Departementet foreslår en reduksjon i saksbehandlingstiden
for enkle tiltak fra fire til tre uker. Dermed blir det lik frist
for kommunens vurdering av enkle tiltak og meldingssaker. Det er
ikke foreslått endringer i virkningene for fristoversittelse,
idet virkningene i begge tilfeller er at tillatelse anses for gitt når
fristen er ute.
§ 95 b om enkle tiltak foreslås
også endret slik at flere byggesaker i fremtiden skal behandles
etter bestemmelsen, og at kommunen ikke, som i dag, lett kan velge å overføre
slike saker til ordinær søknadsbehandling etter § 94.
Det legges av denne grunn opp til en klarere angivelse i forskrift
av hvilke tiltak som skal regnes som "enkle" og hvilken dokumentasjon som
skal følge søknaden. Det foreslås videre
at regelen om nabosamtykke erstattes med et krav om at naboer ikke
skal ha protestert.
Komiteen viser til plan- og bygningsloven § 95b
om enkle tiltak. Denne bestemmelsen i loven er blitt mindre anvendt
i byggesaker enn det man antok da loven ble revidert i 1995. Årsaken
til dette er å finne i at det synes uklart hva som kan
defineres som enkle tiltak. Denne uklarheten har medført
at systemet om meldinger er blitt det dominerende når det gjelder
tillatelse til mindre byggearbeider.
Komiteen støtter departementets forslag
om at tidsfristen for kommunenes maksimale behandlingstid for enkle
tiltak skal kortes ned fra 4 til 3 uker, noe som vil harmonere tidsfristen
for meldinger og enkle tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener det er viktig å presisere hva som er enkle tiltak. Flertallet mener
det best skjer gjennom forskriftsfesting, for å sikre nødvendig
fleksibilitet med hensyn på senere tilføyelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Fremskrittspartiet mener det er viktig med en presisering
av hvilke tiltak som kan anses som enkle tiltak. Hvilke type byggesaker som
kan behandles etter § 95a bør fremgå direkte
av loven og ikke fastsettes i forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en presisering
i plan- og bygningsloven av hvilken type tiltak som skal defineres
som enkle tiltak og behandles etter § 95 b
- Enkle tiltak."
Komiteen legger til grunn at som enkle
tiltak anses saker som er relativt enkle å behandle ut
fra både tiltakets avgrensede størrelse og kompleksitet, samt
i saker der plankravene, jf. kap. VII reguleringsplan, etter denne
lov er oppfylt. Som enkle saker bør også regnes
saker der det ikke foreligger naboprotester eller i saker der uttalelse
fra annen sektormyndighet ikke er nødvendig eller slik
uttalelse allerede foreligger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil
vise til at ordningen med "enkle tiltak" har tre kriterier. Disse
er at reguleringsplanen følges, at arbeidet utføres
av et ansvarlig selskap og at naboer ikke klager. Flertallet mener
at ordningen ikke må begrenses ytterligere ved at det innføres
kvadratmetergrenser eller at den kun skal omfatte spesielle typer
bygninger. Flertallet mener at oppføring
av bygg som oppfyller kriteriene for "enkle tiltak", per definisjon
er "enkle tiltak", og vil sterkt henstille til landets kommuner
om å behandle søknadene deretter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at eksempler
på enkle tiltak er eneboliger, rekkehus og småblokker,
dersom kriteriene for enkle tiltak er oppfylt.
Flertallet mener det bør bli vanskeligere
for kommunene å avvise den nye 3-ukersregelen på grunn
av små feil eller mangler ved søknaden og ber Regjeringen
følge opp dette på hensiktsmessig måte.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det er store forskjeller mellom kommuner og at det fortsatt
må gis rom for skjønn for den enkelte kommune
til å vurdere hva som skal regnes som "enkle tiltak".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke
at kravene til utenforstående ansvarshavende/kontrollør
bør bli redusert for en del tiltak som faller inn under
denne bestemmelsen. Dette gjelder særlig oppføring
av garasjer, mindre påbygg o.l.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å forenkle § 93
slik at færre tiltak blir søknadspliktige."
"§ 98 nytt nr. 5 skal lyde:
Bestemmelsene under § 98 gjelder ikke for enkle tiltak
etter § 95b."
"§ 93b nr. 1 første ledd skal lyde:
Søknad for tiltak etter § 93 kan forestås
av ansvarlig utførende eller tiltakshaver selv. Søker
skal sørge for at det er dokumentert i søknaden
hvorledes alle relevante krav i bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne lov skal oppfylles, hvis ikke annet fremkommer uttrykkelig
i søknaden. Søknad undertegnes av den som søker."
"§ 95b sjette punktum skal lyde:
Avgjørelse om sakstype kan påklages."