Utvalget har hatt følgende utgangspunkt for sitt forslag
til endringer i skattereglene (NOU 1998:1 side 162):
«Ved behandlingen av Velferdsmeldingen gikk ikke
Stortinget inn for endringer av skattereglene knyttet til private
tjenestepensjonsordninger, herunder skattereglene knyttet til premiefond,
som ble foreslått innstrammet i Velferdsmeldingen. Utgangspunktet for
utvalgets forslag til nye regler om foretakspensjon er derfor å videreføre
hovedreglene i gjeldende skatteregler for private tjenestepensjonsforsikringer
etter skatteloven.
Det gjeldende beskatningsprinsippet,
som innebærer at det gis fradrag i alminnelig inntekt for
premie og tilskudd til pensjonsordningen under forutsetning av at
de senere utbetalinger skattlegges som pensjon («P-prinsippet»),
skal legges til grunn. Avkastning på midlene er ikke gjenstand
for beskatning. Først når avkastningen kommer
til utbetaling som pensjon, skattlegges den som pensjonsinntekt. Endringer
i skatteloven er derfor i hovedsak konsekvensordninger som følge
av at foretakspensjonsordninger nå foreslås underlagt
ny samlet lovgivning.»
Departementet legger til grunn det samme utgangspunkt. Departementets
forslag er utarbeidet i henhold til ny skattelov, som trer i kraft
1. januar 2000.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
I forslaget til lov om foretakspensjon åpnes det i § 10-4
for en rett og en plikt til å tilbakeføre premiefondsmidler
til foretaket. Forslaget setter en grense for hvor stort premiefondet
skal være, samtidig som det gir foretaket en viss fleksibilitet
med hensyn til å kunne ta ut midler fra premiefondet. Videre
foreslås det i § 15-3 tredje ledd siste
punktum at det ved opphør av pensjonsordningen i visse
tilfeller skal skje en tilbakeføring av premiefondsmidler
til foretaket.
Når premiefondsmidler tilbakeføres til foretaket
i henhold til forslaget til lov om foretakspensjon, fører de
alminnelige reglene i skatteloven normalt til at de tilbakeførte
midlene i sin helhet skal tas til inntekt i tilbakeføringsåret.
Departementet mener i likhet med utvalget at det er viktig med en
klar hjemmel. På denne bakgrunn foreslår departementet
at det tas inn en ny bestemmelse i skatteloven § 5-30
fjerde ledd.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Departementet er enig i innholdet i utvalgets forslag, men mener
at ordlyden i ny skattelov § 6-45 er utformet
slik at den dekker den endringen det var behov for etter någjeldende
skattelov § 44 første ledd bokstav a.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Departementet finner det hensiktsmessig at det som defineres
som årets premie i lov om foretakspensjon også legges
til grunn for rett til fradrag for premie til pensjonsordningen.
Når denne definisjonen legges til grunn i skatteloven,
innebærer det en materiell endring i forhold til någjeldende
bestemmelse. Det skyldes at begrepet årets premie får
et annet innhold. Departementets forslag fremgår av skatteloven § 6-46 første
ledd bokstav a.
Departementet foreslår at det gis fradrag for det som
utgjør den årlige beregnede premien for å dekke medlemmenes
rett til opptjent pensjon. Premie er definert i lovforslaget § 9-2
første ledd. Den kan variere fra år til år
etter innføring av det lineære opptjeningssystemet.
Det foreslås med dette ingen endringer i forhold til gjeldende
rett hvis premien betales i det året den forfaller. Overgang
til et obligatorisk lineært opptjeningssystem vil i skattemessig
sammenheng bare bety en endret periodisering av premien for den enkelte
ansatte i løpet av opptjeningsperioden. Retten til fradrag
vil i prinsippet være uendret.
I det lineære opptjeningssystemet må det i år
med store lønnsøkninger beregnes forholdsmessig
høye premier. Etter lovforslaget § 9-2
annet ledd kan det i visse tilfeller være mulig å fordele
premieøkningen over to år. På denne bakgrunn
foreslår departementet at det skal være fradragsrett
som årets premie i det inntektsåret det innbetales
premie etter en fordeling av kostnadene ved lønnsøkninger
i henhold til den nevnte bestemmelsen.
I likhet med utvalget foreslår departementet at det ved
innbetaling av tilleggspremie for å fylle opp premiereserven
ved medregning av tjenestetid i foretaket før opprettelsen
av pensjonsordningen etter lovforslaget § 9-2
tredje ledd, gis fradragsrett i det året slik innbetaling
finner sted. Departementet foreslår også at premie
som innbetales ved endring av beregningsgrunnlaget etter lovforslaget § 9-5
skal gi rett til fradrag som årets premie.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Pensjonistenes overskuddsfond skal etter forslaget erstatte pensjonsreguleringsfondet
i någjeldende tjenestepensjonsordning etter skatteloven.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at skatteloven
endres som en konsekvens av den foreslåtte endringen av
fondsstrukturen. Departementet foreslår at det gis fradrag
for tilskudd til pensjonistenes overskuddsfond med hjemmel i skatteloven § 6-46
første ledd bokstav b. Etter departementets syn er det
ikke behov for en beløpsgrense. Det begrunnes med at pensjonistenes overskuddsfond
skal være tomt ved utgangen av hvert inntektsår,
og at det foreslås klare grenser for regulering av pensjonsutbetalingene.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at det skal
skje en videreføring av retten til fradrag for tilskudd
til premiefond. Ved en endring av innholdet i begrepet årets
premie etter forslaget til ny ordlyd i skatteloven § 6-46
første ledd bokstav a, må man se nærmere
på den beløpsmessige grensen for fradragsretten.
Etter departementets oppfatning er det hensiktsmessig med en øvre
grense for rett til fradrag for innbetaling til premiefondet som
tilsvarer den grensen som følger av forslaget til lov om
foretakspensjon § 10-4 første ledd. Overstiger
premiefondet denne grensen, foreslås en plikt til å tilbakeføre
midler og ta disse til inntekt i tilbakeføringsåret,
jf. forslaget til ny bestemmelse i skatteloven § 5-30
fjerde ledd.
Når det gjelder årlig fradrag innenfor den øvre grensen,
er departementet imidlertid enig med synspunktene til Kredittilsynet,
jf. proposisjonens avsnitt 19.2.4.3. Ved innføringen av
det lineære opptjeningssystem vil det være gunstigst
for arbeidsgiver å innbetale mye til premiefondet i år
med lave premier. Foretaket kan så trekke på fondet
i år med høye premier. I år med lav premie
vil det etter utvalgets forslag bare være rett til fradrag
beregnet til 150 pst. av årets premie. Departementet mener
det bør legges til grunn en gjennomsnittsbetraktning basert
på årets premie og premien de to foregående årene
for å gjøre premiefondet mer velegnet til å dekke
det formålet det er ment å dekke, jf. skatteloven § 6-46 første
ledd bokstav c. Etter departementets syn er det grunn til å tro
at forslaget ikke vil påføre ligningsmyndighetene
merarbeid.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Utvalget foreslår at pensjonsreguleringsfondet skal
opphøre og avløses av pensjonistenes overskuddsfond.
Skattelovens bestemmelse om fradrag for tilskudd til pensjonsreguleringsfondet
vil dermed erstattes av en bestemmelse om fradrag for tilskudd til pensjonistenes
overskuddsfond.
Pensjonsfond opprettet i henhold til 1968-reglene kan enten være
suppleringsfond eller oppsamlingsfond. Suppleringsfondets formål
er etter forskriften § 9 å yte alderspensjon
og uførepensjon til personer som på grunn av alder
ikke har mulighet til å opptjene fulle tilleggspensjoner
i folketrygden, samt å yte pensjoner til etterlatte ektefeller.
Medlemmer av suppleringsfond kan ikke samtidig være medlemmer
i en TPES-ordning. Utvalget foreslår at suppleringsfondet avvikles
og midlene overføres til en foretakspensjonsordning der
dette finnes eller opprettes. Utvalget uttaler (NOU 1998:1 side
165):
«For foretak med pensjonsordning bør
denne ytelsen inkluderes i ordningen, jf. utkastet § 5-5
(2), og suppleringsfondet avvikles ved overføring av midlene
til pensjonsordningen mens medlemmene av suppleringsfondet får
tilsvarende dekning innen foretakspensjonsordningen.»
I foretak der det ikke opprettes foretakspensjonsordning åpner
utvalget for at suppleringsfondet kan fortsette. Fradragsrett for
tilskudd til suppleringsfond foreslås regulert i overgangsbestemmelsene
til endringer i skatteloven.
Oppsamlingsfond i henhold til § 10 i 1968-reglene
er et fond hvor midlene skal danne grunnlag for opprettelse av en
fast tjenestepensjonsordning. Utvalget foreslår at disse
fondene skal avvikles.
Departementet er enig med utvalget i de vurderinger som er foretatt
og utvalgets forslag til endring i skatteloven. Endringen er utelukkende
en konsekvens av forslaget til lov om foretakspensjon. Det vises
for øvrig til overgangsbestemmelsene.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Tilskudd til pensjonistenes overskuddsfond er etter departementets
syn et tilskudd til pensjonsordning i arbeidsforhold som er arbeidsgiveravgiftspliktig
etter folketrygdloven § 23-2 fjerde ledd.
Premiefondet består av tilskudd fra foretaket, overskuddsmidler
fra pensjonsinnretningen og avkastning på midler i premiefondet.
For den del av premiefondet som overstiger grensen i lovforslaget § 10-4
annet ledd, antar departementet at en vesentlig del av fondet består
av avkastning og overskuddsmidler. Av premiefondsmidlene er det
bare arbeidsgivers tilskudd foretaket har svart arbeidsgiveravgift
av. En tilbakeføring av premiefondsmidler til foretaket,
innebærer dermed normalt også en tilbakeføring
av midler som ikke har dannet grunnlag for beregning av arbeidsgiveravgiften.
Departementet mener at det er uriktig at midler som ikke har vært avgiftsbelagt
skal inngå i grunnlaget for tilbakeføring av innbetalt
arbeidsgiveravgift. Det er etter departementets syn svært
ressurskrevende å etablere et system som bare gir rett
til tilbakeføring av arbeidsgiveravgiften for foretakets
tilskudd. Det må også understrekes at tilbakeføringsadgangen
først og fremst er et forslag til sikkerhetsventil hvor
premiefondet etter departementets syn har blitt uforholdsmessig
stort.
Av de ovennevnte grunner vil departementet ikke foreslå at
det gis adgang til en tilbakeføring av arbeidsgiveravgiften.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Utvalget foreslår en endring av skatteloven § 44 annet
ledd bokstav h nr. 2, men denne endringen er ikke av materiell art.
Arbeidstakers rett til fradrag for et eventuelt tilskudd er derfor
uendret. I praksis kan det imidlertid være lagt inn en
begrensing fordi det er foreslått en grense for hvor stort
tilskudd arbeidstakeren kan bidra med til ordningen, jf. utvalgets
forslag til lov om foretakspensjon § 9-4.
Departementet viser til utvalgets vurdering og er enig i utvalgets
forslag. Departementets forslag fremgår av § 6-46
og § 6-47 bokstav b i ny skattelov.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Departementet legger til grunn at en fortsettelsesforsikring
innebærer et eget rettsforhold mellom det tidligere medlemmet
i en foretakspensjonsordning og det livsforsikringsselskapet som
forsikringen er tegnet i eller overført til. Det blir her
et spørsmål om fradragsrett for vedkommendes innbetaling
til slik forsikring.
Etter det departementet er kjent med, bygger fast og langvarig
praksis på at fortsettelsesforsikringer har blitt skattemessig
behandlet som egne pensjonsforsikringer etter skatteloven. Departementet
er enig i utvalgets vurdering om at en fortsettelsesforsikring er en
videreføring av en kollektiv ordning på et individuelt
grunnlag. Det stilles ikke krav om at vilkårene til en
individuell pensjonsavtale etter skatteloven skal oppfylles. Departementet
mener derfor at en fortsettelsesforsikring bør behandles
annerledes enn en individuell pensjonsavtale etter skatteloven skattemessig sett.
Med bakgrunn i gjeldende praksis, mener departementet det er behov
for en klar hjemmel og foreslår i likhet med utvalget at
det gis fradragsrett etter skatteloven § 6-47
bokstav d. Det foreslås at det gis en egen fradragsramme
tilsvarende den som gjelder for individuelle pensjonsavtaler etter
skatteloven (IPA).
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Departementet foreslår at skatteloven § 6-46
skal endres i overensstemmelse med den foreslåtte fondsstrukturen
i forslaget til lov om foretakspensjon. Det innebærer at
det fra ikrafttredelsen av lov om foretakspensjon ikke skal være
mulig å opprette pensjonsreguleringsfond. Overgangsregler
for avvikling av eksisterende pensjonsreguleringsfond må etter
departementets syn løses i tilknytning til lov om foretakspensjon.
I en avviklingsfase vil det ikke være mulig å innbetale
til pensjonsreguleringsfondet. Det innebærer at det ikke
er behov for en overgangsregel til skatteloven.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til overgangsregler til skatteloven av 1999 § 6-46
(1), (2), (3) og (5).
Komiteen viser til sine respektive merknader i avsnitt
3.2.2 foran.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«I lov av 26. mars 1999 om skatt
på formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endringer:
Overgangsregelen til skatteloven § 6-46.
Fjerde ledd utgår. Femte ledd blir nytt fjerde ledd.»
Departementet er enig med utvalget i at det i en overgangsperiode
bør gis rett til fradrag for innbetaling til premiereserven
i en foretakspensjonsordning som skjer i henhold til utkast til
lov om foretakspensjon § 16-2 14. ledd Når
retten til fradrag følger av overgangsregler og ikke som årets
premie etter skatteloven § 6-46, er det for å utelukke
at dette fradraget skal påvirke fradragsretten for tilskudd
til premiefondet.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at pensjonsfond
som er oppsamlingsfond etter § 9 i 1968 reglene
og som det etter skatteloven § 44 første
ledd bokstav k har vært gitt fradrag for innbetaling til,
skal benyttes til å opprette en foretakspensjonsordning
innen tre år etter at lov om foretakspensjon har trådt
i kraft. Dersom det ikke skjer, skal midlene i oppsamlingsfondet
i sin helhet tilbakeføres til foretaket og tas til inntekt
i tilbakeføringsåret.
For pensjonsfond som er suppleringsfond etter § 10
i 1968-reglene og som det etter skatteloven § 44 første
ledd bokstav k har vært gitt fradrag for innbetaling til,
foreslår departementet at fondet skal avvikles innen tre år
fra lov om foretakspensjon trer i kraft hvis foretaket har foretakspensjonsordning.
Hvis foretaket ikke har foretakspensjonsordning, kan suppleringsfondet
opprettholdes. Departementet foreslår at det gis fradrag
for tilskudd til suppleringsfondet i inntil tre år fra
og med det inntektsåret lov om foretakspensjon trer i kraft.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.
Departementet foreslår i likhet med utvalget at det kan
fastsettes øvrige overgangsregler i forskrifter. Kompetansen
foreslås lagt til departementet.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger.