6. Avgifter til folketrygden

6.1 Kretsen av trygdede

Sammendrag

       Det er i avsnitt 8.1 i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, utvalgets vurderinger og forslag samt høringsuttalelser vedrørende kretsen av trygdede etter folketrygdloven.

       Departementet vil påpeke at spørsmålet om kretsen av trygdede etter folketrygdloven i første rekke er et sosialpolitisk forhold. Departementet finner at det ikke er naturlig i denne forbindelse å gå inn på realitetsvurderinger her. Det legges derfor i proposisjonen til grunn en videreføring av de materielle regler som gjelder i dag.

Komiteens merknader

       Komiteen tar til etterretning at reglene vedrørende kretsen av trygdede etter folketrygdloven videreføres.

6.2 Fastsettelse av trygdeavgiftsgrunnlaget

Sammendrag

       Det er i avsnitt 8.2 i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, utvalgets vurderinger og forslag samt høringsuttalelser vedrørende fastsettelse av trygdeavgiftsgrunnlaget.

       Departementet legger vekt på at det er samsvar mellom plikten til å svare trygdeavgift og adgang til å opparbeide rettigheter eller motta ytelser etter folketrygdloven. Departementet legger til grunn at det ikke er påkrevet med justeringer i gjeldende regelverk i så henseende.

       Nivået på trygdeavgiftene er nærmere behandlet i kapittel 6 i proposisjonen.

       Departementet vil her gå nærmere inn på spørsmål i tilknytning til beregningsgrunnlaget for trygdeavgift.

       Departementet legger til grunn at det på samme måte som på fastlandet skal være et nettoinntektsbegrep betegnet alminnelig inntekt, og et bruttoinntektsbegrep betegnet personinntekt. Departementet foreslår at det fortsatt ikke skal svares toppskatt av inntekter som er skattepliktige til Svalbard. På Svalbard vil fastsettelsen av personinntekt derfor kun ha funksjon som beregningsgrunnlag for bruttoskatt etter særskilt sats, samt for folketrygdavgift. Personinntekt vil dessuten inngå som ledd i beregning av pensjonsgivende inntekt. Det vises til nærmere redegjørelse for inntektsbegrepene i kapittel 7 og satsstruktur i kapittel 6 i proposisjonen.

       Inntektsbegrepet alminnelig inntekt vil på Svalbard referere til inntekt som lignes. På Svalbard vil begrepet personinntekt omfatte både inntekt som er gjenstand for ligning samt arbeidsinntekter som går inn under lønnstrekkordningen. Se avsnitt 7.2 i proposisjonen om bruk av lønnstrekkordningen for arbeidsinntekter.

       Om deling av nærings- og selskapsoverskudd i kapitalinntekt og personinntekt vises til kapittel 9 i proposisjonen.

Komiteens merknader

       Komiteen viser når det gjelder nivået på trygdeavgiften til merknader under pkt. 4.1.1.2.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader.

6.3 Arbeidsgiveravgift

Sammendrag

       Det er i avsnitt 8.3 i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, utvalgets vurderinger og forslag, samt høringsuttalelser vedrørende arbeidsgiveravgift.

       Gjeldende stortingsvedtak om bruk av nullsats for arbeidsgiveravgift på Svalbard reduserer den umiddelbare betydningen av regelverket for slik avgift. Departementet viser til at det etter gjeldende regelverk er samsvar mellom omfanget av plikten til å svare arbeidsgiveravgift, og hvem som helt eller delvis er trygdet etter folketrygdloven. Departementet foreslår ingen endringer på dette punkt.

       Departementet legger opp til at det på lønn som overstiger 16 ganger folketrygdens grunnbeløp skal svares en særskilt arbeidsgiveravgift på 10 % av overskytende beløp. Det vil si samme ordning som gjelder på fastlandet, også i sone 5 (nullsats).

       Naturalytelser og overskudd på utgiftsgodtgjørelser bør inngå i grunnlaget for beregning av arbeidsgiveravgift i samme utstrekning som disse ytelsene tas med i skattegrunnlaget, se avsnitt 7.2.1.4 i proposisjonen. Departementet viser til at dette hensynet ivaretas fullt ut innenfor gjeldende lønnstrekkordning.

       Hjemmelsgrunnlaget for fastsettelse av medlemsavgift til folketrygden og arbeidsgiveravgift på Svalbard og Jan Mayen er i dag uoversiktlig. Relevante rettskilder er i liten grad samlet. Departementet legger til grunn at det bør skje en nærmere gjennomgang av hjemlene, med sikte på forenklinger. Dette må skje i samarbeid med Sosialdepartementet.

Komiteens merknader

       Komiteen imøteser en nærmere gjennomgang av hjemmelsgrunnlaget for fastsettelse av medlemsavgift til folketrygden og arbeidsgiveravgift på Svalbard og Jan Mayen.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader.