Den endrede internasjonale situasjon med større krav
til deltakelse i internasjonale operasjoner har medført
nye utfordringer og behov for økt innsats. Det internasjonale
samarbeidet er i sterk utvikling, og de krav som stilles til reaksjonstid,
trening og utrustning for våre bidrag til internasjonale
militære operasjoner blir stadig høyere.
Forsvarsdepartementet har i St.prp. nr. 45 (2000-2001), om omlegging
av Forsvaret i perioden 2002-2005, anbefalt at innsatsstyrken i
Hæren, som del av FIST, endres som ledd i omstillingen
av Forsvaret. Det foreslås at innsatsstyrken settes opp
med en delvis vervet hurtig reaksjonsstyrke på inntil 700
personell, en reaksjons- og oppfølgingsstyrke på inntil
1 100 personell og en forsterkningsstyrke på inntil
400 personell. Det presiseres at målsettingene i St.meld.
nr. 38 (1998-1999) opprettholdes som retningslinjer for Forsvarets
deltakelse i internasjonale operasjoner.
For at FIST skal kunne bli og holdes operativ, er tilstrekkelig
kvalitet, kvantitet og forutsigbarhet i personelltilgangen en absolutt
nødvendighet. Regjeringen anbefalte derfor, i St.meld.
nr. 38 (1998-1999), at det ble opprettet en ny modell for styrkegenerering
for reaksjonsstyrkedelen av Hærens bidrag til FIST. Stortinget
ga ved behandlingen av Innst. S. nr. 152 (1999-2000) også sin
tilslutning til dette styrkegenereringskonseptet. Den nye modellen
bygger blant annet på at de som ønsker det og
er kvalifisert av det personell som er inne til førstegangstjeneste,
tilbys en begrenset økonomisk godtgjørelse for å bruke
de siste tre månedene av førstegangstjenesten
til avdelingsvis samtrening for å delta i en gitt del av
Hærens reaksjonsstyrke. Etter tre måneders samtrening
vil dette personellet normalt gå direkte over i deltakelse
i en løpende operasjon. Dette systemet er videreført
i St.prp. nr. 45 (2000-2001).
Som ledd i tilpasning av Hærens bidrag til FIST, vil
det være nødvendig å gjøre kontraktsregimet
for tjenestegjøring mer fleksibelt enn det «6+12+6» systemet
som ble skissert i St.meld. nr. 38 (1998-1999). Forsvarsdepartementet
tar sikte på at forsvarssjefen vil stå fritt til å tilpasse
kontraktsregimet etter militære behov, operative krav og
en vurdering av den aktuelle operasjon i hvert enkelt tilfelle.
Det kan for eksempel innebære at man, for å vedlikeholde
et løpende engasjement, kan la en kontingent i reaksjons-
og oppfølgingsstyrken stå ute i 12 måneder
sammenhengende, dersom det etter en konkret vurdering er operativt
og på annen måte forsvarlig. Departementet ser
det som uhensiktsmessig på forhånd å detaljere
kontraktsregimet ut over de overordnede rammer for kontraktstidens
lengde og maksimal aktiv tjenestegjøring innenfor kontraktstiden
som fredstjenesteloven oppstiller. Det samme gjelder for Sjøforsvarets
og Luftforsvarets bidrag til FIST.
For at nødvendig fleksibilitet skal oppnås
er det nødvendig med en oppmykning av fredstjenesteloven § 3,
med hensyn til adgang til beordring for lengre perioder med aktiv
tjenestegjøring i internasjonale operasjoner samt for kontraktstidens
lengde. Departementet foreslo i høringsforslaget at maksimumsgrensen
for kontraktstidens lengde i fredstjenesteloven § 3 tredje
ledd skulle utvides fra 24 til 30 måneder, og at grensen
for den aktive tjenesteperioden innenfor kontraktsperioden skulle
utvides fra 12 til 24 måneder.
Som en følge av endringen av fredstjenesteloven § 3,
må også arbeidsmiljølovens bestemmelser
om rett til permisjon og oppsigelsesvern ved deltakelse i internasjonale
fredsoperasjoner justeres. Arbeidsmiljøloven § 65 A
nr. 1 andre ledd begrenser i dag adgangen til å søke
permisjon for tjenestegjøring i styrker organisert av norske
myndigheter for deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner til
14 måneder. Bestemmelsen gir også et oppsigelsesvern
ved deltakelse i slike operasjoner.
Personellet i FIST kan i løpet av kontraktsperioden
bli innkalt til utetjeneste i mer en 14 måneder. I tillegg
kommer eventuelle samtreningsperioder. I høringsforslaget
ble begrensingen i arbeidsmiljøloven § 65 A
nr. 1 andre ledd av den grunn foreslått utvidet fra 14
til 22 måneder. Det ble da også innberegnet eventuelle
framtidige justeringer av modellen.