6. Endring i lov om norges kommunalbank

6.1 Sammendrag

       § 10 tredje ledd i kommunalbankloven fastsetter en begrensning på Kommunalbankens innlån ut fra størrelsen på den ansvarlige kapitalen. For å skape helhet og oversikt i finanspolitikken, og samtidighet i behandling av garantisaker og statsbudsjettet, har Stortinget fra og med Statsbudsjettet 1989 fastsatt en årlig ramme for Kommunalbankens statsgaranterte innlån. Den årlige garantirammen representerer sammen med de begrensningene som følger av nevnte bestemmelse i kommunalbankloven, en dobbeltstyring av Kommunalbankens innlån. Så lenge Kommunalbanken har en svært høy ansvarlig kapital, vil den effektive begrensningen ligge i den fastsatte garantirammen.

       Ved salderingen av Statsbudsjettet for 1995 ble det vedtatt å overføre 1,1 mrd. kroner av Kommunalbankens reservefond til statskassen. I salderingsproposisjonen, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996) heter det:

       « Kommunalbanklovens § 10 siste ledd sier at bankens lånemidler og innskudd ikke må overstige det 10-dobbelte av grunnfondet med tillegg av inntil en halvdel av bankens andre fond. I tillegg fastsettes det ved vedtak i Stortinget en garantiramme for bankens innlån. En vil senere vurdere om den foreslåtte overføringen av reservefondet bør medføre at en justerer bankens garantiramme, og videre om det er påkrevet å foreta andre endringer i lys av nevnte bestemmelse i kommunalbankloven. En vil komme tilbake til disse spørsmålene senere. »

       I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 58 (1995-1996), har Stortinget vedtatt å øke garantirammen for Kommunalbankens innlån fra 30 til 31 mrd. kroner. Med en slik økning av garantirammen kan den vedtatte overføringen av reservefondsmidlene finne sted uten at det får vesentlige konsekvenser for bankens likviditet eller aktivitetsnivå.

       Når reservefondet reduseres, kan bestemmelsen i kommunalbankloven § 10 tredje ledd føre til at banken ikke kan utnytte lånefullmakten på 31 mrd. kroner. Kommunalbanken har en betydelig egenkapital, og staten garanterer i tillegg for bankens innlån. Med utgangspunkt i tall fra utgangen av 1995, vil en reduksjon av reservefondet på 1,1 mrd. kroner redusere Kommunalbankens risikovektede kapitaldekning fra 73,7 % til 54,7 %. Ved utgangen av 1995 var kapitaldekningen sett under ett i forretningsbankene 11,9 %, i sparebankene 15,4 % og i kredittforetakene 18,8 %.

       I lys av at Stortinget fastsetter en årlig garantiramme for Kommunalbankens innlån, og at Kommunalbanken har en betydelig egenkapital, anses ikke § 10 tredje ledd i kommunalbankloven lenger for nødvendig eller hensiktsmessig. En vil på denne bakgrunn foreslå å oppheve lovens § 10 tredje ledd.

6.2 Komiteens merknader

       Komiteen viser til at Kommunalbankens aktivitetsnivå fastsettes gjennom årlige vedtak i Stortinget om netto utlånsendringer.

       Komiteen er på denne bakgrunn enig i at Kommunalbankens pkt. 10 tredje ledd er unødvendig og uhensiktsmessig og mener at den på en uheldig måte kan begrense Stortingets handlefrihet. Komiteen støtter derfor Regjeringens forslag om å oppheve denne bestemmelse.

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser til at forslaget om å oppheve kommunalbankloven § 10 tredje ledd har sin bakgrunn i at Stortingets flertall, mot disse partiers stemmer, vedtok i salderingen for statsbudsjett for 1996 å overføre 1,1 mrd. kroner av Kommunalbankens reservefond til statskassen. Disse medlemmer viser til sin merknad i B.innst.S.nr.II (1995-1996), side 27:

       « Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse viser videre til at stortingsflertallet høsten 1992 vedtok å inndra 2 mrd. kroner fra Kommunalbankens egenkapital. I salderingsproposisjonen for 1996 foreslår Regjeringen at ytterligere 1,1 mrd. kroner overføres til statskassen fra Kommunalbankens reservefond. Disse medlemmer går imot denne tappingen av egenkapital som vil svekke Kommunalbankens stilling og soliditet. »

       Disse medlemmer viser til at dersom Sosialistisk Venstrepartis synspunkt hadde vært fulgt, ville Kommunalbankloven § 10 tredje ledd kunnet videreføres. Disse medlemmer ser det som uheldig at stortingsflertallet i flere omganger har svekket Kommunalbankens stilling og soliditet.