En effektivisering av offentlige anskaffelser på f.eks.
5 pst. gjennom lavere priser fra leverandører eller ved
andre gevinster, vil frigjøre nærmere 8 mrd. kroner
til andre prioriterte formål. Et mer tilgjengelig regelverk
vil sannsynligvis medføre bedre planlegging og rutiner
i forbindelse med anskaffelser, noe som kan gi utslag i bedre kvalitet
på tilbudene, færre dobbeltkjøp og feilinvesteringer.
Lovforslaget gir næringslivet bedre mulighet til å kontrollere
statlige virksomheters etterlevelse av regelverket og det må forventes
at dette vil bidra til forbedring av etatenes anskaffelsesrutiner.
Et mer utfyllende regelverk under terskelverdiene kan medføre noe
mer ressursbruk i statlige etater i forbindelse med selve anskaffelsesprosessen. Økningen
i slike administrative kostnader antas å være
vesentlig mindre enn det som spares ved at regelverket følges
opp.
Det foreslås inntatt en bestemmelse om begrunnelsesplikt
for statlige anskaffelser under terskelverdiene som er likelydende
med den som gjelder over terskelverdiene. Bestemmelsen vil ha positiv
effekt på leverandørsiden. Grundig tilbakemelding
til tapende bedrifter vil gi en læringseffekt.
Oppdragsgiverne påregnes å få noe
merarbeid i forbindelse med tilbakemeldingen. Et samlet regelverk
over og under terskelverdiene og for alle typer anskaffelser vil
også gjøre regelverket lettere tilgjengelig for
næringslivet. Dette vil kunne bidra til at flere bedrifter
deltar i konkurransen om statlige oppdrag.
Det foreslås at det innføres et krav om å fremlegge en
HMS-egenerklæring i forbindelse med statlige oppdrag og
at kravet om fremleggelse av skatteattest opprettholdes. Et krav
om å fremlegge en HMS-egenerklæring antas derfor å medføre
noe merarbeid i Nærings- og handelsdepartementet og Kommunal-
og regionaldepartementet.
Når det gjelder kravet om fremleggelse av skatteattest
ved offentlige anskaffelser må det antas at det har medført økte
skatteinntekter for stat og kommune.
Det foreslås en bestemmelse som oppfordrer statlige
oppdragsgivere til å integrere miljøhensyn i planleggingsfasen
av anskaffelsene. Dette kan bidra til økt produktutvikling,
nyskapning og bedret konkurranseevne for norsk næringsliv
innenlands og på eksportsektoren.
En økt samkjøring av regelverket vil medføre
at det blir lettere for rettighetshaverne (næringslivet) å få oversikt,
hvilket betyr at det kan brukes mindre tid på å forstå regelverket
og mindre ressurser på rettshjelp.
For næringslivet vil det være klart positivt
at regelverket også omfatter statlige anskaffelser under terskelverdiene.
Først og fremst gjelder dette fordi det gir små og
mellomstore bedre tilgang på offentlige kontrakter, men
også på grunn av kunngjøringsplikten,
begrunnelsesplikten og klageadgangen som gir leverandørene
bedre utviklingsvilkår.
Forslaget til nye samfunnsmessige krav i forbindelse med anskaffelser
innebærer at bedrifter som ikke følger gjeldende
lover og forskrifter utelukkes fra konkurransen om offentlige anskaffelser.
En konsekvens av dette vil være tilsiktet konkurransevridning til
fordel for «seriøse» bedrifter.
Innføring av nye samfunnsmessige krav i forbindelse
med offentlige anskaffelser vil medføre to skjemaer som
bedriftene må forholde seg til.
For små og mellomstore bedrifter kan innføring av
krav til internkontrollsystem i forbindelse med offentlige anskaffelser,
føre til at enkelte bedrifter må avvises.
Når det gjelder miljøbestemmelsen kan det ikke utelukkes
at den til en viss grad vil føre til en utestengning av
små og mellomstore bedrifter fra konkurransen.
Komiteen sluttar seg til Regjeringa
sine vurderingar når det gjeld økonomiske og administrative konsekvensar.