2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Morten Olsen og Jan Petter Rasmussen, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet, Tor Nymo, har med økende uro fulgt utviklingen vedrørende rivalisering mellom enkelte motorsykkelklubber i Norge og Norden for øvrig. Vi har de seneste to år sett episoder der medlemmer av forskjellige motorsykkelklubber har angrepet hverandre med skytevåpen, raketter og sprengstoff. Det har vært flere drapsforsøk i miljøet. En bilbombe som eksploderte i Drammen drepte en tilfeldig forbipasserende kvinne natt til 5. juni 1997. Komiteen mener at utviklingen av MC-krigen gjør det nødvendig med tiltak for å beskytte lokalbefolkningen i de områdene hvor de kriminelt belastede motorsykkelklubbene holder til.

       Komiteen støtter forslaget om å åpne for at det kan nedlegges oppholdsforbud overfor medlemmer av motorsykkelklubber eller andre grupper som utøver vold i oppgjør med andre klubber/grupper, som på sin side også tar i bruk voldelige midler. Komiteen registrerer at forbudet skal kunne ilegges hvis det er fare for voldsutøvelse som kan føre til skade på personer som bor eller oppholder seg i nærheten av gruppens tilholdssted. Forbudet skal kunne nedlegges overfor enkeltmedlemmer av de aktuelle gruppene og, når særlige grunner taler for det, overfor gruppen som helhet. Det skal kunne gjelde for en eller begge gruppers tilholdssted og, når særlige grunner taler for det, for en eller flere andre bestemte eiendommer. Oppholdsforbud skal kunne nedlegges for inntil ett år av gangen.

       Komiteen er enig i at gjeldende rett om oppholdsforbud i straffeloven § 33 ikke er tilstrekkelig for å møte utviklingen på området, idet bestemmelsen kun kan brukes som et ledd i en straffereaksjon, og ikke preventivt for å forhindre straffbare handlinger. Komiteen viser til at departementet arbeider med en proposisjon om inndragning av vinning.

       Komiteen er innforstått med at dette tiltaket kun er ett av flere i rekken av tiltak for å bekjempe slike gruppers kriminelle aktiviteter. Andre aktuelle tiltak er beskrevet i Metodeutvalgets utredning om etterforskningsmetoder for bekjempelse av kriminalitet ( NOU 1997:15 ).

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres forslag fra november 1996 ( Innst.S.nr.101 (1996-1997)) hvor Regjeringen ble bedt om å fremme forslag om nødvendige tiltak for å få kontroll med kriminaliteten i deler av MC-miljøet. Disse medlemmer støtter forslaget om innføring av oppholdsforbud, men understreker at det burde være unødvendig at det måtte skje en tragedie før departementet fikk fart på saksbehandlingen. Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at det blir fremmet lovbestemmelser som gjør det mulig å bekjempe organisert kriminalitet generelt, og MC-kriminalitet spesielt. Dessuten er det spesielt viktig å beskytte uskyldige tredjepersoner. Disse medlemmer mener at dette tiltaket bare er ett skritt for å bekjempe kriminaliteten i MC-miljøene, og disse medlemmer forutsetter derfor at Regjeringen raskt kommer med flere tiltak. I denne sammenheng er politiets arbeidsforhold og metoder av avgjørende betydning. Disse medlemmer forutsetter at den viktige meldingen om etterforskningsmetoder blir fremlagt for stortingsbehandling i løpet av 1998.

       Disse medlemmer påpeker at denne loven vil gi beskyttelse i de tilfeller hvor det er grupper hvor begge utøver vold. Det kan i denne sammenheng synes noe underlig at grupper som ikke er voldelige, men som blir utsatt for vold fra andre grupper, ikke skal få noen beskyttelse, eller at tredjepersoner som befinner seg i nærheten av lokaler til ikke voldelige grupper som blir utsatt for vold ikke skal få noen beskyttelse. Disse medlemmer ber Regjeringen å vurdere denne problemstillingen, og eventuelt komme med et tilsvarende forslag for også å beskytte andre grupper.

       Disse medlemmer understreker at denne loven ligger i grenseområdet mot EMKs regler om bevegelsesfrihet. Dog støtter disse medlemmer den vurdering som departementet har gjort om hensynet til å forebygge kriminalitet. Disse medlemmer vil likevel advare mot en for utstrakt bruk av denne bestemmelsen. Den skal kun anvendes i klare kriminalitetsforebyggende tilfeller, og ikke til å bekjempe politiske miljøer myndighetene ikke liker.