Forsvarets overkommando er av den oppfatning at den maksimale
kontraktsperiode må utvides til 36 måneder for å ivareta
hensynet til de vervede mannskaper som går på tre-års
kontrakter. Forsvarsdepartementet er etter en fornyet vurdering
enig med FO på dette punktet, og forslår derfor å utvide
den maksimale kontraktsperiode til 3 år. Departementet
foreslår også å utvide anvendelsesområdet
for fredstjenesteloven § 3 fjerde ledd, slik at
det ikke bare er for personell som tjenestegjør i «særskilte
tjenestestillinger i Forsvaret», at Kongen kan gjøre
unntak fra § 3 tredje ledd. På den måten
blir det mulig å gjøre unntak for alle grupper
av personell som har behov for å inngå lengre
kontrakter.
Forsvarsdepartementet registrerer forslagene fra Norges Offisersforbund
knyttet til utforming av det kontraktsregime som skal gjelde for
internasjonale fredsoperasjoner, men er av den oppfatning at disse ikke
direkte berører det lovforslag som følger av denne
proposisjon. Departementet vil komme tilbake til forslagene fra
Offisersforbundet ved senere endring og utforming av det kontraktsregime
som skal gjelde ved tjenestegjøring i internasjonale fredsoperasjoner. Departementet
har også merket seg anførslene til FSTL, og vil
arbeide for å sikre rettighetene til korporaler og menige
som er studenter.
I forbindelse med endringene i arbeidsmiljøloven, har
Forsvarsdepartementet i høringsrunden hatt nær kontakt
med Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD), som forvalter
loven. AAD har trukket frem behovet for bedre å synliggjøre
forholdet mellom permisjon og oppsigelsesvern ved militærtjeneste
mv. som i dag er regulert i arbeidsmiljøloven § 65 A.
Det foreslås derfor å omredigere arbeidsmiljøloven § 65 A,
slik at man får en ny bestemmelse om permisjon i § 33 E
og en ren oppsigelsesvernbestemmelse i § 65 A.
Dette er kun en lovteknisk endring som ikke er ment å ha
noen materielle virkninger.
Som en følge av det nye styrkegenereringskonseptet og
behovet for rekruttering av personell til internasjonale fredsbevarende
styrker, foreslo Forsvarsdepartementet i høringsforslaget å utvide
retten til permisjon ved deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner
fra 14 til 22 måneder. Forslaget om å utvide retten
til permisjon er basert på en avveining mellom behovet
for å sikre tilstrekkelig deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner
og hensynet til arbeidsgiver. Ved avveiningen er det lagt størst
vekt på behovet for å sikre nok personell til
internasjonale fredsoperasjoner.
Flere av høringsinstansene har påpekt at de
ser det som inkonsekvent å bare utvide retten til permisjon
og vernet mot oppsigelse i arbeidsmiljøloven § 65 A
til 22 måneder, når det samtidig foreslås å utvide
den maksimale aktive tjenesteperiode i fredstjenesteloven § 3
tredje ledd til 24 måneder. Bakgrunnen for at departementet
anså det tilstrekkelig å utvide oppsigelsesvernet
til 22 måneder, var at den rekrutteringsmodell som er skissert
i St.meld. nr. 38 (1998-1999) legger opp til at personellet skal
kunne sendes ut i to uteperioder på normalt seks og maksimalt
ni måneder, i tillegg til samtreningsperioder. For å ta
høyde for framtidige justeringer av modellen, foreslo departementet å utvide
den maksimale aktive tjenesteperiode i fredstjenesteloven § 3
tredje ledd til 22 måneder. Departementet ser behovet for å unngå uklarhet
og misforståelser. I tråd med høringsuttalelsene
foreslår departementet derfor også å utvide
retten til permisjon til 24 måneder.
I tillegg til å utvide retten til permisjon i arbeidsmiljøloven § 33 E,
foreslås det en utvidelse av oppsigelsesvernet i arbeidsmiljøloven § 65 A,
se nærmere om dette under kap. 6.2.
Forsvarsdepartementet er klar over de ulemper som utvidelsen
av retten til permisjon og vernet mot oppsigelse kan medføre
for arbeidsgiver. I tråd med høringsuttalelsen
til NHO, er derfor fristen for når arbeidsgiver må ta
arbeidstaker tilbake etter endt tjeneste forlenget fra 14 dager
til en måned. I tillegg oppstilles det en plikt for arbeidstaker
som ønsker å fortsette i stillingen etter endt
tjenestegjøring til å underette arbeidsgiver om
dette før tjenesten begynner. Se nærmere om disse
punktene under kap. 6.2.
Når det gjelder uttalelsen til Ombudsmannen for Forsvaret,
om at det er uklart om retten til permisjon og oppsigelsesvernet
bare gjelder for den første engasjementperioden, vises
det til drøftelsen nedenfor i kap. 6.2.
Etter initiativ fra AAD, foreslår Forsvarsdepartementet
også å fjerne kapitteloverskriften i kap. VIII
A, om utdanningspermisjon. Endringen er kun av lovteknisk art. Bakgrunnen
er at bestemmelsen om utdanningspermisjon regulerer rett til permisjon
på linje med de andre permisjonsbestemmelsene i kap. VIII om
rett til fri fra arbeidet. Etter AADs syn er det derfor ikke behov
for en egen kapitteloverskrift om utdanningspermisjon. En egen kapitteloverskrift
kan tvert imot bidra til å skape forvirring og uklarhet.