Innføring av lov om foretakspensjon vil både
ha økonomiske og administrative konsekvenser for arbeidstakere,
foretakene, offentlige tilsynsmyndigheter, ligningsmyndigheter,
forsikringsselskaper og pensjonskasser. Lovforslaget innebærer
en presisering av og opprydning i gjeldende regler, og en formalisering av
praksis som er blitt etablert. Klare og mer oversiktlige regler
vil være til fordel for alle berørte parter.
Lovforslaget avviker på viktige områder fra
gjeldende rett, og dette skyldes blant annet at det ved utarbeidelsen
av loven er tatt hensyn til føringer som ligger i Velferdsmeldingen
og Stortingets behandling av denne. I forbindelse med Stortingets
behandling av Velferdsmeldingen ble det for eksempel vedtatt innføring
av obligatorisk lineært opptjeningsprinsipp, krav om ytelsesgrenser
og knekkpunkter. Videre ble det vedtatt å gi lavtlønte,
deltidsarbeidende, sesongarbeidere og arbeidstakere under 25 år
en sterkere tilknytning til tjenestepensjonsordninger.
I proposisjonens avsnitt 21.2 gis det en nærmere omtale
av utvalgets og høringsinstansenes vurderinger av økonomiske
og administrative konsekvenser av større endringer i reglene,
samt departementets vurderinger. Flere høringsinstanser
har savnet en nærmere utredning om de økonomiske
og administrative konsekvensene av lovforslagene. Det er derfor
lagt vekt på å presentere høringsinstansenes
syn på viktige endringer i reglene.
Ved overgang til nytt regelverk vil det for foretakene, livsforsikringsselskapene
og pensjonskassene påløpe engangsutgifter. Innføring
av ny lov innebærer at foretakene må justere sine
regelverk og lage nye pensjonsplaner. Livsforsikringsselskapene
og pensjonskassene vil bl.a. måtte legge om rutinene for
premieberegning og tariffer. En viktig grunn til dette er blant
annet overgangen til lineær opptjening. På lengre
sikt vil denne opptjeningsmåten kun ha periodiseringsmessige
konsekvenser ved at opptjeningsprofilen endres. For livsforsikringsselskapene
og pensjonskassene vil det være administrative besparelser knyttet
til klare og lettere tilgjengelige regler, og de administrative
merutgiftene for disse anses derfor for små.
For offentlige tilsyns- og ligningsmyndigheter vil det være
en del administrativt merarbeid i en overgangsfase. Når
nye rutiner er innarbeidet er imidlertid departementet av den oppfatning
at det for offentlige myndigheter vil være klare administrative
besparelser knyttet til å få regulert foretakspensjonsordninger
i lovs form. Spesielt gjelder dette konsernordninger og regler for
sammenslåing og deling av foretak med foretakspensjonsordning,
som i dag i liten grad har vært regulert.
Lovforslagene vil på flere områder innebære
at arbeidstakerne får styrket sine rettigheter. Dette gjelder blant
annet deltidsansatte, personer med lav lønn og yngre arbeidstakere.
Styrkningen av medlemmers rett til opptjent pensjon og tilhørende
premiereserve vil også bidra til økt mobilitet
på arbeidsmarkedet. Eldre arbeidstakere vil få økt
mulighet til opptjening av pensjon også etter pensjonsalder,
og vil på den måten motiveres til fortsatt yrkesdeltakelse.
Kravet om opprettelse av pensjonistenes overskuddsfond vil bidra
til at den reelle verdien av utbetalingene til pensjonistene ikke
reduseres vesentlig som følge av prisstigning. Praksis
på dette området er noe varierende. Flere høringsinstanser
anfører at flere av disse forslagene vil gi økte
kostnader for foretakene, for eksempel ved at flere vil måtte
omfattes av ordningen, at foretakene blir pålagt regulering
av pensjonsytelser, at det påløper kostnader i
forbindelse med administrering av fripoliser m.v.
Departementet går inn for å videreføre
minstekravet til opptjeningstid for rett til full pensjon på 30 år.
Dette innebærer at arbeidstakerne vil få opptjent rett
til full pensjon tidligere enn etter utvalgets forslag, som var
på 35 år. Dette kan isolert sett bidra til økte kostnader
for foretakene. For arbeidstakere som ble tidlig yrkesaktive, vil
en slik økning i opptjeningstid imidlertid ikke ha noen
effekt, jf. nærmere omtale i proposisjonens avsnitt 6.2.2.
Departementet anser derfor de økonomiske konsekvensene
av forslaget for små.
I forbindelse med at minstekravet til opptjeningstid foreslås
videreført med 30 år, har departementet vurdert
det som hensiktsmessig å ikke innføre en ordning
med omsorgsopptjening, jf. proposisjonens avsnitt 6.2.3. Omsorgsgruppen
uttalte i NOU 1998: 1 at omsorgsopptjeningen ville medføre
en relativt omfattende og kostbar administrasjon. Dette ble også påpekt
i flere høringsuttalelser. Departementets forslag vil innebære
en administrativ forenkling og reduserte kostnader.
Departementet foreslår at det som vilkår for
medregning stilles krav om at tilhørende premiereserve overføres,
jf. omtale i proposisjonens avsnitt 6.2.10. Dette vil bidra til
større likhet mellom personer som skifter arbeidsgiver
og personer som blir hos samme arbeidsgiver i hele sitt yrkesaktive
liv. Forslaget vil isolert sett også bidra til reduserte
kostnader for foretakene som følge av at arbeidsgiver får
ta del i overskuddsdannelsen på premiereserven som overføres.
For høytlønte vil forslaget om innføring
av knekkpunkt innebære en innstramming, og foretak med
mange høytlønte og/eller svært
høy pensjonsnivå vil isolert sett som følge
av forslaget få reduserte pensjonsutgifter. Om utvalgets
forslag om beregning av lønn ved fastsettelse av pensjonsytelsene,
foreslår departementet at det innføres rett til å se
bort fra skattepliktige naturalytelser og utgiftsgodtgjørelse
m.v., jf. proposisjonens avsnitt 7.2.4 for nærmere omtale. Dette
vil isolert sett bidra til å redusere pensjonsutgiftene
for foretak med høye naturalytelser m.v., og innebære
en viss innstramming i forhold til utvalgets forslag overfor personer
som mottar en stor andel av lønnen i form av naturalytelser
og utgiftsgodtgjørelse.
Det kan som nevnt over anføres at enkelte lovforslag
vil kunne øke foretakenes pensjonsutgifter. Beregninger
foretatt av eksempelvis NHO tyder på at de samlede kostnadsøkningene
av utvalgets forslag kan beløpe seg til mellom 25 og 35
pst. På enkelte områder har departementet foreslått
endringer som bidrar til reduserte kostnader sett i forhold til
utvalgets utkast. Departementet vil imidlertid understreke at det knytter
seg betydelige problemer til å beregne kostnadsøkninger
av et helt system med bakgrunn i isolerte betraktninger av enkeltforslag,
og at det er foretakets ansvar å utforme pensjonsplanen
etter foretakets økonomi innenfor lovforslagets rammer,
herunder pensjonsplanens ytelsesnivå.
Departementet vil vise til at lovforslaget innebærer
en skattefavorisering som sammenlignet med andre spareformer kan
være vesentlig, og er derfor av den oppfatning at det også må stilles
krav til ordningene. Dette er bl.a. ivaretatt ved lovforslag som
tar sikte på å styrke arbeidstakernes pensjonsrettslige
stilling, innføring av fordelingsmessige krav (knekkpunkter)
og bidrag til økt yrkesdeltakelse. Det er i den forbindelse tatt
hensyn til Velferdsmeldingen og Stortingets behandling av denne.
Et hovedhensyn som er tatt ved utforming av lovforslagene er at
disse forholdene reguleres på en hensiktsmessig måte.
Departementet vil videre vise til at lovforslaget innebærer
klare og oversiktlige regler, og at dette vil kunne redusere administrasjonskostnadene
for foretakene.
Komiteen tar dette til etterretning,
og viser for øvrig til endringer i forhold til departementets
forslag andre steder i denne innstilling.