| | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett
2008 | St.prp. nr. 1
(2008–2009) |
456 | 516,193 | 561,11 |
3456 | 21,253 | 9,563 |
Stortinget har vedtatt, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2004–2005), et første utbyggingsområde av et nytt felles
radiosamband for nødetatene – Nødnett. Direktoratet for nødkommunikasjon
skal eie og forvalte Nødnett på vegne av staten. Bemanningen ved
Direktoratet for nødkommunikasjon utgjorde 40 årsverk pr. 1. februar
2008.
Kap. 456 post 1 Driftsutgifter, dekker statens
kostnader forbundet med drift av Direktoratet for nødkommunikasjon,
og driftsrelaterte kostnader til leverandør for de områder som bygges
ut og settes i drift i 2008 og 2009, inkludert kostnader til leie
av datalinjer og innplassering av nytt utstyr i eksisterende radiostasjoner.
I 2009 foreslås bevilget 183,269 mill. kroner.
Kap. 456 post 45 Større utstyrsanskaffelser,
dekker investering i radionett, utstyr til nødetatenes kommunikasjonssentraler
og terminaler for det første utbyggingsområde. Utbygging av første utbyggingsområde
er forsinket ift. det som ble forutsatt i St.prp. nr. 1 (2007–2008).
Bevilgningsbehovet i 2008 er foreslått nedjustert i forbindelse
med salderingsproposisjon høsten 2008, jf. St.prp. nr. 21 (2008–2009).
I 2009 foreslås det bevilget 377,8 mill. kroner
for å sluttføre arbeidet med første utbyggingstrinn. Det foreslås
at Justis- og politidepartementet i 2009 får fullmakt til å kunne
overskride bevilgningen på kap. 456, post 45 mot tilsvarende merinntekter
under kap. 3456 post 2, jf. forslag til vedtak.
Kap. 3456 post 1 Brukerbetaling forslås bevilget med
4,563 mill. kroner i 2009. Stortinget forutsatte i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2004–2005) at nødetatene skal betale driftsutgiftene etter
hvert som Nødnett bygges ut og etatene tar nettet i bruk, og at
utgiftene skal dekkes innenfor etatenes til enhver tid gjeldene
budsjettrammer. Stortinget presiserte videre at drift i utbyggingsfasen
fram til etatene kan koble ned gamle systemer er en del av investeringsbehovet
på 3,6 mrd. kroner. I tråd med dette legges det opp til 70 pst. rabatt
for brukerne inntil det foreligger beslutning om landsdekkende utbygging.
Gitt at leverandøren leverer Nødnett i tråd med foreliggende fremdriftsplan,
vil det bli innført brukerbetaling f.o.m. 1. oktober 2009.
Kap. 3456 post 2 Refusjoner foreslås bevilget med
5,0 mill. kroner i 2009. I forbindelse med første utbyggingsområde
av Nødnett vil det påløpe utgifter for Direktoratet for nødkommunikasjon
som skal refunderes av leverandøren. Det foreslås at Justis- og
politidepartementet i 2009 får fullmakt til å kunne overskride bevilgningen
under kap. 456 post 45, mot tilsvarende merinntekt under denne posten,
jf. forslag til vedtak.
Komiteen viser til
forslaget om å bevilge 561,1 mill. kroner i 2009 på kap. 456 Direktoratet
for nødkommunikasjon. Av beløpet nyttes 377,8 mill. kroner for å
sluttføre arbeidet med første utbyggingstrinn av Nødnett som vil
bidra til en mer effektiv ressursbruk, økt trygghet for de ansatte
og en styrket politikraft. Komiteen slutter seg til
forslag til bevilgning under kap. 456.
Komiteen viser til at med forsinkelse
i første utbyggingsområde vil store deler av investeringen utgiftføres
i 2009.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg også
til at det som følge av brukerbetaling på Nødnett opprettes en ny
inntekstpost 1 Brukerbetaling under kap. 3456.
Flertallet peker på at det under
arbeidet har vist seg at leverandøren har avdekket at sentrale aktiviteter
i deres leveranser vil ta mer tid enn forventet. Med bakgrunn i
dette er det derfor gjennomført ytterligere revisjon av planen for første
trinn. Flertallet har merket seg at investeringskostnadene
ikke øker som følge av forsinkelsen.
Flertallet viser til at når første
trinn av utbyggingen er ferdigstilt, testet og akseptert av Direktoratet
for nødkommunikasjon, vil de første brukerne i Politiet kunne ta
Nødnett i bruk i første kvartal 2009.
Flertallet viser for øvrig til
merknaden fra komiteen i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2007–2008):
"Komiteen stiller derfor spørsmål ved behovet for
etatsvise driftsorganisasjoner ved overgangen til ett felles nødnett.
Komiteen mener det bør vurderes om det bør foretas en sentralisering
av driftsoppgavene for de tre nødetatene. Komiteen ber Regjeringen
komme tilbake til dette før en eventuell beslutning om landsdekkende
utbygging."
Flertallet viser videre til St.prp.
nr. 30 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 104 (2006–2007), der Stortinget
har samtykket i at Justis- og politidepartementet gis fullmakt til
å
"1. kontrakt om leveranse
av nytt digitalt nødnett for igangsetting av utbygging av et første
utbyggingsområde innenfor en kostnadsramme på 900 mill. Første utbyggingsområde
omfatter politidistriktene Follo, Romerike, Oslo, Asker, og Bærum,
Søndre Buskerud og Østfold.
2. inngå kontrakt om leveranse for utbygging
av resten av landet med forbehold om at landsdekkende utbygging
ikke kan igangsettes før evaluering av første trinn er gjennomført
og Stortinget eventuelt har vedtatt videre utbygging."
Flertallet ser fram til evalueringen,
og ber Regjeringen også gi en vurdering av sentralisering av driftsoppgavene
for de tre nødetatene, jf. ovennevnte komitémerknad, i denne evalueringen.
Flertallet understreker at det
er viktig at det så langt som mulig, legges til rette for at blant
annet frivillige organisasjoner kan bruke det nye nødnettet.
Flertallet ber om at det i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 gis en orientering om kostnadene
ved datalinjeleie og masteleie.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette
for at organisasjoner som driver med redningsarbeid, gis anledning
til å benytte det nye nødnettet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at innføringen av første byggetrinn for nytt felles radiosamband
for nødetatene – Nødnett – nok en gang er utsatt. Disse medlemmer mener
det er påfallende at innføringen av nødnettet nå er utsatt flere
ganger på tross av at Regjeringen i forbindelse med forrige behandling
sørget for en svært rask behandling i komiteen, noe som bidro til
at man den gangen ikke fikk anledning til å sørge for en god nok
behandling av saken. Disse medlemmer hadde ved behandlingen
av saken en rekke betenkeligheter i forhold til flertallets valg
av teknisk løsning. Alle problemene som har oppstått i innføringsfasen,
viser med all tydelighet at betenkelighetene var berettiget. Disse
medlemmer forutsetter nå at departementet tar en langt mer
aktiv rolle for å sikre at det nye nødnettet snarest kommer på plass.
Disse medlemmer vil videre peke
på at kostnadene for å innføre det nye nødnettet synes å bli langt
høyere enn det nivået som Stortinget i forbindelse med Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2004–2005) forutsatte. Disse medlemmer vil
derfor fremme forslag om at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med en sak som omhandler de økonomiske forholdene ved innføring
og drift av det nye nødnettet. Videre bør saken synliggjøre hvordan
etatenes og kommunenes merutgifter skal finansieres. Som et eksempel
har man regnet ut at utgiftene i forbindelse med innføringen av
nødnettet i Lørenskog kommune ligger an til en økning i kostnadene
på ca. 75 pst., noe som er langt ut over forutsetningene.
Disse medlemmer vil foreslå at
departementet legger til rette for at frivillige organisasjoner som
driver med redningsarbeid, også skal få anledning til å benytte
det nye nødnettet i sitt redningsarbeid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en sak som omhandler
de økonomiske konsekvensene for kommunen og etatene i forbindelse
med innføring og drift av det nye nødnettet. Saken må også synliggjøre
hvordan de eventuelle merutgiftene skal finansieres."