Tabell 5.1 Oversikt over
statsbudsjettets 90-poster
Kap. | Post | Formål | St. prp. nr. 1 |
Utgifter
i hele kroner |
Utenriksdepartementet |
100 | | Utenriksdepartementet
| 360 000 |
| 90 | Lån til norske
borgere i utlandet som ikke er sjømenn | 360 000 |
161 | | Næringsutvikling
| 441 250 000 |
| 95 | NORFUND - grunnfondskapital
ved investeringer i utviklingsland | 441 250 000 |
|
Kunnskapsdepartementet |
286 | | Forskningsfond
| 12 000 000
000 |
| 95 | Fondskapital -
Fondet for forskning og nyskaping | 6 000 000 000 |
| 96 | Fondskapital -
Regionale forskningsfond | 6 000 000 000 |
|
Helse-
og omsorgsdepartementet |
732 | | Regionale
helseforetak | 90 000 000 |
| 91 | Opptrekksrenter
for lån tom. 2007, overslagsbevilgning | 90 000 000 |
| | | |
Miljøverndepartementet |
1432 | | Norsk
kulturminnefond | 200 000 000 |
| 90 | Fondskapital | 200 000 000 |
|
Fornyings-
og administrasjonsdepartementet |
1544 | | Boliglånsordningen
i Statens Pensjonskasse | 3 400 000
000 |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 3 400 000 000 |
|
Finansdepartementet |
1651 | | Statsgjeld,
avdrag og innløsning | 44 951 000
000 |
| 98 | Avdrag på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning | 44 951 000 000 |
|
Olje-
og energidepartementet |
1825 | | Omlegging
av energibruk og energiproduksjon | 10 000 000
000 |
| 95 | Kapitalinnskudd
| 10 000 000 000 |
|
Statsbankene |
2410 | | Statens
lånekasse for utdanning | 19 851 084
000 |
| 90 | Lån til Statens
lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning | 19 851 084 000 |
2412 | | Den
norske stats husbank | 10 298 000
000 |
| 90 | Lån til Husbanken, overslagsbevilgning | 10 298 000 000 |
2421 | | Innovasjon
Norge | 25 800 000
000 |
| 90 | Lån fra statskassen
til utlånsvirksomhet, overslagsbevilging | 25 800 000 000 |
2426 | | SIVA
SF | 245 000 000 |
| 90 | Lån, overslagsbevilgning | 245 000 000 |
| | Sum
utgifter | 127 276 694 000 |
|
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter
under departementene |
3100 | | Utenriksdepartementet
| 318 000 |
| 90 | Tilbakebetaling
av nødlån fra utlandet | 318 000 |
3685 | | Finnmarkseiendommen
| 5 000 000 |
| 90 | Etableringslån
| 5 000 000 |
3732 | | Regionale
helseforetak | 615 000 000 |
| 90 | Avdrag på investeringslån
tom. 2007 | 615 000 000 |
3950 | | Forvaltning
av statlig eierskap | 10 000 000 |
| 96 | Salg av aksjer
| 10 000 000 |
4312 | | Oslo
Lufthavn AS | 388 800 000 |
| 90 | Avdrag på lån
| 388 800 000 |
4322 | | Svinesundsforbindelsen
AS | 25 000 000 |
| 90 | Avdrag på lån
| 25 000 000 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat | 2 835 000 |
| 90 | Lån til boligformål
| 2 835 000 |
5310 | | Statens
lånekasse for utdanning | 15 561 300
000 |
| 90 | Avdrag og renter
| 10 955 500 000 |
| 91 | Tap og avskrivninger
| 447 100 000 |
| 93 | Omgjøring av studielån
til stipend | 4 158 700 000 |
5312 | | Den
norske stats husbank | 9 186 000
000 |
| 90 | Avdrag | 9 186 000 000 |
5325 | | Innovasjon
Norge | 26 100 000
000 |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 26 100 000 000 |
5326 | | SIVA
SF | 245 000 000 |
| 90 | Avdrag på utestående
fordringer | 245 000 000 |
5341 | | Avdrag
på utestående fordringer | 5 000 100
000 |
| 95 | Avdrag på lån
til Jugoslavia | 100 000 |
| 98 | Avdrag på egenbeholdning
statsobligasjoner | 5 000 000 000 |
|
Statslånemidler |
5999 | | Statslånemidler
| 70 137 341
000 |
| 90 | Lån | 70 137 341 000 |
| | Sum
inntekter | 127 276 694 000 |
| | Netto | 0 |
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet forutsatt
at kriteriene for nødlidenhetslån er til stede. For 2009 foreslås
bevilget kr 360 000.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og II under kap.
10 Komiteens tilråding pkt. C Vedtak utenfor rammeområdene pkt.
b. Lånetransaksjoner.
For 2009 foreslås bevilget 441,25 mill. kroner under
post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Fondet for forsking og nyskaping vart oppretta 1. juli
1999 og har frå 1. januar 2008 ein fondskapital på 66 mrd. kroner.
Fondet skal sikre langsiktige og stabile forskingsløyvingar og skal medverke
til å oppfylle dei overordna forskingspolitiske måla, jf. St.meld.
nr. 20 (2004–2005). Fondet har i dei siste åra vore eit viktig instrument
for å styrkje løyvingane til forsking. Framfor alt har midlane gått
til satsingar som betrar kvaliteten i norsk forsking.
Regjeringa foreslår å auke kapitalen i Fondet
for forsking og nyskaping med 6 mrd. kroner frå 1. januar 2009,
slik at samla kapital blir 72 mrd. kroner.
Regjeringa foreslår å øyremerkje avkastninga
av 4 mrd. av den auka kapitalen til investeringar i forskingsinfrastruktur
frå 2010. Midlane skal både nyttast nasjonalt og til norsk deltaking
i viktige internasjonale forskingsinfrastrukturar.
Kapitalen i Fondet for forsking og nyskaping
blir plassert som kontolån til staten med ei rente som tilsvarar
renta på statsobligasjonar med ti års bindingstid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke at forskningsfondet
– hvis opprinnelige intensjon ved opprettelsen i 1999 var å kunne
skape strategisk handlingsrom i norsk forskning og etter hvert også
har bidratt til å finansiere kvalitetsreformen – de senere år synes
å gradvis reduseres til et regulært driftsfond som skal finansiere
allerede eksisterende poster. Disse medlemmer vil
advare sterkt mot denne utviklingen.
Disse medlemmer mener videre
at den foreslåtte økningen i forskningsfondet heller ikke på noen
måte kan karakteriseres som offensiv.
Disse medlemmer vil understreke
at et solid forskningsfond er den beste garantien for stabilitet
og forutsigbarhet i de offentlige forskningsbevilgningene, forutsatt
at Regjeringen benytter fondsavkastningen i tråd med det som er
intensjonen bak fondet. Hensikten må være å skape rom for strategiske
satsinger på vei inn i kunnskaps- og lavutslippssamfunnet.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at om disse avsetningene hadde blitt vedtatt, ville man være langt
nærmere å nå målsetningen om en forskningsinnsats på 3 pst. av
BNP. Rapport om virksomheten for 2007–2008 for forskningsfondet
viser med all tydelighet hvilken sentral rolle fondet har fått i
finansieringen av helt sentrale satsninger innen norsk forskning. Disse
medlemmer vil understreke at den praksis Regjeringen følger
for bruken av forskningsavkastningen, der avkastningen nå finansierer
store løpende driftsutgifter, er meget uheldig. Det innebærer at
fondet som mekanisme for å sikre forskningen langsiktige, strategiske
midler, er sterkt svekket. Denne praksisen betyr også at Regjeringen
ikke må anstrenge seg for finne penger til å løse viktige og nødvendige forskningsoppgaver
innenfor de ordinære budsjettene. Disse medlemmer mener
at dette bryter intensjonene med forskningsfondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 | Fondskapital -
Fondet for forskning og nyskaping | 34 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig med en progressiv og moderne forskningsaktivitet i
Norge. Et av virkemidlene for å oppnå dette er å disponere fondsavkastningen
fra fondet for forskning og nyskaping.
Disse medlemmer mener Regjeringens forslag
er et tydelig signal på at en ikke prioriterer forskningsaktivitet
i den grad som det tidligere er gitt utrykk for. Regjeringen vil
på denne måten bidra til å redusere muligheten for å nå målet om
at 3 pst. av BNP skal gå til forskning innen år 2010. Dette er et
dårlig signal overfor næringslivet, og vil ha konsekvenser for fremtidig
etablering, eller mangel på sådan, av store internasjonale næringslivsaktører.
Ved etablering av ny virksomhet er det grunn til å tro at internasjonale
konserner vurderer hvilke muligheter en har for å få økonomisk uttelling
for forskningsvirksomhet i virksomheten.
Disse medlemmer vil derfor øke
denne posten med 28 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fondet for forskning og nyskaping plasseres som kontolån
til staten, med en rente som tilsvarer statsobligasjoner med 10
års bindingstid. Disse medlemmer mener det kan være
nødvendig å gå gjennom denne forvaltningsformen og få vurdert andre
fondsforvaltningsmodeller for Fondet for forskning og nyskaping.
Disse medlemmer viser til sitt
alternative budsjettforslag for 2009 og forslag til opprettelse og
økning av egenkapitalen i fond i Budsjett-innst. S. I (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett der det foreslås en økning av kapitalen
i Fondet for forskning og nyskaping med 16 mrd. kroner og opprettelse
av et nytt fond for vitenskapelig utstyr der det avsettes 10 mrd.
kroner (post 97). Dette vil anslagsvis gi en økt avkastning på henholdsvis
ca. 750 mill. kroner fra forskningsfondet og 470 mill. kroner fra
utstyrsfondet i 2010.
Disse medlemmer viser til merknad
ovenfor og fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 | Fondskapital -
Fondet for forskning og nyskaping | 22 000 000 000 |
| 97 | Fondet for vitenskapelig utstyr
| 10 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til merknad ovenfor, og fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 | Fondskapital – Fondet for forskning
og nyskaping | 31 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor det ble foreslått å
styrke Forskningsfondet med 28 mrd. kroner utover Regjeringens forslag.
Fondet ville ved en slik endring ha utgjort 100 mrd. kroner, og
økningen på 28 mrd. kroner ville ha – gitt en rentesats på 5 pst.
– medført en ekstra avkastning til forskningsformål på om lag 1,4
mrd. kroner i 2010 utover Regjeringens forslag.
Regjeringa foreslår å opprette fond for regional forsking
og utvikling med ein kapital på 6 mrd. kroner frå 1. januar 2009.
Som ein følgje av dette er det oppretta ein ny post 96 under dette
kapitlet. Avkastninga skal stå til disposisjon frå 1. januar 2010.
Avkastninga skal fordelast til regionale einingar. Kunnskapsdepartementet
har budsjett- og forvaltingsansvar for dei regionale forskingsfonda.
Forslaget til innretting byggjer i hovudsak på ei utgreiing frå
Noregs forskingsråd.
Formålet med dei regionale forskingsfonda er
å styrkje forskningsevna gjennom regional forsking og innovasjon.
Fonda skal bidra til langsiktig, grunnleggjande kompetansebygging
i relevante forskingsmiljø og såleis medverke til auka kvalitet
i forskinga. Fonda skal møte FoU-behov i fylka ved å støtte FoU-prosjekt
initiert av private og/eller offentlige verksemder. Støtta kan gå
til prosjekt lokaliserte i eller utanfor dei geografiske nedslagsfelta
til fonda. Samtidig må det setjast av midlar til utvikling av gode
og konkurransedyktige forskingsmiljø i alle fylke.
Dei regionale forskingsfonda skal organiserast med
eit fagleg uavhengig styre for kvart fond. Styret skal bestå av
representantar oppnemnde av fylkeskommunane og av staten. Fylkeskommunane
skal ha fleirtal i styret og styreleiar.
Slagkraftige fond føreset både ein viss storleik på
fonda, ei viss breidd i nedslagsfeltet og tilgang til tilstrekkeleg
forskingsfagleg kompetanse. Det skal opprettast mellom fem og sju regionale
forskingsfond. Kvar fylkeskommune skal delta i berre eitt fond,
og fylkeskommunane får sjølve i oppgåve å finne saman i samarbeidsgrupperingar
innanfor ramma på fem–sju fond. Endeleg godkjenning blir gjort av
Kunnskapsdepartement i samråd med Kommunal- og regionaldepartementet.
Godkjenninga vil bli vurdert mellom anna ut frå synspunkta til fylkeskommunane,
og at alle fonda må dekkje meir enn eitt fylke.
Regjeringa legg opp til at om lag 80 pst. av
samla avkastning blir fordelt etter faste kriterium på denne måten:
halvparten blir delt mellom fonda via lik fordeling pr. fylke, og
halvparten mellom fonda etter folketal. Om lag 15 pst. av midlane blir
fordelte til dei fonda som har best kvalitet på FoU-prosjekta, og
til samarbeidsprosjekt mellom fleire fond. Som ein del av nordområdesatsinga
til regjeringa, skal om lag 5 pst. av fonda setjast av til dei tre
nordlegaste fylka.
Noregs forskingsråd og fylkeskommunane skal
i samråd med KS og andre relevante FoU-aktørar arbeide vidare med
utforming av dei regionale fonda. Ordninga skal evaluerast etter
at den har verka i fem år.
Kapitalen på 6 mrd. kroner skal plasserast som kontolån
til staten med ei rente som tilsvarar renta på statsobligasjonar
med ti års bindingstid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringen foreslår å opprette regionale forskningsfond,
noe disse medlemmer prinsipielt er imot. Disse
medlemmer frykter at regionale fond kan gå utover andre
tiltak rettet mot næringslivets FoU, og at støtten vil bli brukt
til prosjekt av lavere kvalitet, kun fordi det er innen regionen. Disse
medlemmer viser også til at støtten kan gå til prosjekt
lokalisert i eller utenfor de geografiske nedslagsfeltene til fondet,
og at det skal opprettes faglige uavhengige styrer for det enkelte regionale
forskningsfond. Disse medlemmer mener dette vil føre
til en unødvendig byråkratisering og foreslår at de 6 mrd. kronene
på post 96 i fondskapital til regionale forskningsfond omdisponeres
til kap. 286 post 95 Fondet for forskning og nyskaping.
Disse medlemmer viser til sitt
alternative budsjettforslag for 2009 og forslag til opprettelse og
økning av egenkapitalen i fond i Budsjett-innst. S. I (2008–2009),
og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre er
uenige i dannelsen av regionale forskningsfond. Norge trenger en
samlet forskningspolitikk, ikke en fragmentering av forskningsinnsatsen.
Opprettelsen av regionale forskningsfond er etter disse medlemmers oppfatning
et skritt i gal retning, fordi det nettopp bidrar til en slik fragmentering.
Dessuten er Norge et lite land og regionalt vil det bli små miljøer
som skal fordele betydelige beløp. Disse medlemmer er
av den oppfatning at man hever kvaliteten ved å la de regionale
miljøene konkurrere om tildelinger med det øvrige Forsknings-Norge.
Dersom det skulle være nødvendig å tilgodese enkelte miljøer med
bevilgninger utover det de klarer å tilegne seg gjennom Forskningsrådet
og andre kanaler, så er det en politisk beslutning. Det er disse
medlemmers oppfatning at man ikke styrker de regionale miljøene
ved å minske krav til prosjektenes kvalitet eller konkurransekraft. Disse
medlemmer tror det vil bli betydelige utfordringer i å finne
gode regionale samarbeidsløsninger og er skeptisk til at dette er
en av de få konkrete resultater av det som startet med ambisjoner
om en stor regional reform.
Disse medlemmer mener det ville
ha vært bedre å rette fokus mot næringsrettet forskning generelt
i stedet for å regionalisere forskningsmidler. Skattefunn-ordningen
og BIA er viktige ordninger for næringslivet og disse må bygges
ut vesentlig om en skal nå den forskningspolitiske målsetting om
at 2 pst. av forskningsinnsatsen skal komme fra næringslivet. Disse
medlemmer har også registrert at en del aktører oppfatter
Forskningsrådet å være byråkratisk og at dette er et argument for
regionalisering. Disse medlemmer vil da heller rette fokus
mot det som i så fall er primærutfordringen i stedet for å fragmentere
forskningsinnsatsen.
I forslag til vedtak bes det om Stortingets
samtykke til at det kan utbetales inntil 250 mill. kroner under
kap. 571 post 90 og 50 mill. kroner under kap. 572 post 90 i 2009
som forskudd på rammetilskudd til kommunene og fylkeskommunene for
2010.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kap.
10 Komiteens tilråding, pkt. C Vedtak utenfor rammeområdene.
Posten er en teknisk håndtering av opptrekksrenter
på investeringslån som de regionale helseforetakene tok opp før
2008. For 2009 foreslås en bevilgning på 90,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å sikre god tilgang på risikokapital for bedrifter
i alle faser som sikrer muligheter til videre vekst og markedstilpasninger.
I Norge er det lite privat risikokapital grunnet et skattesystem
som ikke stimulerer til investeringer i bedriftsetablering. Den
internasjonale finansuroen gjør tilgangen på risikokapital enda
svakere og mest sårbare er bedrifter i såkorn- og tidlig vekstfase.
Kapitalmangelen er et hinder for videreutvikling av bedrifter og
kommersialisering av ideer. Norge er i den situasjon at staten har
store mengder kapital, og Fremskrittspartiet mener det er viktig
å bedre risikokapitaltilgangen til næringslivet i et samarbeid mellom
staten og private. Finansuroen gjør det viktigere enn noen gang
at det stilles kapital tilgjengelig gjennom fondskonstruksjoner
for å sikre tilgang til kapital for bedrifter i oppstartsfasen og
tidlig vekstfase. Disse medlemmer mener at Argentum
Fondsinvesteringer AS’ virksomhet etter en fond-i-fond-modell fungerer bra
og at dette må videreutvikles. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at Argentum Fondsinvesteringer AS styrkes betydelig
for å sikre mer tilgjenglig kapital i det norske markedet.
Disse medlemmer viser til sitt
alternative budsjettforslag for 2009 og forslag til opprettelse og
økning av egenkapitalen i fond i Budsjett-innst. S. I (2008–2009),
og fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
967 | | Investeringsselskap | |
| 90 | Argentum fondsinvesteringer
| 5 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å opprette et infrastrukturfond. Et infrastrukturfond er midler
hvor avkastningen øremerkes investeringer i samferdselsinfrastruktur.
Fondets årlige avkastning vil utgjøre bærebjelken i en helt nødvendig
opptrapping av innsatsen på samferdselsområdet.
I nær fremtid vil fondet, sammen med en rasjonell
og kontinuerlig utbygging finansiert av rimelige statlige lån til
vegvesen og jernbaneverk, resultere i at de vesentligste deler av
dagens jernbane og stamveinettet kan oppgraderes på 20 år i stedet
for dagens 50–70-årsperspektiv – uten bruk av bompenger.
Disse medlemmer foreslår å starte
oppbyggingen av slikt fond i 2009, og med 300 mrd. kroner i fondet
etter 5 år som mål. Forutsetter vi en avkastning på 4–5 pst. av
midlene, stiller dette 10–12 mrd. kroner til disposisjon i årlig
gjennomsnitt, til varig og forutsigbar investering i veinettet,
3–4 mrd. kroner til jernbane og kollektivformål, samt 0,5–1 mrd.
kroner for å sikre optimal IKT-infrastruktur slik nedenstående tabell for
5 år illustrerer.
År | | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Videre årlig |
Årlig avsetning
(mrd. kr) | | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 0 |
Akkumulert fond
(mrd. kr) | | 60 | 120 | 180 | 240 | 300 | 300 |
Årlig avkastning
(mill. kr) | | 3 000 | 6 000 | 9 000 | 12 000 | 15 000 | 15 000 |
Veier | 70 % | 2 100 | 4 200 | 6 300 | 8 400 | 10 500 | 10 500 |
Jernbane/koll. | 25 % | 750 | 1 500 | 2 250 | 3 000 | 3 750 | 3 750 |
IKT/Bredbånd | 5 % | 150 | 300 | 450 | 600 | 750 | 750 |
Disse medlemmer mener at avklart
finansiering av NTP burde innføres og prosjektfinansiering realiseres.
Med adgang til lånefinansiering av større, sammenhengende prosjekter
kan slike fremskyndes kraftig og realiseres vesentlig raskere, uavhengig
av de årlige statsbudsjettene. Prosjektene nedbetales ved årlige
bevilgninger til renter og avdrag i takt med anleggenes levetid. Disse
medlemmer foreslår derfor en avsetning øremerket dette. Disse
medlemmer forutsetter at bompengeinnkrevingen fra landets bilister
opphører.
| 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Statlige lån til prosjektfinansiering
(mrd. kroner) | 10 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1325 | | (Nytt) Infrastrukturfond | |
| 95 | Egenkapitalinnskudd infrastrukturfond | 60 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil etablere
et vedlikeholdsfond til samferdselsformål på 40 mrd. kroner. Dette
vil gi en årlig avkastning på om lag 2 mrd. kroner i 2010 som disse
medlemmer vil bruke for å møte noen av utfordringene med
det store etterslepet på vedlikehold av vei- og jernbanenettet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1333 | | (Nytt) Infrastrukturfond | |
| 95 | Fondskapital | 40 000 000 000" |
Fondskapitalen er på i alt 1,0 mrd. kroner.
Frå og med 2009 er denne foreslått auka med 200 mill. kroner. Fondskapitalen
er plassert som kontolån i Statskassa med rente tilsvarande renta
på 10 års statsobligasjonslån. Avkastninga av kapitalen skal nyttast
til tilskot til kulturminneformål og til forvalting av tilskotsmidlane,
jf. post 50.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
i statsbudsjettet for Kulturminneåret 2009 ikke foreslår noe som
bedrer situasjonen for fredede bygg i privat eie. Det er fortsatt ingen
insitamenter fra det offentlige som oppmuntrer til jevnt og godt
vedlikehold av fredede bygg i privat eie. Disse medlemmer viser
til at det i statsbudsjettet for 2009 ikke er foreslått endringer
i forhold til utgiftsføring av vedlikehold på fredede hus. Merverdiavgiftsspørsmålet er
utsatt, og budsjettpostene hos Riksantikvaren som er relevant for
fredede bygg, er ikke foreslått økt.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for at Regjeringen følger opp Stortingets intensjoner. I
"Leve med kulturminner" varslet regjeringen Bondevik II en opptrapping
av kulturminnefondet, og disse medlemmer viser til
stortingsvedtak nr. 428, 8. juni 2005, der Regjeringen oppfordres
til å gjennomføre en opptrapping av fondskapitalen i Norsk kulturminnefond,
slik at den når 1,4 mrd. kroner i løpet av 2009.
Disse medlemmer viser til at
med det fremlagte budsjettforslaget vil fondskapitalen i 2009 være
på 1,2 mrd. kroner. Disse medlemmer konstaterer derfor
at Regjeringen ikke vil nå målsettingen det var bred enighet om
ved behandlingen av St.meld. nr. 16 (2004–2005) om 1,4 mrd. kroner
i 2009.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader ovenfor og Høyres alternative statsbudsjett og fremmer
følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 300 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til merknad ovenfor, og fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Fondskapital | 400 000 000" |
Løyvinga skal dekkje venta utlån til bustadlån
til statstilsette utover det som vert dekt av innbetalte avdrag
og fondet til Statens Pensjonskasse.
Utlånsveksten er forventa å bli høgare enn føresett
i saldert budsjett 2008, jf. òg at løyvinga for 2008 vart sett opp
med 400 mill. kroner til 1 700 mill. kroner i samband med Revidert
nasjonalbudsjett 2008.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
statsansatte ikke burde ha en særskilt låneordning som subsidieres
av norske skattebetalere, og mener statsansatte også kan låne i
markedet på kommersielle vilkår, slik som folk flest. Disse
medlemmer ønsker ikke å utvide ordningen. Disse medlemmer viser
for øvrig til utvalget som jobber med offentlige tjenestepensjonsordninger,
og mener dette spørsmålet også må vurderes i forbindelse med Stortingets
behandling av dette. Disse medlemmer går imot Regjeringens
forslag. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avvikle særskilte
låneordninger for statsansatte, som subsidieres av skattebetalerne,
så snart det er mulig."
Posten omfatter avdrag på langsiktige statsobligasjonslån.
Eventuelle framtidige tilbakekjøp og førtidige innfrielser av obligasjonene
er ikke anslått, da det på forhånd er vanskelig å vite omfanget
av disse transaksjonene. I tillegg anses det uhensiktsmessig av
hensyn til statens forretningsmessige handlefrihet i markedet å
spesifisere eventuelle planer om tilbakekjøp. For 2009 anslås avdragene
til 44 951 mill. kroner. Økningen fra 2008 skyldes at det er forfall
av et stort obligasjonslån i 2009. Det forrige store lånet forfalt
i 2007.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Grunnfond for fornybar energi og energieffektivisering
ble etablert for å sikre en langsiktig og stabil finansiering av
satsingen på energiomlegging. Grunnfondet ble etablert i 2007 med
et innskudd på 10 mrd. kroner. Regjeringen foreslår å styrke Grunnfondet
med 10 mrd. kroner i 2009 og ytterligere inntil 10 mrd. kroner innen
2012. Avkastningen fra Grunnfondet forventes å bli på om lag 900
mill. kroner fra 2010 når fondskapitalen kommer opp i 20 mrd. kroner.
Fondets midler vil bli plassert som kontolån
til staten, med en rente tilsvarende renten på statsobligasjoner
med ti års bindingstid. Statsobligasjoner vil gi en stabil avkastning
over tid og ha lav risiko. I tillegg gir dette en enkel administrasjon
av fondet. Fondets avkastning føres årlig inn på statsbudsjettets
inntektsside (80-post) og tilsvarende beløp bevilges på statsbudsjettets
utgiftsside under kap. 1825 post 50 og post 70.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til sine alternative
budsjettforslag for 2009 og forslag til opprettelse og økning av
egenkapitalen i fond i Budsjett-innst. S. I (2008–2009), og fremmer
følgende forslag;
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk
og energiproduksjon | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 20 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å satse på fornybar energiproduksjon. Norge bør i
større grad utnytte energipotensialet innen vann, vind og bio, samt
drive FoU for å gjøre mer umodne teknologier mer lønnsomme og effektive. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen ikke fulgte opp sine
løfter om å utforme en fornybarsatsing som er bedre enn ordningen
med grønne sertifikater. På de fleste områder er Regjeringens satsing
langt dårligere. Disse medlemmer mener en markedsbasert
støtteordning er langt å foretrekke fremfor en byråkratisk støtteordning. Når
Regjeringen likevel har valgt en fondsbasert løsning, bør fondskapitalen
bygges opp langt raskere enn Regjeringen har lagt opp til, slik
at forutsigbarheten i fremtidige støttebeløp styrkes.
Krav til energiproduksjon basert på CO2-nøytrale
ressurser vil kreve økt forskning. Dette gjelder bl.a. utnyttelse
av sol-, vind- og bølgekraft. Hvis Norge ønsker å bli ledende innenfor
denne form for energiproduksjon, vil det være en forutsetning at
det blir stilt midler til rådighet for forskning på disse teknologier.
Disse medlemmer vil derfor øke
fondskapitalen med 10 mrd. kroner utover de 10 mrd. kroner Regjeringen
allerede har foreslått, hvilket innebærer en økning av egenkapitalen
i forhold til 2008 på 20 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sitt alternative statsbudsjett, hvor det
er foreslått at grunnfondet for omlegging av energibruk og energiproduksjon
bør økes med 10 mrd. kroner mer enn Regjeringen foreslår i 2009,
slik at fondskapitalen blir på 30 mrd. kroner. Dette vil gi en avkastning
i 2010 fra fondet på om lag 1,35 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre mener Norge
har store muligheter til å legge om energibruken og ta i bruk ny
teknologi i energiforsyningen og industrien for å redusere utslippene. Dette
medlem vil vektlegge betydningen av å jobbe for å bruke
energi mer effektivt, ta i bruk klimavennlige løsninger og utvikle nye
klimavennlige teknologier for framtiden. Dette medlem synes
det var positivt at det ble bred enighet om klimaforliket, avtalen
om St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk Klimapolitikk, jf. Innst. S.
nr. 145 (2007–2008) om mer ambisiøse mål for klimaarbeidet og flere konkrete
tiltak i flere sektorer. Dette medlem viser til at
Regjeringen i sitt budsjettforslag har økt satsingen på klima- og
miljøtiltak som et resultat av klimaforliket. Dette medlem mener imidlertid
Regjeringen ikke tilstrekkelig følger opp det som er avtalt og det
som er nødvendig for å nå de klimamålene som har fått bred tilslutning. Dette
medlem vil påpeke at Regjeringens alternativ til ordning
med grønne sertifikater ikke er bred nok og ikke er virkningsfull
nok til å utløse den mengden ny fornybar energiproduksjon som en
ordning med grønne sertifikater ville gitt. Ny fornybar energi,
energisparing og energiomlegging vil bidra med miljøvennlig kraft
og redusere Norges samlede klimautslipp. Dette medlem foreslår
derfor å øke kapitalen i grunnfondet for fornybar energi og energieffektivisering
med 10 mrd. kroner utover Regjeringens forslag i en bred satsing
på fornybar energi, energiomlegging og energisparing.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring med fortsatt
potensial for vekst og utvikling. Mye tyder på at olje- og gassektoren
blir en av Norges viktigste næringer i mange tiår fremover, og vil
være av stor betydning for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn,
sysselsetting og verdiskaping. Petroleumsforekomstene krever stadig
mer bruk av teknologi for å utvinnes lønnsomt og forsvarlig. Funnene
er generelt mindre, lengre til havs og dypere under havbunnen. Fornuftig
utnyttelse av ressurser på norsk sokkel forutsetter videre satsing
på teknologiutvikling.
Disse medlemmer foreslår at det
avsettes et forskningsfond på 10 mrd. kroner, der avkastningen av
dette skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter.
Det er særlig viktig at det skapes en stabil organisasjonsform for
et slikt fond, der avkastningen skal gå til målrettet forskning
bl.a. for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt, bedre teknologien
for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen av et slikt fond
fører til at staten tar sitt nødvendige ansvar for forskningen,
og at dette i stor grad vil være utgifter til bedring av fremtidig
inntektservervelse for staten.
Disse medlemmer viser til sitt
alternative budsjettforslag for 2009 og forslag til opprettelse og
økning av egenkapitalen i fond i Budsjett-innst. S. I (2008–2009),
og fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1830 | | Forskning | |
| 95 | Forskningsfond | 10 000 000 000" |
Løyvinga på posten dekkjer det totale behovet som
Lånekassen har for innlån frå staten til alle låneordningar. Regjeringa
foreslår å løyve 19,9 mrd. kroner for 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten viser Husbankens brutto finansieringsbehov
i forbindelse med utlånsvirksomheten, det vil si utbetalinger av
nye lån og rentestøtte. Utbetalingene av lån for 2007 var 12 031
mill. kroner. Dette er en økning på om lag 1 203 mill. kroner fra
2006. Økningen skyldes at Husbankens rente i 2007 var relativt gunstig
i forhold til det private markedet, noe som førte til at prosentvis
flere tilsagn ble utbetalt i 2007 i forhold til 2006.
I 1. halvår 2008 ble det utbetalt om lag 5 841 mill.
kroner. Utbetalinger av lån i 2009 er budsjettert til 10 298 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kap. 10
Komiteens tilråding, pkt. C. Vedtak utenfor rammeområdene.
Bevilgningen skal dekke Innovasjon Norges brutto
innlån for risiko- og lavrisikolåneordningene i 2009. Bevilgningen
dekker også refinansiering av tidligere opptatte innlån for disse ordningene
og den avviklede distriktsrettede låneordningen. Det foreslås en
total innlånsbevilgning på 25,8 mrd. kroner for 2009. Den betydelige
nedgangen fra 2007 og 2008 skyldes en teknisk forutsetning om at
Innovasjon Norge vil ta opp innlån i 2009 med lengre løpetid, slik at
det ikke vil være behov for så hyppig refinansiering som tidligere.
Anslaget på brutto innlånsvolum er usikkert, og regjeringen vil
om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet våren eller høsten 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at en kraftig satsing på forbedring av rammevilkårene for norsk
næringsliv generelt og småbedrifter spesielt er hovedprioriteten
i Venstres alternative statsbudsjett for 2009. Det satses spesielt
på det nyskapende miljø- og klimavennlige næringslivet. Et viktig
virkemiddel er oppretting av et nytt statlig organ/investeringsselskap
Klimatek som har som formål å investere i klimateknologi, klimagründere
og miljøvennlig omstilling av eksisterende næringsliv. Selskapet
baseres på samme retningslinjer som nasjonale såkornfond under Innovasjon
Norge, dvs. at det legges opp til en investeringskapital på 1 mrd.
kroner, hvorav staten bidrar med 500 mill. kroner og private investorer
med 500 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2425 | | (Nytt) Klimatek | |
| 91 | Investeringskapital | 500 000 000" |
SIVAs låneramme er fra utgangen av 2007 fastsatt
til 700 mill. kroner. Pr. i dag er den utnyttet med 580 mill. kroner.
SIVA kan foreta innlån i statskassen og selv velge løpetid på lånene.
Det enkelte innlån knyttes til et statspapir, og rentesats på innlånet
blir satt lik renten på statspapiret og med tilsvarende løpetid.
Innlån fra og avdrag til statskassen bruttoføres, dvs. at beløpene
utgifts- og inntektsføres hver gang SIVA tar opp et nytt eller tilbakebetaler
et gammelt lån. Innlån budsjetteres under kap. 2426 post 90, mens avdrag
budsjetteres under kap. 5326 post 90, jf. nedenfor. SIVA har et
låneforfall på til sammen 245 mill. kroner pr. 15. mai 2009. På
denne bakgrunn foreslås det å bevilge 245 mill. kroner under låneposten
til refinansiering av lånene. Dette er et anslag, og regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet våren eller høsten 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Nærings-
og handelsdepartementet
Det vises til omtale under rammeområde 20 ovenfor,
samt til forslag til vedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V under kap. 10
Komiteens tilråding, pkt. C Vedtak utenfor rammeområdene.
Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2008–2009) Utenriksdepartementet
Posten dekker lån til nordmenn i utlandet forutsatt
at kriteriene for nødlidenhetslån er til stede. For 2009 foreslås
bevilget 318 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av Romanifolkets fond, og er av den oppfatning
at romanifolket på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig
støtte hvert år. Disse medlemmer ønsker å avvikle
Romanifolkets fond og viser til forslag fremmet i Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2008–2009).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3670 | | Nasjonale minoriteter | |
| 90 | (NY) Avvikling av Romanifolkets
Fond | 88 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av Samefolkets fond, og er av den oppfatning at
samene på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig støtte
hvert år. Disse medlemmer ønsker å avvikle Samefolkets
fond og viser til anmodningsforslag fremmet i Budsjett-innst. S.
nr. 5 (2008–2009). Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til Dokument nr. 8:106 (2006–2007), der Fremskrittspartiet
foreslår å avvikle Finnmarkseiendommen og nedlegge Sametinget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3680 | | Sametinget | |
| 90 | (NY) Avvikling av
samefolkets fond | 80 000 000" |
Det ble i statsbudsjettet 2006 gitt en bevilgning på
inntil 5 mill. kroner til etableringslån til Finnmarkseindommen,
jf. St.prp. nr. 1 (2005–2006) Kommunal- og regionaldepartementet. For
2009 budsjetteres det med avdrag på 5,0 mill. kroner under kap.
3685, post 90 Avdrag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten dekker avdragsinnbetalinger fra regionale
helseforetak på lån tatt opp før 2008. For 2009 foreslås at det
budsjetteres med 615,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås en bevilgning på 10 mill. kroner
fra mulige statlige aksjesalg i 2009. Endelige og fullstendige inntektsbeløp
for de enkelte aksjesalgene må foreslås bevilget i løpet av budsjettåret
når transaksjonene er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner
eller i de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Departementet er avhengig av å bruke meglerforetak
og annen faglig bistand for å gjennomføre transaksjoner, jf. omtalen
under kap. 950 post 21. Salg av aksjer bruttobudsjetteres.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det ble vedtatt tre års avdragsfrihet på statslånet til
Oslo Lufthavn AS ved etableringen av Avinor AS. Avdrag skulle begynne
å løpe fra og med 2006. På grunn av bedre likviditet enn opprinnelig
lagt til grunn, begynte Oslo Lufthavn AS å betale avdrag allerede
i 2004. Avdrag er også betalt i alle påfølgende år. Det er for 2009
budsjettert med et avdrag på 388,8 mill. kroner fra Oslo Lufthavn
AS.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Den nye Svinesundsforbindelsen ble åpnet for trafikk
i juni 2005, og bompengeinnkrevingen startet 1. juli 2005. Utbyggingen
er finansiert med statlige lån, og påløpte renter i byggetiden ble
lagt til lånet. Lånet utgjorde 735,5 mill. kroner pr. 31. desember
2007.
Nettoinntektene fra bompengeinnkrevingen skal deles
mellom Norge og Sverige. Norges andel av nettoinntektene i 2009
er beregnet å bli om lag 65 mill. kroner, hvorav det foreløpig er
lagt til grunn at 25 mill. kroner vil gå til avdrag på lån. Det
vil også i 2009 være behov for midler til mindre etterarbeider m.m.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til dette når behovet
er nærmere avklart.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag innenfor
Forsvarets låneordning, samt forskudd og avdrag på regresskrav i
Befalets låneordning der Forsvaret har overtatt lånene fra banker.
Posten videreføres på samme nivå som saldert budsjett 2008.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Løyvinga på post 90 gjeld innbetalte avdrag
og renter frå kundane til Lånekassen. Regjeringa foreslår ei løyving
på 11,0 mrd. kroner under denne posten for 2009.
Løyvinga på post 91 gjeld tap og avskriving
i Lånekassen, jf. kap. 2410 post 73 og 74. Regjeringa foreslår ei
løyving på 447,1 mill. kroner under denne posten for 2009.
Post 93 omfattar innbetaling frå eit fond (Konverteringsfondet)
til Lånekassen basert på konvertering av lån til stipend, jf. kap.
2410 post 50.
Regjeringa foreslår ei løyving på 4,2 mrd. kroner under
denne posten for 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter mottatte avdrag, tap og rentestøtte.
Dette følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten blir budsjettert
med 9 186 mill. kroner i 2009. Det regnes med at ordinære innbetalinger
blir på 4 145 mill. kroner, bruttotap på utlånsvirksomheten på 23
mill. kroner og rentestøtte på 18 mill. kroner. De ekstraordinære
innbetalingene er anslått til 5 000 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett for 2009 hvor det ble foreslått
å utvide nedbetalingstiden av startlån i Husbanken med 10 år fra
dagens regler med 20 års maksimal nedbetalingstid til 30 års maksimal
nedbetalingstid. Dette medlem viser til at det er
gjennomført mer enn 5 500 tvangssalg av borettslagsboliger i 2007
og til nå i 2008. Mange av disse gjelder såkalte lavinnskuddsboliger.
Dette rammer mange unge. For å forebygge antallet unge gjeldsslaver foreslår dette
medlem som ett av flere tiltak å utvide nedbetalingstiden
på startlån i Husbanken. En slik endring vil medføre en reduksjon
av innbetalte avdrag på 59 mill. kroner i 2009.
Posten omfatter avdrag på de innlånene Innovasjon
Norge har tatt opp i statskassen. Det vises til nærmere omtale av
innlånssystemet under kap. 2421 post 90. Det foreslås en bevilgning
på 26,1 mrd. kroner. Anslagene er usikre, og regjeringen vil om
nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av
budsjettet våren eller høsten 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtalen under kap. 2426 post 90. SIVA
har et låneforfall i statskassen på 245 mill. kroner i mai 2009.
På denne bakgrunn budsjetteres det med avdrag på 245 mill. kroner
på SIVAs statskasselån i 2009.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det ble i 1983 gitt lån til Jugoslavia på 40
mill. norske kroner, jf. St.prp. nr. 92 (1982–1983) og Innst. S.
nr. 262 (1982–1983). Lånet var et avdragslån med endelig forfall
i august 1999. Det ble betalt avdrag til og med terminen 1. februar
1991 og renter til og med terminen som forfalt 1. februar 1992.
Etter oppløsningen av Jugoslavia ble lånet fordelt
på de enkelte republikkene. Låneforpliktelsene for Kroatia, Slovenia
og Bosnia-Hercegovina er gjort opp. På bakgrunn av en avtale i Paris-klubben
fikk Serbia og Montenegro ettergitt 51 pst. av gjelden i 2002 og
begynte å betale renter i 2003. I tråd med samme avtale ble ytterligere
30 pst. av gjelden ettergitt i begynnelsen av 2006. Første avdrag
på lånet betales i 2008. For 2009 er avdragene beregnet til 0,1
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter avdrag som staten mottar på egenbeholdning
av statsobligasjoner som benyttes til markedspleieformål, jf. St.prp.
nr. 63 (2003–2004) og Innst. S. nr. 250 (2003–2004). For 2009 er
avdragene under denne posten anslått til 5 000 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse før lånetransaksjoner.
Brutto finansieringsbehov bestemmes derfor av differansen mellom
utlån og tilbakebetalinger og bevilges over kap. 5999 Statslånemidler,
post 90. Brutto finansieringsbehov anslås til 70,1 mrd. kroner i
2009. Bevilgningen til statslånemidler er dermed en saldering av statsbudsjettets
inntekter og utgifter medregnet lånetransaksjoner. Ved nysalderingen
om høsten gjøres det et endelig vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen
blir statsregnskapet gjort opp, og det blir foretatt en endelig
årsavslutningsrapportering slik at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehov
slik det framkommer i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil
kunne avvike fra budsjettvedtaket i forbindelse med nysalderingen
om høsten som følge av at det endelige regnskapet på de enkelte
budsjettpostene vil kunne avvike noe fra de vedtatte bevilgningene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i foregående kapitler om bevilgninger på 90-poster. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 173 374 341 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til tidligere merknader i foregående kapitler om bevilgninger på
90-poster, og fremmer dermed følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 130 237 341 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine tidligere merknader i foregående
kapitler om bevilgninger på statsbudsjettets 90-poster, og fremmer
følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 105 337 341 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine tidligere merknader i foregående kapitler om bevilgninger
på 90-poster, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 108 896 341 000" |