Departementet foreslår innstramminger i skattelovens
bestemmelser om inntektsfradrag for tilskudd til premie- og innskuddsfond
i pensjonsordninger etter henholdsvis lov om foretakspensjon og
innskuddspensjonsloven. Som en konsekvens av disse forslagene foreslås
det også endringer i lov om foretakspensjon og innskuddspensjonsloven
for å sikre sammenfallende øvre grenser for premie-
og innskuddsfond i skatteloven og de to pensjonslovene. Forslagene
er en oppfølging av Stortingets behandling av Ot.prp. nr.
1 (2000-2001) Skatte- og avgiftsopplegget 2001 - lovendringer og
den nedtrappingsplanen for skattefavorisering av premiefond som
ble varslet i Ot.prp. nr. 1 (2000-2001). For øvrig kan
det også vises til behandlingen av Nasjonalbudsjettet 2001.
Flertallet i finanskomiteen, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Bastesen, sluttet seg til Regjeringens
forslag, jf. kapittel 2.10 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001).
Videre fremmes det forslag om at tilskudd til fortsatt pensjonssparing
etter innskuddspensjonsloven § 6-5 skal inngå i
den fradragsrammen på 40 000 kroner som nå gjelder
for innbetalinger til individuelle pensjonsavtaler etter skatteloven
(IPA) og fortsettelsesforsikring etter lov om foretakspensjon § 4-9.
Dette forslaget er en oppfølging av Stortingets behandling av
Ot.prp. nr. 1 (2000-2001).
Det kan i visse tilfeller være aktuelt at foretaket dekker
kostnader knyttet til utstedelse av fripoliser ved omdanning og
eventuell lukking som omtalt i kapittel 6.3. Departementet foreslår
at foretaket gis rett til inntektsfradrag for en slik lovregulert
kostnad.
Etter skatteloven § 6-46 første ledd
bokstav b gis foretak som har opprettet pensjonsordning etter lov om
foretakspensjon inntektsfradrag for tilskudd til premiefond. Tilskuddet
kan utgjøre inntil 50 pst. av gjennomsnittet av årets
premie og foretakets andel av premien i de to foregående år.
Fradraget gis bare så lenge premiefondet ikke overstiger
seks ganger nevnte gjennomsnitt. Grensen for hvor stort premiefondet kan
bli følger imidlertid av lov om foretakspensjon § 10-4
første ledd. Dersom grensen overstiges skal foretaket tilbakeføre
midler fra premiefondet til seg. Foretaket har etter § 10-4
annet ledd anledning til å bestemme at midler som overstiger
halvparten av maksimalgrensen skal overføres. Hele det
tilbakeførte beløpet skal tas til inntekt i tilbakeføringsåret,
jf. skatteloven § 5-30 fjerde ledd.
Når det gjelder tilskudd til innskuddsfond i en pensjonsordning
i overensstemmelse med innskuddspensjonsloven, følger det
av skatteloven § 6-46 annet ledd bokstav b at
det gis inntektsfradrag for inntil 150 pst. av gjennomsnittet av årets
innskudd og årets innskudd i de to foregående årene.
Fradragsretten gjelder bare inntil innskuddsfondet overstiger ti
ganger gjennomsnittet av årets innskudd og årets
innskudd i de to foregående årene. Dersom beløpsgrensen
for innskuddsfondets størrelse etter innskuddspensjonsloven § 9-4
første ledd overstiges, skal foretaket sørge for
at overskytende midler overføres til seg. Foretaket kan etter
annet ledd i samme paragraf bestemme at midler som overstiger halvparten
av maksimalgrensen i første ledd skal overføres.
Midler som tilbakeføres skal inntektsføres, jf.
skatteloven § 5-30 fjerde ledd.
I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) Om lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold
ble det varslet at Regjeringen ville fremme forslag om en generell
innstramming i skattereglene for å dekke provenytap ved innføring
av en kollektiv skattefavorisert innskuddspensjonsordning.
I Ot.prp. nr. 1 (2000-2001) ble det foreslått en innstramming
i adgangen til å få inntektsfradrag for innbetaling
til premiefond i en pensjonsordning etter lov om foretakspensjon
for å dekke dette provenytapet. Det ble på usikkert
grunnlag anslått til om lag 250 mill. kroner påløpt
i 2001.
Forslaget innebar at foretaket bare gis fradrag for tilskudd
som utgjør inntil 50 pst. av gjennomsnittet av årets
premie og premien i de to foregående årene, så lenge
premiefondet ikke overstiger inntil seks ganger det nevnte gjennomsnittet.
Forslaget omfattet imidlertid også en endring av lov om
foretakspensjon med hensyn til hvor stort premiefondet kan være
etter denne loven, slik at den øvre grensen for fradragsrett
til premiefondet etter skatteloven og premiefondets øvre grense
etter lov om foretakspensjon i utgangspunktet er sammenfallende.
Det ble også varslet en videre nedtrappingsplan for
skattefavoriseringen av premiefondet over en periode på tre
til fire år. I løpet av en slik periode burde den
maksimale grensen på fondets størrelse etter skatteloven
reduseres fra seks til to ganger gjennomsnittet av årets
premie og premien i de to foregående årene.
Departementet har vurdert om den videre innstrammingen i skatteloven
bør skje ved en årlig eller trinnvis lovpålagt
nedtrapping eller om den bør foretas i én omgang.
Etter departementets oppfatning bør innstrammingen skje
i én omgang. Det foreslås at den nye maksimale
grensen for fradrag for tilskudd til premiefondet skal gjelde fra
og med inntektsåret 2004. Det legges særlig vekt
på hensynet til å ha et så oversiktlig
regelverk som mulig og at de berørte parter gis tilstrekkelig
tid og fleksibilitet til å innrette seg etter forslaget.
Hensynet til de berørte parter gjelder særlig
i forhold til de foretak som benytter overgangsbestemmelsene i lov
om foretakspensjon § 16-2 ved overgang fra en
tidligere privat tjenestepensjonsordning etter skatteloven (TPES)
til en foretakspensjonsordning, men også for de institusjonene
som forvalter midler i disse pensjonsordningene. I perioden fram
til forslaget trer i kraft kan foretakene innenfor den grensen som
følger av lov om foretakspensjon § 10-4
omstille seg ved å tilbakeføre midler fra premiefondet.
Midler som overføres fra premiefondet til foretaket skal
etter skatteloven § 5-30 fjerde ledd tas til inntekt
i tilbakeføringsåret.
Etter departementets vurdering bør den øvre
grensen for premiefondet i lov om foretakspensjon § 10-4 første
ledd være sammenfallende med grensen i skatteloven, og
som der har betydning for om det gis fradrag for innbetalinger til
premiefondet. Departementet foreslår derfor at den øvre
grensen for premiefondet etter lov om foretakspensjon § 10-4
første ledd reduseres tilsvarende, og med virkning fra
samme tidspunkt.
Stortinget har lagt til grunn at pensjonsordninger etter innskuddspensjonsloven
skal gis den samme skattemessige behandlingen som pensjonsordninger etter
lov om foretakspensjon. Det vises i denne sammenheng til Innst.
O. nr. 2 (2000-2001), kapitlene 21.1 og 21.2. Departementet fremmer
derfor forslag som fullt ut likestiller den skattemessige behandlingen
av innskudds- og premiefond i de to pensjonsordningene. Innskudd-
og premiefond har samme funksjon, og det er etter departementets
vurderinger ingen hensyn som tilsier at det skal være ulike
grenser for inntektsfradrag ved tilskudd til disse fondene. Det
var kun lovtekniske grunner til at det bare ble foreslått
en innstramming i reglene for premiefond i foretakspensjonsordninger
i Ot.prp. nr. 1 (2000-2001). Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) lå allerede
til behandling i Stortinget da Ot.prp. nr. 1 (2000-20001) ble fremmet.
På samme måte som for premiefondet, foreslår departementet
at en lar den øvre grensen for innskuddsfondet, jf. innskuddspensjonsloven § 9-4
første ledd, falle sammen med den størrelse som
angis på innskuddsfondet i skatteloven. Departementet foreslår
derfor at den øvre grensen for innskuddsfondet i innskuddspensjonsloven § 9-4
første ledd reduseres tilsvarende, og med virkning fra
samme tidspunkt.
Komiteen viser til at det som en del
av behandlingen av statsbudsjettet 2001 ble vedtatt skattemessig innstramming
for premiefond og innskuddsfond, samt fortsettelsesforsikringer. Komiteen viser
til at Finansdepartementet foreslår betydelige ytterligere skattemessige innstramminger
frem mot 2004, og at dette skal vedtas nå. Komiteen mener
at det ikke bør foretas ytterligere skattemessige innstramminger for
premiefond og innskuddsfond utover det som er gjennomført
for 2001. Komiteen ber om at skattereglene for premiefond
og innskuddsfond vurderes nærmere i forbindelse med arbeidet
med modernisering av virksomhetsregler for livsforsikring i regi
av Banklovkommisjonen.
Komiteen slutter seg ikke til forslag til endring i
lovforslaget avsnitt IV og V av innskuddspensjonsloven § 9-4
første ledd, lov om foretakspensjon § 10-4
første ledd og § 16-2 syttende ledd og
skatteloven § 6-46 første ledd bokstav
c og § 6-46 annet ledd bokstav b.
Komiteen slutter seg til forslaget til endring
i lovforslaget avsnitt I til innskuddspensjonsloven § 9-4
første ledd og i avsnitt III til skatteloven § 6-46
annet ledd bokstav b.
Ved opphør av en ytelsesbasert pensjonsordning etter
lov om foretakspensjon utstedes det fripoliser til medlemmene av
ordningen. For det tilfellet at administrasjonsreserven i pensjonsordningen
ikke er tilstrekkelig til å dekke kostnadene ved utstedelse
av fripolisene, foreslås det at foretaket i visse tilfeller
i forbindelse med omdanning kan pålegges å dekke
disse kostnadene. Det vises til avsnitt 6.3 i proposisjonen. Etter
departementets oppfatning bør foretaket gis rett til inntektsfradrag
for disse kostnadene på linje med andre lovregulerte tilskudd
og kostnader. På denne bakgrunn fremmes det forslag om
en særskilt hjemmel i skatteloven § 6-46
første ledd ny bokstav f.
Det kan i enkelte tilfeller oppstå samme problemstilling
i en pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven ved utstedelse
av pensjonskapitalbevis som nevnt ovenfor ved utstedelse av fripoliser,
jf. kapittel 6.3 i proposisjonen. Departementet foreslår
at det gis hjemmel for fradrag for kostnadene foretaket har ved utstedelse
av pensjonskapitalbevis i skatteloven § 6-46 annet
ledd bokstav c.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteen slutter seg til forslag til § 6-46
første ledd bokstav f og viser til Finansdepartementets
brev 16. mai 2001 der det fremgår at det er ment å tilføyes bokstav
d i annet ledd i skatteloven. Komiteen foreslår i tråd
med dette følgende:
«I lov av 26. mars 1999 nr. 14
om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende
endring:
§ 6-46 annet ledd ny bokstav d
skal lyde:
d. kostnad i henhold til innskuddspensjonsloven § 14-1
fjerde ledd.»
Etter gjeldende rett er det ikke hjemmel i skatteloven § 6-47
bokstav d for inntektsfradrag for fortsatt pensjonssparing etter
innskuddspensjonsloven § 6-5.
I Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) ble det foreslått at et medlem
som trer ut av en innskuddspensjonsordning før oppnådd
pensjonsalder på visse vilkår kan få inntektsfradrag
for innbetaling til fortsatt pensjonssparing.
Senere ble det så i Ot.prp. nr. 1 (2000-2001) fremmet
et forslag til endring av skatteloven § 6-47 bokstav
b, som medførte at hjemmelen for fradrag for fortsatt pensjonssparing
ble opphevet. Det ble gjort av lovtekniske grunner i forbindelse
med innføring av en samlet fradragsramme for IPA og fortsettelsesforsikring
etter lov om foretakspensjon § 4-9. Departementet
foreslår nå et nytt annet punktum i skatteloven § 6-46
bokstav b (se imidlertid Finansdepartementets brev 16. mai
2001), tilsvarende det som ble tatt ut. Forslaget innebærer
at hjemmelen gjeninnføres og at innbetaling til fortsatt
pensjonssparing inngår i en samlet ramme på 40 000
kroner sammen med innbetaling til IPA og fortsettelsesforsikring
utgått fra en foretakspensjonsordning.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteen viser til Finansdepartementets brev 16. mai
2001 (vedlagt) der det fremgår at det er ment å endre
bokstav d i skatteloven § 6-47 og slutter seg
til dette.