Når det gjelder tilsetting i undervisnings- og forskerstillinger,
avgjør styret selv om tilsettingsmyndigheten skal legges
til underordnet organ eller særskilt tilsettingsutvalg.
Det lovfestes at studentene skal være representert i tilsettingsorganet,
med mindre kravet fravikes av et enstemmig styre. Tilsettingsorganet
kan avgjøre om det i tillegg til sakkyndig bedømmelse skal
gjennomføres intervju, prøveforelesninger eller andre
prøver. Med unntak for førstestillinger eller
professorer er det åpnet for at kravet om sakkyndig bedømmelse
kan fravikes i særskilte tilfeller. Regelverket er ytterligere
forenklet ved at styret selv bestemmer nærmere regler om
innstilling m.m.
Departementet åpner for at tilsetting på åremål kan
skje i undervisnings- og forskerstillinger, men begrenser adgangen
til tilfeller da tjenestemannen skal delta i prosjekt. Hensikten
er å lette omstillingsprosesser i institusjonene og å komme
bort fra tungvinte godkjenningsordninger. Forslaget er avgrenset
i forhold til høringsutkastet for ikke å virke
negativt på rekrutteringen. Åremålsperioden
kan være fra 4 til 6 år. Maksimumsgrensen er som
etter tjenestemannsloven 12 år.
Institusjonene gis frihet til å fastsette ledelses-
og styringsform for avdeling og grunnenhet. Ledernes ansvar er ikke
lovfestet.
Departementet foreslår i samsvar med Stortingets vedtak
XIII at leder for avdeling og grunnenhet kan tilsettes på åremål. Åremålsperioden
skal være 4 år, med mulighet for to gangers fornyelse.
Departementet kan etter forslag fra styret fastsette at rektor
tilsettes på åremål 4 år om
gangen, maksimalt 8 år sammenhengende. Styret foretar i
så tilfelle selv utlysning og tilsetting av rektor. Tilsettingen
skjer på grunnlag av innstilling fra et innstillingsutvalg
oppnevnt av styret der studentene skal være representert med
mindre det enstemmig besluttes noe annet. Departementet viser til
at institusjonene er svært ulike og ønsker ikke å fastsette
kompetansekrav for stillingen.
Departementet mener at styret ved den enkelte institusjon kan
avgjøre tilsettingsform for administrerende direktør.
Tilsetting kan skje på åremål. Styret foretar
selv utlysing og tilsetting av denne og andre administrative lederstillinger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Jan Simonsen, mener
tilsetting på åremål kan skje i undervisnings-
og forskerstillinger når tjenestemannen skal delta i prosjekt.
Flertallet understreker at institusjonene fortsatt står
fritt til å beslutte midlertidige ansettelser etter reglene
i tjenestemannsloven.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet går imot forslaget i § 30
nr. 2 om at tilsetting på åremål kan
skje i undervisnings- og forskerstillinger når tjenestemannen
skal delta i prosjekt, og at varigheten på en midlertidig
stilling kan være fra fire til tolv år.
Disse medlemmer mener at hensynet til fleksibilitet for institusjonene
ikke kan forsvare en vesentlig svekkelse av de tilsattes rettigheter.
Disse medlemmer viser samtidig til at det allerede er et stort
antall midlertidige stillinger i sektoren og at ytterligere utvidelse
med åremålsstillinger vil virke negativt i et
rekrutteringsperspektiv.
Disse medlemmer mener at reglene i tjenestemannsloven om midlertidig
tilsetting og de nærmere reglene om åremålstilsetting
i forskriftene til tjenestemannsloven (administrative/faglige
lederstillinger og utdanningsstillinger) gir institusjonene tilstrekkelig mulighet
for midlertidig tilsetting. Disse medlemmer merker seg at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet som fagdepartement har en tilsvarende
oppfatning og at departementet mener at forslaget innebærer en
rett til bruk av åremålstilsettinger i situasjoner
hvor den reelle begrunnelsen egentlig tilsier en midlertidig stilling.
Disse medlemmer har for øvrig merket seg at enkelte
høringsinstanser påpeker det uheldige i at en
utvidet rett til åremålstilsetting i undervisnings-
og forskerstillinger vil bevege lovverket for disse gruppene bort
fra det som gjelder i privat sektor og som reguleres av arbeidsmiljøloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten
Jan Simonsen vil peke på at en utvidelse av virkeområde
for åremålsstillinger slik som Regjeringen legger
frem i forslag til ny § 30 nr. 2, med ansettelse
på åremål for perioder fra 4-6 år
med maksimal ramme inntil 12 år, i realiteten åpner
for en samlet midlertidig ansettelsesperiode for inntil 19 år.
Etter disse medlemmers oppfatning må bestemmelsen i § 30
nr. 2 sees i sammenheng med aktiviteten og tilsettingsreglene i
randsonevirksomhetene i universitets- og høgskolesektoren.
Disse medlemmer er kjent med at Arbeidslivslovutvalget som nå er
i arbeid, blant annet skal vurdere kriterier for midlertidig tilsetting
og stillingsvern for disse virksomhetene. Disse medlemmer er for
adgang til åremålstilsetting knyttet til prosjekt.
Men disse medlemmer forutsetter at spørsmålet
om åremålsperioder og lengden på disse kommer
opp til ny behandling når Arbeidslivslovutvalget har lagt
frem sine konklusjoner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre, er enig
i at institusjonene selv kan fastsette den interne organiseringen
og tilpasse denne etter størrelse og behov. Flertallet
mener det skal være anledning til å velge ulike
modeller innenfor samme institusjon.
Flertallet mener det er ønskelig å styrke styrets
posisjon som øverste styringsorgan. Flertallet viser i denne
forbindelse til at styret selv bestemmer om leder for avdeling eller
grunnenhet skal tilsettes på åremål eller
velges. Flertallet mener at uavhengig av om en velger eller ansetter
på åremål, må institusjonen selv
avgjøre om en vil ha en enhetlig eller todelt ledelse.
En ordning med å skille mellom en faglig og en administrativ
ledelse må vurderes av styret på grunnlag av avdelingens/grunnenhetens
størrelse og oppgaver. Dersom en velger enhetlig ledelse
på avdelingsnivå, gjelder den administrerende
direktørens myndighet fortsatt for hele den administrative
virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og representanten Jan Simonsen viser til at disse
partier ved behandlingen av Innst. S. nr. 337 (2000-2001) støttet
forslaget i St.meld. nr. 27 (2000-2001) om at leder for avdeling eller
grunnenhet skal tilsettes på åremål og
ha et samlet ansvar for faglig og administrativ virksomhet på disse
nivåer. Forslaget har fått støtte fra
Universitets- og høgskolerådet, Forskerforbundet
og studentorganisasjonene.
Disse medlemmer mener fortsatt at dette best ville sikre en klarere
organisasjonsstruktur og oppfølging av målene
med kvalitetsreformen.
Disse medlemmer tar til etterretning at Regjeringen og et flertall
i Stortinget vil gi institusjonene myndigheten når det
gjelder åremålstilsetting eller valg av avdelings-
eller grunnenhetsleder og deres ansvarsområder.
Disse medlemmer legger dette til grunn i den videre behandling.