Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Olav
Akselsen, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen
og lederen Jens Stoltenberg, fra Fremskrittspartiet, øyvind Korsberg
og øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Bror Yngve Rahm og
Lars Rise, fra Høyre, Jan Johnsen og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet,
Magnar Lussand, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland,
og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser til behandling av
St.meld. nr. 58 (1996-1997), Miljøvernpolitikk for en bærekraftig
utvikling, der det ble uttrykt bekymring for at mange fredede og
andre verdifulle kulturminner skades eller ødelegges som
følge av ulike typer inngrep og tiltak. De store tapstallene
knyttet til kulturminner har vist at det er et klart behov for å styrke
vernet og bedre beskyttelsen. Endringsforslagene omfattet bl.a.
innføring av hjemmel for å tinglyse automatisk
fredede kulturminner og hjemmel til å frede spesielt verdifulle eller
utsatte bygningstyper fra bestemte tidsperioder.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, viser til at i Innst. S. nr. 150 (1997-1998) sluttet
en samlet energi- og miljøkomité seg til forslagene
i meldingen. Flertallet vil understreke at det haster å få gjennomført
endringer i lov av 9. juni 1978 om kulturminner, slik at
en kan unngå den faretruende utviklingen en har sett og
fremdeles ser.
Det foreliggende forslaget er begrenset til å gjelde de
områder hvor det allerede er identifisert et endringsbehov,
og hvor behovet er mest påtrengende ut fra de utfordringene
kulturminneforvaltningen står overfor. Flertallet har
merket seg at det er kommet i overkant av 120 høringsuttalelser
til forslaget om endring i kulturminneloven. Et stort flertall av
disse er generelt positive til endringsforslagene, og det er klart flertall
som støtter de enkelte endringsforslagene.
Komiteen vil peke på at i
Innst. S. nr. 150 (1997-1998) til St.meld. nr. 58 går en
samlet komité inn for at Regjeringen gjennomgår
de skatter og avgifter som pålegges eiere av kulturminner.
Formålet med dette må være å hindre
at skatte- og avgiftssystemet motvirker privat verneinnsats. Komiteen ba om
at det måtte nedsettes et offentlig utvalg for å utrede
mål og virkemiddel innenfor kulturminneforvaltningen, men
understreket at slik utredning ikke måtte forsinke igangværende
reformarbeid.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil presisere at kulturminnevernet er under
press, at mange kulturminner går tapt hvert år
og at det haster med økt innsats.
Flertallet vil vise til den betydelige innsatsen eiere
av kulturminner utfører. Denne innsatsen er avgjørende
for bevaringen av vår kulturarv. Samtidig skaper dagens
regelverk økonomiske byrder for mange eiere av kulturminner
og svekker deres muligheter til å ta et tilstrekkelig ansvar
for kulturminnevern.
Flertallet viser til Innst. S. nr. 150 (1997-1998)
- om miljøvernpolitikk for en bærekraftig utvikling
m.v., der komiteen ba om en total gjennomgang av kulturminnepolitikken,
og at det i den forbindelse ble satt ned et offentlig utvalg. Noen
av formålene med en slik gjennomgang skulle være å hindre
at skatte- og avgiftssystemet motvirker privat verneinnsats, og
at det ble lagt vekt på å belyse eiers rolle og
situasjon som aktør i kulturminnearbeidet, herunder også rammebetingelser.
Utvalget skal legge fram sin utredning våren 2001.
Flertallet forutsetter at Miljøverndepartementet
følger opp utvalgets arbeid og så raskt som mulig legger
fram for Stortinget eventuelt ytterligere endringer og forbedringer
av någjeldende lov.
Det ble i Innst. S. nr. 150 (1997-1998) presisert at utvalgets
arbeid ikke skulle bremse viktig registreringsarbeid eller annet
igangsatt arbeid for å sikre vår nasjonale kulturarv. Flertallet vil
understreke at arbeidet med registrering av kulturminner må gis
høy prioritet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, støtter derfor Regjeringens forslag om at
grensen for automatisk fredning for stående byggverk flyttes
fra 1537 til 1649.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil vise
til budsjettavtalen for 2000 mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene,
der det ble enighet om å styrke kulturminnevernet med 7,2
mill. kroner. Det ble også enighet om at «det
skal fremlegges en opptrappingsplan for årlige bevilgninger
til kulturminnevern knyttet til det økte behovet som oppstår
ved lovendringen».
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, vil samtidig rette fokus mot fartøyvern.
Fartøyer er en ny type fredningsobjekter, og det er derfor
meget viktig å sette inn ressurser også på denne
delen av kulturminnevernet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mener en betydelig svakhet
med Regjeringens forslag er at det i budsjettet 2000 ikke følger økonomiske
midler til å ivareta utvidelsen, og at dette vil skape
ytterligere press på kulturminnevernet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil peke på at det ikke
er praksis at det følger penger med odelstingsproposisjoner,
men at vedtak blir fulgt opp i påfølgende budsjett.
Siden denne proposisjonen ble lagt fram allerede i februar 1999,
har komiteens lange behandlingstid medvirket til at det ikke ble
oppfølging i budsjettet for 2000.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den prioritering området har fått i partiets
primærforslag i budsjettbehandlingen, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 9 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at eiere av kulturminner forvalter en
viktig del av vår felles kulturarv. Gjennom generasjoner
har familier, enkeltpersoner og lag tatt vare på byggverk
og anlegg som i dag er en del av vår kulturarv. Disse
medlemmer mener at stolte, engasjerte og aktive eiere av
kulturminner er kulturminnevernets viktigste aktivum. Disse medlemmer mener
at kulturminneloven burde vært utformet med et rettighetselement
som åpner for å gi eieren økonomisk kompensasjon
og incitament i forholdt til eventuelle tap vedkommende lider ved
at eiendommen fredes, og for de byrder han pålegges gjennom økte
krav til vedlikehold og skjøtsel.
Disse medlemmer vil peke på at det ved
revisjonen av kulturminneloven ikke er foretatt grep for å styrke
stillingen for eierne av kulturminner. Vernemyndigheten kan, som
før, pålegge private eiere plikter knyttet til
istandsetting og vedlikehold, uten å gi kompensasjon for
merkostnader ved antikvarisk arbeid. De økonomiske merbelastningene
dette medfører kan i mange tilfeller ha den konsekvens
at det ikke blir foretatt noe vedlikehold eller restaurering. Disse medlemmer vil
advare mot en utvikling hvor en praktisk konsekvens av fredning
blir at kulturminner blir stående og forfalle. Disse
medlemmer viser til at private eiere av kulturminner og
deres organisasjoner har reagert sterkt på at flere kulturminner
skal vernes, uten at man i loven drøfter eiers rettsstilling. Disse
medlemmer vil derfor primært foreslå at proposisjonen
sendes tilbake til Regjeringen, med anmodning om at dette perspektivet
vurderes før loven utvides.
Disse medlemmer konstaterer at det ikke synes å være
flertall for et slikt forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i Innst. S. nr. 150 (1997-1998) til St.meld. nr. 58 går
en samlet komité inn for at Regjeringen gjennomgår
de skatter og avgifter som pålegges eiere av kulturminner.
Formålet med dette må være å hindre
at skatte- og avgiftssystemet motvirker privat verneinnsats. Det
ble bedt om at det måtte nedsettes et offentlig utvalg
for å utrede mål og virkemiddel innenfor kulturminneforvaltningen.
Disse medlemmer vil gå imot en forverring av
kulturminneloven for private eiere, og vil derfor gå imot
lovendringsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil subsidiært
støtte forslaget om å utvide grensen om automatisk
fredning av byggverk, men samtidig be Regjeringen om å komme
tilbake til Stortinget med forslag som kan styrke eiers rettsstilling
ved vern av kulturminner for å sikre balanse mellom de
plikter staten pålegger og de rettigheter eier av et kulturminne
har. Sentralt i denne sammenheng vil være forslag som fokuserer
på statens økonomiske ansvar ved fredning av privat
eiendom.
Disse medlemmer peker på at et fredningsvedtak
i en del tilfeller kan medføre en reduksjon av eiendommens
verdi. For naturvern, kan det etter naturvernloven § 20,
ytes erstatning for verdireduksjon ved vern av naturområder
til grunneier. Det er naturlig at et slikt system vurderes også for
kulturminnevern. Disse medlemmer viser videre til
Dokument nr. 8:14 (1999-2000) om endring av § 10
i kulturminneloven, som innebærer at staten bærer
utgiftene til særskilt gransking av automatisk fredede kulturminner
m.v. Disse medlemmer mener at dette er en viktig
problemstilling som bør utredes videre av departementet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil fremme forslag om at det utredes forskjellige
alternative støtteordninger/incitamenter for å sikre
vernetiltak, oppussing, restaurering og annet vedlikehold.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2001 fremme konkrete forslag til forbedrede støtteordninger
og andre incitamenter for å sikre vernetiltak, restaurering,
oppussing og annet vedlikehold i henhold til kulturminneloven.»
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
i tillegg følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede ulike alternative
ordninger for å styrke eiers rettsstilling ved fredning
av kulturminner deriblant innføring av en egen erstatningsparagraf
i kulturminneloven, og spørsmålet om staten bør
dekke kostnadene fullt ut til særskilt gransking for iverksetting
av tiltak, jf. kulturminneloven § 10. Formålet
må være å sikre en bedre balanse mellom
de plikter staten pålegger og de rettigheter eier av et
kulturminne har. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget i
egnet form i løpet av år 2000.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til Innst. S. nr. 150 (1997-1998)
der en samlet energi- og miljøkomité sluttet seg
til forslaget om å innføre en hjemmel til å tinglyse
automatisk fredede kulturminner. Bakgrunnen for forslaget er ønsket
om å redusere det ukontrollerte tapet av automatisk fredede
kulturminner.
Flertallet sier seg enig i at tinglysing forbeholdes
stående byggverk som er automatisk fredet, og at tinglysing
gir best allmenn kjennskap (notoritet) og publisitet.
Flertallet vil peke på viktigheten av å avklare myndighetsapektet
rundt tinglysing, og at dette vil gå klart fram i forskriften
i etterkant av lovendringen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at grensen for automatisk fredning
av faste kulturminner fra oldtid og middelalder (før 1537)
ble tatt inn allerede i vår første lov om fredning
og bevaring av fortidslevninger fra 1905. Det er naturlig at denne grensen
blir endret, både på grunn av tiden som har gått,
og nye kunnskaper om den aktuelle perioden.
Svært mange sjeldne og til dels autentiske byggverk
fra tiden etter 1536 er uten et lovmessig vern, ut over plan- og
bygningslovens bestemmelser om at riving av bygning krever kommunens
godkjennelse. Flertallet vil peke på at
store verneverdier er knyttet til bygningstypene fra den tidligste
perioden etter 1536, og sier seg enig i at alle kjente stående
byggverk som er oppført før 1650 blir automatisk
fredet etter loven. En er kjent med at byggverk fra denne perioden først
og fremst er knyttet til gårdsbebyggelse, kirker og noen
byhus.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, har merket seg at det er meget bred støtte
for forslaget om å endre fredningsperioden.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
sine innledende merknader.
Disse medlemmer vil for øvrig presisere
at alminnelige rettssikkerhetsgarantier bør ivaretas ved at
automatisk fredete kulturminner bør underlegges en saksbehandling
i forkant av fredningsvedtaket som gir grunneierne rettigheter etter
forvaltningslovens bestemmelser om enkeltvedtak. Disse medlemmer legger
til grunn at departementet etablerer en saksbehandling i tråd
med dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil peke på at lovfesting av meldeplikt
for alle søknader etter plan- og bygningslovens bestemmelser
om riving eller vesentlig ombygging, skal være et virkemiddel
som vil medføre en plikt til å vurdere verneverdi
av byggverk ved arealplanlegging og byggesaksbehandling etter plan-
og bygningsloven. Flertallet mener det må være
en målsetting å sikre en forsvarlig forvaltning
av byggevirksomheten før 1850, da industrialismen førte til
store endringer i byggeskikk og nye materialer og teknikker ble
innført.
Flertallet viser til at meldeplikten ikke i seg selv
vil gi hjemmel til å nekte en uønsket riving eller endring
av en bygning, men i noen tilfelle vil den kunne utløse
klage på rive-/ombyggingsvedtaket eller vedtak
om fredning eller midlertidig fredning etter kulturminneloven. Meldeplikten
kan også etter komiteens mening føre til øket
bevisstgjøring lokalt i kommunene.
Flertallet vil understreke at rask saksgang er viktig
i forhold til innbyggerne, og at meldeplikten må gjennomføres
på en måte som er forenlig med serviceorientert
forvaltning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at statens bygninger ble holdt
utenfor da bygningsfredningsloven ble vedtatt i 1920 ut fra den
forutsetning at staten ville ta vare på egen bygningsarv
uten fredning. Dette har ikke fungert fullt ut tilfredsstillende,
noe som er lite heldig og bidrar til å svekke troverdigheten i
fredningsinstituttet. Flertallet vil derfor slutte
seg til at det etableres et formelt vern av statens byggverk.
Flertallet slutter seg også til forslaget
om at fredning kan skje ved forskrift og at fredningsprosessen skal
følge saksbehandlingsreglene i forvaltningslovens kapitel
VII Om forskrifter. Slik kan en få en rutine som er rask,
og mer effektiv og ressursbesparende enn etter det ordinære
systemet. Flertallet mener dette er forsvarlig, da
fredning av statens egne byggverk og anlegg ikke i så stor
grad berører regionale og lokale arealplaninteresser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, peker på at den foreslåtte forkjøpsretten
skal sikre at verdifulle løsøregjenstander ikke
blir solgt ut av sitt historiske miljø hvor de har best
mulighet til å få et vern til beste for allmennheten. Bestemmelsen
er ment å være en «sikkerhetsventil» i forhold
til gjenstander som det er av nasjonal interesse å ha i
offentlig eie. Det er ikke aktuelt å erverve et større
antall løse kulturminner etter bestemmelsen.
Flertallet slutter seg til den foreslåtte
ordningen, og peker på at det offentlige skal gi full erstatning for
tingen som erverves.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter
forslag om å innføre en forkjøpsrett
for løse kulturminner, men vil gå imot regjeringens
forslag om å åpne for ekspropriasjon. Disse
medlemmer understreker at ekspropriasjon er et alvorlig
inngrep overfor den enkelte borgers rettigheter. Det er en ordning
som bør reserveres til områder hvor det står
vesentlige samfunnsinteresser på spill som ikke kan sikres
med andre system. Disse medlemmer kan ikke se at
departementet har dokumentert at det foreligger et slikt ekstraordinært
behov som nødvendiggjør at det åpnes
for ekspropriasjon, og mener derfor at en forkjøpsrettsordning
må være tilstrekkelig.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Ǥ 12 syvende ledd skal lyde:
Selges løse kulturminner som nevnt i første
ledd bokstav a-c på auksjon, har staten, eller dernest
vedkommende fylkeskommune eller kommune hvor gjenstanden har vært
oppbevart eller har sin opprinnelse, rett til å tre inn
i høyeste bud innen tre uker. Når særlige
grunner foreligger omfattes også løse kulturminner
uten hensyn til alder.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at kulturminneloven mangler
hjemmel til å frede løse tekniske kulturminner,
som eldre verneverdige båter, motorvogner, luftfartøy
og jernbanemateriell, og at båter må være
eldre enn 100 år og ha sunket for å vernes etter
den någjeldende lov.
Flertallet mener det er viktig å sikre
at verneverdige flytende båter blir beskyttet, og støtter
forslaget. Norge er en kyst- og sjøfartsnasjon med sterke tradisjoner
for bygging og bruk av båter. Det er et nasjonalt ansvar å sikre
et representativt utvalg av verneverdige båter for nålevende
og fremtidige generasjoner.
Flertallet vil peke på at andre vernetiltak
enn fredning, for eksempel inngåelse av frivillige avtaler med
eiere og brukere om drift og vedlikehold, kan være aktuelt
for de største båttypene. Dette kan også være
aktuelt for andre båttyper. Det må satses på et begrenset
antall særs verneverdige båter i første
omgang. Flertallet vil også peke på at
hensynet til eiers interesser, for eksempel ved utøvelse
av næringsvirksomhet, må veie tungt i disse sakene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, gir uttrykk for at det foreslåtte
endringene i regelverket, med en generell tidsgrense på 50 år,
vil gjøre regelverket lettere håndterlig for de
institusjoner som skal behandle søknader om utførsel. Komiteen er
kjent med at dagens bestemmelser kompliserer på unødig
vis og virker lite stimulerende på aktiv kulturutveksling
med utlandet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er kjent med at kulturminneforvaltningen
og politiet har problemer med å håndheve fredning
bevismessig, noe som kan ha bidratt til det økende tapet
av automatisk fredede kulturminner etter annen verdenskrig. Flertallet ser
derfor behovet for å styrke den bevismessige stillingen
for de objekter/områder som er registrert som automatisk
fredet.