Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endringer
i lov av 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner, kulturminneloven.
Endringene gjelder:
Tinglysing av automatisk fredede byggverk.
Fredning av stående byggverk fra perioden 1537-1649.
Meldeplikt for byggverk og anlegg fra 1650 til 1849.
Forenklet prosedyre for fredning av statens verneverdige
byggverk og anlegg.
Fredning av båter.
Styrket bevismessig stilling for automatisk fredede kulturminner.
Departementet viser til St.meld. nr. 58 (1996-1997) Miljøvernpolitikk
for en bærekraftig utvikling - Dugnad for framtida og Innst.
S. nr. 150 (1997-1998). Disse gir bakgrunn for forslagene om innføring
av hjemmel til å tinglyse automatisk fredede kulturminner
og hjemmel til å frede spesielt verdifulle eller utsatte
bygningstyper fra bestemte tidsperioder. Forslag om å innføre
en hjemmel for det offentlige til å erverve eiendomsrett
til løse kulturminner, er en oppfølging av et
privat lovforslag fra Stortinget av mars 1997.
Departementet viser til at mange fredede og andre verdifulle
kulturminner skades eller ødelegges som følge
av ulike typer inngrep og tiltak. Dette skyldes ofte manglende kjennskap
til kulturminnene og deres verneverdi. Proposisjonen inneholder
derfor forslag som skal bidra til å redusere tapet av denne
delen av vår kulturarv.
Videre vises det til at alle faste kulturminner fra før
1537 og samiske kulturminner eldre enn 100 år er automatisk
fredet etter kulturminneloven, uavhengig av om kulturminnet er kjent
eller ikke. Til tross for at en rekke av disse kulturminnene er
registrert og kartlagt har det ofte vist seg at grunneiere og andre
tiltakshavere ikke har tilstrekkelig kunnskap om registreringene.
Dette fører til at mange automatisk fredede kulturminner ødelegges
(ca. 1 pst. pr. år) og at eksistensen av et kulturminne
blir bestridt av tiltakshaver. For å sikre større
notoritet og publisitet for automatisk fredede byggverk foreslår
departementet at disse skal kunne tinglyses, på linje med
det som gjøres i dag med de vedtaksfredede byggverkene.
Stående byggverk oppført etter 1536 er i utgangspunktet
ikke omfattet av lovens fredningsbestemmelser. Erfaringstall viser
at ca. 1 pst. av bygninger fra perioden 1537 til 1900 forsvinner
hvert år, og departementet viser til at om denne utviklingen
fortsetter vil vi om noen år ha få byggverk igjen
fra den tidligste perioden etter 1536.
Departementet foreslår å flytte grensen for
den automatiske fredningen for stående byggverk fra 1537 til
1650. Dette vil omfatte i underkant av 2 000 byggverk knyttet
til gårdsbebyggelse, kirker og noen få byhus.
Tall viser at ca. 1 pst. av disse byggene går tapt hvert år.
Fortsetter denne utviklingen vil vi om noen år ha svært
få byggverk igjen fra den tidligste perioden etter 1537.
Begrunnelsen for å flytte fredningsgrensen er at byggeskikken
fra middelalderen i stor grad varte fram til midten av 1600-tallet.
Det skriftlige materiale fra denne perioden er ytterst sparsomt,
og dokumentasjonen om dette er for en stor del å finne
i de bevarte byggverkene. Kildeverdiene som disse byggverkene representerer
er derfor betydelig.
Departementet viser til at det er et problem at mange kommuner
ikke varsler kulturminneforvaltningen om søknader om riving/ombygging
av bevaringsverdige byggverk og anlegg. Det foreslås derfor
at kommunen plikter å oversende melding om slike søknader
til kulturminneforvaltningen for uttalelse innen fire uker, før
det kan gis tillatelse til riving eller vesentlig endring av byggverk/anlegg
oppført før 1850. Dersom kommunen tillater slik
riving/ombygging i strid med kulturminneforvaltningens
anbefaling, skal kommunen straks gi melding om dette til kulturminneforvaltningen.
Det foreslås i proposisjonen videre å innføre
en forenklet saksbehandlingsprosedyre for å frede verneverdige
byggverk og anlegg i statlig eie. Forslaget innebærer ingen
endring i gjeldende vernekriterier for å frede slike byggverk.
Formålet er å sikre disse byggverkene på en
mer effektiv og ressursbesparende måte enn etter dagens
system. Fredningsprosessen skal følge saksbehandlingen
i forvaltningsloven kapittel VII om forskrifter. Dette dreier seg
ofte om byggverk av stor nasjonal betydning knyttet til oppbyggingen
og utviklingen av Norge som velferdsstat.
Selv om staten har eiendomsrett til flere av de mest verdifulle
gjenstander fra oldtid og middelalder, er fortsatt en del slike
gjenstander i privat eie. Det foreslås en hjemmel for at
det offentlige kan sikre seg løse kulturminner gjennom
forkjøpsrett ved auksjonssalg eller ved ekspropriasjon.
I dag er en båt kun beskyttet mot inngrep etter kulturminneloven
hvis den er eldre enn 100 år og ligger under vann. Norge
er en kyst- og sjøfartsnasjon og flere av våre
flytende båter er av stor kulturhistorisk verdi. Det foreslås
i proposisjonen derfor en hjemmel for å kunne frede særlig
verdifulle flytende båter.
Departementet foreslår at det for verneverdige båter,
motorvogner, luftfartøy og skinnegående materiell
som er eldre enn 50 år, må innhentes tillatelse
til utførsel. I tillegg foreslås det at utførselstillatelse
for malerier, skulpturer og annen bildende kunst, kunsthåndverk
og prototyper for designprodukter ikke skal være nødvendig
for kunstverk yngre enn 50 år.
Det foreslås også mindre endringer vedrørende den
bevismessige stillingen knyttet til automatisk fredede kulturminner,
pløyedybde ved fortsatt drift av beite og innmark over
automatisk fredede kulturminner, forbud mot å skade, rive
m.m. fredede byggverk og anlegg, pålegg om utbedringer
etter skade på fredet byggverk og i straffebestemmelsen.
Miljøverndepartementet viser til at utgifter som følge
av endringsforslagene skal dekkes innenfor de til enhver tid gjeldende
budsjettrammer.
Det er i proposisjonen gjort rede for høringsprosessen
i forbindelse med lovendringsforslagene, og departementets vurderinger
av de innkomne høringsuttalelsene er presentert.
Regjeringen vurderer det slik at det haster med å få gjennomført
endringer i loven på de områdene det redegjøres
for i proposisjonen.