Til Odelstinget
I proposisjonen blir det foreslått å endre
lov 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag og lov 23. mai 1997
nr. 31 om eierseksjoner (eierseksjonsloven).
Formålet med forslaget er å tilrettelegge for
at det kan skaffes flere boliger til bostedsløse og andre
vanskeligstilte.
Etter sosialtjenesteloven har kommunen et særlig ansvar
for å skaffe midlertidige boliger til bostedsløse og
andre vanskeligstilte. For å gjøre det enklere
for kommunene å fremskaffe nødvendige boliger,
og også for å tilrettelegge for spredning av disse
personene i ulike bomiljøer, åpner både
borettslagsloven og eierseksjonsloven for at kommuner og andre offentlige organer
kan kjøpe inntil ti prosent av boligene i borettslag og
eierseksjonssameier - den såkalte tiprosentregelen.
Med dagens utforming av tiprosentregelen kan kommunen kjøpe
boligene direkte, eller gjennom offentlige selskaper eller stiftelser
opprettet av offentlig organ, forutsatt at selskapet eller stiftelsen
har til formål å skaffe boliger. Private aktører
som Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon kan ikke kjøpe slike
boliger i strid med eventuelle vedtekter eller andre interne bestemmelser
i boligsammenslutningen. Skal slike aktører trekkes sterkere
inn i arbeidet med å skaffe flere boliger til vanskeligstilte,
er det etter departementets vurdering ønskelig at også slike
organisasjoner kan gis en viss mulighet for å benytte tiprosentregelen.
Det er disse hensynene som ligger til grunn for lovforslaget. Uten
slike endringer antar departementet at det kan bli vanskelig for
nevnte organisasjoner å få kjøpt tilstrekkelig
mange boliger til formålet.
I høringsutkastet ble det foreslått en utvidelse
av kretsen av rettighetshavere som kan erverve inntil ti prosent,
men likevel minst én, av andelene/seksjonene i
borettslag og eierseksjonssameier som består av fem eller
flere andeler/seksjoner. Etter høringsforslaget skulle
også selskaper, stiftelser eller andre som har inngått
samarbeidsavtale med staten, en fylkeskommune eller en kommune om å skaffe
boliger til vanskeligstilte få tilsvarende rett.
Forslaget ble sendt på høring til en rekke
instanser, og det er i alt kommet inn 32 svar. Ni instanser har verken
kommentarer eller merknader til forslaget. Øvrige høringsuttalelser
omtales i proposisjonen.
Det er overlatt til kommunens egen vurdering hvordan den vil
skaffe til veie de nødvendige boligene til vanskeligstilte.
Mange kommuner stiller egne boliger til rådighet, men dette
er ikke til hinder for at boligene eies av andre som for eksempel
Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon. For Samarbeidsregjeringen er det
et mål å stimulere frivillige organisasjoner til
slikt arbeid til samfunnets beste. De fleste høringsinstansene
er også positive til et slikt utvidet engasjement, selv om
flere peker på faren for konflikter med øvrige
beboere i boligsammenslutningene hvor frivillige organisasjoner
eventuelt kjøper seg inn.
Personkretsen "vanskeligstilte", som kommunene må hjelpe å skaffe
midlertidig eller mer permanent bolig, er sammensatt. Personer som
bare har økonomiske problemer kan integreres i vanlige
boområder uten nevneverdige problemer. Det ville være
ulovlig diskriminering om man skulle forsøke å hindre
personer med fremmed bakgrunn fra å flytte inn i de samme boområdene.
Kjernespørsmålet synes derfor nå, som tidligere, å være
hvor og på hvilken måte de mest vanskeligstilte
skal bo. Det er også grunn til å tro at det er denne
gruppen de frivillige organisasjonene vil jobbe mest aktivt for å hjelpe
over i ordnede boforhold. Flere frivillige organisasjoner har lang
erfaring og gode kunnskaper om slike vanskeligstilte og deres oppfølgingsbehov.
Flere høringsinstanser viser til at Stortinget i forbindelse
med innføringen av tiprosentregelen i borettslagsloven
påbød kommuner som gjorde bruk av tiprosentregelen å delta
i et samarbeidsutvalg med boligbyggelag, jf. Innst. O. nr. 7 (1998-1999).
Bestemmelsen er tatt inn i boligbyggelagsloven § 10
fjerde ledd fjerde punktum. Slik bestemmelsen er utformet, gir den
boligsamvirket tilsvarende rett til kreve opprettelse av og deltagelse
i samarbeidsutvalg med nye aktører som får og
bruker retten til å kjøpe tilknyttede borettslagsandeler
i medhold av tiprosentregelen. Etter departementets vurdering vil
beboerne i borettslag derfor ha samme mulighet til å inngå et
forpliktende samarbeid med eventuelle nye aktører som benytter
tiprosentregelen. På samme måte som andre utleiere,
vil slike nye aktører også være ansvarlig
vis-à-vis boligsammenslutningen for mislighold fra beboernes
side. Boligsammenslutningen behøver ikke å akseptere
mer mislighold fra personer som er skaffet bolig gjennom tiprosentregelen
enn om misligholdet var begått av en andelseier eller sameier
i boligsammenslutningen.
Etter rollefordelingen i boligpolitikken er det som nevnt kommunene
som har primæransvaret for å skaffe boliger til
målgruppen; en lovendring bør etter departementets
skjønn ikke endre dette ansvarsforholdet.
I tråd med nevnte rollefordeling ble det i høringsutkastet
foreslått at bare private aktører som inngår samarbeidsavtale
med en kommune om å skaffe boliger til vanskeligstilte,
får rett til å benytte tiprosentregelen. Tanken
var at kommunene derved kunne hindre useriøse aktørers
mulighet til å kjøpe boliger i medhold av bestemmelsen.
Gjennom samarbeidsavtaler skulle kommunene føre kontroll
med hvem som fikk anledning til å benytte tiprosentregelen,
samtidig som kommunene fikk mulighet for å stille vilkår
for å inngå samarbeidsavtaler, for eksempel tildelingskriterier til
boligene eller bestemmelser om at de aktuelle aktørene
ikke benytter retten til å kjøpe boliger i områder med
dårlige levekår eller strøk hvor målgruppen
fra før er overrepresentert. Departementet fastholder denne
avgrensingen. Departementet vil imidlertid understreke viktigheten
av at kommunene er nøye med sin utvelgelse av samarbeidspartnere,
og bare inngår slike avtaler med seriøse aktører.
Departementet vil likeledes anbefale at organisasjonenes eventuelle
sosialfaglige forpliktelser utover det å beholde ro og
orden på eiendommen nedfelles i samarbeidsavtalen. Uten
slik avtale må utgangspunktet være at organisasjonene
ikke har slike sosialfaglige forpliktelser. Departementet vil imidlertid
understreke viktigheten av at personer som trenger det får
nødvendig oppfølging, først og fremst
av hensyn til personen selv, men også av hensyn til andre
brukere av eiendommen.
Departementet vil videre foreslå at bestemmelsen bare
skal kunne brukes til å skaffe boliger til vanskeligstilte.
Det er dette som har vært formålet med lovendringen.
Departementet ser derfor ikke grunn til at bestemmelsen skal favne
videre enn formålet tilsier. Begrepet "vanskeligstilt"
er ikke entydig. Departementet legger likevel til grunn at uttrykket
tolkes på samme måte som i sosialtjenesteloven § 3-4.
Departementet legger til grunn at den foreslåtte bestemmelsen
forutsetter frivillig overdragelse fra selger til den aktuelle organisasjonen.
De private aktørene vil derfor ikke ha fortrinnsrett til å kjøpe
slike boliger, men bestemmelsen vil sette til side vedtekter eller andre
interne bestemmelser i borettslag og sameier som forbyr juridiske
personer å kjøpe boliger i den aktuelle boligsammenslutningen.
Dersom stat eller kommune allerede eier boliger i et borettslag
eller eierseksjonssameie, vil dette føre til en tilsvarende
reduksjon i muligheten for andre aktører til å benytte
tiprosentregelen i den aktuelle boligsammenslutningen. Lovforslaget
vil etter dette legge til rette for at flere aktører kan
kjøpe boliger i medhold av tiprosentregelen, men antall
boliger som kan kjøpes i den enkelte boligsammenslutning
vil være konstant.
Formålet med bestemmelsen er å fremskaffe flere boliger
til vanskeligstilte. Lykkes man med dette, vil forslaget føre
til merarbeid for de involverte aktørene. Private aktører
som påtar seg slike oppgaver vil få kostnader
både med å fremskaffe og vedlikeholde slike boliger
samt kostnader med individuelt tilpasset oppfølging av
beboerne. Kostnadene for det offentlige vil bero på deres
aktivitetsnivå på området.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald
Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, mener at det å ha et sted å bo
er en menneskerett. Det offentlige har en aktiv rolle å spille
for å oppfylle denne retten. På nasjonalt nivå har
staten ansvar ved å fastlegge rammebetingelser for boligpolitikken
gjennom Husbankens lånerammer, tilskuddsordninger og bostøtteordning,
i tillegg til skatte- og avgiftspolitikken. På lokalt nivå har
kommunene ansvar som pådrivere for tilstrekkelig boligbygging,
forvaltere av statlige ordninger og som ansvarlig for å skaffe
et botilbud for alle innbyggere som har behov for slik hjelp.
Komiteen viser til NOU nr. 2:2002 som peker på at
den største skjevheten i norsk boligmarked er den lave
andelen ikke-kommersielle utleieboliger. Mens Danmark og Sverige
har en andel ikke-kommersielle utleieboliger på henholdsvis
20 pst. og 24 pst., har Norge kun 4 pst. ikke-kommersielle leieboliger. En
stor andel ikke-kommersielle utleieboliger bidrar ved hjelp av markedsmekanismen
til å holde prisene i utleiemarkedet lavt. Komiteen mener
derfor det er behov for å øke den offentlige innsatsen
for bygging av ikke-kommersielle utleieboliger.
I den anledning viser komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
til at Husbanken fikk begrenset sine lånerammer av Regjeringen
i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), og at det vil være
behov for å øke både Husbankens låneramme
og tilskuddsramme for bygging av utleieboliger og studentboliger.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil vise til at Regjeringen gjennom
sin politikk ønsker å styrke innsatsen for vanskeligstilte
på boligmarkedet gjennom målrettede tiltak. Et
viktig tiltak er Husbankens prosjekt Bostedsløse. Disse
medlemmer vil vise til at prosjektet er utvidet til å gjelde flere
byer samt inkluderer samarbeid med flere frivillige organisasjoner. Disse
medlemmer er tilfreds med at disse tiltakene vil bli fulgt
opp i Storbymeldingen, Boligmeldingen og i Fattigdomsmeldingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er positive
til at Regjeringen satser på å styrke innsatsen
for bostedsløse, men er av den oppfatning at innsatsen
til nå ikke står i forhold til behovet. Flertallet er
av den oppfatning at boligtilskuddene må økes
kraftig og viser i den forbindelse til rapporter fra Husbanken som
viser at den alt overveiende delen av tilskuddsmidlene Husbanken fordeler
til bolig går til prosjekter for flyktninger og til prosjekt
Bostedsløse. Flertallet mener det er uverdig
at grupper som har behov for boliger stilles opp mot hverandre på denne
måten.
Komiteen merker seg at Regjeringen
har varslet en satsing for å bekjempe fattigdom. Etter komiteens oppfatning
er det å sikre folk et sted å bo avgjørende
for å få folk ut av fattigdom. Komiteen viser
i den anledning til Byggforsks forskningsrapport "Fra hospits til
varig bosetning", som viser at spesielt minoritetsfamilier som diskrimineres
på boligmarkedet havner på hospits fordi de er
fattige.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at husleiereguleringen i det
norske markedet ble fjernet i forbindelse med Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 82 (1997-1998), jf. Innst. O. nr. 43 (1998-1999). Disse
medlemmer viser også til at huseiers muligheter
til midlertidig utleie og oppjustering av utleiepris ble foretatt
ved behandlingen av Ot.prp. nr. 82 (1997-1998). Disse medlemmer viser
til sine respektive fraksjoners merknader i de aktuelle innstillingene. Disse
medlemmer mener at de ovennevnte lovendringer har betydelig
svekket leietakers posisjon i boligmarkedet, bidratt til en kraftig økning i
prisen på boligmarkedet og ført til at flere har
falt utenfor det ordinære leieboligmarkedet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til St.prp.
nr. 1 (2001-2002) som viser at et økende antall mennesker mottar
bostøtte. Flertallet viser også til
det store antall mennesker som bor på forskjellige former
for hospits.
Komiteen er av den oppfatning at det
er et viktig grep å bidra til bygging av flere ikke-kommersielle utleieboliger. Komiteen vil
likevel at flere aktører skal slippes til for å bidra
med ikke-kommersiell utleie av boliger innenfor den eksisterende
boligmassen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
i utgangspunktet at det enkelte menneske selv er tillagt hovedansvaret
for skaffe seg en passende bolig i et fritt og dynamisk boligmarked.
Fremskrittspartiet erkjenner allikevel at det for enkelte svakere
stilte individer finnes behov for at det offentlige må påta
seg ansvaret med å tilrettelegge for ulike botilbud.
Disse medlemmer viser til at partiet var sterkt
imot lovinnføringen av 10-pst.-regelen. Motstanden var
blant annet basert på at lovvedtaket representerte en for
sterk inngripen i borettslagenes selvråderett og borettslagsbeboernes
rett til å føle sikkerhet og trygghet i sine bomiljø.
Disse medlemmer tar til etterretning at et flertall
tidligere allikevel har innført 10-pst.-regelen. Fremskrittspartiet
ser således i denne sammenheng ikke som noe viktig poeng å ville
begrense kretsen av aktører som kommer under 10-pst.-regelen,
så lenge det ikke er snakk om å utvide den samlede
"oppkjøpskvoten" på 10-pst. av antall leiligheter
i et borettslag med fem eller flere boenheter.
Disse medlemmer ser derfor ingen overveiende grunner
til å stemme imot forslaget slik de faktiske forhold er
i dag.
Komiteen merker seg at juridiske personer
som andelseiere i borettslag, bryter med grunnideen ved et borettslag
om at det er andelseiere som skal bebo borettslagets leiligheter,
og derved føle et kollektivt ansvar for i fellesskap å bidra
til å ivareta verdiene som ligger i borettslaget. Komiteen viser
i den anledning til sine respektive fraksjoners merknader i Innst. O.
nr. 7 (1998-1999) og til Ot.prp. nr. 69 (1997-1998) der staten,
fylkeskommuner og kommuner ble gitt rett til å erverve
andeler i borettslag og seksjoner i eierseksjonssameier.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forslag som
avgrenser denne retten til å gjelde organisasjoner, selskaper,
stiftelser eller andre som har avtale med kommune, fylke eller stat. Disse
medlemmer ønsker ikke å avgrense denne
retten ytterligere.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Borettslagsloven § 13 femte ledd
bokstav f) skal lyde:
f) selskaper, stiftelser eller andre som har inngått samarbeidsavtale
med staten, en fylkeskommune eller en kommune om å skaffe
boliger til vanskeligstilte.
Eierseksjonsloven § 22 femte ledd
bokstav f) skal lyde:
f) selskaper, stiftelser eller andre som har inngått samarbeidsavtale
med staten, en fylkeskommune eller en kommune om å skaffe
boliger til vanskeligstilte."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ønsker å avgrense
ervervsadgangen i de aktuelle bestemmelsene til å gjelde
aktører som har et ikke-kommersielt formål og
driver med ikke-kommersiell utleie. Flertallet viser
i den anledning til at Regjeringen i Ot.prp. nr. 63 (2001-2002)
understreker :
"Siktemålet med bestemmelsen har vært å tilrettelegge
for at sosiale institusjoner som Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon
og liknende organisasjoner får mulighet til å kjøpe
andeler. Bestemmelsene er likevel ikke avgrenset til slike organisasjoner."
Etter flertallets oppfatning må bestemmelsen være
avgrenset til slike organisasjoner.
Flertallet foreslår derfor:
"Borettslagsloven § 13 femte ledd
bokstav f) skal lyde:
f) ideelle og humanitære
organisasjoner og stiftelser som har inngått samarbeidsavtale
med staten, en fylkeskommune eller en kommune om å skaffe
boliger til vanskeligstilte.
Eierseksjonsloven § 22 femte ledd bokstav
f) skal lyde:
f) ideelle og humanitære
organisasjoner og stiftelser som har inngått samarbeidsavtale
med staten, en fylkeskommune eller en kommune om å skaffe
boliger til vanskeligstilte."
Komiteen viser til at det i dag ikke
er noe i veien for at kommunene gjennom samarbeidsavtaler nyttegjør
seg organisasjonenes sosialfaglige kompetanse. Det nye med Regjeringens
foreslåtte lovendring er imidlertid at kommunene skal kunne
overlate til andre organisasjoner å gå inn med
egenkapital for å tilegne seg boliger de ellers ikke ville
ha tilgang til.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener dette
ikke må innebære mindre overføringer
fra staten for å løse problemer kommunene har
ansvar for å løse. Etter flertallets oppfatning
kan dette ellers ses på som ansvarsfraskrivelse fra det
offentliges side.
Komiteen mener at samarbeidsavtaler
gir nye virkemidler for å skaffe boliger for vanskeligstilte. Komiteen påpeker
viktigheten av frivillige organisasjoners brede kompetanse og erfaring
for å hjelpe vanskeligstilte i samfunnet. Komiteen mener
det er positivt at frivillige organisasjoner nå kan styrke
sin rolle i dette arbeidet.
Komiteen understreker at de juridiske personene
som får anledning til å erverve andeler i borettslag og
eierseksjoner må ha en samarbeidsavtale med kommunen. Komiteen ser
det som en forutsetning at angjeldende andel eller eierseksjon som
ikke lenger omfattes av en samarbeidsavtale ikke lenger kan beholdes
til annet formål av den juridiske personen.
Komiteen fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det settes som
vilkår for inngåelse av samarbeidsavtale mellom en
juridisk person og kommunen at ved opphør av samarbeidsavtalen,
kan angjeldende andel eller eierseksjon ikke lenger beholdes til
annet formål av vedkommende juridiske person."
Komiteen vil vise til komiteens høring
på Stortinget 16. mai 2002 der det kom fram at
det er blandede erfaringer med hvordan kommunene følger
opp borettslag og sameier med kommunalt eide boliger. Spesielt kom
det fram at frittstående borettslag og sameier har få måter å nå inn
til kommunen på med eventuelle problemer knyttet til beboere
i de kommunale boenhetene. Etter komiteens oppfatning
er et godt samarbeid avgjørende både for å sikre
gode bomiljøer og å sikre kommunens legitimitet
til å foreta slike kjøp. Etter komiteens oppfatning
må det fortsatt være kommunen som har det øverste
ansvaret gjennom samarbeidsavtalen overfor det enkelte borettslag
eller sameie. I samarbeidsutvalget som boligbyggelagene etter § 10
fjerde ledd fjerde punktum har rett til å kreve opprettet
med kommunen, må kommunen ha ansvar for at eventuelle samarbeidsorganisasjoner
deltar.
Komiteen mener det er viktig at Regjeringen følger
med på utviklingen og kommer tilbake til Stortinget dersom
lovendringen gir uheldige utslag.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere forslag til hvordan samarbeidsordninger
mellom borettslag, sameier, kommunen og andre aktører kan
styrkes for å sikre gode bomiljøer."
Kommunene har etter sosialtjenesteloven plikt til å gi
oppfølging til folk som ikke kan ivareta sine egne interesser
på boligmarkedet. Komiteen vil vise til at
Regjeringen i Ot.prp. nr. 63 (2001-2002) sier:
"Departementet vil likeledes anbefale at organisasjonenes
eventuelle sosialfaglige forpliktelser utover det å holde
ro og orden på eiendommen nedfelles i samarbeidsavtalen.
Uten slik avtale må utgangspunktet være at organisasjonene
ikke har slike sosialfaglige forpliktelser."
Regjeringen sier videre:
"Private aktører som påtar seg slike
oppgaver vil få kostnader både ved å fremskaffe
og vedlikeholde slike boliger samt kostnader ved individuell tilpasset oppfølging
av beboerne. Kostnadene for det offentlige vil bero på deres
aktivitetsnivå på området."
Komiteen vil understreke at kostnader knyttet til
det å sikre en individuell tilpasset oppfølging
av folk som har behov for dette er det offentliges ansvar. Det kan
heller ikke herske tvil om at det er kommunen som står
ansvarlig overfor borettslag eller sameie for å sikre tilstrekkelig
oppfølging av beboere i boliger som er ervervet i medhold
av offentlig samarbeidsavtale, for å sikre at eksisterende
bomiljø ikke blir skadelidende.
Komiteen mener at alle beboere i slike boliger må kunne
få bostøtte dersom de ellers inntekts- og utgiftsmessig
kvalifiserer for det.
Komiteen er av den oppfatning at leiligheter som
utleies etter samarbeidsavtaler med organisasjoner eller andre,
må formidles i et samarbeid mellom den aktuelle organisasjon,
stiftelse m.m. og kommunen.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil peika på eit
problem for tilgongen på bustader for vanskelegstilte som
ikkje er omtala i proposisjonen. Etter burettslagslova § 13
siste leden, kan styret påleggje arvingar og dødsbu å selja
bustaden innan seks månader etter at pålegg om
dette er gjeve. Desse medlemene vil be Regjeringa
vurdere nærare om denne fristen er for lang. Her står
to omsyn mot kvarandre. Det eine er omsynet til arvingane som treng å få tid
til å rydda husværet etter dødsfallet.
Det andre er omsynet til budstadtrengjande som må venta
med å flytta inn. Når ein òg tar med
at det vil gå ei viss tid etter dødsfallet før
styret får gjeve slikt pålegg, kan det gå vesentleg
meir enn seks månader frå dødsfallet
før den bustadtrengjande får flytta inn. Desse
medlemene meiner ein bør sjå nærare
på om lova bør ta meir omsyn til den bustadtrengjande,
t.d. ved å setja fristen til to månader. I dei
tilfella kommunen har utpeikingsrett etter vedtekt, eller avgjer
kven som skal ha bustaden, bør lova vurderast endra.
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti:
Borettslagsloven § 13 femte ledd bokstav f)
skal lyde:
Eierseksjonsloven § 22 femte ledd bokstav f)
skal lyde:
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slike
vedtak:
A
Vedtak til lov
om endringer i lov 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag og lov
23. mai 1997 nr. 31 om eierseksjoner
(eierseksjonsloven)
I
I lov 4. februar 1960 nr. 2 om borettslag gjøres følgende
endringer:
§ 13 femte ledd skal lyde:
Uten hinder av bestemmelsene i første ledd kan følgende
juridiske personer til sammen erverve inntil 10 prosent, men likevel
minst én, av andelene i borettslag som består
av fem eller flere andeler:
a) staten,
b) fylkeskommuner,
c) kommuner,
d) selskaper som har til formål å skaffe
boliger og som ledes og kontrolleres av staten, en fylkeskommune
eller en kommune,
e) stiftelser som har til formål å skaffe
boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune
og
f) ideelle og humanitære organisasjoner og stiftelser som
har inngått samarbeidsavtale med staten, en fylkeskommune
eller en kommune om å skaffe boliger til vanskeligstilte.
II
I lov 23. mai 1997 nr. 31 om eierseksjoner (eierseksjonsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 22 fjerde ledd skal lyde:
Selv om det er nedlagt forbud mot at juridiske personer
kan erverve seksjoner, eller det er fastsatt en begrensning på hvor
mange seksjoner noen kan eie, kan følgende juridiske personer
til sammen erverve inntil 10 prosent, men likevel minst én
seksjon, i eierseksjonssameier som består av fem eller
flere seksjoner:
a) staten,
b) fylkeskommuner,
c) kommuner,
d) selskaper som har til formål å skaffe
boliger og som ledes og kontrolleres av staten, en fylkeskommune
eller en kommune,
e) stiftelser som har til formål å skaffe
boliger og som er opprettet av staten, en fylkeskommune eller kommune
og
f) ideelle og humanitære organisasjoner
og stiftelser som har inngått samarbeidsavtale med staten,
en fylkeskommune eller en kommune om å skaffe boliger til
vanskeligstilte.
III
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
B
I
Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det settes som vilkår for inngåelse av
samarbeidsavtale mellom en juridisk person og kommunen at ved opphør
av samarbeidsavtalen, kan angjeldende andel eller eierseksjon ikke
lenger beholdes til annet formål av vedkommende juridiske
person.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere
forslag til hvordan samarbeidsordninger mellom borettslag, sameier,
kommunen og andre aktører kan styrkes for å sikre
gode bomiljøer.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 6. juni 2002
Magnhild Meltveit Kleppa |
Heikki Holmås |
Hans Kristian Hogsnes |
leder |
ordfører |
sekretær |