Komiteen viser til
at ved vedtak i Stortinget 27. november 2008 er netto rammebeløp
for rammeområde 17 fastsatt til 28 069 337 000 kroner, jf. Budsjett-innst.
S. I (2008–2009). Rammen er meddelt komiteen i brev fra Stortingets
presidentskap datert 27. november 2008.
Komiteen viser videre til at
etter Stortingets forretningsorden § 19 kan det i fagkomiteene ikke
utformes forslag til bevilgningsvedtak som avviker fra den ramme
Stortinget har vedtatt.
Komiteen viser til at etterfølgende
tabell gir en oversikt over budsjettforslaget fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009), og videre primærbudsjettene
til Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slik de framkommer i finansinnstillingen. Bare poster med avvik.
Endring i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
1062 | | Kystverket | 1
708 290 | 1
708 290 (0) | 1
728 290 (+20 000) | 1
733 290 (+25 000) | 1
708 290 (0) | 1 758 290 (+50 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 186 920 | 1 186 920 (0) | 1 186 920 (0) | 1 186 920 (0) | 1 176 920 (-10
000) | 1 236 920 (+50 000) |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 398 100 | 398 100 (0) | 398 100 (0) | 394 100 (-4
000) | 398 100 (0) | 398 100 (0) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 41 000 | 41 000 (0) | 61 000 (+20
000) | 70 000 (+29
000) | 51 000 (+10
000) | 41 000 (0) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | 159
000 | 159
000 (0) | 147
640 (-11 360) | 148
000 (-11 000) | 159
000 (0) | 159 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 113 600 | 113 600 (0) | 102 240 (-11 360) | 102 600 (-11 000) | 113 600 (0) | 113 600 (0) |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 238
200 | 238
200 (0) | 238
200 (0) | 238
200 (0) | 238
200 (0) | 258 200 (+20 000) |
| 50 | Samferdselsforskning | 170 200 | 170 200 (0) | 170 200 (0) | 170 200 (0) | 170 200 (0) | 190 200 (+20 000) |
1320 | | Statens
vegvesen | 17
035 700 | 17
035 700 (0) | 22
009 100 (+4 973 400) | 18
035 700 (+1 000 000) | 17
635 700 (+600 000) | 17 329 700 (+294 000) |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m. | 7 749 500 | 7 749 500 (0) | 7 999 500 (+250
000) | 7 749 500 (0) | 7 999 500 (+250
000) | 7 784 500 (+35 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 6 440 900 | 6 440 900 (0) | 10 606 800 (+4
165 900) | 7 340 900 (+900
000) | 6 640 900 (+200
000) | 6 590 900 (+150 000) |
| 31 | Rassikring | 442 500 | 442 500 (0) | 1 000 000 (+557
500) | 542 500 (+100
000) | 592 500 (+150
000) | 542 500 (+100 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 776 000 | 1 776 000 (0) | 1 776 000 (0) | 1 776 000 (0) | 1 776 000 (0) | 1 785 000 (+9 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 727
900 | 727
900 (0) | 574
500 (-153 400) | 736
900 (+9 000) | 827
900 (+100 000) | 727 900 (0) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 415 800 | 415 800 (0) | 92 400 (-323
400) | 424 800 (+9
000) | 415 800 (0) | 415 800 (0) |
| 61 | Styrking kollektiv | 0 | 0 (0) | 170 000 (+170
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 71 | Tilskudd til gang
og sykkelveier | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) |
1350 | | Jernbaneverket | 7
073 200 | 7
073 200 (0) | 7
073 200 (0) | 7
023 200 (-50 000) | 7
373 200 (+300 000) | 7 679 200 (+606 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 800 900 | 3 800 900 (0) | 3 800 900 (0) | 3 750 900 (-50
000) | 3 975 900 (+175
000) | 3 900 900 (+100 000) |
| 30 | Investeringer
i linjen | 3 199 100 | 3 199 100 (0) | 3 199 100 (0) | 3 199 100 (0) | 3 324 100 (+125
000) | 3 705 100 (+506 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1
724 700 | 1
724 700 (0) | 1
524 700 (-200 000) | 1
730 700 (+6 000) | 1
724 700 (0) | 1 730 700 (+6 000) |
| 70 | Kjøp av persontransport med
tog | 1 714 500 | 1 714 500 (0) | 1 514 500 (-200
000) | 1 720 500 (+6
000) | 1 714 500 (0) | 1 720 500 (+6 000) |
1360 | | Samferdselsberedskap | | 0 | 500
000 | 0 | 0 | 0 |
| 30 | Kompensasjon lån
og avdrag | 0 | 0 (0) | 500 000 (+500
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
1560 | | Spesielle
IKT-tiltak | 17
463 | 17
463 (0) | 17
463 (0) | 17
463 (0) | 17
463 (0) | 19 463 (+2 000) |
| 22 | Samordning av IKT-politikken | 17 463 | 17 463 (0) | 17 463 (0) | 17 463 (0) | 17 463 (0) | 19 463 (+2 000) |
| | Sum utgifter | 30 304 726 | 30 304 726 (0) | 35 433 366 (+5 128 640) | 31 283 726 (+979 000) | 31 304 726 (+1 000 000) | 31 282 726 (+978 000) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum inntekter | 2 235 389 | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) |
| | Sum netto | 28 069 337 | 28 069 337 (0) | 33 197 977 (+5 128 640) | 29 048 337 (+979 000) | 29 069 337 (+1 000 000) | 29 047 337 (+978 000) |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine respektive
alternative forslag til rammer for rammeområde 17 i Budsjett-innst.
S. I (2008–2009). Disse medlemmer har ikke justert
sine primærstandpunkt etter Stortingets bevilgningsvedtak under
rammeområde 17. Disse medlemmer viser til sine primærstandpunkter
i kapittel 2.2 Generelle merknader fra komiteen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at budsjettforslaget for 2009 betyr at Regjeringen overoppfyller
de økonomiske rammene i vedtatt Nasjonal transportplan for årene
2006–2009 med om lag 1,9 mrd. kroner. Sammenliknet med regjeringen
Bondevik II sitt forslag til statsbudsjett for 2006 er nivået på
bevilgningene til vei og bane økt med om lag 6,3 mrd. kroner. Den
økte satsingen skaper grunnlag for tryggere, mer miljøvennlig og
effektiv samferdsel i hele landet.
Flertalletstøtter
Regjeringens forslag om å doble innsatsen til trafikksikring av
veinettet til vel en milliard kroner. I satsingen inngår en rekke
ulike prosjekter og tiltak, blant annet bygging av 30 km med midtrekkverk
på ulykkesbelastede veier. I 2009 vil alt 21 større nye veistrekninger
åpnes for trafikk, inkludert 69 kilometer med firefelts veier med
fysisk skille mellom kjøreretningene. Tiltakene vil til sammen føre
til at det blir nye 100 kilometer med fysisk skille mellom kjøreretningene
på riksveinettet.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag om å trappe opp byggingen av gang- og sykkelveier langs
eksisterende veinett med 70 mill. kroner i 2009.
Flertallet viser til at budsjettforslaget
gir rom for å sette i gang en rekke nye veiprosjekter i 2009, samtidig
som den økte innsatsen til drift og vedlikehold av veinettet videreføres.
Flertallet viser til at Regjeringens
budsjettforslag har en god distriktsprofil gjennom blant annet å
øke investeringene i rassikring av veinettet med 25 pst. til 650
mill. kroner.
Flertalletviser
til at Regjeringen i 2009 vil foreslå å bevilge til sammen 12,1
mrd. kroner til tiltak for jernbane og kollektivtransport. I tillegg er
det lagt opp til at 2,24 mrd. kroner fra innkreving av bompenger
skal benyttes til kollektivtiltak. De samlede kollektivmidlene utgjør
dermed om lag 14,3 mrd. kroner, 30,7 pst. mer enn for 2008.
Flertallet viser til at budsjettforslaget
åpner for igangsetting og utbygging av en rekke samferdselsprosjekt. Flertallet støtter
forslaget og finner ikke grunn til å gi enkeltprosjekter omtale ut
over budsjetteksten.
Flertallet vil komme tilbake
til de enkelte framtidige prosjekter i forbindelse med stortingsmelding
om Nasjonal transportplan 2010–2019.
Flertallet konstaterer at Regjeringen
følger opp klimaavtalen på Stortinget og foreslår en dobling av
bevilgningene til belønningsordningen for kollektivtrafikk i de
største byene. I tillegg er flertallet glad for den
økte klimasatsingen på forskning og utvikling av lavutslipps drivstoff
og miljøvennlig transport gjennom Forskningsrådet og den nye nasjonale støtteordningen
Transnova.
Flertallet støtter forslaget
om å øke investeringene i jernbanen med 850 mill. kroner i 2008. Nivået
i 2009 på 3,2 mrd. kroner innebærer en økning på 140 pst. siden
2005. Regjeringen har lagt et godt grunnlag for en ny giv for norsk
jernbane som attraktivt og miljøvennlig reisealternativ.
Flertallet vil framheve Regjeringens
innsats for å innløse eiendommer som er båndlagt i forbindelse med
samferdselsprosjekter. Folk som har eiendommer i områder som båndlegges
for utbygging, er i en vanskelig situasjon i perioden fra eiendommen
båndlegges og til utbyggingen starter. Innløsningen av slike eiendommer,
slik dette er presentert i statsbudsjettet for 2009 (boliger i traseen
til ny rv 23 i Røyken i Buskerud) og i St.prp. 45 2007–2008 (eiendommer
i traseen til ny E6 på Møllenberg i Trondheim), viser tydelig at
Regjeringen har forståelse for den vanskelige situasjonen disse
enkeltmenneskene har havnet i.
Flertallet vil understreke at
det er viktig at utbetalingen av statlig refusjon av forskotterte midler
kommer så tidlig som mulig i det enkelte budsjettåret, slik at forskotteringsperioden
blir kortest mulig og at rentekostnadene blir lavest mulig for bompengeselskap
og andre som har forskottert.
Flertallet viser til at budsjettforslaget
for 2009 foreslår en reell økning i bevilgningen til statlig utbygging
av fiskerihavner og farleier med 43 mill. kroner. Dette innebærer
at Nasjonal transportplan mer enn oppfylles. Kyst-Norge er viktig for
verdiskapingen i landet, og fiskerihavnene er viktige elementer
i grunnlaget for den marine verdiskapingen. Tiltak i farleiene er
viktige både for økt sikkerhet og bedre framkommelighet.
Flertallet viser til at Regjeringen
har styrket oljevernberedskapen systematisk gjennom blant annet
reetablering av hoveddepot på Fedje i Hordaland og økning på 25
mill. kroner i 2008. Forslaget om å øke innsatsen med ytterligere
88 mill. kroner i 2009 følger opp Kystverkets utskiftingsplan for
oljevernutstyr på en god måte. Flertallet mener forslaget
om å øke slepebåtberedskapen med innleie av et nytt fartøy gir et
positivt bidrag til å styrke sjøsikkerheten.
Flertallet viser til at Regjeringens
økte satsing på utbygging av bredbånd har gitt en dekning som er
prognostisert til 99,8 pst. ved inngangen til 2009. Bevilgningene
til bredbåndsutbygging over Fornyings- og administrasjonsdepartementets
og Kommunal- og regionaldepartementets 2008-budsjett, og over Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett for 2009, vil føre til en ytterligere
økning i dekningen. Regjeringens mål om 100 pst. bredbåndsdekning
er så avgjort innenfor rekkevidde.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. I (2008–2009), og til Fremskrittspartiets
prioriteringer i sitt alternativ til budsjett: (Påplussinger og
kutt i forhold til St.prp. nr. 1 (2008–2009)):
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | FrP |
1062 | | Kystverket | 1
708 290 | 1
708 290 (0) | 1 728 290 (+20 000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 41 000 | 41 000 (0) | 61 000 (+20 000) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | 159
000 | 159
000 (0) | 147 640 (-11 360) |
| 1 | Driftsutgifter | 113 600 | 113 600 (0) | 102 240 (-11 360) |
1320 | | Statens
vegvesen | 17
035 700 | 17
035 700 (0) | 21 989 100 (+4 953 400) |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m. | 7 749 500 | 7 749 500 (0) | 7 979 500 (+230 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 6 440 900 | 6 440 900 (0) | 10 606 800 (+4 165 900) |
| 31 | Rassikring | 442 500 | 442 500 (0) | 1 000 000 (+557 500) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 727
900 | 727
900 (0) | 574 500 (-153 400) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 415 800 | 415 800 (0) | 92 400 (-323 400) |
| 61 | Styrking kollektiv | 0 | 0 (0) | 170 000 (+170 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1
724 700 | 1
724 700 (0) | 1 524 700 (-200 000) |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 714 500 | 1 714 500 (0) | 1 514 500 (-200 000) |
1360 | | Samferdselsberedskap | | 0 | 500 000 |
| 50 | (ny) Tilskudd
til bredbåndsbygging | 0 | 0 (0) | 20 000 (+20 000) |
1560 | | Spesielle
IKT-tiltak | 17
463 | 17
463 (0) | 37 463 (+20 000) |
| 22 | Samordning av IKT-politikken | 17 463 | 17 463 (0) | 19 463 (+2 000) |
| | Sum utgifter | 30 304 726 | 30 304 726 (0) | 31 282 726 (+978 000) |
| | Sum utgifter | 30 304 726 | 30 304 726 (0) | 35 433 366 (+5 128 640) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum inntekter | 2 235 389 | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) |
| | Sum netto | 28 069 337 | 28 069 337 (0) | 33 197 977 (+5 128 640) |
Disse medlemmer understreker
at tabellen med tilleggene foran ikke viser Fremskrittspartiets
totale satsing, og henviser derfor til Fremskrittspartiets etterfølgende
generelle merknader, og merknader under kap. 1320 for helheten.
Disse medlemmer vil også henvise
til eget utenlandsbudsjett, som er en del av Fremskrittspartiets
alternative budsjettforslag for 2009. Utenlandsbudsjettet omfatter
4 mrd. kroner til investeringer i veinettet, og muliggjør forserte
investeringstiltak med lave innenlandske etterspørselsvirkninger.
Ut over disse tilleggene i ordinære statlige
bevilgninger foreslår disse medlemmer 500 mill. kroner
til betjening av statlige lån til vei- og jernbaneetatene slik at
investeringsprosjekter kan startes og gjennomføres kontinuerlig.
Denne bevilgningen dekker forsert igangsetting og fremdrift av investeringsprosjekter
for minimum 10–15 mrd. kroner avhengig av avskrivningstid, og innfører
prosjektfinansiering i norsk samferdsel. Samlet vil avkastningen
fra infrastrukturfondet og årlige statlige utlån til prosjektfinansiering
sikre moderniseringen av Norges samferdselsnett i løpet av en periode
på 20–25 år i stedet for dagens 50–70-årsperspektiv – uten bruk
av bompenger. Disse medlemmer peker på at Fremskrittspartiets
alternativ til samferdselsbudsjett for 2009 derved er et verktøy
for fornyelse og modernisering av samferdselssektoren. Ny organisering
og nye virkemidler innenfor organisasjon, gjennomføring og finansiering
gir rask fremdrift mot effektive sikre og miljøvennlige samferdselsnett.
Dette sikrer mobilitet, konkurranseevne, lønnsomhet og sikkerhet
for liv og helse innenfor transportsektoren inn i neste NTP-periode,
2010–2019.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet prioriterer følgende hovedgrep:
Kraftig økning i
veginvesteringer og vegvedlikehold i tråd med Fremskrittspartiets
primærforslag ved behandlingen av Nasjonal transportplan for perioden
2006–2015.
Etablering av et infrastrukturfond med
en første avsetning på 60 mrd. kroner. Avkastningen øremerkes realinvesteringer
i infrastruktur fordelt til vei, kollektiv-/jernbaneinfrastruktur
og til IKT/bredbåndsinfrastruktur.
Omdanning av Statens vegvesen, Jernbaneverket
og Kystverket til selskaper som med rimelige, statlige lån kan gjennomføre
effektiv, kontinuerlig og forutsigbar utbygging uavhengig av de
årlige statsbudsjetter (prosjektfinansiering).
Midler fra et utenlandsbudsjett hvor anlegg
av fast infrastruktur importeres fra utenlandske entreprenørselskaper
med lave innenlandske etterspørselsvirkninger.
Disse medlemmer viser til at
norsk infrastruktur for samferdsel ligger nede etter at skiftende
stortingsflertall gjennom årtier har neglisjert både vedlikeholds-,
utbyggings- og moderniseringsbehov. I erkjennelsen av et slikt faktum
peker disse medlemmer på at det burde ligge til rette
for å utnytte det handlingsrommet vi nå står overfor; handlingsrommet
som er åpent fordi oljeinntektene fremdeles er høye, kostnadene
ved eldrebølgen ikke har slått inn for fullt og Norge har høstet
fruktene av globaliseringen. Disse medlemmer peker
på at den økonomiske situasjonen som forespeiles for 2009, tilsier
at realinvesteringer i samferdselens infrastruktur både kan gi mer
effektive, sikre og miljøvennlige samferdselsnett, og i tillegg
sørge for å utnytte den betydelige og varslede ledige kapasitet
innenfor anleggssektoren som konjunkturene kan resultere i.
Disse medlemmer vil peke på at
dette betinger vilje til å gjennomføre en målbevisst satsing i 2009,
og mens mulighetsrommet er åpent. Kommende Nasjonal transportplan
2010–2019 representerer mulighetenes tiår i så måte, et "samferdselens
tiår" som det ikke finnes noen grunner til å vente ytterligere år
med å starte realiseringen av.
Disse medlemmer viser til at
begrunnelsen ved innføringen av "handlingsregelen" under regjeringen
Stoltenberg I, viste til tre spesifiserte anvendelser for det økte
handlingsrommet innfasingen av oljeinntektene gir. Disse hadde til formål
å styrke vekstevnen i økonomien gjennom lavere skatt på arbeid,
tiltak for en forbedret infrastruktur og tiltak for å bringe frem
ny kunnskap gjennom forskning og utvikling.
Disse medlemmer vil gjennomføre
moderniseringer av norsk samferdselspolitikk som hittil har vært
blokkert i Stortinget og i byråkratiet. Disse medlemmer viderefører
Fremskrittspartiets politikk ved å starte oppbyggingen av et fond
på 300 mrd. kroner hvor avkastningen er øremerket veibygging, jernbaneinvesteringer og
IKT:
År | | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Videre årlig |
Årlig avsetning
(mrd. kroner) | | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 0 |
Akkumulert fond
(mrd. kroner) | | 60 | 120 | 180 | 240 | 300 | 300 |
Årlig
avkastning (mill. kroner) | | 3
000 | 6
000 | 9
000 | 12
000 | 15
000 | 15 000 |
- Veier | 70 pst. | 2 100 | 4 200 | 6 300 | 8 400 | 10 500 | 10 500 |
- Jernbane/kollektiv | 25 pst. | 750 | 1 500 | 2 250 | 3 000 | 3 750 | 3 750 |
- IKT/Bredbånd | 5 pst. | 150 | 300 | 450 | 600 | 750 | 750 |
I tillegg vil disse medlemmer omgjøre
Jernbaneverket og Statens vegvesen til statlige selskaper som kan
oppta lån og bygge kontinuerlig og sammenhengende med avklart, statlig, bompengefri
finansiering uavhengig av de årlige statsbudsjettene. Det vises
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, hvor det er satt
av 500 mill. kroner til dekning av rente- og avdragsutgifter, og
som muliggjør realisering av infrastrukturinvesteringer i takt med
økende ledig kapasitet i anleggssektoren.
Disse medlemmer konstaterer at
Fremskrittspartiets forslag til samferdselsbudsjett for 2009 innfører
reell prosjektfinansiering i norsk samferdsel.
Disse medlemmer viser til at
prosjektering og bygging av lange transportkorridorer, som gjennom
prosjektenes størrelse og forutsigbarhet, kan trekke til seg de
største entreprenørene på verdensbasis og skjerpe konkurransen,
vil gi lavere pris og mindre press på innenlands etterspørsel –
slik SSB nettopp har dokumentert rom for innenfor norsk økonomi
de neste årene. Disse medlemmer har merket seg at
SSBs beregninger tillater økte investeringer i samferdsel på 10
mrd. kroner i 2009, 20 mrd. kroner i 2010 og deretter 30 mrd. kroner
i økning uten vesentlige negative innvirkninger på innenlands økonomi, selv
ved opprettholdelse av øvrig utgiftsnivå. Disse medlemmer er
tilfredse med at fagmiljøene derved anerkjenner en anvendelse av midler
som ligger på et nivå som Fremskrittspartiet lenge har foreslått.
Disse medlemmer vil vise til
at det omsider har kommet erkjennelse både i politiske og økonomiske
miljøer av at omplassering av vår finansformue i utenlandske verdipapirer
til noe mer realinvesteringer i lønnsom infrastruktur, ikke er å
"bruke opp oljepengene". Disse medlemmer vil peke
på at Fremskrittspartiets utgangspunkt er at det ikke er mening
i at Norge, som et land i Europas utkant med lange transportstrekninger
internt og med naturgitte avstandsulemper i forhold til våre viktigste markeder,
ikke skal bygge ut et effektivt, sikkert og miljøvennlig transportnett
som sikrer verdiskapingen også for tiden som kommer etter oljealderen.
Selv om jernbanen har sin styrke og konkurransekraft
ved persontransport i tett befolkede områder og ved godstransport
over lange avstander; selv om luftfarten for mange er det viktigste
kollektivnettet og skip, hurtigbåt og ferjer er avgjørende for kystbefolkningen,
kommer man ikke utenom at Norges viktigste samferdselsnett er veien.
Disse medlemmer konstaterer likevel
at veinettet koster tid, penger, slitasje og ergrelser. Veinettet
koster næringslivet fortjeneste, markedsandeler og leveranser. Og
verst av alt koster veinettet mennesker livet.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiets utgangspunkt er å forholde seg til denne virkeligheten.
Det kan kjøres kontroller, overvåking, holdningskampanjer og pålegge
restriksjoner. Dette vil aldri hindre at mennesker gjør feil. Vårt
viktigste samferdselsnett kan ikke baseres på at mennesker ikke
gjør feil. Derfor må de viktigste delene av veinettet opprustes
til å tåle slike feil uten at konsekvensene nødvendigvis blir fatale. Disse
medlemmer viser også til at en svensk undersøkelse fra forsikringsselskapet
Folksam dokumenterer at dette er et omfattende og krevende arbeid,
men også at dette er det enkelttiltaket som virker effektivt mot
dødsulykker.
Disse medlemmer viser til at
et markedsstyrt transportnett hvor de forskjellige transportformene
utnytter sine sterke sider i et samspill, med intermodale knutepunkter
som sikrer "sømløs" overgang for personer og gods, vil ha potensial
til å effektivisere næringslivets logistikk verdt milliarder. Arbeidslivets
krav til mobilitet og den enkeltes muligheter til å planlegge med forutsigbar,
effektiv, sikker og miljøvennlig transport, kan styrke næringslivets
tilgang på arbeidskraft og gi den enkelte nye muligheter innen yrkeslivet
i et større geografisk område.
Nytenking, modernisering, samordning og effektivisering
er like viktig for disse medlemmer som økte investeringer,
dersom potensialet som ligger i "samferdselens tiår" skal hentes
ut. Med ett "Transportdepartement" med ansvar for all transport
på land, sjø og i lufta, og ett transportdirektorat med ansvar for
hele transportinfrastrukturen, kan det legges til rette for samordning
og effektiv gjennomføring. En gjennomføring basert på realisering
av først og fremst høy standard på hovedårene i form av stamveinettet,
trafikksystemene i og rundt de store byene og knutepunktene mot
andre transportmidler.
Disse medlemmer har ikke som
utgangspunkt for Fremskrittspartiets samferdselsbudsjett for 2009
at transport og mobilitet er noe negativt som bør forhindres. Økt
transport som følge av et bedre og mer tilrettelagte tilbud innenfor
person- og godstransporten, må tvert imot oppfattes å imøtekomme
et reelt transportbehov, som tidligere ikke har kunnet realiseres
innenfor praktiske eller økonomiske rammer. Likevel må det legges
vekt på å minimalisere de negative effektene fra samferdselen gjennom
positive stimuleringstiltak, omfattende satsing på flere former
for sikkerhet og generelt store investeringer i effektiv, sikker
og miljøvennlig godstransport, samt individuell så vel som kollektiv persontransport.
Disse medlemmer har merket seg
at transportsektoren er plassert langt ned på listen over sektorer
hvor det er realistisk å få til utslippskutt som monner av FNs klimapanel.
En artikkel fra TØI viser til at økonomiske tiltak mot veitrafikken
for å gi store reduksjoner i CO2-utslipp krever
dramatisk økte kjørekostnader. Disse medlemmer viser
til at utslippsreduksjonene beregnes å komme som resultat av redusert
mobilitet snarere enn fra overgang til kollektive transportmidler.
Det konkluderes med at "Virkemidler som stimulerer til innkjøp av
nye kjøretøy med lavt drivstofforbruk kan i så måte vise seg mer
effektive enn virkemidler som tar sikte på å redusere trafikk, og
endre transportmiddelvalg". Disse medlemmer vil hevde
at særnorske avgifter, skatter, restriksjoner og påbud ikke styrker
vekstevnen i norsk økonomi. Disse medlemmer peker
på at Norge er avhengig av den økonomiske veksten både for velferdsutviklingen
og for den teknologiutviklingen vi trenger for å bidra til en mer
bærekraftig fremtid.
Disse medlemmer har også registrert
at LO og NHO i fellesskap har formulert 10 krav til den kommende
NTP 2010–2019 som er svært sammenfallende med virkemidlene i Fremskrittspartiets
eksisterende politikk, moderniserings- og fornyelsesforslag i denne
innstillingen, og som Fremskrittspartiet planlegger videreført inn
i neste NTP-periode 2010–2019:
Disse medlemmer er
opptatt av at det i forbindelse med etableringen av felles nødnett,
må stilles krav om muligheter til på god måte å kunne få overført
både bilder og data med god kapasitet. Disse medlemmer peker
på de uvurderlige verdiene det vil ha dersom man kan få levende
bilder fra for eksempel et ulykkessted. Disse medlemmer mener
at når man nå etablerer et kostbart og fremtidsrettet nødnett, er det
viktig at man legger til grunn nødetatenes behov både i dag og i
fremtiden. Disse medlemmer forutsetter at innfasingen
skal skje i henhold til Stortingets tidligere vedtatte fremdriftsplan,
og vil videre peke på at man må få en rask og god evaluering etter
at man har etablert første fase av utbyggingen.
Disse medlemmer minner
om at befolkning og næringsliv har behov for en konkurransedyktig
sjøtransport. Dette vil være av vesentlig betydning for å sikre
dagens og fremtidens bosetting og næringsliv langs kysten.
Disse medlemmer vi vise til sikker
transport på havet og langs kysten er en forutsetning – og av avgjørende
betydning – for at næringslivet skal bestå, særlig tatt i betraktning
at Norge er et langstrakt land med mange og lange fjorder. Skip
som transportmiddel er effektivt, og er derfor en viktig del av
norsk samferdsel. Derfor er det viktig at arbeidet med utbygging,
merking og utdyping av farleder, skjer på en mer effektiv måte.
På kort sikt er utbedringsbehovet av farleder på 300–400 mill. kroner.
Disse medlemmerønsker
derfor å satse på en raskere utbedring enn Regjeringen foreslår,
og legger til grunn at økt bruk av konkurranse vil frigjøre midler
slik at utbedring av farledene kan fremskyndes.
Disse medlemmer er opptatt av
å sikre en viktig og nødvendig redningstjeneste og beredskap – herunder
oljevernberedskap – langs hele kysten. Disse medlemmer ser
med sterk bekymring på Regjeringens manglende vilje til å gi rammevilkår
til Redningsselskapet som sikrer operativ drift av alle deres fartøyer.
Disse medlemmer vil vise til
at Redningsselskapet gjør en svært viktig innsats på sjøen for å redde
mennesker og materiell fra ulykker på sjøen. Disse medlemmer viser
til at Redningsselskapet i 2008 har bidratt ved en rekke havarier
langs kysten, og at Redningsselskapet også er en del av ryggraden
i oljevernberedskapen langs kysten. Disse medlemmer er
kjent med at Redningsselskapet har signalisert at dersom Regjeringen
ikke øker tilskuddet til selskapet, vil dette bidra til at Redningsselskapet
må redusere sin beredskap og aktivitet. Disse medlemmer mener
at dette vil bidra til at tryggheten for alle som bor og ferdes
langs kysten vil svekkes. Disse medlemmer mener dette
er uholdbart. Disse medlemmer viser derfor til Fremskrittspartiets
forslag til statsbudsjett, hvor det foreslås å øke bevilgningene
til Redningsselskapet med 20 mill. kroner for 2009. Disse medlemmer ber
Regjeringen følge utviklingen i 2009, og vurdere om tilskuddet må
økes.
Disse medlemmer er videre sterkt
opptatt av å sikre at havnene får gode rammevilkår, og at avgifter
kun skal kreves inn etter selvkostprinsippet.
Disse medlemmer ser med bekymring
på konkurransesituasjonen når norske myndigheter stadig pålegger
brukerne av havnene økte avgifter, bl.a. til sikkerhetstiltak. I
likhet med for øvrig infrastruktur mener disse medlemmer at
nødvendige og pålagte investeringer til slike formål må dekkes over
de offentlige budsjetter. På bakgrunn av det høye kostnadsnivået
i Norge må man ta vare på alle muligheter for billig og effektiv
varetransport. Videre understreker disse medlemmer at
offentlige og private havner må likestilles.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i samferdselspolitikken vil arbeide for
effektive, sikre og miljøvennlige transportnett.
Disse medlemmer mener at transport
av varer og passasjerer derfor bør skje i form av fri konkurranse.
Disse medlemmer mener at veiinvesteringene
må økes betydelig i årene fremover idet prosjektkalkyler nå mer
enn noen gang før viser at investering i veier er en lønnsom samfunnsøkonomisk
investering. Disse medlemmer mener at det derfor
er naturlig å revurdere en rekke samferdselsprosjekter som tidligere
ble definert som ulønnsomme med bruk av altfor høy kalkulasjonsrente
og lav trafikkvekst, samt å øke investeringsvolumet.
Disse medlemmer vil peke på at
norske transportbedrifter må gis levelige rammevilkår for å sikre
en effektiv og levedyktig transportnæring, slik at ikke de store
utenlandske transportører får fritt spill på vårt innenlandske transportmarked, og
for å unngå at norske transportører flagger ut til billigere land. Disse
medlemmer mener at sikring av norske arbeidsplasser i både
by- og landdistrikter blir en naturlig konsekvens hvis rammevilkårene
er stabile og levelige.
I et land som Norge med lange avstander og spredt
bosetting, er et godt utbygd veinett med høy standard avgjørende
for at landets næringsliv vil kunne fungere på en effektiv måte.
Disse medlemmerer
bekymret for utviklingen hvor samferdselen får stadig reduserte
andeler av offentlige budsjetter, og legger til grunn i sitt forslag
til statsbudsjett for 2009 at denne trenden snus, og at det i fremtiden
satses mer på utbygging av spesielt veinettet.
Disse medlemmer mener konkurranse
er et sunt virkemiddel for å få best mulig produkt ut av minst mulig
ressursbruk. Samferdsel egner seg særdeles godt for konkurranse,
og disse medlemmer ønsker å bruke dette virkemiddelet
i størst mulig utstrekning og hvor det er formålstjenlig.
Disse medlemmer ønsker at kollektive
transporttilbud i størst mulig grad skal utføres av private bedrifter
etter markedsøkonomiske prinsipper. I de områder hvor det ikke er
mulig å drive kollektivtransport med overskudd, og hvor det offentlige
av spesielle grunner ønsker å opprettholde dette med subsidier,
mener disse medlemmer at tilbudet skal basere seg
på konkurranse mellom transportselskapene på anbudsbasis om å dekke
de spesifiserte transportbehov
Disse medlemmer viser
til at konkurransen på det innenlandske markedet har ført til en kraftig
reduksjon i prisnivået for flyreiser. Disse medlemmer mener
at fokus på fjerning av konkurransehindrende regler må fortsette,
med lavere priser og bedre tilbud på flyreiser som mål.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
et godt flytilbud rundt om i landet, men dette tilbudet må basere
seg på konkurranse og til enhver tid være tilpasset det reelle behovet
for flytransport. Videre legges det til grunn at hvis ulønnsomme
flyplasser skal opprettholdes, må dette gjøres ved bevilgninger
over statsbudsjettet, og ikke gjennom et system hvor andre flypassasjerer
må betale en ekstra flyplassavgift slik systemet har vært frem til
i dag.
Disse medlemmermener
at Avinor AS bør driftes som et "non profit"-selskap, hvor et overskudd
tilbakeføres brukerne i form av lavere avgifter. Disse medlemmer vil
derfor vurdere hvorvidt Avinors selskapsform er optimal for fremtidig
styring av norsk luftfart. I denne sammenhengen bør en oppsplitting
av selskapet vurderes. Målet med en slik vurdering er komme ut av
dagens uheldige situasjon hvor Avinor i en monopolrolle kan videreføre
alle sine pådratte kostnader uavhengig av egen effektivitet over
på flyselskapene og derved passasjerene. Dette innebærer at prisen
som passasjerene betaler på lønnsomme flyplasser presses kunstig
høyt i forhold til reelle kostnader.
Disse medlemmer vil ha like konkurransevilkår
for lufthavnene, og tar avstand fra at private lufthavner pålegges
restriksjoner gjennom myndighetsvedtak, hvor hensikten åpenbart er
å skjerme Avinors flyplasser for sunn konkurranse.
Disse medlemmer understreker
at flysikkerheten er styrende for effektivisering og omorganisering,
herunder at best tilgjengelig utstyr brukes og at tilstrekkelig
kvalifisert mannskap finnes.
Disse medlemmer ønsker
en politikk som vil bidra til å sette jernbanen i stand til å møte
de utfordringene og den konkurransen som eksisterer, og som bare
vil forsterkes. Disse medlemmer vil vise til at det
i løpet av de siste årene har blitt gjennomført en rekke utredninger
for å se på hvilke deler av jernbanenettet som ikke er samfunnsøkonomisk
lønnsomt, og resultatene på enkelte strekninger er svært klare.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at jernbanen i større grad bør få legge ned samfunnsøkonomisk ulønnsomme
strekninger, og konsentrere seg om de strekningene hvor man har
muligheter for å drive samfunnsøkonomisk lønnsomt. Dette vil også
bety at man vil få større effekt av hver offentlig krone som skytes
inn i den norske jernbanen, noe som for disse medlemmer er
et sentralt punkt. Jernbanestrekninger hvor persontransporten overføres
til veitransport vil i tillegg, etter disse medlemmers syn,
gi brukerne et forbedret tilbud når veinettet opprustes til effektive,
sikre og miljøvennlige transportårer for så vel kollektiv som individuell
transport. Disse medlemmer mener at det er det ulogisk
å satse ensidig på togtransport der mange av kundene velger å reise med
buss.
Disse medlemmer mener at jernbanen
i større grad har behov for å forholde seg til konkurranse, slik
de øvrige transportsektorene for lengst har måttet gjøre. Dette
er ikke noe negativt, men kan være det som trengs for å vitalisere jernbanen
og bidra til å gjøre den samfunnsøkonomisk lønnsom. For å oppnå
økt konkurranse, kutt i subsidier og en samfunnsøkonomisk lønnsom
jernbane, vil disse medlemmer utnytte jernbanens
sterke sider:
Disse medlemmer viser derfor
til forslaget om infrastrukturfondet, og øremerkingen av en del
av avkastningen fra "Oljefondet" til sikker og forutsigbar finansiering
av samferdselsnettene i Norge. Dette muliggjør fullt ut dobbeltsporprosjekter
og kapasitetsøkende tiltak i og omkring våre høytrafikkerte byområder.
Allerede etter første år gir infrastrukturfondet rom for varig og
forutsigbar opptrapping av investeringer i dagens jernbanenett.
Disse medlemmer mener at det
innenfor drift og vedlikehold ligger et betydelig effektiviseringspotensial,
som kan realiseres ved å videreføre de omstillingsprosjekter Regjeringen ved
sin tiltredelse avlyste. Disse medlemmer vil peke
på at i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2009 opprettholdes
midlene til vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen på samme nivå
som Regjeringens forslag. Disse medlemmer forutsetter
et forsiktig potensial for effektivisering ved konkurranse innenfor driften
som vil gi mer effektiv ressursbruk.
Tilsvarende mener disse medlemmer at konkurranse
også om persontransporten, i likhet med godstransporten, vil gi
bedre kvalitet til lavere pris for brukerne og det offentlige.
Disse medlemmer viser til at
med redusert persontransport på ulønnsomme strekninger vil kapasiteten
for godstransport på jernbanen øke kraftig, selv uten omfattende
og kostbar utbygging.
Disse medlemmer mener
at ferjedrift er en naturlig del av det offentlige veinettet og
følgelig er et offentlig ansvar. Imidlertid bør private ferjeselskaper
stå for selve driften etter anbudsprinsippet.
Disse medlemmer ønsker derfor
at det blir full konkurranse om ferjedrift, og at besparelsene med
dette kommer kundene til gode gjennom lavere billettpriser.
Disse medlemmer har registrert
at flere eksportører og trafikkselskaper rundt om i landet klager
på at det er for få ferjeavganger, noe som fører til ekstra kostnader
for næringslivet. Dette fører igjen til at de taper i konkurransen
med andre og med utlandet.
Disse medlemmer understreker
at der det ut fra samfunnsmessige årsaker er viktig å opprettholde
ulønnsomme ruter, skal disse gjøres lønnsomme ved statstilskudd,
og legges ut på anbud.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:54 (2006–2007) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Bård Hoksrud, Harald T. Nesvik, Kenneth Svendsen og Arne Sortevik
om å igangsette prøveprosjekt med gratis riksveiferjer på én strekning
i hvert av fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal
samt Nordland. Forslaget ble avvist av de øvrige partiene.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2008 satte av
penger til en omfattende prøveordning med gratis riksveiferjesamband
på strekningene:
E39 Solevåg–Festøy
i Møre og Romsdal
E6 Bognes–Skarberget i Nordland
E39 Lote–Anda i Sogn og Fjordane
Rv 544 Sunde–Ranavik–Skjersholmane (Hodnanes/Jektevik)i
Hordaland.
Disse medlemmer viser til at
også dette forslaget ble avvist av de øvrige partiene. Disse medlemmer viser
til at kostnader knyttet til ordning, er utredet av Møreforsking
i rapport fremlagt i desember 2006. I statsbudsjett for 2008 sa
Regjeringen (side 60):
"Med bakgrunn i bl.a. de kostnadsmessige aspektene
har regjeringen fortsatt spørsmålet om eventuelt gratisferjer til
vurdering. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken
når den er nærmere avklart."
Disse medlemmer peker på at spørsmål
om gratisferjer ikke omtales i statsbudsjettet for 2009. Disse
medlemmer viser til at samferdselsministeren i brev av 9.
mai 2007 til transport- og kommunikasjonskomiteen vedr. Dokument nr.
8:54 (2006–2007) karakteriserte forslaget om å sette i gang prøveordning
med gratisferjer slik:
"Forslaget må karakteriseres som noe lettvindt da
man vil starte opp uten å sikre at de utvalgte samband gir mest
erfaringsgrunnlag i forhold til de ressurser som settes inn. Det
må også lages et praktisk opplegg for gjennomføring av forsøket, herunder
for forsøkets varighet og opplegget for evaluering. Dette forhold
er ikke berørt i forslaget."
Disse medlemmer peker på at Regjeringen
nå har hatt langt tid til å forberede forsøk med gratisferjer uten
at noe har skjedd. Disse medlemmer understreker at
Fremskrittspartiet fortsatt ser på riksveiferjer som en del av riksveien,
og derfor vil gjøre bruken av riksveiferjer gratis.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om gjennomføring
av forsøk med gratis riksveiferjer på ferjestrekninger i flere fylker."
Disse medlemmer viser til at
bevilgningene til veginvesteringer etter Regjeringens fremlagte budsjettforslag
fremdeles ligger 638 mill. kroner lavere enn flertallsvedtaket i
Innst. S. nr. 240 (2003–2004) Nasjonal transportplan, og at investeringsmidler
er overført til vedlikeholdsposten – uten at veksten i vedlikeholdsetterslepet
på riksveiene er stanset. Dette viser nok et eksempel på at samferdselssatsingen,
også fra dagens regjering, er helt utilstrekkelig i forhold til
virkelighetens behov.
Disse medlemmer viser videre
til svar fra Samferdselsdeptet i brev av 24. november 2009 på spørsmål
nr. 3 fra transport- og kommunikasjonskomiteen.
Disse medlemmer viser til at
i dette svaret går det fram at følgende prosjekter har lavere statlige bevilgninger
i perioden 2006–2009 enn i Statens vegvesens handlingsprogram for
denne perioden:
| Mill.
2009-kroner |
Prosjekt | Avvik |
Post
30 Stamveger | |
E6 Svingenskogen–Åsgård
(korridor 1)1) | -454 |
Rv 2 Kongsvinger–Nybakk
(korridor 2)(*) | -65 |
E18 Frydenhaug–Eik
(korridor 3) | -33 |
E18 Kopstad–Gulli
(korridor 3) | -151 |
Rv 150 Ulvensplitten–Sinsen
(korridor 3) | -458 |
E39 Vigeland–Osestad
(korridor 4)(*) | -24 |
E39 Eiganestunnelen
(korridor 4)(*) 2) | -98 |
E39 Jektevik–Sandvikvåg
(korridor 4) | -33 |
E39 Svegatjørn–Rådal
(korridor 4)(*) | -141 |
E39 Vågsbotn–Hylkje
(korridor 4) | -13 |
E39 Torvund–Teigen
(korridor 4) | -24 |
E39 Kvivsvegen
(korridor 4) | -36 |
E39 Renndalen–Staurset
(korridor 4) | -64 |
E16 Fylling Steinsfjorden
(korridor 5)(*) | -108 |
Rv 7 Ramsrud–Kjeldsbergsvingene
(korridor 5) | -53 |
E6 Hovinmoen Dal/Skaberud–Kolomoen
(korridor 6) | -33 |
E136 Flatmark–Monge–Marstein
(korridor 6)(*) | -11 |
E6 Majavatn (korridor
6)(*) | -46 |
Post
30 Øvrige riksveger | |
Rv 161 Carl Berners
plass–Bindernveien (Oslo)(*) | -87 |
Rv 168 Bogstadveien
(Oslo) | -48 |
Rv 47 T-forbindelsen
(Rogaland)(*) | -117 |
Rv 557 Ringveg
vest (Hordaland) | -65 |
Rv 567 Hauge–Lonevåg
(Hordaland) | -22 |
Rv 616 Bremangersambandet,
fase 2 (Sogn og Fjordane) | -34 |
Rv 78 Toventunnelen
med tilknytninger (Nordland) | -27 |
Rv 86 Internveg
Torsken (Troms)(*) | -31 |
Post
31 Rassikring | |
Rv 13 Bugjelet–Brimnes
(Hordaland) | -34 |
Rv 55 Naustbukttunnelen
(Sogn og
Fjordane) | -35 |
Rv 60 Hellesylt–Strekanetunnelen
(Møre og Romsdal) | -12 |
1) Avviket skyldes i hovedsak omprioritering
av statlige midler til E18 Krosby–Knapstad.
2) Avviket skyldes omprioritering av
statlige midler til E39 Stangeland–Sandved.
(*) Startes seinere enn lagt til grunn i handlingsprogrammet.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2009, hvor full statlig finansiering
for å realisere alle disse prosjektene ligger inne.
Disse medlemmer merker seg at
selv om enkelte avvik skyldes omprioriteringer og senere oppstart,
fremstår prosjekter for tett på 1,1 mrd. kroner som manglende i
forhold til planverket. Disse medlemmer vil peke
på at dette underbygger at målsettingene i gjeldende NTP for investeringer
i riksveiene langt fra er oppnådd.
Disse medlemmer merker seg den
manglende satsning på riksveinettet som dette innebærer. Regjeringen
peker på et betydelig behov på store deler av veinettet, særlig
for å øke fremkommeligheten og trafikksikkerheten. Likevel vil forbedringen
av sikkerhet for liv og helse, av fremkommelighet og konkurranseforhold
for næringslivet som et tids- og kapasitetsmessig oppgradert veinett
kan gi, igjen utebli. Disse medlemmer merker seg
spesielt mangelen på midler for å sikre oppstart av, eller forsere
fremdriften i viktige stamveiprosjekter av nasjonal betydning, slik
som høyhastighetsveinett mellom de største byene og trafikksystemene
rundt disse. Videre finner disse medlemmer det helt
unødvendig å basere det aller meste av nye investeringer i riksveinettet
på bompengefinansiering, og direkte urimelig å benytte slike midler
til andre formål enn veistrekningen de er innkrevd ved.
Disse medlemmer vil peke på at
de 29 prosjektene som ligger i Statens vegvesens handlingsprogram
for 2006–2009, og som er pekt på tidligere i innstillingen, er prosjekter
som i stor grad er ferdige til oppstart og som kan startes opp ved
å benytte den nye låneordningen for vei- og jernbaneinvesteringer
som Fremskrittspartiet legger opp til.
Disse medlemmer viser derfor
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 240 (2003–2004)
Nasjonal transportplan, som også ble videreført i Fremskrittspartiets
alternative forslag til samferdselsbudsjett for 2006, 2007 og 2008. Disse
medlemmer viser til at de dokumenterte behovene innenfor
veisektoren på ingen måte er blitt mindre, og fastholder Fremskrittspartiets
primærforslag om en storsatsing på veiformål med 7,5 mrd. kroner
mer per år enn regjeringen Bondevik IIs forslag til Nasjonal transportplan
la opp til. Midlene i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
innrettes primært mot anvendelse til riksveiinvesteringer med en
økning på 8,17 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, økt
vedlikehold, til sikkerhetstiltak som midtdelere og til rassikring
med en økning som mer enn fordobler regjeringens forslag. Fremskrittspartiet
oppfyller derved veisatsingen i Nasjonal transportplan slik den
virkelig ble vedtatt i Stortinget, og tar også igjen etterslep fra
tidligere år både på vedlikehold, veiinvestering og rassikring.
Videre har disse medlemmer merket
seg fremleggelsen av stamveiutredninger fra Vegdirektoratet, hvor
behovet for et tidsmessig og funksjonelt stamveinett iht. veinormalene
oppgis å ville koste 230 mrd. kroner og ta 50 år å realisere med
Regjeringens bompengebaserte investeringsnivå. Disse medlemmer ønsker
å peke på muligheter for å forberede et løft med start fra 2009,
og viser til Fremskrittspartiets forslag om dette i alternativt
forslag til statsbudsjett. I tillegg vises det til Fremskrittspartiets
forslag om å innføre prosjektfinansiering i Norge basert på at etatene
får tilgang til rimelige, statlige lån som tilbakebetales over anleggets
levetid med bevilgninger i de årlige statsbudsjettene.
Disse medlemmer vil vise til
at Fremskrittspartiets bevilgninger til investering i samferdsel
vil resultere i at de vesentligste deler av stamveinettet kan oppgraderes
på 20 år i stedet for dagens 50-årsperspektiv – uten bruk av bompenger.
Videre skaper planen rom for utbygging av viktige deler av det øvrige
riksveinettet.
Disse medlemmer viser også til
at fordelingen av rammetillegg til stamveier, og til fylkesfordelt
rammetillegg er basert på Fremskrittspartiets primære forslag til
budsjettramme i Innst. S. nr. 240 (2003–2004) Nasjonal transportplan
2006–2015, hvor Fremskrittspartiets fordeling av ressursene til stamveiene
og fylkesfordelt ramme i denne 10-årsperioden er brukt som fordelingsnøkkel. Disse
medlemmer bemerker at fordelingen uttrykker de årlige gjennomsnittlige
investeringer over 10 år for hver korridor/riksvei. Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiets totale årlige ramme står fast, men partiets
prioriteringer for de enkelte stamveiene og fylkene må til enhver
tid kunne tilpasses. I praksis betyr dette at de beløp som er satt
opp under de enkelte stamveiene/fylkene årlig, vil kunne overføres
innbyrdes på grunnlag av de til enhver tid gjeldende prioriteringer
for å sikre effektiv fremdrift av igangsatte prosjekter.
Disse medlemmer understreker
at Innst. S. nr. 240 (2003–2004) Nasjonal transportplan i utgangspunktet
vil være basis for grunnlaget til fordeling inntil en ny oppdatert
Nasjonal transportplan blir vedtatt.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på stamveirute (mill. kroner)
Stamveikorridorer | Korridor | Forslag St.prp. nr. 1
(2008–2009) | Tillegg FrP | SUM m/FrP: |
1 | E6 Oslo–Svinesund/Kornsjø | 340 | 111 | 451 |
2 | E18 Oslo–Ørje/Magnor | 343,2 | 553 | 896 |
3 | Oslo-Grenland–Kristiansand–Stavanger | 647,2 | 810 | 1 457 |
4 | Stavanger-Bergen–Ålesund–Trondheim | 616,4 | 717 | 1 333 |
5 | Oslo-Bergen/Haugesund
/Sogn/Florø | 340,4 | 610 | 951 |
6 | Oslo-Trondheim/
Ålesund/Måløy | 705,9 | 1431 | 2 137 |
7 | Trondheim–Bodø | 169,5 | 893 | 1 062 |
8 | Bodø-Narvik–Tromsø–Kirkenes
arm Lofoten | 109 | 837 | 946 |
| Totalt stamveiruter | 3 271,6 | 5 961 | 9 233 |
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på øvrige riksveier (mill. kroner)
Fylkesfordelt ramme til "øvrige
riksveier" | Forslag St.prp. 1
(2008–2009) | Tillegg FrP | Sum m/FpP |
Østfold | 78 | 112 | 190 |
Akershus | 213,5 | 240 | 454 |
Oslo | 260 | 240 | 500 |
Hedmark | 53 | 128 | 181 |
Oppland | 50 | 128 | 178 |
Buskerud | 169 | 128 | 297 |
Vestfold | 69,5 | 152 | 222 |
Telemark | 100 | 192 | 292 |
Aust-Agder | 47 | 80 | 127 |
Vest-Agder | 106 | 80 | 186 |
Rogaland | 222 | 112 | 334 |
Hordaland | 318 | 64 | 382 |
Sogn og Fjordane | 116 | 64 | 180 |
Møre og Romsdal | 152 | 96 | 248 |
Sør-Trøndelag | 88 | 80 | 168 |
Nord-Trøndelag | 117 | 80 | 197 |
Nordland | 96 | 96 | 192 |
Troms | 72 | 80 | 152 |
Finnmark | 48 | 49 | 97 |
Sum | 2 375 | 2 205 | 4 580 |
Disse medlemmer vil vise til
at for rassikring er Regjeringens forslag brukt som fordelingsnøkkel
for Fremskrittspartiets økning, og det forutsettes at denne kan
justeres iht. faglige prioriteringer.
Fremskrittspartiets forslag
til fordeling av økning på rassikring (mill. kroner)
Fylkesfordelt ramme til rassikring | Forslag St.prp. 1
(2008–2009) | Tillegg FrP | Sum m/FpP |
Oppland | 2,2 | 3 | 5 |
Buskerud | 1,6 | 2 | 4 |
Telemark | 8,4 | 11 | 19 |
Aust-Agder | 9,6 | 12 | 22 |
Vest-Agder | 6 | 8 | 14 |
Rogaland | 36 | 45 | 81 |
Hordaland | 45 | 57 | 102 |
Sogn og Fjordane | 138,5 | 175 | 312 |
Møre og Romsdal | 46,2 | 58 | 104 |
Sør-Trøndelag | 8 | 10 | 18 |
Nord-Trøndelag | 1 | 1 | 2 |
Nordland | 24 | 30 | 54 |
Troms | 61 | 77 | 138 |
Finnmark | 55 | 69 | 124 |
Totalt rassikring | 442,5 | 558 | 1 000 |
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen fastslår at "transportinfrastruktur er et offentlig ansvar,
og at utbygging av infrastruktur er avgjørende for vekst og utvikling
i lokalsamfunn og næringsliv". Disse medlemmer finner
det derfor svært spesielt at ikke forslaget til samferdselsbudsjett,
og i særdeleshet ikke forslaget til riksveiinvesteringer, gjenspeiler
det ansvaret Regjeringen selv peker på eget ansvar for.
Disse medlemmer viser også til
SINTEF-rapport A07034 fra februar 2007 – "Miljømessige konsekvenser
av bedre veier", som dokumenterer at effektive og sikre veier også
er miljøvennlige veier.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge
29 048 337 000 kroner på rammeområde 17, som er 979 000 000 kroner
mer enn det som følger av Regjeringens forslag. I tillegg har disse
medlemmer foreslått et vedlikeholdsfond for samferdselsformål
på 40 mrd. kroner, omtalt under, samt en rekke strukturtiltak og
forslag til alternativ organisering og finansiering som vil gi Norge
bedre infrastruktur, raskere.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative forslag til statsbudsjett i Budsjett-innst. S. I (2008–2009),
samt tabellen nedenfor:
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | Høyre |
1062 | | Kystverket | 1
708 290 | 1
708 290 (0) | 1 733 290 (+25 000) |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold | 398 100 | 398 100 (0) | 394 100 (-4 000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 41 000 | 41 000 (0) | 70 000 (+29 000) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | 159
000 | 159
000 (0) | 148 000 (-11 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 113 600 | 113 600 (0) | 102 600 (-11 000) |
1320 | | Statens
vegvesen | 17
035 700 | 17
035 700 (0) | 18 035 700 (+1 000 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 6 440 900 | 6 440 900 (0) | 7 340 900 (+900 000) |
| 31 | Rassikring | 442 5000 | 442 500 | 542 500 (100 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 776 000 | 1 776 000 | 1 782 500 (+6 500) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 727
900 | 727
900 (0) | 736 900 (+9 000) |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport | 415 800 | 415 800 (0) | 424 800 (+9 000) |
1350 | | Jernbaneverket | 7
073 200 | 7
073 200 (0) | 7 023 200 (-50 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 800 900 | 3 800 900 (0) | 3 750 900 (-50 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1
724 700 | 1
724 700 (0) | 1 730 700 (+6 000) |
| 70 | Kjøp av persontransport med
tog | 1 714 500 | 1 714 500 (0) | 1 720 500 (+6 000) |
| | Sum utgifter | 30 304 726 | 30 304 726 (0) | 31 283 726 (+979 000) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum inntekter | 2 235 389 | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) |
| | Sum netto | 28 069 337 | 28 069 337 (0) | 29 048 337 (+979 000) |
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative budsjett, som inneholder tre viktige hovedelementer:
Trygghet for hjem
og jobb. Høyre fører en ansvarlig økonomisk politikk med lavere
skatter for små og store bedrifter for å trygge arbeidsplassene.
Høyre senker skattene på vanlige lønnsinntekter for å gjøre det
mer lønnsomt å jobbe.
Ny optimisme. Høyre legger til rette for
økt aktivitet i økonomien og større satsing på innovasjon gjennom
økte investeringer i veibygging og større satsing på kunnskap og
forskning.
Nye løsninger. Høyre vil modernisere offentlig sektor
og gi mer til dem som trenger det mest. Høyre følger opp løftene
om mer kvalitet i omsorgen og økt satsing på rehabilitering, og
satser på målrettede fattigdomstiltak. Høyre styrker politiet for
å gi folk nødvendig trygghet i hverdagen.
Disse medlemmer peker på at forbedret
infrastruktur og mer moderne samferdselsløsninger øker mobiliteten
og bidrar til å tilfredsstille de transportbehov som finnes i samfunnet.
Dette kan gi vekst og utvikling i hele landet. En godt utbygget
og vedlikeholdt infrastruktur gir enkeltmennesker frihet til å kunne
forflytte seg på en effektiv og sikker måte innenlands og til utlandet.
Infrastrukturen er samtidig viktig for at bedrifter i hele landet
skal være konkurransedyktige. Dette gjelder både ved at bedriftene
lettere kan tiltrekke seg arbeidskraft, og gjennom reduserte kostnader
for å nå markedene.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av gode veier. Veibygging er både god distriktspolitikk
og god næringspolitikk. Bedre veier er også avgjørende for å komme
videre mot visjonen om null drepte og varig skadde i trafikken. Disse
medlemmer mener at man i økonomiske nedgangstider må bidra
til å redusere arbeidsledigheten i blant annet bygg- og anleggssektoren
gjennom økt satsing på veibygging. Disse medlemmer mener
at det statlige andelen av veiinvesteringene må økes. Manglende
investeringer i veier i forhold til målsettingene i Nasjonal transportplan
må bevilges på budsjettet for 2009. Disse medlemmer vil derfor
øke bevilgningene til veiinvesteringer med hele 1 mrd. kroner i
forhold til det som følger av Regjeringens forslag.
Av beløpet 1 mrd. kroner vil disse medlemmer bruke
750 mill. kroner på vegbygging, hovedsakelig på riksveg-/europavegnettet,
slik tabellen viser:
Fylke | Vegnummer | Vegnavn | Diverse | Mill. kr |
Østfold | E18 | Momarken–Melleby
(Indre Østfold) | OPS | 35 |
Akershus | E18 | Vestkorridoren | Planlegging OPS | 20 |
| rv120 | Lillestrømvn (Enebakk) | Gang-/sykkelvei | 5 |
| rv169 | Hølandsvn (Gansdalen) | Trafikksikkerh.tiltak | 5 |
Oslo | rv168 | Griniveien (Røatunnel) | Prosjektering | 20 |
| E18 | Mosseveien i tunnel | Prosjektering | 20 |
Hedmark | rv2 | Skarnes–Kongsvinger | Oppstart | 30 |
Oppland | E16 | Bagn–Fønhus (Valdres) | | 40 |
Buskerud | rv7 | Sokna–Ørgenvika | OPS | 50 |
Vestfold | rv 312 | Semslinna | Midtdeler | 5 |
| rv 308 | Jarlsberglinna | Midtdeler | 5 |
| rv 305 | Sandefjordsveien | Midtdeler | 5 |
Telemark | E18 | Stathelle–Dørdal
(Bamble) | | 50 |
Aust-Agder | rv 9 | Tveit–Langeid
(Setesdal) | | 20 |
Vest-Agder | rv 451 | Hamre–Kjevik | Oppstart | 25 |
Rogaland | E39 | Helleland–Skjebadalen | | 40 |
| rv 13 | Osberg–Kilane | | 20 |
| rv 44 | Hinnasvingane | | 10 |
Hordaland | E16/rv 13 | Vossapakko | | 40 |
| E39 | Boravik–Sandvikvåg | Ferdigstilling | 40 |
| E39 | Os–Bergen | OPS | 20 |
Sogn og Fjordane | rv 616 | Kolset-Sørdal
(Bremanger II) | Oppstart | 20 |
| rv 60 | Olden–Innvik | Planlegging | 5 |
Møre og Romsdal | E136 | Vågetunnelen–Tresfjordbrua | Oppstart | 40 |
Sør-Trøndelag | rv 717 | Sund–Bradden | Oppstart | 15 |
| rv 714 | Bergsbakken | Oppstart 2. halvår | 25 |
Nord-Trøndelag | E6 | Langstein–Stjørdal
(Svemarka–Tillerkrysset) | | 20 |
Nordland | E6 | Storforshei–Saltfjellet
(Dunderlandsdalen) | | 43,5 |
| rv 81 | Svolvær– Skutvik | Riksvegferjetilskudd | 6,5 |
Troms | rv 83 | Tjeldsund Bru–Harstad | | 30 |
Finnmark | E6 | Storsandnes-Alta | OPS | 40 |
Vegbygging totalt | 750 |
I tillegg vil disse medlemmer bevilge
100 mill. kroner mer enn Regjeringen til midtdelere og andre trafikksikkerhetstiltak,
50 mill. kroner til belønningsordningen for tryggere skolevei og 100
mill. kroner til rassikring, slik at den totale ekstrasatsingen
fra Høyre beløper seg til 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil i tillegg
etablere et vedlikeholdsfond til samferdselsformål på 40 mrd. kroner.
Dette vil gi en årlig avkastning på 2 mrd. kroner som disse
medlemmer vil bruke for å møte noen av utfordringene med
det store etterslepet på vedlikehold av vei- og jernbanenettet.
Disse medlemmer fremmer dette
forslaget:
"Stortinget ber Regjeringen etablere et vedlikeholdsfond
til samferdselsformål på 40 mrd. kroner. Den årlige avkastningen
skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger, og benyttes til
å møte utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold av
vei- og jernbanenettet."
Disse medlemmermener
at gode kollektivløsninger er viktig for et smidig transportsystem. Disse
medlemmer viser til den svært vellykkede satsingen fra regjeringen
Bondevik II med den såkalte belønningsordningen for bedre kollektivtransport
og mindre bilbruk i byområdene. Disse medlemmer vil
ha en sterkere satsing enn Regjeringen på kollektivtransport i de
store byene, for å redusere bilbruk og øke kollektivandelen. Statlig
tilskudd til kollektivtiltak i distriktene kan ikke kompensere for bedre
og sikrere veier. Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen til belønningsordningen i byene med 30 mill. kroner
i 2009. I tillegg prioriterer disse medlemmer å finansiere
en ungdomsrabatt på 50 pst. på NSB og øvrige kollektivtilbud i hele
landet.
Disse medlemmer er opptatte av
å finne nye løsninger som kan gi raskere og mer rasjonell utbygging,
drift og vedlikehold av veianlegg. Disse medlemmer ser
at Regjeringens varslede modell for bygging av infrastruktur, "prosjektfinansiering",
er skrinlagt. Dette gjør det enda viktigere å jobbe videre med bygging
av vei gjennom offentlig-privat samarbeid (OPS). Erfaringene fra
de første OPS-prosjektene som er fullført er så gode, blant annet
med halvert byggetid og bedre kostnadskontroll, at disse
medlemmer mener modellen bør videreføres på egnede strekninger.
Disse medlemmer mener at konkurranse
i jernbanesektoren er viktig for å sikre et best mulig tilbud til
brukerne med de ressursene som er tilgjengelige. For eksempel har
økt konkurranse innen persontransport på Gjøvikbanen vært en stor
suksess. Gjøvikbanen har etter konkurranseutsettingen fått et tilbud
med mye bedre kvalitet, stor økning i antall avganger og universell
utforming, slik at den nå er tilgjengelig også for funksjonshemmede.
Mer bruk av anbud med kontraktsvilkår og sanksjoner kan vise seg
å være et mer egnet og effektivt verktøy for å sikre den offentlige
tjenestekvalitet, med hensyn til f.eks. universell utforming, fremfor lovfesting
av rettigheter. Disse medlemmer foreslår konkurranseutsetting
av persontransport på jernbane på flere strekninger som i dag drives av
NSB.
Disse medlemmer har fremmet forslag
om en handlingsplan for flere kryssingsspor på jernbanen. Med flere
kryssingsspor vil vi øke kapasiteten i jernbanenettet. Dette vil
øke mulighetene til å overføre mer av godstrafikken fra vei over
på jernbane. Under forrige regjeringsperiode ble det gjennomført
en rekke tiltak som medførte en økning i godstransport på jernbane med
80 pst. i løpet av 4 år. Disse medlemmer ønsker økt
konkurranse ved utbygging, drift og vedlikehold av jernbanens infrastruktur,
for å sikre midler til jernbaneinvesteringer. Konkurranseutsetting
er ikke noe nytt i jernbanesektoren. Tall fra Jernbaneverket for
de siste årene viser at det aller meste av Jernbaneverkets investeringer
og en stor andel av vedlikeholdet har vært konkurranseutsatt. Den
omstillingen og konkurranseutsettingen som Stortinget vedtok høsten
2004, og som ble satt i verk i 2005, førte til lavere kostnader
for flere vedlikeholdsoppdrag på jernbanenettet. Disse medlemmer mener
at innsparte midler som følge av konkurranseutsetting bør brukes
til å styrke jernbanen. Disse medlemmer peker på
at sikkerhet fortsatt skal være et statlig ansvar og ha prioritet nummer
én.
Disse medlemmer vil ha en sterkere
satsing på oljevernberedskap langs kysten, og foreslår å bevilge
15 mill. kroner ekstra til dette. Kystnaturen er sårbar, og omfattende
forurensing kan få langvarige økologiske, trivselsmessige og økonomiske
konsekvenser.
Det forekommer årlig en rekke sjøfartsulykker langs
norskekysten. Disse medlemmer anerkjenner den meget
samfunnsnyttige rollen som Redningsselskapet har ved å bidra til
økt sikkerhet for alle som ferdes på sjøen. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningene til Redningsselskapet betydelig i forhold
til Regjeringens forslag.
For transport over lengre avstander og til mer
spesialiserte oppgaver, er luftfarten og skipsfarten viktige og
nødvendige for nasjonen. Disse medlemmer vil bidra
til at disse næringene får gode vilkår, slik at de reisende og all
last skal kunne transporteres på en sikker og effektiv måte også
i fremtiden.
Disse medlemmer mener at gode
og pålitelige post- og telekommunikasjonstjenester er av stor betydning
for alle. "Post i butikk" har gjennom lokalisering og åpningstider
gjort kjernetilbudet til Posten mer tilgjengelig for folk flest. Konkurranse
mellom bedrifter innenfor tele- og datatjenester har gitt kundene
stadig bedre og rimeligere tjenester. I Norge har vi, relativt sett, stor
faglig tyngde innen IKT-næringen, både generelt og innenfor spesialiserte
sektorer. Disse medlemmer ønsker å bidra til at denne
kompetansen består og kan vokse, både ved å gi bedrifter lavere
skatter og avgifter, og ved å stimulere til økt forskning.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til merknader, forslag og rammer slik det
fremkommer i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for
2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett foreslår
å bevilge 29 069 400 000 kroner under ramme 17, noe som er 1 mrd.
kroner høyere enn det som følger av Regjeringens forslag.
Dette medlem mener det er nødvendig
med betydelig økning av de årlige samferdselsbudsjettene. Samtidig
mener dette medlem det trengs større forutsigbarhet
for prosjekt som går over tid. Avbrudd i utbygginger som følge av omprioriteringer
på de årlige statsbudsjettene, er lite effektivt og irriterende
for folk som rammes. Dette medlem mener det er behov
for et finansieringssystem hvor planlagte og påbegynte prosjekter
i større grad kan gjennomføres i sammenheng. Dette medlem mener
det er nødvendig å legge til rette for nye finansieringsmuligheter
og alternative organiseringsformer slik at investeringstakten både
på vei og bane kan økes. Dette medlem viser i den
forbindelse til Kristelig Folkepartis forslag vedrørende alternativ
organisering og finansiering slik det fremkommer i Budsjett-innst.
S. I (2008–2009).
Dette medlem vil understreke
at samferdsel er et viktig satsingsområde for Kristelig Folkeparti, og
viser til at følgende hovedmål ligger til grunn for Kristelig Folkepartis
prioriteringer på samferdselsområdet: framkommelighet, tilgjengelighet,
trafikksikkerhet og miljøhensyn.
Dette medlem viser til at framkommelighet
er et grunnleggende behov i distriktene og i byområdene, for næringslivet
og for enkeltpersoner i hverdagen, inkludert funksjonshemmede. Dette
medlem vil peke på at satsing på infrastruktur er investering
i framtidig livskvalitet, utvikling og verdiskaping. Dette
medlem mener at samferdselssektoren lider under manglende
ressurser og uforutsigbare rammevilkår, med dårlige veier og sviktende
kollektivtilbud som resultat.
Dette medlem peker på at trafikksikkerhet
står sentralt i Kristelig Folkepartis samferdselspolitikk, og viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjettforslag der bevilgningene
til utbedring av rastruede strekninger over post 31 på kap. 1320
økes med 150 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Dette
medlem peker på at rasfaren på norske veier er til stor
belastning for befolkningen, og at rasene går oftere og er blitt
mer uforutsigbare. Dette medlem mener det er nødvendig
med raskere tempo i sikringen.
Dette medlem mener klimatrusselen
må tas på alvor og peker på at transport utgjør en av de største
utfordringene for bærekraftig utvikling i verden i dag. Miljøbelastningene
fra transportsektoren bidrar til store samfunnskostnader, og sektorens
energiforbruk er stort og økende. Dette medlem mener
jernbanen er nøkkelen i et bærekraftig transportsystem og viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der bevilgningen
til jernbaneformål foreslås økt med 300 mill. kroner ut over Regjeringens
forslag. Dette medlem vil prioritere persontransport
i tett befolkede områder og videre at det må bygges flere kryssingsspor
for å legge til rette for mer gods over på bane.
Dette medlem vil vise til at
kollektivtransport er mange steder ikke er et reelt alternativ til
bil. Dette medlem mener derfor det må satses på flere,
bedre og sikrere veier. Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å øke bevilgningen
til vedlikehold og investering i riksveinettet på 450 mill kroner
ut over Regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at Redningsselskapet (NSSR)
har gjennomført store omorganiseringer og effektiviseringstiltak
grunnet lavere omsetning. Dette medlem viser til
at bevilgningen til NSSR, slik det legges opp til fra Regjeringen, verken
kompenserer for prisstigning på drivstoff og vedlikehold, eller
for den generelle prisstigningen. Dette medlem vil
derfor styrke NSSR med 10 mill. kroner.
Dette medlem vil legge til rette
for at flere som ønsker det kan velge sykkel som fremkomstmiddel.
Det trengs flere gang- og sykkelveger, særlig i byer og tettsteder,
og disse må planlegges og bygges parallelt med nye veganlegg. Dette
medlem mener det bør opprettes en statlig belønningsordning
for gang- og sykkelvei. Ordningen må ha som formål å påvirke transportplanleggingen
i kommuner og fylkeskommuner, og fungere som et insentiv for bedre
tilrettelegging for gående og syklende. Dette medlem mener
at det bør settes av 100 mill. kroner til dette formålet som en
startbevilging. Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. I (2008–2009) der Kristelig Folkeparti fremmet forslag om å opprette
en statlig belønningsordning for gang- og sykkelvei, etter modell
fra den statlige belønningsordningen for bedre kollektivtransport
og mindre bilbruk i byområdene. Dette medlem mener
en slik ordning skal ha som formål å påvirke transportplanleggingen
i kommuner og fylkeskommuner, og fungere som et insentiv for bedre
tilrettelegging for gående og syklende.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å øke bevilgningen
under ramme 17 med 1 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Økningen
ville gitt rom for å prioritere følgende tiltak:
| Beløp (mill. kr) |
Jernbaneformål | |
Strekningsvise
tiltak mellom Bergen og Voss, herunder strekningen Stanghelle og
Vaksdal | 20 |
Raskt realiserbare
prosjekter i InterCity-triangelet | 100 |
Bybane Jæren | 6 |
Planleggingsmidler
2B Moss | 25 |
Fortsatt drift
av Bratsbergbanen | 12 |
Planleggingsmidler
dobbeltspor Sandnes–Stavanger | 20 |
Planleggingsmidler
dobbeltspor Stavanger–Bryne | 35 |
Automatisering
av Nordlandsbanen | 25 |
Planleggingsmidler
for oppstart av Ringeriksbanen | 20 |
Utbedring av banestrekningen
Trondheim–Steinkjer | 22 |
Planleggingsmidler
Eidangertunnelen | 5 |
Videreføring av dobbeltspor
på Vestfoldbanen | 10 |
| 300 |
Veiformål | |
Utbedring E39
vest for Kristiansand, herunder flere strekk med midtdelere | 40 |
Forsert fremdrift
av Lister-pakken | 20 |
Utbedringer av
Haukelitunnelene på E134 | 25 |
E 18 gjennom Østfold | 80 |
Opprusting av
rv 70 Kristiansund–Oppdal | 20 |
Opprusting av
E18 gjennom Bamble | 40 |
Breddeutvidelse
av rv 3 gjennom Østerdalen | 30 |
Planleggingsmidler
rv 60 Olden–Innvik | 20 |
E6 vest for Alta | 10 |
Skarvbergtunnelen | 10 |
Riksveifergesambandet Skutvik–Svolvær | 6,5 |
Hopen bru på rv
60 mellom Tverrlandet og Bodø | 20 |
Utbedring av rv
614, parsellen Grov–Svelgen | 10 |
Opprusting gamle
E10 Guldesfjordbotten–Langvassbukt (Våtvoll) | 40 |
Planleggingsmidler
til omlegging av E134 gjennom Kongsberg | 13 |
Oppstartsmidler
til Nes bru på E6 ved Grong | 10 |
Utbedring av rv
51, strekningen Leira–Buskerud grense | 20 |
Utbedring av E6
gjennom Gudbrandsdalen | 35,5 |
| 450 |
Tilskudd
til gang- og sykkelveier | |
Statlig belønningsordning for
gang- og sykkelveier | 100 |
| 100 |
Rassikring | |
Naustbukttunnelen
mellom Øvre Årdal og Årdalstangen og Gullringen i Luster | 5 |
Rv 60 Røyr–Hellesylt | 10 |
Rv 63 Korsmyra | 10 |
Rv 70 Oppdølsstranda | 10 |
Fullføring av
sikring på E10 Reinerbringen i Lofoten, samt E10 Fjøsdalen i Lofoten | 10 |
Sikre utsatte
punkt på rv 715 i Sør-Trøndelag | 10 |
Rv 33 Skreifjella | 15 |
Fullføre sikring
av Rv 255 Skåbu | 20 |
Forsert rassikring
av rv 37 i Rjukan kommune | 20 |
Tysdalstrand på
rv 13 | 10 |
Rv 551 Løfallstrand–Mauranger | 20 |
Mindre sikringstiltak i Troms | 10 |
| 150 |
Totalt | 1 000 |
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkepartis budsjettalternativ ble nedstemt ved Stortingets behandling
27. november 2008. Kristelig Folkepartis prioriteringer fremgår
av Budsjett-innst. S. I (2008–2009), samt tabellen nedenfor.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp 2009 | KrF 2009 |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
1062 | | Kystverket | 1
708 290 | 1
708 290 (0) | 1 708 290 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 186 920 | 1 186 920 (0) | 1 176 920 (-10 000) |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | 41 000 | 41 000 (0) | 51 000 (+10 000) |
1320 | | Statens
vegvesen | 17
035 700 | 17
035 700 (0) | 17 635 700 (+600 000) |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m. | 7 749 500 | 7 749 500 (0) | 7 999 500 (+250 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 6 440 900 | 6 440 900 (0) | 6 640 900 (+200 000) |
| 31 | Rassikring | 442 500 | 442 500 (0) | 592 500 (+150 000) |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | 727
900 | 727
900 (0) | 827 900 (+100 000) |
| 71 | Tilskudd til gang
og sykkelveier | 0 | 0 (0) | 100 000 (+100 000) |
1350 | | Jernbaneverket | 7
073 200 | 7
073 200 (0) | 7 373 200 (+300 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 800 900 | 3 800 900 (0) | 3 975 900 (+175 000) |
| 30 | Investeringer i linjen | 3 199 100 | 3 199 100 (0) | 3 324 100 (+125 000) |
| | Sum utgifter | 30 304 726 | 30 304 726 (0) | 31 304 726 (+1 000 000) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum inntekter | 2 235 389 | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) |
| | Sum netto | 28 069 337 | 28 069 337 (0) | 29 069 337 (+1 000 000) |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett hvor Venstre over rammeområde
17 foreslår å bevilge 978 mill. kroner mer enn det som følger av
Regjeringens forslag.
Dette medlem viser til Venstres
alternative forslag til statsbudsjett i Budsjett-innst. S. I (2008–2009),
samt tabellen nedenfor
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | Venstre |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
1062 | | Kystverket | 1
708 290 | 1
708 290 (0) | 1 758 290 (+50 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 186 920 | 1 186 920 (0) | 1 236 920 (+50 000) |
1301 | | Forskning
og utvikling mv. | 238
200 | 238
200 (0) | 258 200 (+20 000) |
| 50 | Samferdselsforskning | 170 200 | 170 200 (0) | 190 200 (+20 000) |
1320 | | Statens
vegvesen | 17
035 700 | 17
035 700 (0) | 17 329 700 (+294 000) |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m. | 7 749 500 | 7 749 500 (0) | 7 784 500 (+20 000) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 6 440 900 | 6 440 900 (0) | 6 590 900 (+165 000) |
| 31 | Rassikring | 442 500 | 442 500 (0) | 542 500 (+100 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 1 776 000 | 1 776 000 (0) | 1 785 000 (+9 000) |
1350 | | Jernbaneverket | 7
073 200 | 7
073 200 (0) | 7 679 200 (+606 000) |
| 23 | Drift og vedlikehold | 3 800 900 | 3 800 900 (0) | 3 900 900 (+100 000) |
| 30 | Investeringer
i linjen | 3 199 100 | 3 199 100 (0) | 3 705 100 (+506 000) |
1351 | | Persontransport
med tog | 1
724 700 | 1
724 700 (0) | 1 730 700 (+6 000) |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog | 1 714 500 | 1 714 500 (0) | 1 720 500 (+6 000) |
1560 | | Spesielle
IKT-tiltak | 17
463 | 17
463 (0) | 19 463 (+2 000) |
| 22 | Samordning av IKT-politikken | 17 463 | 17 463 (0) | 19 463 (+2 000) |
| | Sum utgifter | 30 304 726 | 30 304 726 (0) | 31 282 726 (+978 000) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
| | Sum inntekter | 2 235 389 | 2 235 389 (0) | 2 235 389 (0) |
| | Sum netto | 28 069 337 | 28 069 337 (0) | 29 047 337 (+978 000) |
Dette medlem vil peke på at samferdselssektoren
må ta sin del av ansvaret for å redusere de nasjonale klimagassutslippene. Dette
medlem vil derfor vise til at Venstres hovedprioritet i samferdselspolitikken
er å intensivere utbyggingen av en konkurransedyktig infrastruktur
for miljøvennlig og ressurssparende gods- og persontrafikk. Dette
er sammen med å sikre et sikkert transportsystem for alle, en av
de viktigste nasjonale oppgavene i de kommende årene.
Dette medlem synes det er positivt
at Regjeringen har valgt å videreføre arbeidet med å utrede høyhastighetstog
i Norge, men vil peke på at det haster å få en konkret plan for
hvordan satsingen skal innrettes og finansieres. Dette medlem viser
til at en rekke aktører peker på at en satsing på høyhastighetstog
kan starte allerede i dag, gjennom en offensiv oppgradering og fornyelse
av det eksisterende jernbanenettet.
Dette medlem vil særlig peke
på betydningen av å få realisert InterCity-triangelet med dobbeltspor
og prosjekter som bidrar til vesentlig redusert reisetid på de lengre
strekningene. På denne bakgrunn viser dette medlem at
Venstre i alternativt budsjett foreslår å øke bevilgningene til
jernbanen og bybaner med 606 mill. kroner, hvorav 100 mill. kroner
avsettes til økt innsats til drift og vedlikehold i Oslo-området.
Dette medlem vil også peke på
behovet for at det utvikles og legges til rette for en mer miljøvennlig
vegtrafikk. Det er særlig viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig
teknologi og miljøvennlige drivstoff. Den forrige regjeringen, Regjeringen
Bondevik II, trappet regelmessig opp bevilgningene til forskning,
utvikling og demonstrasjon innen hydrogen og biodrivstoff. Dette
medlem foreslår i alternativt budsjett å øke bevilgningene
til formålet med 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Dette medlem mener det er viktig
å opprettholde en høy vegstandard med hensyn på trafikksikkerhet
og fremkommelighet i byområdene og distriktene. Dette medlem har
ingen tro på at det er mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene
i byområdene, men det er nødvendig å intensivere arbeidet med bedre
vedlikehold, fysiske midtskiller og rassikring på riksveg og stamvegnettet
dersom vi skal nå målet om null skadde og drepte i trafikken. Dette
medlem mener at Regjeringen ligger etter i satsingen på
trafikksikkerhet. Dette er skuffende. Flere kilometer med fysiske
midtdelere, flere gang- og sykkelveger og økt innsats innen rassikring
er avgjørende for å nå målene. Dette medlem foreslår
derfor i alternativt budsjett å bevilge 50 mill. kroner til bygging
av fysiske midtdelere, 15 mill. kroner til ombygging av rv 60 Olden–Innvik,
100 mill. kroner til en belønningsordning for kommunene til å satse
på trygge skoleveger gjennom økt innsats på blant annet gang- og
sykkelveger, økt innsats innen rassikring med 100 mill. kroner og
økt innsats innen vedlikehold av vegnettet med 20 mill. kroner utover
Regjeringens forslag. Flere steder i landet er man bekymret over
ferjetilbudet. Dette medlem har merket seg denne
uroen, og vil på denne bakgrunn styrke ferjetilbudet med 9 mill.
kroner i alternativt budsjett utover Regjeringens forslag.
Dette medlem legger vekt på føre-var-prinsippet
i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor legges inn på å forebygge
forurensning. Flere steder langs kysten ligger det "tikkende miljøbomber"
– vrak som inneholder miljøskadelige stoffer som kan får alvorlige
konsekvenser for det marine miljøet dersom det ikke ryddes opp. Dette
medlem mener at Regjeringen så langt har vist en altfor
passiv holdning i forhold til å ta tak i dette arbeidet. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem i alternativt budsjett
å øke innsatsen innen fjerning og tømming av vrak som utgjør en
miljøtrussel med 50 mill. kroner.
Dette medlem registrerer at tidligere HØYKOM-midler,
bevilget over statsbudsjettet til nasjonalt prosjekt for elektronisk
byggesaksbehandling, er avviklet. Prosjektet, som har vært et spleiselag
mellom næringsaktører, KS og staten vurderes så langt som svært
vellykket i de 41 forsøkskommunene, og erfaringene kan bidra til å
effektivisere saksbehandlingen av byggesaker i alle kommuner. De
er imidlertid avhengig av statens bidrag for å fullføre prosjektet
og bringe erfaringene ut. På denne bakgrunn foreslår dette
medlem i alternativt budsjett å videreføre prosjektet med
en bevilgning på 2 mill. kroner.
Dette medlem viser til at Regjeringen
som en oppfølging av klimaforliket foreslår økte bevilgninger til
belønningsordningen for kollektivtrafikken i sitt budsjettforslag
for 2009. Dette vil styrke kollektivsatsingen i de store byene. Dette
medlem er imidlertid skuffet over at man ikke også satser
tyngre på øvrig kollektivtrafikk. Dette medlem foreslår
i alternativt budsjett derfor å innføre ungdomskort med 50 pst.
rabatt i kollektivtrafikken over hele landet, og foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningene til persontransport med tog på 6 mill. kroner. Dette
medlem vil i den forbindelse vise til Venstres forslag i
alternativt budsjett over rammeområde 18 om et rammetilskudd til kommunesektoren
på 28 mill. kroner. Dette medlem vil peke på at Venstres
satsing på en trygg og mer miljøvennlig transportsektor i alternativt
budsjett summerer seg opp til totalt en påplussing på over 1 000
mill. kroner utover Regjeringens forslag.