Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar
Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie
Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang,
fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og åse Wisløff Nilssen,
fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet,
Tor Nymo, viser til at proposisjonen er en oppfølging
av Næringslovutvalgets arbeid, av en påfølgende
kartlegging av saksbehandlingstiden i forvaltningen, og av arbeidet
til en arbeidsgruppe som hadde til oppgave å utrede innføring av
saksbehandlingsfrister i forvaltningen. Det har også vært
tatt ulike initiativ i Stortinget.
Komiteen har merket seg at kartleggingen av saksbehandlingstiden
i statsforvaltningen viste stor variasjon i saksbehandlingstiden. Komiteen viser til
at departementet mener en ikke kan trekke den konklusjon at saksbehandlingstiden
i forvaltningen generelt sett er for lang. Komiteen vil,
i likhet med høringsinstansene, peke på at målet
er en så rask og effektiv saksbehandlingsmåte
som mulig.
Komiteen vil henvise til Sivilombudsmannens uttalelse
blant annet i årsmeldingen for 1997, der det fremgår
at forvaltningens praksis ikke er tilfredsstillende når
det gjelder å gi foreløpig svar, jf. forvaltningslovens § 11 a
annet ledd. Komiteen vil derfor understreke betydningen
av at det innarbeides rutiner i forvaltningen slik at lovens formulering
om at det «skal» gis midlertidig svar i størst
mulig grad oppfylles. Komiteen er av den oppfatning
at det er på dette punktet innen dagens lovverk det største forbedringspotensialet
ligger.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er for øvrig av den oppfatning
at forvaltningsloven i utgangspunktet har bestemmelser som på en
god måte balanserer de motstridende hensyn når
det gjelder saksbehandlingstiden.
Flertallet har forståelse for at det
ikke er alle forhold forvaltningen har kontroll over. Det kan periodevis
være underbemanning sett i forhold til alle de oppgavene
som tilligger organet, det kan være ufullstendige opplysninger
eller det kan ta lang tid å få gjennomført
høringer hos de berørte parter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, sier seg fornøyd med Regjeringens
innføring av serviceerklæringer som et sentralt
virkemiddel for å forbedre statsforvaltningens service.
Etter flertallets mening vil serviceerklæringer
kunne virke «oppdragende» overfor forvaltningen
og bidra til å forbedre rutiner på å gi midlertidige
svar. Servicen både overfor næringslivet og privatpersoner
vil dermed kunne bli bedre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenig i at det ikke skal knyttes noen sanksjoner til forvaltningens
tidsforsømmelser utover det lovgivningen allerede opererer
med. Regjeringens forslag om innføring av «serviceerklæringer» i
forvaltningen vil lett kunne bli bare et slag i luften. Disse
medlemmer vil peke på at «serviceerklæringer» ikke
vil være et tilstrekkelig virkemiddel for å effektivisere
forvaltningen uten at det suppleres med konkrete og forpliktende
tidsfrister.
Komiteen har merket seg at Næringslovutvalget
mener at det på en rekke områder bør
fastsettes bestemmelser om saksbehandlingsfrister, med utgangspunkt
i en hjemmelsbestemmelse i forvaltningsloven. Komiteen merker
seg videre at høringsuttalelsene til Næringslovutvalgets
forslag ikke peker i noen entydig retning.
Komiteen er enig med departementet i at innføring
av saksbehandlingsfrister i kommunal sektor ikke kan sees isolert
fra hensynet til det kommunale selvstyret, og støtter departementets
forslag om at det ikke bør gjøres unntak for kommunal
sektor i den foreslåtte § 11 b
i forvaltningsloven som gir Kongen adgang til å fastsette
saksbehandlingsfrister i forskrifter.
Komiteen vil be Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en gjennomgang av saksbehandlingstiden i forvaltningen, herunder
hvordan forskriftshjemmelen blir brukt og effekten av innføringen
av serviceerklæringer og fristregler i særlovgivningen,
i en dertil egnet form.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at arbeidsgruppens flertall advarer
mot at innføring av frister kan medføre utilsiktede
og uønskede virkninger som ikke er til publikums fordel.
Arbeidsgruppen peker bl.a. på at frister kan, pga. begrensede
ressurser i forvaltningen, innebære en tvungen nedprioritering
av andre saksområder.
Flertallet har merket seg departementets vurdering
av at det i særlovgivningen er fristbestemmelser som det
er knyttet ulike typer virkninger til, og at man har gjennomgående
gode erfaringer med denne type regler. Flertallet støtter
departementets vurdering om at fristregler primært bør
gis i særlovgivningen. Flertallet er videre
enig med departementet i at også innføring av
frister i forskrift på enkelte områder kan være
hensiktsmessig, og støtter departementets forslag om å innføre
en hjemmel i forvaltningsloven som foreslått av arbeidsgruppen.
Flertallet har merket seg departementets synspunkter
når det gjelder de betenkeligheter innføring av
frister medfører i forhold til prinsippet om grundig saksbehandling,
prioriteringer av andre sakstyper hvor det ikke gjelder frister,
og forvaltningssakenes mangfold. Flertallet vil også peke
på at forvaltningen ikke bare har næringslivets
behov for raske avgjørelser å forholde seg til,
men også hensynet til likebehandling og rettssikkerhet
for alle landets innbyggere. Videre har flertallet merket
seg, og støtter, departementets vurdering av at det er
mulig å ta hensyn til disse betenkeligheter ved en fornuftig
utforming av regelverket, og ved at det bare innføres frister
i saker der det er et reelt og begrunnet behov for dette.
Flertallet understreker betydningen av at den forskriftshjemmelen
som nå gis må utnyttes. Flertallet peker
på at det påhviler Regjeringen å utarbeide
forskrifter med passende frister for ulike forvaltningsvedtak, og
at dette arbeidet må settes i gang så raskt som
mulig. Det understrekes i denne sammenheng at fristene må være
balansert med hensyn til å oppnå målsetningen
i proposisjonen, nemlig økt effektivitet i forvaltningens
saksbehandling. På den andre siden må fristene
ikke være så vide at det motsatte av denne målsetningen
blir resultatet.
Flertallet viser til at forslaget fra Fremskrittspartiet
til en generell tre-måneders frist er i strid med Næringslovutvalgets
anbefalinger i utredningen som er vedlegg I til proposisjonen. På side
34 i proposisjonen sier Næringslovutvalget at:
«Næringslovutvalget vil til dette peke
på at det ikke vil være aktuelt å innføre
en generell tidsfrist for samtlige saker forvaltningen behandler.
Hensynet til forvaltningssakenes mangfold vil kunne ivaretas gjennom
at tidsfristens lengde tilpasses den enkelte sakstype.»
Flertallet vektlegger også at næringslivet
selv, i de to høringene som har vært om disse
spørsmål og som det redegjøres for i
proposisjonen, ikke har tatt til orde for noen slik generell frist.
Flertallet er av den oppfatning at en generell frist
vil være altfor lang i mange sakstyper, mens den vil være
altfor kort i andre sakstyper. Der hvor fristen er for lang, vil
en slik frist i praksis høyst trolig medføre lengre
saksbehandlingstid. Der hvor fristen er for kort, vil den medføre
at saksbehandlingen ikke er god nok, alternativt at de aktuelle
forvaltningsorganer må tilføres betydelige ressurser
i form av flere ansatte, større lokaler osv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter Næringslovutvalgets forslag
om å innføre frister i forvaltningen. Av hensyn
til både bedrifter, næringer, og ikke minst enkeltmennesket,
er det i dag påkrevet med en større forutsigbarhet
og en generell raskere og mer effektiv saksbehandlingstid i den
offentlige forvaltning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det vil være både nyttig og nødvendig
med innføring av konkrete tidsfrister i forvaltningsloven,
spesielt når forvaltningen trenerer saker og saksbehandling.
Disse medlemmer støtter departementets forslag
om en forskriftshjemmel som gir adgang til å innføre
frister, men mener at forslaget ikke går langt nok. Disse
medlemmer vil foreslå at det i den generelle forskriftshjemmelen
gis en særlig regel for søknader om tillatelser,
bevillinger og autorisasjoner der det fremgår at fristen
for behandling av slike saker ikke skal overstige 3 måneder. Disse
medlemmer vil også knytte rettsvirkninger til oversittelse
av 3-månedersfristen.
Komiteen har merket seg at det i mer
spesielle sakstyper kan være hensiktsmessig med regler
om at søknaden skal anses automatisk innvilget eller at
staten er avskåret fra å gripe inn etter en viss
tid, slik det er gjort i enkelte særlover. Komiteen slutter
seg til departementets syn om at dette kan vurderes for flere sakstyper.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, mener at slike regler bør gis i
særlovgivningen, ikke i forvaltningsloven.
Flertallet viser til Næringslovutvalgets
forslag om at det bør gis en hjemmel til å gi
forskrifter om særlige rettsvirkninger ved oversittelse
av de tidsfristene som settes for å effektivisere reglene,
og peker på at det blant høringsinstansene er
liten tilslutning til dette. Bakgrunnen for dette er bl.a. at det
ofte er forhold utenfor forvaltningens kontroll som bestemmer saksbehandlingstiden,
og at slike rettsvirkninger vil ha uheldige sidevirkninger.
Flertallet har merket seg at arbeidsgruppen ikke
deler Næringslovutvalgets syn når det gjelder
behovet for regler om særlige rettsvirkninger knyttet til fristene,
og at arbeidsgruppens syn på dette punkt støttes
av de fleste høringsinstansene, men at det her er skille
mellom uttalelsene fra privat og offentlig sektor.
Flertallet er enig i at departementet ikke følger opp
Næringslovutvalget på dette punkt. Flertallet deler
departementets oppfatning av at de sanksjonene Næringslovutvalget
nevner vil ha uheldige sidevirkninger som ikke står i forhold
til den effekt med hensyn til saksbehandlingstiden man eventuelt kunne
oppnå med slike regler.
Flertallet er enig i departementets innvendinger
mot erstatningsregler på objektivt grunnlag, og støtter
departementets syn om at det ikke bør innføres objektivt
erstatningsansvar for sen saksbehandling. Flertallet viser
til at Næringslovutvalget og NHO også nevner mulkt/gebyr
som et alternativ til en regel om objektivt ansvar. Flertallet støtter
imidlertid departementets syn om at mulkt for staten for sen saksbehandling
vil være prinsipielt uheldig. Flertallet er
videre enig i at automatisk innbringelse for domstolen eller Sivilombudsmannen
er lite egnede som særskilte rettsvirkninger. Flertallet oppfatter
en slik rettsvirkning som et brudd på domstolens funksjon
som kontrollorgan, i tillegg til at det vil undergrave prinsippet
om å bruke domstolen som klageorgan samt publikums rett
til å søke en uavhengig overprøvelse
av forvaltningens avgjørelser.
Flertallet er enig i at det, i denne omgang, bør være
de alminnelige forvaltnings- og erstatningsrettslige reglene som
bør komme til anvendelse ved brudd på saksbehandlingsfristene. Flertallet vil
likevel ikke utelukke at det kan bli aktuelt å komme tilbake
til særlige rettsvirkninger slik det redegjøres
for i proposisjonen. Av disse rettsvirkningene er det særlig
rettsvirkningen om automatisk innvilgelse som bør vurderes
og utredes nærmere, og som det etter flertallets oppfatning
er særlig aktuelt å innføre gjennom særlovgivning. Flertallet ønsker
imidlertid å se hvordan praksis utvikler seg etter at fristene
er innført.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ha et regelverk som fører til at forvaltningsorganet selv
eller den overordnede bevilgende myndighet, og den aktuelle medarbeider
skal ha et incitament for å overholde de absolutte tidsfrister,
slik at det blir konsekvenser for forvaltningsorganet, den bevilgende
myndighet, eller for sakens materielle innhold.
Disse medlemmer viser til at Næringslovutvalget
foreslår at det bør gis en hjemmel til å gi
forskrifter om særlige rettsvirkninger ved oversittelse
av de tidsfristene som settes for å effektivisere reglene. Disse
medlemmer deler ikke departementets begrunnelse for ikke å følge
opp Næringslovutvalgets forslag. Alternative sanksjoner
som erstatning, bot, gebyr, automatisk innvilgelse på søknad,
rettslige tiltak og klager til Sivilombudsmannen, i forhold til oversittelse
av frister bør ikke være noe praktisk problem å innføre. Disse
medlemmer viser til at det gjennomgående er gode
erfaringer med fristbestemmelser i særlovgivningen som
det er knyttet ulike typer rettsvirkninger til.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I lov av 10. februar 1967 om behandlingsmåten
i forvaltningssaker skal § 11 b skal lyde:
§ 11 b (Frister for forvaltningens
saksbehandling).
Kongen kan på bestemte områder fastsette
frister for forvaltningens behandling av saker om enkeltvedtak.
Fristen for behandling av en søknad om bevillinger,
tillatelser, autorisasjoner m.v. kan ikke overstige tre måneder.
Dersom saken ikke er realitetsbehandlet innen tre måneder,
anses søknaden som innvilget, med mindre det vil være
i strid med andres rettigheter.
Kongen kan ved forskrift gi nærmere regler om beregningen
av fristene, herunder om hvilken virkning oversittelse av en tidsfrist
som gjelder andre saker enn de som er nevnt i annet ledd skal ha.»