Roma-vedtektene for Den internasjonale straffedomstol er en FN-traktat
som etablerer en fast, internasjonal straffedomstol med myndighet
til å strafforfølge og dømme enkeltindivider
for internasjonale forbrytelser. Etter omfattende forhandlinger
ble vedtektene vedtatt på en diplomatkonferanse i Roma 17. juli
1998. Norge ratifiserte vedtektene 16. februar 2000, etter
at spørsmålet var forelagt Stortinget, jf. St.prp.
nr. 24 (1999-2000) og Innst. S. nr. 94 (1999-2000). Pr. 1. mai
2001 var vedtektene undertegnet av 139 stater og ratifisert av 30
stater. For at vedtektene skal tre i kraft kreves ratifikasjon av
60 stater.
Roma-vedtektene utgjør samlet sett et omfattende regelverk
som er egnet til å sikre en mest mulig effektiv, uavhengig
og troverdig rettergang, med ivaretakelse av rettssikkerhetsgarantier
for den anklagede. De bygger på Nürnbergprinsippene
og nylige erfaringer fra Jugoslavia- og Rwanda-domstolene, og representerer
den første internasjonale regulering av disse spørsmål
på grunnlag av multilaterale forhandlinger med universell
deltakelse. På en rekke felter gir vedtektene anvisning
på oppdaterte og mer detaljerte regler enn de
som gjaldt for tidligere internasjonale straffedomstoler.
Domstolens saklige virkeområde vil være straffeforfølgning
overfor enkeltindivider for de alvorligste internasjonale forbrytelser.
I første omgang gjelder dette for folkemord, forbrytelser
mot menneskeheten og krigsforbrytelser.
Domstolens stedlige virkeområde framgår av
artikkel 12. For at Domstolen skal ha kompetanse til å behandle
saken, må forbrytelsen enten ha skjedd på territoriet
til en kontraherende stat (eller om bord på et skip eller
luftfartøy registrert i en kontraherende stat), eller den
mistenkte må være statsborger i en kontraherende
stat. Domstolen skal videre kunne behandle saker som blir henvist
til den etter vedtak i FNs sikkerhetsråd i henhold til
kapittel VII i FN-pakten.
Domstolens kompetanse bygger på det såkalte komplementaritetsprinsippet.
Dette innebærer at statene selv skal beholde hovedansvaret
for strafforfølgningen. Det er først ved manglende
vilje eller evne til slik nasjonal strafforfølgning at
Domstolen skal kunne behandle saken.
I vedtektenes del 3 fastslås eller utfylles en rekke alminnelige
strafferettslige prinsipper, herunder legalitetsprinsippet, forbud
mot tilbakevirkende kraft og skyldkravet samt medvirkningsansvaret
og straffrihetsgrunner. Prinsippene i vedtektene er i hovedsak sammenfallende
med de strafferettsprinsipper norsk straffelov bygger på.
Vedtektenes del 4 inneholder nærmere bestemmelser om
organiseringen av domstolen og organenes kompetanse og sammensetning.
I vedtektenes del 5 fastsettes det bestemmelser om etterforskning
og påtale, herunder bestemmelser om mistenktes rettigheter
under etterforskningen.
Del 6 gir bestemmelser om rettergangen. Det gis bl.a. regler
om tiltaltes nærvær under rettergangen, behandling
av tilståelsessaker, uskyldspresumsjonen, tiltaltes rettigheter
og vitners deltakelse i forhandlingene, fremlegging av bevis, krav
til domsgrunner, straffeutmåling og erstatning til ofre.
I del 7 reguleres straffereaksjonene og prinsippene for straffeutmåling.
Domstolen skal kunne idømme tidsbegrenset fengselsstraff
som ikke kan overskride 30 år, eller fengsel på livstid.
Domstolen kan ikke idømme dødsstraff.
I del 8 gis det regler om anke, gjenopptakelse og erstatning
for uberettiget forfølgning.
Del 9 inneholder regler om de kontraherende staters samarbeidsplikt.
I artikkel 86 fastsettes det en generell samarbeidsplikt overfor
Domstolen, mens de følgende bestemmelser gir mer detaljerte
regler om forskjellige former for samarbeid, herunder overlevering
av mistenkte personer til Domstolen. Dersom Domstolen har kompetanse
til å behandle en sak, har partene plikt til å etterkomme
Domstolens anmodning om rettshjelp, med enkelte begrensede unntak.
I del 10 fastsettes det regler om fullbyrdelse av straffen. Fengselsstraffer
skal sones i kontraherende stater som har sagt seg villig til å ta
imot fanger for soning.
De av bestemmelsene i vedtektene som det er nødvendig
eller hensiktsmessig å innarbeide i norsk lov, gjøres
det i proposisjonen nærmere rede for i tilknytning til
det enkelte spørsmål.
I stor utstrekning vil bestemmelsene for samarbeid med Domstolen
være av samme karakter som bestemmelsene i lov 24. juni
1994 nr. 38 om gjennomføring i norsk rett av De forente
nasjoners sikkerhetsråds vedtak om å opprette
internasjonale domstoler for forbrytelser i det tidligere Jugoslavia
og Rwanda. Forarbeidene til denne loven finnes henholdsvis i Ot.prp.
nr. 54 (1993-1994) og Innst. O. nr. 42 (1993-1994) for Jugoslavia-domstolen,
og Ot.prp. nr. 37 (1994-1995) og Innst. O. nr. 54 (1994-95) for
Rwanda-domstolen. I særlig grad gjelder en slik parallellitet i
forhold til forpliktelsene i vedtektenes del 9 om internasjonalt
samarbeid og internasjonal rettshjelp.