7. Justis- og politidepartementet – Nødnett – Utdrag fra budsjettkapitler, samt komiteens merknader til disse

7.1 Kap. 456 og kap. 3456 Direktoratet for nødkommunikasjon

7.1.1 Sammendrag

(i mill. kroner)

Kap.

Saldert budsjett 2008

St.prp. nr. 1 (2008–2009)

456

516,193

561,11

3456

21,253

9,563

Stortinget har vedtatt, jf. Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004–2005), et første utbyggingsområde av et nytt felles radiosamband for nødetatene – Nødnett. Direktoratet for nødkommunikasjon skal eie og forvalte Nødnett på vegne av staten. Bemanningen ved Direktoratet for nødkommunikasjon utgjorde 40 årsverk pr. 1. februar 2008.

Kap. 456 post 1 Driftsutgifter, dekker statens kostnader forbundet med drift av Direktoratet for nødkommunikasjon, og driftsrelaterte kostnader til leverandør for de områder som bygges ut og settes i drift i 2008 og 2009, inkludert kostnader til leie av datalinjer og innplassering av nytt utstyr i eksisterende radiostasjoner. I 2009 foreslås bevilget 183,269 mill. kroner.

Kap. 456 post 45 Større utstyrsanskaffelser, dekker investering i radionett, utstyr til nødetatenes kommunikasjonssentraler og terminaler for det første utbyggingsområde. Utbygging av første utbyggingsområde er forsinket ift. det som ble forutsatt i St.prp. nr. 1 (2007–2008). Bevilgningsbehovet i 2008 er foreslått nedjustert i forbindelse med salderingsproposisjon høsten 2008, jf. St.prp. nr. 21 (2008–2009).

I 2009 foreslås det bevilget 377,8 mill. kroner for å sluttføre arbeidet med første utbyggingstrinn. Det foreslås at Justis- og politidepartementet i 2009 får fullmakt til å kunne overskride bevilgningen på kap. 456, post 45 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3456 post 2, jf. forslag til vedtak.

Kap. 3456 post 1 Brukerbetaling forslås bevilget med 4,563 mill. kroner i 2009. Stortinget forutsatte i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004–2005) at nødetatene skal betale driftsutgiftene etter hvert som Nødnett bygges ut og etatene tar nettet i bruk, og at utgiftene skal dekkes innenfor etatenes til enhver tid gjeldene budsjettrammer. Stortinget presiserte videre at drift i utbyggingsfasen fram til etatene kan koble ned gamle systemer er en del av investeringsbehovet på 3,6 mrd. kroner. I tråd med dette legges det opp til 70 pst. rabatt for brukerne inntil det foreligger beslutning om landsdekkende utbygging. Gitt at leverandøren leverer Nødnett i tråd med foreliggende fremdriftsplan, vil det bli innført brukerbetaling f.o.m. 1. oktober 2009.

Kap. 3456 post 2 Refusjoner foreslås bevilget med 5,0 mill. kroner i 2009. I forbindelse med første utbyggingsområde av Nødnett vil det påløpe utgifter for Direktoratet for nødkommunikasjon som skal refunderes av leverandøren. Det foreslås at Justis- og politidepartementet i 2009 får fullmakt til å kunne overskride bevilgningen under kap. 456 post 45, mot tilsvarende merinntekt under denne posten, jf. forslag til vedtak.

7.1.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til forslaget om å bevilge 561,1 mill. kroner i 2009 på kap. 456 Direktoratet for nødkommunikasjon. Av beløpet nyttes 377,8 mill. kroner for å sluttføre arbeidet med første utbyggingstrinn av Nødnett som vil bidra til en mer effektiv ressursbruk, økt trygghet for de ansatte og en styrket politikraft. Komiteen slutter seg til forslag til bevilgning under kap. 456.

Komiteen viser til at med forsinkelse i første utbyggingsområde vil store deler av investeringen utgiftføres i 2009.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg også til at det som følge av brukerbetaling på Nødnett opprettes en ny inntekstpost 1 Brukerbetaling under kap. 3456.

Flertallet peker på at det under arbeidet har vist seg at leverandøren har avdekket at sentrale aktiviteter i deres leveranser vil ta mer tid enn forventet. Med bakgrunn i dette er det derfor gjennomført ytterligere revisjon av planen for første trinn. Flertallet har merket seg at investeringskostnadene ikke øker som følge av forsinkelsen.

Flertallet viser til at når første trinn av utbyggingen er ferdigstilt, testet og akseptert av Direktoratet for nødkommunikasjon, vil de første brukerne i Politiet kunne ta Nødnett i bruk i første kvartal 2009.

Flertallet viser for øvrig til merknaden fra komiteen i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2007–2008):

"Komiteen stiller derfor spørsmål ved behovet for etatsvise driftsorganisasjoner ved overgangen til ett felles nødnett. Komiteen mener det bør vurderes om det bør foretas en sentralisering av driftsoppgavene for de tre nødetatene. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake til dette før en eventuell beslutning om landsdekkende utbygging."

Flertallet viser videre til St.prp. nr. 30 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 104 (2006–2007), der Stortinget har samtykket i at Justis- og politidepartementet gis fullmakt til å

  • "1. kontrakt om leveranse av nytt digitalt nødnett for igangsetting av utbygging av et første utbyggingsområde innenfor en kostnadsramme på 900 mill. Første utbyggingsområde omfatter politidistriktene Follo, Romerike, Oslo, Asker, og Bærum, Søndre Buskerud og Østfold.

  • 2. inngå kontrakt om leveranse for utbygging av resten av landet med forbehold om at landsdekkende utbygging ikke kan igangsettes før evaluering av første trinn er gjennomført og Stortinget eventuelt har vedtatt videre utbygging."

Flertallet ser fram til evalueringen, og ber Regjeringen også gi en vurdering av sentralisering av driftsoppgavene for de tre nødetatene, jf. ovennevnte komitémerknad, i denne evalueringen.

Flertallet understreker at det er viktig at det så langt som mulig, legges til rette for at blant annet frivillige organisasjoner kan bruke det nye nødnettet.

Flertallet ber om at det i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 gis en orientering om kostnadene ved datalinjeleie og masteleie.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at organisasjoner som driver med redningsarbeid, gis anledning til å benytte det nye nødnettet."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil peke på at innføringen av første byggetrinn for nytt felles radiosamband for nødetatene – Nødnett – nok en gang er utsatt. Disse medlemmer mener det er påfallende at innføringen av nødnettet nå er utsatt flere ganger på tross av at Regjeringen i forbindelse med forrige behandling sørget for en svært rask behandling i komiteen, noe som bidro til at man den gangen ikke fikk anledning til å sørge for en god nok behandling av saken. Disse medlemmer hadde ved behandlingen av saken en rekke betenkeligheter i forhold til flertallets valg av teknisk løsning. Alle problemene som har oppstått i innføringsfasen, viser med all tydelighet at betenkelighetene var berettiget. Disse medlemmer forutsetter nå at departementet tar en langt mer aktiv rolle for å sikre at det nye nødnettet snarest kommer på plass.

Disse medlemmer vil videre peke på at kostnadene for å innføre det nye nødnettet synes å bli langt høyere enn det nivået som Stortinget i forbindelse med Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004–2005) forutsatte. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en sak som omhandler de økonomiske forholdene ved innføring og drift av det nye nødnettet. Videre bør saken synliggjøre hvordan etatenes og kommunenes merutgifter skal finansieres. Som et eksempel har man regnet ut at utgiftene i forbindelse med innføringen av nødnettet i Lørenskog kommune ligger an til en økning i kostnadene på ca. 75 pst., noe som er langt ut over forutsetningene.

Disse medlemmer vil foreslå at departementet legger til rette for at frivillige organisasjoner som driver med redningsarbeid, også skal få anledning til å benytte det nye nødnettet i sitt redningsarbeid.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme en sak som omhandler de økonomiske konsekvensene for kommunen og etatene i forbindelse med innføring og drift av det nye nødnettet. Saken må også synliggjøre hvordan de eventuelle merutgiftene skal finansieres."