geografisk område. Disse medlemmer stiller seg tvilende til om hvorvidt en slik geografisk spredning er hensiktsmessig og effektiv.

Disse medlemmer går imot Regjeringens bevilgningsforslag innenfor budsjettramme 21, og viser til sitt alternative budsjettforslag i Budsjett-innst. S I (2008–2009) der disse medlemmer foreslo at budsjettramme 21 ble satt til 28 416 059 000 kroner.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sitt alternative budsjettforslag for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Dette medlem fremmet i denne innstillingen forslag om å styrke rammeområde 21 med 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag, for å kunne styrke Kredittilsynets tilsyn med norske finansinstitusjoner, samt Skatteetaten og Toll- og avgiftsdirektoratets kontrollvirksomhet.

4.3 Kap. 1600 Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

4.3.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter

246 533

251 300

275 400

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

29 358

34 500

36 000

70

Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet

11 800

11 800

11 800

Sum kap. 1600

287 691

297 600

323 200

4.3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1, 21 og 70.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.4 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

4.4.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2006

Saldert budsjett 2008

Forslag 2008

1

Driftsutgifter

198 180

209 500

247 300

Sum kap. 1602

198 180

209 500

4.4.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader under pkt. 4.2.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Budsjett-innst. S. I (2008–2009) og disse medlemmers alternative budsjett hvor det er foreslått å styrke Kredittilsynet med 15 mill. kroner utover forslaget til Regjeringen. I en periode med global finanskrise er arbeidet til Kredittilsynet svært viktig, og Høyre har da også foreslått en ekstrabevilgning i sitt alternativ til Revidert nasjonalbudsjett for 2008.

4.5 Kap. 1605 Senter for statlig økonomistyring

4.5.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter

264 044

268 400

285 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

35 493

37 300

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 000

Sum kap. 1605

299 537

305 700

300 000

4.5.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1 og 45.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.6 Kap. 1608 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

4.6.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

15 589

17 200

20 700

Sum kap. 1608

15 589

17 200

20 700

4.6.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 21.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.7 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

4.7.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter

1 124 087

1 136 900

1 219 200

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

55 894

102 000

94 100

Sum kap. 1610

1 179 981

1 238 900

1 313 300

4.7.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1 og 45.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.8 Kap. 1618 Skatteetaten (jf. kap. 4618)

4.8.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter

3 827 964

3 860 100

4 126 800

21

Spesielle driftsutgifter

87 963

105 800

120 400

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

198 671

65 700

63 500

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

47 380

48 100

50 000

Sum kap. 1618

4 011 508

4 079 700

4 360 700

4.8.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1, 21, 22 og 45.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.9 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter

414 845

440 800

467 100

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

209 433

170 000

177 500

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 390

10 200

11 100

Sum kap. 1620

630 668

621 000

655 700

4.9.1 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1, 21 og 45.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.10 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift

4.10.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning, overslagsbevilgning

10 848 820

10 300 000

13 650 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

1 218 857

1 295 000

1 490 000

Sum kap. 1632

12 067 677

11 595 000

15 140 000

4.10.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 61 og 72.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.11 Kap. 1634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

4.11.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter

256 855

239 200

249 800

Sum kap. 1634

256 855

239 200

249 800

4.11.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.12 Kap. 1637 EU-opplysning

4.12.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

4 200

4 300

4 500

Sum kap. 1637

4 200

4 300

4 500

4.12.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 70.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.13 Kap. 1638 Kjøp av klimakvoter

4.13.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter, kan overføres

10 000

8 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

873

505 000

715 000

22

Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres1

8 400

Sum kap. 1638

873

515 000

731 400

1 Kvotekjøp for statsansattes flyreiser innenlands er for 2008 ført på post 1 med en bevilgning på 10 mill. kroner.

4.13.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1, 21 og 22, jf. forslag til vedtak I, III og IV under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B Rammeområde 21.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

Komiteens medlem fra Venstre mener at handel med utslippskvoter kan være et bidrag til å innfri Norges klimaforpliktelser. Dette medlem vil imidlertid påpeke at behovet for kjøp av CO2-kvoter vil avgjøres av i hvor stor grad det gjennomføres nasjonale klimatiltak. Dette medlem mener at de fleksible mekanismene kun skal være et supplement til nasjonale tiltak og at minst halvparten av utslippsreduksjonene som forpliktelsen nå innebærer, skal tas nasjonalt.

Dette medlem viser videre til at Venstre, både i forbindelse med behandling av statsbudsjettet for 2007 og for 2008 har vært kritisk til Regjeringens budsjettering når det gjelder kjøp av kvoter. Det har så langt vært budsjettert med kjøp for over 600 mill. kroner i 2007 og 2008, mens det samlet kun er kjøpt faktiske kvoter for under 1 mill. kroner; 873 000 kroner.

Dette medlem mener at Regjeringen fortsetter en trend med en altfor ambisiøs budsjettering når det foreslås å sette av 715 mill. kroner til dette i 2009. Basert på tidligere erfaringer og det faktum at flere av de prosjekter Regjeringen vurderer i beste fall er tvilsomt at blir godkjent av FN under rammene av klimakonvensjonen, mener dette medlem at dette er en altfor optimistisk budsjettering. Dette understrekes av det faktum at Regjeringen selv i St.prp. nr. 30 (2008–2009) Ny saldering av statsbudsjettet for 2008, foreslår at hele avsetningen til kvotekjøp i 2008 på 505 mill. kroner reverseres. Dette medlem viser til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår at posten reduseres med 307,5 mill. kroner, og at selv en slik bevilgning framstår som meget ambisiøs.

4.14 Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m.

4.14.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Driftsutgifter

24 922

29 400

30 300

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

16 056 060

17 330 100

20 467 500

Sum kap. 1650

16 080 982

17 359 500

20 497 800

4.14.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1 og 89, jf. forslag til vedtak I og IX.1 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B Rammeområde 21.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.15 Kap. 4600 Finansdepartementet (jf. kap. 1600)

4.15.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Diverse inntekter

7

2

Diverse refusjoner

1 000

500

16

Refusjon av foreldrepenger

2 640

18

Refusjon av sykepenger

1 668

85

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

11 815

11 800

11 800

Sum kap. 4600

16 130

12 800

12 300

4.15.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 2 og 85.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.16 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

4.16.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

2

Refusjoner

1 400

1 800

16

Refusjon av foreldrepenger

2 327

18

Refusjon av sykepenger

2 153

Sum kap. 4602

4 480

1 400

1 800

4.16.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.17 Kap. 4605 Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1605)

4.17.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Økonomitjenester

30 053

43 000

36 900

2

Andre inntekter

20 604

16

Refusjon av foreldrepenger

1 351

18

Refusjon av sykepenger

3 027

Sum kap. 4605

55 035

43 000

36 900

4.17.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.18 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

4.18.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Ekspedisjonsgebyr

6 061

6 500

6 000

2

Andre inntekter

3 834

2 200

2 300

3

Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer

1 944

1 200

2 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

267 327

260 000

260 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

148

16

Refusjon av foreldrepenger

8 068

17

Refusjon lærlinger

4

18

Refusjon av sykepenger

18 557

Sum kap. 4610

305 943

269 900

270 300

4.18.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1, 2, 3 og 11.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.19 Kap. 4618 Skatteetaten (jf. kap. 1618)

4.19.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

39 911

21 700

50 000

2

Andre inntekter

33 336

27 900

29 100

5

Gebyr for utleggsforretninger

22 929

14 800

23 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 556

2 000

2 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

879

16

Refusjon av foreldrepenger

27 768

17

Refusjon lærlinger

100

18

Refusjon av sykepenger

65 339

Sum kap. 4618

191 818

66 400

104 100

4.19.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1, 2, 5 og 7.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.20 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

4.20.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

1

Salgsinntekter

378

300

300

2

Oppdragsinntekter

220 566

170 000

177 500

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

73

16

Refusjon av foreldrepenger

6 173

18

Refusjon av sykepenger

9 493

85

Tvangsmulkt

9 432

6500

9 000

Sum kap. 4620

246 115

176 800

186 800

4.20.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 1, 2 og 85.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.21 Kap. 4634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)

4.21.1 Sammendrag

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

2

Refusjoner

33 757

30 200

31 500

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak

224

16

Refusjon av foreldrepenger

2 284

18

Refusjon av sykepenger

3 619

81

Bøter, inndragninger

216 782

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

216 782

150 000

190 000

86

Bøter, inndragninger

1 366 070

1 170 000

1 210 000

87

Vegadministrasjonsgebyr

58 445

55 000

55 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

160 055

120 000

170 000

Sum kap. 4634

1 841 236

1 525 200

1 656 500

4.21.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene 2, 85, 86, 87 og 88.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at det ikke er noen økning i bøtenivået for trafikkbøter. Disse medlemmer viser til at slike økninger har vært skjult under denne posten tidligere.

4.22 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

4.22.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Gul bok

4.22.1.1 Post 30 Avskrivninger

Statens forretningsdrift vil i 2009 bestå av virksomheten under forvaltningsbedriftene Statsbygg, Garanti-Instituttet for eksportkreditt (GIEK), Statens kartverk, Statens Pensjonskasse og NVE Anlegg.

Det samlede avskrivningsbeløpet for den statlige forretningsdriften føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2009 beløper seg til 652,6 mill. kroner.

4.22.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 30.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.23 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

4.23.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Gul bok

4.23.1.1 Post 80 Renter av statens faste kapital

Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegningen er bedriftenes brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto investeringsbidrag det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften foreslås bevilget med 55,8 mill. kroner i 2009.

4.23.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 80.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.24 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

4.24.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Finansdepartementet

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2007

Saldert budsjett 2008

Forslag 2009

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

6 464 332

6 025 100

6 942 800

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

1 049

1 000

1 000

82

Av innenlandske verdipapirer

912 840

1 450 100

1 685 000

83

Av alminnelige fordringer

93 795

100 000

80 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

206 004

385 000

582 000

Sum kap. 5605

7 678 020

8 932 200

9 290 800

4.24.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag under postene 80, 81, 82, 83 og 84, jf. forslag til vedtak I og IX.2 under kapittel 10 Komiteens tilråding, pkt. B Rammeområde 21.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader under pkt. 4.2.

4.25 Forslag til vedtak

Komiteen viser til at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Regjeringens forslag. Anmordningsforslagene fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er ført opp under kapittel 9 Forslag fra mindretall.

Budsjettforslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fraviker fra den rammen Stortinget vedtok 27. november 2009 for rammeområde 21. Forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.