Tabell 4.1 Oversikt over kapitler og poster
under rammeområde 21
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 |
Utgifter
i hele kroner |
Finansdepartementet |
1600 | | Finansdepartementet
| 323 200 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 275 400 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 36 000 000 |
| 70 | Tilskuddsmidler
fra Finansmarkedsfondet | 11 800 000 |
1602 | | Kredittilsynet
| 247 300 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 247 300 000 |
1605 | | Senter
for statlig økonomistyring | 300 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 285 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 15 000 000 |
1608 | | Tiltak
for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring | 20 700 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 20 700 000 |
1610 | | Toll-
og avgiftsetaten | 1 313 300
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 1 219 200 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 94 100 000 |
1618 | | Skatteetaten
| 4 360 700
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 4 126 800 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 120 400 000 |
| 22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 63 500 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 50 000 000 |
1620 | | Statistisk
sentralbyrå | 655 700 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 467 100 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 177 500 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 11 100 000 |
1632 | | Kompensasjon
for merverdiavgift | 15 140 000
000 |
| 61 | Tilskudd til kommuner
og fylkeskommuner, overslagsbevilgning | 13 650 000 000 |
| 72 | Tilskudd til private
og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning | 1 490 000 000 |
1634 | | Statens
innkrevingssentral | 249 800 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 249 800 000 |
1637 | | EU-opplysning
| 4 500 000 |
| 70 | Tilskudd til frivillige
organisasjoner | 4 500 000 |
1638 | | Kjøp
av klimakvoter | 731 400 000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | 8 000 000 |
| 21 | Kvotekjøp, generell
ordning, kan overføres | 715 000 000 |
| 22 | Kvotekjøp, statsansattes
flyreiser, kan overføres | 8 400 000 |
1650 | | Statsgjeld,
renter mv. . | 20 497 800
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 30 300 000 |
| 89 | Renter og provisjon
mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 20 467 500 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 21 | 43 844 400 000 |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter
under departementene |
4600 | | Finansdepartementet
| 12 300 000 |
| 2 | Diverse refusjoner
| 500 000 |
| 85 | Avkastning fra
Finansmarkedsfondet | 11 800 000 |
4602 | | Kredittilsynet
| 1 800 000 |
| 2 | Refusjoner | 1 800 000 |
4605 | | Senter
for statlig økonomistyring | 36 900 000 |
| 1 | Økonomitjenester
| 36 900 000 |
4610 | | Toll-
og avgiftsetaten | 270 300 000 |
| 1 | Ekspedisjonsgebyr
| 6 000 000 |
| 2 | Andre inntekter
| 2 300 000 |
| 3 | Refunderte pante-
og tinglysingsgebyr | 2 000 000 |
| 11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner
| 260 000 000 |
4618 | | Skatteetaten
| 104 100 000 |
| 1 | Refunderte utleggs-
og tinglysingsgebyr | 50 000 000 |
| 2 | Andre inntekter
| 29 100 000 |
| 5 | Gebyr for utleggsforretninger
| 23 000 000 |
| 7 | Gebyr for bindende
forhåndsuttalelser | 2 000 000 |
4620 | | Statistisk
sentralbyrå | 186 800 000 |
| 1 | Salgsinntekter
| 300 000 |
| 2 | Oppdragsinntekter
| 177 500 000 |
| 85 | Tvangsmulkt | 9 000 000 |
4634 | | Statens
innkrevingssentral | 1 656 500
000 |
| 2 | Refusjoner | 31 500 000 |
| 85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 190 000 000 |
| 86 | Bøter, inndragninger
| 1 210 000 000 |
| 87 | Trafikantsanksjoner
| 55 000 000 |
| 88 | Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret | 170 000 000 |
4638 | | Salg
av klimakvoter | 2 565 000
000 |
| 1 | Salgsinntekter
| 2 565 000 000 |
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i
samband med nybygg, anlegg mv. |
5491 | | Avskrivning
på statens kapital i statens forretningsdrift | 652 562 000 |
| 30 | Avskrivninger
| 652 562 000 |
|
Renter
og utbytte mv. |
5603 | | Renter
av statens kapital i statens forretningsdrift | 55 822 000 |
| 80 | Renter av statens
faste kapital | 55 822 000 |
5605 | | Renter
av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 9 290 800
000 |
| 80 | Av statskassens
foliokonto i Norges Bank | 6 942 800 000 |
| 81 | Av verdipapirer
og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 1 000 000 |
| 82 | Av innenlandske
verdipapirer | 1 685 000 000 |
| 83 | Av alminnelige fordringer | 80 000 000 |
| 84 | Av driftskreditt
til statsbedrifter | 582 000 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 21 | 14 832 884 000 |
| | Netto rammeområde
21 | 29 011 516 000 |
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 27. november 2009 der netto utgiftsramme for rammeområde
21 er fastsatt til 29 011 516 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S.
I (2008–2009). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar
med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive
alternative budsjettforslag for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn ikke bevilgningsforslag under rammeområde 21 Finansadministrasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer fremmet et alternativt budsjettforslag
til ramme for rammeområde 21, der disse medlemmer fremmet forslag
til budsjettramme basert på å effektivisere en rekke enheter innenfor
området Finansadministrasjon. Dette forslaget fikk ikke flertall. Disse
medlemmer vil likevel med utgangspunkt i sitt primære forslag
skissere på hvilke områder disse medlemmer mener
det er rom for effektiviseringer, og dermed lavere bevilgningsforslag. Disse
medlemmer er av den oppfatning at offentlige etater generelt
må bli flinkere til å oppnå effektivitetsgevinster og jobbe for
at bruken av skattebetalernes penger blir så kostnadseffektiv som
mulig. Disse medlemmer viser ellers til bevilgningsforslagene
fremmet i disse medlemmers alternative budsjettforslag
for 2009.
Disse medlemmer viser til at
Finansdepartementet hadde store budsjettøkninger i 2007 og 2008
som gikk langt utover pris- og lønnsveksten. Disse medlemmer ønsker
å stanse den uhemmede utgiftsveksten i det offentlige, og mener
på denne bakgrunn bevilgningen under Finansdepartementet burde kunne
reduseres.
Disse medlemmer viser til at
Kredittilsynet har hatt voldsomme budsjettøkninger de senere år
som har gått langt utover lønns- og prisveksten. Disse medlemmer viser
til at Kredittilsynet finansieres av de som er under Kredittilsynets
tilsyn, og at man derfor må være ekstra påpasselig med at tilsynet
drives så effektivt som over hodet mulig, samtidig som en forsvarlig
tilsynsfunksjon skal utøves. Disse medlemmer legger
til grunn at eventuelle budsjettreduksjoner ikke skal medføre et
dårligere tilsyn. Disse medlemmer viser til at reduksjon
i Kredittilsynets kostnader ikke gjør seg utslag i reduserte inntekter
før budsjettåret etter.
Disse medlemmer har også merket
seg at representanter for regjeringspartiene har uttrykt at det
nærmest er en automatikk i at reduserte bevilgninger til kredittilsyn
fører til finanskrise, og refererer til USA hvor det visstnok ikke
skal være reguleringer i finansmarkedene. Da er det verdt å merke
seg at det i USA jobber 12 190 personer på heltid med reguleringer
av finansmarkedene, at disse har titusentalls sider med reguleringsbestemmelser
å støtte seg på, og at USA har flere ulike tilsyn. At USA skal være uregulert
er en forfalskning, og på mange områder er USA langt mer regulert
enn i Norge. Likevel kunne det altså oppstå en krise.
Disse medlemmer viser til Regjeringens omtale
av reorganisering av Skatteetaten. Disse medlemmer vil
understreke at disse medlemmer mener innføring av
nytt datasystem for behandling av arveavgift er ufornuftig pengebruk,
ettersom disse medlemmer ønsker å avvikle arveavgiften.
Administrasjon av denne avgiften koster årlig norske skattebetalere
om lag 60 mill. kroner. Den budsjetterte økning er dessuten langt
utover forventet lønns- og prisstigning.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag til en ny klage- og nemndstruktur begrunnes
ut ifra argumentene om å få til likebehandling av skatteytere og
å få til en mer effektiv utnyttelse av etatens ressurser. Disse
medlemmer mener man i større grad burde se på ressursbesparende
tiltak i en slik omstillingsprosess, og forutsetter i sitt alternative
budsjett et bedre fokus på dette, samt analytisk skatterevisjon
og veiledende atferd.
Disse medlemmer mener Regjeringen
i forbindelse med reorganisering av Skatteetaten bør vurdere om
de kommunale skatteoppkreverne bør overta også innkrevingen av merverdiavgift. Dette
kan gi høyere løsningsgrad, bedre kundebehandling og redusert ressursbruk.
Årsaken til at samlet ressursbruk vil gå ned, skyldes at de merverdiavgiftspliktige
virksomheter allerede er "kunder" hos skatteoppkreverne. Besparelsen hos
de statlige skattekontorene ved at merverdiavgiftsinnkrevingen i
sin helhet blir overført til kommunene, vil være vesentlig større
enn de marginale merkostnader som de kommunale skatteoppkreverne
vil oppleve når antall skattarter de har ansvaret for øker fra 5
til 6.
Disse medlemmer mener at det
som også taler for en vurdering av dette spørsmålet er at overføring
av merverdiavgiftsinnkrevingen til kommunene kan være nødvendig
også av rettssikkerhetsgrunner. Allerede ved Stortingets behandling
av skattebetalingsordningen (Ot.prp. nr. 17 fra 1951) ble det knesatt
et rettssikkerhetsprinsipp om at fastsetting og innkreving av skatt
ikke skal skje på samme hånd. Dette er senere bekreftet bl.a. ved
Stortingets behandling av organisering av ligningsetaten på 1960-tallet og
i forbindelse med NOU 1993:1 Reorganisering av Skatteetaten, se
Innst. S. nr. 25 (1994–1995).
Fastsetting av merverdiavgift og innkreving
av merverdiavgift har hittil blitt gjort i to forskjellige statlige
etater – henholdsvis ved fylkesskattekontorene og ved skattefogdkontorene.
I den nye organisasjonsmodellen for Skatteetaten foreslås fastsetting
og innkreving av merverdiavgift lagt til samme skattekontor. Dette
mener disse medlemmer rettssikkerhetsmessig ikke er
i samsvar med prinsippene om avstand og arbeidsdeling. Ved å flytte
innkrevingen av merverdiavgift fra Skatteetaten til de kommunale
skatteoppkrevere, fjerner man risikoen for svekket rettssikkerhet.
Disse medlemmer er svært kritisk
til den stadig økende rollen som er tiltenkt Senter for Økonomisk
Styring (SSØ). Disse medlemmer stiller seg tvilende
til om hvorvidt SSØ er et nyttig verktøy for å oppnå mer effektiv
ressursstyring og bedre regnskapsføring i statlige virksomheter. Disse
medlemmer minner blant annet om at antall bemerkninger fra
Riksrevisjonen ikke er blitt redusert i senterets levetid, noe som
gir en indikasjon på senterets egnethet og effektivitet. Disse
medlemmer finner også SSØs virksomhet å være i konkurranse
med privat økonomisk rådgivning, og finner det oppsiktsvekkende
at senteret kun benyttes selektivt til tross for at tjenestene i mange
tilfeller tilbys uten kostnader for brukeren. Disse medlemmer registrerer
også at SSØ har et høyt antall ansatte og at disse er lokalisert i
et stort geografisk område. Disse medlemmer stiller
seg tvilende til om hvorvidt en slik geografisk spredning er hensiktsmessig
og effektiv.
Disse medlemmer går imot Regjeringens bevilgningsforslag
innenfor budsjettramme 21, og viser til sitt alternative budsjettforslag
i Budsjett-innst. S I (2008–2009) der disse medlemmer foreslo at
budsjettramme 21 ble satt til 28 416 059 000 kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sitt alternative budsjettforslag for 2009,
jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Dette medlem fremmet i denne
innstillingen forslag om å styrke rammeområde 21 med 20 mill. kroner
utover Regjeringens forslag, for å kunne styrke Kredittilsynets
tilsyn med norske finansinstitusjoner, samt Skatteetaten og Toll-
og avgiftsdirektoratets kontrollvirksomhet.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2009 |
1 | Driftsutgifter | 246 533 | 251 300 | 275 400 |
21 | Spesielle driftsutgifter,
kan overføres | 29 358 | 34 500 | 36 000 |
70 | Tilskuddsmidler fra Finansmarkedsfondet | 11 800 | 11 800 | 11 800 |
| Sum kap. 1600 | 287 691 | 297 600 | 323 200 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 21 og 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2006 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2008 |
1 | Driftsutgifter | 198 180 | 209 500 | 247 300 |
| Sum kap. 1602 | 198 180 | 209 500 | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til merknader
under pkt. 4.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Budsjett-innst. S. I (2008–2009) og disse medlemmers alternative
budsjett hvor det er foreslått å styrke Kredittilsynet med 15 mill.
kroner utover forslaget til Regjeringen. I en periode med global
finanskrise er arbeidet til Kredittilsynet svært viktig, og Høyre
har da også foreslått en ekstrabevilgning i sitt alternativ til
Revidert nasjonalbudsjett for 2008.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2009 |
1 | Driftsutgifter | 264 044 | 268 400 | 285 000 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 35 493 | 37 300 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | | | 15 000 |
| Sum kap. 1605 | 299 537 | 305 700 | 300 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1 og 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2009 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 589 | 17 200 | 20 700 |
| Sum kap. 1608 | 15 589 | 17 200 | 20 700 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2009 |
1 | Driftsutgifter | 1 124 087 | 1 136 900 | 1 219 200 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | 55 894 | 102 000 | 94 100 |
| Sum kap. 1610 | 1 179 981 | 1 238 900 | 1 313 300 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1 og 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2009 |
1 | Driftsutgifter | 3 827 964 | 3 860 100 | 4 126 800 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 87 963 | 105 800 | 120 400 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 198 671 | 65 700 | 63 500 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 47 380 | 48 100 | 50 000 |
| Sum kap. 1618 | 4 011 508 | 4 079 700 | 4 360 700 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 21, 22 og 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2009 |
1 | Driftsutgifter | 414 845 | 440 800 | 467 100 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 209 433 | 170 000 | 177 500 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | 6 390 | 10 200 | 11 100 |
| Sum kap. 1620 | 630 668 | 621 000 | 655 700 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 21 og 45.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert budsjett 2008 | Forslag 2009 |
61 | Tilskudd til kommuner
og fylkeskommuner,
ny ordning, overslagsbevilgning | 10 848 820 | 10 300 000 | 13 650 000 |
72 | Tilskudd til private og ideelle
virksomheter,
overslagsbevilgning | 1 218 857 | 1 295 000 | 1 490 000 |
| Sum kap. 1632 | 12 067 677 | 11 595 000 | 15 140 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
61 og 72.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Driftsutgifter | 256 855 | 239 200 | 249 800 |
| Sum kap. 1634 | 256 855 | 239 200 | 249 800 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 4 200 | 4 300 | 4 500 |
| Sum kap. 1637 | 4 200 | 4 300 | 4 500 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Driftsutgifter, kan overføres | | 10 000 | 8 000 |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 873 | 505 000 | 715 000 |
22 | Kvotekjøp, statsansattes flyreiser, kan overføres1 | | | 8 400 |
| Sum kap. 1638 | 873 | 515 000 | 731 400 |
1 Kvotekjøp for statsansattes flyreiser
innenlands er for 2008 ført på post 1 med en bevilgning på 10 mill.
kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 21 og 22, jf. forslag til vedtak I, III og IV under kapittel
10 Komiteens tilråding, pkt. B Rammeområde 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at handel med utslippskvoter kan være et bidrag til å innfri Norges
klimaforpliktelser. Dette medlem vil imidlertid påpeke
at behovet for kjøp av CO2-kvoter vil avgjøres av i hvor stor grad
det gjennomføres nasjonale klimatiltak. Dette medlem mener
at de fleksible mekanismene kun skal være et supplement til nasjonale
tiltak og at minst halvparten av utslippsreduksjonene som forpliktelsen
nå innebærer, skal tas nasjonalt.
Dette medlem viser videre til
at Venstre, både i forbindelse med behandling av statsbudsjettet for
2007 og for 2008 har vært kritisk til Regjeringens budsjettering
når det gjelder kjøp av kvoter. Det har så langt vært budsjettert
med kjøp for over 600 mill. kroner i 2007 og 2008, mens det samlet
kun er kjøpt faktiske kvoter for under 1 mill. kroner; 873 000 kroner.
Dette medlem mener at Regjeringen
fortsetter en trend med en altfor ambisiøs budsjettering når det
foreslås å sette av 715 mill. kroner til dette i 2009. Basert på
tidligere erfaringer og det faktum at flere av de prosjekter Regjeringen
vurderer i beste fall er tvilsomt at blir godkjent av FN under rammene
av klimakonvensjonen, mener dette medlem at dette
er en altfor optimistisk budsjettering. Dette understrekes av det
faktum at Regjeringen selv i St.prp. nr. 30 (2008–2009) Ny saldering
av statsbudsjettet for 2008, foreslår at hele avsetningen til kvotekjøp
i 2008 på 505 mill. kroner reverseres. Dette medlem viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår at posten
reduseres med 307,5 mill. kroner, og at selv en slik bevilgning
framstår som meget ambisiøs.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Driftsutgifter | 24 922 | 29 400 | 30 300 |
89 | Renter og provisjon m.m. på
innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 16 056 060 | 17 330 100 | 20 467 500 |
| Sum kap. 1650 | 16 080 982 | 17 359 500 | 20 497 800 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1 og 89, jf. forslag til vedtak I og IX.1 under kapittel 10 Komiteens
tilråding, pkt. B Rammeområde 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Diverse inntekter | 7 | | |
2 | Diverse refusjoner | | 1 000 | 500 |
16 | Refusjon av foreldrepenger | 2 640 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 1 668 | | |
85 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 11 815 | 11 800 | 11 800 |
| Sum kap. 4600 | 16 130 | 12 800 | 12 300 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
2 og 85.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
2 | Refusjoner | | 1 400 | 1 800 |
16 | Refusjon av foreldrepenger | 2 327 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 2 153 | | |
| Sum kap. 4602 | 4 480 | 1 400 | 1 800 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Økonomitjenester | 30 053 | 43 000 | 36 900 |
2 | Andre inntekter | 20 604 | | |
16 | Refusjon av foreldrepenger | 1 351 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 3 027 | | |
| Sum kap. 4605 | 55 035 | 43 000 | 36 900 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 6 061 | 6 500 | 6 000 |
2 | Andre inntekter | 3 834 | 2 200 | 2 300 |
3 | Refunderte pante-
og tinglysingsgebyrer | 1 944 | 1 200 | 2 000 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 267 327 | 260 000 | 260 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 148 | | |
16 | Refusjon av foreldrepenger | 8 068 | | |
17 | Refusjon lærlinger | 4 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 18 557 | | |
| Sum kap. 4610 | 305 943 | 269 900 | 270 300 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 2, 3 og 11.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Refunderte utleggs-
og tinglysingsgebyr | 39 911 | 21 700 | 50 000 |
2 | Andre inntekter | 33 336 | 27 900 | 29 100 |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 22 929 | 14 800 | 23 000 |
7 | Gebyr for bindende
forhåndsuttalelser | 1 556 | 2 000 | 2 000 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 879 | | |
16 | Refusjon av foreldrepenger | 27 768 | | |
17 | Refusjon lærlinger | 100 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 65 339 | | |
| Sum kap. 4618 | 191 818 | 66 400 | 104 100 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 2, 5 og 7.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert budsjett 2008 | Forslag 2009 |
1 | Salgsinntekter | 378 | 300 | 300 |
2 | Oppdragsinntekter | 220 566 | 170 000 | 177 500 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 73 | | |
16 | Refusjon av foreldrepenger | 6 173 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 9 493 | | |
85 | Tvangsmulkt | 9 432 | 6500 | 9 000 |
| Sum kap. 4620 | 246 115 | 176 800 | 186 800 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
1, 2 og 85.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert budsjett 2008 | Forslag 2009 |
2 | Refusjoner | 33 757 | 30 200 | 31 500 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 224 | | |
16 | Refusjon av foreldrepenger | 2 284 | | |
18 | Refusjon av sykepenger | 3 619 | | |
81 | Bøter, inndragninger | 216 782 | | |
85 | Misligholdte lån
i Statens lånekasse for utdanning | 216 782 | 150 000 | 190 000 |
86 | Bøter, inndragninger | 1 366 070 | 1 170 000 | 1 210 000 |
87 | Vegadministrasjonsgebyr | 58 445 | 55 000 | 55 000 |
88 | Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret | 160 055 | 120 000 | 170 000 |
| Sum kap. 4634 | 1 841 236 | 1 525 200 | 1 656 500 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under postene
2, 85, 86, 87 og 88.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn at det ikke er noen økning i bøtenivået for trafikkbøter. Disse medlemmer viser
til at slike økninger har vært skjult under denne posten tidligere.
Statens forretningsdrift vil i 2009 bestå av
virksomheten under forvaltningsbedriftene Statsbygg, Garanti-Instituttet
for eksportkreditt (GIEK), Statens kartverk, Statens Pensjonskasse
og NVE Anlegg.
Det samlede avskrivningsbeløpet for den statlige forretningsdriften
føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift.
Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember
året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem
der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med
forventet levetid. Ved salg av eiendommer i Statsbygg avskrives
også bokført verdi av eiendommene. Avskrivningene utgiftsføres under
hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2009
beløper seg til 652,6 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
Renter av statens kapital i forretningsdriften
tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital
i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegningen er bedriftenes
brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne
avsetninger til investeringsformål. Rentesatsen for netto investeringsbidrag
det enkelte år tilsvarer gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner
i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret.
Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt
fornyes. Renter av statens kapital i forretningsdriften foreslås
bevilget med 55,8 mill. kroner i 2009.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 80.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
| | | | (i 1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap 2007 | Saldert
budsjett 2008 | Forslag
2009 |
80 | Av statskassens
foliokonto i Norges Bank | 6 464 332 | 6 025 100 | 6 942 800 |
81 | Av verdipapirer
og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 1 049 | 1 000 | 1 000 |
82 | Av innenlandske
verdipapirer | 912 840 | 1 450 100 | 1 685 000 |
83 | Av alminnelige
fordringer | 93 795 | 100 000 | 80 000 |
84 | Av driftskreditt til statsbedrifter | 206 004 | 385 000 | 582 000 |
| Sum kap. 5605 | 7 678 020 | 8 932 200 | 9 290 800 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag under postene 80, 81, 82, 83
og 84, jf. forslag til vedtak I og IX.2 under kapittel 10 Komiteens
tilråding, pkt. B Rammeområde 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknader
under pkt. 4.2.
Komiteen viser til
at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under kapittel
10 Komiteens tilråding. Forslaget er i samsvar med Regjeringens
forslag. Anmordningsforslagene fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er ført opp under kapittel
9 Forslag fra mindretall.
Budsjettforslagene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre fraviker fra den rammen Stortinget vedtok
27. november 2009 for rammeområde 21. Forslagene føres derfor ikke
opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19
femte ledd.