Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige
virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn av usikkerhet
om størrelsen på refusjonene ber Finansdepartementet om fullmakt
til å overskride bevilgningen under kap. 1600, post 1 Driftsutgifter,
med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4600, post 2 Diverse
refusjoner, jf. forslag til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under kap. 10
Komiteens tilråding, pkt. B. Rammeområde 21.
For privatrekvirert tollbehandling og for tollforretning
som utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales det særskilte
gebyrer som inntektsføres på kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post
1 Ekspedisjonsgebyr. For å dekke de merkostnader som slik behandling
og ekspedering medfører ved høyere aktivitetsnivå enn forutsatt,
ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Driftsutgifter, mot
tilsvarende merinntekter under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten,
post 1 Ekspedisjonsgebyr, jf. forslag til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under kap. 10
Komiteens tilråding, pkt. B. Rammeområde 21.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med
salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte
andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene
ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1618, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende
merinntekter under kap. 4618, post 2 Andre inntekter, jf. forslag til
vedtak II.1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under kap. 10
Komiteens tilråding, pkt. B. Rammeområde 21.
Senter for statlig økonomistyring vil ha inntekter i
forbindelse med utføring av tjenester for andre statlige virksomheter
og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen
på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1605, post 1 Driftsutgifter, med et beløp
tilsvarende merinntekter under kap. 4605, post 1 Økonomitjenester,
jf. forslag til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B.
Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Omfanget av brukerfinansierte oppdrag har økt de
seneste årene, og for 2009 er oppdragsbudsjettet beregnet til 177,5
mill. kroner.
Ved brukerfinansierte oppdrag blir utgiftene postert
på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Inntektene fra slike oppdrag skal fullt ut dekke utgiftene og blir
postert på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter.
Statistisk sentralbyrå kan overskride bevilgningen
til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post
21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene
på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter, og
slik at ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp
på post 21, jf. forslag til vedtak II.2.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B.
Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse
med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all hovedsak
gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift. Finansdepartementet
ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens
innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter
under kap. 4634 Statens innkrevingssentral, post 2 Refusjoner, jf. forslag
til vedtak II.1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II under pkt. B.
Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Toll- og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører
investeringsprosjekter der det er behov for å inngå avtaler utover
budsjettåret. Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til
å inngå slike avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i
budsjettforslaget, jf. forslag til vedtak V.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V under pkt. B.
Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet
fullmakt til å stille garantier i 2009 for Norges andel av NIBs
grunnkapital, fratrukket innbetalt kapital, innenfor en samlet ramme
for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag
til vedtak VI.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI.1 under pkt.
B. Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet
fullmakt til å stille garantier i 2009 for lån fra NIB i forbindelse
med PIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar
på inntil 340 991 000 euro, jf. forslag til vedtak VI.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI.2 under pkt.
B. Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet
fullmakt til å stille garantier i 2009 for lån fra NIB under MIL
innenfor en totalramme på nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000
euro, jf. forslag til vedtak VI.3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI.3 under pkt.
B. Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Ordningen som gjør konkursbo i stand til å forfølge
mulige omstøtelige forhold mv., foreslås videreført i 2009 ved at
Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt
til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved
fortsatt bobehandling for inntil 8,0 mill. kroner innenfor en samlet
fullmakt for nye og gamle tilsagn på 17,4 mill. kroner, jf. forslag
til vedtak VII i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII under pkt.
B. Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.
Det oppstår fra tid til annen differanser i
regnskapet hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av disse differansene
blir ikke oppklart til tross for en betydelig innsats med å finne
ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme at beløp blir anvist
og postert feil i statsregnskapet, og at feilen først oppdages etter
at årsregnskapet er avsluttet.
Oppretting av slike feil ved motsatt postering
i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre
at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets
vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre feil
korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for forskyvninger
i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet
det året korrigeringen gjøres. Det forutsetter at dette skjer etter
posteringsanmodning fra vedkommende departement og i) etter at det som
er mulig er gjort for å oppklare differansen og ii) når feilposteringen
ikke kan korrigeres på annen måte.
Det må innhentes hjemmel fra Stortinget i den enkelte
sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet. For
mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.
Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S.
nr. 252 (1997–1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997–1998), å gi Finansdepartementet
slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 1998. Denne fullmakten
er årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene. Det foreslås at Finansdepartementet
gis samme fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 2009, jf. forslag
til vedtak VIII.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VIII under pkt.
B. Rammeområde 21 i kap. 10 Komiteens tilråding.